Betænkning afgivet af
Miljøudvalget den 5. december 2013
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober
2013 og var til 1. behandling den 31. oktober 2013. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Miljøudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
miljøministeren sendte den 27. juni 2013 dette udkast til
udvalget, jf. folketingsåret 2012-13, MIU alm. del - bilag
351. Den 3. oktober 2013 sendte miljøministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra De Danske
Bilimportører. Miljøministeren har over for udvalget
kommenteret denne.
Deputationer
Endvidere har De Danske
Bilimportører mundtligt over for udvalget redegjort for sin
holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 12
spørgsmål til miljøministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, RV, SF, EL, LA, KF, IA og Uffe Elbæk (UFG))
indstiller forslaget til vedtagelse.
Et mindretal i
udvalget (V og DF) indstiller forslaget til forkastelse.
Venstres og Dansk Folkepartis medlemmer af
udvalget er enige i, at ordningen fortsat skal være
selvfinansierende med samme tekniske beregningsmodel som i dag,
hvor økonomien set over år skal være i balance
og neutral. Vi ønsker ikke at gøre det dyrere at
være dansker eller bilejer. Vi ønsker derfor ikke at
hæve miljøbidraget. Det aktuelle underskud kan
afvikles ved i en periode at sænke skrotningspræmien,
indtil underskuddet er væk.
For Det Konservative Folkepartis medlemmer
af udvalget har det været afgørende, at den
velfungerende ordning med miljømæssig korrekt
skrotning af biler fortsætter som en selvfinansierende
ordning. Det er ikke muligt med den struktur, der er i ordningen i
dag. Samtidigt er det os magtpåliggende, at der ikke i
fremtiden opbygges et stort overskud, når underskuddet er
nedbragt. KF lægger derfor afgørende vægt
på ministerens tilkendegivelse i svar på
spørgsmål 13, om at hun vil indkalde partierne til en
drøftelse, når der igen er balance i ordningen.
På den baggrund kan Det Konservative Folkeparti støtte
lovforslaget.
Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Annette Lind (S) Flemming
Møller Mortensen (S) Jens Joel (S) John Dyrby Paulsen (S)
Mette Reissmann (S) Torben Hansen (S) Per Husted (S) Lone Loklindt
(RV) fmd. Lotte Rod (RV) Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF) Steen Gade (SF) Per Clausen (EL) Lars Dohn
(EL) Sara Olsvig (IA) Uffe Elbæk (UFG) Erling Bonnesen (V)
Anne-Mette Winther Christiansen (V) Henrik Høegh (V) Esben
Lunde Larsen (V) Hans Christian Schmidt (V) Anni Matthiesen (V)
nfmd. Hans Christian Thoning (V)
Eyvind Vesselbo (V) Jørn Dohrmann (DF) René
Christensen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Hans Kristian Skibby
(DF) Villum Christensen (LA) Vivi Kier (KF)
Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 16 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 31
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra miljøministeren | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | Henvendelse af 12/11-13 fra De Danske
Bilimportører | 4 | Notat af 20/11-13 fra De Danske
Bilimportører | 5 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 31
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om at oplyse, hvad der vil ske med
overskuddet fra skrotningsordningen, hvis det skulle vise sig at
blive resultatet af den forhøjede afgift, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om at oversende en opgørelse,
der dels viser udgiften til skrotningspræmien, dels viser
indtægten fra den årlige afgift, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvor meget man vil kunne spare
ved at nedsætte skrotningspræmien som foreslået i
forslaget, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm. om, hvor mange biler ministeren
vurderer der skrottes ved ikke-godkendte operatører
årligt, og hvor stor præmien skal være for at
sikre, at bilerne skrottes hos godkendte operatører, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvor stor en
skrotningspræmie ordningen kan finansiere, hvis man ikke
øger det årlige bidrag, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | 6 | Spm. om at redegøre for
økonomien i skrotningsordningen, til miljøministeren,
og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om at redegøre for, hvor meget
den budgetterede fremadrettede skrotningspræmie skal
nedsættes til, hvis man forudsætter, at der ikke skal
ske forhøjelse af miljøbidraget, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. om med henvisning til artiklen i
Motor-magasinet den 8/11-13 »Venstre stemmer nej til
højere skrotbidrag« at redegøre
udførligt og fyldestgørende for den i artiklen
omtalte stævning fra Europa-Kommissionen, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om med henvisning til artiklen i
Motor-magasinet den 8/11-13 »Venstre stemmer nej til
højere skrotbidrag« at kommentere udmeldingen i
artiklen fra miljøordfører Per Clausen (EL), til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 10 | Spm. om kommentar til notatet af 20/11-13
fra De Danske Bilimportører, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | 11 | Spm. om forskellen på akkumuleret
aktuelt underskud 2013 og forventet akkumuleret underskud primo
2014, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | 12 | Spørgsmålet er
tilbagetaget | 13 | Spm. , om ministeren er indstillet
på at invitere partierne bag miljøbidrag og
skrotningsgodtgørelse til en drøftelse af eventuelle
ændringer, hvis ordningen begynder at generere et overskud,
til miljøministeren, og ministerens svar herpå |
|
Bilag 2
Et af udvalgets spørgsmål og
ministerens svar herpå
Udvalgets spørgsmål og ministerens svar herpå
er optrykt efter ønske fra KF.
Spørgsmål nr. 13
Er ministeren indstillet på at invitere
partierne bag miljøbidrag og skrotningsgodtgørelse
til en drøftelse af eventuelle ændringer, hvis
ordningen begynder at generere et overskud?
Svar
Ja, det er jeg naturligvis indstillet
på, idet jeg deler ønsket om at sikre en ordning, hvor
der er balance mellem indtægter og udgifter, og hvor der
derfor løbende og afhængig af udviklingen i antallet
af skrotbiler, skal ske en tilpasning af satserne på
ordningen, så der ikke genereres overskud.
Jeg kan i den forbindelse oplyse, at
såfremt de foreslåede ændringer af hhv.
miljøbidrag og skrotningsgodtgørelse vedtages af
Folketinget med ikrafttrædelse af det foreslåede
miljøbidrag pr. 1. april 2014, så forventes det, at
ordningen herfra løbende vil generere et overskud. Dette
overskud forventes dog først endeligt at have afviklet det
eksisterende underskud ved udgangen af 2017, hvor der forventes at
være balance på ordningen. Dette fremgår
også af mit svar på spørgsmål 6 og
høringsnotatet. Jeg forstår derfor
spørgsmålet sådan, at partierne ønsker at
blive inviteret til en drøftelse, når underskuddet
på ordningen er ved at være afviklet, hvilket jeg
selvfølgelig er indstillet på.