Fremsat den 9. oktober 2013 af
økonomi- og indenrigsministeren (Margrethe Vestager)
Forslag
til
Lov om ændring af regionsloven
(Regioners nedsættelse af
stående udvalg uden forudgående godkendelse)
§ 1
I regionsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
972 af 25. juli 2013, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 11, stk. 2,
udgår »af midlertidig karakter«.
2. I
§ 36, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »herunder om, at den umiddelbare forvaltning kan
henlægges til stående udvalg« til: »jf. dog
§§ 36 a-c«.
3.
Efter § 36 indsættes:
Ȥ 36
a. Et regionsråd kan i styrelsesvedtægten
træffe bestemmelse om, at der til varetagelsen af den
umiddelbare forvaltning af regionens anliggender af
regionsrådet nedsættes et økonomiudvalg og et
eller flere stående udvalg. For en region, der har truffet en
sådan beslutning, finder reglerne i kapitel III i lov om
kommunernes styrelse, bortset fra § 17, stk. 5,
tilsvarende anvendelse i stedet for §§ 13-15 i denne
lov. Økonomiudvalget varetager endvidere de funktioner, der
i øvrigt i denne lov er tillagt forretningsudvalget.
Stk. 2.
Regionsrådet kan i styrelsesvedtægten træffe
bestemmelse om, at økonomiudvalget nedsat efter stk. 1
benævnes forretningsudvalget.
§ 36
b. Et regionsråd kan i styrelsesvedtægten
træffe bestemmelse om, at økonomiudvalget og
stående udvalg nedsat i henhold til § 36 a ikke
eller kun inden for visse af deres områder varetager den
umiddelbare forvaltning af regionens anliggender, jf. dog
stk. 2.
Stk. 2.
Økonomiudvalget skal varetage de opgaver, som efter
§ 18, stk. 2-4, i lov om kommunernes styrelse er
tillagt økonomiudvalget, samt de opgaver, som efter
§ 18 og § 23, stk. 1 og 2, i denne lov er
tillagt forretningsudvalget.
§ 36
c. Bestemmelse om, at en region skal styres efter
§ 36 a eller § 36 b, træffes forud for
eller i løbet af regionsrådets valgperiode. Har et
regionsråd i løbet af valgperioden truffet bestemmelse
om en ændret styreform efter 1. pkt., er denne bindende for
den resterende del af valgperioden.
Stk. 2.
Økonomi- og indenrigsministeren kan fastsætte
nærmere regler om vederlæggelse i regioner, der styres
efter § 36 a eller § 36 b, herunder regler om
vederlag for medlemskab af økonomiudvalget og stående
udvalg.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2014.
Stk. 2.
Godkendelser meddelt i henhold til § 36, stk. 2, i
regionsloven til, at regionsrådet i styrelsesvedtægten
for valgperioden 2014-17 kan træffe bestemmelse om, at den
umiddelbare forvaltning kan henlægges til stående
udvalg, gælder for valgperioden 2014-17.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning og baggrund
Lovforslaget giver regioner mulighed for uden
forudgående godkendelse at nedsætte stående
udvalg, som varetager den umiddelbare forvaltning af regionens
opgaver. Endvidere giver lovforslaget regioner mulighed for at
nedsætte stående udvalg, som ikke eller kun delvis
varetager den umiddelbare forvaltning af regionens anliggender (den
såkaldte Skanderborg-model).
Med regionsloven (lov nr. 537 af 24. juni
2005) indførtes et såkaldt fleksibelt
forretningsudvalgsstyre som regionernes styreform. Det fleksible
forretningsudvalgsstyre indebærer bl.a., at
regionsrådet alene nedsætter et forretningsudvalg, og
at regionsrådet afgør, om den umiddelbare forvaltning
af regionens anliggender skal henlægges til
regionsrådet eller forretningsudvalget.
Regionsloven indeholdt hjemmel til, at
økonomi- og indenrigsministeren kunne godkende, at et
regionsråd træffer beslutning om en anden styreform. I
det tilgrundliggende lovforslag til regionsloven (lovforslag L 65,
FT 2004-2005, 2. samling) var det imidlertid udtrykkeligt
anført, at denne dispensationsadgang ikke kunne anvendes til
at godkende en styreform, der svarer til det almindelige
udvalgsstyre.
Ved lov nr. 586 af 18. juni 2012 blev
regioners adgang til med økonomi- og indenrigsministerens
godkendelse at træffe beslutning om en anden styreform
udvidet. Efter lovændringen kan økonomi- og
indenrigsministeren således godkende, at et regionsråd
træffer beslutning om at etablere et udvalgsstyre svarende
til det udvalgsstyre, som er den almindelige styreform for kommuner
efter den kommunale styrelseslov. Lovændringen giver alene
adgang til at meddele dispensation til almindeligt udvalgsstyre og
ikke til den såkaldte Skanderborg-model. Efter
Skanderborg-modellen kan kommunalbestyrelsen træffe
beslutning om nedsættelse af stående udvalg, som ikke
eller kun delvis har den umiddelbare forvaltning af kommunens
opgaver.
Baggrunden for lovændringen var, at det
var regeringens opfattelse, at regionerne selv burde have frihed
til at gøre sig nogle erfaringer med, om arbejdet i den
enkelte region kunne tilrettelægges mere
hensigtsmæssigt, og at et regionsråd derfor skulle have
mulighed for at afprøve en styreform, hvor
regionsrådspolitikere på de enkelte fagområder
blev mere involveret i den umiddelbare politiske forvaltning af et
område.
Økonomi- og indenrigsministeren
meddelte på baggrund af ovennævnte ændring af
regionsloven og Region Hovedstadens anmodning herom ved brev af 20.
september 2012 dispensation til, at regionsrådet etablerede
et udvalgsstyre for perioden 1. oktober 2012-31. december 2013.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har ikke modtaget
ansøgninger fra andre regioner om godkendelse til at
nedsætte stående udvalg.
I den rapport, som udvalget vedrørende
evaluering af kommunalreformen har afgivet i marts 2013 om
evalueringen, har udvalget anbefalet, at regionerne uden
forudgående godkendelse fra økonomi- og
indenrigsministeren får mulighed for at gøre sig
erfaringer med at nedsætte stående udvalg såvel
med som uden del i den umiddelbare forvaltning af regionens
anliggender.
Regeringen er enig i udvalgets anbefalinger,
der vil give regionerne mere frihed i organiseringen af det
regionale styre. Dette er udmøntet i den del af aftalen af
26. juni 2013 om rammer for justering af kommunalreformen, der
vedrører mere frihed i det regionale styre, som regeringen
har indgået med Enhedslisten og Liberal Alliance.
Lovforslaget har på den baggrund til
formål dels at ophæve kravet om økonomi- og
indenrigsministerens godkendelse som betingelse for et
regionsråds bestemmelse om at nedsætte stående
udvalg, dels i forlængelse heraf at skabe hjemmel til, at et
regionsråd også kan træffe beslutning om at
nedsætte økonomiudvalg og stående udvalg, som
ikke eller kun inden for visse af deres områder varetager den
umiddelbare forvaltning af regionens anliggender (den ovenfor
nævnte Skanderborg-model).
2.
Gældende regler
2.1
Regionernes styreform og vederlag
Det fleksible forretningsudvalgsstyre efter
§ 13 i regionsloven indebærer som
anført ovenfor under afsnit 1, at regionsrådet
afgør, om den umiddelbare forvaltning af regionens
anliggender skal henlægges til regionsrådet eller
forretningsudvalget, som således har karakter af et
stående udvalg. Ved et udvalgs udøvelse af umiddelbar
forvaltning forstås udvalgets afgørelse af alle
sædvanlige, løbende sager inden for det
pågældende område samt udvalgets forberedelse af
regionsrådets beslutninger. Forretningsudvalget skal dog
under alle omstændigheder varetage de funktioner, der efter
lov om kommunernes styrelse er tillagt økonomiudvalget, jf.
regionslovens § 13, stk. 1 og 2. Endvidere skal
forretningsudvalgets erklæring indhentes om enhver sag, der
forelægges regionsrådet til beslutning, jf.
§ 13, stk. 1, sidste pkt.
Regionsrådet har tillige mulighed for at
nedsætte særlige udvalg til varetagelse af bestemte
hverv eller til udførelse af forberedende eller
rådgivende funktioner for forretningsudvalget eller
regionsrådet svarende til de udvalg, der kan nedsættes
efter § 17, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse,
jf. regionslovens § 13, stk. 6. Disse udvalg har
ikke del i den umiddelbare forvaltning, som kun kan henlægges
til regionsrådet eller forretningsudvalget.
Regionsrådet kan i henhold til
regionsloven § 11, stk. 2, alene beslutte at yde
udvalgsvederlag for medlemskab af forretningsudvalget og
særlige udvalg af midlertidig
karakter. Ved særlige udvalg af midlertidig karakter
forstås i henhold til bekendtgørelse om vederlag,
diæter, pension m.v. for varetagelsen af regionale hverv
(bekendtgørelse nr. 1460 af 19. december 2005 som senest
ændret ved bekendtgørelse nr. 1096 af 25. november
2009) et særligt udvalg, der nedsættes for en periode
på højst to år (tidsmæssigt midlertidighedskrav) til
varetagelse af bestemte opgaver af midlertidig karakter (opgavemæssigt midlertidighedskrav).
Summen af de vederlag, der kan ydes
regionsrådsmedlemmer for medlemskab af forretningsudvalget,
kan efter vederlagsbekendtgørelsen højst
udgøre 100 pct. af vederlaget til formanden for
regionsrådet. Summen af de årlige vederlag, der kan
ydes regionsrådsmedlemmer for medlemskab af særlige
udvalg af midlertidig karakter, kan ligeledes højst
udgøre 100 pct. af vederlaget til
regionsrådsformanden.
2.2
Dispensationsbestemmelsen i regionslovens § 36
Efter § 36, stk. 2, jf.
stk. 3, i regionsloven kan økonomi- og
indenrigsministeren godkende, at et regionsråd i
styrelsesvedtægten træffer bestemmelse om en anden
styreform end den i regionslovens § 13 nævnte,
herunder om, at den umiddelbare forvaltning kan henlægges til
stående udvalg. Bestemmelse herom træffes forud for
eller i løbet af regionsrådets valgperioden. Hvis
regionsrådet har truffet beslutning om ændret styreform
i løbet af valgperioden, er denne bindende for den
resterende del af valgperioden.
Som nævnt ovenfor i afsnit 1 blev
muligheden for at få dispensation til at nedsætte
stående udvalg indført ved lov nr. 586 af 18. juni
2012.
Et regionsråds beslutning om
udvalgsstyre efter indhentelse af dispensation fra økonomi-
og indenrigsministeren indebærer, at den umiddelbare
forvaltning af regionens opgaver varetages af forretningsudvalget
og stående udvalg. Forretningsudvalget har fortsat opgaver
svarende til de opgaver, som et økonomiudvalg har i
kommunerne, samt, i det omfang regionsrådet beslutter det,
tillige den umiddelbare forvaltning af opgaver, som ikke er henlagt
til de stående udvalg. Regionsrådet kan herefter ikke
længere varetage den umiddelbare forvaltning af regionens
opgaver, som kun kan henlægges til økonomiudvalg,
stående udvalg og forvaltningen.
Regionsrådet har endvidere ligesom efter
det fleksible forretningsudvalgsstyre adgang til at nedsætte
særlige udvalg, jf. regionslovens § 13,
stk. 6, jf. § 17, stk. 4, i den kommunale
styrelseslov.
En forudsætning for godkendelse af et
regionalt udvalgsstyre er, at summen af de årlige vederlag,
der ydes til regionsrådsmedlemmer for medlemskab af et
forretningsudvalg, stående udvalg og eventuelle særlige
udvalg samlet højst udgør 200 pct. af vederlaget til
formanden for regionsrådet. Det svarer til den pulje på
100 pct. af vederlaget til formanden for regionsrådet, som
efter de almindelige regler kan ydes til
forretningsudvalgsmedlemmer, sammenlagt med den pulje på
ligeledes 100 pct. af vederlaget til formanden for
regionsrådet, som efter de almindelige regler kan ydes til
medlemmer af særlige udvalg af midlertidig karakter.
Efter den gældende § 36,
stk. 3, i regionsloven fastsættes de nærmere
vilkår for godkendelse af en regional styreform med
stående udvalg, herunder med hensyn til vederlæggelse
af medlemmer af forretningsudvalget og de stående udvalg, af
økonomi- og indenrigsministeren i overensstemmelse med det
ovenfor anførte.
Der er ikke hjemmel i regionslovens
§ 36, stk. 2, til, at økonomi- og
indenrigsministeren godkender, at en region etablerer en styreform,
hvor stående udvalg og økonomiudvalget
(forretningsudvalget) ikke eller kun inden for visse af deres
områder varetager den umiddelbare forvaltning af regionens
anliggender (den såkaldte Skanderborg-model).
3.
Lovforslagets indhold
3.1.
Ophævelse af kravet om, at økonomi- og
indenrigsministeren skal godkende regionsrådets beslutning om
almindeligt udvalgsstyre
Lovforslagets § 1, nr. 2, indebærer, at
kravet om, at økonomi- og indenrigsministeren skal godkende
regionsrådets beslutning om almindeligt udvalgsstyre
ophæves, idet et regionsråd
efter lovforslagets § 1, nr. 3
(§ 36 a) får hjemmel til at træffe
beslutning herom uden ministerens godkendelse.
Lovforslagets § 1, nr. 3 (den foreslåede
bestemmelse i 36 a) indebærer således, at et
regionsråd i styrelsesvedtægten kan træffe
beslutning om en styreform, der svarer til det såkaldte
udvalgsstyre, som efter gældende ret er den almindelige
styreform i kommunerne. Økonomi- og indenrigsministeren skal
således ikke længere godkende et regionsråds
beslutning om at nedsætte stående udvalg, der varetager
den umiddelbare forvaltning af regionens anliggender.
For en region, der har truffet beslutning om
udvalgsstyre efter § 36 a, gælder bestemmelserne i
den kommunale styrelseslovs kapitel III, der finder anvendelse i
stedet for regionslovens §§ 13-15.
Dette indebærer, at den umiddelbare
forvaltning af regionens opgaver varetages af et eller flere
stående udvalg og et økonomiudvalg, som efter
regionsrådets bestemmelse i stedet kan benævnes
forretningsudvalget. Økonomiudvalget skal varetage opgaver
svarende til de opgaver, som et økonomiudvalg har i
kommunerne efter kapitel III i den kommunale styrelseslov.
Økonomiudvalget har således indseende med de
økonomiske og almindelige administrative forhold inden for
samtlige regionens administrationsområder, og udvalgets
erklæring skal indhentes om enhver sag, der vedrører
disse forhold, inden sagen forelægges regionsrådet til
beslutning. Endvidere varetager økonomiudvalget den
umiddelbare forvaltning af anliggender, der vedrører
regionens kasse- og regnskabsvæsen og løn- og
personaleforhold, og økonomiudvalget forestår eller
samordner regionens planlægning. Økonomiudvalget skal
herudover varetage de opgaver, der i regionsloven i øvrigt
er henlagt til forretningsudvalget, det vil sige udarbejde forslag
til regionens årsbudget, aflægge regionens
årsregnskab til regionsrådet, samt afgive en udtalelse
om revisionens bemærkninger til årsregnskabet. Endelig
varetager økonomiudvalget, i det omfang regionsrådet
beslutter det, tillige den umiddelbare forvaltning af opgaver, som
ikke er henlagt til de stående udvalg.
Regionsrådet vil herefter ikke
længere kunne varetage den umiddelbare forvaltning af
regionens opgaver, jf. dog nedenfor om lovforslagets forslag til
affattelse af § 36 b. Regionsrådet vil fortsat
være det øverste ansvarlige organ i regionen.
Relationerne mellem regionsrådet,
økonomiudvalget og de stående udvalg vil ligeledes
svare til de relationer, som gælder efter den kommunale
styrelseslov mellem kommunalbestyrelsen, økonomiudvalget og
de stående udvalg. Endelig vil der fortsat være adgang
til at nedsætte særlige udvalg, jf. den kommunale
styrelseslovs § 17, stk. 4, (som svarer til
regionslovens § 13, stk. 6). Lovforslaget
indebærer ikke ændringer i opgavefordelingen mellem
regionen og andre myndigheder.
3.2. Adgang
for regionsråd til at beslutte, at stående udvalg og
økonomiudvalget ikke varetager den umiddelbare forvaltning
inden for visse af eller alle udvalgenes områder
(Skanderborg-modellen)
Lovforslagets § 1, stk. 3 (den foreslåede
bestemmelse i § 36 b) skaber hjemmel til, at et
regionsråd i styrelsesvedtægten kan træffe
beslutning om, at stående udvalg og økonomiudvalget
(forretningsudvalget) nedsat i henhold til § 36 a ikke
eller kun inden for visse af deres områder varetager den
umiddelbare forvaltning af regionens anliggender, jf. dog
§ 36 b, stk. 2. Bestemmelsen svarer til
§ 64 b i den kommunale styrelseslov, der for så
vidt angår kommuner giver hjemmel til etablering af denne
styreform, der kaldes Skanderborg-modellen.
Når regionsrådet træffer
beslutning efter den foreslåede bestemmelse om, at
økonomiudvalget og de stående udvalg ikke varetager
den umiddelbare forvaltning af regionens anliggender inden for
visse af eller alle udvalgenes områder, henhører den
umiddelbare forvaltning af de områder, som beslutningen
omfatter, under regionsrådet. Udvalgene vil herefter ikke
være den regionale myndighed, der som udgangspunkt
afgør alle sædvanlige sager inden for udvalgets
sagsområder. Denne myndighed vil derimod være
regionsrådet.
Økonomiudvalget skal dog under alle
omstændigheder varetage de opgaver vedrørende
regionens økonomiske og administrative forhold samt de
opgaver vedrørende forslag til regionens årsbudget og
udarbejdelse af årsregnskab, som er henlagt til
økonomiudvalget i det almindelige udvalgsstyre, jf.
nærmere den foreslåede § 36 b,
stk. 2.
Baggrunden herfor er, at disse opgaver ikke er
knyttet til administrationen af et enkelt område under
regionen, men i modsætning til de stående udvalgs
umiddelbare forvaltning af regionens anliggender er opgaver, som
først og fremmest vedrører tilvejebringelsen af
regionens midler og bevarelsen af dens aktiver, og som har generel
og koordinerende karakter.
For så vidt angår det
nærmere indhold af den styreform, der foreslås
lovfæstet, henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 3.
3.3. Adgang
til vederlæggelse af særlige udvalg, uanset om de har
midlertidig karakter eller ej
Endelig foreslås det gældende krav
i regionslovens § 11, stk. 2, om, at der kun kan ske
vederlæggelse af særlige udvalg, når disse har
midlertidig karakter, ophævet, jf. herved lovforslagets § 1, nr. 1. Det bemærkes
herved, at det gældende krav til midlertidighed har til
hensigt at understøtte det særlige
forretningsudvalgsstyre i regionerne, hvorefter der ikke er adgang
til at nedsætte stående udvalg. Når regioner
fremover får en generel adgang til at bestemme, at regionens
styreform er almindeligt udvalgsstyre, findes der uanset regionens
konkrete valg af styreform ikke grundlag for at opretholde denne
generelle betingelse om midlertidighed.
Regionsrådet vil herefter uanset valg af
styreform kunne yde vederlag til medlemmer af eventuelle
særlige udvalg uden krav om, at udvalgene har en midlertidig
karakter. Vederlæggelsen af medlemmer i både
forretningsudvalget/økonomiudvalget, stående udvalg og
i særlige udvalg skal ske inden for de gældende rammer
for vederlæggelse af udvalgsmedlemmer i regionen. En
forudsætning for et regionalt udvalgsstyre er således,
at summen af de årlige vederlag, der ydes til
regionsrådsmedlemmer for medlemskab af et
forretningsudvalg/økonomiudvalg, stående udvalg og
eventuelle særlige udvalg samlet højst udgør
200 pct. af vederlaget til formanden for regionsrådet. Det
svarer til den pulje på 100 pct. af vederlaget til formanden
for regionsrådet, som efter de almindelige regler kan ydes
til forretningsudvalgsmedlemmer, sammenlagt med den pulje på
ligeledes 100 pct. af vederlaget til formanden for
regionsrådet, som efter de almindelige regler kan ydes til
medlemmer af særlige udvalg af midlertidig karakter. Det
gælder uanset valg af styreform, jf. herved tillige
bemærkningerne nedenfor til lovforslagets § 1, nr. 3.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Med lovforslaget fastsættes, at et
regionsråd uden dispensation fra økonomi- og
indenrigsministeren kan vælge en styreform, hvor den
umiddelbare forvaltning henlægges til et økonomiudvalg
og et eller flere stående udvalg. Endvidere kan
regionsrådet uden dispensation fra økonomi- og
indenrigsministeren vælge den såkaldte
Skanderborg-model som styreform. Som anført ovenfor
forudsættes vederlæggelse at ske inden for de
gældende økonomiske rammer.
Lovforslaget har ikke administrative og
økonomiske konsekvenser for kommuner, regioner eller
staten.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9.
Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har været i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.: Advokatrådet, Akademikernes Centralorganisation,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk
Sygeplejeråd, Danske Handicaporganisationer, Danske
Patienter, Danske Regioner, Danske Ældreråd,
Datatilsynet, DESA Dansk Erhvervssammenslutning, Det Centrale
Handicapråd, Forbrugerrådet, Foreningen af
Statsforvaltningsjurister, FOA, FSR - Danske Revisorer,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), Institut for Menneskerettigheder, KL,
Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen, Landsforeningen Ældresagen,
Landsorganisationen i Danmark, Offentlige Ansattes Organisationer,
Stats- og Kommunalt Ansattes Forhandlingsfællesskab,
Statsforvaltningen, Sundhedskartellet og
Ældremobiliseringen.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen. | Ingen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Bestemmelsen indebærer, at det
gældende krav i regionslovens § 11,
stk. 2, om, at regionsrådet alene kan beslutte at yde
udvalgsvederlag for medlemskab af særlige udvalg, når
disse har midlertidig karakter, ophæves. Det bemærkes
herved, at det gældende krav til midlertidighed har til
hensigt at understøtte det særlige
forretningsudvalgsstyre i regionerne, hvorefter der ikke er adgang
til at nedsætte stående udvalg. Når regioner
fremover får en generel adgang til at bestemme, at regionens
styreform er almindeligt udvalgsstyre, findes der uanset det
enkelte regionsråds konkrete valg af styreform ikke grundlag
for at opretholde denne generelle betingelse om midlertidighed.
Regionsrådet vil herefter uanset valg af
styreform kunne yde udvalgsvederlag til medlemmer af eventuelle
særlige udvalg, uanset om udvalgene har midlertidig karakter
eller ej. Vederlæggelsen af medlemmer af særlige udvalg
vil fortsat skulle ske inden for de gældende
økonomiske rammer for vederlæggelse af
udvalgsmedlemmer i regionen. Se herved tillige bemærkningerne
til lovforslagets § 1, nr.
3.
Bekendtgørelse om vederlag,
diæter, pension m.v. for varetagelsen af regionale hverv
(bekendtgørelse nr. 1460 af 19. december 2005 som senest
ændret ved bekendtgørelse nr. 1096 af 25. november
2009) vil blive ændret i overensstemmelse hermed.
Til nr.
2
Bestemmelsen indebærer, at kravet om, at
økonomi- og indenrigsministeren skal godkende et
regionsråds beslutning om at nedsætte stående
udvalg, der varetager den umiddelbare forvaltning af regionens
anliggender, ophæves.
Et regionsråds beslutning i
styrelsesvedtægten om, at regionens styreform skal være
et almindeligt udvalgsstyre, kan i overensstemmelse med
nærværende forslag til affattelse af § 36 a
herefter træffes uden ministerens godkendelse.
Et regionsråd kan endvidere uden
økonomi- og indenrigsministerens godkendelse træffe
bestemmelse i styrelsesvedtægten om, at regionens styreform
skal være den såkaldte Skanderborg-model, jf.
nærværende forslag til affattelse af § 36
b.
Hvis et regionsråd ønsker, at
regionen skal styres efter andre styreformer end det fleksible
forretningsudvalgs styre, jf. regionslovens § 13, og de i
nærværende forslag til affattelse af § 36 a
og § 36 b nævnte styreformer, kræver det
fortsat økonomi-og indenrigsministerens godkendelse efter
regionslovens § 36.
Til nr.
3
Til § 36 a
Bestemmelsen indebærer, at et
regionsråd i styrelsesvedtægten kan træffe
bestemmelse om, at regionens styreform er et almindeligt
udvalgsstyre, der svarer til det, som gælder for kommuner
efter den kommunale styrelseslov, jf. denne lovs kapitel III.
Efter § 36 a,
stk. 1, 1. pkt., kan et regionsråd i
styrelsesvedtægten træffe bestemmelse om, at der til
varetagelsen af den umiddelbare forvaltning af regionens
anliggender af regionsrådet nedsættes et
økonomiudvalg og et eller flere stående udvalg. Det er
regionsrådet og ingen andre organer, der foretager
nedsættelsen af de nævnte udvalg, og bestemmelse herom
skal træffes i regionens styrelsesvedtægt uden forud
indhentet godkendelse fra økonomi- og indenrigsministeren,
jf. bemærkningerne til § 1, nr. 2.
Efter § 36 a,
stk. 1, 2. pkt., finder de regler, der gælder for
et kommunalt udvalgsstyre efter kapitel III i den kommunale
styrelseslov, »tilsvarende anvendelse« for et regionalt
udvalgsstyre. Med ordene »tilsvarende anvendelse«
menes, at de beføjelser, der i dette kapitel er tillagt
kommunalbestyrelsen, borgmesteren, økonomiudvalg,
stående udvalg og særlige udvalg samt disses
formænd vedrørende kommunens anliggender,
udøves af henholdsvis regionsrådet,
regionsrådets formand, økonomiudvalget, stående
udvalg og særlige udvalg samt disses formænd
vedrørende regionens anliggender.
Det forhold, at kapitel III i den kommunale
styrelseslov finder anvendelse for regioner, der etablerer et
almindeligt udvalgsstyre efter § 36 a, stk. 1,
indebærer følgende:
Regionsrådet skal nedsætte et
økonomiudvalg og et eller flere stående udvalg til
varetagelse af den umiddelbare forvaltning af regionens
anliggender, jf. den kommunale styrelseslovs § 17,
stk. 1. Efter bestemmelsen skal der nedsættes mindst
ét stående udvalg, men bortset herfra bestemmer
regionsrådet selv antallet af stående udvalg.
Økonomiudvalgets og de stående udvalgs medlemstal skal
være ulige og kan ikke overstige halvdelen af
regionsrådets medlemstal. Økonomiudvalgets og de
stående udvalgs sammensætning og opgaveområder
fastsættes i regionens styrelsesvedtægt.
Bestemmelsen indebærer endvidere, at
økonomiudvalget og de stående udvalg varetager den
umiddelbare forvaltning af regionens anliggender. Heri ligger, at
udvalgene bestyrer de anliggender, der er underlagt dem, inden for
rammerne af det vedtagne årsbudget i forbindelse med
regionsrådets vedtagelser og i overensstemmelse med de
reglementer m.v., der er udstedt af regionsrådet, jf. den
kommunale styrelseslovs § 21, stk. 1. Bestemmelsen
indebærer, at udvalgene er tillagt en betinget kompetence til
at handle på regionsrådets vegne. I det omfang
regionsrådet ikke træffer nærmere bestemmelse,
påhviler det derfor udvalgene at træffe de
beslutninger, der er et nødvendigt eller naturligt led i
forvaltningen af det sagsområde, der er henlagt til udvalget.
Derimod er udvalgene ikke i medfør af loven bemyndiget til
at træffe beslutninger, der rækker herudover, dvs.
beslutninger der ikke har et sådant forvaltnings- eller
bestyrelsespræg. I sådanne tilfælde må
udvalgene forelægge sagerne for regionsrådet. Ved
udvalgenes varetagelse af den umiddelbare forvaltning forstås
således, at de afgør alle sædvanlige sager inden
for deres sagsområder, medmindre andet følger af
lovgivningen eller af regionsrådets beslutning.
Udvalgenes umiddelbare forvaltning
indebærer også, at regionsrådets beslutninger som
udgangspunkt forberedes ved udvalgsbehandling i det eller de
relevante udvalg, således at der skal foreligge en
udvalgsindstilling, inden regionsrådet træffer
afgørelse. Udvalgene skal efter den kommunale styrelseslovs
§ 21, stk. 2, inddrage og forhandle med andre
stående udvalg, når de forbereder foranstaltninger, der
er af væsentlig betydning for disse udvalg.
Udvalgene har tillige pligt til inden for
deres område at føre budgetkontrol, jf. den kommunale
styrelseslovs § 21, stk. 1, og til efter den
kommunale styrelseslovs § 21, stk. 3, at bidrage til
økonomiudvalgets budgetforslag inden for deres
område.
De stående udvalg vælger selv
deres formand, og ethvert udvalgsmedlem er forpligtet til at
modtage valg, jf. den kommunale styrelseslovs § 22,
stk. 1. Regionsrådets formand er dog født formand
i økonomiudvalget, jf. den kommunale styrelseslovs
§ 18, stk. 1, 2. pkt. Økonomiudvalgets og de
stående udvalgs medlemmer vælges blandt
regionsrådets medlemmer, jf. den kommunale styrelseslovs
§ 18, stk. 1, og § 19.
Økonomiudvalget har i modsætning
til de stående udvalg den umiddelbare forvaltning af en
række lovbundne opgaver, som ikke kan overlades til
stående udvalg, jf. den kommunale styrelseslovs
§ 18, stk. 2-4. Efter disse bestemmelser har
økonomiudvalget således indseende med de
økonomiske og almindelige administrative forhold inden for
samtlige regionens administrationsområder, og
økonomiudvalgets erklæring skal indhentes om enhver
sag, der vedrører disse forhold, inden sagen
forelægges regionsrådet til beslutning, jf. den
kommunale styrelseslovs § 18, stk. 2. Endvidere
varetager økonomiudvalget den umiddelbare forvaltning af
anliggender, der vedrører regionens kasse- og
regnskabsvæsen og løn- og personaleforhold, og
økonomiudvalget forestår eller samordner regionens
planlægning, jf. den kommunale styrelseslovs § 18,
stk. 3 og 4.
Økonomiudvalgets lovbundne opgaver er
således i modsætning til de stående udvalgs
umiddelbare forvaltning af regionens anliggender ikke knyttet til
administrationen af et enkelt område under regionen, men er
opgaver, som først og fremmest vedrører
tilvejebringelsen af regionens midler og bevarelsen af dens
aktiver. De fleste af disse funktioner er dermed af
tværgående og koordinerende karakter.
Ud over de ovenfor beskrevne regler finder de
øvrige bestemmelser i den kommunale styrelseslovs kapitel
III - bortset fra § 17, stk. 5, om udvalg
vedrørende det tyske mindretal i Sønderjylland, jf.
forslagets § 36 a, stk. 1, 2. pkt. - tilsvarende
anvendelse for regioner med udvalgsstyre. Det vil blandt andet sige
reglerne om valg af medlemmer til udvalg (§ 17,
stk. 2-3), nedsættelse af særlige udvalg
(§ 17, stk. 4), pligt til at modtage valg
(§ 17, stk. 6), indretning af administrationen
(§ 17, stk. 7), om udvalgenes mødevirksomhed
(§ 20), udvalgsformandens virksomhed (§ 22),
standsningsret (§ 23), valgmåde og valg af
udvalgsmedlemmer (§§ 24-27), om besættelse af
udvalgspladser ved et medlems udtræden og ved midlertidigt
forfald m.v. (§ 28) samt regler om udvalgsmedlemmers
habilitet (§ 29).
Det indebærer, at også reglen i
§ 29, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse,
hvorefter et udvalgsmedlem ikke mod betaling må levere nogen
ydelse til den gren af forvaltningen, der forestås af
udvalget, med mindre det sker efter forudgående offentlig
licitation, eller hvor forholdene særligt taler derfor efter
regionsrådets vedtagelse, finder anvendelse. Også
bestemmelserne om generel inhabilitet i den kommunale styrelseslovs
§ 29, stk. 2 og 5, ved medlemskab af stående
udvalg og af økonomiudvalget gælder i tilfælde,
hvor det omhandlede forvaltningsområde efter
styrelsesvedtægten henhører under udvalget.
Det bemærkes, at de bestemmelser i den
kommunale styrelseslovs kapitel III, der er knyttet til
særlige kommunale styreformer, som ikke findes for regioner,
herunder magistratsstyre eller delt administrativ ledelse, efter
deres indhold ikke finder anvendelse for regioner, jf. f.eks. de
særlige inhabilitetsregler i den kommunale styrelseslovs
§ 29, stk. 4 og stk. 5, litra c.
Om det nærmere indhold af reglerne i
kapitel III i den kommunale styrelseslov henvises til
lovbemærkningerne til de enkelte bestemmelser i den kommunale
styrelseslov.
Det anførte i § 36 a,
stk. 1, 2. pkt., om, at kapitel III i den kommunale
styrelseslov finder anvendelse i et regionalt udvalgsstyre i stedet
for regionslovens §§ 13-15, betyder blandt andet, at
regionslovens § 13, stk. 1, 2. pkt., om, at
forretningsudvalgets erklæring skal indhentes i enhver sag,
der forelægges regionsrådet til beslutning, ikke
gælder i en region, hvor der er truffet beslutning om
udvalgsstyre efter nærværende forslags § 36
a. I et regionalt udvalgsstyre vil det derimod være
såvel økonomiudvalget som de stående udvalg, som
forbereder regionsrådets beslutninger, jf. det ovenfor
anførte om de stående udvalgs indstillinger til
regionsrådet, samt det anførte om den kommunale
styrelseslovs § 18, stk. 2, som indebærer, at
økonomiudvalgets erklæring skal indhentes om enhver
sag vedrørende de økonomiske og almindelige
administrative forhold inden for samtlige regionens
administrationsområder, inden sagen forelægges
regionsrådet til beslutning.
Endvidere er spørgsmålet om
såvel økonomiudvalgets som de stående udvalgs
medlemstal reguleret af den kommunale styrelseslovs § 17,
stk. 1, 2. pkt., hvilket indebærer, at udvalgenes
medlemstal skal være ulige og ikke kan overstige halvdelen af
regionsrådets medlemstal. Udvalgene kan således have
maksimalt 19 medlemmer, jf. regionslovens § 8, hvorefter
regionsrådets medlemstal er 41. Der gælder i
modsætning til regionslovens § 13, stk. 3, 3.
pkt., hvorefter forretningsudvalget skal have mindst 11 medlemmer,
endvidere ikke et tilsvarende krav om et mindste antal medlemmer i
udvalg i regioner, der har truffet beslutning om udvalgsstyre i
henhold til § 36 a.
I den foreslåede bestemmelse i § 36 a, stk. 1, 3. pkt., er
det fastsat, at økonomiudvalget endvidere varetager de
funktioner, der i øvrigt er tillagt forretningsudvalget i
regionsloven, dvs. efter alle andre bestemmelser i regionsloven end
regionslovens §§ 13 - 15, der erstattes af
henvisningen til den kommunale styrelseslovs kapitel III, jf.
§ 36 a, stk. 1, 2. pkt. Det betyder blandt andet, at
økonomiudvalget i et regionalt udvalgsstyre efter
regionslovens § 18 udarbejder forslag til regionens
årsbudget og budgetoverslag for en flerårig periode,
der forelægges for regionsrådet. Som nævnt
ovenfor har de stående udvalg pligt til at bidrage til
økonomiudvalgets budgetforslag inden for deres område,
jf. den kommunale styrelseslovs § 21, stk. 3.
Endvidere aflægger økonomiudvalget årsregnskab
til regionsrådet og afgiver bemærkninger til revisors
bemærkninger til årsregnskabet efter § 23 i
regionsloven. Økonomiudvalget kan endvidere bemyndiges af
regionsrådet til at meddele tillægsbevillinger i
tilfælde, hvor beløb ønskes overført fra
en driftsbevilling til en anden driftsbevilling eller fra en
anlægsbevilling til en anden anlægsbevilling, jf.
regionslovens § 21, stk. 4, jf. den kommunale
styrelseslovs § 40, stk. 2, sidste pkt. Disse
kompetencer kan ligesom økonomiudvalgets lovbundne opgaver
ikke overlades til et stående udvalg.
Den foreslåede bestemmelse i
§ 36 a indebærer endvidere, at alle andre
bestemmelser i regionsloven end de i §§ 13-15
nævnte - som finder anvendelse for regionerne, medmindre
andet er særligt hjemlet i anden lovgivning, jf.
regionslovens § 2 - også finder anvendelse i en
region, der har udvalgsstyre efter § 36 a. Det betyder,
at regionslovens bestemmelser vedrørende udvalg i
almindelighed og vedrørende regionale myndigheder også
finder anvendelse for stående udvalg i en region med
udvalgsstyre efter § 36 a.
Det gælder således eksempelvis
regionslovens § 12, jf. den kommunale styrelseslovs
§ 11, stk. 1, 2. pkt., om, at udvalgene i enhver
henseende er undergivet kommunalbestyrelsens (her
regionsrådets) beslutninger, og regionslovens § 16,
jf. den kommunale styrelseslovs § 31 a, om borgmesterens
(her regionsrådets formands) koordinerende beføjelser
i forhold til udvalg. Disse bestemmelser finder også
anvendelse i forhold til stående udvalg i en region med
udvalgsstyre efter § 36 a.
Det følger af § 23,
stk. 2, i regionsloven, at revisionens bemærkninger til
årsregnskabet skal forelægges regionsrådet gennem
økonomiudvalget og - for så vidt angår
bemærkninger, der ikke umiddelbart angår den
forvaltning, der hører under økonomiudvalget -
tillige den pågældende regionale myndighed til
besvarelse. Som en naturlig følge af, at de stående
udvalg ved udvalgsstyre efter regionslovens § 21,
stk. 1, bestyrer deres umiddelbare forvaltningsområder
inden for rammerne af det vedtagne budget, og påser, at de
bevilgede beløb ikke overskrides, forudsættes det
herved, at vedkommende regionale myndigheds besvarelse af
revisionens bemærkninger afgives gennem det
pågældende stående udvalg.
Den adgang til sanktionsanvendelse og anden
form for reaktion over udvalgsbeslutninger i sager, der ikke kan
indbringes for regionsrådet, som de kommunale
tilsynsmyndigheder har tilsvarende over for regioner, gælder
også i forhold til regionale økonomiudvalg og
stående udvalg. De kommunale tilsynsmyndigheder har
således samme reaktionsmuligheder i forhold til
økonomiudvalg og stående udvalg, der er nedsat af
regionsrådet i en region med udvalgsstyre efter
§ 36 a, som de kommunale tilsynsmyndigheder har inden for
det kommunale udvalgsstyre, jf. den kommunale styrelseslovs
§ 50 a, stk. 2, (annullation og suspension)
§ 50 b, stk. 3, (tvangsbøder), § 50
c, stk. 4, (anlæggelse af erstatningssag) og
§ 51, stk. 2 (anlæggelse af
anerkendelsessøgsmål), jf. den generelle henvisning
til reglerne i den kommunale styrelseslovs kapitel VI og VII i
regionslovens § 31.
For så vidt angår
spørgsmålet om vederlæggelse henvises til
bemærkningerne nedenfor til § 36 c,
stk. 2.
Regionsrådets beslutning om, at
regionens styreform skal være et almindeligt udvalgsstyre i
stedet for et fleksibelt forretningsudvalgsstyre, skal ske i form
af ændring af regionens styrelsesvedtægt, jf. regionslovens
§ 3, stk. 3. I styrelsesvedtægten skal det
anføres, at regionens styreform er et udvalgsstyre, jf.
reglerne i den kommunale styrelseslovs kapitel III. I
forlængelse heraf skal det i styrelsesvedtægten
anføres, hvilke stående udvalg regionsrådet skal
nedsætte, og hvilke opgaveområder der henhører
under de enkelte udvalg, jf. § 17, stk. 1, i den
kommunale styrelseslov. Hvis økonomiudvalget skal varetage
den umiddelbare forvaltning af regionale opgaver udover de i den
kommunale styrelseslovs § 18, stk. 2-4,
nævnte, jf. § 18, stk. 5, skal dette tillige
anføres i styrelsesvedtægten. Endvidere skal
styrelsesvedtægten indeholde regler om antallet af medlemmer
i de enkelte udvalg samt bestemmelser om vederlag.
Styrelsesvedtægten må ikke indeholde bestemmelser om
delegation til udvalg mv., idet dette vil stride mod princippet om,
at regionen har fri adgang til delegation til udvalg og
forvaltningen.
Beslutning om ændring af
styrelsesvedtægten, således at styreformen i regionen
er et almindelig udvalgsstyre, træffes i overensstemmelse med
de almindelige regler herom, det vil sige ved en almindelig
flertalsbeslutning og efter to behandlinger med 6 dages mellemrum i
regionsrådet, jf. § 3, stk. 3, og
§ 12 i regionsloven, jf. § 11, stk. 3, i
den kommunale styrelseslov.
Regionsrådets bestemmelse om almindeligt
udvalgsstyre træffes forud for eller i løbet af
regionsrådets valgperiode. Hvis regionsrådet i
løbet af valgperioden har truffet bestemmelse om en
ændret styreform, er den bindende for den resterende del af
valgperioden, jf. den foreslåede bestemmelse i § 36
c, stk. 1.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 36 a, stk. 2, kan
økonomiudvalget i regioner, der styres efter § 36
a, stk. 1, benævnes forretningsudvalget. Baggrunden
herfor er, at betegnelsen »forretningsudvalget« er et
indarbejdet begreb i regionerne, og at forretningsudvalget i det
fleksible forretningsudvalgsstyre varetager tilsvarende opgaver som
økonomiudvalget i et udvalgsstyre. Et økonomiudvalg
eller et forretningsudvalg, der varetager andre opgaver end de
lovbestemte efter den kommunale styrelseslovs § 18,
stk. 5, kan benævnes i overensstemmelse hermed i
styrelsesvedtægten, jf. styrelseslovens § 18,
stk. 6. Det indebærer, at udvalget kan benævnes
for eksempel økonomi- og miljøudvalget eller
forretnings- og miljøudvalget, hvis udvalget er tillagt den
umiddelbare forvaltning af regionens miljøopgaver, jf.
regionslovens § 5, stk. 1, nr. 6.
Hvis regionsrådet træffer
beslutning om, at økonomiudvalget skal benævnes
forretningsudvalget, jf. § 36 a, stk. 2, eller at
økonomiudvalget betegnes i overensstemmelse med en
beslutning herom efter den kommunale styrelseslovs § 18,
stk. 6, jf. stk. 5, skal dette fremgå af
styrelsesvedtægten.
Lovforslaget indebærer ikke
ændringer i opgavefordelingen
mellem regionen og andre myndigheder. Der sker således ikke
som følge af lovforslaget ændringer i de
beføjelser, som er henlagt til udvalg m.v. nedsat i henhold
til anden lovgivning.
Til § 36 b
Bestemmelsen, der svarer til § 64 b
i den kommunale styrelseslov, lovfæster en adgang for
regionen til ved bestemmelse herom i styrelsesvedtægten at
indføre en styreform, hvor der i henhold til
nærværende forslags § 36 a oprettes et
økonomiudvalg og et eller flere stående udvalg, men
hvor disse ikke eller kun inden for visse af deres områder
varetager den umiddelbare forvaltning af regionens anliggender, jf.
den foreslåede bestemmelse i § 36 b, stk. 1.
§ 64 b i den kommunale styrelseslov
blev indført ved lov nr. 228 af 8. april 2008 om
ændring af den kommunale styrelseslov (lovforslag L 19, FT
2006-2007, 2. samling).
Denne styreform - den såkaldte
Skanderborg-model - indebærer, at den umiddelbare
forvaltning, i det omfang regionrådet har truffet beslutning
herom i henhold til forslagets § 36 b, henhører
under regionsrådet.
Regionsrådet kan dog ikke gøre
indskrænkninger i de af økonomiudvalgets opgaver, der
er nævnt i den foreslåede bestemmelse i § 36
b, stk. 2, jf. bemærkningerne til denne bestemmelse
nedenfor.
Når regionsrådet træffer
beslutning efter den foreslåede § 36 b,
stk. 1, om, at økonomiudvalget og de stående
udvalg ikke varetager den umiddelbare forvaltning af regionens
anliggender inden for visse af eller alle udvalgenes områder,
henhører den umiddelbare forvaltning af de områder,
som beslutningen omfatter, under regionsrådet, jf. herved
§ 3, stk. 1, i regionsloven, hvorefter regionens
anliggender styres af regionsrådet. Udvalgene vil herefter
ikke være den regionale myndighed, der som udgangspunkt
afgør alle sædvanlige sager inden for udvalgets
sagsområder. Denne myndighed vil derimod være
regionsrådet. Der vil fortsat være tale om
stående udvalg, som inden for deres respektive områder
har til opgave at rådgive regionsrådet.
Opgaverne vil herefter i øvrigt
være omfattet af den frie ret til delegation, der som
udgangspunkt gælder inden for det regionale styre.
Regionsrådet vil således - med mindre noget andet
følger af lovgivningen eller af en sags beskaffenhed - kunne
overlade opgaverne til det stående udvalg, under hvis
område opgaven efter regionens styrelsesvedtægt
hører, til økonomiudvalget, hvis opgaven efter
styrelsesvedtægten henhører under dette, eller til
forvaltningen.
En styreform efter § 36 b
indebærer, at udgangspunktet om, at regionsrådets
beslutninger skal forberedes af vedkommende stående udvalg,
ikke længere gælder. Regionsrådets beslutning
efter den foreslåede bestemmelse vil endvidere indebære
en fravigelse af reglerne i § 21, stk. 1 og 3, i lov
om kommunernes styrelse, som ellers gælder for regioner med
udvalgsstyre efter § 36 a, jf. den foreslåede
bestemmelse i regionslovens § 36 a, stk. 1, 2. pkt.
I det omfang regionsrådet træffer bestemmelse efter den
foreslåede § 36 b, stk. 1, varetager udvalgene
således ikke de beføjelser, der er nævnt i den
kommunale styrelseslovs § 21, stk. 1, 1. pkt.,
hvorefter udvalgene bestyrer de anliggender, der er underlagt dem,
inden for rammerne af det vedtagne årsbudget i forbindelse
med regionsrådets vedtagelser og i overensstemmelse med de
reglementer m.v., der er udstedt af regionsrådet. Udvalgene
har således ikke den betingede kompetence til at handle
på regionsrådets vegne, som følger af disse
beføjelser. Pligten til at påse, at bevilgede
beløb inden for deres område ikke overskrides, og at
foretage indstilling om eventuelle tillægsbevillinger, jf.
den kommunale styrelseslovs § 21, stk. 1, 2. pkt.,
påhviler i så fald heller ikke udvalgene. Heller ikke
pligten til at fremkomme med bidrag til økonomiudvalget til
årsbudgettet og til flerårige budgetoverslag, jf. den
kommunale styrelseslovs § 21, stk. 3, gælder.
Regionsrådet vil dog som ovenfor anført kunne
beslutte, at de nævnte beføjelser eller nogle af dem
alligevel skal varetages af udvalget.
Det følger af § 23,
stk. 2, i regionsloven, at revisionens bemærkninger til
årsregnskabet skal forelægges regionsrådet gennem
økonomiudvalget og - for så vidt angår
bemærkninger, der ikke umiddelbart angår den
forvaltning, der hører under økonomiudvalget -
tillige den pågældende regionale myndighed til
besvarelse. Som en naturlig følge af, at de stående
udvalg ved udvalgsstyre efter regionslovens § 21,
stk. 1, bestyrer deres umiddelbare forvaltningsområder
inden for rammerne af det vedtagne budget, og påser, at de
bevilgede beløb ikke overskrides, forudsættes det
herved, at vedkommende regionale myndigheds besvarelse af
revisionens bemærkninger afgives gennem det
pågældende stående udvalg. Dette gælder
ikke i det omfang, regionsrådet efter den foreslåede
§ 36 b, stk. 1, har bestemt, at udvalget ikke
varetager den umiddelbare forvaltning. I så tilfælde
må vedkommende regionale myndigheds bemærkninger, dvs.
vedkommende forvaltningsgrens eller eventuelt en institutions
bemærkninger, afgives til regionsrådet gennem
økonomiudvalget alene, jf. herved den foreslåede
§ 36 b, stk. 2. Regionsrådet vil dog
også på dette punkt kunne beslutte, at de stående
udvalg, uagtet de ikke varetager den umiddelbare forvaltning,
tillige med økonomiudvalget skal have revisionens
bemærkninger forelagt.
Den fravigelse af reglerne i lov om
kommunernes styrelse, der sker ved, at regionsrådet
træffer beslutning om en ændret styreform efter den
foreslåede bestemmelse, vedrører alene det forhold, at
udvalgene inden for visse eller alle udvalgenes områder ikke
varetager den umiddelbare forvaltning. De øvrige regler i
kapitel III i lov om kommunernes styrelse samt regionsloven om
udvalgenes nedsættelse og virkemåde gælder
fortsat, jf. § 36 a, stk. 1.
Der skal således i henhold til
nærværende forslags § 36 a nedsættes et
økonomiudvalg og stående udvalg, hvis
sammensætning og myndighedsområde skal fastsættes
i styrelsesvedtægten, jf. § 17, stk. 1, 1.
pkt. Alle regionale anliggender skal på denne måde
være henlagt til et udvalg.
Endvidere gælder de regler i den
kommunale styrelseslov, hvortil der er henvist i regionsloven,
herunder om vederlæggelse mv. og om udvalg i kapitel III,
herunder om valg af medlemmer og formand, om forpligtelsen til at
modtage valget, om mødevirksomhed, om medlemmernes
standsningsret og andre rettigheder og om besættelse af
udvalgspladser ved et medlems udtræden og ved midlertidigt
forfald.
Bestemmelsen i § 21, stk. 2, i
lov om kommunernes styrelse, hvorefter et udvalg inden
iværksættelsen af foranstaltninger, der er af
væsentlig betydning for et andet udvalg, skal forhandle med
det pågældende udvalg og efter omstændighederne
inddrage regionsrådets formand, gælder også,
når et udvalg, der ikke har del i den umiddelbare
forvaltning, iværksætter foranstaltninger inden for sit
område, der er af væsentlig betydning for et andet
udvalg.
Også reglen i § 29,
stk. 1, i lov om kommunernes styrelse, hvorefter et
udvalgsmedlem ikke mod betaling må levere nogen ydelse til
den gren af forvaltningen, der forestås af udvalget, med
mindre det sker efter forudgående offentlig licitation, eller
hvor forholdene særligt taler derfor efter
regionsrådets vedtagelse, finder anvendelse, jf. den
foreslåede bestemmelse i regionslovens § 36 a,
stk. 1, 2. pkt. Det bemærkes herved, at selv, hvor
udvalget ikke har den umiddelbare forvaltning af et
opgaveområde, vil udvalget normalt efter regionsrådets
nærmere beslutning have væsentlig indflydelse på
områdets forvaltning, når området efter
styrelsesvedtægten henhører under udvalget. Også
bestemmelserne om generel inhabilitet i den kommunale styrelseslovs
§ 29, stk. 2 og 5, ved medlemskab af stående
udvalg og af økonomiudvalget gælder i tilfælde,
hvor det omhandlede forvaltningsområde efter
styrelsesvedtægten henhører under udvalget, selv om
regionsrådet for så vidt angår det
pågældende område har truffet bestemmelse efter
den foreslåede § 36 b, stk. 1.
Endvidere gælder bestemmelserne i
regionslovens § 31 a om regionsrådets formands
rettigheder i forbindelse med udvalgsmøder og udvalgenes
sagsbehandling fuldt ud for udvalgene, uanset om udvalgene ikke
varetager den umiddelbare forvaltning.
De kommunale tilsynsmyndigheders tilsyn med
lovligheden af kommunale dispositioner og undladelser efter kapitel
VI og VII i lov om kommunernes styrelse - som finder tilsvarende
anvendelse i forhold til regioner, jf. regionslovens § 31
- gælder også for beslutninger truffet af et udvalg,
der som følge af en beslutning efter den foreslåede
§ 36 b, stk. 1, ikke varetager den umiddelbare
forvaltning af det område, beslutningen vedrører. De
kommunale tilsynsmyndigheders adgang til sanktionsanvendelse og
anden form for reaktion over for udvalgsbeslutninger i sager, der
ikke kan indbringes for regionsrådet, vil heller ikke blive
berørt.
Regionsrådet har efter den
foreslåede bestemmelse alene adgang til at træffe
beslutning om, at udvalgene inden for visse af eller alle
udvalgenes områder ikke varetager den umiddelbare
forvaltning. Regionsrådet kan ikke på anden måde
træffe bestemmelse om ændring af udvalgenes
opgaver.
Regionsrådet kan således ikke
bestemme, at udvalgene inden for visse af eller alle udvalgenes
områder kun varetager nogle af de beføjelser, der er
knyttet til den umiddelbare forvaltning. Regionsrådet kan
alene bestemme, om udvalget varetager eller ikke varetager den
umiddelbare forvaltning af et givet område. De
beføjelser efter lov om kommunernes styrelse, som er
omfattet af begrebet den umiddelbare forvaltning, herunder den
betingede kompetence til at handle på regionsrådets
vegne, som dette omfatter, må ses som et sådant
sammenhængende hele, at de ikke kan deles mellem
regionsrådet og udvalget ved en bestemmelse i
styrelsesvedtægten.
Den adgang, regionsrådet har efter den
foreslåede bestemmelse til at træffe beslutning om, at
udvalgene inden for visse eller alle af udvalgenes områder
ikke skal varetage den umiddelbare forvaltning, skal vedtages ved
en ændring af styrelsesvedtægten, dvs. efter to
behandlinger i regionsrådet med mindst seks dages mellemrum,
jf. § 3, stk. 3, i regionsloven.
Styrelsesvedtægten skal som anført fortsat indeholde
bestemmelser om de stående udvalgs sammensætning og
myndighedsområder, jf. den foreslåede bestemmelse i
§ 36 a, stk. 1, og den kommunale styrelseslovs
§ 17, stk. 1, 1. pkt., ligesom det skal fremgå
af styrelsesvedtægten, inden for hvilke opgaveområder
hvert udvalg varetager den umiddelbare forvaltning.
I § 36 b,
stk. 2, fastsættes, at økonomiudvalget
uanset regionsrådets beslutning efter den foreslåede
§ 34 b, stk. 1, skal varetage de opgaver, som efter
§ 18, stk. 2-4, i lov om kommunernes styrelse samt
efter regionslovens § 18 og § 23, stk. 1
og 2, påhviler dette udvalg.
De nævnte lovbestemte opgaver
vedrører regionens økonomiske og administrative
forhold samt regionens budget og regnskab og er således ikke
knyttet til administrationen af et enkelt område under
regionen. Derimod er det i modsætning til de stående
udvalgs umiddelbare forvaltning af regionens anliggender opgaver,
som først og fremmest vedrører tilvejebringelsen af
regionens midler og bevarelsen af dens aktiver, og som har generel
og koordinerende karakter.
Det følger af bestemmelsen, at
regionsrådet ikke ved beslutning efter § 36 b,
stk. 1, kan fratage økonomiudvalget de nævnte
opgaver. Uanset en beslutning, hvorefter økonomiudvalget
ikke har del i den umiddelbare forvaltning, har
økonomiudvalget således indseende med de
økonomiske og almindelige administrative forhold inden for
samtlige regionens administrationsområder, og
økonomiudvalgets erklæring skal indhentes om enhver
sag, der vedrører disse forhold, inden sagen
forelægges regionsrådet til beslutning, jf.
§ 18, stk. 2 i lov om kommunernes styrelse.
Endvidere varetager økonomiudvalget den umiddelbare
forvaltning af anliggender, der vedrører regionens kasse- og
regnskabsvæsen og løn- og personaleforhold, og
økonomiudvalget forestår eller samordner regionens
planlægning, jf. den kommunale styrelseslovs § 18,
stk. 3 og 4. Videre udarbejder økonomiudvalget forslag
til regionens årsbudget og budgetoverslag for en
flerårig periode, der forelægges for
kommunalbestyrelsen, jf. regionslovens § 18. I det omfang
de stående udvalg ikke efter styrelsesvedtægten
varetager den umiddelbare forvaltning af deres områder, er
disse udvalg derimod ikke efter loven forpligtede til at bidrage
til budgetproceduren, jf. herved bemærkningerne til den
foreslåede § 36 b, stk. 1, om § 21,
stk. 3, i lov om kommunernes styrelse. Endelig aflægger
økonomiudvalget regionens regnskab til regionsrådet
ligesom revisionens bemærkninger skal forelægges
økonomiudvalget til besvarelse, forinden regionsrådet
træffer afgørelse herom, jf. regionslovens
§ 23, stk. 1 og 2. Derimod skal revisionens
bemærkninger, i det omfang de stående udvalg ikke
varetager den umiddelbare forvaltning af deres områder, ikke
tillige fremsendes gennem vedkommende stående udvalg, jf.
herved bemærkningerne til den foreslåede § 36
b, stk. 1, om lovens § 23, stk. 2.
For så vidt angår
økonomiudvalgets andre opgaver end dem, der efter den
kommunale styrelseslovs § 18, stk. 2-4, og
regionslovens § 18 og § 23, stk. 1 og 2,
påhviler økonomiudvalget, vil regionsrådet efter
den foreslåede § 36 b, stk. 1, kunne
træffe tilsvarende beslutning som for de stående udvalg
om, at økonomiudvalget ikke har del i den umiddelbare
forvaltning. Regionsrådet vil således også kunne
beslutte, at det af styrelsesvedtægten skal fremgå, at
visse områder henhører under økonomiudvalget,
men at udvalget ikke varetager den umiddelbare forvaltning af disse
eller af nogle af dem. I så fald vil regionsrådet ved
almindelig delegation kunne beslutte, hvilke opgaver
økonomiudvalget skal varetage på regionsrådets
vegne inden for disse områder. Om regionsrådets
mulighed for uden for styrelsesvedtægten at delegere til
udvalgene henvises til bemærkningerne til den
foreslåede § 36 b, stk. 1.
I det omfang regionsrådet træffer
beslutning om, at økonomiudvalget ikke skal varetage den
umiddelbare forvaltning af de områder, som efter
styrelsesvedtægten henhører under udvalget,
indebærer dette, at udgangspunktet om, at regionsrådets
beslutninger skal forberedes af udvalget, fraviges. Endvidere
fraviges bestemmelserne i § 21, stk. 1, i lov om
kommunernes styrelse. Der henvises til bemærkningerne til den
foreslåede § 36 b, stk. 1.
Den fravigelse af reglerne i lov om
kommunernes styrelse, der sker ved, at regionsrådet efter den
foreslåede § 36 b, stk. 1, for så vidt
angår økonomiudvalget træffer beslutning om en
ændret styreform, vedrører alene det forhold, at
økonomiudvalget inden for visse eller alle udvalgets
områder ikke varetager den umiddelbare forvaltning. De
øvrige regler i lov om kommunernes styrelse og i
regionsloven, der vedrører økonomiudvalget, herunder
dem, der gælder både økonomiudvalget og de
stående udvalg, gælder fortsat. Der henvises til
bemærkningerne til den foreslåede §§ 36
a, stk. 1, og 36 b, stk. 1.
Endvidere berøres bestemmelsen i
§ 20, stk. 5, i lov om kommunernes styrelse,
hvorefter økonomiudvalget kan tillade andre
kommunalbestyrelsesmedlemmer at deltage i dets afsluttende
behandling af forslaget til kommunens budget og flerårige
budgetoverslag, ikke af en sådan beslutning, idet
bestemmelsen vedrører udvalgets funktion efter regionslovens
§ 18.
Videre bemærkes, at § 29,
stk. 3, i lov om kommunernes styrelse om generel inhabilitet i
forbindelse med medlemskab af økonomiudvalget gælder
uagtet en beslutning efter den foreslåede § 36 b,
stk. 1. Der henvises herved til, at baggrunden for den
generelle inhabilitet efter bestemmelsen skal findes i
økonomiudvalgets generelle og koordinerende funktioner, som
netop ikke berøres af regionsrådets beslutning, jf.
den foreslåede § 36 b, stk. 2.
Til § 36 c
Regionsrådets bestemmelse om almindeligt
udvalgsstyre træffes forud for eller i løbet af
regionsrådets valgperiode. Hvis regionsrådet i
løbet af valgperioden har truffet bestemmelse om en
ændret styreform, er den bindende for den resterende del af
valgperioden, jf. den foreslåede bestemmelse i § 36 c, stk. 1.
Da bestemmelse om ændret styreform skal
træffes i styrelsesvedtægten, kan det nyvalgte
regionsråd ikke på det konstituerende møde
træffe bestemmelse om ændret styreform.
Adgangen til i løbet af valgperioden at
træffe bestemmelse om en ændret styreform gælder
kun, hvis regionsrådet ikke forinden i løbet af samme
valgperiode har truffet bestemmelse herom.
Det er hensigten, at økonomi- og
indenrigsministeren i henhold til den foreslåede bestemmelse
i § 36 c, stk. 2, vil
fastsætte bestemmelser om vederlag til medlemmer af
økonomiudvalget og stående udvalg i regioner, der har
truffet beslutning i medfør af §§ 36 a-b som
affattet ved dette lovforslag.
Økonomi- og Indenrigsministeriet
forudsætter i den forbindelse, at bestemmelser om vederlag
til regionsrådets medlemmer af
økonomiudvalget/forretningsudvalget, stående udvalg og
eventuelle særlige udvalg fastsættes med respekt for
den gældende samlede økonomiske ramme for
vederlæggelse af udvalgsmedlemmer i regionen. Det
bemærkes herved, at et regionsråds bestemmelse om, at
regionens styreform skal være almindeligt udvalgsstyre eller
Skanderborg-modellen, ikke indebærer ændrede opgaver
til regionen.
Det foreslås således, at
økonomi- og indenrigsministeren fastsætter regler for
regioner, der har truffet beslutning i medfør af
§§ 36 a-b som affattet ved dette lovforslag, om, at
summen af de årlige vederlag, der kan ydes til
regionsrådsmedlemmer for medlemskab af
økonomiudvalget/forretningsudvalget, stående udvalg og
eventuelle særlige udvalg samlet højst kan
udgøre 200 pct. af vederlaget til formanden for
regionsrådet. Det svarer til den pulje på 100 pct. af
vederlaget til formanden for regionsrådet, som efter de
almindelige regler kan ydes til forretningsudvalgsmedlemmer,
sammenlagt med den pulje på ligeledes 100 pct. af vederlaget
til formanden for regionsrådet, som efter de gældende
regler kan ydes til medlemmer af særlige udvalg af
midlertidig karakter. Regionsrådet vil således selv
kunne træffe beslutning om fordeling af vederlag til de
enkelte udvalg, herunder om fordeling af vederlag mellem
økonomiudvalg/forretningsudvalg, stående udvalg og
eventuelle særlige udvalg, samt om fordelingen af vederlag
mellem medlemmer og formænd, der vil kunne tildeles
særskilt vederlag. Vederlæggelse af formænd for
stående udvalg og eventuelle særlige udvalg i
regionerne skal ske i overensstemmelse med de regler herom, der
gælder for udvalgsstyrede kommuner, som indebærer, at
vederlaget for det enkelte hverv højst kan udgøre
indtil 40 pct. af vederlaget til formanden for regionsrådet.
Det bemærkes i den forbindelse, at regionsrådsformanden
er født formand for
økonomiudvalget/forretningsudvalget. Det forventes
endvidere, at økonomi- og indenrigsministeren
fastsætter regler om administrationen af sådanne
vederlagsbeslutninger, herunder om tidspunkt for og virkning af
beslutning om udvalgsvederlag.
Der findes som anført i de almindelige
bemærkninger afsnit 3.3 og i bemærkningerne til
nærværende lovforslags § 1, nr. 1, ikke
grundlag for at opretholde bestemmelsen i regionslovens
§ 11, stk. 2, om, at der kun kan ydes vederlag til
medlemmer af særlige udvalg, når sådanne udvalg
har midlertidig karakter. Dette gælder uanset
regionsrådets konkrete valg af styreform.
Til § 2
Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft
den 1. januar 2014.
Det pr. 1. januar 2014 nyvalgte
regionsråd vil fra og med denne dato kunne træffe
beslutning om en styreform efter forslagets § 36 a eller
§ 36 b og med virkning for den resterende del af
valgperioden, jf. forslagets § 36 c.
Bestemmelsen i stk. 2 fastsætter, at en
godkendelse til et regionsråds nedsættelse af
stående udvalg, som indenrigs- og økonomiministeren
har meddelt i henhold til den nugældende § 36,
stk. 2, for valgperioden 2014-2017, gælder for
valgperioden 2014-2017. Bestemmelsen er ikke til hinder for, at et
regionsråd valgt for perioden 2014-2017 i løbet af
valgperioden træffer beslutning om en styreform i henhold til
§ 36 b for den resterende del af valgperioden. En
sådan beslutning er bindende for den resterende del af
valgperioden, jf. forslagets § 36 c, stk. 1.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens
territoriale gyldighed. Efter bestemmelsen gælder loven ikke
for Færøerne og Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I regionsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 972 af 25. juli 2013, foretages følgende
ændringer: | | | | § 11. … Stk. 2. For
medlemskab af forretningsudvalget og særlige udvalg af
midlertidig karakter kan regionsrådet beslutte at yde
udvalgsvederlag. | | 1. I § 11, stk. 2, udgår
» af midlertidig karakter«. | | | | § 36. … Stk. 2. Et
regionsråd kan med økonomi- og indenrigsministerens
godkendelse træffe bestemmelse i styrelsesvedtægten om
en anden styreform end den i § 13 nævnte, herunder
om, at den umiddelbare forvaltning kan henlægges til
stående udvalg. Bestemmelse herom træffes forud for
eller i løbet af regionsrådets valgperiode og er
bindende for den resterende del af valgperioden. Stk. 3. … | | 2. I § 36, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »herunder om, at den umiddelbare forvaltning kan
henlægges til stående udvalg« til: »jf. dog
§§ 36 a-c«. | | | | | | 3. Efter § 36 indsættes: | | | »§ 36
a. Et regionsråd kan i styrelsesvedtægten
træffe bestemmelse om, at der til varetagelsen af den
umiddelbare forvaltning af regionens anliggender af
regionsrådet nedsættes et økonomiudvalg og et
eller flere stående udvalg. For en region, der har truffet en
sådan beslutning, finder reglerne i kapitel III i lov om
kommunernes styrelse, bortset fra § 17, stk. 5,
tilsvarende anvendelse i stedet for §§ 13-15 i denne
lov. Økonomiudvalget varetager endvidere de funktioner, der
i øvrigt i denne lov er tillagt forretningsudvalget. | | | Stk. 2.
Regionsrådet kan i styrelsesvedtægten træffe
bestemmelse om, at økonomiudvalget nedsat efter stk. 1
benævnes forretningsudvalget. | | | | | | § 36 b.
Et regionsråd kan i styrelsesvedtægten træffe
bestemmelse om, at økonomiudvalget og stående udvalg
nedsat i henhold til § 36 a ikke eller kun inden for
visse af deres områder varetager den umiddelbare forvaltning
af regionens anliggender, jf. dog stk. 2. | | | Stk. 2.
Økonomiudvalget skal varetage de opgaver, som efter
§ 18, stk. 2-4, i lov om kommunernes styrelse er
tillagt økonomiudvalget, samt de opgaver, som efter
§ 18 og § 23, stk. 1 og 2, i denne lov er
tillagt forretningsudvalget. | | | | | | § 36 c.
Bestemmelse om, at en region skal styres efter § 36 a
eller § 36 b, træffes forud for eller i
løbet af regionsrådets valgperiode. Har et
regionsråd i løbet af valgperioden truffet bestemmelse
om en ændret styreform efter 1. pkt., er denne bindende for
den resterende del af valgperioden. | | | Stk. 2.
Økonomi- og indenrigsministeren kan fastsætte
nærmere regler om vederlæggelse i regioner, der styres
efter § 36 a eller § 36 b, herunder regler om
vederlag for medlemskab af økonomiudvalget og stående
udvalg. « | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2014. | | | Stk. 2.
Godkendelser meddelt i henhold til § 36, stk. 2, i
regionsloven til, at regionsrådet i styrelsesvedtægten
for valgperioden 2014-17 kan træffe bestemmelse om, at den
umiddelbare forvaltning kan henlægges til stående
udvalg, gælder for valgperioden 2014-17. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |
|