Fremsat den 9. oktober 2013 af erhvervs-
og vækstministeren (Henrik Sass Larsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om administration af
forordning om oprettelse af en europæisk gruppe for
territorialt samarbejde (EGTS)
(Tilpasning af reglerne for administration
af EGTS-forordningen)
§ 1
I lov nr. 309 af 30. april 2008 om administration
af forordning om oprettelse af en europæisk gruppe for
territorielt samarbejde (EGTS) foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 2, stk. 1, udgår
»alene«.
2. I
§ 2 indsættes efter stk. 1,
som nyt stykke:
»Stk. 2. Erhvervsstyrelsen kan
godkende, at nationale, regionale og lokale myndigheder samt
offentligretlige organer fra tredjelande og oversøiske
territorier kan deltage i en EGTS med hjemsted i
Danmark.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
3. I
§ 2, stk. 3, der bliver stk. 4,
ændres »Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om Den Europæiske Fond for Regionaludvikling« til:
»Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
særlige bestemmelser for støtte fra Den
Europæiske Fond for Regionaludvikling til målet om
europæisk territorialt samarbejde«.
4. I
§ 2, stk. 4, der bliver stk. 5,
ændres »kan ikke registreres med hjemsted i
Danmark« til: »kan kun registreres med hjemsted i
Danmark, hvis der tegnes passende forsikringer, eller stilles en
garanti fra en bank eller et finansieringsinstitut, eller hvis
EGTS'en er omfattet af en garanti fra en offentlig myndighed eller
staten til dækning af de risici, der er forbundet med de
aktiviteter, der udføres af EGTS'en«.
5. I
§ 4, udgår »Erhvervs-
og Byggestyrelsens«.
6. I
§ 8, stk. 1, ændres
»aktieselskabslovens« til:
»selskabs-lovens«.
7. I
§ 8, stk. 2, ændres
»aktieselskabslovens« til:
»selskabs-lovens« og »aktieselskabslovens §
159 b« ændres til: »selskabslovens §
371«.
8. I
§ 9, udgår »både
Erhvervs- og Byggestyrelsen og«.
§ 2
Erhvervs- og vækstministeren fastsætter
tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
2. Lovforslagets formål og baggrund
3. Gældende ret
4. Lovforslagets indhold
4.1 Udvidelse af deltagerkredsen i en EGTS
4.2 Uændrede muligheder for begrænsning af
en EGTS' opgaver
4.3 Det økonomiske ansvar, der
pålægges en EGTS
4.4 Redaktionelle ændringer
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
7. Administrative konsekvenser for borgerne
8. Miljømæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og
organisationer
11. Sammenfattende skema
1. Indledning
Europa-Kommissionen har den 6. oktober 2011
fremsat forslag til Europa-Parlamentets forordning om ændring
af Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1082/2006/EF
af 5. juli 2006 om oprettelse af en europæisk gruppe for
territorialt samarbejde (EGTS) (COM(2011) 610 final/2), herefter
benævnt som EGTS-ændringsforordningen.
Ændringsforordningen er endnu ikke vedtaget, men indholdet er
kendt. Ændringsforordningen forventes vedtaget i løbet
af efteråret 2013. I henhold til ændringsforordningen
er medlemsstaterne forpligtede til at træffe passende
foranstaltninger for at sikre en effektiv iværksættelse
af de vedtagne ændringer. Lovforslaget vil bringe den danske
lovgivning i overensstemmelse med EU-reglerne.
Loven vil først kunne vedtages,
når Rådet og Europa-Parlamentet har vedtaget
EGTS-ændringsforordningen.
Ifølge artikel 288 i EUF-traktaten
gælder en forordning umiddelbart i hver medlemsstat.
Gengivelser af bestemmelser fra forordninger i loven er
således udelukkende begrundet i praktiske hensyn og
berører ikke de nævnte forordningers umiddelbare
gyldighed i Danmark. Når EGTS-ændringsforordningen er
vedtaget, vil der under forhandlingerne af loven i Folketinget
blive fremsat et ændringsforslag vedrørende en note
til lovens titel, som henviser til EGTS-ændringsforordningen
med angivelse af nr. og dato for vedtagelsen samt den umiddelbare
anvendelighed i Danmark.
Formålet med at etablere en EGTS er at
lette det grænse-overskridende samarbejde i EU mellem
myndigheder, offentligretlige organer m.v. samt mellem
sammenslutninger af sådanne organer eller myndigheder i
medlemsstaterne og derigennem styrke den økonomiske og
sociale samhørighed. En EGTS har status som en juridisk
person i den medlemsstat, hvor den har sit hjemsted, og skal
følge gældende lovgivning i det pågældende
land.
Myndigheder og offentligretlige organer har
med en EGTS som administrativt omdrejningspunkt mulighed for at
etablere et strategisk samarbejde eller et konkret projekt på
tværs af landegrænserne. Som eksempel på en
etableret EGTS kan nævnes et grænseoverskridende
samarbejde mellem partnere i Tyskland, Frankrig, Luxemburg og
Belgien. EGTS'en fungerer her som forvaltningsmyndighed for et
europæisk territorialt samarbejdsprogram
(Interreg-program).
Der er ikke etableret nogen EGTS i
Danmark.
2. Lovforslagets formål og baggrund
Lovforslagets overordnede formål er at
bringe den danske lovgivning i overensstemmelse med EU-reglerne.
Den gældende EGTS-forordning fastlægger, at
Europa-Kommissionen senest den 1. august 2011 skulle
forelægge Europa-Parlamentet og Rådet en rapport om
anvendelse af EGTS-forordningen og eventuelt komme med forslag til
ændringer.
Det fremlagte forslag til
EGTS-ændringsforordning har baggrund i den analyse, som
Europa-Kommissionen har foretaget af, hvorledes anvendelsen af de
gældende regler har fungeret. Ændringsforslaget er
resultatet af en bred høring af interesserede parter,
herunder medlemsstaterne, regionerne, Regionsudvalget og allerede
etablerede EGTS'er - eksempelvis etableret til at varetage
administrationen af grænseoverskridende programmer.
Hensigten med forslaget til
EGTS-ændringsforordningen er at forenkle og præcisere
reglerne, men samtidig skal kontinuitet i forhold til de
gældende regler og grundlæggende egenskaber hos de
eksisterende EGTS'er bevares. Desuden er hensigten at skabe
fleksibilitet blandt andet ved at åbne mulighed for, at
myndigheder og regioner fra tredjelande kan deltage som medlemmer
af en EGTS.
I henhold til den gældende
EGTS-forordning har medlemsstaterne mulighed for at forbyde
registrering på sit område af en EGTS, hvis medlemmer
har begrænset ansvar.
I visse lande er der myndigheder, der ikke kan
påtage sig et ubegrænset ansvar. Det betyder, at disse
myndigheder ikke har samme mulighed for at deltage i en EGTS, hvor
medlemsstaten, f.eks. som i Danmark og Storbritannien, ikke kan
godkende etableringen af en EGTS med begrænset ansvar. For at
ligestille disse myndigheders mulighed for at deltage i en EGTS,
uanset i hvilket land EGTS'en etableres, ændres EU-reglerne
således, at medlemsstaterne ikke længere har mulighed
for alene på grund af EGTS'ens begrænsede ansvar at
afslå en godkendelse.
For at opretholde samme økonomiske
sikkerhed for EGTS'ens kreditorer foreslås det i
EGTS-ændringsforordningen, at medlemsstaterne kan
kræve, at en EGTS, hvis medlemmer har begrænset ansvar,
skal tegne en passende forsikring eller stille en garanti fra en
bank eller et finansieringsinstitut eller være omfattet af en
garanti fra en offentlig enhed eller medlemsstaten til
dækning af de risici, der er forbundet med de aktiviteter,
der udføres af EGTS'en.
Indtil nu har en EGTS alene kunnet bestå
af medlemsstater, regionale og lokale myndigheder, offentligretlige
organer og sammenslutninger af disse. Med
EGTS-ændringsforordningen vil "offentligretlige organer"
også omfatte "offentlige virksomheder". Definitionen af
"offentlig myndighed" inkluderer udover staten, regioner og lokale
myndigheder også offentligretlige organer. Under
offentligretlige organer hører bl.a. virksomheder, på
hvilke offentlige myndigheder direkte eller indirekte kan have en
dominerende indflydelse som følge af ejerforhold,
kapitalindskud eller regler, der gælder for virksomheden. Det
vurderes, at der er tale om en præcisering af den
gældende definition af offentlig myndighed, som følger
af udbudsdirektiverne.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til lovforslagets enkelte bestemmelser under
nr. 1 og nedenfor under pkt. 4.1.
Endelig etablerer
EGTS-ændringsforordningen et retsgrundlag for, at myndigheder
og regioner fra tredjelande og oversøiske territorier kan
deltage som medlemmer af en EGTS.
3. Gældende ret
Grundlaget for administrationen i forbindelse
med oprettelse af en EGTS er i dag Europa-Parlamentets og
Rådets forordning nr. 1082/2006/EF af 5. juli 2006 om
oprettelse af en europæisk gruppe for territorialt samarbejde
(EGTS), herefter benævnt EGTS-forordningen og lov nr. 309 af
30. april 2008 om administration af forordning om oprettelse af en
europæisk gruppe for territorialt samarbejde (EGTS), herefter
benævnt EGTS-loven.
Efter gældende ret kan en EGTS alene
bestå af medlemsstater, regionale og lokale myndigheder,
offentligretlige organer og sammenslutninger af disse.
I EGTS-lovens § 2, stk. 3, er det
fastlagt, at en EGTS' opgaver er begrænset til kun at omfatte
opgaver, der modtager bidrag fra EU, eller opgaver som kan omfattes
af artikel 6 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1080/2006 af 5. juli 206 om Den Europæiske Fond for
Regionaludvikling (regionalfondsforordningen), det vil sige opgaver
der styrker den økonomiske og sociale samhørighed og
som ligger inden for rammerne af programmerne under det
europæiske territoriale samarbejde.
En EGTS med begrænset ansvar kan i
henhold til § 2, stk. 4, ikke registreres i Danmark.
4. Lovforslagets indhold
EGTS-ændringsforordningen er direkte
anvendelig i Danmark. Den danske lovgivning har derfor kun til
formål i overensstemmelse med de regler, der følger af
ændringsforordningen, at fastlægge regler om deltagelse
af danske myndigheder, offentligretlige organer m.v. i en EGTS og
regler om registrering, opløsning m.v. af en EGTS med
hjemsted i Danmark.
Flere af de regler, der fastlægges i
EGTS-ændringsforordningen til forenkling og
præcisering, kræver ikke ændringer af den danske
lovgivning. Nedenfor er nævnt de ændringer, der er
nødvendige for at bringe den danske lovgivning i
overensstemmelse med EU-reglerne, og som derfor foreslås
gennemført med lovforslaget.
4.1 Udvidelse af deltagerkredsen i en
EGTS
Indtil nu har en EGTS alene kunnet bestå
af medlemsstater, regionale og lokale myndigheder, offentligretlige
organer og sammenslutninger af disse. Offentligretlige organer er i
EGTS-forordningen, jfr. artikel 3, stk. 1, defineret i henhold til
artikel 1, stk. 9, andet afsnit i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2004/18/EF af 31. marts 2004 om samordning af
fremgangsmåderne ved indgåelse af offentlige
vareindkøbskontrakter, offentlige tjenesteydelseskontrakter
og offentlige bygge- og anlægskontrakter. Med
EGTS-ændringsforordningen vil "offentligretlige organer"
også omfatte "offentlige virksomheder" som omhandlet i
artikel 2, stk. 1, litra b i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2004/17/EF af 31. marts 2004 om samordning af
fremgangsmåderne ved indgåelse af kontrakter inden for
vand- og energiforsyning, transport samt posttjenester. Det
vurderes, at der er tale om en præcisering af den
gældende definition af offentlig myndighed, som følger
af udbudsdirektiverne. Definitionen af "offentlig myndighed"
inkluderer udover staten, regioner og lokale myndigheder også
offentligretlige organer. Under offentligretlige organer
hører bl.a. virksomheder, på hvilke offentlige
myndigheder direkte eller indirekte kan have en dominerende
indflydelse som følge af ejerforhold, kapitalindskud eller
regler, der gælder for virksomheden.
Endvidere kan nationale, regionale og lokale
myndigheder samt offentligretlige organer fra tredjelande og
oversøiske territorier godkendes som medlemmer i en
EGTS.
Det medfører, at der skal ske en
ændring af § 2, stk. 1, og at der skal indsættes
et nyt stk. 2, vedrørende deltagelse fra tredjelande og
oversøiske territorier.
4.2 Uændrede muligheder for
begrænsning af en EGTS' opgaver
Hidtil har muligheden for at begrænse en
EGTS' opgaver været reguleret i regionalfondsforordningen. I
den nye budgetperiode fra 2014-2020 vil denne mulighed for at
begrænse en EGTS' opgaver være reguleret i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om bestemmelser for
støtte fra Den Europæiske Fond for Regionaludvikling
til målet om europæisk territorialt samarbejde
(forordningen om det europæiske territoriale samarbejde).
Forordningen forventes vedtaget i efteråret 2013.
Forordningen om det europæiske
territoriale samarbejde giver samme mulighed for at begrænse
en EGTS' opgaver som under den hidtidige
regionalfondsforordning.
Det er derfor nødvendigt at foretage en
ændring i lovens § 2, stk. 3.
4.3 Det økonomiske ansvar, der
pålægges en EGTS
I henhold til EGTS-ændringsforordningen
har medlemsstaterne ikke mulighed for at udelukke registrering
på sit område af en EGTS, hvis medlemmer har
begrænset ansvar. Det foreslås, at registrering af en
EGTS med begrænset ansvar bl.a. vil kunne godkendes på
betingelse af, at der tegnes en passende forsikring eller stilles
en garanti fra en bank eller et finansieringsinstitut, eller at
EGTS'en er omfattet af en garanti fra en offentlig enhed eller
staten til dækning af de risici, der er forbundet med de
aktiviteter, der udføres af EGTS'en.
4.4 Redaktionelle
ændringer
Aktieselskabsloven er blevet erstattet af
selskabsloven. Det medfører, at der er behov for mindre
redaktionelle ændringer i § 8, stk. 1 og 2.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for det offentlige.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget har været sendt til Erhvervsstyrelsens Team
Effektiv Regulering (TER) med henblik på en vurdering af, om
der skal foretages en måling af de administrative
konsekvenser for erhvervslivet inden lovforslaget fremsættes.
TER har vurderet, at lovforslaget ikke påvirker
erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
8. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
I henhold til forslag til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om ændring af Europa-Parlamentets
og Rådets forordning nr. 1082/2006 af 5. juli 2006 om
oprettelse af en europæisk gruppe for territorielt samarbejde
(EGTS) er medlemsstaterne forpligtede til at træffe passende
foranstaltninger for at sikre en effektiv iværksættelse
af EGTS-ændringsforordningen senest seks måneder efter
datoen for ændringsforordningens ikrafttræden.
Lovforslaget bringer den danske administration i overensstemmelse
med EGTS-ændringsforordningens regler. Da
EGTS-ændringsforordningen forventes at træde i kraft
den 1. januar 2014, vil fristen på seks måneder kunne
overholdes.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslaget har været i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatsamfundet, Akademiet for de Tekniske
Videnskaber (ATV), Akademikernes Centralorganisation (AC), A-kassen
for højtuddannede i erhvervslivet, A-kassen for
selvstændige (ASE), Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Bornholms Regionskommune, CO-industri, DANAK,
Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond, DANIAmet Secretariat,
Danmarks Eksportråd, Danmarks Rederiforening, Danmarks
Vækstråd, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk
Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Erhvervsfremme (DEF), Dansk Industri,
Dansk Iværksætter Forening, Dansk Metal, Dansk
Opfinderforening, Dansk Turismefremme, Danske Advokater, Danske
Arkitektvirksomheder, Danske Handicaporganisationer, Danske Havne,
Danske Regioner, Danske Revisorer, Danske Universiteter,
Datatilsynet, DS Håndværk & Industri,
Erhvervsankenævnet, EuropaKommissionen - Christian Aagaard,
EuropaKommissionen - Frank Elholm, Fagligt Internationalt Center
(FIC), Finansrådet, Forbrugerrådet, Foreningen af
erhvervsserviceleverandører, Foreningen af Rådgivende
Ingeniører (F. R. I. ), Forsikring og Pension,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), Godkendt teknologisk Service (GTS),
HK, HORESTA, Håndværksrådet,
Ingeniørforeningen i Danmark, IT-Branchen, KL, Klima-,
Landbrug og Fødevarer, Landdistrikternes
fællesråd, Landsforeningen af Landsbysamfund,
Landsorganisationen i Danmark, Ledernes Hovedorganisation,
Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Region Hovedstaden,
Region Midtjylland, Region Nordjylland, Region Sjælland,
Region Syddanmark, Rigsrevisionen, Sammenslutningen af Danmarks
Godkendte Serviceinstitutter (GTS), Sammenslutningen af danske
småøer, Sekretariatet for Nordsøprogrammet,
Statens Byggeforskningsinstitut, Tekniq - Installatørernes
Organisation, VisitDenmark, VækstFonden, Vækstforum
Bornholm, Vækstforum Region Hovedstaden, Vækstforum
Region Midtjylland, Vækstforum Region Nordjylland,
Vækstforum Region Sjælland, Vækstforum Region
Syddanmark, Öresundskomiteen og 3F - Fagligt Fælles
Forbund.
11. Sammenfattende skema
|
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | Ingen | Ingen |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | I henhold til Forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1082/2006 af 5.
juli 2006 om oprettelse af en europæisk gruppe for
territorialt samarbejde (EGTS) (KOM(2011)610 af 6. oktober 2011) er
medlemsstaterne forpligtede til at træffe passende
foranstaltninger for at sikre en effektiv iværksættelse
af EGTS-ændringsforordningen senest seks måneder efter
datoen for ændringsforordningens ikrafttræden.
Lovforslaget bringer den danske administration i overensstemmelse
med EGTS-ændringsforordningens regler. Da
EGTS-ændringsforordningen forventes at træde i kraft
den 1. januar 2014, vil fristen på seks måneder kunne
overholdes. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.1
Indtil nu har en EGTS alene kunnet bestå
af medlemsstater, regionale og lokale myndigheder, offentligretlige
organer og sammenslutninger af disse.
Offentligretlige organer er i den
gældende EGTS-forordning, jfr. artikel 3, stk. 1, defineret i
henhold til artikel 1, stk. 9, andet afsnit i Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2004/18/EF af 31. marts 2004 om samordning
af fremgangsmåderne ved indgåelse af offentlige
vareindkøbskontrakter, offentlige tjenesteydelseskontrakter
og offentlige bygge- og anlægskontrakter.
Med EGTS-ændringsforordningen vil
"offentligretlige organer" også omfatte "offentlige
virksomheder" som omhandlet i artikel 2, stk. 1, litra b, i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/17/EF af 31.
marts 2004 om samordning af fremgangsmåderne ved
indgåelse af kontrakter inden for vand- og energiforsyning,
transport samt posttjenester.
Det vurderes, at der er tale om en
præcisering af den gældende definition af offentlig
myndighed, som følger af udbudsdirektiverne. Definitionen af
"offentlig myndighed" inkluderer udover staten, regioner og lokale
myndigheder også offentligretlige organer. Under
offentligretlige organer hører bl.a. virksomheder, på
hvilke offentlige myndigheder direkte eller indirekte kan have en
dominerende indflydelse som følge af ejerforhold,
kapitalindskud eller regler, der gælder for virksomheden.
Deltagerkredsen er endvidere udvidet med
deltagere fra tredjelande og oversøiske territorier. Her er
det også kun nationale, regionale og lokale myndigheder samt
offentligretlige organer, der kan blive medlem af en EGTS.
Det foreslås derfor at
»alene« i § 2, stk. 1,
udgår og der indsættes et nyt stk.
2, jfr. bemærkningerne til nr. 2, så den danske
lovgivning bliver i overensstemmelse med EU-reglerne.
Til nr. 2
Europa-Kommissionen har gennemført en
analyse vedrørende de indhøstede erfaringer om,
hvorledes anvendelsen af de gældende regler har fungeret.
Analysen, der har været i bred høring blandt
interesserede parter, herunder medlemsstaterne, regionerne,
Regionsudvalget og allerede etablerede EGTS'er, har vist behov for,
at deltagerkredsen bliver udvidet med deltagere fra tredjelande og
oversøiske territorier. Her er det også kun nationale,
regionale og lokale myndigheder samt offentligretlige organer, der
kan blive medlem af en EGTS.
I lovforslaget foreslås derfor indsat et
nyt stk. 2, som giver hjemmel til, at
der også kan etableres en EGTS i Danmark med medlemmer fra
tredjelande og oversøiske territorier. Ved etablering af en
EGTS i Danmark godkender Erhvervsstyrelsen eventuelle medlemmer fra
tredjelande og oversøiske territorier efter samme regler,
som er fastlagt i EGTS-ændringsforordningen for medlemmer fra
en medlemsstat.
Til nr. 3
De foreslåede ændringer i § 2, stk. 3, der bliver stk. 4, er af teknisk karakter.
I den gældende EGTS-forordning artikel
7, stk. 3, er der åbnet mulighed for, at medlemsstaterne kan
begrænse de opgaver, en EGTS kan udføre uden
finansielt bidrag fra Fællesskabet. Sådanne opgaver
skal dog som minimum omfatte de samarbejdsrelationer, der i
EU-budgetperioden 2007-2013 er beskrevet i artikel 6 i
regionalfondsforordningen, det vil sige opgaver, som styrker den
økonomiske og sociale samhørighed, og som ligger
inden for rammerne af programmerne under det europæiske
territoriale samarbejde.
I den nye budgetperiode fra 2014-2020 er det
europæiske territoriale samarbejde reguleret i en
selvstændig forordning - forordningen om det europæiske
territoriale samarbejde. Denne forordning fastlægger
ligeledes, at uden finansielt bidrag fra Det Europæiske
Fællesskab kan de opgaver, der tillægges en EGTS, kun
omfatte de typer af samarbejder, der er opført i artikel 6 i
denne forordning. De begrænsninger, der er gældende fra
2017-2013 vil også være gældende for 2014-2020.
Begrænsningerne flyttes dog fra regionalfondsforordningen til
forordningen om det europæiske territoriale samarbejde.
Til nr. 4
I visse lande er der myndigheder, der ikke kan
påtage sig et ubegrænset ansvar. Det betyder, at disse
myndigheder ikke har samme mulighed for at deltage i en EGTS, hvor
medlemsstaten, f.eks. som i Danmark og Storbritannien, ikke kan
godkende etableringen af en EGTS med begrænset ansvar. For at
ligestille disse myndigheders mulighed for at deltage i en EGTS,
uanset i hvilket land EGTS'en etableres, ændres EU-reglerne
således, at medlemsstaterne ikke længere har mulighed
for alene på grund af EGTS'ens begrænsede ansvar at
afslå en godkendelse.
For at opretholde samme økonomiske
sikkerhed for EGTS'ens kreditorer foreslås det i
EGTS-ændringsforordningen, at medlemsstaterne kan
kræve, at en EGTS, hvis medlemmer har begrænset ansvar,
skal tegne en passende forsikring eller stille en garanti fra en
bank eller et finansieringsinstitut eller være omfattet af en
garanti fra en offentlig enhed eller medlemsstaten til
dækning af de risici, der er forbundet med de aktiviteter,
der udføres af EGTS'en.
I henhold til den gældende
EGTS-forordning har medlemsstaterne mulighed for at forbyde
registrering på sit område af en EGTS, hvis medlemmer
har begrænset ansvar. Under hensyn til beskyttelse af en
EGTS' kreditorer har Danmark i den nugældende lov benyttet
sig af denne mulighed. Det er således i lovens § 2, stk.
4, fastlagt, at en EGTS, hvor et eller flere medlemmer har
begrænset ansvar, jfr. artikel 12, stk. 2, i forordning om
oprettelse af en europæisk gruppe for territorialt samarbejde
(EGTS), ikke kan registreres med hjemsted i Danmark.
For at bevare beskyttelsen af en EGTS'
kreditorer foreslås der indsat en bestemmelse om, at en EGTS
med begrænset ansvar kun kan registreres med hjemsted i
Danmark, hvis der tegnes en passende forsikring eller stilles en
garanti fra en bank eller et finansieringsinstitut, eller hvis
EGTS'en er omfattet af en garanti fra en offentlig myndighed eller
staten til dækning af de risici, der er forbundet med de
aktiviteter, der udføres af EGTS'en.
Til nr. 5
De foreslåede ændringer i § 4, er af teknisk karakter.
Ændringerne er forårsaget af, at Erhvervsstyrelsen den
1. januar 2012 blev oprettet ved en sammenlægning af
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Erhvervs- og Byggestyrelsen samt
IT- og Telestyrelsen. Tidligere skete registreringen af en EGTS i
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, mens det var Erhvervs- og
Byggestyrelsen, der godkendte anmodningen om etableringen af en
EGTS i Danmark. Da disse to styrelser nu er sammenlagt under
Erhvervsstyrelsen, er det samme styrelse, som godkender og
registrerer. Det foreslås derfor, at »Erhvervs- og
Byggestyrelsens« udgår af § 4.
Til nr. 6
Den foreslåede ændring i § 8, stk. 1, er af teknisk karakter.
Bl.a. til erstatning af aktieselskabsloven vedtog Folketinget i
2009 en samlet lov for aktie- og anpartsselskaber (selskabs-loven),
jfr. lovbekendtgørelse nr. 322 af 11. april 2011 om aktie-
og anpartsselskaber (selskabsloven) med senere ændringer.
Det foreslås, at
»aktieselskabslovens« ændres til
»sel-skabslovens«. Dermed bringes ordlyden i EGTS-loven
i overensstemmelse med gældende ret.
Til nr. 7
I § 8, stk.
2, foreslås, at »aktieselskabslovens«
ændres til »selskabsloven« og
»aktieselskabslovens § 159 b« ændret til
»selskabslovens § 371«. Ordlyden af selskabslovens
§ 371 er den samme som i aktieselskabslovens § 159 b. Der
henvises i øvrigt til bemærkningerne til nr. 6.
Til nr. 8
I § 9,
foreslås, at »både Erhvervs- og Byggestyrelsen
og« udgår. Ændringen er af teknisk karakter. Der
henvises i øvrigt til bemærkningerne til nr. 5.
Til § 2
Det foreslås, at erhvervs- og vækstministeren
bemyndiges til at fastsætte tidspunktet for lovens
ikrafttræden. Begrundelsen herfor er, at
EGTS-ændringsforordningen, der danner baggrund for
lovforslaget, endnu ikke er vedtaget. Loven vil blive sat i kraft
snarest efter lovens og EGTS-ændringsforordningens
vedtagelse, dog tidligst den 1. januar 2014.
Forslaget til EGTS-ændringsforordningen fastsætter i
artikel 2 overgangsbestemmelser for allerede etablerede
EGTS'er.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 I lov nr. 309 af 30. april 2008 om
administration af forordning om oprettelse af en europæisk
gruppe for territorielt samarbejde (EGTS) foretages følgende
ændringer: | | | | § 2, stk. 1.
En EGTS kan alene bestå af medlemsstater, regionale og lokale
myndigheder, offentligretlige organer og af sammenslutninger
af disse. | | 1. I § 2, stk. 1, udgår
»alene«. | | | | | | 2. I § 2 indsættes efter stk. 1, som
nyt stykke: »Stk. 2. Erhvervsstyrelsen kan
godkende, at nationale, regionale og lokale myndigheder samt
offentligretlige organer fra tredjelande og oversøiske
territorier kan deltage i en EGTS med hjemsted i
Danmark.« Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5. | | | | § 2, stk. 3.
Uden finansielt bidrag fra Det Europæiske Fællesskab
kan de opgaver, der tillægges en EGTS, kun omfatte de typer
af samarbejde, der er opført i artikel 6 i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om Den
Europæiske Fond for Regionaludvikling. | | 3. I § 2, stk. 3, der bliver stk. 4,
ændres »Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om Den Europæiske Fond for Regionaludvikling« til:
»Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
særlige bestemmelser for støtte fra Den
Europæiske Fond for Regionaludvikling til målet om
europæisk territorialt samarbejde«. | | | | § 2, stk. 4.
En EGTS, hvor et eller flere medlemmer har begrænset ansvar,
jfr. artikel 12, stk. 2, i forordning om oprettelse af en
europæisk gruppe for territorialt samarbejde (EGTS), kan ikke
registreres med hjemsted i Danmark. | | 4. I § 2, stk. 4, der bliver stk. 5,
ændres »kan ikke registreres med hjemsted i
Danmark« til: »kan kun registreres med hjemsted i
Danmark, hvis der tegnes passende forsikringer, eller stilles en
garanti fra en bank eller et finansieringsinstitut, eller hvis
EGTS'en er omfattet af en garanti fra en offentlig myndighed, eller
staten til dækning af de risici, der er forbundet med de
aktiviteter, der udføres af EGTS'en«. | | | | § 4.
Ledelsen for en EGTS med hjemsted i Danmark skal anmelde den
pågældende EGTS til registrering i Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen. Som bilag til anmeldelsen til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen skal vedlægges Erhvervs- og Byggestyrelsens
godkendelse af anmodninger efter § 3 og tilsvarende
godkendelser fra de relevante kompetente udenlandske
myndigheder. | | 5. I § 4, udgår »Erhvervs- og
Byggestyrelsens«. | | | | § 8,
stk. 1. Bestemmelserne om likvidation, tvangsopløsning og
konkurs i aktieselskabslovens kapitel 14 gælder med de
nødvendige afvigelser, der følger af en EGTS'
særlige karakter. | | 6. I § 8, stk. 1, ændres
»aktieselskabslovens« til:
»selskabslovens«. | | | | § 8, stk. 2.
Træffer Erhvervs- og Selskabsstyrelsen afgørelse efter
reglerne i aktieselskabslovens kapitel 14, finder
aktieselskabslovens § 159 b anvendelse. | | 7. I § 8, stk. 2, ændres
»aktieselskabslovens« til: »selskabslovens«
og »aktieselskabslovens § 159 b« ændres til:
»selskabslovens § 371«. | | | | § 9.
Anmoder en kompetent offentlig myndighed skifteretten om at
opløse en EGTS med hjemsted i Danmark, skal den
pågældende myndighed straks give både Erhvervs-
og Byggestyrelsen og Erhvervs- og Selskabsstyrelsen underretning
om, at den pågældende anmodning om opløsning af
en EGTS er sendt til skifteretten. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen
registrerer EGTS'en som værende »under
tvangsopløsning«. | | 8. I § 9, udgår »både
Erhvervs- og Byggestyrelsen og«. | | | | | | § 2 Erhvervs- og vækstministeren
fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden. |
|