Skriftlig fremsættelse (10. oktober
2013)
Undervisningsministeren (Christine
Antorini):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. (Tilskud til særligt tilrettelagte stx-
og hf-forløb for elever og kursister med nedsat psykisk
funktionsevne)
(Lovforslag nr. L 41).
Igennem de seneste årtier har der
været stor politisk bevågenhed på, hvordan unge
med særlige behov skal klare sig godt igennem
uddannelsessystemet.
Lissabon-deklarationen fra 2007 og 95
%-målsætningen har dannet baggrund for at
igangsætte forsøg, der fokuserer på at
støtte elever med Aspergers syndrom, der ikke kan
enkeltintegreres, til at tage en studentereksamen. Forsøgene
har kørt på flere almengymnasiale institutioner siden
2007 og 2008. Det centrale element i forsøgene har
været og er, at eleverne er samlet i særlige klasser,
idet der dog sker inklusion på almindelige hold i valgfag i
slutningen af forløbene.
Danmarks Evalueringsinstitut har evalueret
forsøgene. Evalueringen af de særligt tilrettelagte
stx-forløb for elever med Aspergers syndrom viste
overordnet, at der var tale om en succes. Senere evaluering af
hf-forsøg har ligeledes vist, at særligt tilrettelagte
hf-forløb er et godt tilbud til en del af denne
kursistgruppe.
Lovforslaget har således afsæt
i evalueringerne fra Danmark Evalueringsinstitut af de eksisterende
forsøg og et ønske om at etablere en permanent
ordning for elever og kursister med Aspergers syndrom.
Det bliver med lovforslaget muligt for
undervisningsministeren efter konkret ansøgning fra en
institution at godkende denne til tilskud til særligt
tilrettelagte stx- og/eller hf-forløb for unge med nedsat
psykisk funktionsevne. Formålet med lovforslaget er i
første omgang at få skabt den retlige ramme for
indplacering af et gymnasialt uddannelsestilbud for elever og
kursister med Aspergers syndrom. Begrebet "nedsat psykisk
funktionsevne", der anvendes i lovforslaget, omfatter flere
diagnoser. Lovforslaget vil med den foreslåede formulering
kunne rumme andre diagnoser end Aspegers syndrom.
Lovforslaget skønnes ikke at
medføre statslige merudgifter, idet udgifterne til
supplerende skyggetaxameter til de særlige klasser
foreslås finansieret ved en taxameterreduktion af tilskuddene
ved de almengymnasiale uddannelser, og da det i forhold til de
ordinære taxametertilskud er forudsat, at de
pågældende elever/kursister ville have gået i en
ordinær stx- eller hf-klasse. Det bemærkes, at
nedsættelsen af undervisningstaxameteret udgør ca.
0,04 pct. i 2014 stigende til ca. 0,25 pct. i 2017.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2014 med virkning fra og med skoleåret
2014/2015. Hermed vil godkendte institutioner kunne optage
elever/kursister med tilskud efter dette lovforslag med henblik
på skolestart august 2014.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.