Betænkning afgivet af Børne-
og Undervisningsudvalget den 26. november 2013
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. oktober
2013 og var til 1. behandling den 22. oktober 2013. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og
Undervisningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
undervisningsministeren sendte den 16. august 2013 dette udkast til
udvalget, jf. BUU alm. del - bilag 279 (folketingsåret
2012-13). Den 10. oktober 2013 sendte undervisningsministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 7
spørgsmål til undervisningsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret med undtagelse af
spørgsmål 7, som forventes besvaret forud for 2.
behandling.
Udvalgets spørgsmål 1-6 og
undervisningsministerens svar herpå er optrykt som bilag 2
til betænkningen.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, RV, SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (V, LA og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Venstres, Liberal Alliances og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget konstaterer på
baggrund af ministerens svar på
udvalgsspørgsmålene, at de kommuner, der indgår
frivillige partnerskaber, ikke kan friholdes for den ekstra
administration og højere omkostning, der er forbundet med at
indgå sociale klausuler (svar på spørgsmål
1).
Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti konstaterer ligeledes, at der hverken
foreligger nogen evidens for, at sociale klausuler skaber flere
praktikpladser (svar på spørgsmål 3), eller
nogen forventning hos regeringen om, at lovforslaget vil skabe
flere praktikpladser (svar på spørgsmål 2).
Afslutningsvis må Venstre, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti beklage, at ministeren ikke
i de økonomiske og administrative konsekvenser medtager de
omkostninger, lovforslaget har for erhvervslivet alt andet lige,
idet virksomheder fremadrettet ikke får ordrer, de i dag
ville få, alene fordi de indgår i sociale
klausuler.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Annette Lind (S) Karin Gaardsted (S) Poul Andersen (S) Orla Hav (S)
fmd. Rasmus Horn Langhoff (S)
Troels Ravn (S) Lotte Rod (RV) nfmd. Jeppe Mikkelsen (RV) Marlene
Borst Hansen (RV) Pernille Vigsø Bagge (SF) Lisbeth Bech
Poulsen (SF) Rosa Lund (EL) Lars Dohn (EL) Henning Hyllested (EL)
Karen Ellemann (V) Peter Juel Jensen (V) Finn Thranum (V) Louise
Schack Elholm (V) Anni Matthiesen (V) Tina Nedergaard (V) Ulla
Tørnæs (V) Alex Ahrendtsen (DF) Bent Bøgsted
(DF) Marie Krarup (DF) Martin Henriksen (DF) Merete Riisager (LA)
Thyra Frank (LA) Lene Espersen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 16 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 42
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra undervisningsministeren | 2 | Udkast til tidsplan | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | 1. udkast til betænkning | 5 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 42
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om frivillige partnerskabsaftaler,
til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvor mange flere praktik- og
uddannelsesaftaler lovforslaget skønnes at medføre,
til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om evidens for, at sociale klausuler
skaffer flere praktik- og uddannelsesaftaler end f.eks.
partnerskabsaftaler, til undervisningsministeren, og ministerens
svar herpå | 4 | Spm. om antal elever med praktikplads
eller skolepraktikplads m.m., til undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvad det koster en virksomhed at
have en elev inden for handel og kontor og inden for byggeriet, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om de økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om lovforslagets bemærkninger
om økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet, til undervisningsministeren |
|
Bilag 2
Nogle af udvalgets
spørgsmål til undervisningsministeren og dennes svar
herpå
Spørgsmål 1-6 og svarene herpå er optrykt
efter ønske fra V, LA og KF.
Spørgsmål 1:
Vil ministeren på baggrund af 1.
behandling uddybe og konkretisere denne del af
bemærkningerne, herunder ved anvendelse af konkrete
eksempler?
»Har ordregiver indgået en
frivillig partnerskabsaftale med henblik på, at skaffe
praktikpladser inden for det eller de områder, som er
relevante for den konkrete kontrakt, kan det også være
en forklaring på, hvorfor ordregiver ikke anvender en social
klausul.«
Svar:
Den nævnte passus er indsat som et
eksempel på en mulig begrundelse for, at en ordregiver ikke
har anvendt en social klausul om uddannelses- og praktikaftale i
tilfælde, hvor det konkrete udbud ellers falder ind under
kriterierne for relevante udbud. I en sådan situation vil en
partnerskabsaftale træde i stedet for en social klausul.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen (KFST) har
oplyst, at partnerskabsaftaler bygger på frivillighed, og
partnerskabsaftaler opfordrer virksomhederne til at indgå
uddannelsesaftaler med lærlinge. Der kan f.eks. være
tale om, at ordregiver har indgået en partnerskabsaftale med
Dansk Byggeri.
Dansk Byggeri har indgået en række
partnerskabsaftaler med kommunerne. Som eksempler kan nævnes
Gentofte Kommune og Herning Kommune.
Spørgsmål 2:
Hvor mange flere praktik- og
uddannelsesaftaler skønner ministeren, at lovforslaget vil
medføre?
Svar:
Det er ikke muligt at fastsætte en
opgørelse over forventet antal flere praktik- og
uddannelsesaftaler, som lovforslaget vil medføre.
Det forhold, at vi ikke på forhånd
kan fastsætte et forventet antal, bør efter min
opfattelse ikke stå i vejen for, at vi indfører
forpligtelsen for de selvejende uddannelsesinstitutioner til at
overveje at anvende sociale klausuler om uddannelses- og
praktikaftaler i relevante udbud. Det er efter min mening
tværtimod nærliggende, at netop
uddannelsesinstitutionerne også gennem brug af klausuler om
uddannelses- og praktikaftaler eller på anden velegnet
måde skal medvirke til at skaffe flere praktik- og
uddannelsesaftaler.
Forpligtelsen indebærer, at virksomheder
- private som offentlige - der får en opgave, skal tage et
uddannelsesansvar og tilbyde praktikpladser.
Spørgsmål 3:
Har ministeren evidens for, at sociale
klausuler skaffer flere praktik- og uddannelsesaftaler end f.eks.
partnerskabsaftaler?
Svar:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har oplyst,
at der ikke findes en opgørelse over, hvor mange
praktikpladser, der er skabt ved henholdsvis klausuler og
partnerskabsaftaler. Der er således ikke noget datagrundlag,
der viser, at den ene metode skaffer flere praktikpladser end den
anden. Baggrunden herfor er bl.a., at staten kun har været
omfattet af »følg- eller forklarprincippet«
siden februar 2013. Efter lovforslaget vil
uddannelsesinstitutionerne således også selv kunne
vælge mellem de to metoder.
Spørgsmål 4:
Under 1. behandling fremgik det af debatten,
at der var over 12.000 praktikpladssøgende. Det
fremgår af ministerens skriftlige fremsættelse, at
tallet er 5.400, der hverken har en praktikplads eller en
skolepraktikplads.
a. Hvor mange elever havde i august 2013 en
aftale om praktikplads eller var påbegyndt uddannelse i en
virksomhed, hvor mange elever var i skolepraktik, og hvor mange
elever var hverken i skolepraktik eller i virksomhedspraktik?
b. Hvor mange af de elever, der ikke er i
virksomhedspraktik eller skolepraktik, kunne
færdiggøre deres uddannelse via skolepraktik?
c. Hvor mange elever ville være tvunget
til at skifte uddannelse, fordi den uddannelse, som de var i gang
med, var så lille, at den ikke udbydes med skolepraktik?
Svar:
Ad a.
Praktikpladsstatistikken opgøres og
offentliggøres månedsvis. De senest offentliggjorte
praktikpladstal er for september 2013, hvorfor disse tal er anvendt
i besvarelsen af dette spørgsmål. Tallene for august
2013 fremgår af tabel 1 nedenfor. I september 2013 havde
75.505 elever en igangværende uddannelsesaftale, 6.274 elever
var i gang med skolepraktik, og 4.727 var
praktikpladssøgende og var dermed hverken i skolepraktik
eller havde en uddannelsesaftale.
Tabel 1) Igangværende
uddannelsesaftaler, elever i skolepraktik og
praktikpladssøgende oktober 2012 - september 2013.
| Igangværende
uddannelsesaftaler | Elever i skolepraktik | Praktikpladssøgende | Oktober 2012 | 75.655 | 5.096 | 5.679 | November 2012 | 74.450 | 4.911 | 4.975 | December 2012 | 74.761 | 4.714 | 5.357 | Januar 2013 | 77.559 | 5.218 | 5.407 | Februar 2013 | 77.145 | 5.765 | 5.269 | Marts 2013 | 76.496 | 5.738 | 5.307 | April 2013 | 77.001 | 6.011 | 5.408 | Maj 2013 | 76.076 | 5.966 | 5.316 | Juni 2013 | 72.546 | 5.774 | 6.769 | Juli 2013 | 71.272 | 7.260 | 5.278 | August 2013 | 73.708 | 6.776 | 4.759 | September 2013 | 75.505 | 6.274 | 4.727 | Kilde: Undervisningsministeriets
databank Note: Afskaffelse af karensperioden
2013 har medført, at skolepraktikaktiviteten er forskudt i
forhold til tidligere. |
|
Af den senest offentliggjorte
årsstatistik for praktikpladsområdet for 2012 fremgik,
at der var ca. 5.400 elever ved afslutningen af året, der
hverken havde en praktikplads i en virksomhed eller en
skolepraktikplads. Som det fremgår af tabel 1 ovenfor,
svinger antallet af praktikpladssøgende imidlertid fra
måned til måned.
Ad b.
Af de i alt 4.727 praktikpladssøgende i
september 2013 var de 4.055 praktikpladssøgende i
uddannelser med skolepraktik, hvilket svarer til 86 procent af de
praktikpladssøgende i dén måned.
Ad c.
Elever, der bliver optaget på en
erhvervsuddannelse, har mulighed for at blive optaget til
skolepraktik inden for 46 af de 108 uddannelser, der findes. Udover
de 46 uddannelser findes der tre uddannelser, som udbydes uden
praktikuddannelse, de såkaldte skolebaserede uddannelser,
hvor elever også kan optages uden en uddannelsesaftale med en
arbejdsgiver. Når en elev bliver optaget til
grundforløbet på en af de 59 uddannelser, som
kræver praktik i en virksomhed for at kunne blive optaget
på hovedforløbet, bør eleven orienteres herom,
således at eleven er bekendt med mulighederne for at
gennemføre uddannelsen.
Hvis en elev afslutter et grundforløb,
som ikke umiddelbart giver adgang til skolepraktik, og eleven ikke
har en uddannelsesaftale, skal skolen tilbyde eleven et
overgangskursus af maksimalt 10 ugers varighed til en uddannelse,
hvor eleven kan optages i skolepraktik, jf.
erhvervsuddannelseslovens § 66 b, stk. 4. Eleverne kan
afslå dette tilbud uden yderligere konsekvenser og kan
fortsætte med at søge efter en uddannelsesaftale inden
for den primært ønskede uddannelse. Der er
således ikke nogen elever, der bliver tvunget til at skifte
uddannelse, fordi deres primært ønskede uddannelse
ikke udbydes med skolepraktik.
Det er ikke direkte muligt at opgøre,
hvilke uddannelser der ikke udbydes med skolepraktik alene pga.
uddannelsens størrelse, idet der kan være flere
hensyn, som taler imod et udbud. Dette kan eksempelvis være
hensyn til enten pædagogikken, økonomien eller
beskæftigelsesmulighederne efter endt uddannelse, som
medfører, at det er uhensigtsmæssigt at udbyde en
erhvervsuddannelse med skolepraktik.
Det fremgår af praktikpladsstatistikken
for september 2013, at der var 672 personer, som efter at have
afsluttet et grundforløb rettet mod en uddannelse, der ikke
udbydes med skolepraktik, søgte en praktikplads i en af
disse uddannelser ved udgangen af september måned. Tallet kan
også indeholde elever, som har taget imod tilbuddet om
overgang til en uddannelse med skolepraktik, hvorfor det ikke siger
noget om, hvorvidt disse personer er i gang med at skifte
erhvervsuddannelse og derfor modtager undervisning eller ej.
Spørgsmål 5:
Det fremgår af lovforslaget, at:
»Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet. Der vil dog for en
virksomhed, der indgår en kontrakt med en af de omfattede
institutioner kunne være stillet vilkår om, at
virksomheden indgår uddannelses- og
praktikaftaler.«
Hvad koster det for en virksomhed at have en
elev inden for handel og kontor og inden for byggeriet?
Svar:
Elever med en uddannelsesaftale med en
arbejdsgiver modtager en overenskomstfastsat elevløn i hele
aftaleperioden. I skoleperioderne modtager arbejdsgiverne
lønrefusion fra Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB).
Principielt koster det ikke virksomhederne
noget at ansætte elever, idet værdien af elevernes
arbejdsindsats antages at modsvare arbejdsgiverens
lønudgifter med fradrag af lønrefusion for løn
under skoleophold.
Spørgsmål 6:
Vil ministeren i fortsættelse af 1.
behandling uddybe lovforslagets bemærkninger om
økonomiske - og administrative konsekvenser for
erhvervslivet?
Svar:
Jeg henviser til mit svar på
spørgsmål 5 ad L 42.