Fremsat den 10. oktober 2013 af
undervisningsministeren (Christine Antorini)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag
(Indførelse af forvaltningsrevision
m.v.)
§ 1
I lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, jf.
lovbekendtgørelse nr. 203 af 25. februar 2013, som
ændret ved § 6 i lov nr. 895 af 4. juli 2013, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 2, ændres
»lov om godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet
voksen- og efteruddannelse samt befordringsudgifter« til:
»lov om godtgørelse og tilskud til befordring ved
deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse«.
2. § 3,
stk. 1, 3. pkt., ophæves.
3. I
§ 25 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3.
Revisionen foretages i overensstemmelse med § 3 i lov om
revisionen af statens regnskaber m.m.«
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2014.
Stk. 2. Loven har
virkning fra og med regnskabsåret 2014.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslagets indhold
Lovforslaget rummer efter anbefaling fra
Rigsrevisionen en bestemmelse, der pålægger revisor for
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (herefter AUB) at udføre
forvaltningsrevision af administrationen af de midler, som AUB
administrerer. Forslaget om, at AUB tillige omfattes af krav om
forvaltningsrevision, skal ses på baggrund af AUB-ordningens
beløbsmæssige størrelse.
Desuden omfatter lovforslaget to
konsekvensændringer som følge af ændret
lovgivning.
2. Forvaltningsrevision
2.1. Gældende ret
Lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
indeholder i § 25 sædvanlige bestemmelser om revision,
men rummer ikke hjemmel til at pålægge AUB's revisor at
udføre forvaltningsrevision, dvs. revision i henhold til
princippet om god offentlig revisionsskik, således som dette
begreb er fastlagt i § 3 i lov om revisionen af statens
regnskaber m.m.
Bestyrelsen for AUB kan overlade administrationen
af AUB-ordningen til Arbejdsmarkedets Tillægspension
(herefter ATP), jf. AUB-lovens § 3, stk. 6. AUB har benyttet
sig af denne mulighed, og i dag varetager ATP således
administrationen af AUB's opgaver. ATP er ikke underlagt krav om
forvaltningsrevision, men ledelsen af ATP sikrer, at der tages
skyldige økonomiske hensyn i administrationen gennem et
betryggende økonomistyringssystem. Dette gælder
også for den virksomhed, som ATP udfører for AUB i
henhold til AUB-loven eller på andet grundlag.
Bestyrelsen for AUB indsender et budget for de
samlede udgifter efter loven til Undervisningsministeriet, jf.
AUB-lovens § 23 b, og for hvert regnskabsår udarbejder
bestyrelsen tillige et årsregnskab, bestående af
balance, resultatopgørelse og noter, og der udarbejdes
endvidere årsberetning. Det reviderede og godkendte
årsregnskab sendes senest 6 måneder efter
regnskabsårets udløb til ministeriet, jf. AUB-lovens
§ 24, stk. 1 og 2.
2.2. Den foreslåede
ordning
Efter anbefaling fra Rigsrevisionen
foreslås det, at revisionen af administration af AUB's
ordninger foretages i overensstemmelse med god offentlig
revisionsskik, således som dette begreb er fastlagt i §
3 i lov om revisionen af statens regnskaber m.m. Herved skal AUB
fremover undergives forvaltningsrevision udover finansiel revision
og juridisk-kritisk revision.
Sædvanlig finansiel revision
indebærer, at det ved revisionen efterprøves, om
regnskabet er rigtigt, og ved juridisk-kritisk revision
efterprøves, om de dispositioner, der er omfattet af
regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med meddelte
bevillinger, love og andre forskrifter, samt med indgåede
aftaler og sædvanlig praksis. Forvaltningsrevision
indebærer, at revisor tillige foretager en vurdering af,
hvorvidt der er taget skyldige økonomiske hensyn, dvs.
sparsommelighed, produktivitet og effektivitet, ved forvaltningen
af de midler og driften af de virksomheder, der er omfattet af
regnskabet, jf. § 3 i lov om revisionen af statens regnskaber
m.m. Revisor skal desuden vurdere virksomhedens
målfastsættelse, målopfyldelse og
økonomistyring.
Der henvises til bemærkningerne til §
1, nr. 3.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for stat, regioner eller kommuner.
Forslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser
af betydning for AUB.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser
for borgere
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har været til
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.: Rigsrevisionen, Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, FSR-Danske
Revisorer og Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede
Uddannelser.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Der er alene tale om en konsekvensændring
som følge af, at den nævnte lov er blevet
ophævet og afløst af en ny lov, jf. lov nr. 639 af 14.
juni 2010 om godtgørelse og tilskud til befordring ved
deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse med senere
ændringer.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af, at udpegning af medlemmer til AUB's bestyrelse i
dag finder sted efter lov om ligestilling af kvinder og mænd,
hvorfor særskilt regulering i AUB-loven er overflødig.
Forslaget har ikke indholdsmæssig betydning.
Til nr. 3
Det foreslås, at revisionen af
administration af AUB's ordninger foretages i overensstemmelse med
god offentlig revisionsskik, således som dette begreb er
fastlagt i § 3 i lov om revisionen af statens regnskaber m.m.
Revisionsopgaven i henhold til § 3 omfatter tre aspekter:
Finansiel revision, juridisk-kritisk revision og
forvaltningsrevision.
Ved forvaltningsrevision skal revisor vurdere, om
der ved forvaltningen er taget skyldige økonomiske hensyn,
dvs. sparsommelighed, produktivitet og effektivitet. Revisor skal
desuden vurdere virksomhedens målfastsættelse,
målopfyldelse og økonomistyring.
Revisor skal planlægge revisionen på
en sådan måde, at det sikres, at der gennemføres
revision af høj kvalitet på en økonomisk,
produktiv og effektiv måde. Det sker på grundlag af
informationer om den reviderede virksomhed. Planlægningen
sker med udgangspunkt i en vurdering af væsentlighed og
risiko. Ved planlægningen af revisionen lægges det til
grund, at væsentlige og risikofyldte områder revideres
over en årrække, men ikke nødvendigvis hvert
år.
Ud fra væsentlighed og risiko
udføres forvaltningsrevision på afgrænsede
områder, og det vurderes, om der er foretaget
økonomisk hensigtsmæssig forvaltning på disse
områder.
Det vil være AUB's eksterne revisor, der
får til opgave at udtale sig i revisionsprotokollen om
revisionens vurdering af AUB's administration af AUB's ordninger
(forvaltningsrevision).
Der henvises til afsnit 2.2.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. januar 2014, og at den får virkning fra og med
regnskabsåret 2014. Ændringen har således ikke
betydning for regnskabet for 2013.
Bilag 1
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | § 1 I lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, jf. lovbekendtgørelse nr. 203 af 25.
februar 2013, som ændret ved § 6 i lov nr. 895 af 4.
juli 2013, foretages følgende ændringer: | § 1.
(…) Stk. 2.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag bidrager endvidere til
finansiering af godtgørelse i henhold til lov om
godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse samt befordringsudgifter og udgifter til kost og
logi i henhold til lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. | | 1. I § 1, stk. 2, ændres »lov om
godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse samt befordringsudgifter« til: »lov om
godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse«. | § 3.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag ledes af en bestyrelse, der
består af en formand og 16 andre medlemmer. Heraf udpeger
Dansk Arbejdsgiverforening 5, Landsorganisationen i Danmark 5,
staten 1, kommunerne 1, regionsrådene i forening 1,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd 1, Kommunale Tjenestemænd og
Overenskomstansatte 1 og Centralorganisationernes
Fællesudvalg 1. Udpegningen af medlemmer sker efter reglerne
i lov om ligestilling mellem mænd og kvinder ved
besættelse af visse bestyrelsesposter i den statslige
forvaltning. | | 2.§ 3, stk. 1, 3. pkt.,
ophæves. | § 25.
Årsregnskabet for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag skal
revideres af mindst én statsautoriseret revisor. Bestyrelsen
for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag udnævner revisor, men
kan til enhver tid trække udnævnelsen tilbage. Stk. 2. Ved
revisorskift skal bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
og revisor give børne- og undervisningsministeren en
redegørelse, hvis skiftet skyldes særlige
forhold. Stk. 3. Efter at
revisionen af årsregnskabet er afsluttet, skal revisorerne
ved påtegning på regnskabet bekræfte, at de har
revideret dette. Stk. 4. Revisorerne
har altid ret til at deltage i bestyrelsesmøder under
behandling af sager, der har betydning for revision eller
aflæggelse af regnskabet. Stk. 5. Revisorerne
har pligt til at deltage i bestyrelsens behandling af de
pågældende sager, hvis det ønskes af blot et
bestyrelsesmedlem. | | 3. I § 25 indsættes efter stk. 2 som
nyt stykke: »Stk. 3.
Revisionen foretages i overensstemmelse med § 3 i lov om
revisionen af statens regnskaber m.m.« Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6. | | | § 2 Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2014. Stk. 2. Loven har
virkning fra og med regnskabsåret 2014. |
|