Fremsat den 9. oktober 2013 af erhvervs-
og vækstministeren (Henrik Sass Larsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om administration af
tilskud fra Den Europæiske Regionalfond og Den
Europæiske Socialfond
(Tilpasning af reglerne for administration
af forordningerne om Regionalfonden og Socialfonden m.v.)
§ 1
I lov nr. 1599 af 20. december 2006 om
administration af tilskud fra Den Europæiske Regionalfond og
Den Europæiske Socialfond, som ændret ved § 8 i
lov nr. 1272 af 16. december 2009, § 38 i lov nr. 718 af 25.
juni 2010 og § 19 i lov nr. 1231 af 18. december 2012,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 1 indsættes som stk. 3 og
4:
»Stk. 3. Loven
finder bortset fra kapitel 3 og 4 anvendelse på fonde, hvis
midler er overført fra rammerne til finansiering af
Regionalfonden eller Socialfonden, og hvor det er forudsat, at
administrationen af fondene skal gennemføres efter reglerne
om delt forvaltning mellem Europa-Kommissionen og
medlemsstaterne.
Stk. 4. Erhvervs- og
vækstministeren har samme beføjelser vedrørende
de i stk. 3 nævnte fonde, som i henhold til loven er tillagt
ministeren vedrørende Regionalfonden og
Socialfonden.«
2. I
§ 2, 1. pkt., ændres:
»mål om regional konkurrenceevne og
beskæftigelse« til: »mål om investeringer i
vækst og beskæftigelse«.
3. I
§ 3, stk. 1, 2. pkt., ændres
»målet om regional konkurrenceevne og
beskæftigelse« til: »målet om investeringer
i vækst og beskæftigelse og målet om
europæisk territorialt samarbejde«.
4. I
§ 6, stk. 2, nr. 1,
indsættes efter »og betingelser,«:
»herunder at projektet ikke når de forudsatte
resultater,«.
5. I
overskriften til kapitel 3 og i § 9, stk. 1, 1. pkt., ændres
»målet om regional konkurrenceevne og
beskæftigelse« til: »målet om investeringer
i vækst og beskæftigelse«.
6. I
§ 9, stk. 2, ændres
»Rådets forordning (EF) nr. 1083/2006 af 11. juli 2006
om generelle bestemmelser for Den Europæiske Fond for
Regionaludvikling, Den Europæiske Socialfond og
Samhørighedsfonden og ophævelse af forordning (EF) nr.
1260/1999« til: »Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om fælles bestemmelser for Den Europæiske
Fond for Regionaludvikling, Den Europæiske Socialfond,
Samhørighedsfonden, Den Europæiske Landbrugsfond for
Udvikling af Landdistrikterne og Den Europæiske Hav- og
Fiskerifond som er omfattet af den fælles strategiske ramme
og generelle bestemmelser for Den Europæiske Fond for
Regionaludvikling, Den Europæiske Socialfond og
Samhørighedsfonden og om ophævelse af Rådets
forordning (EF) nr. 1083/2006«.
7.
Efter § 12 indsættes i
kapitel 3:
Ȥ 12
a. Erhvervs- og vækstministeren kan nedsætte et
indstillingsudvalg til behandling af ansøgninger om tilskud
vedrørende byudvikling.
Stk. 2.
Indstillingsudvalget kan indstille projekter til tilsagn og afslag
til erhvervs- og vækstministerens afgørelse.
Stk. 3. Erhvervs- og
vækstministeren kan fastsætte nærmere regler for
indstillingsudvalget, herunder om udvalgets virke,
sammensætning og forretningsorden.«
8. I
§ 16, stk. 1 og 7, indsættes
efter »revision«: »,
effektmåling«.
§ 2
Erhvervs- og vækstministeren fastsætter
tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Stk. 2. Loven finder
ikke anvendelse på ansøgninger og dertil knyttede
projekter, der er modtaget før lovens ikrafttræden.
For sådanne ansøgninger finder de hidtil
gældende regler anvendelse.
Stk. 3. For
ansøgninger, der er modtaget efter lovens
ikrafttræden, og dertil knyttede projekter vedrørende
anvendelse af uforbrugte regionalfonds- og socialfondsmidler fra
programperioden 2007-2013, finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Gældende ret
3. Lovforslagets baggrund
4. Lovforslagets udformning
4.1 Indstillingsudvalg vedrørende
by-udvikling
4.2 Målet om investeringer i vækst og
beskæftigelse
4.3 Fonde, hvis midler er overført fra rammerne
til finansiering af Regionalfonden eller Socialfonden
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
7. Administrative konsekvenser for borgerne
8. Miljømæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og
organisationer
11. Sammenfattende skema
1. Indledning
Forordningerne for Regionalfonden og
Socialfonden og Den Europæiske Fond for bistand til de
socialt dårligt stillede er direkte anvendelige i Danmark.
Den danske lovgivning har derfor alene til formål i
overensstemmelse med de regler, der følger af
forordningerne, at fastlægge regler om administrationen af
forordningerne i Danmark.
2. Gældende ret
Administrationen af tilskud fra Regionalfonden
og Socialfonden har siden 1996 været lovreguleret.
Lovgrundlaget er løbende blevet justeret, navnlig i
forbindelse med nye EU-budgetperioder. Den nuværende
budgetperiode omfatter perioden 1. januar 2007 til 31. december
2013.
Lovgrundlaget for administrationen af fondene
for den nuværende periode har været lov nr. 1599 af 20.
december 2006 om administration af tilskud fra Den Europæiske
Regionalfond og Den Europæiske Socialfond, som ændret
ved § 8 i lov nr. 1272 af 16. december 2009, § 38 i lov
nr. 718 af 25. juni 2010 og § 19 i lov nr. 1231 af 18.
december 2012 (herefter benævnt administrationsloven).
Forordningsgrundlaget for administrationen af
Regionalfonden og Socialfonden har for den nuværende
budgetperiode i det væsentligste været følgende
forordninger:
- Rådets
Forordning (EF) nr. 1083/2006 af 11. juli 2006 om generelle
bestemmelser for Den Europæiske Fond for Regionaludvikling,
Den Europæiske Socialfond og Samhørighedsfonden og
ophævelse af forordning (EF) nr. 1260/1999.
-
Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) nr. 1080/2006
af 5. juli 2006 om Den Europæiske Fond for Regionaludvikling
og om ophævelse af forordning (EF) nr. 1783/1999.
-
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1081/2006
af 5. juli 2006 om Den Europæiske Socialfond og om
ophævelse af forordning (EF) nr. 1784/1999.
3. Lovforslagets baggrund
Den kommende EU-budgetperiode for
Regionalfonden og Socialfonden starter 1. januar 2014 og
løber indtil 31. december 2020.
Forordningsgrundlaget for den kommende periode
fra 2014-2020 for Regionalfonden og Socialfonden vil være en
række nye forordninger. Forordningerne er endnu ikke
vedtaget, hvorfor der henvises til forslagene til
forordningerne.
- Forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fælles
bestemmelser for Den Europæiske Fond for Regionaludvikling,
Den Europæiske Socialfond, Samhørighedsfonden, Den
Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne og
Den Europæiske Hav- og Fiskerifond som er omfattet af den
fælles strategiske ramme og om generelle bestemmelser for Den
Europæiske Fond for Regionaludvikling, Den Europæiske
Socialfond og Samhørighedsfonden og om ophævelse af
Rådets forordning (EF) nr. 1083/2006 (COM(2013) 246 final af
22. april 2013) (Den generelle forordning for de europæiske
struktur- og investeringsfonde).
- Forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om særlige
bestemmelser for Den Europæiske Fond for Regionaludvikling og
målet om investeringer i vækst og beskæftigelse
og om ophævelse af forordning (EF) nr. 1080/2006 (COM(2011)
614 final af 6. oktober 2011) (Regionalfondsforordningen).
- Forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om Den
Europæiske Socialfond og om ophævelse af Rådets
forordning (EF) nr. 1081/2006 (COM(2011) 607 final /2 af 14. marts
2012) (Socialfondsforordningen).
- Forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om særlige
bestemmelser for støtte fra Den Europæiske Fond for
Regionaludvikling til målet om europæisk territorialt
samarbejde COM(2011) 611 final/2 af 14. marts 2012)
(ETC-forordningen).
Forordningerne forventes vedtaget i
løbet af efteråret 2013, og forventes at have
retsvirkning fra 1. januar 2014, hvor også den nye
programperiode starter. For at have de nationale regler på
plads ved programperiodens start, er det nødvendigt at
fremsætte lovforslaget på grundlag af forslagene til de
relevante forordninger og forhandlingerne i EU-regi.
Loven vil først kunne vedtages,
når Rådet og Europa-Parlamentet har vedtaget
ovennævnte forordninger.
Ifølge artikel 288 i EUF-traktaten
gælder en forordning umiddelbart i hver medlemsstat.
Gengivelser af bestemmelser fra forordningerne i loven er
således udelukkende begrundet i praktiske hensyn og
berører ikke de nævnte forordningers umiddelbare
gyldighed i Danmark. Når forordningerne er vedtaget, vil der
under forhandlingerne af loven i Folketinget blive fremsat et
ændringsforslag vedrørende en note til lovens titel,
som henviser til forordningerne med angivelse af nr. og dato for
vedtagelsen samt den umiddelbare anvendelighed i Danmark.
I henhold til administrationsloven er
erhvervs- og vækstministeren den ansvarlige minister i
Danmark for udmøntningen af regionalfondsforordningen og
socialfondsforordningen, herunder regional- og socialfondsmidlerne
m.v, og ministeren kan udstede nærmere regler om
administrationen heraf. Administrationsloven fastlægger
således ministerens ansvar for fondenes virke i Danmark.
Bestemmelserne om, hvilke formål fondsmidlerne kan anvendes
til, er fastlagt i forordningerne.
For den nye budgetperiode 2014-2020 skal
medlemsstaterne i henhold til forordningerne som noget nyt
indgå en partnerskabs-aftale med Europa-Kommissionen.
Partnerskabsaftalen beskriver, hvordan Danmark i perioden 2014-2020
vil anvende Den Europæiske Regionalfond, Den Europæiske
Socialfond, Den Europæiske Hav- og Fiskerifond samt Den
Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne
til at fremme beskæftigelse og erhvervsudvikling i hele
landet samt fremme udviklingen i landbruget og fiskeri- og
akvakultursektoren. Den strategiske partnerskabsaftale suppleres af
to programmer, der omfatter henholdsvis Regionalfonden og
Socialfonden, hvori indsatsområder, finansieringsplaner og
mål med indsatsen fastlægges.
4. Lovforslagets udformning
Lovforslaget skal bringe den danske
administration af tilskud fra Regionalfonden og Socialfonden i
overensstemmelse med de nye forordninger for de europæiske
struktur- og investeringsfonde (ESI-fondene). Regionalfonden og
Socialfonden er en del af ESI-fondene.
Lovforslaget fastlægger alene rammerne
for administrationen af regional- og socialfondsmidlerne i Danmark.
De nærmere principper for anvendelse af regionalfondsmidlerne
fremgår af de operationelle programmer for hver fond samt den
partnerskabsaftale, som skal dække alle ESI-fondene, og som
skal indgås med Europa-Kommissionen.
Loven fastlægger også reglerne for
administrationen af de midler, der er afsat på finansloven
til Erhvervs- og Vækstministeriets medfinansiering af
fondsmidlerne primært til administration. Der henvises i
øvrigt til punkt 5 i de almindelige bemærkninger, hvor
der nærmere er redegjort for den nationale medfinansiering af
både de konkrete projekter og udgifterne til administration
af programmerne.
Desuden har lovforslaget til formål at
foreslå mindre ændringer og præciseringer, som
erfaringerne med administration af den nuværende lov har
givet anledning til.
4.1 Indstillingsudvalg vedrørende
by-udvikling
I § 12 a, stk.
1, foreslås det, at erhvervs- og vækstministeren
kan nedsætte et indstillingsudvalg til behandling af
ansøgninger om tilskud vedrørende byudvikling.
På baggrund af artikel 7 i forslag til
regionalfondsforordning afsættes der midler til en
særlig prioritet i form af en tværregional pulje
vedrørende byer.
Puljen foreslås udmøntet via et
indstillingsudvalg. Med de informationer, der er kendt på
nuværende tidspunkt, forventes udvalget sammensat med
deltagelse af Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter
(formand), Miljøministeriet, Klima- og Energiministeriet, KL
samt tre medlemmer, der indstilles af de regionale vækstfora
i fællesskab og to medlemmer med særlig viden om byer,
f.eks. fra en viden- eller forskningsinstitution, der indstilles af
KL.
Det følger af stk.
2, at indstillingsudvalget kan indstille projekter til
tilsagn og afslag til erhvervs- og vækstministerens
afgørelse. Der kan f.eks. være tale om grønne
innovationsprojekter, der skal reducere energiforbruget i byer med
mere end 30.000 indbyggere via indsatser inden for
affaldshåndtering, klima, vand og bygninger.
Indstillingsudvalget fastlægger kriterier for midlernes
anvendelse, og indkalder f.eks. ansøgninger 1-2 gange i hele
programperioden. Alle projekter forventes igangsat over en
3-årig periode fra 2014-2016. Med de informationer, der er
kendt på nuværende tidspunkt, foreslås, at
indstillingsudvalget sekretariatsbetjenes af Erhvervsstyrelsen,
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter og
Miljøministeriet i fællesskab med henblik på at
kvalitetssikre indstillingerne regionalfondsfagligt, byfagligt og
miljøfagligt. Kommunikation omkring udmøntning
(indkaldelse af ansøgninger, annoncering af tildeling af
midler, erfaringsopsamling m.v.) varetages med Ministeriet for By,
Bolig og Landdistrikter som tovholder i samarbejde med
Miljøministeriet og Erhvervsstyrelsen, der er
forvaltningsmyndighed.
I stk. 3,
foreslås det, at erhvervs- og vækstministeren kan
fastsætte nærmere regler for indstillingsudvalget,
herunder om udvalgets virke, sammensætning og
forretningsorden.
4.2 Målet om investeringer i
vækst og beskæftigelse
I budgetperioden 2007 til 2013 har målet
med Regionalfonden og Socialfonden været at styrke den
regionale konkurrenceevne og beskæftigelse. Benævnelsen
"målet om regional konkurrenceevne og beskæftigelse" er
derfor anvendt i forordningerne og loven. For den kommende
budgetperiode forventes der enighed mellem Rådet og
Europa-Parlamentet om, at de overordnede mål for fondene i
stedet skal være "målet for investeringer i vækst
og beskæftigelse", hvorfor denne benævnelse nu anvendes
i forslag til forordningerne og i EU's budget.
For at bringe loven i overensstemmelse med de
nye forordninger, er det derfor nødvendigt at ændre
betegnelsen "målet om regional konkurrenceevne og
beskæftigelse". til "målet om investeringer i
vækst og beskæftigelse". Der er behov for at foretage
denne ændring i lovens § 2, 1. pkt., § 3, stk. 1,
2. pkt., § 9, stk. 1, 1. pkt., og i overskriften til kapitel
3.
Loven er en rammelov, der alene
fastlægger regler for administrationen af tilskuddene fra
fondene. Kravet til de konkrete projekters indhold og formål
fastlægges i forordningerne og de operationelle programmer,
som medlemsstaterne skal udarbejde. Den indholdsmæssige
justering af målet for Regionalfonden og Socialfonden for den
nye budgetperiode medfører derfor ingen ændringer i
loven.
4.3 Fonde, hvis midler er overført
fra rammerne til finansiering af Regionalfonden eller
Socialfonden
Lovens anvendelsesområde foreslås
udvidet til også at omfatte fonde, hvis midler i henhold til
EU-beslutninger er overført fra rammerne til finansiering af
Den Europæiske Regionalfond eller Den Europæiske
Socialfond, og hvor det er forudsat, at administrationen af fondene
skal gennemføres efter reglerne om delt forvaltning mellem
Europa-Kommissionen og medlemsstaterne. I EU-regi er det besluttet
at oprette Den Europæiske Fond for bistand til de socialt
dårligt stillede. Forslaget om udvidelsen af lovens
anvendelsesområde giver hjemmel til administration af denne
fond. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
lovforslagets enkelte bestemmelser under nr. 1.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
På baggrund af Europa-Kommissionens
udkast til forordningstekster vedrørende Regionalfonden og
Socialfonden må det forventes, at EU-midler skal
medfinansieres krone til krone med nationale midler fra
virksomheder, universiteter, lokale, regionale, nationale
aktører, herunder NGO'er, almennyttige foreninger og
socialøkonomiske virksomheder m.v. Det betyder, at
EU-tilskuddet skal modsvares af en tilsvarende national
finansiering. I dag er de regionale vækstfora ansvarlige for
at indstille om anvendelsen af hovedparten af regional- og
socialfondsmidlerne samt identificere national medfinansiering til
disse projekter. Dette ændringsforslag angår ikke
størrelsen af den danske medfinansiering af projekter under
Regional- og Socialfonden eller fordelingen af EU-midlerne mellem
de regionale vækstfora. I relation til medfinansiering
bemærkes dog, at Europa-Kommissionen stiller omfattende krav
til sund finansforvaltning og brug af it-løsninger. Derfor
afsættes der under regionalfonds- og socialfondsprogrammerne
midler til medfinansiering af en række administrative opgaver
for at sikre en forsvarlig programgennemførelse. Midlernes
anvendelse forudsætter en national medfinansiering af samme
størrelse. De konkrete retningslinjer, Europa-Kommissionen
ender med at stille til medlemsstaternes administration,
afhænger af de nye forordninger om de europæiske
struktur- og investeringsfonde (ESI-fondene), herunder
Regionalfonden og Socialfonden.
Det beløb, der fra EU afsættes
til administrationen af programmerne (der benævnes teknisk
assistance), skal medfinansieres med et tilsvarende beløb af
nationale midler. Under regional- og socialfondsprogrammerne
forventes der en gennemsnitlig statslig udgift på 15-20 mio.
kr. årligt fra 2014 til medfinansiering af administrationen
og 2,5-4,5 mio. kr. årligt til medfinansiering af
administrationen af de europæiske territorielle programmer,
som Danmark deltager i. Den endelige størrelse af den
statslige medfinansiering vil afhænge af, hvilke konkrete
retningslinjer Europa-Kommissionen vil stille til medlemsstaternes
administration. Administration af Regional- og Socialfonden
afholdes inden for Erhvervs- og Vækstministeriets rammer
på finansloven. Vedrørende teknisk assistance henvises
der til artikel 51 og 52 i forslag til den generelle forordning for
de europæiske struktur- og investeringsfonde. Der er ikke
særskilt afsat midler på finansloven til at
medfinansiere konkrete projekter.
Regionernes udgifter til medfinansiering af
administrationen af regional- og socialfondsmidlerne forventes at
være op til samme niveau som i indeværende
programperiode.
Midlerne under Den Europæiske Fond for
bistand til de socialt dårligt stillede forventes at skulle
medfinansieres med 15 % offentlige midler. Beløbet, der skal
fremskaffes til medfinansiering af projekterne under fonden,
forventes at blive forholdsvist beskedent. Hvis der kræves
offentlig medfinansiering, vil udgifterne afholdes inden for
Social-, Børne- og Integrationsministeriets rammer på
finansloven.
Lovforslaget har ingen direkte
økonomiske eller administrative konsekvenser for
kommunerne.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget har været sendt til
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) med henblik
på en vurdering af, om der skal foretages en måling af
de administrative konsekvenser for erhvervslivet inden lovforslaget
kan fremsættes. TER har vurderet, at lovforslaget ikke har
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Lovforslaget vil ikke i sig selv have direkte
konsekvenser for virksomhedernes konkurrenceevne, hvorimod
udmøntningen af regionalfonds- og socialfondsmidlerne
forventes at have en positiv effekt på konkurrenceevnen.
Det skal understreges, at tilskudsordningerne
er frivillige, at tilskuddene ikke fortrinsvis er forbeholdt en
bestemt gruppe af virksomheder, og at tilskuddene ikke er
afgørende for, at de tilskudsmodtagende virksomheder er
på markedet.
Medlemsstaterne forventes ifølge
forordningsgrundlaget på visse områder at kunne
fastsætte strengere nationale regler. Det tilstræbes,
at der ikke fastsættes regler, som vil medføre
yderligere administrative byrder for erhvervslivet, end der
følger af forordningerne.
Der påtænkes udstedt
bekendtgørelser om bl.a. regnskab, revision og kontrol, der
stiller krav til indberetning af oplysninger og dokumentation m.v.
for projekter, der får tilsagn om tilskud fra Regional- og
Socialfonden. Kravene vil hovedsageligt svare til de
nuværende krav og forventes ikke at gå ud over de
nødvendige dokumentationskrav fra EU.
Det vurderes derfor, at lovforslaget og de
tilhørende bekendtgørelser ikke pålægger
erhvervslivet hverken omstillingsbyrder eller løbende
byrder.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget forventes ikke at medføre
administrative konsekvenser for borgerne. Tilskud ydet under
Regional- og Socialfonden er reguleret af EU-forordninger, der
danner grundlaget for de krav til oplysningspligt, registrering
m.v., der stilles til borgere, som vælger at modtage tilskud
fra fondene eller deltage i projekter, der er medfinansieret af
fondene.
8. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen direkte
miljømæssige konsekvenser. Indirekte vil lovforslaget
dog kunne få en positiv indvirkning på miljøet,
idet miljøhensynet indgår som et
tværgående hensyn i de støtteberettigede
initiativer i de operationelle programmer for Regionalfonden og
Socialfonden.
9. Forholdet til EU-retten
I forbindelse med den nye EU-budgetperiode har
Europa-Parlamentet og Rådet vedtaget nye forordninger for de
europæiske struktur- og investeringsfonde (ESI-fondene),
herunder Den Europæiske Regionalfond og Den Europæiske
Socialfond. Lovforslaget skal bringe den danske administration af
fondene i overensstemmelse med de nye EU-regler.
Forslaget vurderes ikke i sig selv at have
direkte statsstøtteretlige aspekter, hvorimod
udmøntningen af fondsmidlerne kan have
statsstøtteretlige aspekter.
Afhængig af udmøntningen i det
danske regionalfondsprogram og det danske socialfondsprogram kan
der blive tale om notifikation til Europa-Kommissionen i forhold
til statsstøttereglerne.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslaget har været i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatsamfundet, Akademiet for de Tekniske
Videnskaber (ATV), Akademikernes Centralorganisation (AC), A-kassen
for højtuddannede i erhvervslivet, A-kassen for
selvstændige (ASE), Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Bornholms Regionskommune, CO-industri, DANAK,
Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond, DANIAmet Secretariat,
Danmarks Eksportråd, Danmarks Rederiforening, Danmarks
Vækstråd, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk
Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Erhvervsfremme (DEF), Dansk Industri,
Dansk Iværksætter Forening, Dansk Metal, Dansk
Opfinderforening, Dansk Turismefremme, Danske Advokater, Danske
Arkitektvirksomheder, Danske Handicaporganisationer, Danske Havne,
Danske Regioner, Danske Revisorer, Danske Universiteter,
Datatilsynet, DS Håndværk & Industri,
Erhvervsankenævnet, EuropaKommissionen - Christian Aagaard,
EuropaKommissionen - Frank Elholm, Fagligt Internationalt Center
(FIC), Finansrådet, Forbrugerrådet, Foreningen af
erhvervsserviceleverandører, Foreningen af Rådgivende
Ingeniører (F. R. I. ), Forsikring og Pension, ,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), Godkendt teknologisk Service (GTS),
HK, HORESTA, Håndværksrådet,
Ingeniørforeningen i Danmark, IT-Branchen, KL, Landbrug og
Fødevarer, Landdistrikternes fællesråd,
Landsforeningen af Landsbysamfund, Landsorganisationen i Danmark,
Ledernes Hovedorganisation, Realkreditforeningen,
Realkreditrådet, Region Hovedstaden, Region Midtjylland,
Region Nordjylland, Region Sjælland, Region Syddanmark,
Rigsrevisionen, Sammenslutningen af Danmarks Godkendte
Serviceinstitutter (GTS), Sammenslutningen af danske
småøer, Sekretariatet for Nordsøprogrammet,
Statens Byggeforskningsinstitut, Tekniq - Installatørernes
Organisation, VisitDenmark, Vækstfonden, Vækstforum
Bornholm, Vækstforum Region Hovedstaden, Vækstforum
Region Midtjylland, Vækstforum Region Nordjylland,
Vækstforum Region Sjælland, Vækstforum Region
Syddanmark, Öresundskomiteen og 3F - Fagligt Fælles
Forbund.
11. Sammenfattende skema
|
| Positive konsekvenser/ mindre
udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ingen. Administration af Regionalfonden og
Socialfonden afholdes inden for Erhvervs- og
Vækstministeriets rammer på finansloven. Udgifter til
offentlig medfinansiering af projekter under Den Europæiske
Fond for bistand til de socialt dårligt stillede afholdes
inden for Social-, Børne- og Integrationsministeriets rammer
på finansloven. |
Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Indirekte kan lovfor- slaget få en positiv effekt på
virksomhedernes konkurrenceevne, da udmøntningen af
fondsmidlerne forventes at have en positiv effekt på
konkurrenceevnen. | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Indirekte kan lovforslaget få en
positiv indvirkning på miljøet, idet
miljøhensynet indgår som et tværgående
hensyn i de støtteberettigede initiativer under de
operationelle programmer for Regional- og Socialfondene. | Ingen |
Forholdet til EU-retten | I forbindelse med den nye EU-budgetperiode
har Europa-Parlamentet og Rådet vedtaget nye forordninger om
de europæiske struktur- og investeringsfonde (ESI-fondene),
herunder Den Europæiske Regionalfond og Den Europæiske
Socialfond. Lovforslaget skal bringe den danske administration af
Regionalfonden og Socialfonden i overensstemmelse med de nye
EU-regler. Lovforslaget vurderes ikke at have direkte
statsstøtteretlige aspekter, hvorimod udmøntningen af
fondsmidlerne kan have statsstøtteretlige aspekter.
Afhængig af udmøntningen i det danske
regionalfondsprogram og det danske socialfondsprogram kan der blive
tale om notifikation til Europa-Kommissionen i forhold til
statsstøttereglerne. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at der i § 1 indsættes et nyt stk. 3, som udvider lovens
anvendelsesområde til også at omfatte fonde, hvis
midler i henhold til EU-beslutninger er overført fra
rammerne til finansiering af Regionalfonden eller Socialfonden, og
hvor det er forudsat, at administrationen af fondene skal
gennemføres efter reglerne om delt forvaltning mellem
Europa-Kommissionen og medlemsstaterne. Det foreslås derfor,
at loven - bortset fra kapitel 3 og 4 - finder anvendelse på
disse fonde.
Det foreslås, at det i stk. 4, præciseres, at erhvervs- og
vækstministeren har samme beføjelser vedrørende
disse fonde, som i henhold til loven er tillagt ministeren
vedrørende Regionalfonden og Socialfonden.
I henhold til den europæiske
2020-strategi og EU's budget for 2014-2020 har medlemsstaterne
besluttet, at der skal afsættes midler til bistand til de
socialt dårligt stillede i EU. Konkret er det i artikel 84,
stk. 5, i forslag til den generelle forordning for de
europæiske struktur- og investeringsfonde fastlagt, at der
skal etableres en fond - Den Europæiske Fond for bistand til
de socialt dårligt stillede. Midlerne til bistand til de
socialt dårligt stillede tages fra de midler, som de enkelte
lande får fra Den Europæiske Socialfond for
budgetperioden 2014-2020 med henblik på at understøtte
beskæftigelse, social inklusion og kompetenceopbygning.
Gennemførelse af forordningen i de
enkelte lande skal i henhold til bestemmelserne bl.a. koordineres
med de aktiviteter, der gennemføres under Socialfonden.
Der forventes, at blive samlet overført
2,5 mia. EURO til finansiering af fonden i perioden 2014-2020.
Beløbet er endnu ikke fordelt mellem medlemsstaterne, men
det forventes, at der for Danmarks vedkommende bliver tale om et
forholdsvist begrænset beløb - som udgangspunkt
på 3,5 mio. EURO for perioden 2014-2020. Bestemmelsen skal
give erhvervs- og vækstministeren hjemmel til at administrere
de midler, der tilfalder Danmark under fonden.
Forhandlingerne om Den Europæiske Fond
for bistand til de socialt dårligt stillede (COM(2012) 617
final/2) er endnu ikke afsluttede. Der er i udkastet til
forordningen ikke fastsat en konkret dato for forordningens
ikrafttræden, og det er usikkert, om den bliver vedtaget i
2013. Der forhandles fortsat om, inden for hvilke rammer fondens
midler skal kunne anvendes. I udkastet til forordningen er det lagt
op til, at der bl.a. skal kunne ydes støtte i form af mad og
andre fornødenheder til hjemløse og hårdt
udsatte familier og børn.
Administrationen forudsættes i henhold
til forordningen gennemført efter reglerne om delt
forvaltning mellem Europa-Kommissionen og medlemsstaterne, ligesom
det bl.a. er gældende for Socialfonden. Medlemsstaterne kan
derfor i henhold til forordningen, hvis de ønsker det,
anvende samme struktur, udpegede myndigheder og procedurer, som er
etableret for administrationen af Socialfonden, og derved kan de
administrative ressourcer minimeres.
Efter forordningens vedtagelse vil der med
hjemmel i § 6 blive udstedt en bekendtgørelse, som
nærmere fastlægger reglerne for administration af
fonden i Danmark. Under hensyn til de meget begrænsede
midler, der forventes at tilfalde Danmark, forventes
gennemført 1-2 ansøgningsrunder i hele
programperioden 2014-2020.
Til nr. 2
I den nuværende lovs § 2, 1. pkt., er der henvist til den
generelle forordnings "mål om regional konkurrenceevne og
beskæftigelse" (Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1083/2006 af 11. juli 2006 om generelle
bestemmelser for Den Europæiske Fond for Regionaludvikling,
Den Europæiske Socialfond og Samhørighedsfonden og om
ophævelse af forordning (EF) nr. 1260/1999). I forslag til
den nye generelle forordning for struktur- og investeringsfondene
anvendes i stedet begrebet "målet om investeringer i
vækst og beskæftigelse. " Den foreslåede
ændring af lovens § 2, 1. pkt. vil bringe den danske
lovgivning i overensstemmelse med EU-forordningerne. Der henvises i
øvrigt til de almindelige bemærkninger punkt 4.2.
Til nr. 3
I den nuværende lovs § 3, stk. 1, 2. pkt., er der henvist til
den generelle forordnings "mål om regional konkurrenceevne og
beskæftigelse" (Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1083/2006 af 11. juli 2006 om generelle
bestemmelser for Den Europæiske Fond for Regionaludvikling,
Den Europæiske Socialfond og Samhørighedsfonden og om
ophævelse af forordning (EF) nr. 1260/1999). I forslag til
den nye generelle forordning for struktur- og investeringsfondene,
der træder i kraft den 1. januar 2014, anvendes i stedet
begrebet "målet om investeringer i vækst og
beskæftigelse. " Den foreslåede ændring af lovens
§ 3, stk. 1, 2. pkt., vil bringe den danske lovgivning i
overensstemmelse med EU-forordningerne. Der henvises i
øvrigt til de almindelige bemærkninger punkt 4.2.
Endvidere foreslås det at
præcisere, at erhvervs- og vækstministeren som hidtil
har hjemmel til under iagttagelse af fællesskabsretlige
regler og retningslinjer at fordele de midler, der tilfalder
Danmark, under målet om europæisk territorialt
samarbejde, ligesom det er tilfældet for midlerne under
målet om investeringer i vækst og beskæftigelse.
Midlerne til målet om europæisk territorialt samarbejde
ydes som hidtil under Regionalfonden. Som noget nyt foreligger der
for budgetperioden 2014-2020 en selvstændig forordning, der
regulerer det territoriale samarbejde (Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om europæisk territorialt
samarbejde).
For at styrke den strategiske tilgang til
anvendelsen af midlerne skulle medlemslandene under programperioden
2007-2013 udarbejde en National Strategisk Referenceramme, hvori
den overordnede strategi for anvendelsen af strukturfondsmidlerne
blev fastlagt. Den Nationale Strategiske Referenceramme er i den
kommende budgetperiode blevet afløst at en
partnerskabsaftale, der nærmere beskriver, hvordan Danmark i
perioden 2014-2020 vil anvende Den Europæiske Regionalfond,
Den Europæiske Socialfond, Den Europæiske Hav- og
Fiskerifond samt Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling
af Landdistrikterne til at fremme beskæftigelse og
erhvervsudvikling i hele landet samt fremme udviklingen i
landbruget og fiskeri- og akvakultursektoren.
Erhvervs- og vækstministeren er på
den danske stats vegne ansvarlig for kommunikationen med
Europa-Kommisionen vedrørende den del af
partnerskabsaftalen, der vedrører regional- og
socialfondsmidlerne, ligesom ministeren også som hidtil har
ansvaret for kommunikationen med Europa-Kommissionen ved indgivelse
så eventuelle ændringer af de operationelle programmer
under målet om investeringer i vækst og
beskæftigelse samt målet om europæisk
territorialt samarbejde. Disse programmer danner grundlag for
Europa-Kommissionens tildeling af midler fra Regionalfonden og
Socialfonden til Danmark. Tilsvarende forventes, at der skal
udarbejdes et operationelt program for Den Europæiske Fond
for bistand til de socialt dårligt stillede, der skal danne
grundlag for tildeling af midler til Danmark.
Til nr. 4
I henhold til de nugældende regler i
§ 6, stk. 2, nr. 1, kan tilskud
bortfalde helt eller delvist, og et allerede udbetalt tilskud kan
kræves tilbagebetalt helt eller delvist, eventuelt med
tillæg af renter, hvis det konstateres, at projektet ikke
gennemføres i overensstemmelse med de forud godkendte planer
og betingelser.
Projekterne angiver i de indsendte
ansøgninger, hvilke resultater, der forventes opnået
med gennemførelsen af de planlagte aktiviteter, hvortil der
søges tilskud. I tilskudskontrakten, der indgås mellem
projektet og erhvervs- og vækstministeren, er de forudsatte
resultater nærmere fastlagt.
For at tydeliggøre over for
projekterne, hvornår et tilskud helt eller delvist kan
bortfalde, og et allerede udbetalt tilskud kan kræves
tilbagebetalt helt eller delvist, foreslås det, at der i
§ 6, stk. 2, nr. 1,
indsættes en præcisering af, at dette også
gælder, hvis projektet ikke inden for projektperioden
når de forudsatte resultater (aktiviteter og output).
Erhvervs- og vækstministeren følger op på
projekternes fremdrift ved løbende afrapporteringer og
påser, at vilkårene i tilskudskontrakten er
opfyldt.
Der er tale om en præcisering af
gældende ret.
Til nr. 5
Det foreslås, at der i overskriften til kapitel 3 og i § 9, stk. 1, 1. pkt., ændres
»målet om regional konkurrenceevne og
beskæftigelse« til: »målet om investeringer
i vækst og beskæftigelse«. Den foreslåede
lovændring vil bringe den danske lovgivning i
overensstemmelse med EU-forordningerne. Der henvises i
øvrigt til de almindelige bemærkninger punkt 4.2.
Til nr. 6
I den nuværende programperiode er
overvågningsudvalgets opgaver fastlagt i den generelle
forordning, Rådets forordning (EF) nr. 1083/2006 af 11. juli
2006 om generelle bestemmelser for Den Europæiske Fond for
Regionaludvikling, Den Europæiske Socialfond og
Samhørighedsfonden og ophævelse af forordning (EF) nr.
1260/99. Pr. 1. januar 2014 erstattes denne forordning af den nye
generelle forordning for de europæiske struktur- og
investeringsfonde. Det foreslås, at § 9, stk. 2, ændres i
overensstemmelse hermed.
Til nr. 7
§ 12 a
Stk. 1, indeholder
hjemmel til, at erhvervs- og vækstministeren kan
nedsætte et indstillingsudvalg til behandling af
ansøgninger vedrørende byudvikling.
Af forslaget til regionalfondsforordningens
artikel 7 fremgår det, at mindst fem procent af
regionalfondsmidlerne skal anvendes til helhedsorienteret
bæredygtig byudvikling, og den danske indsats forventes
derfor som udgangspunkt at være finansieret af
Regionalfonden. Puljen udmøntes ved at etablere et
indstillingsudvalg. Med de informationer, der er kendt på
nuværende tidspunkt, foreslås puljen udmøntet
via indstillingsudvalget, der forventes sammensat med deltagelse af
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter (formand),
Miljøministeriet, Klima-, Energi- og Bygningsministeriet, KL
samt tre medlemmer, der indstilles af de regionale vækstfora
i fællesskab, og to medlemmer med særlig viden om byer,
f.eks. fra en viden- eller forskningsinstitution, der indstilles af
KL.
Efter stk. 2, kan
indstillingsudvalget indstille projekter til tilsagn og afslag til
erhvervs- og vækstministeren, som træffer
afgørelse uden høring af Danmarks
Vækstråd efter § 12. Der kan f.eks. være
tale om grønne innovationsprojekter, der skal reducere
energiforbruget i byer med mere end 30.000 indbyggere via indsatser
inden for affaldshåndtering, klima, vand og bygninger.
Indstillingsudvalget forventes
sekretariatsbetjent af Erhvervsstyrelsen, Ministeriet for By Bolig
og Landdistrikter og Miljøministeriet i fællesskab med
henblik på at kvalitetssikre indstillingerne
regionalfondsfagligt, byfagligt og miljøfagligt.
Kommunikation omkring udmøntningen (indkaldelse af
ansøgninger, annoncering af tildeling af midler,
erfaringsopsamling osv.) varetages med Ministeriet for By Bolig og
Landdistrikter som tovholder i samarbejde med
Miljøministeriet og Erhvervsstyrelsen, der er
forvaltningsmyndighed for Regionalfonden.
Det foreslås i stk.
3, at erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
nærmere regler for indstillingsudvalget, herunder om
udvalgets virke, sammensætning og forretningsorden.
Indstillingsudvalget opgaver vil bl.a. være at
fastlægge kriterier for midlernes anvendelse, og indkalde
ansøgninger f.eks. 1-2 gange i hele programperioden.
Til nr. 8
Det præciseres i § 16, stk. 1 og 7,bestemmelsen, at
erhvervs- og vækstministeren er ansvarlig for, at der sker
effektmåling af projekter, der får støtte fra
Regional- og Socialfonden, samt at ministeren kan fastsætte
nærmere regler om effektmåling af regional- og
socialfondsindsatsen. Der er tale om en præcisering af
gældende ret.
Til § 2
EU-forordningerne, der fastsætter regler
for administration af tilskudsmidlerne, er endnu ikke vedtaget.
Ministeren vil sætte loven i kraft, når forordningerne
og loven er blevet vedtaget, dog tidligst den 1. januar 2014.
Loven finder anvendelse for projekter, for
hvilke der indgives ansøgninger om støtte fra
Regionalfonden og Socialfonden samt ansøgninger om
støtte fra de i § 1, stk. 3, nævnte fonde
vedrørende EU-budgetperioden 2014-2020.
Efter § 2, stk.
2, finder loven ikke anvendelse på ansøgninger
og dertil knyttede projekter, der er modtaget før lovens
ikrafttrædelse. Bestemmelsen betyder, at ansøgninger
og dertil knyttede projekter, der har ansøgt og modtaget
tilskud under programperioden 2007-2013 behandles efter de hidtil
gældende regler.
I stk. 3,
fastsættes, at ansøgninger, der er modtaget efter
lovens ikraftræden, og dertil knyttede projekter
vedrørende anvendelse af uforbrugte regionalfonds- og
socialfondsmidler for programperioden 2007-2013, behandles efter de
hidtil gældende regler. Bestemmelsen medfører, at
ansøgninger om uforbrugte midler fra programperioden
2007-2013 administreres efter de hidtil gældende regler.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 I lov om administration af tilskud fra Den
Europæiske Regionalfond og Den Europæiske Socialfond,
jf. lov nr. 1599 af 20. december 2006, som ændret ved lov nr.
1272 af 16. december 2009 § 8 og lov nr. 718 af 25. juni 2010
§ 38 og lov nr. 1231 af 18. december 2012 § 19, foretages
følgende ændringer: | | | | § 1.
Loven har til formål at fastlægge administrationen af
tilskud til Danmark fra Den Europæiske Regionalfond
(Regionalfonden) og Den Europæiske Socialfond (Socialfonden)
i overensstemmelse med de regler og retningslinjer, der
følger af Traktaten om Den Europæiske Union,
gældende rådsforordninger og beslutninger truffet af
Kommissionen. Stk. 2. Loven
har endvidere til formål at fastlægge administrationen
af Økonomi- og Erhvervsministeriets midler til
medfinansiering af Regionalfondens og Socialfondens
aktiviteter. | | 1. I § 1
indsættes som: »Stk. 3.
Loven finder bortset fra kapitel 3 og 4 anvendelse på fonde,
hvis midler er overført fra rammerne til finansiering af
Regionalfonden eller Socialfonden, og hvor det er forudsat, at
administrationen af fondene skal gennemføres efter reglerne
om delt forvaltning mellem Europa-Kommissionen og
medlemsstaterne. Stk. 4.
Erhvervs- og vækstministeren har samme beføjelser
vedrørende de i stk. 3 nævnte fonde, som i henhold til
loven er tillagt ministeren vedrørende Regionalfonden og
Socialfonden « | | | | § 2.
Tilskud fra Regionalfonden og Socialfonden gives under den
generelle strukturfondsforordnings mål om regional
konkurrenceevne og beskæftigelse. Tilskud fra Regionalfonden
gives desuden under målet om europæisk territorialt
samarbejde. | | 2. I § 2, 1. pkt. ændres:
»mål om regional konkurrenceevne og
beskæftigelse« til: »mål om investeringer i
vækst og beskæftigelse«. | | | | § 6,stk. 2, nr. 1. Økonomi- og
erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om
administration af tilskud fra Regionalfonden og Socialfonden i
Danmark samt Økonomi- og Erhvervsministeriets midler til
medfinansiering af fondene. Stk. 2. Tilskud
kan bortfalde helt eller delvis, og et allerede udbetalt tilskud
kan kræves tilbagebetalt helt eller delvis, eventuelt med
tillæg af renter, hvis det konstateres, at 1) projektet ikke gennemføres i
overensstemmelse med de forud godkendte planer og
betingelser, | | 4. I § 6, stk. 2, nr. 1, indsættes
efter »og betingelser,«: »herunder at projektet
ikke når de forudsatte resultater,«. | | | | Kapitel
3 Overvågningsudvalg og regionale
vækstfora m.v. under målet om regional konkurrenceevne
og beskæftigelse § 9.
Økonomi- og erhvervsministeren nedsætter et eller
flere overvågningsudvalg for programmer under målet om
regional konkurrenceevne og beskæftigelse. Udvalgene
nedsættes senest 3 måneder efter Kommissionens
godkendelse af programmet. | | 5. I overskriften til
kapitel 3 og i § 9, stk. 1, 1.
pkt. ændres »målet om regional
konkurrenceevne og beskæftigelse« til:
»målet om investeringer i vækst og
beskæftigelse«. | | | | § 9, Stk. 2. Overvågningsudvalgene varetager
opgaver, som er fastlagt i Rådets forordning (EF) nr.
1083/2006 af 11. juli 2006 om generelle bestemmelser for Den
Europæiske Fond for Regionaludvikling, Den Europæiske
Socialfond og Samhørighedsfonden og ophævelse af
forordning (EF) nr. 1260/1999. | | 6. I § 9, stk. 2, ændres
»Rådets forordning (EF) nr. 1083/2006 af 11. juli 2006
om generelle bestemmelser for Den Europæiske Fond for
Regionaludvikling, Den Europæiske Socialfond og
Samhørighedsfonden og ophævelse af forordning (EF) nr.
1260/1999« til: »Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om fælles bestemmelser for Den Europæiske
Fond for Regionaludvikling, Den Europæiske Socialfond,
Samhørighedsfonden, Den Europæiske Landbrugsfond for
Udvikling af Landdistrikterne og Den Europæiske Hav- og
Fiskerifond som er omfattet af den fælles strategiske ramme
og om generelle bestemmelser for Den Europæiske Fond for
Regionaludvikling, Den Europæiske Socialfond og
Samhørighedsfonden og om ophævelse af Rådets
forordning (EF) nr. 1083/2006«. | | | | | | 7. Efter
§ 12 indsættes i kapitel 3: »§ 12
a. Erhvervs- og vækstministeren kan nedsætte et
indstillingsudvalg til behandling af ansøgninger om tilskud
vedrørende byudvikling. Stk. 2.
Indstillingsudvalget kan indstille projekter til tilsagn og afslag
til erhvervs- og vækstministerens afgørelse. Stk. 3.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
nærmere regler for indstillingsudvalget, herunder om
udvalgets virke, sammensætning og
forretningsorden.« | | | | § 16. Økonomi- og
erhvervsministeren er ansvarlig for, at der gennemføres
kontrol og tilsyn med projekter, der får støtte fra
Regionalfonden eller Socialfonden, herunder at der sker
regnskabsaflæggelse, revision og evaluering. | | 8. I § 16, stk. 1 og 7, indsættes efter
»revision«: », effektmåling«. | | | | § 16,stk. 7. Økonomi- og
erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om
kontrol, tilsyn, regnskaber, revision og evaluering samt om
budgetter og projektrapporter. | | | | | | | | § 2 Erhvervs- og vækstministeren
fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden. Stk. 2. Loven
finder ikke anvendelse på ansøgninger og dertil
knyttede projekter, der er modtaget før lovens
ikrafttræden, For sådanne ansøgninger finder de
hidtil gældende regler anvendelse. Stk. 3. For
ansøgninger, der er modtaget efter lovens
ikrafttræden, og dertil knyttede projekter vedrørende
anvendelse af uforbrugte regionalfonds- og socialfondsmidler fra
programperioden 2007-2013, finder de hidtil gældende regler
anvendelse. |
|