Betænkning afgivet af By- og
Boligudvalget den 28. februar 2014
1. Ændringsforslag
Der er stillet 7 ændringsforslag til
lovforslaget. Venstres medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1, Enhedslistens medlemmer af udvalget
har stillet ændringsforslag nr. 3-5, og ministeren for by,
bolig og landdistrikter har stillet ændringsforslag nr. 2, 6
og 7.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. oktober
2013 og var til 1. behandling den 22. oktober 2013. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i By- og
Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5
møder.
Teknisk gennemgang
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter
har på møder den 31. oktober 2013 og den 28. januar
2014 givet By- og Boligudvalget to tekniske gennemgange af
lovforslaget.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren for by, bolig og landdistrikter sendte den 15. august
2013 dette udkast til udvalget, jf. BYB alm. del - bilag 98
(folketingsåret 2012-13). Den 9. oktober 2013 sendte
ministeren for by, bolig og landdistrikter de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Danske Udlejere,
Fritidshusejernes Landsforening,
Søren Friis, Odense,
Søren Martinussen, Kerteminde,
og
Strandforeningen Bøgebjerg
Strand.
Ministeren for by, bolig og landdistrikter
har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til
udvalget.
Deputation
Endvidere har Fritidshusejernes
Landsforening mundtligt over for udvalget redegjort for sin
holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 40
spørgsmål til ministeren for by, bolig og
landdistrikter til skriftlig besvarelse som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et mindretal i
udvalget (V, DF, LA og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
stemmer for de under nr. 1, 2 og 6 stillede ændringsforslag.
Mindretallet stemmer imod de under nr. 3, 4, 5 og 7 stillede
ændringsforslag.
Venstres medlemmer af udvalget konstaterer
med glæde, at regeringen med ændringsforslag nr. 2 nu
også har tilsluttet sig V's tidligere ændringsforslag
om forholdet til aftaleloven. Specielt vedrørende
grundlejemål, hvor leje?ren har foretaget en meget stor
investering i et sommerhus på grunden, kan lejeren ved
lejemålets ophør komme i en særdeles vanskelig
forhandlingsposition, da en konsekvens af manglende enighed om ny
lejeaftale som oftest vil indebære en forpligtelse til at
fjerne huset og rydde grunden. I lyset heraf foreslog V (og nu
regeringen) - ganske som tilfældet er i den gældende
erhvervslejelovs § 7 - at loven suppleres med en klar
henvisning til aftalelovens § 36, hvorefter en ny lejeaftale
vil kunne blive tilsidesat helt eller delvis. Bestemmelsen vil
således også kunne anvendes til en nedsættelse af
en aftalt - urimelig - husleje.
Med hensyn til Enhedslistens
ændringsforslag nr. 3-5 noterer V sig, at de vedrører
spørgsmålet om, hvorvidt en retslig afgørelse
efter § 3 skal relatere sig til det lejeniveau, der kaldes det
lejedes værdi, eller det niveau, der kaldes markedsleje.
Samme problemstilling opstod i forbindelse med vedtagelsen af
erhvervslejeloven i 1999, hvor man gik fra
erhvervslejereguleringslovens begreb det lejedes værdi til
erhvervslejelovens begreb markedslejen. Forskellen er, at det
lejedes værdi efter retspraksis er en vurdering af
lejeniveauet i eksisterende lejemål (dokumenteret ved
sammenligningslejemål), hvorimod der traditionelt ved
markedsleje forstås det teoretiske lejeniveau, som en kyndig
lejer og kyndig udlejer potentielt ville aftale ved indgåelse
af en ny lejeaftale (dokumenteret ved enhver form for bevis,
herunder også sammenligningslejemål, syn og skøn
efter retsplejelovens § 341 m.v.).
For så vidt angår
ændringsforslag nr. 7 fra regeringen om tidsubegrænsede
aftaler, finder V, at en eksisterende aftale ikke bør
omfattes af de nye regler. Aftalen er indgået mellem to
parter, der begge har anset aftalens tekst som værende
gældende mellem dem. Herudover vil en
gennemførelse af forslaget betyde en mærkværdig
- og sagligt ubegrundet - forskel mellem tidsbegrænsede
(ophørende) lejeaftaler og ikketidsbegrænsede
lejeaftaler (aftaler indgået på
opsigelsesvilkår). V kan derfor ikke støtte
ændringsforslaget.
Dansk Folkepartis og Det Konservative
Folkepartis medlemmer af udvalget finder det vigtigt, at en
kontraktlig aftale indgået mellem to parter som udgangspunkt
må være den aftale, der er gældende. DF og KF
finder det ikke hensigtsmæssigt, at loven vil fratage
parterne den frie forhandlingsret. Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti kan på den baggrund ikke
støtte lovforslaget.
Et andet
mindretal i udvalget (S, RV og SF) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de af ministeren for
by, bolig og landdistrikter stillede ændringsforslag.
Mindretallet stemmer imod de under nr. 1 og 3-5 stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren for by, bolig
og landdistrikter og de af EL stillede ændringsforslag.
Mindretallet stemmer imod det under nr. 1 stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(V), tiltrådt af et mindretal (DF, LA og KF):
1) I
stk. 4 udgår
»ikke«.
[Ændring, så loven ikke
er præceptiv]
Til § 2
Af ministeren for by, bolig
og landdistrikter, tiltrådt af udvalget:
2) Som
stk. 2 indsættes:
»Stk. 2. En
lejeaftale kan ændres eller tilsidesættes helt eller
delvis, hvis det vil være urimeligt eller i strid med redelig
handlemåde at gøre den gældende, jf.
aftalelovens § 36.«
[Henvisning til aftalelovens §
36]
Til § 3
Af et mindretal
(EL):
3) I
stk. 1 ændres »markedslejen
for det pågældende lejeforhold« til: »det
lejedes værdi«.
[Ændring af grundlaget for
lejefastsættelse]
Til § 4
4) Stk.
1 affattes således:
»Hver part i lejeforholdet kan i lejeperioden
forlange lejen reguleret til det lejedes værdi, hvis den
gældende leje afviger væsentligt fra det lejedes
værdi. Ved afgørelsen af det lejedes værdi skal
der foretages en sammenligning med den leje, som er almindeligt
gældende i kvarteret eller området for en tilsvarende
grund med hensyn til bl.a. beliggenhed, art og
størrelse.«
[Ændring af grundlaget for
lejefastsættelse]
Til § 6
5) I
stk. 1 ændres
»markedslejen« til: »det lejedes
værdi«.
[Ændring af grundlaget for
lejefastsættelse]
Til § 11
Af ministeren for by, bolig
og landdistrikter, tiltrådt af udvalget:
6) I
stk. 1 ændres »1.
januar« til: »1. april«.
[Udskydelse af
ikræfttrædelsestidspunktet]
Af ministeren for by, bolig
og landdistrikter, tiltrådt af et flertal (S, RV, SF og EL):
7) I
stk. 2 indsættes som 2. pkt.:
»For aftaler, som ikke er
tidsbegrænsede, finder loven dog anvendelse, når en
aftalt uopsigelighedsperiode for udlejeren tillagt en periode
svarende til det aftalte opsigelsesvarsel for udlejeren
udløber, dog tidligst den 1. april 2019.«
[Overgangsordning for eksisterende
lejeaftaler]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreliggende lovforslag
indebærer, at loven vil blive præceptiv jf. § 1,
stk. 4. Det betyder, at lovens bestemmelser hverken kan fraviges af
lejer eller af udlejer. § 1, stk. 4, indebærer
således bl.a., at lejer ikke kan disponere sin økonomi
på en aftale med udlejer, der eksempelvis efter 5 år
kan varsle en væsentlig lejestigning på trods af
aftalen. På tilsvarende vis indebærer lovforslaget, at
udlejer ikke kan disponere i tillid til sin aftale med lejer, der
efter 5 år kan varsle en væsentlig
lejenedsættelse - begge dele med muligt efterfølgende
sagsanlæg og sagsomkostninger.
Venstre ser ingen grund til at fratage
hverken lejeren eller udlejeren deres frie forhandlingsret.
Parternes aftale må derfor gå forud for lovens
bestemmelser. Venstre er tilhænger af forbrugerbeskyttelse,
men ser ikke behov for særlig specifik beskyttelse af hverken
grundlejere (der investerer et meget stort beløb i
køb eller opførelse af et sommerhus) eller
grundudlejere (der i forvejen har investeret store beløb i
en eller flere udlejningsgrunde). Hverken grundlejer eller
grundudlejer er således forbrugere.
Hvor intet er aftalt om det
pågældende brugsforhold, eller hvor aftalen er uklar,
skal lovens bestemmelser være gældende.
Til nr. 2
Som det fremgår af de almindelige
bemærkninger til lovforslaget, er det kendetegnende for den
foreslåede lov, at den gældende aftalefrihed i vidt
omfang opretholdes. Der er således ikke foreslået en
lang række regler, som parterne ikke kan fravige, eller som
er gældende, medmindre andet er aftalt. På denne
baggrund vurderes det, at der er behov for på anden
måde at beskytte den svage part i lejeforholdet.
Det foreslås derfor i bestemmelsen,
at en lejeaftale om en sommerhusgrund, hvorpå lejere har
opført et sommerhus, skal kunne ændres eller
tilsidesættes helt eller delvis, hvis det vil være
urimeligt eller i strid med redelig handlemåde at gøre
den gældende, jf. aftalelovens § 36.
Formålet med bestemmelsen er at
fremhæve, at aftalelovens § 36 finder anvendelse i disse
lejeforhold for derved at understrege, at parterne i sådanne
lejeforhold er beskyttet mod urimelige aftaler og
aftalevilkår.
Aftalelovens § 36 er en
generalklausul, der giver mulighed for tilsidesættelse af
urimelige aftaler og aftalevilkår. Ved afgørelse af,
om det vil være urimeligt eller i strid med redelig
handlemåde at gøre en aftale eller et
aftalevilkår gældende, skal der efter aftalelovens
§ 36 tages hensyn til forholdene ved lejeaftalens
indgåelse, lejeaftalens indhold og senere indtrufne
omstændigheder.
Bestemmelsen kan tænkes anvendt
f.eks. i den situation, hvor en væsentlig uligevægt i
parternes forhandlingsmæssige eller økonomiske styrke
ved aftalens indgåelse har bevirket en urimelig aftale.
Ved vurderingen af parternes
forhandlingsmæssige styrke ved aftalens indgåelse vil
der kunne tages hensyn til, om parterne har været i
besiddelse af behørig information om de med aftalen
forbundne konsekvenser, herunder om parterne har været
repræsenteret af advokat eller anden rådgiver.
Et moment, der kan indgå i
vurderingen af, om en part er blevet behørigt informeret,
kan også være, om den svage part har været i
besiddelse af den tjekliste til brug for indgåelse af
lejekontrakter, som By, Bolig og Landdistriktsministeriet vil
udarbejde i forbindelse med lovens ikrafttræden.
Bestemmelsen kan endvidere tænkes
anvendt i tilfælde, hvor der er tale om en langvarig
lejekontrakt, hvor parterne ved lejeaftalens indgåelse ikke
har kunnet forudse en senere udvikling, men hvor tiden efter en
årrække må anses at være løbet fra
nogle af klausulerne i lejeaftalen.
Til nr. 3-5
Lejefastsættelsen sker efter
lejelovens almindelige regler med udgangspunkt i det lejedes
værdi. I lovforslaget indgår markedslejen som
fremtidigt grundlag.
Der er imidlertid en grundlæggende
forskel på de to lejefastsættelsesprincipper. Ved
markedsleje forstås den leje, som en kyndig lejer på
varslingstidspunktet ville aftale for det pågældende
lejeforhold. En kyndig udlejer på området for lejede
grunde vil være let at finde, mens en kyndig lejer normalt
vil være en sjældenhed. Derfor vil ejer-/lejerforholdet
i de fleste tilfælde være til udlejers fordel.
Enhedslisten ønsker med
ændringsforslaget at stille parterne mere lige. Dette kan ske
ved at overføre lejelovens bestemmelser til lovforslaget.
Hvis dette lejefastsættelsesprincip bliver gældende,
skal udlejer kunne dokumentere, at den gældende leje er
væsentligt under det lejedes værdi.
Til nr. 6
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. april 2014 i stedet for den 1. januar 2014, som
oprindelig foreslået.
Til nr. 7
Aftaler om leje af grund indgås som
udgangspunkt på tidsbestemte vilkår således, at
aftalen udløber på et i forvejen fastsat tidspunkt.
For sådanne aftaler finder loven som udgangspunkt anvendelse,
når der indgås en ny lejeaftale til erstatning af den
hidtidige, dvs. ved genudlejning efter genforhandling af den
gældende lejeaftale.
I nogle tilfælde indgås
lejeaftaler om sommerhusgrunde dog som tidsubegrænsede
lejeaftaler med den virkning, at aftalen gælder, indtil en af
parterne opsiger den eller den af en anden grund som f.eks.
misligholdelse ophører. I sådanne tilfælde kan
lejeforholdet principielt bevare sin gyldighed uden på noget
tidspunkt at blive omfattet af den foreslåede lov, idet
udlejeren ingen interesse har i at sige lejeaftalen op og lejeren
risikerer at miste grunden, hvis lejeren opsiger aftalen. Denne
retsstilling findes imidlertid ikke hensigtsmæssig, da det er
ønskeligt, at alle lejeaftaler om grunde, hvor lejeren har
opført et sommerhus, med tiden bliver omfattet af loven.
På denne baggrund foreslås, at
der i lovforslaget indsættes en overgangsordning, som
indebærer, at tidsubegrænsede lejeaftaler, som er
indgået før lovens ikrafttræden, efter en
overgangsperiode omfattes af den foreslåede lov.
Det foreslås derfor, at lejeaftaler
om sommerhusgrunde, som ikke er tidsbegrænsede, omfattes af
loven, når en eventuel uopsigelighedsperiode for udlejeren
tillagt en periode svarende til det aftalte opsigelsesvarsel for
udlejeren er udløbet. Samtidig foreslås, at loven dog
tidligst finder anvendelse på eksisterende lejeforhold om
sommerhusgrunde, hvorpå lejeren har opført et
sommerhus, dvs. den 1. april 2019, 5 år efter lovens
ikrafttræden.
For lejeaftaler, hvor en
uopsigelighedsperiode tilsammen med en periode svarende til
opsigelsesvarslet er udløbet inden lovens ikrafttræden
eller inden for de første 5 år efter lovens
ikrafttræden, indebærer overgangsordningen, at aftalen
først bliver omfattet af loven, når der er gået
5 år efter lovens ikrafttræden. Det samme gælder
for lejeaftaler, hvor der ikke er aftalt en uopsigelighedsperiode.
Udlejeren vil derfor i alle tilfælde have muligheden for at
indstille sig på den nye retstilstand og vurdere, om
lejeforholdet skal fortsættes eller opsiges.
Den foreslåede overgangsordning
indebærer således, at alle udlejere, der udlejer
sommerhusgrunde tidsubegrænset, vil få mulighed for at
tage stilling til, om de ønsker at fortsætte
udlejningen eller ved opsigelse foretrækker at frigøre
sig fra lejeforholdet, inden den foreslåede lov får
virkning på det pågældende lejeforhold. Dette
gælder dog ikke, hvis udlejeren allerede i den gældende
aftale generelt har fraskrevet sig muligheden for at opsige
aftalen.
Med den foreslåede overgangsordning
vil man som udlejer ikke opleve at blive frataget muligheden for
ved opsigelse at blive løst fra lejeaftalen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Bjarne Laustsen (S) Jan Johansen
(S) Jens Joel (S) Mette Reissmann (S) fmd. Simon Kollerup (S) Orla Hav (S)
Thomas Jensen (S) Liv Holm Andersen (RV) Lone Loklindt (RV) Ida
Auken (RV) Eigil Andersen (SF) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Özlem
Sara Cekic (SF) Lars Dohn (EL) Rosa Lund (EL) Louise Schack Elholm
(V) Martin Geertsen (V) Jane Heitmann (V) Preben Bang Henriksen (V)
Michael Aastrup Jensen (V) Karen Jespersen (V) nfmd. Karsten Lauritzen (V) Fatma
Øktem (V) Karina Adsbøl (DF) Alex Ahrendtsen (DF)
Morten Marinus (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Ole Birk Olesen
(LA) Charlotte Dyremose (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 34
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra ministeren for by, bolig og landdistrikter | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | Henvendelse af 24/10-13 fra Danske
Udlejere | 4 | Henvendelse af 4/11-13 fra
Strandforeningen Bøgebjerg Strand | 5 | Henvendelse af 12/11-13 fra Søren
Friis, Odense C | 6 | Henvendelse af 12/11-13 fra Søren
Martinussen, Kerteminde | 7 | Udkast til betænkning | 8 | Henvendelse af 25/11-13 fra Søren
Friis, Odense C | 9 | 2. udkast til betænkning | 10 | Henvendelse af 29/11-13 fra Søren
Friis, Odense C | 11 | 3. udkast til betænkning | 12 | Henvendelse af 30/11-12 fra Søren
Martinussen, Kerteminde | 13 | Ændringsforslag fra ministeren for
by, bolig og landdistrikter | 14 | Henvendelse af 3/12-13 fra Danske
Udlejere | 15 | Henvendelse af 3/12-13 fra
Fritidshusejernes Landsforening | 16 | Ændringsforslag fra ministeren for
by, bolig og landdistrikter | 17 | 4. udkast til betænkning | 18 | Ændringsforslag fra ministeren for
by, bolig og landdistrikter | 19 | Præsentation vist ved teknisk
gennemgang den 28/1-14 med Ministeriet for By, Bolig og
Landdistrikter | 20 | Ændringsforslag fra ministeren for
by, bolig og landdistrikter | 21 | Udvalgets videre behandling af
lovforslaget | 22 | 5. udkast til betænkning | 23 | 6. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 34
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvilke konsekvenser lovforslaget
har for indgåelse af nye lejeaftaler, herunder om parterne
stadig kan køre efter de aftaleretlige regler, som de
gør nu, hvis det er ønsket, til ministeren for by,
bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvad ministeren vil gøre i
forhold til de sommerhusejere, der kan være i en svær
situation nu pga. uhensigtsmæssige lejeforhøjelser,
til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om oversendelse af
præsentationen fra den tekniske gennemgang af lovforslaget,
til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm. om kommentar til henvendelse af
24/10-13 fra Danske Udlejere, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om kommentar til henvendelse af
4/11-13 fra Strandforeningen Bøgebjerg Strand, Dalby, til
ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. om en redegørelse for
fordelingen af sommerhuse på fremmed grund, i forhold til om
grunden er kommunalt ejet, privat ejet, statsejet eller andet, til
ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm. om en redegørelse for, hvilke
øvrige ejertyper der er af udlejede sommerhusgrunde, til
ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm., om det er korrekt, som angivet af
Ejendomsforeningen Danmark, at loven hovedsagelig vil finde
anvendelse på Kolonihavelejemål, til ministeren for by,
bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 9 | Spm., om en grundlejer, hvis
grundlejekontrakt har udløb eksempelvis i 2015, på
nogen måde via loven kan være sikker på at kunne
forlænge kontrakten med sin udlejer, til ministeren for by,
bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 10 | Spm., om en grundudlejer, der i dag har en
grundlejekontrakt med en grundlejer til udløb eksempelvis i
2015, ved at udarbejde en ny kontrakt med lejeren risikerer, at
denne via retten straks kan kræve den netop aftalte leje
nedsat, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og
ministerens svar herpå | 11 | Spm., om en grundlejer, der efter lovens
ikrafttræden med sin udlejer aftaler en forholdsmæssig
lav fast leje i eksempelvis 15 år og bygger et hus i tillid
hertil, risikerer, at grundudlejeren allerede efter 5 år
kræver en væsentligt højere leje, således
at parternes aftalte husleje ikke længere er gældende,
til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 12 | Spm., om en lejer, der med sin udlejer har
aftalt en fast lav leje for eksempelvis 15 år og bygget et
hus på grunden i tillid hertil, på nogen måde kan
være sikker på, at denne aftalte og forventede husleje
vil være gældende i de aftalte 15 år, til
ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 13 | Spm., om en lejer, der med sin udlejer har
aftalt en fast lav leje for eksempelvis 15 år og bygget et
hus på grunden i tillid hertil, på nogen måde kan
være sikker på, at denne aftalte vil være
gældende, hvis udlejer vælger at sælge grunden
til en ny grundejer, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 14 | Spm., om en lejer, der med sin udlejer har
aftalt en fast årlig regulering af grundlejen og samtidig med
sin udlejer ligeledes aftalt, at lejen kun skal stige med denne
faste årlige regulering, kan være sikker på, at
denne aftale holder, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 15 | Spm., om parterne gyldigt kan aftale en
fast stigning i lejen på f.eks. 3 pct. om året, til
ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 16 | Spm., om en lejer, der med sin udlejer er
enig om en bestemt husleje i eksempelvis 15 år - og i tillid
hertil bygger hus på grunden - kan være sikker
på, at denne husleje ikke stiger, til ministeren for by,
bolig og landdistrikter og ministerens svar herpå | 17 | Spm., om en lejer bliver bedre sikret mod
en huslejestigning ved at få en lejeaftale med en aftalt fast
leje tinglyst, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og
ministerens svar herpå | 18 | Spm., om en udlejer, der baserer sin
økonomi på en lejeaftale med lejer, har nogen
sikkerhed for, at lejeren ikke kan få den aftalte leje
nedsat, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og
ministerens svar herpå | 19 | Spm., om en udlejer, der - på trods
af parternes aftale - får sin husleje nedsat, kan bringe
lejemålet til ophør nu, hvor hans økonomiske
forudsætninger for lejemålet er bristet, til ministeren
for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 20 | Spm., om en udlejers
kreditforening/pengeinstitut, der har finansieret udlejerens
grundkøb, kan sikre sig mod, at lejeren får den
forudsatte aftalte husleje nedsat, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 21 | Spm., om en lejers
kreditforening/pengeinstitut, der har finansieret lejerens
husbyggeri, kan sikre sig imod, at udlejeren får den aftalte
husleje forhøjet, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 22 | Spm., om en udlejer, der har udlejet sin
grund til en lejer, aldrig kan bringe lejemålet til
ophør, så længe lejeren betaler sin husleje, til
ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 23 | Spm., om der kan indgås
tidsbegrænsede lejeaftaler, der ophører på et
bestemt tidspunkt med den virkning, at lejeren skal flytte, og om
der herefter gyldigt kan aftales en ny tidsbegrænset
lejeaftale mellem de samme parter, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 24 | Spm., om det gyldigt kan aftales mellem
parterne, at lejeren skal opsige med eksempelvis 8 måneders
varsel, så udlejer har bedre mulighed for at finde ny lejer,
til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 25 | Spm., om der kan skaffes
sammenligningslejemål til brug som bevis i sager om
grundlejens størrelse og om, hvilke bevismidler ministeren
forestiller sig anvendt i sager om markedsleje i henhold til
lovforslagets bestemmelser, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 26 | Spm., om en udlejer, der kun ønsker
at udleje til en bestemt lejer, kan sikre sig, at denne ikke
afstår lejemålet til en anden lejer, til ministeren for
by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 27 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
12/11-13 fra Søren Friis, Odense, til ministeren for by,
bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 28 | Spm. om kommentar til den interne
henvendelse af 12/11-13 fra Søren Martinussen, Kerteminde,
til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 29 | Spm. om kommentar til henvendelse af
25/11-13 fra Søren Friis, Odense, til ministeren for by,
bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 30 | Spm. om, hvor mange gange lejeniveauet i
en lejeaftale er tilsidesat under henvisning til aftalelovens
§ 36, hvad angår erhvervslejeloven og lejeloven, til
ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 31 | Spm. om kommentar til henvendelse af
29/11-13 fra Søren Friis, Odense, om markedsleje ved
udlændinges køb af sommerhus, jf. L 34 - bilag 10, til
ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 32 | Spm. om kommentar til den interne
henvendelse af 30/11-13 fra Søren Martinussen, Kerteminde,
til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 33 | Spm. om kommentar til henvendelse af
3/12-13 fra Danske Udlejere, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 34 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
3/12-13 fra Fritidshusejernes Landsforening, til ministeren for by,
bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 35 | Spm. om, hvilke økonomiske
beregninger ministeriet har foretaget i forbindelse med
lovforslaget, og hvilke økonomiske konsekvenser lovforslaget
vil have for ejere af sommerhuse på lejet grund, hvis
lovforslaget vedtages, som det foreligger, til ministeren for for
by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 36 | Spm. om en uddybning af
ændringsforslaget til § 11, stk. 2, for så vidt
angår tidsubegrænsede aftaler, til ministeren for by,
bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 37 | Spm., om loven vil gå forud for en
aftale mellem udlejer og lejer, når man lejer en grund, som
man har bygget et sommerhus på, eller om aftalen stadig er
gældende, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og
ministerens svar herpå | 38 | Spm,. om lovforslaget har noget at
gøre med, at der på Fyn har været en række
sager om sommerhuse på lejet grund, til ministeren for by,
bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 39 | Spm. om at kommentere artiklen på
Altinget.dk den 23/1-14: »Hård kritik af Carsten
Hansens sommerhuslov«, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 40 | Spm. om, hvor mange af de 9.000
sommerhusejere der har deres sommerhus på lejet grund, der
har oplevet problemer med de aftaleretlige regler, til ministeren
for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå |
|