Tillægsbetænkning afgivet af
Sundheds- og Forebyggelsesudvalget den 18. december 2013
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober
2013 og var til 1. behandling den 31. oktober 2013. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget. Udvalget afgav betænkning den 28.
november 2013. Lovforslaget var til 2. behandling den 5. december
2013, hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i Sundheds-
og Forebyggelsesudvalget.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 2
møder.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling
af lovforslaget stillet 26 spørgsmål til ministeren
for sundhed og forebyggelse til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
Nogle af udvalgets spørgsmål
til ministeren for sundhed og forebyggelse og dennes svar
herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse i den affattelse, hvori
det foreligger efter 2. behandling.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse.
Venstres og Liberal Alliances medlemmer af
udvalget er enige i hensigten med den danske implementering af dele
af EU-direktiv 2011/24/EU om patientrettigheder i forbindelse med
grænseoverskridende sundhedsydelser m.v.. V og LA deler fuldt
ud Europa-kommissionens intentioner med direktivet, nemlig, at der
skal sikres klarere rammer for både danske og andre
Eu/EØs-patienter, som ønsker at modtage behandling -
mod betaling - i et andet Eu/EØS-medlemsland end deres eget.
Direktivet er et kærkomment værktøj, der skaber
mulighederne for en endnu større klarhed om patienternes ret
til at modtage lægehjælp på tværs af EU's
landegrænser, sikrer en mere effektiv anvendelse af
sundhedsydelserne i medlemslandene og ikke mindst sikrer, at den
enkelte patients sygdomsforløb bliver så kort og
effektivt som overhovedet muligt. Især kravet om, at der i de
enkelte medlemslande skal etableres »nationale
kontaktpunkter«, hvor patienterne kan få information om
deres patientrettigheder og de praktiske forhold for deres
patientforløb, kan V og LA støtte.
Desværre er der aspekter af den
danske implementering, som V og LA stiller sig uforstående
over for. Det drejer sig overordnet om to forhold: For det
første den danske reger?ings forslag til implementering af
et system for forhåndsgodkendelser, som V og LA overordnet
anser som værende for rigidt og protektionistisk i sin
karakter. Og for det andet den danske regerings manglende vilje til
at imødekomme direktivets muligheder for
grænseoverskridende sundhedsydelser og derigennem en
styrkelse af den danske sundhedsklynge til gavn for både den
danske sundhedssektor, de danske patienter og de offentlige
sundhedsudgifter.
V og LA har igennem Folketingets behandling
af lovforslaget ved flere lejligheder spurgt ind til regeringens
forslag om forhåndsgodkendelse. V og LA finder, at der i
regeringens lovforslag er en divergens mellem direktivets krav om
forhåndsgodkendelse, jf. art. 8 (2), litra a (ii), hvor det
oplyses, at »forhåndsgodkendelse kræves ved
behandlinger, som kræver brug af højt specialiseret OG
omkostningskrævende medicinsk infrastruktur eller medicinsk
udstyr«, når der i bemærkningerne til L 33 -
lovforslagets enkelte bestemmelser - i § 1, til nr. 12,
står, at »Omfattet af forhåndsgodkendelse vil som
nævnt være specialfunktionerne, dvs. regionsfunktioner
og højt specialiserede funktioner«, hvor
regionsfunktioner er defineret således: »Ved
regionsfunktioner forstås funktioner, som har en vis
kompleksitet, er relativt sjældent forekommende og/ELLER
kræver en del ressourcer«. V og LA finder derfor, at
den danske implementering stiller krav om langt flere
forhåndsgodkendelser til behandlinger, end det var
påtænkt fra Kommissionens side. Samtidig finder V og LA
det givtigt, at man havde fulgt svensk forbillede og implementeret
et system, der ikke indeholder et egentligt obligatorisk krav om
forhåndsgodkendelser, men derimod et frivilligt tilbud om
dette, hvor patienten, hvis vedkommende ønsker det, kan
søge om en forhåndsbesked. V og LA stiller sig desuden
uforstående over for, at den danske regering med den danske
implementering ikke ønsker at udarbejde en oversigt over
behandlinger, der giver »automatisk«
forhåndsgodkendelse i udvalgte eller alle EU-lande, idet en
sådan oversigt ville gøre et patientforløb mere
gennemskueligt for patienten. Dog finder partiet det positivt, at
en ansøgning om forhåndsgodkendelse skal være
færdigbehandlet, senest 14 dage efter at ansøgningen
er modtaget af regionen.
V og LA ser i direktivet gode muligheder
for at udnytte den til stadighed stigende internationale
efterspørgsel efter sundhedsydelser og deler regeringens
tilkendegivelse af, at det marked, der er for behandling af
udenlandske patienter mod betaling på danske privatsygehuse,
vil kunne blive styrket som følge af implementeringen af
direktivet. V og LA finder dog, at regeringen ikke i
tilstrækkelig grad udnytter de synergieffekter, der
eksisterer mellem mulighederne i direktivet på den ene side
og det danske sundhedsvæsen på den anden side for
derigennem at tiltrække såkaldte sundhedsturister til
Danmark med øget vækst og beskæftigelse i den
danske sundhedsbranche til følge.
Det danske sundhedsvæsen er
karakteriseret ved et højt fokus på kvalitet og et
godt og solidt sammenspil mellem forskning og behandling. Men i
lighed med mange andre vestlige lande er de danske sundhedsudgifter
under pres. En aldrende befolkning, flere specialiserede
behandlinger, højt specialiseret udstyr og ikke mindst
stigende tilfælde af livsstilssygdomme vil over tid
føre til en forøgelse af de danske sundhedsudgifter.
Derfor finder V og LA det nødvendigt, at man fra politisk
side i højere grad, end det er tilfældet i dag,
bør fokusere på, hvordan det danske
sundhedsvæsen også i fremtiden kan levere en service af
god kvalitet og et godt patientforløb til gavn for de danske
patienter. For V og LA er en øget
konkurrenceudsættelse og et øget samarbejde mellem
private og offentlige sygehuse nogle gode bud på, hvordan vi
får mest muligt sundhed ud af vores sundhedsvæsen. Med
direktivet er perspektiverne i disse muligheder øget
betragteligt, men V og LA finder ikke, at regeringen formår
at understøtte Danmarks potentiale inden for dette
område tilstrækkeligt.
Den globale efterspørgsel efter
sundheds- og velfærdsløsninger er i hastig
vækst. V og LA finder, at det er en udvikling, som Danmark
har gode muligheder for at omsætte til vækst og
arbejdspladser i Danmark gennem øget eksport og
tiltrækning af investeringer. Danmark har både viden og
kompetence til at byde ind på en stigende global
efterspørgsel på sundheds- og
velfærdsløsninger. V og LA er således enig med
regeringen i, som det også fremgår af regeringens
»Vækstplan for sundheds- og
velfærdsløsninger, juni 2013«, at
»velfungerende og udviklingsorienteret hjemmemarked har stor
betydning for sundheds- og velfærdsvirksomhedernes
vækstmuligheder«. Men da det i praksis kun er de danske
privathospitaler, der kan indgå i en egentlig international
konkurrence om sundhedsturister og på den måde udnytte
de nye eksportmuligheder, der findes i EU-direktivet for at
tiltrække disse, beklager V og LA samtidig, at regeringen
bl.a. har forringet det udvidede frie sygehusvalg, da dette alt
andet lige - ud over at forringe danske patienters rettigheder -
samtidig betyder, at privathospitalerne står svagere på
hjemmemarkedet. Danmark går således glip af både
vækst og nye job, fordi regeringen ikke gør noget for
at udnytte potentialet for, at danske privathospitaler kan
sælge sundhedsydelser til udenlandske patienter.
V og LA stiller sig uforstående
overfor, at regeringen ikke søger at leve op til egne ord om
at sikre mere velfungerende og udviklingsorienterede
hjemmemarkeder. Dette ville ellers sammenholdt med EU-direktivet
medføre øget konkurrence både nationalt og
internationalt, men også effektiviseringer og øget
kvalitet og innovation i den danske sundhedssektor. Over tid
må disse synergieffekter kunne forventes at bidrage til at
imødekomme det stigende pres på de danske
sundhedsudgifter, samtidig med at det danske sundhedsvæsen
opnår øget vækst og beskæftigelse.
Samtidig må det forventes, at danske patienter derigennem
sikres højere kvalitet i deres sygdomsbehandling. Overordnet
finder V og LA derfor, at regeringen ikke formår at udnytte
direktivets muligheder for at tiltrække sundhedsturister til
Danmark, og at regeringen dermed spilder en oplagt mulighed for at
sikre fremtidig vækst og beskæftigelse i den danske
sundhedssektor. Dog ønsker V og LA fortsat at tilkendegive
deres støtte til lovforslaget, da partierne i overvejende
grad finder, at direktivets perspektiver og intentioner er af en
sådan karakter, at det ud fra en samlet vurdering vil
være en styrkelse af de danske patienters rettigheder og det
danske sundhedsvæsen.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Annette Lind (S) fmd. Flemming Møller Mortensen
(S) Poul Andersen (S) Karen J. Klint (S) Sophie Hæstorp
Andersen (S) Kirsten Brosbøl (S) Orla Hav (S) Camilla Hersom
(RV) Marlene Borst Hansen (RV) Liv Holm Andersen (RV) Annika Smith
(SF) Eigil Andersen (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Stine Brix (EL)
Per Clausen (EL) Hans Andersen (V) nfmd. Martin Geertsen (V) Jane Heitmann
(V) Sophie Løhde (V) Hans Christian Schmidt (V) Eyvind
Vesselbo (V) Finn Thranum (V) Liselott Blixt (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Karina Adsbøl (DF) Mette Hjermind Dencker
(DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Thyra Frank (LA) Benedikte
Kiær (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 16 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 33
Bilagsnr. | Titel |
---|
11 | Betænkning afgivet den 28. november
2013 | 12 | Udkast til
tillægsbetænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 33
Spm.nr. | Titel | 16 | Spm. om, hvordan man i Sverige har valgt at
implementere direktivet, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 17 | Spm. om, hvordan privathospitaler og andre
private behandlingstilbud vil være stillet som følge
af lovforslaget, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 18 | Spm. om at indhente en udtalelse fra det
svenske socialdepartement om implementeringen af direktivet i
Sverige, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens
svar herpå | 19 | Spm. om, hvad der skal til, for at
direktivet kan implementeres i Danmark på samme måde,
som man har valgt at implementere det på i Sverige, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 20 | Spm. om, hvad der skal til for at styrke
rammevilkårene for de danske privathospitaler, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 21 | Spm. om at ændre lovforslaget,
så forhåndsbeskeder i lighed med i Sverige ikke er et
krav, men en mulighed for de patienter, som måtte
ønske det, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 22 | Spm. om, at man med implementeringen af
direktivet i Danmark giver danske statsborgere et krav på
behandling på privathospitaler i et andet EU-land m.v., til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 23 | Spm. om, hvorfor det er obligatorisk med
forhåndsgodkendelse, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 24 | Spm. om, hvor lang den reelle
sagsbehandlingsfrist for forhåndsgodkendelser forventes at
blive, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens
svar herpå | 25 | Spm. om, hvad der sker, hvis
sagsbehandlingsfristen for forhåndsgodkendelser overskrides,
til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 26 | Spm. , om en overskridelse af
sagsbehandlingsfristen automatisk fører til en
forhåndsgodkendelse, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 27 | Spm. , om der vil blive udarbejdet en
oversigt over behandlinger, der automatisk forhåndsgodkendes
i udvalgte eller alle EU-lande, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 28 | Spm. om, at udlændinge godt kan
vælge at blive behandlet på danske privathospitaler
gennem det udvidede frie sygehusvalg, hvis deres hjemlande betaler,
til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 29 | Spm. , om den danske stat kan få lov
til at tjene penge ved at bruge privathospitalerne, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 30 | Spm. , om udlændinges hjemlande skal
betale DRG-taksten, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 31 | Spm. om, hvem der, hvis den egentlige
omkostning beregnes, så betaler for det bureaukrati, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 32 | Spm. om hjemlandene, hvis DRG-taksten
benyttes, nogle gange vil betale for meget og andre gange for lidt
m.v., til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens
svar herpå | 33 | Spm. om, hvem der skal betale en eventuel
korrektion, hvis en overpris ikke accepteres, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 34 | Spm. om, hvorledes ministerens svar
på spørgsmål 20, »[d]enne adgang
gælder både offentlige og private sygehuse«,
stemmer overens med ministerens svar på S 3483 (2011-12 ),
til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 35 | Spm. , om danske offentlige sygehuse
alligevel gerne må indgå i konkurrence med private
sundhedstjenesteydere om at behandle private betalingspatienter
m.v., til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens
svar herpå | 36 | Spm. om, hvorfor ministeren ikke mener, at
det er hensigtsmæssigt, at en overskridelse af
sagsbehandlingsfristen ikke fører til en automatisk
forhåndsgodkendelse, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 37 | Spm. om, hvorfor ministeren ikke har planer
om at udarbejde en sådan oversigt, jf. svaret i spm. 27, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 38 | Spm. om, at regeringen ikke mener, at der i
DRG-systemet eksisterer et juridisk grundlag, hvorpå en
udenlandsk patient eller et andet EU-land kan anlægge en sag
mod Danmark i henhold til direktivet i tilfælde af en
overbetaling i forhold til DRG-taksten, til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 39 | Spm. om, at direktivet tager højde
for, at EU-landene har forskellige skematiske takstsystemer,
herunder det danske DRG-system, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 40 | Spm. om, hvor lang sagsbehandlingstid der
må påregnes ved klage til Patientombuddet over
regionsrådets sagsbehandlingstid, til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 41 | Spm. , om sundhedsydelserne er omfattet af
specialeplanens regionsfunktioner, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | | |
|
Bilag 2
Nogle af udvalgets
spørgsmål til ministeren for sundhed og forebyggelse
og dennes svar herpå
Spørgsmålene og ministerens svar herpå er
optrykt efter ønske fra V og LA.
Spørgsmål nr. 5:
»CEPOS stiller i notatet »Nyt
EU-direktiv styrker det indre marked for sundhedsydelser«
spørgsmålstegn ved, om implementeringen af
EU-direktivet 2011/24/EU foretages i overensstemmelse med
direktivets kapitel III, artikel 8, stk. 2, litra a (ii), jf.
spørgsmål 4. I den forbindelse bedes ministeren
oplyse, hvor mange behandlinger der enten er højt
specialiserede eller er omkostningskrævende men ikke begge
dele. Ministeren bedes derudover oplyse, hvor mange behandlinger
der både er højt specialiserede og
omkostningskrævende? «
Svar:
Som det fremgår af min besvarelse af
spørgsmål nr. 4 (L 33) er det min opfattelse, at de af
Sundhedsstyrelsen fastsatte specialfunktioner, dvs. både
regionsfunktioner og højt specialiserede funktioner, er
omfattet af direktivets krav for forhåndsgodkendelse.
Det vurderes altså, at sundhedsydelserne
omfattet af specialeplanens regionsfunktioner og højt
specialiserede funktioner både kræver brug af
højt specialiseret og omkostningskrævende medicinsk
infrastruktur, eksempelvis specialiseret ekspertise hos det
sundhedsfaglige personale, eller omkostningskrævende
medicinsk udstyr, eksempelvis ift. scannere og andre apparater.
Jeg finder det på den baggrund ikke
umiddelbart formålstjenstligt at gennemgå
specialeplanerne for de 36 lægelige specialer med henblik
på at udarbejde lister over, hvorvidt behandlingerne enten er
højt specialiserede eller omkostningskrævende, men
ikke begge dele. På tilsvarende vis finder jeg det ej heller
formålstjenstligt at udarbejde en samlet liste over
behandlinger, der er højt specialiserede og
omkostningskrævende.
Spørgsmål nr. 19:
»Hvad skal der, efter ministerens
opfattelse, til for at direktivet kan implementeres i Danmark
på samme måde, som man har valgt at implementere det i
Sverige? «
Svar:
Med L 33 er der tilstræbt en
hensigtsmæssig implementering af direktivet ud fra danske
forudsætninger, bl.a. ift. eksisterende, danske
patientrettigheder og organiseringen af det danske
sundhedsvæsen.
Jeg finder derfor ikke anledning til at
foreslå direktivet implementeret som i Sverige.
Spørgsmål nr. 20:
»Hvad skal der, efter ministerens
opfattelse, til for at styrke rammevilkårene for de danske
privathospitaler, og er ministeren enig i, at en sådan
styrkelse vil føre til et øget potentiale, for at
danske privathospitaler vil klare sig bedre i konkurrencen med
hospitaler i de øvrige EU-lande som følge af
implementeringen af direktivet i EU? «
Svar:
Implementeringen af direktivet i de andre
EU/EØS-lande giver patienter fra disse lande adgang til
refusion fra hjemlandet for udgifter til sygehusbehandling i
Danmark, hvis hjemlandets betingelser, f.eks. om
forhåndsgodkendelse, er opfyldt. Denne adgang gælder
både offentlige og private sygehuse, og det marked, der er
for behandling af udenlandske patienter mod betaling på
danske privatsygehuse, må man derfor antage, vil kunne blive
styrket.
Jeg antager, at der med
spørgsmålet om at styrke rammevilkårene for de
danske privathospitaler sigtes til, om jeg vil ændre
vilkårene for danske patienters adgang til danske
privatsygehuse med betaling fra det offentlige. Det har jeg ingen
planer om. Disse regler er senest ændret med
indførelsen af det differentierede udvidede frie
sygehusvalg, som jeg finder, er en rigtig og afbalanceret
ordning.
Spørgsmål nr. 21:
»Ministeren bedes, i forlængelse
af ministerens svar på spørgsmål 16, oplyse, om
ministeren er villig til at ændre lovforslaget, så
forhåndsbeskeder, i lighed med Sverige, ikke er et krav, men
en mulighed for de patienter, som måtte ønske det,
samt oplyse hvad der ligger til grund for ministerens manglende
villighed, såfremt dette er tilfældet«
Svar:
Jeg finder det hensigtsmæssigt, at der
på visse områder, som beskrevet i lovforslaget, som
udgangspunkt er et krav om forhåndsgodkendelse. Baggrunden
for det er bl.a. hensynet til et stærkt dansk
sundhedsvæsen til gavn for alle danske patienter, så
der kan ydes rettidig behandling af høj kvalitet her i
landet.
Dette var også den tidligere
VK-regerings tilgang til direktivet, da dette blev forhandlet,
ligesom det ligger i forlængelse af de regler på
området, som VK-regeringen gennemførte for at leve op
til de EU-domme, som ligger til grund for direktivet.
For god ordens skyld bemærkes det, at
det vil være en fast anbefaling, at en dansk patient, der
ønsker behandling i et andet EU/EØS-land, inden
behandlingen påbegyndes, kontakter sit regionsråd for
at modtage en forhåndsgodkendelse, uanset om der er krav om
en forudgående godkendelse. Så patienten får
klarhed over, om der kan ydes refusion for den behandling, som
patienten ønsker, og hvor meget der kan ydes i refusion.
Spørgsmål nr. 22:
»Er det, efter ministerens opfattelse,
korrekt forstået, at man med implementeringen af direktivet i
Danmark giver danske statsborgere et krav på behandling
på privathospitaler i et andet EU-land, men at man, jf.
reglerne om det udvidede frie sygehusvalg, ikke har et sådant
krav på behandling på et privathospital i Danmark,
hvorfor danske privathospitaler med implementeringen af direktivet
stilles ringere end deres konkurrenter i de øvrige EU-lande?
«
Svar:
Jeg bemærker indledningsvis for god
ordens skyld, at patienters ret til behandling for dansk regning
ikke afhænger af statsborgerskabet, men af bopæl.
Det er korrekt, at patienter fra Danmark efter
implementeringen - hvis de opfylder en række betingelser -
har ret til refusion for behandlingsudgifter i andre
EU/EØS-lande, og at de ventetidsfrister på 1 eller 2
måneder, der gælder for behandling på danske
privatsygehuse efter reglerne om det udvidede frie sygehusvalg, er
uden betydning i denne sammenhæng.
Det bemærkes dog, at adgangen til
refusion for planlagt behandling i andre EU/EØS-lande efter
lovforslaget er betinget af en forhåndsgodkendelse, hvis der
er tale om sygehusbehandling, der indebærer indlæggelse
eller er specialiseret behandling, og at ansøgning om
forhåndsgodkendelse kan afslås, hvis behandlingen kan
tilbydes rettidigt i Danmark. På en væsentlig del af
sygehusbehandlingens område, er det således mindre
sandsynligt, at patienter opnår ret til behandling i
udlandet, før de opnår ret til behandling på
danske privatsygehuse efter reglerne om udvidet frit valg.
Spørgsmål nr. 27:
»Vil ministeren oplyse, om der vil blive
udarbejdet en oversigt over behandlinger, der "automatisk"
forhåndsgodkendes i udvalgte eller alle EU-lande? «
Svar:
Jeg har ikke umiddelbart planer om at
udarbejde en sådan oversigt.
Spørgsmål nr. 32:
»Hvis DRG-taksten benyttes vil
hjemlandene nogle gange betale for meget og andre gange for lidt.
Vil EU/ hjemlandene acceptere, at hjemlandene betaler for meget? Og
vil en sådan overbetaling tilgå den produktive
afdeling/sygehus, som det er tilfældet med den almindelige
danske afregning, jf. DRG-systemet? «
Svar:
De danske sygehuse skal hos de udenlandske
patienter opkræve de samme takster som ved afregningen for
danske patienter, d.v.s. som hovedregel DRG-takster på
offentlige sygehuse og markedsbestemte takster på private
sygehuse. Det er fuldt ud i overensstemmelse med direktivet og vil
ikke kunne anfægtes af EU eller andre lande.
Det er korrekt, at fælles, skematiske
takstsystemer som DRG bygger på gennemsnitsberegninger, og at
de konkrete udgifter for et sygehus vedrørende den enkelte
konkrete patient derfor kan være enten højere eller
lavere. Det er velkendt i alle systemer og kan ikke anfægtes
af udenlandske patienter eller deres hjemlande, når blot
taksterne ikke diskriminerer mellem danske og udenlandske
patienter.
Det bemærkes i øvrigt, at det
ikke er nogen forudsætning, at sygehusenes takster svarer til
deres omkostninger. I særdeleshed er det ikke tilfældet
for de markedsbestemte takster på private sygehuse, som
tværtimod drives med henblik på at opnå et
overskud.
Endelig kan jeg oplyse, at det afhænger
af den enkelte regions budgetstyringsprincipper, om over- eller
underskud ved de enkelte sygehuses behandling af patienter fra
andre regioner eller andre lande tilfalder sygehuset eller
regionens fælles kasse.
Spørgsmål nr. 34:
»Ministeren bedes redegøre for
hvorledes ministerens svar på spørgsmål 20 (L
33): »[d]enne adgang gælder både offentlige og
private sygehuse«, stemmer overens med ministerens svar
på S 3483 (2011-12), hvori ministeren skriver, at: »De
nuværende regler hviler på det udgangspunkt, at det
offentlige sygehusvæsens opgave er at behandle de offentlige
patienter, som de efter lovgivningen har pligt til at behandle
gratis. Det er derimod ikke deres opgave - med skatteborgernes
penge i ryggen at konkurrere med private sundhedstjenesteydere om
at behandle private betalingspatienter fra ind- eller
udland«.«
Svar:
Min besvarelse af S 3483 tog udgangspunkt i de
i 2012 og endnu i dag gældende regler, og besvarelsen
afspejler, at de offentlige sygehuse efter sundhedsloven har til
opgave at levere ydelser til de personer, der har ret til
vederlagsfri behandling efter sundhedsloven.
For at sikre overensstemmelse mellem
direktivets regler om ikke-diskrimination af patienter fra andre
EU/EØS-lande må de offentlige sygehuse have mulighed
for mod betaling at yde planlagt behandling til disse patienter,
hvilket netop foreslås med lovforslaget som en
nødvendig del af direktivets implementering.
Der er således ingen uoverensstemmelse
mellem besvarelserne, der refereres til i
spørgsmålet.
Heller ikke efter den foreslåede
lovændring er det imidlertid de offentlige sygehuses opgave
at konkurrere med private sundhedstjenesteydere om at
tiltrække private betalingspatienter fra ind- eller udland.
Det er således fortsat ikke en offentlig sygehusopgave at
drive aktiv kommercielt begrundet virksomhed med skatteborgernes
penge i ryggen og i konkurrence med private sygehuse og klinikker,
men man får i overensstemmelse med direktivet mulighed for at
behandle de patienter fra andre lande, henvender sig med
ønske herom.
Spørgsmål nr. 37:
»I forlængelse af svaret på
spørgsmål 27 (L 33) bedes ministeren uddybe, hvorfor
ministeren ikke har planer om at udarbejde en sådan oversigt?
«
Svar:
Jeg påtænker ikke at udarbejde en
liste over, hvilke behandlinger der enten er eller ikke er omfattet
af et krav om forhåndsgodkendelse i udvalgte eller alle
EU/EØS-lande, dels da det vil være overordentligt
vanskeligt at tilvejebringe de samlede korrekte oplysninger, dels
da jeg vanskeligt kan se nytten af en sådan liste.
Spørgsmål nr. 38:
»Skal ministerens svar på
spørgsmål 32 (L 33) forstås således, at
regeringen ikke mener, at der i DRG-systemet eksisterer et juridisk
grundlag, hvorpå en udenlandsk patient eller et andet EU-land
kan anlægge en sag mod Danmark i henhold til direktivet, i
tilfælde af en overbetaling i forhold til DRG-taksten?
«
Svar:
Efter min opfattelse er der ikke i direktivet
eller andetsteds grundlag for at anfægte, at det danske
DRG-takstsystem for sygehusvæsenet kan anvendes i forbindelse
med afregning for behandling af patienter fra andre
EU/EØS-lande.
Jeg henviser i øvrigt til min
besvarelse af SUU spørgsmål nr. 39 (L 33).
Spørgsmål nr. 39:
»Skal ministerens svar på
spørgsmål 32 (L 33) forstås således, at
direktivet tager højde for, at EU-landene har forskellige
skematiske takstsystemer, herunder det danske DRG-system?
«
Svar:
Det fremgår af direktivets art. 4 (4),
at medlemsstaterne skal sikre, at sundhedstjenesteyderne på
deres område anvender den samme prisskala for sundhedsydelser
til patienter fra andre medlemsstater som for patienter fra
medlemsstaten i en tilsvarende helbredssituation, eller at de
forlanger en pris, der udregnes i henhold til objektive,
ikke-diskriminerende kriterier, hvis der ikke findes nogen
tilsvarende pris for indenlandske patienter.
På den baggrund kan det efter min
opfattelse ikke anfægtes, at danske offentlige sygehuse
både kan og skal anvende de samme takster over for patienter
fra andre lande, som de anvender over for danske patienter fra
andre regioner, d.v.s. i de fleste tilfælde
DRG-taksterne.
Spørgsmål nr. 41:
»I forlængelse af ministerens svar
på spørgsmål 4 (L 33), hvor »Det«
vurderes[altså], at sundhedsydelserne omfattet af
specialeplanens regionsfunktioner og højt specialiserede
funktioner både kræver brug af højt
specialiseret og omkostningskrævende medicinsk infrastruktur,
eksempelvis specialiseret ekspertise hos det sundhedsfaglige
personale, eller omkostningskrævende medicinsk udstyr,
eksempelvis ift. scannere og andre apparater, bedes ministeren
redegøre for, hvordan det kan være i overensstemmelse
med direktivet, når man i direktivet udtrykkeligt taler om
»og« og ikke »og/eller«? «
Svar:
Jeg henviser til min besvarelse af
spørgsmål 4 (L 33), hvor der netop redegøres
for, at de af Sundhedsstyrelsen fastsatte specialfunktioner, dvs.
både regionsfunktioner og højt specialiserede
funktioner, er omfattet af direktivets krav for
forhåndsgodkendelse, jf. art. 8 (2), litra a (ii).
Ved regionsfunktioner forstås
funktioner, som har en vis kompleksitet, er relativt sjældent
forekommende og/eller kræver en del ressourcer, herunder
f.eks. samarbejde med flere andre specialer. Dette falder efter min
opfattelse inden for direktivets art. 8 (2), litra a (ii), hvor der
er krav om brug af højt specialiseret og
omkostningskrævende medicinsk infrastruktur eller medicinsk
udstyr. Som nævnt i min besvarelse af spørgsmål
4 (L 33) kan det eksempelvis dreje sig om specialiseret ekspertise
hos det sundhedsfaglige personale eller omkostningskrævende
medicinsk udstyr, eksempelvis scannere og andre apparater
For god ordens skyld bemærkes det, at
det omtalte »og/eller« relaterer sig til kriterierne
for specialeplanen og ikke direktivets kriterier.