Fremsat den 31. oktober 2013 af
skatteministeren (Holger K. Nielsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om inddrivelse af
gæld til det offentlige og kildeskatteloven
(Effektivisering af inddrivelsen af
forsyningsvirksomheders krav gennem adgang til skyldners
personnummer og henstand med indregnet restskat m.v.)
§ 1
I lov nr. 1333 af 19. december 2008 om
inddrivelse af gæld til det offentlige, som ændret
senest ved § 2 i lov nr. 649 af 12. juni 2013, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 2 indsættes efter
stk. 4 som nye stykker:
»Stk. 5. Ved
overdragelse af fordringer til restanceinddrivelsesmyndigheden skal
en kommunalt ejet forsyningsvirksomhed eller den, der på
dennes vegne opkræver fordringen, oplyse skyldnerens
personnummer. Hvis forsyningsvirksomheden ikke er i besiddelse af
skyldnerens personnummer, skal forsyningsvirksomheden eller den,
der på dennes vegne opkræver fordringen, inden
overdragelsen af fordringen skriftligt anmode skyldneren om inden
for en nærmere angiven frist at oplyse sit personnummer.
Anmodningen skal indeholde oplysning om adgangen til at indhente
skyldnerens personnummer fra Det Centrale Personregister efter
fristens udløb, jf. stk. 6.
Stk. 6. Har
skyldneren ikke oplyst sit personnummer inden for den angivne
frist, eller foreligger der begrundet tvivl om rigtigheden af
skyldnerens oplysning herom, kan forsyningsvirksomheden eller den,
der på dennes vegne opkræver fordringen, ved
henvendelse til en kommunalbestyrelse efter forudgående
entydig identifikation af skyldneren få oplyst skyldnerens
personnummer fra Det Centrale Personregister. Kommunalbestyrelsen
skal behandle anmodningen senest 10 hverdage efter modtagelsen
heraf.«
Stk. 5-7 bliver herefter
stk. 7-9.
2. I
§ 2, stk. 5, 2. pkt.,
der bliver stk. 7, 2. pkt., ændres
»stk. 6« til: »stk. 8«.
3. I
§ 2, stk. 7, 1. pkt.,
der bliver stk. 9, 1. pkt., ændres
»stk. 1-6« til: »stk. 1-8«.
§ 2
I kildeskatteloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1403 af 7. december 2010, som ændret senest ved
§ 7 i lov nr. 894 af 4. juli 2013, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 89 indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2.
Told- og skatteforvaltningen kan meddele en person henstand med
restskat m.v., der opkræves ved indregning efter
§ 61, stk. 3, hvis indregningen medfører, at
der hos personen ikke ville kunne gennemføres inddrivelse
ved en afdragsordning, der er baseret på personens aktuelle
nettoindkomst, i tilfælde af forfalden gæld til det
offentlige. Henstand gives med den del af restskatten m.v., hvormed
den forskudsskat, der opkræves, efter at told- og
skatteforvaltningen har modtaget anmodningen om henstand, er blevet
forhøjet.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2014.
Stk. 2. For
fordringer, der inden lovens ikrafttræden er overdraget til
restanceinddrivelsesmyndigheden uden at være
påført skyldnerens personnummer, og som endnu ikke er
inddrevet af restanceinddrivelsesmyndigheden, kan en kommunalt ejet
forsyningsvirksomhed eller den, der på dennes vegne
opkræver fordringen, ved henvendelse til en
kommunalbestyrelse fra Det Centrale Personregister få oplyst
en skyldners personnummer i overensstemmelse med § 1, nr.
1, og videregive det til restanceinddrivelsesmyndigheden.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | Almindelige
bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
formål og baggrund | 3. | Lovforslagets enkelte
elementer | | 3.1. | Adgang for kommunalt
ejede forsyningsvirksomheder til at få udleveret skyldners
personnummer fra Det Centrale Personregister til brug for
overdragelsen af fordringer til SKAT | | | 3.1.1. | Gældende
ret | | | 3.1.2. | Lovforslaget | | 3.2. | Henstand med indregnet
restskat | | | 3.2.1. | Gældende
ret | | | 3.2.2. | Lovforslaget | 4. | Økonomiske
konsekvenser for det offentlige | 5. | Administrative
konsekvenser for det offentlige | 6. | Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet | 7. | Administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 8. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 9. | Miljømæssige konsekvenser | 10. | Forholdet til
EU-retten | 11. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 12. | Sammenfattende
skema | | | | |
|
1.
Indledning
Gennem de senere år er reglerne for
inddrivelse af gæld til det offentlige flere gange blevet
ændret med henblik på at effektivisere inddrivelsen og
derved forhindre yderligere stigninger i de offentlige
restancer.
Med dette for øje og for at sikre en
effektiv administration er der behov for yderligere en
lovændring, som vil sikre en mere effektiv og
ressourcebesparende inddrivelse hos SKAT som
restanceinddrivelsesmyndighed af fordringer, som opkræves af
kommunalt ejede forsyningsvirksomheder.
Lønindeholdelse er den bedst egnede
form for tvangsinddrivelse af forsyningsvirksomhedernes typisk
beskedne fordringer, men lønindeholdelse forudsætter,
at skyldners personnummer foreligger oplyst. I dag har de kommunalt
ejede forsyningsvirksomheder ingen adgang til skyldners
personnummer. Med lovforslaget skabes denne adgang.
Efter kildeskattelovens § 61,
stk. 3, indregnes restskat i forskudsskatten for
indkomståret efter året for udskrivningen af
årsopgørelsen. Indregningen er
beløbsmæssigt begrænset til 18.300 kr., men for
personer med en lav indkomst vil indregningen reducere et i
forvejen lavt rådighedsbeløb. For at kunne
hjælpe disse personer er der behov for at kunne yde henstand
med den indregnede restskat, så denne kan betales på et
senere tidspunkt.
2.
Lovforslagets formål og baggrund
Som et led i kommunalreformen overtog SKAT fra
den 1. november 2005 inddrivelsen af kommunernes gæld.
Kommunerne er således i dag forpligtede til at gøre
brug af SKAT som restanceinddrivelsesmyndighed for alle deres krav.
Dette gælder også for kommunalt ejede
forsyningsvirksomheder, der er udskilt fra den kommunale
forvaltning til drift i selvstændige selskaber i form af
f.eks. aktie- og anpartsselskaber eller interessentskaber. Det
kommunale ejerskab indebærer, at kravet betragtes som
gæld til det offentlige og derfor omfattes af lov om
inddrivelse af gæld til det offentlige, herunder adgangen til
inddrivelse ved lønindeholdelse efter lovens § 10.
Disse forsyningsvirksomheder varetager typisk opgaver på
områderne vand, spildevand, fjernvarme, gas og lignende.
Effektiviteten af SKATs inddrivelse af
offentlige krav afhænger i høj grad af, om
fordringshaverne er i stand til at levere oplysninger
vedrørende deres skyldneres personnummer og cvr-nr., fordi
lønindeholdelse, der er den foretrukne inddrivelsesform for
disse krav, forudsætter, at skyldners personnummer er
oplyst.
Forsyningsvirksomhederne har ikke krav
på at få disse oplysninger udleveret hverken af
offentlige myndigheder eller af skyldnerne selv. Derimod er de
kommunalt ejede forsyningsvirksomheder altid i stand til at levere
de fornødne oplysninger vedrørende deres
erhvervsdrivende skyldneres cvr-nr., da der er fri adgang til
oplysninger herom i Det Centrale Virksomhedsregister.
For at muliggøre en effektiv
inddrivelse foreslås det derfor at tilvejebringe en hjemmel
til, at en kommunalt ejet forsyningsvirksomhed eller den, der
på dennes vegne opkræver fordringen, fremover altid vil
være i stand til at videregive det fornødne
personnummer på skyldneren ved overdragelsen af fordringen
til SKAT. Den kommunalt ejede forsyningsvirksomheds krav vil
herefter systemmæssigt kunne inddrives på lige fod med
andre offentlige krav, hvilket vil effektivisere inddrivelsen af
forsyningsvirksomhedernes krav.
Lovforslaget opfylder en del af kommuneaftalen
for kommunernes økonomi for 2014 ved at muliggøre en
mere effektiv inddrivelse af de kommunalt ejede
forsyningsvirksomheders krav.
Lovforslaget har desuden til formål at
skabe hjemmel til at yde personer med en lav indkomst henstand med
restskat, som i medfør af kildeskattelovens § 61,
stk. 3, er blevet indregnet i personernes forskudsskat. En
sådan henstandspraksis blev indført i 2006, men i 2012
blev det vurderet, at denne praksis ikke havde hjemmel i
lovgivningen, og den blev derfor bragt til ophør.
Landsskatteretten har dog i september 2013 i nogle kendelser
vurderet, at kildeskattelovens § 73 D indeholder en
sådan hjemmel.
3.
Lovforslagets enkelte elementer
3.1. Adgang
for kommunalt ejede forsyningsvirksomheder til at få
udleveret skyldners personnummer fra Det Centrale Personregister
til brug for overdragelsen af fordringer til SKAT
3.1.1.
Gældende ret
De kommunalt ejede forsyningsvirksomheder, der
er udskilt fra den kommunale forvaltning til drift i
selvstændige selskaber, betragtes i forhold til lov om Det
Centrale Personregister (CPR-loven) som private juridiske personer.
Dette gælder, selv om der er tale om offentlig virksomhed,
som er henlagt til drift i selskabsretlig form, og selv om de
pågældende selskaber er rent kommunalt ejede.
Udlevering af oplysninger fra Det Centrale
Personregister (CPR) reguleres i dag alene af CPR-loven. Det er
kommunalbestyrelserne, der varetager opgaven efter CPR-loven med
udlevering af enkeltoplysninger fra CPR til private. Det er et
grundlæggende princip i CPR-loven, at private ikke kan
få udleveret personnumre fra CPR. De kommunalt ejede
forsyningsvirksomheder har i deres egenskab af private juridiske
personer derfor ikke adgang til at få udleveret personnumre
fra CPR fra en kommune. Kunderne har heller ikke pligt til selv at
oplyse deres personnummer til forsyningsvirksomhederne.
Hvis en kommunalt ejet forsyningsvirksomhed
ikke er i stand til at levere et personnummer på en skyldner
i forbindelse med overdragelsen af et krav til inddrivelse hos
SKAT, vil SKAT ikke kunne inddrive kravet ved
lønindeholdelse. SKAT har som offentlig myndighed adgang til
at slå personnumre op i CPR, men det er fordringshavers
forpligtelse at sørge for en entydig skyldneridentifikation
og at give SKAT alle nødvendige oplysninger om fordringens
art, betalingsfrist m.v. En entydig identifikation af en fysisk
person som skyldner kræver oplysning om personens
personnummer. Hvis SKAT skulle udnytte sin adgang til at slå
skyldnerens personnummer op i CPR og i den forbindelse fandt frem
til et forkert personnummer, ville inddrivelsen blive rettet mod
den forkerte person. Fordringshaveren har pligten til at
identificere sin skyldner entydigt. Det ville desuden
nødvendiggøre en ressourcekrævende manuel
sagsbehandling straks ved modtagelsen af de
beløbsmæssigt ofte små fordringer fra
forsyningsvirksomheder, hvis SKAT selv skulle søge at
fremfinde skyldners personnummer. Dette ville modarbejde den
automatik i inddrivelsen, der er tilsigtet med Ét
Fælles Inddrivelsessystem (EFI), som SKAT tog i brug den 1.
september 2013.
Det manglende personnummer indebærer -
foruden at skabe usikkerhed om skyldnerens identitet - at SKAT ikke
er i stand til at gøre brug af lønindeholdelse over
for skyldneren, da lønindeholdelse forudsætter et
personnummer på skyldneren.
Fordringshavers angivelse af skyldners
personnummer ved oversendelse af en fordring til inddrivelse
bidrager til at sikre, at SKAT kan iværksætte
inddrivelsesskridt i forhold til en skyldner, hvor identifikationen
af den pågældende er entydig, og hvor identifikationen
er foretaget af den rekvirent (fordringshaver), der i
opkrævningsforholdet selv har oprettet kunden. Det er
afgørende, at SKAT foretager inddrivelsesskridt mod den
rigtige skyldner.
Den manglende adgang til
lønindeholdelse nedsætter effektiviteten i
inddrivelsen af de kommunalt ejede forsyningsvirksomheders krav, da
lønindeholdelse er det mest effektive
inddrivelsesværktøj over for denne type af restancer.
SKAT er nødsaget til at inddrive gælden ved
hjælp af andre inddrivelsesmidler som f.eks. udpantning
(udlæg). Da de kommunalt ejede forsyningsvirksomheders krav
er karakteriserede ved at være mange og små, vil
ressourcetrækket ved at anvende et sådant
inddrivelsesmiddel i forhold til disse krav blive
uforholdsmæssigt stort. I sin yderste konsekvens kan det
manglende personnummer indebære, at SKAT ikke er i stand til
at inddrive et krav, inden det forældes.
Hvis en kommunalt ejet forsyningsvirksomhed
derimod er i stand til at levere et personnummer på
skyldneren i forbindelse med overdragelsen af et krav til
inddrivelse hos SKAT, har SKAT mulighed for at lønindeholde
for kravet og dermed yde en optimal inddrivelsesindsats.
De forskelligartede muligheder for at inddrive
forsyningsvirksomhedernes krav, alt afhængig af om der
foreligger et personnummer på skyldneren eller ej,
afstedkommer en uensartet og ineffektiv sagsbehandling. Hertil
kommer, at forsyningsvirksomhederne af systemtekniske årsager
må oversende sagerne manuelt til SKAT, hvis der ikke
foreligger et personnummer på skyldneren.
Samlet betyder disse begrænsninger i
forsyningsvirksomhedernes adgang til skyldnernes personnummer, at
en automatiseret inddrivelse, der var en af hovedbegrundelserne for
samlingen af hele inddrivelsesopgaven hos SKAT, ikke kan
gennemføres fuldt ud i relation til
forsyningsvirksomhedernes krav. Den manglende adgang til
personnummeret vil endvidere i høj grad vanskeliggøre
udnyttelsen af automatikken i EFI for denne type af krav, idet det
er en forudsætning, at kravene i videst muligt omfang
overdrages på personnummeret.
3.1.2.
Lovforslaget
Det foreslås, at det i lov om
inddrivelse af gæld til det offentlige fastslås, at en
kommunalt ejet forsyningsvirksomhed eller den, der på dennes
vegne opkræver fordringen, har pligt til at videregive
skyldnerens personnummer i forbindelse med overdragelsen af
fordringen til inddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden, som
er SKAT.
Det foreslås herudover, at en kommunalt
ejet forsyningsvirksomhed eller den, der på dennes vegne
opkræver fordringen, inden overdragelsen til inddrivelse
skriftligt skal anmode skyldneren om at oplyse sit personnummer
inden for en rimelig frist, der fastsættes i den skriftlige
anmodning til skyldneren, medmindre skyldnerens personnummer
allerede kendes. Hvis anmodningen kommer fra den, der på
vegne af forsyningsvirksomheden opkræver fordringen,
bør denne repræsentation dokumenteres over for
skyldneren.
Det foreslås endvidere, at der gives en
kommunalt ejet forsyningsvirksomhed eller den, der på dennes
vegne opkræver fordringen (typisk et administrationsselskab),
ret til ved henvendelse til en kommunalbestyrelse fra CPR at
få oplyst personnummeret på en skyldner, hvis
skyldneren ikke selv oplyser sit personnummer efter skriftligt at
være blevet anmodet derom, eller hvis der som følge af
begrundet tvivl om rigtigheden af skyldnerens oplysning om sit
personnummer er behov for en kontrol af personnummeret.
Udlevering af oplysning fra CPR om
personnummer på en skyldner forudsætter i begge
tilfælde, at skyldneren forud er entydigt identificeret over
for kommunalbestyrelsen, f.eks. ved oplysning om navn og
adresse.
Ved fremsættelse af anmodning om
udlevering af personnummer skal der på forespørgsel
gives dokumentation for, at lovens betingelser er opfyldt.
Med lovforslaget skabes således den
nødvendige hjemmel til, at en kommunalbestyrelse fra CPR til
en kommunalt ejet forsyningsvirksomhed eller den, der på
dennes vegne opkræver fordringen, kan videregive
personnummeret på en skyldner, hvis denne ikke selv har
oplyst dette til forsyningsvirksomheden, eller hvis der er tvivl om
rigtigheden heraf, dvs. selv om den kommunalt ejede
forsyningsvirksomhed i relation til CPR-loven er at betragte som
privat, jf. ovenfor i afsnit 3.1.1. Med lovforslaget fraviges
dermed det grundlæggende princip i CPR-loven om, at der ikke
fra CPR udleveres personnumre til private, og at udlevering af
oplysninger reguleres i CPR-loven.
Endelig foreslås det, at
kommunalbestyrelsen skal behandle en anmodning om oplysning af
personnummer senest 10 hverdage efter modtagelsen heraf.
Den skriftlige anmodning til skyldner om
oplysning om vedkommendes personnummer kan fremsættes i
forbindelse med den underretning, som skyldneren i medfør af
§ 2, stk. 4, i lov om inddrivelse af gæld til
det offentlige skal have om overdragelsen til SKAT, inden
overdragelsen finder sted.
Da oplysninger om personnummeret i sagens
natur er personoplysninger, er den behandling af oplysningerne, som
en kommunalt ejet forsyningsvirksomhed eller den, der på
dennes vegne opkræver fordringen, foretager vedrørende
skyldnerens personnummer, omfattet af reglerne i lov om behandling
af personoplysninger. Efter denne lovs § 11, stk. 2,
nr. 1, må private behandle oplysninger om personnummer,
når det følger af lov eller bestemmelser fastsat i
henhold til lov. Behandlingen af oplysningen om skyldnerens
personnummer skal derfor ske i overensstemmelse med reglerne i lov
om behandling af personoplysninger. Med den foreslåede
bestemmelse etableres den nødvendige lovhjemmel til at kunne
foretage behandlingen.
Endelig foreslås det, at der i loven
indsættes en regel, hvorefter der også for fordringer,
som inden lovens ikrafttræden er overdraget til inddrivelse
hos SKAT uden at være påført skyldnerens
personnummer, og som ikke allerede er blevet inddrevet, er adgang
for en kommunalt ejet forsyningsvirksomhed eller den, der på
dennes vegne opkræver fordringen, til at få oplyst
personnummeret på en skyldner i overensstemmelse med de
foreslåede bestemmelser i § 2, stk. 5 og 6, i
lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1, og at videregive personnummeret
til SKAT.
Hvis en kommunalt ejet forsyningsvirksomhed
eller den, der på dennes vegne opkræver fordringen, har
sendt en fordring til inddrivelse inden lovens
ikrafttræden uden skyldners personnummer, kan inddrivelse
ikke ske ved lønindeholdelse. Formålet med reglen er
at sikre, at kommunalt ejede forsyningsvirksomheder også kan
få en mere effektiv inddrivelse af fordringer, der allerede
er sendt til inddrivelse inden lovens ikrafttræden, ved at
skabe hjemmel til at få udleveret skyldners personnummer
efter den procedure, der er beskrevet i lovforslagets
§ 1, nr. 1, for herefter at kunne videregive
personnummeret til restanceinddrivelsesmyndigheden.
3.2.
Henstand med indregnet restskat
3.2.1.
Gældende ret
Når årsopgørelsen for en
skatteborger udskrives senest den 1. oktober i året efter
indkomståret og viser en restskat, vil den del af restskatten
med eventuelle skyldige renter efter kildeskattelovens
§ 63, stk. 1, der ikke overstiger 18.300 kr.
(2010-niveau) med et tillæg efter kildeskattelovens
§ 61, stk. 2, blive overført til det
efterfølgende år. Restskatten bliver således
fordelt som en månedlig forhøjelse af den a conto
opkrævede A-skat, B-skat eller arbejdsmarkedsbidrag. Reglerne
for opkrævning af restskat gennem indregning findes i
kildeskattelovens § 61, stk. 3.
Restskat m.v., der overstiger
indregningsgrænsen på 18.300 kr., opkræves i tre
rater i overensstemmelse med kildeskattelovens § 61,
stk. 4.
SKAT indførte i 2006 med
SKAT-meddelelsen SKM2006. 155. SKAT en praksis, hvorefter der kunne
ydes kontanthjælpsmodtagere på løbende varig
hjælp henstand med indregnet restskat, fordi disse personer
kunne komme i økonomisk trang ved indregningen af en
væsentlig restskat. Praksis blev fulgt op af SKAT-meddelelsen
SKM2007. 660. SKAT, der fejlagtigt gik ud fra, at indregningen af
restskat efter kildeskattelovens § 61, stk. 3, ikke
var obligatorisk, men blot en mulighed. Bestemmelsen er imidlertid
entydig. Der skal ske indregning af restskat m.v. med indtil 18.300
kr., hvis årsopgørelsen for skatteborgeren udskrives
senest den 1. oktober i året efter det pågældende
indkomstår.
Restskat opstår, fordi de
foreløbige skatter har været fastsat for lavt, og den
resterende skat - restskatten - må derfor opkræves
senere.
Indregningen er udtryk for en opkrævning
af restskatten, ikke en inddrivelse af denne, idet inddrivelse
først kommer på tale, når den betalingsfrist,
som fastsættes ved opkrævningen, er passeret uden
betaling.
SKAT fandt i 2012, at der ikke var lovhjemmel
til at undlade at indregne restskatter med indtil 18.300 kr. i
forskudsskatten. Derfor blev henstandsmuligheden ophævet ved
SKM2012. 617. SKAT af 5. november 2012.
Efter kildeskattelovens § 73 D kan
SKAT, når forholdene i ganske særlig grad taler derfor,
meddele henstand med skatter, som personer, selskaber, foreninger
m.v. er pålignet eller har skullet indeholde. Bestemmelsen,
der indtil den 1. januar 2009 også indeholdt en
eftergivelseshjemmel, har dog været anvendt ganske
restriktivt og fortrinsvis i tilfælde, hvor der foreligger
myndighedsfejl, force majeure eller force majeure-lignende
situationer. Økonomisk nød har ikke indgået som
et kriterium i dens anvendelse. Landsskatteretten har imidlertid i
nogle kendelser fra september 2013 fundet, at bestemmelsens
restriktive anvendelse i forbindelse med anmodninger om
eftergivelse ikke bør overføres til situationer, hvor
en person søger henstand, fordi personen som følge af
indregningen af restskat m.v. har vanskeligt ved at opretholde en
beskeden levefod.
Tilsvarende indeholder kildeskattelovens
§ 89 hjemmel til, at SKAT, når forholdene i ganske
særlig grad taler derfor, kan indrømme en
skattepligtig midlertidig fritagelse for betaling af A-skat, B-skat
eller arbejdsmarkedsbidrag. Fritagelsen kan gøres betinget
af, at der svares renter med renten i henhold til
opkrævningslovens § 7, stk. 2, med
tillæg af 0,4 procentpoint pr. påbegyndt måned
for den tid, fritagelsen omfatter.
3.2.2.
Lovforslaget
Det foreslås, at der i kildeskattelovens
§ 89 indsættes et stk. 2 med en hjemmel til at
give en person, der anmoder herom, henstand med indregnet restskat
m.v., hvis indregningen medfører, at der hos personen ikke
vil kunne gennemføres inddrivelse ved en afdragsordning, der
er baseret på personens aktuelle nettoindkomst, i
tilfælde af forfalden gæld til det offentlige. Reglen
er således objektiv og kræver ikke et konkret
skøn, som det er tilfældet med kildeskattelovens
§ 73 D. Samtidig foreslås det, at det i
bestemmelsen præciseres, hvilken restskat m.v. der kan gives
henstand med.
Henstanden vil indebære, at den
indregnede restskat m.v. opkræves særskilt til betaling
på et senere tidspunkt efter SKATs bestemmelse. Tidspunktet
for betalingen vil derfor være udtryk for henstandsperiodens
længde. Der skal ved fastsættelsen af disse
betalingstidspunkter ikke foretages en vurdering af personens
betalingsevne, da henstandsperioden skal være den samme for
alle personer, der opfylder betingelsen for at få henstand.
Der beregnes ikke renter af henstandsbeløbet i
henstandsperioden.
Henstandsbetingelsen vil være opfyldt,
hvis personen på det tidspunkt, hvor personen anmoder om
henstand, har en med det indregnede beløb justeret
nettoindkomst, der som følge af sin størrelse vil
udelukke inddrivelse af en evt. restance til det offentlige gennem
en afdragsordning fastsat efter § 5, stk. 1, i
bekendtgørelse nr. 922 af 24. august 2011 om inddrivelse af
gæld til det offentlige. Efter denne bestemmelse
fastsættes det årlige beløb, som personen skal
afdrage, som en procentdel af personens årlige
nettoindkomst.
For året 2013 er
nettoindkomstgrænsen 105.900 kr. for personer uden
forsørgerpligt over for børn, dvs. at der ikke kan
inddrives forfalden gæld via en afdragsordning over for
sådanne personer med en nettoindkomst på mindre end
105.900 kr. Ved forsørgerpligt over for børn er
nettoindkomstgrænsen 132.060 kr. Se SKM2012. 704. SKAT.
Henvisningen i den foreslåede
bestemmelse til den manglende inddrivelsesmulighed gennem en
afdragsordning har alene til formål at afklare, om den
person, der ønsker henstand med sin indregnede restskat
m.v., har en nettoindkomst, der befinder sig under den
grænse, der gælder for inddrivelse gennem en
afdragsordning. Både personer med og uden en restance til det
offentlige kan derfor få henstand med den indregnede
restskat, hvis den objektive betingelse om nettoindkomstens
størrelse er opfyldt.
Den årlige nettoindkomst opgøres
ifølge § 5, stk. 1, i bekendtgørelse
nr. 922 af 24. august 2011 om inddrivelse af gæld til det
offentlige som den årlige bruttoindkomst fratrukket
arbejdsmarkedsbidrag, pensionsindbetalinger efter § 14,
stk. 4, nr. 2 a, ATP og skat. Pensionsindbetalingerne efter
§ 14, stk. 4, nr. 2 a, er pensionsindbetalinger, der
foretages af arbejdsgiveren, når pensionen er et obligatorisk
led i ansættelsesforholdet. I bruttoindtægten
indgår også indkomst, som ifølge § 12
ikke kan gøres til genstand for lønindeholdelse.
Ved fastsættelsen af den årlige
indkomst anvendes som udgangspunkt oplysningerne fra
indkomstregisteret, idet den laveste af de seneste to
måneders indkomster omregnes til årsindkomst, jf.
bekendtgørelsens § 5, stk. 4. Hvis der ikke
foreligger oplysninger fra indkomstregisteret om personens
indkomst, fordi indkomsten ikke indberettes til registeret, eller
hvis en væsentlig del af den indberettede indkomst
består af B-indkomst, kan den seneste
årsopgørelse i stedet anvendes, jf.
bekendtgørelsens § 5, stk. 5. Disse
afdragsordninger er nærmere beskrevet i SKATs Juridiske
Vejledning, afsnit G. A. 3.1.1.1.
Når personen modtager sin
forskudsopgørelse, vil personen kunne konstatere, om der i
det kommende indkomstår vil ske en indregning af restskat
m.v. i forskudsskatten. I forbindelse med den tidligere
henstandspraksis hos SKAT blev der gennemført en
undersøgelse, der skulle belyse antallet af henvendelser fra
personer, der ønskede en henstand. Efter udsendelsen af
forskudsopgørelsen i efteråret 2010 modtog SKAT de
første henvendelser i uge 47, nemlig 26. Langt de fleste
henvendelser, nemlig 287, blev dog modtaget i uge 5, 2011. Det kan
forklares med, at personerne da kunne konstatere, at der for januar
2011 - som følge af indregningen - blev udbetalt et mindre
beløb end tidligere.
Hvis en person fremsætter sin
henstandsanmodning i året for udskrivningen af
årsopgørelsen, vil den restskat m.v., der indregnes i
forskudsskatten for det følgende indkomstår, ikke
indgå i den skat m.v., der skal fratrækkes ved
opgørelsen af den årlige nettoindkomst efter
bekendtgørelsens § 5, stk. 1. Den
årlige nettoindkomst, der på dette tidspunkt -
året inden indregningsåret - opgøres til brug
for henstandsanmodningen, vil derfor skulle fratrækkes det
indregnede beløb ved opgørelsen af den årlige
nettoindkomst, hvis størrelse er afgørende for, om
betingelsen for henstand er opfyldt.
Med den foreslåede regel i
kildeskattelovens § 89, stk. 2, 2. pkt., er det
hensigten, at personer, der opfylder den indkomstmæssige
betingelse i § 89, stk. 2, 1. pkt., for at kunne
få henstand, i resten af året efter det tidspunkt, hvor
SKAT modtager henstandsanmodningen, skal stilles, som om indregning
af restskat m.v. ikke havde fundet sted. Personen vil derfor med
henstanden få et større månedligt
rådighedsbeløb, fordi forskudsskatten i resten af
året ikke længere vil være forhøjet med
indregnet restskat m.v. Hvis personen først anmoder om
henstand med restskatten m.v. f.eks. den 1. juni i det
indkomstår, hvor restskatten m.v. opkræves ved
indregning, kan der i dette tilfælde gives henstand med den
restskat m.v., hvormed forskudsskatten for resten af året er
blevet forhøjet. Herved sikres, at personer, der opfylder
den indkomstmæssige betingelse for at få henstand, kan
få et større månedligt
rådighedsbeløb for resten af året ved at blive
stillet, som om indregning ikke havde fundet sted.
Der skal med den foreslåede
henstandsregel ikke foretages en betalingsevnevurdering ved en
anmodning om henstand med indregnet restskat m.v. Reglen er gjort
objektiv, fordi der alene tages hensyn til personens aktuelle
nettoindkomst.
En person, der anmoder om henstand med den
indregnede restskat m.v., vil derfor få henstand, hvis
personen opfylder den objektive betingelse om nettoindkomstens
størrelse.
Personer på kontanthjælp, der var
målgruppen for den SKAT-meddelelse, SKM2006. 155. SKAT, der
indførte den tidligere henstandspraksis, vil som
følge af den foreslåede bestemmelse få henstand,
hvis de anmoder herom.
4.
Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget om personnummeradgang til
kommunalt ejede forsyningsvirksomheder opfylder en del af
kommuneaftalen for kommunernes økonomi for 2014 ved at
muliggøre en mere effektiv inddrivelse af de kommunalt ejede
forsyningsvirksomheders krav.
Lovforslaget vurderes at medvirke til, at de
kommunalt ejede forsyningsvirksomheders restancer lettere vil kunne
inddrives ved lønindeholdelse, hvorved de samlede restancer
vil falde. Den bedre inddrivelse af krav fra kommunalt ejede
forsyningsvirksomheder kan i et vist omfang forsinke inddrivelsen
af skattemæssige krav, hvilket umiddelbart vil medføre
en provenuvirkning i form af et rentetab for det offentlige samt
risiko for højere afskrivninger. I modsat retning
trækker dog indtægter i form af flere morarenter til
det offentlige, hvis inddrivelsesperioden for de
skattemæssige krav stiger. Der foreligger ikke statistiske
oplysninger, der kan danne baggrund for at skønne over de
samlede provenuvirkninger for det offentlige, men de vurderes
samlet at være begrænsede.
Forslaget om at kunne yde henstand med
indregnet restskat efter objektive regler vil isoleret set kunne
få økonomiske konsekvenser, der dels består af
en vis udskydelse af skattebetalingen, idet den berørte
persongruppes restskatter ellers ville blive indregnet i
forskudsopgørelsen for det efterfølgende år,
dels resultere i et eventuelt mindre provenu, i det omfang
stigningen i de afledte restancer i sidste ende øger statens
afskrivninger på uerholdelige indkomstskatter.
Forslaget om en objektiv henstandsregel
supplerer dog hidtidige regler baseret på skøn om
tilsvarende henstandsmuligheder. Det betyder, at de af forslaget
omfattede personer for størsteparten under de hidtidige
regler vurderes at kunne få henstand. Således vurderes
ingen nævneværdige provenumæssige konsekvenser af
forslaget.
5.
Administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget om personnummeradgang for
kommunalt ejede forsyningsvirksomheder medfører en
administrativ forenkling i SKATs sagsbehandling på
restanceområdet i relation til inddrivelsen af disse
forsyningsvirksomheders krav.
Forslaget skønnes ikke at
medføre omkostninger til systemtilretning. Det
skønnes, at SKAT skal anvende 0,1 årsværk til at
indsætte indberettede personnumre på allerede
eksisterende restanceforhold uden personnummer, hvilket
medfører en ubetydelig engangsomkostning. Forslaget
skønnes således ikke at have nævneværdige
administrative omkostninger for SKAT.
Forslaget har begrænsede administrative
konsekvenser for kommunerne i forbindelse med udlevering af
oplysning om skyldneres personnumre fra CPR.
Lovforslaget om hjemmel til at yde henstand
med indregnet restskat skønnes at medføre
engangsomkostninger til it-tilretninger på 3,5 mio. kr. og
øgede driftsomkostninger på 250.000 kr. årligt
samt et årligt ressourcetræk på 4
årsværk til kundeservice og sagsbehandling.
6.
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget medfører ingen
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
7.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget medfører ingen administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
8.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vil indebære, at borgere
med restancer til kommunalt ejede forsyningsvirksomheder vil blive
anmodet om at oplyse deres personnummer, når en
forsyningsvirksomhed anmoder om det. Lovforslaget vurderes dog
samlet set ikke at have nævneværdige administrative
konsekvenser for borgerne.
9.
Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
10.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
11.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har været
sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.:
Akademikernes Centralorganisation,
Advokatrådet, AErådet, AgroSkat, ATP, Business Danmark,
Cepos, Cevea, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk
Erhverv, Dansk Told & Skatteforbund, Danske Advokater, Danske
Regioner, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Den Danske
Skatteborgerforening, DI, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Erhvervsstyrelsen - Team Effektiv Regulering,
Finansrådet, FOA, FSR - danske revisorer, Foreningen af
Danske Skatteankenævn, Forsikring & Pension,
Forvaltningshøjskolen, Håndværksrådet,
Ingeniørforeningen, Kommunernes Landsforening, Landbrug
& Fødevarer, Landsorganisationen i Danmark,
Landsskatteretten, Ledernes Hovedorganisation, Borger- og
retssikkerhedschefen, SRF Skattefaglig Forening, Videncentret for
Landbrug, Vurderingsankenævnsforeningen.
| | | 12. Sammenfattende skema | | | | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | | | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Lovforslaget skønnes samlet set kun
at medføre et beskedent mindreprovenu. | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Lovforslaget medfører en
administrativ forenkling i SKATs sagsbehandling på
restanceområdet i relation til inddrivelsen af de kommunalt
ejede forsyningsvirksomheders krav. | Lovforslaget har begrænsede
administrative konsekvenser for kommunerne i forbindelse med
fremskaffelsen af skyldneres personnumre. Lovforslaget om hjemmel til at yde henstand
med indregnet restskat skønnes at medføre
engangsomkostninger til it-tilretninger på 3,5 mio. kr. og
øgede driftsomkostninger på 250.000 kr. årligt
samt et årligt ressourcetræk på 4
årsværk til kundeservice og sagsbehandling. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Lovforslaget har samlet set ikke
nævneværdige positive administrative konsekvenser for
borgerne. | Borgere med gæld til kommunalt ejede
forsyningsvirksomheder anmodes om at oplyse deres personnummer,
hvis en forsyningsvirksomhed anmoder om det. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Forslaget medfører, at en kommunalt
ejet forsyningsvirksomhed eller den, der på dennes vegne
opkræver fordringer, får pligt til at videregive
skyldnerens personnummer i forbindelse med overdragelsen af
fordringer til inddrivelse hos SKAT.
Den kommunalt ejede forsyningsvirksomhed eller
den, der på dennes vegne opkræver fordringen, skal
inden overdragelsen af fordringen skriftligt anmode skyldneren om
at oplyse sit personnummer inden for en nærmere angiven,
rimelig frist, hvis forsyningsvirksomheden eller den, der på
dennes vegne opkræver fordringen, ikke allerede har kendskab
til skyldnerens personnummer.
Den kommunalt ejede forsyningsvirksomhed eller
den, der på dennes vegne opkræver fordringen, har efter
bestemmelsen ret til ved henvendelse til en kommunalbestyrelse fra
CPR at få oplyst personnummeret på en skyldner, hvis
skyldneren ikke inden for den angivne frist har oplyst sit
personnummer, eller hvis der er begrundet tvivl om rigtigheden af
skyldnerens oplysning om sit personnummer.
Den kommunalt ejede forsyningsvirksomhed eller
den, der på dennes vegne opkræver fordringen, skal
forud for udleveringen af oplysningen om skyldners personnummer fra
CPR over for kommunalbestyrelsen entydigt kunne identificere
skyldneren, f.eks. ved oplysning om navn og adresse.
Ved fremsættelse af anmodning om
udlevering af personnummer skal der på forespørgsel
gives dokumentation for, at lovens betingelser er opfyldt.
Det foreslås, at kommunalbestyrelsen
skal behandle anmodningen om oplysning om skyldners personnummer
senest 10 hverdage efter modtagelsen af anmodningen herom.
I forbindelse med den skriftlige anmodning til
skyldneren, der kan finde sted i forbindelse med den underretning,
der i medfør af § 2, stk. 4, i lov om
inddrivelse af gæld til det offentlige skal gives skyldneren,
inden fordringen sendes til SKAT, skal den kommunalt ejede
forsyningsvirksomhed eller den, der på dennes vegne
opkræver fordringen, oplyse skyldneren om adgangen til at
få oplyst skyldnerens personnummer fra CPR, hvis skyldneren
ikke inden for den angivne frist oplyser sit personnummer, eller
hvis det er påkrævet til brug for eventuel kontrol af
skyldnerens oplysning om sit personnummer.
Til nr.
2
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af, at § 2, stk. 5-7, bliver til
§ 2, stk. 7-9.
Til nr.
3
Der er tale om en ændring som
følge af, at § 2, stk. 5-7, bliver til
§ 2, stk. 7-9. Med ændringen udvides
skatteministerens bemyndigelse til også at kunne
fastsætte nærmere regler om de forhold, der er
nævnt i lovforslagets § 1, nr. 1, hvormed
§ 2 i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige
får indsat et nyt stk. 5 og 6.
Til § 2
Til nr.
1
Med bestemmelsen indsættes i
kildeskattelovens § 89 et stk. 2 med en hjemmel til
på objektivt grundlag at give en person henstand med
indregnet restskat, hvis indregningen medfører, at der hos
personen ikke vil kunne gennemføres inddrivelse ved en
afdragsordning, der er baseret på personens aktuelle
nettoindkomst, i tilfælde af forfalden gæld til det
offentlige.
Det vil være tilfældet, hvis
personen har en årlig nettoindkomst, der på tidspunktet
for anmodningen om henstand vil udelukke inddrivelse gennem en
afdragsordning fastsat efter § 5, stk. 1, i
bekendtgørelse nr. 922 af 24. august 2011 om inddrivelse af
gæld til det offentlige.
Indregningen skal medføre, at der ikke
vil være mulighed for inddrivelse ved en afdragsordning. Ved
opgørelsen af den årlige nettoindkomst, der
afgør, om der skal gives henstand som følge af
personens anmodning herom, skal det indregnede beløb derfor
være fratrukket.
Henstand kan gives med den del af restskatten
m.v., hvormed den forskudsskat, der opkræves, efter at SKAT
har modtaget anmodningen om henstand, er blevet
forhøjet.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger i afsnit 3.2.2.
Til § 3
Loven træder i kraft den 1. januar
2014.
Efter bestemmelsens stk. 2 er der
også for fordringer, som inden lovens ikrafttræden er
overdraget til inddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden uden
at være påført skyldnerens personnummer, og som
ikke allerede er inddrevet, adgang for en kommunalt ejet
forsyningsvirksomhed eller den, der på vegne af en kommunalt
ejet forsyningsvirksomhed opkræver fordringen, til at
få personnummeret oplyst i overensstemmelse med lovforslagets
§ 1, nr. 1, og at videregive personnummeret til
restanceinddrivelsesmyndigheden. Når oplysningen om
personnummer er modtaget, skal oplysningen videregives til
restanceinddrivelsesmyndigheden, der herefter vil kunne inddrive
fordringen ved lønindeholdelse.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 1333 af 19. december 2008 om
inddrivelse af gæld til det offentlige, som ændret
senest ved § 2 i lov nr. 649 af 12. juni 2013, foretages
følgende ændringer: | | | | § 2
--- | | 1. I § 2 indsættes efter
stk. 4 som nye stykker: »Stk. 5. Ved overdragelse af
fordringer til restanceinddrivelsesmyndigheden skal en kommunalt
ejet forsyningsvirksomhed eller den, der på dennes vegne
opkræver fordringen, oplyse skyldnerens personnummer. Hvis
forsyningsvirksomheden ikke er i besiddelse af skyldnerens
personnummer, skal forsyningsvirksomheden eller den, der på
dennes vegne opkræver fordringen, inden overdragelsen af
fordringen skriftligt anmode skyldneren om inden for en
nærmere angiven frist at oplyse sit personnummer. Anmodningen
skal indeholde oplysning om adgangen til at indhente skyldnerens
personnummer fra Det Centrale Personregister efter fristens
udløb, jf. stk. 6. Stk. 6. Har
skyldneren ikke oplyst sit personnummer inden for den angivne
frist, eller foreligger der begrundet tvivl om rigtigheden af
skyldnerens oplysning herom, kan forsyningsvirksomheden eller den,
der på dennes vegne opkræver fordringen, ved
henvendelse til en kommunalbestyrelse efter forudgående
entydig identifikation af skyldneren få oplyst skyldnerens
personnummer fra Det Centrale Personregister. Kommunalbestyrelsen
skal behandle anmodningen senest 10 hverdage efter modtagelsen
heraf.« Stk. 5-7 bliver herefter
stk. 7-9. | Stk. 5.
Fordringshaveren eller den, der på vegne af fordringshaveren
opkræver fordringen, skal, såfremt denne bliver bekendt
med væsentlige ændringer i skyldnerens forhold efter
overdragelsen af fordringen til restanceinddrivelsesmyndigheden,
underrette restanceinddrivelsesmyndigheden herom og kan i den
forbindelse anmode restanceinddrivelsesmyndigheden om at
intensivere inddrivelsen eller at sende sagen tilbage til
fordringshaveren med henblik på, at fordringshaveren kan
tillade afdragsvis betaling eller henstand med betalingen.
Fordringer, der er omfattet af refusionsret fra statskassen, sendes
ikke tilbage til fordringshaveren eller den, der på vegne af
fordringshaveren har forestået opkrævningen, jf. dog
stk. 6. | | 2. I § 2, stk. 5, 2. pkt., der
bliver stk. 7, 2. pkt., ændres »stk. 6« til:
»stk. 8«. | Stk. 6.
Fordringshaveren eller den, der på vegne af fordringshaveren
opkræver fordringen, kan helt eller delvis kalde en fordring
tilbage, der er oversendt til inddrivelse, med henblik på at
foretage modregning for kravet. | | | Stk. 7.
Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om de
forhold, der er nævnt i stk. 1-6, herunder en
beløbsmæssig mindstegrænse for fordringer, der
overdrages til inddrivelse og om fremgangsmåden ved
overdragelse af fordringer til restanceinddrivelsesmyndigheden,
tilbagekaldelse af fordringer til opkrævningsmyndigheden,
størrelsen af fordringer m.v., som der kan tillades
afdragsvis betaling eller henstand med, og om tidsfrister for
afdragsvis betaling og henstand. Skatteministeren kan endvidere
fastsætte regler om, at overdragelse af fordringer kan ske
elektronisk. | | 3. I § 2, stk. 7, 1. pkt., der
bliver stk. 9, 1. pkt., ændres »stk. 1-6« til:
»stk. 1-8«. | | | | | | § 2 | | | | | | I kildeskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1403 af 7. december 2010, som
ændret senest ved § 7 i lov nr. 894 af 4. juli
2013, foretages følgende ændring: | | | | § 89.
Når forholdene i ganske særlig grad taler derfor, kan
told- og skatteforvaltningen indrømme en skattepligtig
midlertidig fritagelse for betaling af A-skat, B-skat eller
arbejdsmarkedsbidrag. Fritagelsen kan gøres betinget af, at
der svares renter med renten i henhold til § 7,
stk. 2, i lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v.
med tillæg af 0,4 procentpoint pr. påbegyndt
måned for den tid, fritagelsen omfatter. | | 1. I § 89 indsættes som stk. 2: »Stk. 2. Told- og skatteforvaltningen kan
meddele en person henstand med restskat m.v., der opkræves
ved indregning efter § 61, stk. 3, hvis indregningen
medfører, at der hos personen ikke ville kunne
gennemføres inddrivelse ved en afdragsordning, der er
baseret på personens aktuelle nettoindkomst, i tilfælde
af forfalden gæld til det offentlige. Henstand gives med den
del af restskatten m.v., hvormed den forskudsskat, der
opkræves, efter at told- og skatteforvaltningen har modtaget
anmodningen om henstand, er blevet forhøjet.« | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2014. | | | Stk. 2. For
fordringer, der inden lovens ikrafttræden er overdraget til
restanceinddrivelsesmyndigheden uden at være
påført skyldnerens personnummer, og som endnu ikke er
inddrevet af restanceinddrivelsesmyndigheden, kan en kommunalt ejet
forsyningsvirksomhed eller den, der på dennes vegne
opkræver fordringen, ved henvendelse til en
kommunalbestyrelse fra Det Centrale Personregister få oplyst
en skyldners personnummer i overensstemmelse med § 1, nr.
1, og videregive det til restanceinddrivelsesmyndigheden. |
|