Fremsat den 9. oktober 2013 af ministeren
for by, bolig og landdistrikter (Carsten Hansen)
Forslag
til
Lov om sommerhuse på fremmed grund
Kapitel 1
Lovens anvendelsesområde
§ 1. Loven finder anvendelse for leje af
grunde, hvorpå der er opført et sommerhus, som helt
eller delvist tilhører lejeren og anvendes af denne som
ferie- og fritidsbolig. Ved sommerhus forstås i denne lov
fritidsboliger af enhver art, fx traditionelle sommerhuse,
fritidshuse og feriehuse, hvor der ikke er tilladelse til
helårsbeboelse.
Stk. 2.
Loven gælder, når sommerhuset er taget i brug, jf. dog
stk. 3.
Stk. 3.
Loven gælder ikke, hvis det af lejeren opførte
sommerhus alene eller hovedsageligt benyttes til
erhvervsmæssig udlejning.
Stk. 4.
Lovens bestemmelser kan ikke fraviges ved aftale mellem parterne,
medmindre andet fremgår af loven.
Kapitel 2
Lejeaftalen
§ 2. En lejeaftale og andre aftaler om
det lejede skal udfærdiges skriftligt, når en af
parterne kræver det.
Kapitel 3
Lejefastsættelse og
regulering
§ 3. Er lejens størrelse ikke
aftalt ved lejeaftalens indgåelse, anses den for at
udgøre det beløb, der svarer til markedslejen for det
pågældende lejeforhold, jf. § 4, stk. 1, 2.
pkt.
Stk. 2.
Det kan aftales, at lejen kan reguleres én gang årligt
efter udviklingen i Danmarks Statistiks nettoprisindeks,
første gang et år efter lejeforholdets begyndelse.
Anden lejeregulering kan ikke gyldigt aftales. Lejeregulering skal
gennemføres ved udlejerens skriftlige meddelelse herom til
lejeren med oplysning om den ændrede lejes beregning.
Bestemmelsen kan ikke ved aftale fraviges til skade for
lejeren.
§ 4. Hver part i lejeforholdet kan i
lejeperioden forlange lejen reguleret til markedslejen, hvis den
gældende leje afviger væsentligt fra markedslejen. Ved
markedslejen forstås den leje, som en kyndig lejer og en
kyndig udlejer på vars?lingstidspunktet ville aftale for det
pågældende lejeforhold under hensyntagen til blandt
andet vilkår, grundens beliggenhed, anvendelse og
størrelse.
Stk. 2.
Kravet om regulering kan dog tidligst få virkning 5 år
efter lejeperiodens begyndelse eller, hvis regulering har fundet
sted, 5 år efter seneste regulering i henhold til stk. 1.
Regulering, jf. stk. 1, fordeles over 5 år, således at
den årlige regulering udgør 1/5 af den samlede
regulering.
§ 5. Lejeregulering efter § 4, stk.
1, skal gennemføres med 3 måneders varsel. Kravet om
lejeregulering skal fremsættes skriftligt og indeholde
oplysning om, hvorledes ændringen af lejen fremkommer, samt
oplysning om adgangen til at gøre indsigelse. Indeholder
kravet ikke disse oplysninger, er det ugyldigt.
Stk. 2.
Den part, som har modtaget kravet om regulering af lejens
størrelse, skal skriftligt fremsætte indsigelse over
for den anden part senest 6 uger efter, at kravet om lejeregulering
er kommet frem, hvis kravet ikke kan godkendes.
Stk. 3.
Den part, som rettidigt har modtaget indsigelse efter stk. 2, skal
senest 6 uger efter udløbet af fristen i stk. 2
anlægge sag, hvis kravet om lejeregulering ønskes
fastholdt.
§ 6. Ved genudlejning af grunden til
samme lejer eller en ny lejer må lejens størrelse ikke
væsentlig overstige markedslejen, jf. § 4, stk. 1. Der
skal ved fastsættelsen af lejens størrelse for grunden
ses bort fra værdien af sommerhuset samt eventuelle andre
bygninger, som er opført af lejeren eller en tidligere
lejer.
Kapitel 4
Brugsrettens overgang til andre
§ 7. Lejeren kan overdrage en lejeaftale
om grunden ved salg eller anden overdragelse af sommerhuset. Ved
overdragelse af lejeaftalen for grunden til en ny lejer, har denne
ret til at fortsætte lejeaftalenet på uændrede
vilkår. Lejevilkårene kan dog ved aftale ændres i
det omfang, det ikke samlet set er til skade for lejeren.
Stk. 2.
Udlejer kan modsætte sig overdragelsen af lejeaftalen, hvis
udlejeren har en rimelig grund hertil.
§ 8. Dør lejeren, har
ægtefællen ret til at fortsætte
lejeforholdet.
Kapitel 5
Opsigelse og lejemålets
ophør
§ 9. Lejeren kan frit opsige lejeaftalen
med 6 måneders varsel til den første hverdag i en
måned. Lejeren kan dog ikke uden sin ægtefælles
samtykke opsige lejeforholdet. Parterne kan aftale et kortere
opsigelsesvarsel for lejeren, når denne har afgivet
opsigelse.
Stk. 2.
Udlejeren kan ikke opsige lejeaftalen.
§ 10. Når lejeaftalen
ophører, skal grunden fraflyttes inden opsigelsesvarslets
udløb. Lejeren skal aflevere det lejede i mindst samme stand
som ved overlevering. Lejeren skal fjerne sommerhus og eventuelle
tilhørende bygninger m.v. på grunden, medmindre andet
er aftalt. Bestemmelsen kan ikke ved aftale fraviges til skade for
lejeren.
Kapitel 6
Ikrafttrædelse
§ 11. Loven træder i kraft den 1.
januar 2014.
Stk. 2.
Loven gælder ikke for aftaler om leje af grund, som er
indgået inden lovens ikrafttræden.
Stk. 3.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
| | Almindelige bemærkninger | | | Indholdsfortegnelse | | | 1. | Lovforslagets hovedindhold | 2. | Lovforslagets baggrund | 3. | Lovforslagets indhold | | 3.1 | Gældende ret | | 3.2 | Lovforslaget | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema | | | | |
|
1.
Lovforslagets hovedindhold
Lovforslaget indeholder forslag om regulering
af aftaleforholdet imellem udlejeren og lejeren af grunde,
hvorpå lejeren har opført et sommerhus. Lovforslaget
tager udgangspunkt i den aftalefrihed, som er gældende
på området og regulerer alene de områder af
aftaleforholdet, hvor det findes nødvendigt at
indføre en vis beskyttelse af lejeren. Dette gælder
især for vilkårene for lejefastsættelse og for
den løbende regulering af lejen, så lejeren har
mulighed for at sikre, at lejen ikke overstiger markedslejen.
Endvidere foreslås der fastsat regler om lejerens adgang til
at overdrage lejeaftalen til en ny lejer og om, at kun lejeren kan
opsige lejeaftalen. Endelig foreslås, at loven ikke
gælder for lejeaftaler, som er indgået før
lovens ikrafttræden.
2.
Lovforslagets baggrund
Som alternativ til at købe en
sommerhusgrund enten med et sommerhus på eller med henblik
på at opføre et sommerhus er der inden for de
gældende regler visse begrænsede muligheder for at leje
en grund og på grunden opføre et sommerhus eller
overtage et på grunden værende sommerhus. Denne
mulighed er blevet benyttet igennem tiden, og der findes i dag
ifølge Bygnings- og Boligregistret (BBR) knap 9.000
sommerhuse, som tilhører lejeren af den grund, hvorpå
sommerhuset er beliggende.
I 1972 trådte lov om sommerhuse og
campering mv. (sommerhusloven) i kraft. Efter loven kan en
sommerhusgrund kun udlejes lovligt, hvis udlejeren har tilladelse
til udlejning. Et af formålene med loven er at hindre et
øget pres på arealer, der anvendes til
fritidsformål ved at sikre kontrol med en forventet
øget efterspørgsel efter jord til dette formål
og at hindre, at der gennem erhvervsmæssig udlejning og
aftaler om langtidsleje sker en omgåelse af de hensyn, der
ligger bag loven om erhvervelse af fast ejendom. Som følge
heraf administreres lovens bestemmelser meget restriktivt.
I forbindelse med sommerhuslovens
ikrafttræden blev der søgt og givet tilladelse til
erhvervsmæssig udlejning til fortsættelse af allerede
eksisterende lejeforhold om sommerhusgrunde. Ved udskiftning af
lejere for disse lejeforhold meddeles der efter praksis tilladelse
til udlejeren til fortsat erhvervsmæssig udlejning.
Med hensyn til meddelelse af tilladelse til ny
udlejning af grunde til opførelse af nye sommerhuse er
praksis, at dette som alt overvejende hovedregel ikke gives. Som
følge af denne praksis er bestanden af sommerhuse på
lejet grund ikke øget nævneværdigt siden 1972.
Som følge af den restriktive praksis vedrørende
meddelelse af tilladelse til udlejning af sommerhusgrunde, jf.
nærmere ovenfor, vil den foreslåede lov i
altovervejende grad kun få virkning for eksisterende
lejeforhold, når disse genforhandles med henblik på at
indgå en ny lejeaftale. Loven gælder dog selvom, der
ikke er givet udlejningstilladelse efter sommerhusloven.
Ordningen med sommerhus på fremmed grund
(herefter benævnt lejet grund) har både fordele og
ulemper, herunder at lejeren ikke påtager sig den
økonomiske risiko, som er forbundet med at være
grundejer, samt at transaktionsomkostningerne ved erhvervelse og
afhændelse for en lejer typisk er lavere end for ejere. Af
ulemper kan nævnes det forhold, at man som lejer af en grund
vil være afhængig af de vilkår, der er aftalt i
lejeaftalen, og at det kan være meget vanskeligt at overskue,
om de aftalte vilkår dækker de centrale dele af
lejeforholdet på en hensigtsmæssig og rimelig
måde, herunder især forhold, som har betydning for
lejefastsættelsen både i lejeperioden og ved en evt.
genforhandling, når den aftalte lejeperiode, hvis den er
tidsbegrænset, udløber.
Der har igennem tiden været rejst sager,
hvor der fra udlejeren er stillet krav om lejeforhøjelser
ved genforhandling af aftalen i en størrelsesorden, som
forekommer uhensigtsmæssig. Man skal i den sammenhæng
være opmærksom på, at forholdet imellem
grundejeren og grundlejeren ændres væsentligt,
når lejeren har opført et sommerhus på grunden,
som typisk repræsenterer en ikke uvæsentlig
værdi. Det vil sædvanligvis være forbundet med
betydelige udgifter for lejeren at flytte sommerhuset. Endvidere er
der i mange tilfælde ikke fastsat nærmere vilkår
i lejeaftalen om lejerens ret til at forlænge lejeperioden.
Lejeren vil derfor ofte være tilbøjelig til at
acceptere en større lejestigning for at undgå at
skulle bekoste en flytning af sommerhuset eller alternativt at
overlade sommerhuset til grundejeren uden at kunne forlange
betaling herfor.
Grundlaget for lejeforhold om sommerhusgrunde
er efter den gældende lovgivning parternes aftale samt de
almindelige aftaleretlige regler. Det er imidlertid regeringens
opfattelse, at denne retsstilling ikke yder lejeren en
tilstrækkelig beskyttelse.
Der er på statens område
(Miljøministeriet) i 2006 udarbejdet en standardkontrakt for
sommerhuse på lejet grund tilhørende staten. Det
indgår heri, at lejefastsættelsen tages op til fornyet
vurdering efter 5 år i overensstemmelse med princippet
om fredningsperioder i erhvervslejeloven. Miljøministeriet
har sammen med Finansministeriet udarbejdet en beregningsmetode,
således at lejen fra 2006 blev reguleret med
nettoprisindekset i stedet for sommerhusprisindekset.
I 2008 blev Forbrugerombudsmanden af den
tidligere regering opfordret til at se nærmere på
forholdene omkring sommerhuse på lejet grund.
Forbrugerombudsmanden havde imidlertid ikke mulighed for at
udarbejde retningslinjer for udlejning af grunde, hvorpå
lejeren har opført et sommerhus, da der er tale om en
formueretlig regulering, som ikke kan gennemføres med
hjemmel i markedsføringslovens § 24. I to sager om
vilkårene for leje af sommerhusgrunde indtrådte
Forbrugerombudsmanden som biintervenient.
Den første sag som er fra Retten i
Århus (BS 9-728/2008) drejede sig om, hvorvidt
lejeforhøjelser og vilkår i lejeaftaler, der
afløste tidligere indgåede lejeaftaler, var urimelige,
idet de bl.a. indeholdt lejestigninger på flere hundrede pct.
Retten tilsidesatte delvist de nye lejekontrakter under henvisning
til, at lejerne havde fået en berettiget forventning om, at
lejemålene kunne fortsættes på samme vilkår
som hidtil eller på vilkår, som ikke indebar urimelig
store lejestigninger. Retten nedsatte herefter på baggrund af
oplysningerne i en indhentet syns- og skønserklæring
lejen til den beregnede lejeværdi, jf. aftalelovens § 38
c, jf. § 36. For så vidt angik den fremtidige regulering
af lejen, anvendte retten den standardlejekontrakt på statens
område, som miljøministeren havde udarbejdet.
I den anden sag som er fra Vestre Landsret (V.
L. B-0869-07) havde lejeren følt sig nødsaget til at
opsige lejemålet. Sagen drejede sig om, hvorvidt lejeren
havde haft krav på at fortsætte lejemålet
på de vilkår, der var anført i den oprindelige
kontrakt, som var udløbet, og om de ca. 19.000 kr. som
lejeren havde nægtet at betale for godt et års leje,
var et urimeligt beløb henset til kontraktens øvrige
vilkår. Skønsmanden fandt, at den forlangte leje ikke
var urimelig, selvom den lå en smule i overkanten i forhold
til den leje, der ud fra et investeringssynspunkt var rimelig.
Landsretten fandt under henvisning hertil ikke grundlag for at
tilsidesætte lejeaftalen som urimelig, og frifandt udlejeren
på alle punkter.
Det er på denne baggrund regeringens
opfattelse, at der ikke i dag er en tilstrækkelig klar
retstilstand på området. Samtidig vurderes der at
være behov for en regulering, som medfører en
højere grad af lejebeskyttelse med rimelige og
hensigtsmæssige vilkår for lejere af sommerhusgrunde.
På denne baggrund findes der at være behov for at
regulere det aftaleretslige forhold mellem lejere og udlejere af
sommerhusgrunde med det formål at klargøre
retsstillingen for aftaler om leje af grund, hvor lejeren
opfører et sommerhus og, dermed begrænse
konfliktpotentialet.
3.
Lovforslagets indhold
3.1
Gældende ret
Aftaler om leje af sommerhusgrunde er ikke
omfattet af lejelovgivningen eller erhvervslejeloven, da disse
lovgivninger omfatter aftaler om leje af hus eller husrum/lokaler
og dermed ikke udlejning af grunde. Lejeforholdet er dermed alene
omfattet af de almindelige aftaleretlige regler, og
lejevilkårene, herunder vilkår om regulering af lejen,
kan derfor tilsidesættes eller justeres efter aftalelovens
bestemmelser.
Der kræves udlejningstilladelse efter
sommerhusloven til udlejere af grunde til opførsel af
sommerhuse, som ejes af lejeren.
3.2
Lovforslaget
Med lovforslaget foreslås indført
et regelsæt, som fastsætter nærmere regler
omfattende de centrale dele af lejeforholdet om sommerhusgrunde.
Reglerne vedrører lejefastsættelse ved lejeaftalens
indgåelse, lejeregulering i lejeperioden, lejerens ret til at
sætte en ny lejer i sit sted, opsigelse og fraflytning.
Det følger af forslaget, at
lejefastsættelsen ved lejeaftalens indgåelse overlades
til parternes aftale således, at der fortsat vil være
tale om markedsleje for sommerhusgrunde. Det foreslås
samtidig, at det kan aftales, at lejen i lejeperioden kan reguleres
efter udviklingen i nettoprisindekset. Samtidig foreslås, at
begge parter hvert femte år kan forlange lejen tilpasset til
markedslejen.
Endvidere foreslås der indført en
ret for lejeren til at indsætte en ny lejer i sit sted i
forbindelse med salg af et sommerhus på lejet grund.
Når lejeaftalen ophører, skal grunden ryddes og
fraflyttes, medmindre andet er aftalt mellem parterne.
Som følge af sommerhuslovens regler om,
at sommerhuse ikke uden tilladelse må udlejes, og hvor
praksis for tilladelse er restriktiv, vil lovforslaget reelt kun
få virkning for de lejeforhold, der eksisterede ved
sommerhuslovens ikrafttræden, når disse genforhandles.
Det er dog ikke en betingelse for, at loven får virkning, at
der er givet udlejningstilladelse efter sommerhusloven.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget medfører ikke
økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget medfører ikke
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ikke
administrative konsekvenser for borgerne.
7.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har været
sendt i høring hos følgende organisationer og
myndigheder m.v.: Advokatrådet, Danske Regioner, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen,
Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Fritidshusejernes
Landsforening, KL (Kommunernes Landsforening), Patriotisk Selskab,
Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for
Østre Landsret.
| 10. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til kapitel 1
Til § 1
Det foreslås, at loven skal være
gældende for leje af en grund eller et grundstykke,
hvorpå der er opført et sommerhus, som tilhører
lejeren og anvendes af denne som ferie- og fritidsbolig. Det
afgørende moment er således, at ejerskabet til grunden
og sommerhuset ikke følges ad. Hvis der er tale om udlejning
af en sommerhusgrund med et sommerhus, som tilhører
udlejeren, vil lejeforholdet således ikke være omfattet
af loven.
Ved udlejer forstås ejeren af grunden,
og ved lejer forstås ejeren af sommerhuset. Udlejeren kan dog
også være lejer af grunden, som fremlejer til lejeren,
der er ejer af sommerhuset. Lovforslaget omfatter ikke en udlejning
af en grund til en forening, som videreudlejer grundstykker til
medlemmerne af foreningen med henblik på opførelse af
sommerhus.
Et sommerhus på lejet grund skal
forstås som en bolig, der anvendes som ferie- og fritidsbolig
uanset zonestatus. Loven omfatter således fritidsboliger af
enhver art, fx traditionelle sommerhuse, fritidshuse og feriehuse,
hvortil der ikke er tilladelse til helårsbeboelse, uanset om
den lejede grund ligger i eller udenfor et sommerhusområde.
Denne afgrænsning er den samme, som finder anvendelse i
relation til skattelovgivningen.
I loven anses sommerhuset og alle bygninger,
som lejeren opfører eller har opført på den
lejede grund i tilknytning til sommerhuset herunder garage,
carport, skur, udhus, m.v. for at udgøre en del af
sommerhuset.
Ifølge § 16 i lov om udstykning og
anden registrering i matriklen må der ikke stiftes brugsret
over et areal for et længere tidsrum end 30 år,
såfremt arealet udgør en del af en samlet fast
ejendom, jf. lovens § 2. Såfremt arealet udgør en
del af en umatrikuleret ejendom er grænsen dog kun 10
år. Bestemmelsen er af domstolene fortolket således, at
brugsretten godt kan være længerevarende, såfremt
parterne til enhver tid kan opsige aftalen med en frist på
højst 30 år, henholdsvis 10 år.
I stk. 2 er det foreslået, at loven
får virkning for lejeforholdet fra det tidspunkt, hvor
sommerhuset er bygget og taget i brug.
Det følger af bygningsreglementets kap.
1.8, stk. 1 og 2, at der, når et byggearbejde er afsluttet,
skal ske færdigmelding til kommunalbestyrelsen, og at
byggearbejder, der kræver byggetilladelse ikke må tages
i brug uden kommunalbestyrelsens tilladelse. Det følger dog
af samme bestemmelses stk. 3, at byggearbejder, der er omfattet af
kap. 1.3.1, kan tages i brug uden tilladelse.
Sommerhuse er omfattet af kap. 1.3.1 og kan
således tages i brug efter færdigmelding til
kommunalbestyrelsen.
Ejeren af sommerhuset sørger for
færdigmelding af byggeriet. Færdigmelder en anden
person byggearbejdet, skal vedkommende dokumentere sin ret til at
handle på bygningsejerens vegne, f.eks. ved
fremlæggelse af en fuldmagt.
Loven gælder, selvom ejeren ikke har
færdigmeldt byggeriet. Det er således den faktiske
ibrugtagning, der er afgørende. En færdigmelding af
sommerhuset anses at være et led i ibrugtagningen, og der vil
i forhold til lovens anvendelse være en formodning for, at
sommerhuset er taget i brug samtidig med færdigmeldingen.
Lovforslaget omfatter ikke lejeaftaler om
ubebyggede grunde. Først når lejeren har opført
sommerhuset, bliver lejeforholdet omfattet af loven. Dette
indebærer, at lejevilkår, som aftaltes i forbindelse
med udlejning af grunden, vil kunne være i strid med
ufravigelige regler i loven, når sommerhuset er
opført, og loven får virkning på lejeforholdet.
Det følger heraf, at sådanne vilkår vil
være ugyldige, og kan derfor ikke påberåbes.
Loven gælder tillige, hvor lejeren
overtager en eksisterende lejeaftale, som i denne henseende
sidestilles med genudlejning, eller indgår en ny lejeaftale
om en grund, hvor en tidligere lejer har opført
sommerhuset.
Det foreslås i stk. 3, at loven ikke
omfatter lejeforhold om grunde, hvis lejeren alene eller
hovedsageligt benytter det opførte sommerhus til
erhvervsmæssig udlejning, jf. sommerhusloven. Ved
erhvervsmæssig udlejning forstås udlejning i et omfang,
som ligger ud over, hvad der er sædvanligt for ejere af
sommerhuse. Lejeren kan dog i de perioder, hvor lejeren ikke selv
bruger sommerhuset, udleje det i sædvanligt omfang og fortsat
være omfattet af loven. Hvis udlejningen af sommerhuset
skifter karakter, er det den faktiske udlejning på det
pågældende tidspunkt, som er afgørende for, om
loven finder anvendelse.
Loven omfatter ikke sommerhuse, der udlejes
erhvervsmæssigt. Hotelhuse og -hytter og campinghytter, jf.
§ 1, stk. 4 og § 4 i lov om sommerhuse og campering mv.
omfattes derfor ikke af loven.
Loven omfatter heller ikke kolonihaver, jf.
kapitel 2 i lov om kolonihaver.
I stk. 4 foreslås, at lovens
bestemmelser er præceptive og dermed ikke kan fraviges ved
parternes aftale, dog således at bestemmelserne om
nettoprisindeksering af lejen efter § 3, om lejerens
overdragelse af lejeaftalen ved salg af sommerhuset efter § 7,
stk. 1, om opsigelsesvarslet efter § 9, stk. 1, og om lejerens
fraflytning og aflevering af grunden efter § 10 ikke kan
fraviges til skade for lejeren.
Med forslaget er der som nævnt lagt op
til en meget begrænset regulering af lejeforhold om grunde
med sommerhus på. Der er således kun medtaget regler,
som vedrører de helt centrale elementer i lejeforholdet,
hvilket er lejefastsættelse og -regulering, overdragelse og
fortsættelse af lejeforholdet samt opsigelse og ophør.
For disses vedkommende er det fundet mest hensigtsmæssigt, at
reglerne ikke kan fraviges bortset fra ovennævnte regler. At
reglerne er præceptive indebærer, at lejeren ikke er
bundet af et vilkår i lejeaftalen, som er i strid med
loven.
Til § 2
Det er ikke i lovforslaget et krav, at
lejeaftalen skal være skriftlig. Parterne kan dog på et
hvilket som helst tidspunkt forlange, at lejeaftalen
udfærdiges skriftligt. Som for andre lejeaftalers vedkommende
antages dog, at det altovervejende flertal af aftaler om leje af
sommerhusgrund bliver indgået skriftligt.
Lejeaftalen og de foreslåede regler
suppleres i øvrig af aftalelovgivningens almindelige
regler.
Til § 3
Da loven ikke finder anvendelse for
lejeaftaler for grunde, hvorpå der endnu ikke er
opført et sommerhus, er lejefastsættelsen ved
indgåelse af lejeaftalen for grunden ikke undergivet
regulering. Der er derfor i disse tilfælde fri
lejefastsættelse.
På det tidspunkt, hvor der er
opført et sommerhus på grunden, og loven dermed finder
anvendelse, er det fortsat den aftalte leje, der er gældende.
Er der ikke aftalt en begyndelsesleje, må lejen i så
fald anses at udgøre et beløb, som svarer til
markedslejen. Den foreslåede regel er således alene
udfyldende i det tilfælde, hvor der ikke i lejeaftalen er
fastsat en leje. Om markedslejen henvises til bemærkningerne
til § 4 nedenfor.
Den aftalte leje eller - hvor der ikke er
aftalt en leje, - den leje, som svarer til markedslejen, kan
genforhandles på genudlejningstidspunktet. Dette kan enten
være med den nuværende lejer eller en ny lejer.
Genudlejning er omfattet af reglerne i § 6.
I stk. 2 er det foreslået, at det kan
aftales, at lejen i lejeperioden skal reguleres i forhold til
udviklingen i nettoprisindekset. Det betyder, at udlejeren en gang
om året og tidligst 1 år efter lejeaftalens
indgåelse kan regulere lejen i overensstemmelse med
stigningen hhv. faldet i nettoprisindekset. Loven gælder
først, når sommerhuset er opført Er der
på aftaletidspunktet endnu ikke opført et sommerhus
på grunden, skal "1 år efter lejeaftalens
indgåelse" derfor forstås som 1 år efter, at
loven finder anvendelse. Lejeregulering efter udviklingen i
nettoprisindekset er den eneste form for lejeregulering, som
gyldigt kan aftales.
Det foreslås, at bestemmelsen ikke kan
fraviges til skade for lejeren. Det kan eksempelvis ikke aftales,
at der kun reguleres med stigninger i nettoprisindekset. Der kan
således ikke aftales modificerede former for
nettoprisregulering, hvis dette konkret må anses at
være til skade for lejeren.
Reguleringen skal ikke varsles, idet der vil
være tale om mindre årlige stigninger eller fald, som
fremgår af lejeaftalen og modvirker, at lejen med
længere intervaller udvikler sig i spring. Udlejeren kan
derfor nøjes med skriftligt at meddele lejeren, hvor meget
lejen stiger ved førstkommende betalingstermin samt, hvordan
den nye leje er beregnet. Kravet om skriftlighed og oplysning om
den nye lejes beregning er en betingelse for reguleringens
gyldighed.
Hensigten med at give mulighed for at regulere
lejen efter udviklingen i nettoprisindekset er, at udlejeren dermed
på en enkel måde kan fastholde værdien af den
aftalte leje. Forslaget skal ses i sammenhæng med
nedennævnte forslag om periodevis regulering til
markedsleje.
Til § 4
Det foreslås, at begge parter i
lejeforholdet kan forlange, at lejen reguleres til markedslejen,
hvis den gældende leje er væsentlig lavere eller
væsentlig højere end markedslejen. Markedslejen er den
leje, en kyndig lejer og udlejer på varslingstidspunktet
ville aftale for det pågældende lejemål. Ved
bedømmelsen skal der tages hensyn til de vilkår, der
er aftalt, beliggenhed, anvendelse og størrelse. I praksis
vil markedslejen kunne fastsættes på grundlag af en af
parterne indhentet vurdering. Bestemmelsen svarer til
erhvervslejelovens § 13, og reguleringen kan både ske i
opadgående og nedadgående retning afhængig af
markedslejens udvikling. I overensstemmelse med gældende
praksis på erhvervslejeområdet vil
væsentlighedskravet normalt være opfyldt ved en forskel
på 10 pct. Henvisningen til varslingstidspunktet er
anført for at knytte et bestemt tidspunkt til vurderingen af
lejen.
Formålet med bestemmelsen er, at
parterne hermed har mulighed for at få lejen tilpasset til
markedslejen, hvis markedet har ændret sig væsentligt
siden den seneste lejefastsættelse.
Det foreslås i stk. 2, at kravet om
lejeregulering tidligst får virkning 5 år efter
lejeperiodens begyndelse eller, hvis der tidligere har fundet
regulering sted, 5 år efter seneste regulering. Er der
på aftaletidspunktet endnu ikke opført et sommerhus
på grunden, skal "5 år efter lejeaftalens
indgåelse" her forstås som 5 år efter, at loven
finder anvendelse, idet loven først finder anvendelse,
når sommerhuset er opført. En eventuel regulering
indfases med 1/5 pr. år fra det tidspunkt, hvor kravet om
regulering blev fremsat. Bestemmelsen har til formål at
udjævne tilpasningen. Forslaget svarer til reglen om
tilpasning af lejen til markedslejen efter erhvervslejelovens
§ 13, stk. 4. Den foreslåede regel hindrer, at
større ændringer af lejen udløses på en
gang, men skal fordeles over en 5-årig periode.
Til § 5
Det foreslås, at en lejeregulering efter
§ 4 skal gennemføres med 3 måneders varsel. For
at reguleringen er gyldig, skal den fremsættes skriftligt og
indeholde oplysning om, hvorledes den nye leje er fastsat. I
praksis vil der ofte være tale om en konkret vurdering af
markedslejen f.eks. ved en ejendomsformidler, og en oplysning herom
i varslingen vil være tilstrækkelig. Endvidere skal der
oplyses om muligheden for at gøre indsigelse. Bestemmelsen
svarer til erhvervslejelovens § 13, stk. 8.
Det foreslås i stk. 2, at den part, som
har modtaget kravet om regulering af lejens størrelse, skal
fremsætte skriftlig indsigelse over for den anden part senest
6 uger efter, at kravet om reguleringen er kommet frem, hvis kravet
ikke kan godkendes. Bestemmelsen svarer til erhvervslejelovens
§ 13, stk. 9.
I stk. 3 foreslås, at den part, som
rettidigt har modtaget en indsigelse, indenfor yderligere 6 ugers
frist skal anlægge sag, hvis kravet om lejereguleringen
ønskes fastholdt. Bestemmelsen svarer til princippet i
erhvervslejelovens § 13, stk. 10.
Tvister om lejeforhold om grunde omfattet af
denne lov skal indbringes for de almindelige domstole.
Huslejenævnet og boligretten behandler alene sager, som
falder ind under lejelovgivningen og for boligrettens vedkommende
tillige erhvervslejeloven og er derfor ikke kompetente i sager
vedrørende grunde.
Til § 6
Når lejeaftalen udløber og
lejeren har opført et sommerhus på grunden, kan der
ske genudlejning enten til den hidtidige lejer eller en ny lejer.
Det foreslås, at der ved denne genudlejning ikke kan aftales
en leje for grunden, som væsentligt overstiger markedslejen
for grunden. Hensigten hermed er at sikre, at udlejeren ikke
spekulerer i, at lejeren har opført og finansieret et
sommerhus, som lejeren typisk vil have vanskeligt ved at tage med
sig, når lejeforholdet ophører. Lejeren vil dermed,
hvis der er tale om genudlejning, kunne forlange
lejenedsættelse, hvis lejen væsentligt overstiger
markedslejen for grunden. I modsætning til den tilpasning til
markedslejen, som parterne i henhold til § 4, stk. 1, kan
forlange, er der ikke her tale om at indfase tilpasningen over en
periode. Et krav om lejenedsættelse vil således kunne
gøres gældende fuldt ud og fra aftaletidspunktet.
For at sikre, at udlejeren ikke vil
føle sig tilskyndet til at leje ud til andre end den
hidtidige lejer i forventning om at kunne overtage sommerhuset til
en pris under markedsværdien foreslås, at
ovennævnte regel ligeledes finder anvendelse ved genudlejning
til en ny lejer. Det foreslås derfor, at der ved genudlejning
til andre end den hidtidige lejer ikke kan aftales en leje, som
væsentligt overstiger markedslejen på
genudlejningstidspunktet. Der skal således ved
fastsættelsen af lejen ved genudlejning af en grund med et
sommerhus, som er opført af en lejer, ses bort fra den
omstændighed, at der er opført et sommerhus på
grunden.
Reglerne om lejeregulering i § 3, stk. 2
og §§ 4-5 gælder tillige efter lejekontraktens
genforhandling.
Til § 7
Det foreslås, at der gives lejeren ret
til at indsætte en ny lejer i sit sted. Dette giver lejeren
mulighed for at overdrage, herunder sælge sit sommerhus, idet
et sådant salg forudsætter, at køberen kan
indtræde i den eksisterende lejeaftale. Også ved anden
overdragelse end salg så som arv eller gave kan lejeren af
grunden sætte en anden i sit sted.
Det foreslås, at bestemmelsen ikke kan
fraviges til skade for den nye lejer. Dette indebærer bl.a.,
at lejeforholdets vilkår vil kunne genforhandles i det
omfang, de nye vilkår samlet set ikke er til skade for
lejeren. En genforhandling vil f.eks. være nærliggende,
hvis der kun er kort tid tilbage af lejeaftalen. I så fald
kan det være en fordel at udarbejde en ny lejeaftale og
dermed påbegynde en ny lejeperiode. I denne forbindelse vil
der kunne ske ændringer af aftalevilkårene, når
blot den opnåede forlængelse vurderes at opveje andre
ændringer, som kan anses at være til skade for
lejeren.
Det foreslås i stk. 2, at en udlejer kan
modsætte sig en overdragelse af lejeaftalen, hvis denne har
en rimelig grund. Som rimelig grund kan f.eks. nævnes, at
udlejeren tidligere har indgået i aftaleforhold med den nye
lejer, som denne har misligholdt. Endvidere kan nævnes
tilfælde, hvor lejevilkårene er usædvanligt
gunstige fx fordi, at den oprindelige lejer er
nærtstående til ejeren. Det bemærkes, at de
nævnte eksempler ikke er udtømmende. Hensigten er, at
udlejeren skal kunne afvise en ny lejer, hvis udlejeren kan anvise
sådanne konkrete begrundelser for, at det forekommer
urimeligt at pålægge udlejeren at tåle
lejerskiftet. Da ejerens mulighed for at afvise en ny lejer
udgør en klar undtagelse til hovereglen om, at lejeren kan
indsætte en ny lejer i sit sted, bør reglen
administreres restriktivt.
Til § 8
Det foreslås, at en efterlevende
ægtefælle gives ret til at indtræde i lejeaftalen
og fortsætte lejeforholdet på uændrede
vilkår. Bestemmelsen svarer til lejelovens § 75, stk. 1,
hvorefter den længstlevende ægtefælle har ret til
at indtræde i den bestående lejeaftale og
fortsætte denne på uændrede vilkår.
Retstillingen for den efterlevende ægtefælle er den
samme som for den afdøde ægtefælle og omfatter
derfor også overtagelse af eventuelle hæftelser,
herunder restancer i form af manglende lejeindbetaling eller
lignende. Retten til at indtræde i lejeaftalen er betinget
af, at den længestlevende ægtefælle tillige
overtager sommerhuset, da lejeforholdet i modsat fald ikke vil
være omfattet af loven. Med begrebet ægtefælle
omfattes udover ægtefæller i henhold til gældende
lovgivning tillige registrerede partnere efter partnerskabsloven,
jf. overgangsordningen lov nr. 532 af 12. juni 2012.
Til § 9
Det foreslås, at lejeren frit kan opsige
lejeaftalen, dog således, at lejeren ikke kan opsige uden
ægtefællens samtykke. Bestemmelsen svarer til
lejelovens § 81, stk. 2, om, at lejeren ikke uden sin
ægtefælles samtykke må opsige lejemål om
familiens bolig m.v. Om ægtefællebegrebet henvises til
bemærkningerne til § 8 ovenfor.
Endvidere foreslås, at opsigelsesvarslet
er 6 måneder dog således, at parterne, når
lejeren har afgivet opsigelse, kan aftale et opsigelsesvarsel, der
er kortere, hvis lejeren har behov for at blive løst af
lejeaftalen før, der er gået 6 måneder.
For så vidt angår ophævelse
af lejeaftaler, vil de almindelige aftaleretlige regler om
aftaleparters misligholdelsesbeføjelser være
gældende. Således vil parterne kunne hæve
lejeaftalen i de tilfælde, hvor modparten misligholder
aftalen, og misligholdelsen ikke er uvæsentlig. Som eksempel
kan nævnes det tilfælde, hvor lejeren ikke betaler
leje, og den manglende lejebetaling ikke er uvæsentlig.
Til § 10
Det foreslås, at lejeforholdet,
når det ophører, skal være fraflyttet og
afleveret i mindst samme stand som ved overtagelsen. I nogle
tilfælde vil det betyde, at sommerhuset og eventuelle
tilhørende bygninger m.v. skal fjernes.
Bestemmelsen foreslås at kunne fraviges,
medmindre fravigelsen er til skade for lejeren. Lejeaftalen vil
således kunne indeholde fraflytningsvilkår, som er
lempeligere for lejeren end lovens.
Til § 11
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2014.
I stk. 2 foreslås, at loven udelukkende
får virkning for fremtidige aftaler og dermed ikke for
eksisterende aftaler. Dette indebærer, at loven får
virkning for nye aftaler og aftaler, som indgås efter
genforhandling af en hidtidig lejeaftale. I en sådan
situation vil lejeren efter indgåelse af en ny lejeaftale
kunne forlange lejenedsættelse efter den foreslåede
§ 6, hvis lejen væsentligt overstiger markedslejen for
den pågældende grund.
Hvorvidt der er tale om at en eksisterende
lejeaftale forlænges, eller om den genforhandles og dermed
skal sidestilles med en ny lejeaftale med den virkning, at den
bliver omfattet af loven, beror på de faktiske forhold. I
vurderingen heraf indgår især, om forlængelsen
sker på et for begge parters vedkommende frivilligt grundlag,
eller om der er tale om vilkår i den eksisterende lejeaftale,
som indebærer, at lejeren har ret til at fortsætte
lejeforholdet efter lejeaftalens udløb. Det er heri et
væsentligt hensyn, at et lejeforhold, som var gældende
på ikrafttrædelsestidspunktet og derfor ikke omfattet
af loven, ikke fortsat holdes uden fra lovens område som
følge af den formelle omstændighed, at aftalen
benævnes som en forlængelse af den tidligere
lejeaftale.
Som følge af den restriktive praksis
ved meddeles af tilladelse til udlejning af sommerhusgrunde efter
sommerhusloven, jf. ovenfor, vil loven i alt overvejende omfang kun
omfatte genforhandling af eksisterende lejeaftaler.
I stk. 3 er det foreslået, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland.