Betænkning afgivet af Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget den 28. november 2013
1. Ændringsforslag
Ministeren for sundhed og forebyggelse har
stillet 7 ændringsforslag til lovforlaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober
2013 og var til 1. behandling den 31. oktober 2013. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren for sundhed og forebyggelse sendte den 28. juni 2013
dette udkast til udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 372 (2012-13).
Den 3. oktober 2013 sendte ministeren for sundhed og forebyggelse
de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 15
spørgsmål til ministeren for sundhed og forebyggelse
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
Nogle af udvalgets spørgsmål
til ministeren for sundhed og forebyggelse og dennes svar
herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
Teknisk gennemgang
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har
på et møde den 30. oktober 2013 givet en teknisk
gennemgang af lovforslaget.
Samråd
Der er afholdt et lukket samråd med
ministeren for sundhed og forebyggelse den 20. november 2013 om en
drøftelse af lovforslaget, jf.
samrådsspørgsmål A.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
støtter, at borgerne i Danmark kan få den bedste
hjælp. Derfor vil DF gerne sikre, at man kan få
hjælpen, og hvis man ikke kan få den i Danmark, skal
man kunne bruge det samme beløb på at få
ydelsen/behandlingen i et andet EU-land. Derfor støtter DF
lovforslaget, da intentionen er god. DF's bekymring kan være
den praktiske implementering. Hvis loven skal fungere efter
hensigten, må der være fokus på de hindringer,
som denne lov faktisk kan have mange af. Og i praksis kommer det
til at afhænge af dels ministerens vejledning til loven, dels
hvordan regionerne efterfølgende implementerer regle?rne.
Her lægger DF vægt på ministerens svar på
spørgsmål 14 til lovforslaget (optrykt som bilag til
betænkningen), hvor ministeren understreger regioners og
kommuners pligt til at sikre borgerne de bedst mulige
patientforløb.
Liberal Alliances medlemmer af udvalget
skal udtale, at LA allerede i sit valgprogram til folketingsvalget
i 2011 udtrygte ønske om, at fritvalgsordningerne blev
udvidet til at gælde alle anerkendte operationer i hele EU,
også hvis de pågældende operationer alene var
anerkendt i et andet EU-land og ikke i Danmark. Dette er et godt
skridt på vejen. LA's udgangspunkt var et ønske om, at
der skal være et reelt frit grænseoverskridende
sygehusvalg, sådan at pengene kan følge patienten og
borgerne kan få den bedst mulige behandling. LA mener derfor,
at det er godt, at danskere kan tage ud i Europa og få
mulighed for bedre behandling, omend LA samtidig er opmærksom
på, at der er en reel risiko for, at bureaukratiet vil
være for stort og besværligt, så der ikke er nok,
der vil få lov til at benytte sig af mulighederne. LA
fremhæver endelig, at det er positivt, at folk fra andre
lande kan komme til Danmark og modtage behandling mod at betale for
de ydelser, der leveres.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling, men vil stemme
for de stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget finder,
at lovforslaget er et klart eksempel på, hvordan EU-domstolen
indimellem laver ny politik, som så bliver til lovgivning i
en dansk sammenhæng. Oprindelig var sundhedspolitikken et
nationalt anliggende og ikke et tema for EU, men så slog en
række domme fra EU-domstolen fast, at sundhed skulle
betragtes som tjenesteydelser og dermed også være et
anliggende for det indre marked. EL mener ikke, at man skal
betragte sundhed som en vare, som skal kunne reguleres af EU
på et indre marked, hvor klassiske markedskræfter er
grundprincipperne. Ansvaret for sundhedsområdet skal
fastholdes i det enkelte land og skal ikke gøres til
genstand for internationale overvejelser om, hvilke patientgrupper
eller -typer der er profitable og skal tiltrækkes til en
bestemt behandling. Forslaget rummer en potentiel skævhed
ikke kun i forholdet mellem EU-landene, men også i forhold
til borgerne. Hvis man som borger selv skal finde en behandling i
et andet land end Danmark og også selv skal lægge ud,
inden man får refunderet udgifterne til en sådan
behandling - måske også selv betale for transport og
ophold - er der naturligt en skævhed i, hvem det er, der dels
kan overskue det, dels selv kan lægge ud for behandlingen.
EL anerkender, at der ligger nogle forbedringer af patienters
rettigheder i lovforslaget, hvis man kigger snævert på
de danske patienter, men EL kan ikke støtte, at
sundhedsområdet skal være et anliggende for det indre
marked, og at EU skal regulere, hvordan samarbejdet mellem landene
skal være. Derfor kan EL ikke støtte lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af ministeren for sundhed
og forebyggelse, tiltrådt af udvalget:
1) Nr.
11 affattes således:
»11. I §
79, stk. 1, indsættes som 2.-4.
pkt.:
»Medmindre behandling sker akut, hvor
henvisning ikke kan indhentes forinden, skal personen være
henvist til behandling af en læge eller tandlæge.
Personen kan også være henvist af andre autoriserede
sundhedspersoner eller myndigheder, når regionsrådet
forinden har offentliggjort, at disse har adgang til henvisning.
Regionsrådet kan endvidere efter en konkret vurdering yde
sygehusbehandling til en person, der ikke er henvist til
behandling, jf. 2. og 3. pkt., når omstændighederne
taler derfor.««
[Henvisning til
sygehusbehandling]
2)
Efter nr. 13 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
157 indsættes efter stk. 6 som nye stykker:
»Stk. 7.
Sundhedsstyrelsen inddaterer en borgers køb af medicin i et
andet EU/EØS-land i registeret, når styrelsen har
truffet beslutning om, at der ydes tilskud til borgerens
medicinkøb, jf. § 168, stk. 3.
Stk. 8. Ministeren for
sundhed og forebyggelse fastsætter regler om
Sundhedsstyrelsens inddatering af oplysninger i registeret efter
stk. 7.«
Stk. 7-11 bliver herefter stk.
9-13.«
[Inddatering af oplysninger i FMK
om lægemidler købt i et andet EU/EØS-land,
hvortil der ydes tilskud]
3)
Efter nr. 15 indsættes som nye numre:
»02. I §
170 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætter
nærmere regler om befordringsgodtgørelse til personer
omfattet af stk. 1 og til personer, der har ret til tilskud til
ydelser ved alment praktiserende læge efter § 168, stk.
1.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
03. § 170,
stk. 2, 2. pkt., der bliver stk. 3, 2. pkt., affattes
således:
»Ministeren for sundhed og forebyggelse
fastsætter nærmere regler om
befordringsgodtgørelse ved besøg hos
speciallæge for personer omfattet af 1. pkt., personer
omfattet af § 59, stk. 1, og personer, der har ret til tilskud
til ydelser ved speciallæge efter § 168, stk.
1.«
04. I
§ 171, stk. 1, ændres
»§§ 73-83 og 86-89« til: »§§
79-83 og 86-89 a«.
05. I
§ 171, stk. 2, ændres
»§§ 86, 87, 87 b og 87 f« til:
»§§ 86, 87, 87 b, 87 f og 89 a«.
06. I
§ 171, stk. 3, indsættes som
2. pkt.:
»Regionsrådet yder
godtgørelse for befordring til personer, der er omfattet af
1. pkt. og har ret til refusion af udgifter til behandling i andre
EU/EØS-lande i medfør af § 89 a.«
07. I
§ 171 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætter
nærmere regler om godtgørelse efter stk. 3.«
08. I
§ 172, 1. pkt., ændres
»jf. § 140« til: »jf. § 140 og §
168, stk. 1«.«
[Præcisering af ret til
befordringsgodtgørelse]
4)
Efter nr. 17 indsættes som nye numre:
»09. I §
262, stk. 1, ændres »§§ 79-83, 86, 87,
stk. 1-3, 87 b, 87 f og 89« til: »§§ 79-83 og
86, § 87, stk. 1-3, og §§ 87 b, 87 f, 89 og 89
a«.
010. I
§ 263 ændres »§
140« til: »§ 140 og § 168, stk.
1«.«
[Konsekvensrettelser som
følge af præcisering af ret til
befordringsgodtgørelse]
5)
Efter nr. 18 indsættes som nye numre:
»011. I §
271, stk. 1, nr. 4, ændres »eller 9« til:
»eller 11«.
012. I
§ 271, stk. 4, ændres
»§ 157, stk. 5 og 10« til: »§ 157, stk.
5 og 12«.«
[Konsekvensrettelse som
følge af Sundhedsstyrelsens inddatering af oplysninger i
FMK]
Til § 4
6) I
stk. 2, 1. pkt., indsættes efter
»denne lovs § 1, nr. 9,«: »§ 157, stk.
7 og 8, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 01,«.
[Bemyndigelse til at
fastsætte ikrafttrædelsestidspunktet for
Sundhedsstyrelsens inddatering af oplysninger i FMK]
7) I
stk. 2, 2. pkt., indsættes efter
»§§ 57 b-d,«: »§ 157, stk. 7 og
8,«.
[Bemyndigelse til at
fastsætte ikrafttrædelsestidspunktet for
Sundhedsstyrelsens inddatering af oplysninger i FMK]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede nyaffattelse af §
79, stk. 1, indebærer i forhold til det oprindelig
foreslåede, at der indsættes et nyt 3. pkt. mellem de
to tidligere foreslåede punktummer, hvorfor det af
lovtekniske grunde er mere enkelt at nyaffatte § 79, 2.-4.
pkt., samlet.
Den foreslåede ændring med det
nye 3. pkt. tilsigter, at regionsrådene, når det
vurderes hensigtsmæssigt, sikres mulighed for at anerkende
henvisninger fra andre autoriserede sundhedspersoner og
myndigheder, når regionsrådet forinden har
offentliggjort, at andre autoriserede sundhedspersoner og
myndigheder har adgang til henvisning.
Formålet med tilføjelsen er at
sikre, at regionsrådene fortsat har mulighed for at
videreføre henvisningspraksis fra andre end læger og
tandlæger. Det i øvrigt beskrevne vedrørende
§ 79, stk. 1, herunder om regionsrådets mulighed for at
afvise en henvisning, finder tilsvarende anvendelse ved dette
foreslåede 3. pkt.
Den foreslåede betingelse om, at
henvisningen afgrænses til at være fra andre
autoriserede sundhedspersoner og myndigheder, må ses i lyset
af princippet om ikkeforskelsbehandling i medfør af direktiv
2011/24/EU, hvorfor det findes hensigtsmæssigt at
afgrænse kredsen af andre grupper, der kan modtages
henvisninger fra. Den foreslåede betingelse om, at
regionsrådet forinden skal offentliggøre, hvilke
autoriserede sundhedspersoner og myndigheder der har adgang til
henvisning, tilsigter at sikre, at der for danske patienter er
klarhed om, hvorfra henvisninger i det offentlige, danske
sygehusvæsen accepteres, idet dette er relevant i forhold til
ret til refusion for behandling i andre EU/EØS-lande efter
den foreslåede § 89 a. Dette kan eksempelvis let oplyses
på regionsrådets hjemmesider m.v.
Den foreslåede ændring
indebærer, at den nuværende praksis, for så vidt
angår henvisning på det børne- og
ungdomspsykiatriske område, kan opretholdes. Henvisning af
børn og unge til den regionale psykiatri foregår
oftest via almen praksis (cirka halvdelen af henvisningerne), men
omkring 20 pct. af henvisningerne kommer fra den
pædagogisk-psykologiske rådgivning (PPR) og
socialforvaltningen. Der er endvidere praksis for, at
spædbørn kan henvises til børne- og
ungdomspsykiatrien af sundhedsplejersker. PPR er ofte nogle af de
første fagpersoner, der har kontakt til de skrøbelige
eller psykisk syge børn og unge, og de spiller derfor en
vigtig rolle i forhold til rådgivning og udredning. Der er
dog betydelig variation fra kommune til kommune, med hensyn til
hvor stor en rolle PPR spiller i forhold til visitation. Med
ændringsforslaget vil det være muligt at
fortsætte den hidtidige henvisningspraksis på det
børne- og ungdomspsykiatriske område, det vil sige, at
henvisning til børne- og ungdomspsykiatrien også vil
kunne ske via PPR og socialforvaltningerne i kommunerne samt af
sundhedsplejersker, for så vidt angår
spædbørn.
Til nr. 2
Det fremgår af sundhedslovens §
157, stk. 1, at Lægemiddelstyrelsen (nu Statens Serum
Institut) er ansvarlig for at drive en elektronisk registrering af
de enkelte borgeres medicinoplysninger, herunder ordination,
køb, udlevering, indtagelse, dosisændring,
ophør og sundhedspersoners instruktioner om brug af medicin,
og oplysninger, der er relateret til borgernes
medicinoplysninger.
Efter § 157, stk. 6, 2. pkt., har
apotekere og apotekspersonale adgang til oplysninger, der er
registreret om ordinati?oner, når adgangen er
nødvendig for ekspedition af ordinationen.
Det er vigtigt, at sundhedsfaglige personer
kan have tillid til de medicinoplysninger, der er registreret om
borgeren (via programmet i det Fælles Medicinkort, FMK),
således at registeret er egnet til at leve op til sit
formål om at være lægers redskab til at sikre
kvaliteten og sikkerheden af borgernes medicinanvendelse.
Det foreslås derfor med bestemmelsen
i § 157, stk. 7, at Sundhedsstyrelsen i forbindelse med
styrelsens beslutning om, at der skal gives tilskud til en borgers
køb af et lægemiddel i et andet EU/EØS-land -
ud over indberetning til Det Centrale Tilskudsregister (CTR) -
også foretager inddatering af borgerens medicinkøb til
FMK.
Det bemærkes, at Sundhedsstyrelsen
alene vil inddatere medicinoplysninger og derved ikke får
indblik i borgerens øvrige medicinering. For de
medicinoplysninger, som Sundhedsstyrelsen inddaterer, og som det
sker for al anden indberetning og anvendelse af FMK, vil der blive
foretaget en automatisk registrering (logning), hvoraf det
fremgår, at det er en indberetning foretaget af
Sundhedsstyrelsen
Det er vurderingen, at den foreslåede
bestemmelse i § 157, stk. 7, opfylder undtagelsesbestemmelsen
i § 7, stk. 5, i lov om behandling af personoplysninger, jf.
lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af personoplysninger med
senere ændringer. Efter denne bestemmelse gælder
forbuddet mod behandling af helbredsmæssige oplysninger ikke
for personer inden for sundhedssektoren, der er undergivet
tavshedspligt, hvis behandlingen er nødvendig med henblik
på bl.a. patientbehandling. Denne vurdering stemmer overens
med den vurdering, der blev foretaget i forbindelse med apotekers
adgang til FMK i forbindelse med ekspedition af recepter på
apoteket i forbindelse med det lovforslag, der dannede grundlag for
bestemmelsen i sundhedslovens § 157, stk. 6 (lov nr. 1556 af
20. december 2006 om ændring af sundhedsloven m.v.).
Det foreslås endelig i § 157,
stk. 8, at ministeren for sundhed og forebyggelse bemyndiges til at
fastsætte nærmere regler om Sundhedsstyrelsens
inddatering af oplysninger i registeret.
Til nr. 3
Med de foreslåede ændringer af
sundhedslovens kapitel 53 om befordring og
befordringsgodtgørelse præciseres mulighederne for at
modtage befordringsgodtgørelse, når en patient
modtager behandling i andre EU/EØS-lande efter den
foreslåede § 89 a og den gældende § 168, stk.
1. I tilknytning hertil tilsigtes det desuden at præcisere
enkelte bestemmelser om befordring her i landet, idet disse regler
anvendes parallelt med mulighederne for at modtage
befordringsgodtgørelse, når en patient modtager
refusion eller tilskud til behandling i andre EU/EØS-lande
efter den foreslåede § 89 a og den eksisterende §
168, stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse i §
170, stk. 2, bemyndiger således ministeren for sundhed og
forebyggelse til at fastsætte nærmere regler om
befordringsgodtgørelse til gruppe 1-sikrede personer ved
behandling hos alment praktiserende læge her i landet samt i
de situationer, hvor gruppe 1-sikrede personer måtte have ret
til tilskud til ydelser ved alment praktiserende læge efter
§ 168, stk. 1.
Bemyndigelsen påtænkes
udmøntet ved ændring af bekendtgørelse nr. 1266
af 15. december 2012 om befordring eller
befordringsgodtgørelse (herefter
befordringsbekendtgørelsen). Bemyndigelsen vil blive
udmøntet således, at en gruppe 1-sikret person, der i
dag måtte have ret til befordringsgodtgørelse i
forbindelse med behandling hos den praktiserende læge, kan
få tilsvarende befordringsgodtgørelse, hvor personen i
medfør af sundhedslovens § 168, stk. 1, modtager
tilskud fra regionsrådet til behandling hos alment
praktiserende læge i et andet EU/EØS-land.
Godtgørelsen vil blive ydet på samme vis, som hvor
behandlingen finder sted hos den valgte læge i Danmark og
således med et beløb svarende til befordringsudgiften
med det efter forholdene billigste forsvarlige befordringsmiddel og
forudsætter befordringsudgifter til og fra behandlingsstedet
på mindst 25 kr. Godtgørelsen kan ikke overstige
personens faktiske befordringsudgifter.
Med henblik på at sikre, at der
fortsat ydes tilsvarende befordringsgodtgørelse og ud fra
samme kriterier, vil det ved bekendtgørelse blive
præciseret, at befordringsgodtgørelse fra
kommunalbestyrelsen forudsætter, at behandlingen er foretaget
hos den valgte læge. Den foreslåede præcisering
svarer til den nuværende praksis efter § 170, stk. 1,
hvoraf det fremgår, at kommunalbestyrelsen i
sygdomstilfælde yder godtgørelse for nødvendig
befordring til og fra alment praktiserende læge til personer,
der er omfattet af § 59, stk. 1, og som modtager social
pension, hvis personen modtager behandling for regionens regning
efter denne lov.
I visse situationer har gruppe 1-sikrede
personer, som enten er bosat på øer, hvor der ikke er
etableret lægepraksis, eller som af
registreringsmæssige årsager ikke kan tilmeldes en
læge, adgang til at søge behandling hos enhver alment
praktiserende læge, jf. § 2, stk. 2, i
bekendtgørelse nr. 1238 af 5. december 2006 om behandling
hos læge i praksissektoren. Med henblik på at sikre
hensigtsmæssig afgrænsning af den
pågældende personskreds' valg af læge, bl.a.
henset til rettigheder om grænseoverskridende sundhedsydelser
i medfør af direktiv 2011/24/EU i forhold til ret til
tilskud til ydelser i praksissektoren, foreslås det, at der
med hjemmel i den foreslåede § 170, stk. 2, vil blive
fastsat regler om, at den pågældende personkreds har
ret til godtgørelse af deres befordringsudgifter som minimum
svarende til befordringsudgiften til den nærmest beliggende
alment praktiserende læge, der ikke er forhindret i at yde
lægehjælp. Med adgang til at fastsætte
nærmere regler herom vil hensynet til at sikre persongruppens
ret til valg af alment praktiserende læge blive iagttaget,
samtidig med at persongruppen ikke utilsigtet og uden
begrænsninger kan foretage lægebesøg hos alment
praktiserende læge i alle EU/EØS-lande med de
potentielt uforholdsmæssigt store udgifter til
godtgørelse af befordringsudgifter.
Med den foreslåede ændring af
§ 170, stk. 2, 2. pkt., der med forslaget bliver stk. 3, 2.
pkt., foreslås det, at ministeren for sundhed og forebyggelse
fastsætter nærmere regler om
befordringsgodtgørelse til speciallæge, som på
regionsrådets regning foretages i et andet
EU/EØS-land, jf. sundhedslovens § 168, stk. 1. Med den
foreslåede ændring vil der i
befordringsbekendtgørelsen blive fastsat bestemmelser om
befordringsgodtgørelse til personer, som i medfør af
sundhedslovens § 168, stk. 1, modtager tilskud fra
regionsrådet til behandling hos speciallæge i et andet
EU/EØS-land. Det bemærkes, at det i § 7 i
befordringsbekendtgørelsen er fastlagt, at
befordringsgodtgørelse til speciallæge kun ydes i
forbindelse med besøg hos den speciallæge inden for
vedkommende speciale, der har konsultation nærmest ved
patientens opholdssted. Hvis denne speciallæge er forhindret
i at yde lægehjælp, ydes der
befordringsgodtgørelse til den nærmeste, som ikke er
forhindret. Søger patienten fjernere beliggende
speciallæge, kan der ydes befordringsgodtgørelse med
det beløb, patienten havde ret til, hvis denne havde
søgt den nærmest beliggende speciallæge. Denne
begrænsning tilsigtes også at omfatte personer, som i
medfør af sundhedslovens § 168, stk. 1, modtager
tilskud fra regionsrådet til behandling hos speciallæge
i et andet EU/EØS-land.
Med udgangspunkt i den i dag faste praksis
foreslås desuden en tilføjelse i § 171, stk. 1,
således at det præciseres, at regionsrådenes
befordringsforpligtelse til sygehusbehandling til personer, der
modtager pension efter de sociale pensionslove, også omfatter
befordring til sygehusbehandling i andre EU/EØS-lande, som
med nærværende lovforslag påtænkes
reguleret i den foreslåede § 89 a.
Dette er i overensstemmelse med den
nuværende praksis, hvor der ydes
befordringsgodtgørelse til sygehusbehandling, som foretages
på regionsrådets regning i andet EU/EØS-land,
svarende til befordringsudgiften til det sygehus, patienten ville
være henvist til efter regionsrådets
visitationskriterier. Med henblik på at kunne fastsætte
nærmere regler herom som på det øvrige
befordringsområde foreslås der en ændring af
§ 171, stk. 2, således at ministeren for sundhed og
forebyggelse kan fastsætte regler om omfang og vilkår
for befordringsgodtgørelse for personer, som på
regionsrådets regning vælger sygehusbehandling i et
andet EU/EØS-land.
Det foreslåede nye punktum i §
171, stk. 3, har til formål at sikre, at regionsrådet
yder befordringsgodtgørelse til befordring i ambulance eller
særligt sygekøretøj (liggende befordring) til
personer, der har ret til dette efter 1. pkt., og som også
har ret til refusion efter § 89 a.
Med den foreslåede nye bestemmelse i
stk. 4 bemyndiges ministeren til at fastsætte nærmere
regler om godtgørelse efter stk. 3. Det forventes bl.a.
fastsat, at godtgørelsen som minimum kan svare til
befordringsudgiften til det behandlingssted i Danmark, hvortil
vedkommende ville være berettiget til befordring efter
gældende regler, jf. § 172, stk. 3, 1. pkt. Det
forventes desuden fastsat, at godtgørelsen ydes med et
beløb svarende til befordringsudgiften med det efter
forholdene billigste forsvarlige befordringsmiddel og ikke kan
overstige personens faktiske befordringsudgifter.
Den foreslåede ændring af
§ 172, 1. pkt., præciserer kommunalbestyrelsens
forpligtelse til at yde befordring eller
befordringsgodtgørelse til genoptræning efter endt
behandling på sygehus, også hvor genoptræningen
med kommunalbestyrelsens tilskud foretages i et andet
EU/EØS-land. Der vil således blive ydet
befordringsgodtgørelse som minimum svarende til det
behandlingssted, som patienten ville være henvist til efter
kommunalbestyrelsens visitationskriterier.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring af
§ 262, stk. 1, er en konsekvens af den foreslåede
ændring af § 171, stk. 1, således at det
præciseres, at befordringsgodtgørelse til
sygehusbehandling i et andet EU/EØS-land efter den
foreslåede § 89 a afholdes af opholdsregionen, som det
er tilfældet i forbindelse med befordring eller
befordringsgodtgørelse til øvrig
sygehusbehandling.
Den foreslåede ændring af
§ 263 er en konsekvens af den foreslåede ændring
af § 172, 1. pkt., hvorved det fastlægges, at
befordringsgodtgørelse til genoptræning efter endt
sygehusbehandling i et andet EU/EØS-land efter regler
fastsat i medfør af sundhedslovens § 168, stk. 1,
afholdes af bopælskommunen, som det er tilfældet i
forbindelse med befordring eller befordringsgodtgørelse til
øvrig genoptræning efter endt sygehusbehandling.
Den foreslåede ændring af
§ 262, stk. 1, er en konsekvens af den foreslåede
ændring af § 171, stk. 1, således at det
præciseres, at befordringsgodtgørelse til
sygehusbehandling i et andet EU/EØS-land efter den
foreslåede § 89 a afholdes af opholdsregionen, som det
er tilfældet i forbindelse med befordring eller
befordringsgodtgørelse til øvrig
sygehusbehandling.
Den foreslåede ændring af
§ 263 er en konsekvens af den foreslåede ændring
af § 172, 1. pkt., hvorved det fastlægges, at
befordringsgodtgørelse til genoptræning efter endt
sygehusbehandling i et andet EU/EØS-land efter regler
fastsat i medfør af sundhedslovens § 168, stk. 1,
afholdes af bopælskommunen, som det er tilfældet i
forbindelse med befordring eller befordringsgodtgørelse til
øvrig genoptræning efter endt sygehusbehandling.
Til nr. 5
De foreslåede ændringer af
sundhedslovens § 271, stk. 1, nr. 4, og stk. 4, som er
strafbestemmelser, er konsekvensændringer af de
foreslåede bestemmelser i § 157, stk. 7 og 8, om
Sundhedsstyrelsens inddatering af oplysninger om borgeres
køb af lægemidler i et andet EU/EØS-land i
FMK.
Til nr. 6 og 7
Med de foreslåede ændringer af
§ 4, stk. 2, bemyndiges ministeren for sundhed og forebyggelse
til at fastsætte regler om ikrafttrædelsestidspunktet
for Sundhedsstyrelsens inddatering af oplysninger i FMK. Ordningen
forventes at træde i kraft i løbet af 2. halvår
af 2014, hvor den tekniske løsning forventes at være
klar.
Annette Lind (S) fmd. Flemming Møller Mortensen
(S) Poul Andersen (S) Karen J. Klint (S) Jeppe Bruus (S) Daniel
Toft Jakobsen (S) Orla Hav (S) Camilla Hersom (RV) Marlene Borst
Hansen (RV) Liv Holm Andersen (RV) Jonas Dahl (SF) Eigil Andersen
(SF) Özlem Sara Cekic (SF) Stine Brix (EL) Per Clausen (EL)
Hans Andersen (V) nfmd. Martin
Geertsen (V) Jane Heitmann (V) Sophie Løhde (V) Hans
Christian Schmidt (V) Eyvind Vesselbo (V) Finn Thranum (V) Liselott
Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Karina Adsbøl (DF)
Mette Hjermind Dencker (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Thyra
Frank (LA) Benedikte Kiær (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 16 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 33
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat
til lovforslag om patientrettigheder | 2 | Slides fra den tekniske gennemgang af
lovforslaget | 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 4 | Revideret udkast til tidsplan for
udvalgets behandling af lovforslaget | 5 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 6 | Orientering om høringsmateriale
vedr. udkast til bekendtgørelse om de regionale
patientkontorers opgaver og funktioner, fra ministeren for sundhed
og forebyggelse | 7 | Ændringsforslag fra ministeren for
sundhed og forebyggelse | 8 | Udkast til betænkning | 9 | Korrigering til ændringsforslag 4),
fra ministeren for sundhed og forebyggelse | 10 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 33
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om behandlingenens karakter, hvis
andre EU/EØS landes borgere ønsker at modtage f.eks.
misbrugsbehandling i Danmark, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvilke behandlinger i udlandet
der kræver forhåndstilsagn, til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
de danske læger også kan se, hvilken medicin patienten
har købt i udlandet, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 4 | MFU spm. , om implementeringen af
EU-direktivet 2011/24/EU sker i overensstemmelse med EU-direktivet
2011/24/EU kapitel III, artikel 8, stk. 2, litra a (ii), til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 5 | MFU spm. om, hvor mange behandlinger der
enten er højt specialiserede eller er
omkostningskrævende, men ikke begge dele, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 6 | MFU spm. om, hvor længe danske
patienter har kunnet modtage og få godtgjort behandling
på et valgfrit hospital eller en valgfri klinik i de andre
medlemsstater i EU, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 7 | Spm. om, hvordan hhv. væsentlige
økonomiske konsekvenser og konsekvenser for opretholdelse af
et stabilt tilbud af ydelser kan være afgrænsende for
de varer og tjenesteydelser, der er tilskudsberettigede, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm. om, hvordan man i dag udmønter
reglerne for adgang til eksperimentel kræftbehandling i
udlandet, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 9 | Spm. om at sende udvalget en oversigt over
de emner, der ifølge høringsnotatet vil skulle
afklares i bekendtgørelser, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 10 | Spm. om at sikre, at afregning af udgifter
til behandling skal ske mellem regionen og det behandlingssted, som
en dansk patient har søgt i udlandet, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 11 | Spm. om at redegøre for, hvilke krav
om vejledning på andre sprog end dansk der vil være som
følge af vedtagelsen af lovforslaget, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 12 | Spm. om ministerens talepapir fra det
lukkede samråd den 20/11-13, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 13 | Spm. om at sikre, at der i forbindelse med
forhåndsgodkendelser etableres ens retningslinjer i
regionerne, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 14 | Spm. om at sikre, at regionernes vejledning
af borgerne har som det primære formål at hjælpe
borgeren til at få det bedst mulige samlede
patientforløb, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 15 | Spm. om at sikre, at det primære
fokus i regionernes håndtering af lovens muligheder er
på det gode patientforløb m.v., til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
|
Oversigt over
samrådsspørgsmål vedrørende L 33
Samråds-spm.nr. | Titel | A | Samrådsspm. om en drøftelse
af lovforslaget, til ministeren for sundhed og forebyggelse |
|
Bilag 2
Nogle af udvalgets spørgsmål til
ministeren for sundhed og forebyggelse og dennes svar
herpå
Spørgsmålene og ministerens svar herpå er
optrykt efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 1:
»Kan ministeren bekræfte, at hvis
andre EU/EØS landes borgere ønsker at modtage f.eks.
misbrugsbehandling i Danmark, vil de udelukkende blive tilbudt den
sundhedsfaglige del af behandlingen, selvom der er tale om en
integreret sundhedsfaglig og socialfaglig behandling på
baggrund af både sundhedsloven og serviceloven? Og vil
ministeren bekræftende fald redegøre for
årsagerne til dette? «
Svar:
Lægelig stofmisbrugsbehandling er en
sundhedsydelse, som er omfattet af direktivet, og som personer fra
andre EU/EØS-lande som følge af direktivets
principper om grænseoverskridende sundhedsydelser med L 33
skal gives adgang til. Som det gælder for lovforslaget
generelt, skal en stofmisbruger fra et andet EU/EØS-land
betale for en sådan lægelig stofmisbrugsbehandling i
Danmark.
L 33 implementerer direktivet inden for mit
ressort. Dvs. i lovgivningen inden for sundhedsområdet. Efter
lovforslaget kan en stofmisbruger fra fx Malmø, der
udelukkende har behov for lægelig stofmisbrugsbehandling, som
udgangspunkt få denne behandling fra en kommune i
Københavnsområdet mod betaling.
Social-, børne- og
integrationsministeren har til brug for besvarelsen af
spørgsmålet indledningsvist fremhævet, at
EU-borgere med lovligt ophold i landet kan modtage ydelser efter
serviceloven, og de vil dermed efter en konkret individuel
vurdering kunne modtage social stofmisbrugsbehandling i henhold til
servicelovens § 101 under samme vilkår som andre
borgere.
Herudover oplyser social-, børne- og
integrationsministeren, at servicelovens ydelser til
stofmisbrugere, fx individuelle samtaler, gruppebehandling,
socialrådgivning, social færdighedstræning m.v.,
ikke omfattes af patientmobilitetsdirektivet. Der henvises til, at
direktivet handler om sundhedsydelser, der leveres af
sundhedsprofessionelle til patienter for at vurdere, bevare eller
genetablere deres sundhedstilstand, jf. artikel 3, litra a.
Serviceloven retter sig derimod mod den nedsatte fysiske og
især psykiske funktionsevne og sociale problemer som
følge af misbruget.
Videre oplyser social-, børne- og
integrationsministeren, at det er centralt for den sociale
behandling, at den skal tage udgangspunkt i en helhedsorienteret og
individuel indsats, som fastsættes efter en konkret,
individuel vurdering af den enkelte stofmisbrugers behov. Det er
således centralt, at samtlige ydelser er nøje afstemt
med borgerens generelle sociale situation, herunder hidtidige
livsforløb, og at afgørelsen herom træffes i
den pågældendes lokale miljø.
Efter servicelovens § 141 skal
kommunalbestyrelsen tilbyde at udarbejde en handleplan til borgere
med betydelig nedsats fysisk eller psykisk funktions evne eller
personer med alvorlige sociale problemer, der ikke eller kun med
betydelig støtte kan opholde sig i egen bolig, eller som i
øvrigt har behov for betydelig støtte for at
forberede de personlige udviklingsmuligheder. I vejledningen til
serviceloven (vejledning nr. 1, pkt. 26) er det angivet, at det
på stofmisbrugsbehandlingsområdet af flere grunde vil
være hensigtsmæssigt, at der udarbejdes handleplaner
for stofmisbrugerne for at opnå en sammenhængende
indsats.
Som det fremgår af servicelovens §
141, stk. 3, skal der i handleplanen angives formålet med
indsatsen for den pågældende borger, hvilken indsats
der er nødvendig for at opnå formålet, den
forventede varighed af indsatsen samt andre særlige forhold
om boform, beskæftigelse, personlig hjælp, behandling,
hjælpemidler mv.
En del af indsatsen omfatter også en
efterbehandling, dvs. en opfølgende indsats efter den
primære behandling, som har til formål at sikre, at
borgeren ikke falder tilbage i misbrug og følger sin
behandlingsplan. Her kan det være forskellige typer af
indsatser som tilknytning til et værested, hjælp til
bolig, gældsproblemer, psykiske problemer. Eller det kan
være tiltag i retning mod at gå i gang med uddannelse
eller beskæftigelsesrettede tilbud.
På den baggrund finder social-,
børne- og integrationsministeren det heller ikke
hensigtsmæssigt at udstrække direktivets principper til
også at omfatte sociale foranstaltninger. Heller ikke hvor de
indgår i et samspil med en anden indsats omfattet af
direktivet, herunder lægelig behandling for stofmisbrug.
Jeg kan henholde mig til det af social-,
børne- og integrationsministeren oplyste og bekræfte,
at der konkret kan være en stærk indbyrdes
afhængighed mellem den lægelige stofmisbrugsbehandling
og den socialfaglige indsats på
stofmisbrugsområdet.
Hvor det konkret er nødvendigt at
supplere lægelig stofmisbrugsbehandling efter sundhedsloven
med en socialfaglig indsats efter serviceloven, for at den
lægelige behandling kan have positiv effekt, så kan
kommunen efter lovforslaget konkret afvise at tilbyde lægelig
stofmisbrugsbehandling til den pågældende patient.
Spørgsmål nr. 2:
»Hvor kan patienter læse
præcise oplysninger om til hvilke behandlinger i udlandet,
der kræves forhåndstilsagn, så den enkelte
patient kan være sikker på at få refusion,
når behandlingen er afsluttet? «
Svar:
Indledningsvis vil jeg gerne fremhæve,
at det vil være mit faste råd til en patient, der
ønsker behandling i andre EU/EØS-lande, at patienten
inden afrejse kontakter sin region eller sin kommune, så
patienten får klarhed over sin situation. Det er der mulighed
for, uanset om man er forpligtet til at søge
forhåndsgodkendelse eller ej.
I forhold til information om rettigheder m.v.
fremgår det af lovforslaget, at Patientombuddet vil få
til opgave at udarbejde generelt informationsmateriale til borgere
og andre interessenter, f.eks. forsikringsselskaber om borgernes
rettigheder og forpligtelser i forbindelse med søgning og
modtagelse af sundhedsydelser i udlandet, hvortil der ønskes
offentligt tilskud. Endvidere skal Patientombuddet udarbejde
generelt informationsmateriale om klage- og erstatningsregler
målrettet udenlandske patienter, som måtte ønske
behandling i Danmark m.v. Hertil kommer, at ministeriet snarest
muligt efter lovforslagets vedtagelse vil opdatere ministeriets
pjece »Når du er henvist til sygehus«.
I forhold til mere specifik information om,
hvorvidt en sygehusbehandling er omfattet af kravet om
forhåndsgodkendelse, vil dette fremgå af en liste, som
Sundhedsstyrelsen udarbejder og offentliggør, og som
også vil fremgå af Patientombuddets
informationsmateriale. Af listen vil det i overensstemmelse med
lovforslagets bemærkninger fremgå, at der skal
søges om forhåndsgodkendelse, hvor
1) Sygehusbehandlingen kræver
planlægning med det formål at sikre, at der i Danmark
er en tilstrækkelig og vedvarende adgang til et afbalanceret
udbud af behandling af høj kvalitet, eller ud fra et
ønske om at styre omkostningerne og i videst muligt omfang
undgå ethvert spild af økonomiske, tekniske og
menneskelige ressourcer, og behandlingen indebærer enten
sygehusindlæggelse mindst en nat, eller kræver brug af
højt specialiseret og omkostningskrævende medicinsk
infrastruktur eller medicinsk udstyr.
2) Behandlingen udgør en særlig
risiko for patienten eller befolkningen.
3) Behandlingen ydes af en
sundhedstjenesteyder, der i det enkelte tilfælde kan give
anledning til alvorlig og konkret bekymring for så vidt
angår kvaliteten og sikkerheden af sundhedsydelsen, med
undtagelse af sundhedsydelser, der er underlagt en EU-lovgivning,
der sikrer et mindsteniveau for sikkerhed og kvalitet.
Afgrænsning af området for
forhåndsgodkendelse i sygehusvæsenet, jf. nr. 1,
forventes at ske ved henvisning til de fastsatte specialfunktioner,
jf. sundhedslovens kapitel 64. Således vil Sundhedsstyrelsens
plan for den specialiserede behandling i Danmark finde anvendelse i
afgrænsningen af, om der skal ansøges om
forhåndstilladelse til sygehusbehandling i et andet
EU/EØS-land. Det bemærkes, at planen er inddelt i
specialevejledninger for de enkelte specialer, som alle er
offentliggjort på Sundhedsstyrelsens hjemmeside.
Hertil kommer, at det desuden vil
fremgår af Sundhedsstyrelsens liste, at sygehusbehandlinger,
som indebærer hospitalsindlæggelse af patienten i
mindst en nat, vil være omfattet af kravet om
forhåndsgodkendelse.
Som beskrevet i lovforslaget er der desuden
mulighed for at fastlægges supplerende områder, hvor
sygehusbehandling vil være omfattet af kravet om
forhåndsgodkendelse. Sundhedsstyrelsen er i dialog med Danske
Regioner om, hvorvidt der - inden for direktivets betingelser -
på nuværende tidspunkt er behov for
forhåndsgodkendelseskrav på yderligere
områder.
Spørgsmål nr. 3:
»Fælles Medicin Kort (FMK) er ved
at være udbredt til sygehuse og praksissektor i Danmark af
hensyn til kvalitet og patientsikkerhed. Det betyder, at den
behandlende læge hurtigt kan få overblik over hvilken
medicin, patienten bruger. Hvordan vil ministeren sikre, at de
danske læger også kan se hvilken medicin, patienten har
købt i udlandet? «
Svar:
Jeg er enig i, at det er vigtigt, at
sundhedsfaglige personer kan have fuld tillid til oplysningerne i
det Fælles Medicinkort (FMK), og at oplysningerne bliver
så fyldestgørende som muligt. På den måde
kan registret leve op til sit formål om at være
lægers redskab til at sikre kvaliteten og sikkerheden af
borgernes medicinanvendelse.
Jeg vil derfor fremsætte et
ændringsforslag til L 33, hvormed der fastsættes regler
om, at Sundhedsstyrelsen i forbindelse med behandlingen af en
borgers ansøgning om tilskud til et lægemiddel
købt i et andet EU/EØS-land - udover indberetning til
det Centrale Tilskudsregister (CTR) - også foretager
indberetning af borgerens medicinkøb til FMK for at sikre,
at oplysningerne om borgernes medicinering i FMK bliver så
fyldestgørende som muligt.
Spørgsmål nr. 4:
»Ministeren bedes forholde sig til, om
implementeringen af EU-direktivet 2011/24/EU sker i
overensstemmelse med EU-direktivet 2011/24/EU kapitel III, artikel
8, stk. 2, litra a (ii), hvor det oplyses, at
»forhåndsgodkendelse kræves ved behandlinger, som
kræver brug af højt specialiseret OG
omkostningskrævende medicinsk infrastruktur eller medicinsk
udstyr«, når det i bemærkningerne til L33 -
lovforslagets enkelte bestemmelser - i § 1, til nr. 12,
står at »Omfattet af forhåndsgodkendelse vil som
nævnt være specialfunktionerne, dvs. regionsfunktioner
og højt specialiserede funktioner«, hvor
regionsfunktioner er defineret: »Ved regionsfunktioner
forstås funktioner, som har en vis kompleksitet, er relativt
sjældent forekommende og/ELLER kræver en del
ressourcer«? «
Svar:
Som det fremgår af lovforslaget, vil der
med hjemmel i den foreslåede § 89 a blive fastsat regler
om, i hvilke situationer forhåndsgodkendelse er
påkrævet, og kriterier for, hvorvidt et
regionsråd kan afslå dette. Afgrænsning af
området for forhåndsgodkendelse i sygehusvæsenet
forventes at tage udgangspunkt i specialeplanens specialfunktioner,
jf. sundhedslovens kapitel 64, og sygehusbehandlinger, som
indebærer hospitalsindlæggelse af patienten i mindst en
nat.
Således vil Sundhedsstyrelsens plan for
den specialiserede behandling i Danmark finde anvendelse i
afgrænsningen af, hvorvidt der skal ansøges om
forhåndstilladelse til sygehusbehandling i et andet
EU/EØS-land. Planen er inddelt i specialevejledninger for de
enkelte specialer, og materialet er offentligt tilgængeligt
på Sundhedsstyrelsens hjemmeside.
Omfattet af forhåndsgodkendelse vil
være specialfunktionerne, dvs. regionsfunktioner og
højt specialiserede funktioner. Ved regionsfunktioner
forstås funktioner, som har en vis kompleksitet, er relativt
sjældent forekommende og/eller kræver en del
ressourcer, herunder f.eks. samarbejde med flere andre specialer.
En regionsfunktion varetages typisk i hver region. Ved højt
specialiserede funktioner forstås funktioner, som har en stor
kompleksitet, og som er sjældent forekommende eller
kræver mange ressourcer, f.eks. samarbejde med flere andre
specialer. En højt specialiseret funktion varetages typisk
1-3 steder i landet.
Det er min opfattelse, at de af
Sundhedsstyrelsen fastsatte specialfunktioner, dvs. både
regionsfunktioner og højt specialiserede funktioner, er
omfattet af direktivets krav for forhåndsgodkendelse, jf.
art. 8 (2), litra a (ii).
Det vurderes altså, at sundhedsydelserne
omfattet af specialeplanens regionsfunktioner og højt
specialiserede funktioner både kræver brug af
højt specialiseret og omkostningskrævende medicinsk
infrastruktur, eksempelvis specialiseret ekspertise hos det
sundhedsfaglige personale, eller omkostningskrævende
medicinsk udstyr, eksempelvis ift. scannere og andre apparater.
Spørgsmål nr. 7:
»Med henvisning til L 33 og ministerens
svar på SUU alm. del spørgsmål 856 (2012-2013)
bedes ministeren oplyse, hvordan hensyn til hhv.
»Væsentlige økonomiske konsekvenser« og
»Konsekvenser for opretholdelse af et stabilt tilbud af
ydelser«, skal forstås. Vil ministeren angive nogle
eksempler på, hvordan hhv. væsentlige økonomiske
konsekvenser og konsekvenser for opretholdelse af et stabilt tilbud
af ydelser kan være afgrænsende for de varer og
tjenesteydelser, der er tilskudsberettigede, og vil ministeren
desuden redegøre for, hvordan ministeren vil undgå, at
de to hensyn fortolkes vidt forskelligt i forskellige regioner?
«
Svar:
I forbindelse med mit svar af 3. september
2013 på spørgsmål nr. 856 (SUU alm. del) oplyste
jeg under ad a), at dansk sikrede borgere efter den gældende
bekendtgørelse nr. 1098 af 19. november 2008 har adgang til
tilskud efter sundhedsloven til varer og tjenesteydelser, der er
købt eller leveret i et andet EU/EØS-land
(ydelsesbekendtgørelsen).
Bekendtgørelsen er udstedt med hjemmel
i sundhedsloven på baggrund af afgørelser fra
EU-domstolen.
Videre fremgår det af mit svar på
spørgsmål nr. 856 (SUU alm. del), at
afgrænsningen af de varer og tjenesteydelser, der er
tilskudsberettigede efter ydelsesbekendtgørelsen, er fastsat
med støtte i EU-domme ud fra blandt andet følgende
hensyn:
- Væsentlige
økonomiske konsekvenser
- Konsekvenser for
opretholdelse af et stabilt tilbud af ydelser
I forbindelse med mit svar på
spørgsmål nr. 856 (SUU alm. del) oplyste jeg endvidere
under ad b), at i forbindelse med den danske implementering af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/24/EU af 9. marts
2011 om patientrettigheder i forbindelse med
grænseoverskridende sundhedsydelser
(patientmobilitetsdirektivet) er der bl.a. blevet foretaget en
revurdering af, hvilke sundhedsydelser købt eller modtaget i
en andet EU/EØS-land danske sikrede skal have ret til
tilskud til i medfør af ydelsesbekendtgørelsen.
Dette er ligeledes beskrevet i afsnit 2.2.2.1.
i de almindelige bemærkninger til L 33.
Som led i denne revurdering er der taget
stilling til, om der er sundhedsydelser i sundhedsloven, som ikke
skal være tilskudsberettigede for den enkelte borger,
når den pågældende type sundhedsydelse leveres
eller modtages i et andet EU/EØS-land.
Som led i revurderingen er der taget
udgangspunkt i, at Danmark i medfør af direktivets art. 7,
stk. 9, kan begrænse muligheden for at yde tilskud til
sundhedsydelser modtaget eller leveret i et andet
EU/EØS-land ud fra tvingende almene hensyn. Det kan f.eks.
være krav til planlægningen med det formål at
sikre, at der på den pågældende medlemsstats
område er en tilstrækkelig og vedvarende adgang til et
afbalanceret udbud af behandling af høj kvalitet, eller ud
fra et ønske om at styre omkostningerne og i videst muligt
omfang undgå ethvert spild af økonomiske, tekniske og
menneskelige ressourcer
Med udgangspunkt i denne bestemmelse forventes
den nye bekendtgørelse således ikke at omfatte tilskud
til behandling på de odontologiske landsdels- og videnscentre
af hensyn til at fastholde et tilstrækkeligt patientunderlag
og erfaringsgrundlag og med henblik på at sikre, at der
også fremover vil være adgang til en sådan
specialiseret behandling af høj kvalitet i Danmark.
Jeg vil derfor ultimo 2013 udstede en ny
ydelsesbekendtgørelse, hvor der er sket en betydelig
udvidelse af de sundhedsydelser i primærsektoren, der er
modtaget eller leveret i et andet EU/EØS-land, og som er
tilskudsberettigede for borgeren.
Kommuner og regioner vil således blive
forpligtede til at yde tilskud til de sundhedsydelser, der er
nævnt i den kommende nye ydelsesbekendtgørelse, og som
er leveret eller modtaget i andet EU/EØS-land.
Jeg kan afslutningsvis tilføje, at
udviklingen følges løbende, og at der - hvor der
måtte vise sig at være grundlag herfor på
baggrund af ovennævnte hensyn - vil kunne ske ændringer
i bekendtgørelsen i forhold til hvilke ydelser efter
sundhedsloven, som købt eller leveret i et andet
EU/EØS-land, der skal ydes tilskud til.
Spørgsmål nr. 9:
»Vil ministeren sende udvalget en
oversigt over de emner, der ifølge høringsnotatet vil
skulle afklares i bekendtgørelser? «
Svar:
I forbindelse med den danske implementering af
direktiv 2011/24/EU vil der, som nævnt i bemærkningerne
til L 33, ske en række tilretninger af allerede udstedte
bekendtgørelser, ligesom enkelte nye bekendtgørelser
vil blive udarbejdet.
Nedenfor er en oversigt over de
bekendtgørelser, som pt. er under revision:
-
Bekendtgørelse om ret til sygehusbehandling m.v.
(forventes at ophæve
bekendtgørelse nr. 1439 af 23. december 2012)
-
Bekendtgørelse om tilskud til sundhedsydelser uden for
sygehusvæsenet købt i eller leveret fra andre
EU/EØS-lande
(forventes at ophæve
bekendtgørelse nr. 1098 af 19. november 2008)
-
Bekendtgørelse om de regionale patientkontorers opgaver og
funktioner (forventes at ophæve bekendtgørelse nr.
1750 af 21. december 2006)
-
Bekendtgørelse om befordring eller
befordringsgodtgørelse efter sundhedsloven (forventes at
ophæve bekendtgørelse nr. 1266 af 15. december
2012)
-
Bekendtgørelse om Lægemiddelstyrelsens elektroniske
registrering af de enkelte borgeres medicinoplysninger. (forventes
at ophæve bekendtgørelse nr. nr. 436 af 11. maj
2011)
-
Bekendtgørelse om behandling hos læge i
praksissektoren (forventes udarbejdet som
ændringsbekendtgørelse til bekendtgørelse nr.
1238 af 5. december 2006)
-
Bekendtgørelse om det Centrale TilskudsRegister (CTR)
(forventes udarbejdet som ændringsbekendtgørelse til
bekendtgørelse nr. 474 af 29. april 2013)
-
Bekendtgørelse om recepter (forventes udarbejdet som
ændringsbekendtgørelse til bekendtgørelse nr.
361 af 23. april 2012)
Nedenfor er en oversigt over de udkast til nye
bekendtgørelser, som pt. er under udarbejdelse:
-
Bekendtgørelse om adgang til kommunale og regionale
sundhedsydelser, der ikke er sygehusbehandling, til personer fra
andre EU/EØS-lande, Færøerne og
Grønland
-
Bekendtgørelse om ret til ydelser i sundhedsloven til visse
personer med bopæl i et andet EU/EØS-land
Foruden at der i høringsnotatet er
tilkendegivet steder, hvor der på baggrund af
høringssvarene er foretaget justeringer af selve
lovforslaget, ses følgende punkter tilkendegivet i forhold
til høringsnotatet for så vidt angår
ændring af bekendtgørelser, vejledning, information
m.v.:
- S. 3. Det
tilkendegives, at ministeriet en kommende vejledning vil
præcisere, at det som betingelse for gruppe 1-sikredes ret
til tilskud til speciallægehjælp i et andet
EU/EØS fortsat gælder, at henvisningen - hvis den er
afgivet af en læge i det danske sundhedsvæsen - skal
være afgivet af vedkommendes valgte alment praktiserende
læge, hvor der stilles krav herom efter dansk ret.
- S. 5. Det
tilkendegives, at ministeriet ved bekendtgørelse vil
præcisere hvad kvitteringen for et lægemiddel
købt i et andet EU/EØS-land skal angive, ligesom der
vil blive fastsat nærmere regler for, hvad der skal medsendes
ved ansøgning om tilskud til lægemidler købt i
et andet EU/EØS-land.
- S. 9. Det
tilkendegives, at det ved bekendtgørelse vil blive
præciseret, at det er en betingelse for at få tilskud
til et lægemiddel, der i Danmark har generelt klausuleret
tilskud, at lægen har skrevet "tilskud" på recepten og
dermed erklæret, at patienten opfylder tilskudsklausulen for
det ordinerede lægemiddel. Hertil kommer andre justeringer i
forhold til samme område.
- S. 10. Det
tilkendegives, at § 30, stk. 3, i bekendtgørelsen om
ret til sygehusbehandling m.v. forventes præciseret
således, at det bliver udgangspunktet, at henvisningskrav
bliver en betingelse for refusion, som regionsrådet dog
konkret kan dispensere fra.
- S. 10. Det
tilkendegives, at det ved bekendtgørelse vil blive
præciseret, at direktivet ikke finder anvendelse på
tildeling og adgang til organer med henblik på
organtransplantationer, jf. art. 3, stk. 3, litra b).
- S. 11. Det
tilkendegives, at det vil blive overvejet, hvorvidt der er behov
for at uddybe vilkårene for sygehusbehandling.
- S. 12. Det
tilkendegives, at krav til dokumentation fra borgere fra andre
EU/EØS-lande vil blive præciseret i
bekendtgørelser eller vejledninger.
- S. 16. Det er
tilkendegivet, at bekendtgørelsen om de regionale
patientkontorers opgaver vil blive revideret.
- S. 16. Det er
tilkendegivet, at Patientombuddet vil udarbejde overordnet
informationsmateriale til borgere og andre interessenter. Det er
desuden tilkendegivet, at Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
vil vurdere, om der bliver behov for yderligere vejledninger, som
særligt er rettet mod sundhedspersoner og
patientkontorer.
- S. 20. Det er
tilkendegivet, at Patientombuddet vil offentliggøre
afgørelser i klagesager vedr. refusion af udgifter til
behandling i et andet EU/EØS-land med henblik på at
støtte opbygningen af en ensartet praksis i regioner og
kommuner og med henblik på at informere patienter. Det er
desuden tilkendegivet, at ministeriet vil drøfte muligheden
for at offentliggøre afgørelser vedr. refusion med
Danske Regioner og KL.
Jeg vil gerne benytte lejligheden til at
bemærke, at det i høringsnotatet angivne naturligvis
ikke er udtømmende for de ændringer, der skal
gennemføres, og at det således løbende
overvejes, hvorvidt der er behov for yderligere justeringer i
forbindelse med implementeringen af direktiv 2011/24/EU.
Spørgsmål nr. 10:
»Vil ministeren tage initiativ til at
sikre, at afregning af udgifter til behandling skal ske mellem
regionen og det behandlingssted, som en dansk patient har
søgt i udlandet, så man undgår, at patienter
selv skal afholde udgifter til behandling i udlandet, som
først kan refunderes efter behandlingen? Jf.
høringssvar fra Ældresagen, Danske Patienter og Danske
Handicaporganisationer.«
Svar:
Den danske implementering af direktiv
2011/24/EU indebærer, at en dansk patient, der søger
behandling i et andet EU/EØS-land selv skal lægge ud
for behandlingen. Jeg har ikke planer om at ændre på
dette udgangspunkt, bl.a. da regionsrådet og
kommunalbestyrelsen efterfølgende bør have mulighed
for at påse, at patienten er berettiget til tilskud ud fra de
nærmere fastsatte kriterier, som beskrevet i
bemærkningerne til L 33.
De nærmere regler om refusion, herunder
udbetaling m.v., forventes at fastsætte, at der for at
modtage refusion skal indsendes en specificeret og kvitteret
regning og oplysninger til brug for udbetalingen. Såfremt det
på sigt måtte være sygehuse eller klinikker,
eksempelvis i grænseregioner, der i et mere
regelmæssigt omfang måtte modtage patienter fra
Danmark, er jeg indstillet på at justere på reglerne i
nødvendigt omfang, således at der kan udarbejdes
smidige, individuelle løsninger, hvor der er behov herfor,
og hvor parterne er enige herom.
Spørgsmål nr. 11:
»I høringsnotatet til L 33,
fremgår det på side 15, at Danske Regioner har
anført, at patienter skal kunne betjenes af bl.a.
sundhedspersonale og patientkontorer på flere sprog. Samtidig
oplyser ministeriet i høringsnotatet, at medlemsstaterne kan
vælge at give information på andre sprog end dem, der
er de officielle sprog i den pågældende medlemsstat.
Vil ministeren redegøre for hvilke krav om vejledning
på andre sprog end dansk, der vil være som følge
af vedtagelsen af L 33? «
Svar:
De regionale patientkontorer, der sammen med
Patientombuddet, får til opgave at fungere som nationale
kontaktpunkter pålægges ikke med L 33 særlige
forpligtelser til at yde vejledning til patienter fra andre
EU/EØS-lande på andre sprog end dansk.
Jeg har dog en forventning om, at man i et
vist omfang kan yde rådgivning på i hvert fald engelsk,
ligesom man må formode, at der i hvert fald for så vidt
angår patientkontorerne i grænseregionerne vil
være et betydeligt kendskab til nabolandenes sprog.
Hvad angår sundhedspersonalets
kommunikation med patienterne i en behandlingssituation kan der
være behov for tolkning ligesom i dag ved behandling af
patienter, der ikke behersker dansk eller et andet sprog, som
personalet forstår. Der vil kunne opkræves betaling
herfor.
Spørgsmål nr. 13:
»Hvordan vil ministeren sikre, at der i
forbindelse med forhåndsgodkendelser etableres ens
retningslinjer i regionerne? «
Svar:
Ved bekendtgørelse vil der blive
fastsat nærmere regler om regionsrådenes behandling af
ansøgninger om forhåndsgodkendelse, og kriterier for
afslag vil fremgå heraf, hvor særligt kriteriet om,
hvorvidt behandling kan leveres rettidigt af regionen vil
være af betydning.
Patienterne vil kunne klage til
Patientombuddet, hvis regionerne ikke meddeler
forhåndsgodkendelse i tilfælde, hvor de er forpligtede
til det. Som beskrevet i lovforslaget får Patientombuddet
tillige til opgave at fungere som et koordinerende kontaktpunkt,
bl.a. med henblik på at sikre vidensdeling på
tværs af regionerne og sikre ensartet praksis m.v. Hertil
kommer, at regionsrådene forventes løbende at ville
udveksle erfaringer om deres praksis og retningslinjer.
Hvorvidt et regionsråd godkender en
ansøgning om forhåndsgodkendelse til
sygehusbehandling, vil bero på en konkret vurdering med
udgangspunkt i bl.a. patientens situation og det ønskede
behandlingstilbud.
Det bemærkes, at der ikke vil være
regler eller retningslinjer, der hindrer regionerne i at give
patienterne bedre vilkår, end det følger af reglerne
og direktivet. Der vil således ikke være
retningslinjer, der hindrer en region i at meddele
forhåndstilsagn til refusion i tilfælde, hvor man ikke
er forpligtet til det. Det mener jeg heller ikke, der bør
være.
Spørgsmål nr. 14:
»Hvordan vil ministeren sikre, at
regionernes vejledning af borgerne har som det primære
formål at hjælpe borgeren til at få det bedst
mulige samlede patientforløb? «
Svar:
Patienter, der ønsker information og
vejledning om blandt andet rettigheder i forbindelse med behandling
i andre EU/EØS-lande, har mulighed for dette ved de
regionale patientkontorer. Hertil kommer, at Patientombuddet
udarbejder generelt informationsmateriale til borgere om
rettigheder m.v. i forbindelse med søgning og modtagelse af
sundhedsydelser i EU/EØS-lande, hvortil der ønskes
offentligt tilskud.
Jeg lægger til grund, at
regionsrådene og kommunalbestyrelserne, som ved lov er
forpligtet til at levere offentlige sundhedsydelser, generelt
arbejder for at sikre borgerne de bedst mulige
patientforløb, og jeg forventer, at dette også vil
gøre sig gældende, hvor patienten eventuelt
måtte have interesse for at modtage behandling i andre
EU/EØS-lande.