Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 28. november 2013
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 2
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. oktober
2013 og var til 1. behandling den 25. oktober 2013. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Lovforslaget bygger på
betænkning nr. 1540/2013 om gennemførelse af
direktivet om forbrugerrettigheder. Justitsministeren sendte den
28. juni 2013 betænkningen til udvalget, jf. REU alm. del -
bilag 343 (folketingsåret 2012-13). Betænkningen har
været sendt i høring, og den 10. oktober 2013 sendte
justitsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Dansk Erhverv,
FDIH Foreningen for Dansk Internethandel
og
Teleindustrien.
Justitsministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Dansk Erhverv mundtligt over
for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 18
spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og LA) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Flertallet lægger stor vægt
på balancen mellem hensynet til forbrugerne og til
erhvervslivet, så der skabes så gode betingelser som
muligt for den grænseoverskridende handel, herunder at der
sikres ensartede regler for forbrugeraftaler i hele EU.
Flertallet finder, at lovforslaget inden
for rammerne af forbrugerrettighedsdirektivet er udtryk for en
sådan balance.
Flertallet er helt overordnet af den
opfattelse, at den foreslåede forbrugeraftalelov er udtryk
for en korrekt gennemførelse af
forbrugerrettighedsdirektivet, som har til formål at
øge forbrugerbeskyttelsen i EU - særlig i forbindelse
med aftaler, der indgås uden for den erhvervsdrivendes
forretningssted og ved fjernsalg.
På baggrund af de bekymringer, som
bl.a. Dansk Erhverv har givet udtryk for i en række
henvendelser til udvalget, har udvalget fundet anledning til at
få afklaret en række spørgsmål. Det drejer
sig særlig om definitionen af bestillingskøb,
værdiforringelse af returnerede varer og dokumentation for
returnering af varer ved udnyttelse af fortrydelsesretten.
Bestillingskøb
For så vidt angår definitionen
af bestillingskøb, noterer flertallet sig, at
justitsministeren i besvarelsen af spørgsmål 3 har
tilkendegivet, at begrebet »vare, som er fremstillet efter
forbrugerens specifikation« skal forstås i
overensstemmelse med direktivets artikel 2, stk. 4, hvorefter
fremstillingen skal baseres på forbrugerens individuelle
valg. Der er ikke med lovforslaget tilsigtet nogen
ændring af den gældende definition af
bestillingskøb. Derimod fastsættes det med
lovforslaget, at der fremover ikke er fortrydelsesret, når
der er tale om bestillingskøb. Bestillingskøb vil
således efter lovforslaget fremover være helt undtaget
fra fortrydelsesretten modsat i dag. Flertallet lægger
også stor vægt på, at det af besvarelsen af
spørgsmål 4 fremgår, at en vare, der er
fremstillet på baggrund af en særlig atypisk eller
omfattende kombination af standardvalg, efter en konkret vurdering
vil kunne anses for at være et bestillingskøb.
Henset til at fortolkningen af,
hvornår der foreligger et bestillingskøb, er
udslagsgivende for de rettigheder, der tilkommer forbrugeren, og de
pligter, der pålægges den erhvervsdrivende, finder
flertallet, at det er afgørende, at forståelsen af
begrebet bestillingskøb er ens i hele EU. Flertallet noterer
sig i den forbindelse, at justitsministeren i besvarelserne af
spørgsmål 4 og 5 vedrørende lovforslaget har
anført, at begrebet bestillingskøb i lyset af
Kommissionens svar må forventes at blive tolket i
overensstemmelse med den forståelse af begrebet, der er lagt
til grund i det danske forslag.
Værdiforringelse
For så vidt angår
spørgsmålet om værdiforringelse af returnerede
varer og spørgsmålet om, hvordan en forbruger må
benytte en vare, som er omfattet af en fortrydelsesret,
lægger flertallet afgørende vægt på, at
forbrugeren som det klare udgangspunkt efter lovforslaget kun
må håndtere varen, som forbrugeren ville have kunnet i
en forretning.
Det følger samtidig af direktivet,
at forbrugeren bevarer sin fortrydelsesret, selv om varen har
været brugt mere, end forbrugeren ville have kunnet i
forretningen, men at forbrugeren i disse tilfælde
hæfter for værdiforringelsen. En korrekt
gennemførelse af direktivet forudsætter, at denne
bestemmelse gennemføres i dansk ret. Bestemmelsens sigte er
- som anført af justitsministeren i besvarelsen af
spørgsmål 10 vedrørende lovforslaget - at
opnå en balance mellem forbrugerens og den erhvervsdrivendes
rettigheder og pligter ved udnyttelse af fortrydelsesretten.
På den ene side skal forbrugeren have ret til at returnere
varen og benytte sig af sin lovbestemte fortrydelsesret, uden at
denne gøres illusorisk gennem den erhvervsdrivendes
nidkære håndhævelse af kravet om, at genstanden
skal leveres tilbage i samme stand. På den anden side skal
udnyttelse af fortrydelsesretten ikke kunne ske på bekostning
af den erhvervsdrivende i de tilfælde, hvor forbrugeren har
valgt at tage varen i anvendelse. I sådanne tilfælde
må forbrugeren betale for den værdiforringelse, som
genstanden er blevet udsat for ved forbrugerens brug. Flertallet
bemærker, at det i første omgang er den
erhvervsdrivende, der skal vurdere værdiforringelsen, og har
noteret sig, at hvis varen er blevet håndteret på en
måde, så den ikke har nogen værdi, vil
forbrugeren ikke have krav på at få købesummen
retur, jf. besvarelsen af spørgsmål 3 og 9. Det er den
generelle handelsmæssige værdi, der i den forbindelse
er afgørende. Det spiller derimod ikke ind, om den
erhvervsdrivende generelt bedriver salg med brugte varer.
Fastlæggelsen af værdiforringelsen vil altid bero
på en konkret vurdering.
Dokumentation for
returnering
For så vidt angår
spørgsmålet om, hvad der udgør
tilstrækkelig dokumentation for, at forbrugeren har
returneret varen, finder flertallet det centralt, at den
erhvervsdrivende ikke med forslaget forpligtes til at betale penge
tilbage til forbrugeren, hvis ikke der er tilstrækkelig
dokumentation. Flertallet finder det i den forbindelse betryggende,
at justitsministeren i besvarelsen af spørgsmål 2 har
anført, at det i første omgang er den
erhvervsdrivende, der skal vurdere, om den fremlagte dokumentation
er fyldestgørende, og at dette kommer an på en konkret
vurdering. Hvis den erhvervsdrivende har konkrete grunde til at
tro, at dokumentationen ikke er korrekt, kan denne derfor
vælge at vente med at tilbagebetale købesummen til
forbrugeren, indtil varen er kommet retur. Skulle det
efterfølgende vise sig, at dokumentationen var korrekt, vil
den erhvervsdrivende kunne blive forpligtet til at betale f.eks.
renter til forbrugeren af købesummen for den tid, der er
gået mellem modtagelsen af dokumentationen og modtagelsen af
varen. Efter flertallets opfattelse er dette udtryk for en rimelig
balance mellem hensynet til forbrugeren og hensynet til den
erhvervsdrivende.
Standardfortrydelsesformularen
Særlig i forhold til brugen af
standardfortrydelsesformularen og den erhvervsdrivendes pligt til
at oplyse forbrugeren herom har flertallet noteret sig, at
justitsministeren i besvarelsen af spørgsmål 1 har
henvist til, at en hjemmeside efter EU-Domstolens praksis ikke kan
anses for at være et varigt medium. Flertallet bemærker
i den forbindelse, at det med moderne kommunikationsteknologi som
f.eks. e-mail og sms i øvrigt ikke kan anses for
særligt byrdefuldt for den erhvervsdrivende at skulle
fremsende standardfortrydelsesformularen til forbrugeren sammen med
de øvrige oplysninger, der også skal gives forbrugerne
på et varigt medium.
Et mindretal i
udvalget (EL og LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Det er Enhedslistens medlemmer af udvalgets
opfattelse, at alene det forhold, at lovforslaget, L 39,
omsætter EU-direktivet om forbrugerrettigheder i forbindelse
med fjernsalg til dansk lovgivning, gør, at EL ikke kan
stemme for det. Og da det tilknyttede lovforslag, L 40, foretager
en række ændringer i først og fremmest
købeloven som følge af implementeringen af det
nævnte EU-direktiv, kan EL naturligvis heller ikke stemme for
dette lovforslag.
EL mener som udgangspunkt, at
forbrugerrettigheder og forbrugerbeskyttelse i Danmark er et
anliggende for Folketinget og ikke noget, som EU skal blande sig i
eller bestemme over.
Det pågældende EU-direktiv,
2011/83/EU af 25. oktober 2011, er et totalharmoniseringsdirektiv
med det formål at ensrette forbrugerrettighederne på
fjernsalgsområdet fuldstændigt i alle medlemslande. Det
tillader således ikke nationale afvigelser i lovgivningen,
hvorfor en række af de indvendinger, kritiske
bemærkninger og konkrete forslag til ændringer af
lovforslagene, som fremgår af høringsnotatet, da
også afvises, med henvisning til at det giver direktivet ikke
mulighed for.
Med lovforslag L 39 og L 40 forpasser man
samtidig muligheden for en mere gennemgribende og tiltrængt
ændring af området for forbrugeraftaler og
tilhørende forbrugerbeskyttelse, ikke mindst i
købeloven, og dermed muligheden for at højne
forbrugerbeskyttelsen i Danmark effektivt.
De ændringer af købeloven, som
nu foretages med L 40 med baggrund i EU-direktivet om
forbrugerrettigheder og lovforslag L 39, er helt
utilstrækkelige i forhold til at give forbrugerbeskyttelsen i
Danmark et løft.
Da der er tale om implementering af
EU-lovgivning, endda et totalharmoniseringsdirektiv, vil EL stemme
imod begge lovforslag. Forslagene vedrører områder,
der rettelig burde være Folketingets kompetence.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 17
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
stk. 1, nr. 4, ændres »den
erhvervsdrivendes håndtering af klagebehandling« til:
»den erhvervsdrivendes praksis for
klagebehandling«.
[Korrektion]
Til bilag 3
2) Som
fodnote til bilag 3 indsættes: »(*) Det ikke relevante
udstreges.«
[Korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
I den foreslåede bestemmelse i
lovforslagets § 8, stk. 1, nr. 8, og også i den
foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 14, stk. 1, nr.
4, anvendes udtrykket »den erhvervsdrivendes praksis for
klagebehandling«. Derimod anvendes i den foreslåede
bestemmelse i lovforslagets § 17, stk. 1, nr. 4, udtrykket
»den erhvervsdrivendes håndtering af
klagebehandling«.
Med henblik på at sikre ensartethed i
lovteksten foreslås udtrykket »den erhvervsdrivendes
praksis for klagebehandling« også anvendt i den
foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 17, stk. 1, nr.
4.
Til nr. 2
Fodnoten til forslaget til lovens bilag 3,
der forklarer, hvad stjernemarkeringen i bilaget betyder, blev ved
en fejl ikke medtaget i det fremsatte lovforslag. Fodnoten svarer
til fodnoten i forbrugerrettighedsdirektivets bilag I(B).
Trine Bramsen (S) Poul Andersen
(S) Mogens Jensen (S) Mette Reissmann (S) Ole Hækkerup (S)
Rasmus Prehn (S) Jeppe Mikkelsen (RV) Zenia Stampe (RV) Camilla
Hersom (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) fmd. Jonas Dahl (SF) Pernille Skipper
(EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Henning Hyllested (EL) Doris
Jakobsen (SIU) Kim Andersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Inger
Støjberg (V) Karen Jespersen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Karsten Lauritzen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V)
Peter Skaarup (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Pia Adelsteen (DF)
Kim Christiansen (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Tom Behnke
(KF) nfmd.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 16 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 39
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Henvendelse af 4/11-13 fra
Teleindustrien | 5 | Henvendelse af 6/11-13 fra Dansk
Erhverv | 6 | Henvendelse af 13/11-13 fra FDIH
Foreningen for Dansk Internethandel | 7 | Ændringsforslag, fra
justitsministeren | 8 | 1. udkast til betænkning | 9 | Henvendelse af 21/11-13 fra
Teleindustrien | 10 | Ændringsforslag, fra
justitsministeren | 11 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 39
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
4/11-13 fra Teleindustrien, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 2 | MFU spm. , om ministeren overvejer at
ændre den foreslåede § 22 i lovforslaget, eller om
ministeren mener, at en postkvittering er fyldestgørende
dokumentation, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om kommentar til henvendelse af
6/11-13 fra Dansk Erhverv, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 4 | Spm. om en nærmere
redegørelse for den danske implementering af direktivet i
forhold til bestillingskøb, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 5 | Spm. , om ministeren deler Dansk Erhvervs
opfattelse af, at den handel, hvor forbrugeren specificerer eller
sammensætter varen m.v., vil forblive i fysiske butikker,
fordi man dér ikke er forpligtet til at give forbrugeren
fortrydelsesret i den forbindelse, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 6 | Spm. , om det er ministerens opfattelse,
at de øvrige medlemsstater, der alle skal gennemføre
totalharmoniseringsdirektivet i national ret, opererer med samme
snævre fortolkning af artikel 16, litra c, som Danmark
påtænker at gøre, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 7 | Spm. om, hvordan man har
påtænkt at gennemføre de pågældende
EU-regler i national lovgivning i Danmarks nabolande, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. , om ministeren ikke mener, at der
vil være store omkostninger og ressourcespild forbundet med
returnering af bestillingskøb, hvis producenter og
leverandører er tvunget til at tage varer retur, der i et
vist omfang er fremstillet efter forbrugerens ønsker, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om ministerens holdning til, at
reglernes implementering ifølge Dansk Erhverv vil
medføre et stort ressourcespild for den virksomhed der
sælger varen, da den i mange tilfælde ikke vil have
mulighed for at videresælge den brudte eller brugte vare, som
den har taget retur, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm. , om ministeren mener, at det er
rimeligt overfor leverandørerne, at forbrugerne skal kunne
købe en vare på nettet, tage varen i brug og derefter
returnere den for at få pengene refunderet, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 11 | Spm. , om ministeren vil være
indstillet på at indføje i bemærkningerne til
loven, at værdiforringelsen i de fleste tilfælde vil
være 100 pct., såfremt forbrugeren returnerer en vare
til den virksomhed, som har solgt forbrugeren varen, og hvor der er
tale om en virksomhed, som ikke sælger brugte varer, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 12 | Spm. om, hvad baggrunden er for, at der i
lovforslagets bemærkninger ikke forventes mindreudgifter, og
at der i forhold til merudgifter ikke forventes nogen af betydning
som følge af lovforslaget, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 13 | Spm. , om ministeren er uenig med
Forbrugerklagenævnet, når nævnet i sit
høringssvar peger på, at lovforslaget vil
indebære et øget ressourceforbrug i nævnet,
på grund af at man fremover skal til at indhente oplysninger
på en måde man ikke gør i dag, i forbindelse med
visse sagers behandling, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 14 | Spm. , om der er taget højde for et
ændret ressourceforbrug i Forbrugerklagenævnets
bevillingsniveau, i tiden efter at reglerne som forventet er
trådt i kraft den 13. juni 2014, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 15 | Spm. , om risikoen for varens
hændelige beskadigelse eller forringelse efter lovforslagene
L 39 og L 40 udtrykkeligt påhviler den erhvervsdrivende,
når forbrugeren benytter sig af sin ret til at fortryde
købet, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 16 | Spm. om, hvorfor det ikke klart
fremgår af lovforslaget, at den erhvervsdrivende ikke kan
stille krav om et egentligt bevis for forsendelsens indhold eller
varens stand, når forbrugeren anvender sin fortrydelsesret,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 17 | Spm. om kommentar til henvendelse af
13/11-13 fra FDIH Foreningen for Dansk Internethandel, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 18 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
21/11-13 fra Teleindustrien, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | | |
|