Betænkning afgivet af Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget den 3. april 2014
1. Ændringsforslag
Der er stillet 14 ændringsforslag til
lovforslaget. Erhvervs- og vækstministeren har stillet
ændringsforslag nr. 2 og 4-14. Venstres medlemmer af udvalget
har stillet ændringsforslag nr. 1 og 3.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. oktober
2013 og var til 1. behandling den 5. november 2013. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og erhvervs-
og vækstministeren sendte den 28. juni 2013 dette udkast til
udvalget, jf. (folketingsåret 2012-13) ERU alm. del - bilag
305. Den 9. oktober 2013 sendte erhvervs- og vækstministeren
de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Udvalgshøring
Udvalget afholdt den 22. januar 2014 en
offentlig høring over lovforslaget.
Politisk aftale
Regeringen (Socialdemokratiet og Radikale
Venstre) og Venstre, Socialistisk Folkeparti og Liberal Alliance
indgik den 3. april 2014 aftale om lovforslaget. Aftalen er optrykt
som bilag 2 til lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Forbrugerrådet Tænk,
Forsikring & Pension og
TEKNIQ Installatørernes
Organisation.
Erhvervs- og vækstministeren har over
for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til
udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 42
spørgsmål til erhvervs- og vækstministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (V, S, RV, SF, LA og Uffe Elbæk (UFG)) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil ved 2. behandling redegøre for sin stilling til
ændringsforslagene.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at Enhedslisten stemmer imod lovforslaget,
også selv om enkelte af ændringsforslagene er mindre
forbedringer af regeringens lovforslag. Enhedslisten mener, at
lovgivningen vil føre til en svækkelse af sikkerheden.
Der vil opstå uklare grænseflader mellem de
udførende virksomheder og derfor problemer med hensyn til
placering af ansvaret for fejl, hvilket kan påføre
forbrugere og bygherrer urimelige økonomiske tab. Hertil
kommer, at øget brug af delautorisationer vil gøre
markedet mere uoverskueligt for forbrugerne. Lovforslaget vil
sandsynligvis også medføre en sænkelse af
uddannelsesniveauet blandt beskæftigede i branchen, idet
incitamentet til at opnå fuld erhvervsfaglig uddannelse og
fuld autorisation svækkes, hvilket på sigt vil have
negative konsekvenser for sikkerhed og kvalitet. Lovforslaget
trækker generelt i en helt forkert retning. I en situation,
hvor bygge- og anlægsbranchen er udsat for en hård og
unfair konkurrence fra udenlandske virksomheder, som i ly af
EU-reglerne kan operere her i landet på langt mere favorable
vilkår end danske virksomheder, bør man i stedet
gå den anden vej og stramme kravet til udstedelse af
autorisationer og godkendelse af uddannelser.
Et andet
mindretal i udvalget (DF og KF) indstiller lovforslaget til
forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Det Konservative Folkepartis medlem af
udvalget bemærker, at formålet med lovforslaget er at
indføre en fælles autorisation, således at der
gælder de samme regler på tværs af el-, vvs- og
kloakområdet. Loven sigter mod at skabe en mere moderne
autorisation, hvor mindre detailregulering skal mindske de
administrative omkostninger for virksomhederne.
Det Konservative Folkeparti støtter
lovforslagets overordnede linje. Det Konservative Folkeparti er dog
bekymret over forslaget om at undtage trækning af elkabler og
vandrør fra kravet om autorisation. Som det anføres i
et svar til Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget betyder
forslaget, at virksomheder uden autorisation kan trække
elkabler og vandrør, eksempelvis i forbindelse med
nybyggeri, hvis den pågældende person, som
udfører arbejdet, har gennemført et kursus, der er
godkendt af Sikkerhedsstyrelsen. Således er det den
autoriserede virksomhed, der har ansvaret for tilslutning og
afprøvning af installationen og for, at installationen er
udført sikkert og korrekt. Dog anføres det i svaret
til udvalget, at det er forbrugerens ansvar at rette eventuelle
krav mod den autoriserede virksomhed, såfremt vedkommende
skulle opleve fejl eller mangler.
Det synes Det Konservative Folkeparti er et
stort problem, som bedst beskrives ved hjælp af
følgende eksempel. Hvis en forbruger køber et
typehus, vil typehusfirmaet typisk lade underentreprenører
udføre forskellige opgaver, herunder kabeltrækning og
andet elarbejde, og så tage ansvar for den samlede
installation. Som det er i dag, vil der ikke være tvivl om,
at typehusfirmaet har det fulde ansvar over for forbrugeren,
ligesom typehusfirmaet har den fulde risiko for at have
valgt en underentreprenør, der viser sig ude af stand til at
påtage sig ansvar for fejl og mangler.
Efter forslaget og ministerens svar
står det klart, at det nu er op til forbrugeren at rejse krav
over for en virksomhed, som forbrugeren ikke selv har valgt,
vedrørende eventuelle fejl og mangler i installationen. Det
er altså forbrugeren, der påføres risikoen for,
at den autoriserede virksomhed ikke kan opfylde sine forpligtelser
til at udbedre fejl og mangler. Dette element er Det Konservative
Folkeparti imod.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 3
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
1) Som
stk. 3 indsættes:
»Stk. 3. Erhvervs-
og vækstministeren kan fastsætte regler om krav til
godkendelse af de kurser, som er nævnt i stk. 1, nr. 3,
herunder krav om, at kurset skal gøre kabelmontøren i
stand til at fastmontere kablerne korrekt, så de ikke
beskadiges, give kabelmontøren viden om kabeltyper,
begrænsning af brandspredning, elektrisk dokumentation og
egnet materiel og gøre vedkommende i stand til at
vælge kabeltyper og materialer ud fra den foreliggende
dokumentation.«
[Præcisering af
undtagelsesbestemmelse]
Til § 4
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):
2) I
stk. 3, 2. pkt., indsættes efter
»anlæg«: »og installationer«.
[Præcisering]
Til § 6
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
3) Som
stk. 2 indsættes:
»Stk. 2. Erhvervs-
og vækstministeren kan fastsætte regler om krav til
godkendelse af de kurser, som er nævnt i stk. 1, nr. 3,
herunder krav om, at kurset skal gøre
rørmontøren i stand til at fastmontere
vandrørene korrekt, så de ikke beskadiges, give
rørmontøren viden om forskellige rørtyper,
begrænsning af brandspredning, dokumentation og egnet
materiel og gøre vedkommende i stand til at vælge
rørtyper og materialer ud fra den foreliggende
dokumentation.«
[Præcisering af
undtagelsesbestemmelse]
Til § 20
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):
4) Stk. 3, nr.
2, affattes således:
»2)
undtagelse fra kravet om efterprøvning af
kvalitetsledelsessystemet for virksomheder, der er etableret i et
andet EU- eller EØS-land, og som udfører arbejde som
midlertidig tjenesteyder i Danmark,«.
[Afgrænsning af
bemyndigelsesbestemmelse]
5) I
stk. 3 indsættes efter nr. 2 som
nyt nummer:
»3)
undtagelse fra kravet om efterprøvning af
kvalitetsledelsessystemet for virksomheder uden cvr-nummer, som ved
lovens ikrafttræden har autorisation, og som har tilknyttet
en bibeskæftiget person som personligt autoriseret eller
teknisk ansvarlig,«.
Nr. 3-5 bliver herefter nr. 4-6.
[Afgrænsning af
bemyndigelsesbestemmelse]
6) I
stk. 3, nr. 3, der bliver nr. 4,
indsættes efter »efterprøvning«: »af
kvalitetsledelsessystemet«.
[Præcisering]
Til § 24
7) I
stk. 5, 2. pkt., ændres
»Retten kan bestemme« til: »Retten kan dog ved
kendelse bestemme«.
[Ændring af formulering]
Til § 38
8) I
stk. 1 ændres »31. marts
2014« til: »2. juni 2014«.
[Udskydelse af lovens
ikrafttræden]
Til § 42
9)
Datoen »1. marts 2016« ændres til: »2. juni
2016«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 8]
10)
Som stk. 2 indsættes:
»Stk. 2.
Virksomheder, som ved lovens ikrafttræden er godkendt som
kompetent virksomhed til at udføre og servicere
særlige typer af F-gasinstallationer i henhold til § 4,
stk. 1, nr. 3, i bekendtgørelse nr. 1674 af 14. december
2006 om autorisation og drift af virksomhed som
vvs-installatør, vand- og sanitetsmester, godkendt kompetent
virksomhed eller kloakmester, skal inden den 2. juni 2016 opfylde
kravet i lovens § 9, stk. 1, nr. 2.«
[Overgangsbestemmelse for godkendte
kompetente virksomheder på flaskegasområdet]
Til § 43
11)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
15, stk. 2, indsættes efter nr. 2 som nyt nummer:
»3)
Bestemmelser om uddannelseskrav til opstart, indregulering og
servicering af gasforbrugende anlæg.«
Nr. 3-7 bliver herefter nr. 4-8.«
[Præcisering]
12) Nr.
9 affattes således:
»9. § 23, stk. 2 og 3, og § 23 a
ophæves.«
[Lovteknisk rettelse]
13) Nr.
10 affattes således:
»10. § 24, stk. 3, ophæves.
Stk. 4 bliver herefter stk. 3«
[Lovteknisk rettelse]
14)
Efter nr. 10 indsættes som nye numre:
»02. § 24 a, 2. og 3.
pkt., ophæves.
03. § 25,
stk. 1, affattes således:
»Med bøde straffes den, der
overtræder § 19 eller nægter at efterkomme
påbud eller forbud i medfør af § 17 eller §
18, nr. 1 og 2, eller undlader at give oplysninger efter § 18,
nr. 3.««
[Lovteknisk rettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 3,
giver mulighed for at fastsætte regler om undtagelse fra
autorisationskravet for føring af elkabler af personer, der
har gennemført et kursus godkendt af
Sikkerhedsstyrelsen.
Det foreslås, at erhvervs- og
vækstministeren kan fastsætte regler om krav til
godkendelse af det i lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 3,
nævnte kursus, herunder at kurset skal gøre
kabelmontøren i stand til at fastmontere kablerne korrekt,
så de ikke beskadiges, give kabelmontøren viden om
kabeltyper, begrænsning af brandspredning, elektrisk
dokumentation og egnet materiel og gøre vedkommende i stand
til at vælge kabeltyper og materialer ud fra den foreliggende
dokumentation.
Den autoriserede virksomhed kan som led i
aftaleforholdet kræve, at kabelmontøren dokumenterer,
at pågældende har gennemført det i lovforslagets
§ 3, stk. 1, nr. 3, nævnte kursus. Den autoriserede
virksomhed kan endvidere som led i aftaleforholdet kræve, at
kabelmontøren dokumenterer, at kabelarbejdet er
udført i overensstemmelse med reglerne herfor. Som en del af
reglerne om undtagelse fra autorisa?tions?kravet vil der blive
fastsat regler om, at den autoriserede virksomhed får hjemmel
i bekendtgørelsen til at kræve forevisning af
kursusbevis og forevisning af erklæring om, at kabelarbejdet
er udført efter reglerne.
Til nr. 2
Lovforslagets § 4, stk. 3, 1. pkt.,
fastsætter, at førstegangsindregulering af gasfyrede
brænderanlæg over 135 kW, gasdrevne motoranlæg og
installationer med procesudstyr, alene må udføres af
producenten eller af virksomheder, der har opnået en
virksomhedsgodkendelse på gasområdet efter
lovforslagets § 11, stk. 1.
Det er endvidere alene virksomheder, der
har opnået en virksomhedsgodkendelse på
gasområdet efter lovforslagets § 11, stk. 1, der
må servicere gasfyrede brænderanlæg over 135 kW,
gasdrevne motoranlæg og installationer med procesudstyr. Det
foreslås derfor at præcisere, at lovforslagets §
4, stk. 3, 2. pkt., omfatter både anlæg og
installationer, som er nævnt i 1. pkt.
Til nr. 3
Lovforslagets § 6, stk. 1, nr. 3,
giver mulighed for at fastsætte regler om undtagelse fra
autorisationskravet for føring af vandrør af
personer, der har gennemført et kursus godkendt af
Sikkerhedsstyrelsen.
Det foreslås, at erhvervs- og
vækstministeren kan fastsætte regler om krav til
godkendelse af det i lovforslagets § 6, stk. 1, nr. 3,
nævnte kursus, herunder at kurset skal gøre
rørmontøren i stand til at fastmontere
vandrørene korrekt, så de ikke beskadiges, give
rørmontøren viden om forskellige rørtyper,
begrænsning af brandspredning, dokumentation og egnet
materiel og gøre vedkommende i stand til at vælge
rørtyper og materialer ud fra den foreliggende
dokumentation.
Den autoriserede virksomhed kan som led i
aftaleforholdet kræve, at rørmontøren
dokumenterer, at pågældende har gennemført det i
lovforslagets § 6, stk. 1, nr. 3, nævnte kursus. Den
autoriserede virksomhed kan endvidere som led i aftaleforholdet
kræve, at rørmontøren dokumenterer, at
rørar?bejdet er udført i overensstemmelse med
reglerne herfor. Som en del af reglerne om undtagelse fra
autorisationskravet vil der blive fastsat regler om, at den
autoriserede virksomhed får hjemmel i bekendtgørelsen
til at kræve forevisning af kursusbevis og forevisning af
erklæring om, at rør?arbejdet er udført efter
reglerne.
Til nr. 4
Det fremgår af lovforslagets
bemærkninger, at det er tanken at anvende bemyndigelsen i
lovforslagets § 20, stk. 3, nr. 2, til at fastsætte
undtagelse fra kravet om efterprøvning af
kvalitetsledelsessystemet for visse virksomheder med et meget
snævert autorisationskrævende arbejdsområde,
f.eks de virksomheder, der efter de gældende regler er
godkendt som kompetente virksomheder til udførelse af
F-gasinstallationer i campingvogne og lign. Som det er beskrevet i
lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 3.4 og i
bemærkningerne til § 10, er det tanken, at disse
virksomheder fremover vil få en delautorisation.
Alle autoriserede virksomheder, der
erhvervsmæssigt udfører arbejde på el-, vvs- og
kloakinstallationsområdet, bør være underlagt et
krav om anvendelse, godkendelse og efterprøvning af et
kvalitetsledelsessystem. Det er endvidere et naturligt led i
moderniseringen af autorisationsordningen at gøre op med de
undtagelser, der eksisterer, som den særlige tilsynsordning
og undtagelsen for kompetente virksomheder på
F-gasområdet.
Det foreslås derfor, at
bemyndigelsesbestemmelsen i lovforslagets § 20, stk. 3, nr. 2,
præciseres, og at den deles i to numre.
Det foreslås, at det i lovforslagets
§ 20, stk. 3, nr. 2, fastsættes, at erhvervs- og
vækstministeren kan fastsætte regler om undtagelse fra
kravet om efterprøvning af kvalitetsledelsessystemet for
virksomheder, der er etableret i et andet EU- eller
EØS-land, og som udfører arbejde som midlertidig
tjenesteyder i Danmark og for virksomheder uden cvr-nummer, som ved
lovens ikrafttræden har autorisation, og som har tilknyttet
en bibeskæftiget person med personlig autorisation eller
godkendelse som teknisk ansvarlig.
Til nr. 5
Som beskrevet i bemærkningerne til
ændringsforslag nr. 2 foreslås det at præcisere
bemyndigelsesbestemmelsen i lovforslagets § 20, stk. 3, nr. 2,
og at dele den i to numre.
Det foreslås herefter, at det i
lovforslagets § 20, stk. 3, nr. 3, fastsættes, at
erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte regler om
undtagelse fra kravet om efterprøvning af
kvalitetsledelsessystemet for virksomheder uden cvr-nummer, som ved
lovens ikrafttræden har autorisation, og som har tilknyttet
en bibeskæftiget person som personligt autoriseret eller
teknisk ansvarlig.
Til nr. 6
Der foreslås en nærmere
præcisering af, hvad der kan foretages ekstraordinær
efterprøvning af, i lovforslagets § 20, stk. 3, nr.
3.
Til nr. 7
Det foreslås, at formuleringen i
lovforslagets § 24, stk. 5, 2. pkt., ændres, så
den er i overensstemmelse med formuleringen i lovforslagets §
23, stk. 4, 2. pkt.
Til nr. 8
Det foreslås, at lovens
ikrafttræden udskydes til den 2. juni 2014.
Til nr. 9
Det fremgår af lovforslagets §
42, at virksomheder, der er tilsluttet den særlige
tilsynsordning, skal opfylde kravet om at have et godkendt
kvalitetsledelsessystem senest den 1. marts 2016.
Da lovens ikrafttrædelse i
ændringsforslag nr. 6 foreslås udskudt til den 2. juni
2014, foreslås det, at denne frist for virksomheder, der er
tilsluttet den særlige tilsynsordning, udskydes til den 2.
juni 2016.
Til nr. 10
De virksomheder, der i dag er godkendt som
kompetente virksomheder til at udføre og servicere
F-gasinstallationer i skurvogne, campingvogne, autocampere m.v., er
ikke omfattet af kravet om et kvalitetsstyringssystem, der er
godkendt og løbende efterprøves af en kontrolinstans.
Disse virksomheder kan i stedet anvende en standardiseret
kvalitetsinstruks for arbejdet. Denne instruks fremgår af
bilag 1 i gasreglementets afsnit B-3.
Som det er beskrevet i lovforslagets
almindelige bemærkninger afsnit 3.4 og i bemærkningerne
til § 10, er det tanken, at de virksomheder, der i dag er
godkendt som kompetente virksomheder til at udføre og
servicere F-gasinstallationer, fremover vil få en
delautorisation.
Alle autoriserede virksomheder, der
erhvervsmæssigt udfører arbejde på el-, vvs- og
kloakinstallationsområdet, bør være underlagt et
krav om anvendelse, godkendelse og efterprøvning af et
kvalitetsledelsessystem. Det er endvidere et naturligt led i
moderniseringen af autorisationsordningen at gøre op med de
undtagelser, der eksisterer, som den særlige tilsynsordning
og undtagelsen for kompetente virksomheder på
F-gasområdet.
Det foreslås derfor, at virksomheder,
der ved lovens ikrafttræden er godkendt som kompetente
virksomheder til at udføre og servicere F-gasinstallationer
i skurvogne, campingvogne, autocampere m.v., inden 2 år fra
lovens ikrafttræden skal have et fuldt etableret
kvalitetsledelsessystem, der er godkendt af en af
Sikkerhedsstyrelsen godkendt kontrolinstans.
Som nævnt ovenfor anvender disse
virksomheder i dag en standardiseret kvalitetsinstruks, der kan
udbygges til et fuldt kvalitetsledelsessystem. Det vurderes derfor
at være tilstrækkeligt med en frist på 2 år
til at opfylde dette krav.
Til nr. 11
Det fremgår af lovforslagets
almindelige bemærkninger afsnit 3.5, at krav om faglige
kvalifikationer til udførende medarbejder på
vvs-området ikke er foreslået videreført i
autorisationslovgivningen. Bemyndigelsen til at fastsætte
kompetencekrav til udførende medarbejder på
vvs-området er derfor ikke videreført i
lovforslaget.
Der er dog af hensyn til sikkerheden
fortsat behov for de særlige kompetencekrav, der i dag er
fastsat i de tekniske regler i gasreglementet. Disse kompetencekrav
gælder for personer, der opstarter, indregulerer og
servicerer gasforbrugende apparater. Det foreslås derfor, at
bemyndigelsen til at fastsætte disse kompetencekrav i
gasreglementet præciseres i lov om gasinstallationer og
gasmateriel.
Til nr. 12
Der foreslås en korrektion af
lovforslagets § 43, nr. 9 og 10, således at der kan
indsættes en rykningsklausul efter ophævelse af §
24, stk. 3.
Til nr. 13
Der foreslås en korrektion af
lovforslagets § 43, nr. 9 og 10, således at der kan
indsættes en rykningsklausul efter ophævelse af §
24, stk. 3.
Til nr. 14
Der foreslås en korrektion af
lovforslagets § 43, nr. 9 og 10, således at der kan
indsættes en rykningsklausul efter ophævelse af §
24, stk. 3. Endvidere foreslås det at nyaffatte § 25,
stk. 1, da denne bestemmelse efter ophævelse af nr. 1 og 2
kun indeholder et nummer.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen. Der
gøres opmærksom på, at et flertal eller et
mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal
ved afstemning i Folketingssalen.
Benny Engelbrecht (S) Poul
Andersen (S) Anne Sina (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S)
fmd. Peder Christensen (S) Ole
Sohn (S) Ida Auken (RV) Nadeem Farooq (RV) Jeppe Mikkelsen (RV)
Steen Gade (SF) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Frank Aaen (EL) Stine
Brix (EL) Uffe Elbæk (UFG) Kim Andersen (V) Flemming Damgaard
Larsen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V) nfmd. Preben Bang Henriksen (V) Torsten
Schack Pedersen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Hans Christian Schmidt
(V) Hans Christian Thoning (V) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis
Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen
(DF) Joachim B. Olsen (LA) Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 35
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra erhvervs- og vækstministeren | 2 | Henvendelse af 20/11-13 fra TEKNIQ
Installatørernes Organisation | 3 | Invitation og programudkast for udvalgets
høring om lovforslaget den 22/1-14 | 4 | Program for Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalgets høring den 22/1-14 | 5 | Oplæg fra udvalgets høring
den 22/1-14 | 6 | Notat af 17/1-14 om lovforslagets §
3, stk. 1, nr. 3, og § 6, stk. 1, nr. 3, fra TEKNIQ
Installatørernes Organisation | 7 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 8 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 9 | Henvendelse af 18/2-14 fra TEKNIQ
Installatørernes Organisation | 10 | Udkast til revideret tidsplan for
udvalgets behandling af lovforslaget | 11 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 12 | Henvendelse af 21/3-14 fra Forsikring
& Pension | 13 | Henvendelse af 24/3-14 fra
Forbrugerrådet Tænk | 14 | 1. udkast til betænkning | 15 | Ændringsforslag fra erhvervs- og
vækstministeren | 16 | 2. udkast til betænkning | 17 | 3. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 35
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelse af
20/11-13 fra TEKNIQ Installatørernes Organisation, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm., om konkurrencen og produktiviteten
er bedre eller dårligere i installationsbranchen i forhold
til sammenlignelige brancher, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om en nærmere
redegørelse for, hvornår ministeren finder, at en
delautorisation kan komme på tale, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om forslaget om, at nye
delautorisationer skal erstatte de nuværende godkendelser som
kompetente virksomheder, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvordan omfanget af fejl og
mangler i elinstallationsarbejdet har udviklet sig efter 2011, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. om en redegørelse for
Sikkerhedsstyrelsens tilsyn med nye elinstallationer efter 2011,
til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm. om, hvorfor det er nødvendigt
med to parallelle godkendelsesordninger, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. om, hvornår en virksomhed vil
være at betragte som producent, og hvornår en
virksomhed vil være at betragte som en installatør,
til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 9 | Spm., om de producenter, der undtages fra
autorisationskravet, skal opfylde krav om faglige
forudsætninger, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 10 | Spm. om, hvem der har ansvar for, at hel-
og halvfabrikerede bygningsdele overholder
stærkstrømsbekendtgørelsen, og for, at
sådanne bygningsdele kan og må anvendes, hvor de
installeres, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens
svar herpå | 11 | Spm. om, hvad begrundelsen er, for at
vandselskabers serviceselskaber skal kunne udføre
autorisationskrævende arbejde uden at have autorisation, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 12 | Spm., om ministeren vil sikre, at der
også fremover gennemføres stikprøvevise tilsyn
med nye elinstallationer med henblik på at følge, om
de nye autorisationsregler indebærer en svækket
kvalitet, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens
svar herpå | 13 | Spm., om de tilsyn, som
Sikkerhedsstyrelsen skal gennemføre efter gældende
lovgivning, viser, at kvaliteten af elinstallationerne i dag er
tilfredsstillende, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 14 | Spm., om ministeren mener, at den
autoriserede elinstallatør, der foretager tilslutning og
slutafprøvning, kan gøres ansvarlig for at udbedre
fejl og mangler i den del af den pågældende
installation, som vedkommende ikke har udført, til erhvervs-
og vækstministeren, og ministerens svar herpå | 15 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
en forbruger kan identificere den ansvarlige virksomhed, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 16 | Spm. om, hvordan bygningsejeren sikres en
færdiggørelse af installa??tionen og sikres mod
økonomisk tab, hvis bygningsejeren har ladet udføre
kabel- eller rørtrækningsopgaver, som en autoriseret
elinstallatør efterfølgende ikke vil tage ansvar for,
til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 17 | Spm. om, hvilke uddannelses- og
kompetencemæssige krav der vil blive stillet til de
uddannelser, der giver adgang til en autorisationsprøve med
henblik på at få delautorisation, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 18 | Spm. om ministerens kommentar til
materialet fra udvalgets høring den 22/1-14, til erhvervs-
og vækstministeren, og ministerens svar herpå | 19 | Spm. om ministerens kommentar til notat af
17/1-14 om lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 3, og § 6, stk.
1, nr. 3, fra TEKNIQ, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 20 | Spm. om, hvilke krav uddannelserne skal
leve op til for at blive godkendt som adgangsgivende til en
delautorisation, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 21 | Spm. om en uddybning af
bemærkningerne om, at erhvervsakademierne vil tilbyde
uddannelsesforløb i et omfang svarende til 30-40
ECTS-points, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens
svar herpå | 22 | Spm., om det kan forventes, at f.eks.
køkkenopgaver bliver billigere som følge af forslaget
om delautorisationer, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 23 | Spm., om ministeren finder det
forsvarligt, at en person, der ikke har relevant praktisk erfaring,
opnår godkendelse som fagligt ansvarlig og dermed får
til opgave at instruere og føre tilsyn med personer, der
typisk er faglærte, tekniske håndværkere, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 24 | Spm., om delautorisationer til f.eks.
køkkeninstallatører vil omfatte alle relaterede
autorisationer på vand-, afløbs- og elområdet,
til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 25 | Spm. om, hvilke håndværkere
der ifølge Sikkerhedsstyrelsens begrundelse for
ændringerne i autorisationsreglerne vil blive sparet ved
montage af badeværelser og køkkener, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 26 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre
overblik over kvaliteten af nye installationer, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 27 | Spm., om Sikkerhedsstyrelsen vil
øge antallet af udførte tilsyn i takt med, at
delautorisationer indføres, så det sikres, at
installationer på et delautorisationsområde
(boligbyggeri, eleftersyn, solceller m.m.) udføres lovligt
og sikkert, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens
svar herpå | 28 | Spm. om ansvar for en samlet installation,
der er udført i enkeltdele af andre end den autoriserede
selv, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 29 | Spm. om, hvad den omkostningsmæssige
effekt vil være af at stille krav om, at kontrolinstanser
akkrediteres, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 30 | Spm. om bemærkningerne til
lovforslaget om delautoriserede virksomheder, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 31 | Spm., om en boliginstallatør
ifølge lovforslaget vil opnå retten til at udarbejde
elinstallationsrapport som led i huseftersynsordning ved ejerskift,
til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 32 | Spm. om lovforslagets krav til en
boliginstallatør, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 33 | Spm. om, hvordan ansvaret ifølge
lovforslaget skal placeres, hvis der sker skade i forbindelse med
fejl på en udført elinstallation, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 34 | Spm. om lovforslagets § 3, stk. 1,
nr. 3, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 35 | Spm. om, hvad en autoriseret
installatør skal kontrollere, såfremt
kabelføringen er udført af en anden virksomhed, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 36 | Spm. om, i hvilket omfang revisionen af
EU´s anerkendelsesdirektiv spiller en rolle for indholdet af
lovforslaget, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 37 | Spm. om, hvorfor man ønsker at
svække kravet om faglært uddannelse i forbindelse med
delautorisationer på VVS-området, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 38 | Spm. om gældende ret i forhold til
udlændinges adgang til at opnå delautorisationer,
specielt med henblik på følgende forhold, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 39 | Spm. om kommentar til henvendelse af
18/2-14 fra TEKNIQ Installatørernes Organisation, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 40 | Spm. om kommentar til henvendelse af
21/3-14 fra Forsikring & Pension, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 41 | Spm. om kommentar til henvendelse af
24/3-14 fra Forbrugerrådet Tænk, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 42 | Spm. om teknisk bistand til udformning af
et ændringsforslag, der præciserer, hvilket indhold det
kursusforløb, som personer skal gennemgå for at blive
undtaget fra autorisationskravet ved trækning af elkabler og
vandrør, skal have, for at kursusforløbet kan
godkendes af Sikkerhedsstyrelsen, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå |
|
Bilag 2
Aftalen er optrykt efter ønske
fra V, S, RV, SF og LA
3. april 2014
Aftale mellem regeringen
(Socialdemokraterne og Radikale Venstre) og Venstre, Socialistisk
Folkeparti og Liberal Alliance om lov om autorisation af
virksomheder på el-, vvs- og kloakinstallationsområdet
(L 35)
Der er behov for en mere moderne og
fremtidssikret autorisationsordning for virksomheder på el-,
vvs- og kloakinstallationsområdet med mindre detailregulering
af virksomhederne. Det skal give virksomhederne større
frihedsgrader og mere fleksibilitet med hensyn til at organisere
det autorisationskrævende arbejde, samtidig med at det
høje sikkerhedsniveau videreføres. Regeringen har med
henblik herpå fremsat et lovforslag.
Lovforslaget indfører en mulighed for
delautorisation på el- og vvs-området, så flere
virksomheder kan få adgang til at udføre
autorisationsbelagt arbejde. Herved kan der opstå nye
markeder, øget produktivitet og større konkurrence
til gavn for forbrugerne. Muligheden for at opnå
delautorisation vil betyde, at flere virksomheder fremover kan
udføre flere opgaver for forbrugeren fra start til slut.
Samtidig vil muligheden for delautorisation skabe et grundlag for
løbende opkvalificering af virksomhedernes ansatte.
Aftaleparterne er enige om, at det er vigtigt
at videreføre et højt sikkerhedsniveau på
autorisationsområdet. Der stilles fortsat krav om, at
virksomhederne har de rette kompetencer, udfører egenkontrol
og at en uvildig tredjepart kontrollerer virksomhedens egenkontrol.
Det gælder både for virksomheder med fuld autorisation
og for virksomheder med delautorisation. Der vil blive ført
tilsyn med nye og gamle installationer, og sanktionerne for
systematisk overtrædelse af reglerne og overtrædelser,
som medfører fare for sikkerhed, sundhed og miljø,
skærpes.
Aftaleparterne er enige om at vedtage
lovforslaget med nedenstående ændring og
bemærkninger.
Præcisering af kursuskravet i forbindelse med undtagelse fra
kravet om autorisation ved trækning elkabler og
vandrør
De personer, der med lovforslaget vil kunne
trække elkabler og vandrør uden autorisation, vil
skulle have gennemført et kursus, som skal være
godkendt af Sikkerhedsstyrelsen. Der er behov for at
præcisere, hvad et kursus skal indeholde for at opnå
godkendelse. Derfor er aftaleparterne enige om, at støtte et
ændringsforslag, der fastsætter, hvad et kursus skal
indeholde, for at det kan godkendes af Sikkerhedsstyrelsen.
Aftaleparterne er også enige om, at den autoriserede
virksomhed, der foretager tilslutning og afprøvning,
får hjemmel til at kræve forevisning af kursusbevis og
forevisning af erklæring om, at arbejdet er udført
efter reglerne, fra den person der udfører opgaven.
Udarbejdelse
af elinstallationsrapporter som led i huseftersynsordningen
Aftaleparterne er enige om at se på, om
kvaliteten af elinstallationsrapporterne kan blive bedre, hvorfor
erhvervs- og vækstministeren nedsætter en bredt
sammensat arbejdsgruppe med inddragelse af relevante parter.
Arbejdsgruppen skal undersøge de sikkerhedstekniske
elementer ved Eleftersynsordningen, herunder kravene til
gennemgangen af bygningen og komme med konkrete anbefalinger, der
kan medvirke til at højne kvaliteten af
elinstallationsrapporterne. Aftaleparterne vil følge op
på anbefalingerne og arbejdsgruppens rapport, når denne
foreligger i foråret 2015.
Adgang til
uddannelsesforløb med henblik på delautorisation
Det er vigtigt, at der er sammenhæng
mellem adgangsveje og adgangsmuligheder til de nye
uddannelsesforløb og adgangen til de eksisterende
installatøruddannelser. Aftaleparterne er enige om, at
erhvervs- og vækstministeren nedsætter en
følgegruppe, som får til opgave at følge
erhvervsakademiernes praksis i forbindelse med de nye
uddannelsesforløb. De relevante organisationer og
uddannelsesinstitutioner vil blive inviteret til at deltage i
følgegruppen, som nedsættes for to år ad gangen.
Aftaleparterne vil på baggrund af arbejdet se på, om
der er behov for ændringer af reglerne.
Ikrafttrædelse
Lovens ikrafttrædelse ændres fra
31. marts 2014 til 2. juni 2014.
Der gennemføres en landsdækkende
oplysningskampagne i 2014, som oplyser forbrugere og virksomheder
om, hvad der må laves af gør-det-selv-arbejde, og hvad
der kræver autorisation.