Fremsat den 3. oktober 2013 af
miljøministeren (Ida Auken)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
miljøbidrag, godtgørelse og skrotningsbidrag i
forbindelse med ophugning og skrotning af biler
(Forhøjelse af miljøbidrag og
ophævelse af reglerne om betaling af skrotningsbidrag)
§ 1
I lov nr. 372 af 2. juni 1999 om
miljøbidrag, godtgørelse og skrotningsbidrag i
forbindelse med ophugning og skrotning af biler, som ændret
ved lov nr. 385 af 6. juni 2002 og § 106 i lov nr. 428 af 6.
juni 2005, foretages følgende ændringer:
1.
Lovens titel ændres fra
»Lov om miljøbidrag, godtgørelse og
skrotningsbidrag i forbindelse med ophugning og skrotning af
biler« til:
»Lov om miljøbidrag og
godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af
biler«
2. I
§ 1 ændres
»affaldshåndteringen samt opkrævning af
skrotningsbidrag fra bilimportører m.v.« til:
»affaldshåndtering.«
3. § 2,
stk. 4, ophæves.
4. I
§ 3 ændres »60
kr.« til: »101 kr.«.
5. Kapitel 3
a ophæves.
6. I
§ 8, stk. 2, ændres
»Miljøstyrelsen« til: »ministeren«,
og »der træffer den endelige administrative
afgørelse« udgår.
7. § 8 a,
stk. 1 og 2, ophæves.
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 1 og
2.
8. I
§ 8 a, stk. 4, der bliver stk. 2,
ændres »stk. 3« til: »stk. 1«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. april 2014.
Stk. 2. § 1, nr. 4
finder anvendelse fra den første ordinære
opkrævning af forsikringspræmie efter lovens
ikrafttræden.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | Almindelige bemærkninger | | | | | 1. | Indledning | | 1.1. | Lovforslagets hovedindhold | | 1.2. | Baggrund for og formål med
skrotningsgodtgørelsen | 2. | Hovedpunkter i lovforslaget | | 2.1. | Forhøjelse af
miljøbidraget | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Lovforslagets udformning | | 2.2. | Ophævelse af kapitel 3 a om
skrotningsbidrag | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Lovforslagets udformning | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte virksomheder og
organisationer m.v. | 9. | Sammenfattende skema | | | | |
|
1.
Indledning
1.1.
Lovforslagets hovedindhold
Der er behov for at sikre balance mellem
udgifter og indtægter i forbindelse med udbetaling af
skrotningsgodtgørelse for udtjente person- og varebiler,
idet antallet af udtjente biler er steget markant de seneste
år. Hovedformålet med lovforslaget er derfor at
foreslå en forhøjelse af miljøbidraget fra 60
kr. til 101 kr. Som et yderligere bidrag til at sikre den
nødvendige balance på ordningen, vil
bekendtgørelse om opkrævning af miljøbidrag og
udbetaling af skrotningsgodtgørelse i forbindelse med
ophugning og skrotning af biler samtidig blive ændret,
så skrotningsgodtgørelsen nedjusteres fra 1.750 kr.
til 1.500 kr.
Det foreslås desuden at ophæve
lovens kapitel 3 a om producenternes betaling af skrotningsbidrag
for biler markedsført i perioden 1. juli 2002 til 31.
december 2006, da disse bestemmelser ikke længere finder
anvendelse.
1.2.
Baggrund for og formål med skrotningsgodtgørelsen
Formålet med
skrotningsgodtgørelsen er at give den enkelte bilejer et
økonomisk incitament til at aflevere sin udtjente bil hos en
godkendt og miljø- eller kvalitetscertificeret autoophugger
med henblik på at sikre en miljømæssig
forsvarlig håndtering af udtjente biler. Ved ordningens
etablering i 2000 blev en skrotningsgodtgørelse på
1.500 kr. pr. udtjent bil indført.
Skrotningsgodtgørelsen skulle dengang finansiere
omkostningen ved at aflevere sin bil hos en miljøgodkendt
certificeret autoophugger, samt give bilejeren en mindre kontant
præmie. I 2000 udgjorde den gennemsnitlige omkostning ved at
aflevere sin udtjente bil ca. 1.000 kr., hvilket betyder, at der
ved ordningens start gennemsnitligt var en økonomisk
præmie på ca. 500 kr. for at aflevere sin bil hos en
godkendt ophugger.
I 2007 blev der som følge af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/53/EF af 18.
september 2000 om udrangerede køretøjer
indført producentansvar for både nye og gamle biler.
Det betyder, at enhver bilproducent/importør skal sikre, at
en bilejer kan aflevere sin udtjente bil uden omkostninger til en
godkendt ophugger. De danske bilimportører har til dette
formål etableret en kollektiv ordning (Refero), som omfatter
ca. 40 ophuggere ud af de ca. 220 godkendte ophuggere. Hos de
ophuggere, som indgår i Refero-ordningen, kan bilejere
aflevere udtjente biler uden omkostninger. Ophuggere, der ikke er
en del af denne ordning, kan tage penge for at modtage udtjente
biler.
Producentansvaret omfatter kun selve
miljøbehandlingen og dækker derfor ikke omkostninger
til transport til ophuggeren og administration i forhold til
afmelding i motorregisteret m.v. I dag koster det typisk 500 kr.
for transport af en udtjent bil til nærmeste ophugger og 250
kr. for administration i forhold til afmelding i motorregisteret,
indsendelse af anmodning om skrotningsgodtgørelse m.v.
Desuden kan ophuggeren opkræve betaling for
affaldshåndteringen, hvis væsentlige dele mangler
på den udtjente bil. Dette følger af EU-direktivet om
udrangerede køretøjer, og er reguleret i § 18 i
bekendtgørelse om håndtering af affald i form af
motordrevne køretøjer og affaldsfraktioner herfra. Af
bestemmelsen fremgår det, at beløbet højst
må svare til materialeværdien af de manglende
komponenter, og at det højst må udgøre 300 kr.
for en manglende motor, 100 kr. for en manglende gearkasse og 100
kr. for en manglende katalysator. Bilejeren kan vælge selv at
varetage administrationen samt selv at transportere sin udtjente
bil til ophuggeren.
Som følge af det producentansvar, der
trådte i kraft i 2007, fungerer ordningen med
skrotningsgodtgørelse i dag som supplerende incitament til
at aflevere udtjente biler hos godkendte ophuggere, fordi der oveni
muligheden for at aflevere sin udtjente bil uden omkostninger gives
en økonomisk præmie, som kan dække eventuelle
omkostninger til transport m.v. Den nuværende
skrotningsgodtgørelse på 1.750 kr. indebærer, at
der efter de ovenfor beskrevne typiske omkostninger til ophuggeren
er mellem 500-1.750 kr. tilbage til bilejeren i såkaldt
"præmie", hvis bilen afleveres hos en ophugger omfattet af
producentansvarsordningen. Ved at reducere
skrotningsgodtgørelsen til 1.500 kr. vil dette beløb
udgøre mellem 250-1.500 kr. afhængigt af den udtjente
bils stand.
2.
Hovedpunkter i lovforslaget
2.1.
Forhøjelse af miljøbidraget
2.1.1.
Gældende ret
I 1999 vedtog Folketinget lov nr. 372 af 2.
juni 1999 om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse
med skrotning af biler, se L 216, FT 1998-1999, FF 6004, 7135,
7395, Till. A 5238, Till. B 1026 og 1374, Tillæg C 820. Loven
er senere ændret ved lov nr. 385 af 6. juni 2002, se L 132,
FT 2001-2002, 2. samling, FF 2957, 6148, 6536, Till. A 3652, Till.
B 467, Till. C 437 og lov nr. 428 af 6. juni 2005, se L 111, FT
2004-2005, 2. samling, FF 793, FF 3489, FF 3631, Till. A 4357,
Till. B 584 og Till. C 256. Loven indførte en ordning,
hvorefter alle ejere af en person- eller varebil skal betale et
årligt miljøbidrag til brug for finansiering af en
skrotningsgodtgørelse, som udbetales til bilejeren,
når denne afleverer sit udtjente køretøj til en
godkendt ophugger.
Ifølge lovens § 3, stk. 1,
udgør miljøbidraget, som ejeren af en person- og
varebil opkræves sammen med den lovpligtige
ansvarsforsikring, 60 kr.
Det følger af lovens § 6, stk. 4,
at ministeren fastsætter størrelsen af
godtgørelsen. Beløbet er i dag fastsat til 1.750 kr.
i § 8, stk. 1, i bekendtgørelse om opkrævning af
miljøbidrag samt udbetaling af godtgørelse i
forbindelse med ophugning og skrotning af biler.
2.1.2.
Lovforslagets udformning
Ordningen er statsfinansiel neutral og skal
balancere over en fireårig periode, jf. Finansministeriets
budgetvejledning. Behovet for at justere satserne i ordningen er
opstået, fordi et tidligere overskud på ordningen (200
mio. kr.) i forlængelse af seneste opgørelse, herunder
revision i 2013, er nedbragt til et underskud på 20 mio. kr.
ved udgangen af 2012. Det foreslås derfor, at
miljøbidraget øges fra 60 kr. til 101 kr. Forslaget
skal sikre, at der opnås balance mellem indtægterne i
form af miljøbidrag og udgifterne i form af
godtgørelse og administration af ordningen. Overskuddet
på ordningen blev oparbejdet i årene 2000 - 2002, idet
der ikke blev skrottet så mange biler, som forventet ved
indførsel af ordningen. Miljøbidraget udgjorde
oprindeligt 90 kr., men blev ved lov nr. 385 af 6. juni 2002 om
ændring af lov om miljøbidrag og godtgørelse i
forbindelse med ophugning og skrotning af biler (se L 132, FT
2001-2002, 2. samling) nedjusteret til 60 kr. for at bidrage til at
afvikle overskuddet. På samme tidspunkt blev
skrotningsgodtgørelsen desuden opjusteret fra 1.500 kr. til
1.750 kr., idet omkostningerne til affaldsbehandling blev
øget som følge af skærpede EU-krav til
genanvendelse af glas og plast fra udtjente biler. Da der blev
indført producentansvar i 2007 ændrede ordningen
karakter og fungerede derfra som supplerende incitament til at
aflevere udtjente biler hos godkendte ophuggere.
Skrotningsgodtgørelsen blev i forbindelse med
indførsel af producentansvar i 2007 fastholdt på 1.750
kr.
Den hurtige afvikling af overskuddet skyldes
en markant stigning i antallet af udbetalte
skrotningsgodtgørelser siden 2010, hvor der ses en stigning
på ca. 10 pct. om året, så der nu udbetales
skrotningsgodtgørelse for omkring 120.000 biler om
året. Indtægter på ordningen stiger ikke i samme
omfang, og hvis 10 pct. stigningen fortsætter, vil der ved
udgangen af 2013 være et underskud på ca. 98 mio. kr.
Ved udgangen af august måned 2013 ses en stigning på
12,7 pct. i forhold til samme periode det foregående
år.
I fastsættelsen af den nye
miljøbidragssats, er det forudsat, at
skrotningsgodtgørelsen nedsættes til 1.500 kr. pr. 1.
februar 2014 og at der også i 2013 vil være en stigning
på 10 pct. i antallet af udbetalte
skrotningsgodtgørelser. Der antages på den baggrund en
gennemsnitlig årlig stigning på 8 pct. i årene
2014 til 2017. Det forventes, at antallet af udtjente biler vil
falde lidt som følge af den midlertidige forhøjelse
af reparationsgrænsen for totalskadede biler i 2014 og 2015,
der fremgår af Vækstplan Danmark. Skatteministeriet
vurderer, at dette vil berøre omkring 2.000
køretøjer pr. år. Det er desuden antaget, at
bestanden af person- og varebiler (og dermed indtægten fra
miljøbidraget) vil stige med 1 pct. årligt, idet der
har været stigning i bilbestanden de sidste fem år. Det
er desuden medregnet, at det forhøjede miljøbidrag
ikke vil være fuldt indfaset i 2014, jf. lovforslagets §
2, stk. 2.
Ved forhøjelse af miljøbidraget
og samtidig nedsættelse af skrotningsgodtgørelsen til
1.500 kr. tilstræbes det, at det akkumulerede underskud
gradvis afvikles frem til udgangen af 2017, hvor det vurderes, at
ordningen vil være i balance. Det er dog forbundet med
relativ stor usikkerhed at vurdere, hvordan udviklingen i antallet
af skrottede biler vil være fremadrettet, men de
foreslåede satser vil gøre ordningen robust overfor en
fortsat stigning i antallet af udtjente biler.
Som det fremgår af bemærkningerne
til lovforslagets § 1, nr. 4, kan der dog senere ske en
regulering af skrotningsgodtgørelsens størrelse, hvis
udviklingen i bilbestand og antal udtjente biler, bliver anderledes
end forudsat.
Det er vanskeligt at vurdere præcis,
hvor høj skrotningsgodtgørelsen skal være for,
at der er det rette incitament for bilejeren. Det vurderes, at en
skrotningsgodtgørelse på 1.500 kr. vil kunne sikre en
fortsat velfungerende ordning. Incitamentet til at aflevere den
udtjente bil til en godkendt ophugger mindskes en smule, men
vurderes fortsat at være i en størrelsesorden, som
gør det attraktivt for bilejeren at aflevere sin udtjente
bil frem for at henstille den enten på privat grund,
offentlig vej eller i naturen eller aflevere den til en
autoophugger uden godkendelse.
Ordningen vil blive evalueret 1 år efter
lovens ikrafttræden. Evalueringen vil blive finansieret over
miljøbidraget. For at modvirke eventuelle negative
konsekvenser af at nedsætte skrotningsgodtgørelsen vil
der desuden fremadrettet blive afholdt jævnlige
informationskampagner om ordningen, så det sikres, at
borgerne er informeret om korrekt adfærd i forhold til
håndtering af udtjente biler, herunder muligheden for at
få udbetalt skrotningsgodtgørelse. Det årligt
forventede budget til informationskampagner skal således
også anvendes på at forebygge skrotning hos
uautoriserede ophuggere. Dette kan dels ske ved at oplyse
forbrugerne om muligheden for skrotningsgodtgørelse og om,
at det ikke er lovligt at gøre brug af en ophugger, der ikke
er miljøgodkendt og certificeret efter reglerne udstedt med
hjemmel i miljøbeskyttelsesloven, og dels ved at vejlede
kommunerne nærmere om kommunernes håndhævelse af
disse regler.
Miljøbidraget opkræves af
forsikringsselskaberne via den lovpligtige ansvarsforsikring, jf.
lovens § 4. Øvrige bestemmelser vedr. opkrævning
af miljøbidraget fremgår af § 1 i
bekendtgørelse om opkrævning af miljøbidrag og
udbetaling af skrotningsgodtgørelse i forbindelse med
ophugning og skrotning af biler.
2.2.
Ophævelse af kapitel 3 a om skrotningsbidrag
2.2.1.
Gældende ret
I 2002 blev der som følge af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/53/EF af 18.
september 2000 om udrangerede køretøjer
indført producentansvar for nye biler, hvilket betød,
at bilproducenter eller de bilimportører, der
markedsførte et køretøj efter 1. juli 2002,
skulle afholde alle eller en betydelig del af udgifterne til
affaldshåndteringen. Som følge af at Danmark allerede
på dette tidspunkt havde indført ordningen med
skrotningsgodtgørelse som en finansiering af
affaldshåndtering, blev bestemmelsen i direktivet
implementeret ved at producenterne/bilimportørerne bidrog
til finansiering af denne ordning ved at indbetale et
skrotningsbidrag pr. indregistreret motorkøretøj. Der
blev således ved lov nr. 385 af 6. juni 2002 om ændring
af lov om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse
med ophugning og skrotning af biler (L 132, FT 2001-2002, 2.
samling) bl.a. indsat et nyt kapitel 3 a i loven med reglerne
herom.
Producenters og importørers pligt til
betaling af skrotningsbidrag er, jf. lovens § 7 b,
gældende i perioden 1. juli 2002 til 31. december 2006, idet
forventningen var, at der ville blive indført
producentansvar for alle biler fra 1. januar 2007. Dette skete ved
en ændring af miljøbeskyttelsesloven, jf. lov nr. 508
af 7. juni 2006 om ændring af miljøbeskyttelsesloven
(producentansvar for person- og varebiler), se L 214, FT
2005-2006).
2.2.2.
Lovforslagets udformning
Det foreslås, at lovens kapitel 3 a om
producenternes indbetaling af skrotningsbidrag (og andre
bestemmelser med tilknytning hertil) ophæves, idet
indbetaling af skrotningsbidrag ikke længere er
nødvendigt. Dette skyldes, at der pr. 1. januar 2007 i
miljøbeskyttelsesloven (lov nr. 508 af 7. juni 2006) blev
indført producentansvar for alle biler, og at producenterne
derfor fra dette tidspunkt har fået det fulde ansvar for at
afholde udgifterne til affaldshåndtering, dvs. at sikre, at
en bilejer kan aflevere sin udtjente bil uden omkostninger til
godkendt ophugger. Behovet for at indbetale skrotningsbidrag er
derfor bortfaldet, idet producenterne/bilimportørerne i
stedet for at medfinansiere skrotningsgodtgørelsesordningen
nu stiller mulighed for gratis aflevering af udtjente biler til
rådighed igennem den kollektive ordning Refero.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Ændringen af miljøbidragets
størrelse og de øvrige forslag til ændringer af
loven vil ikke have hverken positive eller negative konsekvenser
for stat, regioner og kommuner. Det fremgår af
bemærkningerne til loven, at miljøbidraget skal
dække udgifterne til en godtgørelsesordning, herunder
omkostninger til administration af og information om ordningen.
Administration af udbetalingen af
skrotningsgodtgørelse varetages fortrinsvis af den af
miljøministeren udpegede eksterne administrator, jf. lovens
§§ 7 og 8. Det er i dag Miljøordning for Biler,
som er en selvejende institution, der er udpeget af ministeren, jf.
§ 7, stk. 1, i bekendtgørelse om opkrævning af
miljøbidrag samt udbetaling af godtgørelse i
forbindelse med ophugning og skrotning af biler.
Miljøstyrelsen varetager også
administrative opgaver i forbindelse med ordningen, herunder
sagsbehandling af dispensationssager, samt træffer
afgørelser i de sager, hvor Miljøordning for Biler
ikke finder betingelserne for udbetaling af
skrotningsgodtgørelse opfyldt, eller hvor der opstår
tvivl, om betingelserne er opfyldt, jf. § 13, stk. 3, i
bekendtgørelse om opkrævning af miljøbidrag
samt udbetaling af godtgørelse i forbindelse med ophugning
og skrotning af biler.
Miljøbidraget forudsættes at
skulle dække offentlige myndigheders omkostninger til
opkrævning af bidraget. Det er således forudsat, at
miljøbidraget skal finansiere både omkostninger hos
den udpegede administrator, som i dag er Miljøordning for
Biler, samt omkostninger til Miljøstyrelsens administration.
Siden ordningens etablering har Miljøstyrelsen været
kompenseret med 100.000 kr. årligt indenfor ordningen. Dette
modsvarer imidlertid ikke styrelsens anvendte tid. Det
forudsættes derfor, at styrelsen fremover bliver kompenseret
årligt med et beløb, der svarer til styrelsens
anvendte tid. Der forventes en stigning i kompensation på
mellem 100.000 og 400.000. Hertil kommer et forventet årligt
budget til informationskampagner på 700.000 kr., som
også finansieres af miljøbidraget.
Administrationsomkostningerne har og vil
fortsat have marginal betydning for miljøbidragets
størrelse. Hvis Miljøstyrelsens kompensation
forhøjes med 400.000 kr. pr. år svarer det til 0,4 kr.
pr. indregistreret person- og varebiler årligt.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Miljøbidraget opkræves af
forsikringsselskaberne via den lovpligtige ansvarsforsikring, jf.
lovens § 4. Forsikringsselskaberne vil derfor have
administrative omkostninger knyttet til at ændre satsen
på miljøbidraget, idet der skal ændres i
selskabernes administrative systemer. Der vil være tale om
engangsomkostninger af mindre omfang.
Lovforslaget skønnes ikke i
øvrigt at have administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Skrotningsgodtgørelsen vil fortsat
være af en sådan størrelse, at incitamentet til
at aflevere sin udtjente bil hos godkendte ophuggere bevares. De
godkendte ophuggere kan således fastholde, at bilejerne
afleverer deres udtjente bil hos dem, og der sker dermed ikke
ændring i disse virksomheders forretningsgrundlag. Udover de
miljømæssige fordele ved at fastholde, at udtjente
biler afleveres hos godkendte ophuggere, er der også tale om
at fastholde arbejdspladser i en branche, der i høj grad
beskæftiger ufaglærte. Branchen vurderer, at godkendt
autoophug i dag beskæftiger omkring 700 ansatte.
Varebiler og firmabiler er også omfattet
af reglerne for skrotningsgodtgørelse. En forøgelse
af miljøbidraget vil derfor betyde en økonomisk
konsekvens for den del af erhvervslivet, som anvender firma- og
varebiler. En forøgelse af miljøbidraget på 41
kr. pr. varebil pr. år giver merudgifter på i alt ca.
17 mio. kr. i 2014. Denne merudgift er estimeret under antagelse
af, at samtlige varebiler er indregistreret af virksomheder. Der
vil desuden også ske en forøgelse af
miljøbidraget på 41 kr. pr. firmabil. Samlet set
vurderes det dog, at omfanget af disse forøgede omkostninger
er minimalt set i forhold til øvrige udgifter til vare- og
firmabiler, f.eks. brændstof, vægtafgift m.v.
Virksomheder, der skrotter deres varebiler, modtager desuden
skrotningsgodtgørelse, hvilket vurderes at øge
brugtsalgs-værdien af varebiler.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Det vurderes, at lovforslaget vil sikre en
velfungerende ordning. Skrotningsgodtgørelsen anses fortsat
at være i en størrelsesorden, som gør det
attraktivt for bilejeren at aflevere sin udtjente bil til godkendte
ophuggere fremfor at henstille den enten på privat grund,
offentlig vej eller i naturen. Ophugning og miljøbehandling
hos godkendte og miljø- eller kvalitetsledelsescertificerede
ophuggere betyder, at der føres tilsyn med virksomheden via
miljøgodkendelsen, samt årlige audits foretaget af
uafhængig tredjepart som f.eks. Dansk Standard og Det Norske
Veritas m.fl. Desuden sikrer ordningen, at genanvendelses- og
nyttiggørelsesmål i EU-direktiv 2000/53/EF af 18.
september om udrangerede køretøjer overholdes.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen direkte
EU-retlige aspekter. Loven understøtter dog en efterlevelse
af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/53/EF af 18.
september 2000 om udrangerede køretøjer, EF-Tidende
2000, nr. L 269, side 34, idet skrotningsgodtgørelsen giver
bilejerne yderligere incitament til at anvende de
miljøgodkendte og certificerede autoophuggere. Det betyder,
at lovforslaget således giver incitamenter til, at
direktivets miljømålsætninger efterleves og til,
at der i overensstemmelse med direktivet udstedes en
skrotningsattest, når et udtjent køretøj
afleveres til miljøbehandling, idet dette bl.a. er
forudsætningen for, at der kan udbetales en
skrotningsgodtgørelse.
8.
Hørte virksomheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har været i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Danske Regioner, KL, 3F, Advokatsamfundet,
Akademiet for de tekniske videnskaber, Arbejdsbevægelsens
Erhvervsråd, Autig (Autobranchens Handels- og
Industriforening i Danmark), Bilgenbrug Danmark, Boligselskabernes
Landsforening, CAD (De frie autoværksteder) Centralforeningen
af Autoreparatører i Danmark, CONCITO, Copenhagen Ressource
Institute, COOP Danmark, DAKOFA, Danmarks Automobilforhandler
Forening (DAF), Danmarks Naturfredningsforening, Dansk
Affaldsforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Autogenbrug,
Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Metal, Dansk Transport og
Logistik (DTL), Dansk Veteran Bilklub (DVK), De Danske
Bilimportører (DBI), De Samvirkende Købmænd
(DSK), DI, DPA-System, Dansk Standard, Danske Advokater, Danske
Revisorer, Det Økologiske Råd, Energi- og olieforum,
FDM, Finansrådet, Forbrugerrådet, FORCE Technology,
Foreningen af Auto og Industrilakerere (FAI), Foreningen af
Miljømedarbejdere i kommunen (ENVINA), Foreningen af
Rådgivende Ingeniører, Forsikring & Pension,
Friluftsrådet, Genvindingsindustrien, Greenpeace,
Håndværksrådet, Informationscenter for
Miljø & Sundhed, Ingeniørforeningen i Danmark
(IDA), Kommunalteknisk Chefforening (KTC), Landbrug &
Fødevarer, Landsorganisationen i Danmark (LO),
Miljøordning for Biler, NOAH og Plastindustrien i
Danmark.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | Ingen | Ingen | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Mindre administrative omkostninger for
forsikringsselskaberne i forbindelse med ændring af
miljøbidragets størrelse i administrative
systemer. For virksomheder med vare- og firmabiler:
årlig merudgift pr. bil på 41 kr. I alt for
erhvervslivet udgør dette en årlig udgift på ca.
17 mio. kr. i 2014 for varebiler. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Fastholdelse af incitamentet til at
aflevere udtjente biler hos godkendte ophuggere vil sikre fortsat
miljøbehandling af farlige stoffer og væsker, samt
sikre genanvendelse og nyttiggørelse af ressourcerne i
udtjente biler. | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Det foreslås at udelade ordet
»skrotningsbidrag« i lovens titel, da kapitel 3 a om
producenternes betaling af skrotningsbidrag for
køretøjer markedsført i perioden 1. juli 2002
til 31. december 2006, (og andre bestemmelser i tilknytning hertil)
foreslås ophævet, jf. lovforslagets § 1, nr.
5.
Til nr.
2
Det foreslås at ændre
formålsbestemmelsen i lovens § 1, stk. 1, således
at opkrævning af skrotningsbidrag fra bilimportører
m.v. ikke længere indgår i formålet. Forslaget er
en konsekvens af den foreslåede ophævelse af lovens
kapital 3 a om bilimportørernes og producenternes betaling
af skrotningsbidrag, jf. lovforslagets § 1, nr. 5.
Til nr.
3
Det foreslås at § 2, stk. 4, der
indeholder henvisninger til bestemmelser i kapitel 3 a om
skrotningsbidrag, ophæves. Forslaget er en konsekvens af den
foreslåede ophævelse af lovens kapitel 3 a om
bilimportørernes og producenternes betaling af
skrotningsbidrag for køretøjer markedsført i
perioden 1. juli 2002 til 31. december 2006, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 5.
Til nr.
4
Beløbet i lovens § 3
foreslås forhøjet fra 60 kr. til 101 kr.
Ved denne forhøjelse af
miljøbidraget og samtidige ændring af § 8, stk.
1, i bekendtgørelse om opkrævning af
miljøbidrag samt udbetaling af godtgørelse i
forbindelse med ophugning og skrotning af biler, således at
skrotningsgodtgørelsen nedsættes fra 1.750 kr. til
1.500 kr. tilstræbes det, at det akkumulerede underskud
gradvist kan afvikles frem til udgangen af 2017, hvor det vurderes,
at ordningen vil være i balance. Det er dog forbundet med
relativ stor usikkerhed at vurdere, hvordan udviklingen i antallet
af skrottede biler vil være fremadrettet, men de
foreslåede satser vil gøre ordningen robust overfor en
fortsat stigning i antallet af udtjente biler.
Baggrunden for de foreslåede satser er
en forventet fortsat stigning i antallet af udtjente biler, jf.
afsnit 2.1.2 i de almindelige bemærkninger. Såfremt
udviklingen i bilbestand og antallet af udtjente biler bliver
anderledes end forudsat, vil der kunne skabes balance på
ordningen ved at regulere skrotningsgodtgørelsens
størrelse med hjemmel i bemyndigelsen i den gældende
lovs § 6, stk. 4.
Til nr.
5
Det foreslås at ophæve lovens
kapitel 3 a om bilimportørers og producenters betaling af
skrotningsbidrag for køretøjer markedsført i
perioden 1. juli 2002 til 31. december 2006.
Kapitel 3 a kan ophæves, idet pligten
for bilimportører og producenter til at indbetale
skrotningsbidrag ophørte med udgangen af 2006, jf. den
gældende lovs § 7 b. Dette skyldes, at der pr. 1. januar
2007 blev indført producentansvar for alle biler, og at
producenterne derfor fra dette tidspunkt har fået det fulde
ansvar for at afholde udgifterne til affaldshåndtering, dvs.
at sikre at en bilejer kan aflevere sin udtjente bil uden
omkostninger til godkendt ophugger. Behovet for at indbetale
skrotningsbidrag er derfor bortfaldet, idet
producenterne/bilimportørerne i stedet for at medfinansiere
skrotningsgodtgørelsesordningen, nu stiller mulighed for
gratis aflevering af udtjente biler til rådighed igennem den
kollektive ordning Refero.
Til nr.
6
Det foreslås at ændre § 8,
stk. 2, således at »Miljøstyrelsen«
erstattes af »ministeren«. Kompetencen til at
træffe afgørelser, når betingelserne for ydelse
af godtgørelse ikke er opfyldt, eller der er øvrige
tvivlsspørgsmål, forudsættes delegeret til
Miljøstyrelsen i medfør af lovens
delegationsbestemmelse, jf. § 8 a. Ændringen vil derfor
ikke medføre ændringer i den hidtidige praksis.
Som konsekvens af den foreslåede
ændring foreslås det, at sætningen "der
træffer den endelige administrative afgørelse,"
udgår af § 8, stk. 2, da det altid er ministeren, der
træffer den endelige administrative afgørelse,
når andet ikke er bestemt.
Til nr.
7
Det foreslås at ophæve § 8 a,
stk. 1 og 2, som en konsekvens af, at kapitel 3 a om producenternes
betaling af skrotningsbidrag for køretøjer
markedsført i perioden 1. juli 2002 til 31. december 2006,
(og andre bestemmelser i tilknytning hertil) foreslås
ophævet, jf. lovforslagets § 1, nr. 5.
Til nr.
8
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af, at det foreslås at ophæve lovens
§ 8 a, stk. 1 og 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 7.
Til § 2
Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft den 1. april 2014. En ændring af
miljøbidraget kræver ændringer i
forsikringsselskabernes databaser og faktureringssystemer.
Brancheforeningen Forsikring & Pension har i den forbindelse
oplyst, at forsikringsselskaberne har behov for et varsel på
min. 3 måneder fra Folketingets vedtagelse til at kunne
implementere det ændrede miljøbidrag fra 60 kr. til
101 kr. i deres administrative systemer.
Der er indsat en overgangsbestemmelse i §
2, stk. 2 for at sikre, at loven ikke medfører en regulering
(forhøjelse) af miljøbidraget med tilbagevirkende
kraft. Overgangsbestemmelsen betyder eksempelvis - forudsat, at
lovforslaget vedtages med ikrafttræden 1. april 2014 - at en
forsikringstager med et løbende forsikringsforhold med
vilkår om årlig ordinær opkrævning i 1.
kvartal, vil blive opkrævet 60 kr. for hele 2014, mens en
forsikringstager med et løbende forsikringsforhold med
vilkår om opkrævning to gange årligt, vil blive
opkrævet 30 kr. ved den første ordinære
opkrævning i 1. kvartal 2014 og 50,50 kr. ved den næste
ordinære opkrævning i 2014. En forsikringstager med
løbende forsikringsforhold med vilkår om
månedlig opkrævning vil blive opkrævet 5 kr.
månedligt i januar, februar og marts 2014 og 8,41 kr.
månedligt resten af året.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
ret | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 372 af 2. juni 1999 om
miljøbidrag, godtgørelse og skrotningsbidrag i
forbindelse med ophugning og skrotning af biler, som ændret
ved lov nr. 385 af 6. juni 2002 og § 106 i lov nr. 428 af 6.
juni 2005, foretages følgende ændringer: | | | | | | 1. Lovens titel ændres fra »Lov om
miljøbidrag, godtgørelse og skrotningsbidrag i
forbindelse med ophugning og skrotning af biler« til: | | | | Lov om
miljøbidrag, godtgørelse og skrotningsbidrag i
forbindelse med ophugning og skrotning af biler. | | »Lov om
miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med
ophugning og skrotning af biler«. | | | | § 1. Loven
har til formål at sikre finansieringsgrundlaget for
udbetaling af en godtgørelse ved aflevering af affald i form
af motorkøretøjer til affaldshåndtering samt
opkrævning af skrotningsbidrag fra bilimportører
m.v. | | 2. I § 1 ændres
»affaldshåndteringen samt opkrævning af
skrotningsbidrag fra bilimportører m.v.« til:
»affaldshåndtering.« | | | | § 2. Loven
omfatter følgende motorkøretøjer: | | | 1) Biler, der er indrettet til at benyttes
til befordring af højst 9 personer føreren medregnet
(personbil M1), og | | | 2) biler, der er indrettet til at benyttes
til godsbefordring, og som har en tilladt totalvægt på
ikke over 3500 kg (varebil N1). | | | Stk. 2. Ved
forsikringsselskaber forstås i denne lov de
forsikringsselskaber eller disses repræsentanter, jf. §
2, stk. 1, i lov om afgift af ansvarsforsikringer for
motorkøretøjer m.v., der tegner ansvarsforsikring for
motorkøretøjer. | | | Stk. 3. Loven
gælder ikke for motordrevne køretøjer, der er
omfattet af færdselslovens bestemmelser om selvforsikrede
køretøjer og som følge heraf ikke er
dækket af en forsikring i et ansvarsforsikringsselskab. | | | Stk. 4. Dog
gælder §§ 7 a, 7 b og 7 c for de i stk. 3
nævnte køretøjer. | | 3. § 2, stk. 4, ophæves. | | | | § 3. Ejeren af en bil, der er
omfattet af § 2 og indregistreret i Danmark, skal årligt
betale et miljøbidrag på 60 kr. | | 4. I § 3 ændres »60
kr.« til: »101 kr.«. | | | | Kapitel 3 a -
Skrotningsbidrag | | 5. Kapitel 3 a ophæves. | | | | § 7 a.
Den, der erhvervsmæssigt importerer eller i Danmark
fremstiller motorkøretøjer i form af personbiler (M1)
eller varebiler (N1) skal, medmindre motorkøretøjet
ikke bliver indregistreret i Danmark, betale et skrotningsbidrag,
jf. § 7 b, til skrotning af udtjente
motorkøretøjer. § 7 b. Det i § 7 a
nævnte bidrag udgør: 1) 1,00 kr. pr. motorkøretøj
indregistreret i perioden 1. juli 2002 til 31. december 2002, 2) 3,00 kr. pr. motorkøretøj
indregistreret i 2003, 3) 7,00 kr. pr. motorkøretøj
indregistreret i 2004, 4) 10,00 kr. pr.
motorkøretøj indregistreret i 2005 og 5) 15,00 kr. pr.
motorkøretøj indregistreret i 2006. | | | Stk. 2.
Skrotningsbidraget indbetales til miljøministeren. | | | Stk. 3. Betales
skrotningsbidraget ikke rettidigt, skal der betales rente herfor.
Forrentning sker fra forfaldsdato for skrotningsbidraget.
Skrotningsbidraget forrentes med 1,3 pct. i månedlig rente
for hver påbegyndt måned fra forfaldsdato. | | | | | | § 7 c.
Miljøministeren kan fastsætte nærmere regler om
administrationen af skrotningsbidraget, herunder om
opkrævning og indbetaling. | | | Stk. 2.
Miljøministeren kan fastsætte regler om, at
administrationen af skrotningsbidraget henlægges til private
organisationer, foreninger, virksomheder eller lignende.
Miljøministeren kan herunder fastsætte regler om | | | 1) kontrol og tilsyn med private
organisationer, foreninger, virksomheder eller lignende, som
administrerer skrotningsbidraget, herunder om regnskab,
regnskabsinstruks og beretning samt revision i henhold til en af
miljøministeren fastsat revisionsinstruks, 2) private organisationers, foreningers,
virksomheders eller lignendes opbevaring af materiale om
administration af skrotningsbidraget, herunder om opkrævning
og indbetaling, og 3) tilvejebringelse og videregivelse af
oplysninger og dokumentation af enhver art om administration af
skrotningsbidraget, herunder om opkrævning og indbetaling,
til brug for myndighedernes kontrol med ordningen. | | | Stk. 3.
Miljøministeren kan i forbindelse med, at administrationen
af skrotningsbidraget henlægges til private organisationer,
foreninger, virksomheder eller lignende, fastsætte regler om,
at den, der erhvervsmæssigt importerer eller i Danmark
fremstiller motorkøretøjer i form af personbiler
eller varebiler, jf. § 7 a, skal lade sig registrere
hos de private organisationer, foreninger, virksomheder eller
lignende, der administrerer skrotningsbidraget.« | | | | | | § 8.
Administrationen af godtgørelsesordningen udøves af
en af miljøministeren udpeget administrator.
Miljøministeren fastsætter revisionsinstruks for
administrator. | | | Stk. 2. Alle
tilfælde, hvor den af miljøministeren godkendte
administrator ikke finder betingelserne for ydelse af
godtgørelse opfyldt, eller hvor der opstår
tvivlsspørgsmål, forelægges snarest
Miljøstyrelsen, der træffer den endelige
administrative afgørelse. | | 6. I § 8, stk. 2, ændres
»Miljøstyrelsen« til: »ministeren«
og »der træffer den endelige administrative
afgørelse« udgår. | | | | § 8 a.
Miljøministeren fører tilsyn med, at reglerne i
kapitel 3 a om skrotningsbidraget og de regler, der er fastsat med
hjemmel i § 7c, overholdes. | | 7. § 8 a, stk. 1 og 2, ophæves. Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 1 og
2. | Stk. 2.
Afgørelser, der træffes i henhold til reglerne i
kapitel 3 a om skrotningsbidrag og de regler, der er fastsat med
hjemmel i § 7c, kan påklages til
miljøministeren. | | | Stk. 3.
Miljøministeren kan bemyndige en under ministeriet oprettet
styrelse eller tilsvarende institution til at udøve de
beføjelser, der er tillagt ministeren. | | | | | | Stk. 4.
Miljøministeren kan fastsætte regler om adgangen til
at påklage afgørelser, der er truffet i henhold til
bemyndigelse efter stk. 3, herunder at afgørelserne ikke
skal kunne indbringes for ministeren. | | 8. I § 8 a, stk. 4, der bliver stk. 2,
ændres »stk. 3« til: »stk. 1«. | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. april 2014. Stk. 2. §
1, nr. 4 finder anvendelse fra den første ordinære
opkrævning af forsikringspræmie efter lovens
ikrafttræden. |
|