Fremsat den 9. oktober 2013 af Klima-,
energi- og bygningsministeren (Martin Lidegaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fremme af
energibesparelser i bygninger
(Godkendelsesordning for virksomheder, der
leverer rådgivning og projektstyring m.v. i forbindelse med
energirenovering af bygninger)
§ 1
I lov om fremme af energibesparelser i bygninger,
jf. lovbekendtgørelse nr. 636 af 19. juni 2012, foretages
følgende ændringer:
1.
Efter kapitel 9 a indsættes:
»Kapitel 9 b
Godkendelsesordning for virksomheder,
der leverer rådgivning og projektstyring m.v. i forbindelse
med energirenovering af bygninger
§ 24 f.
Virksomheder godkendes efter regler fastsat i medfør af
§ 24 g til at levere:
1)
kortlægning af en bygnings energibesparelsesmuligheder,
herunder afdækning af en energirenoverings konsekvenser for
komfort og indeklima i bygningen,
2) udarbejdelse af
en plan, herunder udfyldelse af et standarddokument, om
energibesparelsesmuligheder og for renovering, og
3)
tilbudsindhentning og projektstyring vedrørende
gennemførelse af energibesparelsestiltag.
Stk. 2. Klima-, energi-
og bygningsministeren kan fastsætte regler om indholdet af
ydelserne efter stk. 1.
Stk. 3. Klima-, energi-
og bygningsministeren kan fastsætte regler om
markedsføringen af en virksomhed godkendt efter regler
fastsat i medfør af § 24 g, om virksomhedens
oplysningspligt overfor bygningsejeren, om at virksomhedens ydelser
leveres efter Almindelige Betingelser for teknisk Rådgivning
og Bistand, om at virksomheden skal anvende en bestemt
beregningsmetode og et bestemt datagrundlag, og om virksomhedens
udlevering af beregninger m.v., der ligger bag kortlægningen
af en bygnings energibesparelsesmuligheder til bygningsejeren.
§ 24 g.
Klima-, energi-, og bygningsministeren fastsætter regler om
en frivillig godkendelsesordning for virksomheder, der leverer
rådgivning og projektstyring m.v. i forbindelse med
energirenovering af bygninger, jf. dog stk. 2. Ministeren kan
desuden offentliggøre en liste over godkendte
virksomheder.
Stk. 2. Klima-, energi-
og bygningsministeren kan fastsætte regler om
afgrænsning af, hvilke typer bygninger der er omfattet af en
godkendelsesordning efter regler udstedt i medfør af stk.
1.
Stk. 3. Godkendelse
efter regler udstedt i medfør af stk. 1 er betinget af,
at virksomheden dokumenterer, at relevante medarbejdere i
virksomheden opfylder krav om erhvervserfaring, uddannelse og
løbende efteruddannelse, jf. stk. 4, og at virksomheden har
et kvalitetsstyringssystem, jf. stk. 5.
Stk. 4. Klima-, energi-
og bygningsministeren fastsætter nærmere krav om
uddannelse, løbende efteruddannelse og erhvervserfaring
efter stk. 3.
Stk. 5. En virksomheds
kvalitetsstyringssystem, jf. stk. 3, skal enten være
certificeret af et certificerende organ eller godkendt af en
kontrolinstans. Godkendte kvalitetsstyringssystemer skal
løbende efterprøves af en godkendt
kontrolinstans.
Stk. 6. Klima-, energi-
og bygningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
kvalitetsstyringssystemets indhold, omfang, vedligeholdelse og
efterprøvelse.
Stk. 7. Omkostninger i
forbindelse med godkendelse og efterprøvning eller
certificering af en virksomheds kvalitetsstyringssystem afholdes af
den enkelte virksomhed.
Stk. 8. Klima-, energi-
og bygningsministeren kan fastsætte regler om tilbagekaldelse
og bortfald af godkendelser udstedt efter regler fastsat i
medfør af stk. 1.
§ 24 h.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan efter forhandling med
erhvervs- og vækstministeren fastsætte regler om en
godkendelsesordning for kontrolinstanser og om en
akkrediteringsordning for certificerende organer, der kan godkende
eller certificere kvalitetsstyringssystemer for virksomheder, der
er godkendt efter regler udstedt i medfør af § 24
g. Klima-, energi- og bygningsministeren og erhvervs- og
vækstministeren kan offentliggøre en liste over
godkendte kontrolinstanser.
Stk. 2. Klima-, energi-
og bygningsministeren kan i forbindelse med en godkendelsesordning
for kontrolinstanser efter stk. 1 fastsætte regler om,
at klima-, energi- og bygningsministeren eller erhvervs- og
vækstministeren godkender og efterprøver
kontrolinstanserne og træffer afgørelse om
tilbagekaldelse eller bortfald af godkendelse for
kontrolinstanserne.
Stk. 3. Henlægger
erhvervs- og vækstministeren sine beføjelser efter
regler udstedt i medfør af stk. 1 og 2 til en
institution under Erhvervs- og Vækstministeriet, kan
erhvervs- og vækstministeren fastsætte regler om
klageadgang, herunder at klage ikke kan indbringes for anden
administrativ myndighed.
§ 24 i.
Klima-, energi- og bygningsministeren fastsætter regler om
midlertidig eller lejlighedsvis levering af tjenesteydelser og
nærmere betingelser for udførelse af erhvervet for
virksomheder, der er godkendt som kontrolinstanser eller
akkrediteret som certificerende organer efter regler udstedt i
medfør af § 24 h, stk. 1, og er etableret i et andet
EU-land, i et EØS-land eller et land, som EU har
indgået aftale med herom.«
§ 2
Loven træder i kraft den 5. december
2013.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
|
1. Indledning |
1.1 Lovforslagets formål |
1.2 Lovforslagets hovedindhold |
1.3 Lovforslagets baggrund |
1.3.1 Aftalen om en vækstplan |
1.3.1.1 Den nærmere udformning af
konceptet Grøn Boligkontrakt |
2. Hovedpunkter i lovforslaget |
2.1. Godkendelsesordning for virksomheder,
der leverer rådgivning og projektstyring m.v. i forbindelse
med energirenovering af bygninger |
2.1.1 Gældende ret |
2.1.2 Forslagets nærmere
udformning |
2.2 De godkendte
rådgivningsvirksomheders ydelser |
2.2.1 Gældende ret |
2.2.2 Forslagets nærmere
udformning |
2.3 Kontrolinstanserne og de
certificerende organer |
2.3.1 Gældende ret |
2.3.2 Forslagets nærmere
udformning |
3. Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige |
4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet |
5. Administrative konsekvenser for
borgerne |
6. Miljømæssige
konsekvenser 7. Forholdet til EU-retten |
8. Hørte myndigheder og
organisationer m.v. |
9. Sammenfattende skema |
1.
Indledning
1.1
Lovforslagets formål
Formålet med lovforslaget er at bidrage til at etablere
energispareordningen Grøn Boligkontrakt, som blev besluttet
i den politiske aftale om Vækstplan DK. Med lovforslaget
indføres en hjemmel til, at klima-, energi- og
bygningsministeren kan etablere en frivillig godkendelsesordning
for virksomheder, der leverer rådgivning og projektstyring
m.v. i forbindelse med energirenovering af bygninger, som de
erhvervsdrivende kan tilslutte sig under forudsætning af, at
de opfylder nærmere fastsatte betingelser. Betegnelsen
"Grøn Boligkontrakt" henviser til det koncept, der i
medfør af aftalen om vækstplanen er aftalt, at skulle
etableres.
Formålet med ordningen er at gøre det lettere for
bygningsejeren at få adgang til en kvalificeret
rådgivning og udførelse af energibesparelser i sin
bygning. Bygningsejeren får via ordningen mulighed for at
henvende sig til ét sted, når denne ønsker at
foretage en energirenovering af sin bygning. Bygningsejeren
får gennem ordningen mulighed for at indgå en aftale
med en virksomhed, der efter denne ordning er godkendt til at
levere rådgivning og projektstyring m.v. i forbindelse med
energirenovering af bygninger (fremover benævnt
"rådgivningsvirksomheden"), hvor det mellem parterne,
aftales, hvilke ydelser i ordningen, kontrakten skal omfatte. Det
er med lovforslaget hensigten, at rådgivningsvirksomheden
godkendes til at kunne levere alle ydelser indenfor ordningen. Det
betyder, at der efter forslaget kan fastsættes regler om, at
bygningsejeren selv kan vælge, om vedkommende vil indgå
aftale med rådgivningsvirksomheden om at levere alle
ordningens ydelser, eller en enkelt eller flere af ordningens
ydelser. Bygningsejeren skal efter forslaget selv betale for
rådgivningsvirksomhedens ydelser, som prisfastsættes
på markedsvilkår. Det er efter forslaget virksomheder
og ikke personer, som kan godkendes til at levere rådgivning
og projektstyring m.v. i forbindelse med energirenovering af
bygninger.
Der vil i forbindelse med både selve lanceringen af
konceptet og efterfølgende blive sat informationsindsatser i
gang, hvor bygningsejerne bliver gjort opmærksomme på
ordningen og dens muligheder. Ordningen vil blive fremmet via de
kontaktpunkter, hvor bygningsejeren er motiveret for at
energirenovere, hvilket f.eks. er i forbindelse med køb
eller salg af fast ejendom og generel renovering af bygningen.
Kontaktpunkterne kan eksempelvis være ejendomsmægleren,
bankrådgiveren, rådgivere i byggemarkedet og kommunen,
som eventuelt kan henvise bygningsejeren til de godkendte
virksomheder og informere bygningsejeren om ordningen.
Ydermere forventes der i forbindelse med etablering af ordningen
at skulle lanceres en hjemmeside. Hjemmesiden vil indeholde
information om løsninger og muligheder i forhold til
energirenoveringer, herunder information om selve
godkendelsesordningen og lister over godkendte virksomheder, der
leverer rådgivning og projektstyring m.v. i forbindelse med
energirenovering af bygninger.
Det bemærkes, at det er hensigten med ordningen, at denne
som udgangspunkt skal kunne omfatte alle bygninger omfattet af
lovens almindelige anvendelsesområde. En bygning defineres i
loven som en konstruktion med tag og ydervægge, hvor der
anvendes energi til regulering af indeklimaet. For at sikre en
hurtig igangsættelse af ordningen vurderes det imidlertid
hensigtsmæssigt i første omgang at kunne
begrænse denne til enfamiliehuse samt række-,
kæde- og dobbelthuse. Behovet for ordningen vurderes
således at være størst for denne type bygninger.
En udvidelse af ordningen til at omfatte f.eks. etageboligbyggeri,
kontorejendomme og erhvervsejendomme vil herefter kunne ske
på baggrund af de erfaringer, der indhentes på grundlag
af den indledende ordning. Klima-, energi- og bygningsministeren
foreslås derfor bemyndiget til at foretage den nærmere
afgrænsning af, hvilke typer af bygninger som er omfattet af
ordningen. Det bemærkes, at det forventes, at ordningen
får et egentligt navn ved udmøntningen og lanceringen
af ordningen.
1.2
Lovforslagets hovedindhold
Lovforslaget indeholder et hjemmelsgrundlag for, at klima-,
energi- og bygningsministeren kan udstede regler om oprettelse af
en frivillig godkendelsesordning for virksomheder, der leverer
rådgivning og projektstyring m.v. i forbindelse med
energirenovering af bygninger. Herved sikres, at de deltagende
virksomheder har den krævede uddannelsesmæssige
baggrund og de kvalifikationer, som funktionen som godkendt
rådgivningsvirksomhed under ordningen kræver. Klima-,
energi- og bygningsministeren gives desuden hjemmel til at
offentliggøre en liste over godkendte virksomheder, som er
en del af ordningen. Klima-, energi- og bygningsministeren kan i
tilknytning hertil fastsætte regler om henholdsvis
tilbagekaldelse og bortfald af en virksomheds godkendelse.
Lovforslaget indeholder ligeledes hjemmel for klima-, energi- og
bygningsministeren til at fastsætte regler om, hvilke typer
af bygninger der er omfattet af ordningen. Ordningen retter sig som
udgangspunkt mod alle typer bygninger, men det forventes, at
ordningen ved udmøntningen og lanceringen i første
omgang vil rette sig mod enfamiliehuse og række-, kæde-
og dobbelthuse. Herefter vil det vurderes, i hvilket omfang der er
grundlag for at udvide ordningen til andre typer af bygninger.
De godkendte virksomheder vil være underlagt
gældende lovgivning om rådgiveransvar og
entrepriseretlige forhold m.v. alt afhængig af, hvilke
opgaver og ydelser det aftales med bygningsejeren, at virksomheden
skal udføre. Hvis bygningsejeren er utilfreds med en
godkendt virksomheds leverede ydelse og resultat, skal
bygningsejeren derfor kunne gøre mangelsindsigelser
gældende over den pågældende virksomhed.
Med lovforslaget tilvejebringes desuden hjemmel til, at klima-,
energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler om at en
godkendt virksomhed skal etablere et godkendt eller certificeret
kvalitetsstyringssystem, herunder regler om
kvalitetsstyringssystemets omfang og indhold, certificering, samt
efterfølgende efterprøvning af gennemførelse
og vedligeholdelse af kvalitetsstyringssystemet.
Endelig indebærer lovforslaget, at klima-, energi- og
bygningsministeren kan fastsætte regler om en
godkendelsesordning for kontrolinstanser og om en
akkrediteringsordning for certificerende organer, der kan godkende
eller certificere kvalitetsstyringssystemer for virksomheder, der
godkendes til at levere rådgivning og projektstyring m.v. i
forbindelse med energirenovering af bygninger. Samtidig gives
klima-, energi-, og bygningsministeren og erhvervs- og
vækstministeren beføjelse til at offentliggøre
en liste over de godkendte kontrolinstanser. Det foreslås i
denne forbindelse, at administrationen af en godkendelsesordning
for kontrolinstanser kan henlægges til erhvervs- og
vækstministeren.
Loven forventes at træde i kraft den 5. december 2013. Det
forventes, at Energistyrelsen vil sende et forslag til en
bekendtgørelse, der udmønter lovforslagets
bestemmelser, i høring samtidigt med behandlingen af
lovforslaget i Folketinget, således at bekendtgørelsen
kan træde i kraft samtidigt med lovforslaget den 5. december
2013. Der sigtes mod, at de første virksomheder kan
godkendes i løbet af december 2013, således, at
ordningen kan stilles til rådighed til januar 2014.
Folketingets Klima-, Energi- og Bygningsudvalg modtager kopi af
høringsudkastet til bekendtgørelsen.
1.3
Lovforslagets baggrund
1.3.1
Aftalen om en vækstplan
Ultimo april 2013 blev der indgået en politisk aftale om
en vækstplan, der skal bidrage til vækst og
beskæftigelse i Danmark. I forbindelse med aftalen vil der
skulle gennemføres en række ændringer af
erhvervslivets vilkår for at skabe vækst og opsving i
den danske økonomi. Et af hovedelementerne i aftalen er at
skabe øgede investeringer i bedre energieffektivitet i
bygninger. Regeringen, Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti har aftalt, at dette bl.a. gøres ved
at indføre et dansk energisparekoncept, Grøn
Boligkontrakt, som skal bidrage til at effektivisere
energispareindsatsen i boliger.
1.3.1.1 Den
nærmere udformning af konceptet Grøn Boligkontrakt
Grøn Boligkontrakt er et koncept, der gør det
muligt for en bygningsejer, som ønsker at energirenovere sin
bygning, at modtage en samlet pakkeløsning for sin
energirenovering, som inkluderer alle faser i en energirenovering
lige fra kortlægning af bygningsejerens
energibesparelsesmuligheder, opstilling af besparelsesforslag og
udarbejdelse af plan for energirenoveringer ud fra bygningsejerens
prioriteringer og økonomiske muligheder til
projektudarbejdelse, styring af renoveringen og udarbejdelse af en
plan og et standarddokument om energibesparelsesmuligheder og for
renovering, hvis formål er at give bank og
realkreditinstitutter et redskab, som giver en klar og synlig
værdiansættelse af energirenoveringstiltag til brug for
vurderingen af låneansøgninger i forbindelse med
konkrete energirenoveringstiltag. Hensigten med standarddokumentet
er at lette lånevurderingen og gøre henvendelsen til
finansieringsinstitutionerne lettere for bygningsejeren.
Standarddokumentet vil alene virke som et redskab i tillæg
til den almindelige vurdering af kundens økonomi, som
foretages af bank eller realkreditinstitut.
De godkendte rådgivningsvirksomheders opgave bliver at
kunne agere rådgiver for bygningsejeren gennem
energirenoveringsprocessen, alt efter hvad er der aftales mellem
virksomheden og bygningsejeren. Det er formålet med
Grøn Boligkontrakt-konceptet, at bygningsejeren i realiteten
kun behøver at gå et sted hen, når vedkommende
skal have energirenoveret sin bygning. Det foreslås, at
ordningen er frivillig, hvilket betyder, at virksomhedens rolle,
funktion og ansvar for energirenoveringsprojektet vil afhænge
af, hvilke ydelser bygningsejeren køber hos
virksomheden.
Godkendelsesordningen for virksomheder, der leverer
rådgivning og projektstyring m.v. i forbindelse med
energirenovering af bygninger, er ikke en lovpligtig ordning, idet
virksomhederne frivilligt kan tilmelde sig ordningen.
Bygningsejeren er tilsvarende ikke forpligtet til at gøre
brug af ordningen. Klima-, energi- og bygningsministeren får
beføjelse til at offentliggøre en liste over
virksomheder, der er godkendt til at levere rådgivning om og
projektstyring af energirenovering af bygninger.
Lovforslaget betyder, at den virksomhed, som ønsker at
deltage i ordningen, skal være godkendt til at varetage
rollen som virksomhed, der leverer rådgivning og
projektstyring m.v. i forbindelse med energirenovering af
bygninger, for en sikring af en ensartet kvalificeret
rådgivning af bygningsejeren, uanset hvilken godkendt
virksomhed denne søger. De godkendte virksomheder skal
herved på et ensartet og kvalitetssikret grundlag yde
rådgivning til bygningsejeren. Rådgivningen kan
bestå af en kortlægning af bygningens
energibesparelsesmuligheder, afdækning af konsekvenserne for
komfort og indeklima af energirenoveringen, udarbejdelse af en plan
for energirenoveringen, tilbudsindhentning og projektstyring samt
udfyldelse af et standarddokument til bank eller
realkreditinstitut.
Lovforslaget indeholder således ikke regler om, at selve
den entreprisemæssige ydelse i forbindelse med et
energirenoveringsprojekt skal kunne omfattes af ordningen. Der vil
dog være mulighed for at aftale med den godkendte virksomhed,
at virksomheden ligeledes fører tilsyn med byggeriet, som i
øvrigt skal opfylde kravene i bygningsreglementet. De
udførende håndværkeres kvalifikationer vil
normalt være sikret, hvis den udførende
entreprenør anvender faglært arbejdskraft. Der vil i
den forbindelse kunne aftales mellem arbejdsgivere og arbejdstagere
i byggebranchen, at der kan udformes et kodeks om
arbejdsvilkår for håndværksopgaver, byggende
på principperne bag ILO-konvention nr. 94 om arbejdsklausuler
i offentlige kontrakter, med henblik på at modvirke social
dumping.
2.
Hovedpunkter i lovforslaget
2.1
Godkendelsesordning for virksomheder, der leverer rådgivning
og projektstyring m.v. i forbindelse med energirenovering af
bygninger
2.1.1.
Gældende ret
Gældende ret indeholder ikke bestemmelser om en
godkendelsesordning for virksomheder, der leverer rådgivning
og projektstyring m.v. i forbindelse med energirenovering af
bygninger i forbindelse med en ordning, hvor bygningsejeren kan
få al rådgivning om energirenovering af bygninger hos
samme virksomhed. Lovforslaget vil derfor i forhold til den
gældende lov udvide klima-, energi- og bygningsministerens
bemyndigelse til at udstede regler på dette område.
2.1.2
Forslagets nærmere udformning
Det foreslås, at klima-, energi- og bygningsministeren kan
udstede regler om oprettelse af en frivillig godkendelsesordning
for virksomheder, der leverer rådgivning og projektstyring
m.v. i forbindelse med energirenovering af bygninger. Den
frivillige godkendelsesordning skal sikre, at den samlede
løsning til energibesparende tiltag hviler på et
ensartet kvalifikationsgrundlag, hvor bygningsejeren, uanset
hvilken godkendt virksomhed denne henvender sig til, er sikret at
modtage kompetent rådgivning og ensartet kvalitativ
udførelse af sit energirenoveringsprojekt. Der er tale om,
at det efter lovforslaget er den enkelte virksomhed, som godkendes
som virksomhed, der leverer rådgivning og projektstyring m.v.
i forbindelse med energirenovering af bygninger, og ikke
virksomhedens medarbejdere.
Det foreslås, at godkendelsen af virksomheden kan
koordineres med bl.a. den gældende certificeringsordning for
energimærkningsfirmaer til energimærkning af bygninger
og godkendelsesordningen for virksomheder, der installerer og
monterer små VE-anlæg. Der vil herefter være
mulighed for at videreudbygge et allerede etableret
kvalitetsstyringssystem hos virksomheden til også at omfatte
ydelserne i forbindelse den foreslåede
godkendelsesordning.
Godkendelsesmodellen vil indebære, at virksomheden skal
have en godkendelse fra klima-, energi- og bygningsministeren for
at kunne anerkendes som godkendt virksomhed, der leverer
rådgivning og projektstyring m.v. i forbindelse med
energirenovering af bygninger.
Med lovforslaget fastsættes, at en forudsætning for
godkendelse af en virksomhed bl.a. vil være, at denne har et
kvalitetsstyringssystem, som skal være godkendt af en
kontrolinstans eller certificeret af et certificeringsorgan.
Såfremt der stilles krav om, at kvalitetsstyringssystemet
skal være godkendt af en kontrolinstans, skal denne
kontrolinstans være godkendt af enten klima-, energi- og
bygningsministeren eller af erhvervs- og vækstministeren. Et
certificerende organ skal være akkrediteret af DANAK, Den
Danske Akkrediterings- og Metrologifond eller tilsvarende anerkendt
internationalt organ. Det vil efter lovforslaget ligeledes
være et krav, at virksomhedens medarbejdere opfylder krav til
uddannelse, efteruddannelse og erhvervserfaring. Klima-, energi- og
bygningsministeren gives med lovforslaget bemyndigelse til
fastsættelse af nærmere regler herom.
2.2 De
godkendte rådgivningsvirksomheders ydelser
2.2.1
Gældende ret
Gældende ret indeholder ikke bestemmelser om ydelser for
virksomheder, der er godkendt til både at levere
rådgivning og projektstyring m.v. i forbindelse med
energirenovering af bygninger.
2.2.2
Forslagets nærmere udformning
Med lovforslaget foreslås det, at en virksomhed skal kunne
godkendes til at kunne levere tre ydelser, nemlig kortlægning
af en bygnings energibesparelsesmuligheder, herunder
afdækning af energirenoveringens konsekvenser for komfort og
indeklima i bygningen, udarbejdelse af en plan, herunder udfyldelse
af et standarddokument om energibesparelsesmuligheder og for
renovering samt tilbudsindhentning og projektstyring. Der vil ved
udmøntningen af reglerne om kortlægning af
energibesparelsesmuligheder tages højde for de allerede
eksisterende regler under energimærkningsordningen for
bygninger. Rådgivning om komfort og indeklima er emner, der
ligger i naturlig forlængelse af rådgivning om
energibesparelsesmuligheder, idet gennemførelse af
energibesparelsesprojekter ofte vil have betydning for en bygnings
komfort og indeklima. Det bemærkes, at den foreslåede
hjemmel vedrørende rådgivning om komfort og indeklima
alene angår ydelser, som leveres efter regler fastsat i
medfør af det foreslåede kapitel 9 b i loven om en
godkendelsesordning for virksomheder, der leverer rådgivning
og projektstyring m.v. i forbindelse med energirenovering af
bygninger.
Desuden får klima-, energi- og bygningsministeren med
lovforslaget hjemmel til at fastsætte regler om indholdet af
de godkendte virksomheders ydelser. Herved sikres en
klarlægning af virksomhedens forpligtelser over for
bygningsejerne ved lovregulering og samtidig afstemmes
bygningsejernes forventninger over for ordningen.
Lovforslaget lægger op til, at den godkendte virksomhed og
bygningsejeren indbyrdes kan aftale, hvilke ydelser inden for
ordningen deres aftale skal omfatte. Det bliver derfor muligt for
bygningsejeren at tilpasse ydelserne efter sine egne behov og
økonomiske formåen. Den godkendte virksomheds
nærmere rolle i forbindelse med energirenoveringsprocessen
vil derfor være afhængig af bygningsejerens konkrete
ønske.
2.3
Kontrolinstanserne og de certificerende organer
2.3.1
Gældende ret
Gældende ret regulerer ikke en godkendelsesordning for
kontrolinstanser og en akkrediteringsordning for certificerende
organer, som kan godkende eller certificere
kvalitetsstyringssystemer for virksomheder, der er godkendt til at
levere rådgivning og projektstyring m.v. i forbindelse med
energirenovering af bygninger.
2.3.2
Forslagets nærmere udformning
Lovforslaget giver klima-, energi- og bygningsministeren hjemmel
til at kunne fastsætte regler om en godkendelsesordning for
kontrolinstanser og en akkrediteringsordning for certificerende
organer, som kan godkende og certificere kvalitetsstyringssystemer
for virksomheder, som er godkendt til at levere rådgivning
m.v. i forbindelse med energirenovering af bygninger.
Lovforslaget muliggør, at en godkendelsesordning for
kontrolinstanser og en akkrediteringsordning for certificerende
organer kan indrettes på en sådan måde, at
virksomheder, der i forvejen arbejder med dette område, kan
bygge ovenpå det arbejde, de allerede har lavet med opbygning
og godkendelse eller akkreditering af deres
kvalitetsstyringssystem.
Lovforslaget giver mulighed for, at de eksisterende
certificeringsorganer og kontrolinstanser som eksempelvis
certificerer og godkender energimærkningsfirmaer og
VE-installatører og -montører, kan få udvidet
deres akkreditering eller godkendelse. Herved muliggøres, at
disse kan certificere og godkende eksempelvis
energimærkningsfirmaers eller VE-installatører og
-montørers kvalitetsstyringssystemer til at danne grundlag
for en godkendelse som virksomhed, der leverer rådgivning og
projektstyring m.v. i forbindelse med energirenovering af
bygninger. Udvidelsen af de pågældende
kvalitetsstyringssystemer forventes at ville foregå efter
samme kvalitetsstyringsstandard, som virksomheden er certificeret
eller godkendt efter i forvejen. Med hensyn til kontrolinstanserne
og de certificerende organer er det således hensigten med
lovforslaget, at dette skal lette adgangen til en udvidelse af
allerede eksisterende kvalitetsstyringssystemer til ligeledes at
danne grundlag for en godkendelse efter den foreslåede
ordning. Der henvises desuden til beskrivelsen ovenfor under afsnit
2.1.2.
Med lovforslagets krav til kvalitetsstyringssystemerne etableres
et kontrolsystem, hvor virksomheder, der ikke overholder de
betingelser, de er godkendt under, kan risikere at miste deres
godkendelse.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget forventes at have administrative konsekvenser for
staten, idet lovforslaget vil medføre både
opstartskonsekvenser og omstillingskonsekvenser for
Energistyrelsen.
Der forventes et øget ressourceforbrug hos
Energistyrelsen, da Energistyrelsen efter lovforslaget forventes at
skulle administrere ordningen, herunder udstede godkendelser til
virksomheder, der leverer rådgivning og projektstyring m.v. i
forbindelse med energirenovering af bygninger, og muligvis
godkendelser til kontrolinstanser. Endelig forventes
Energistyrelsen at skulle varetage informationsarbejde i relation
til ordningen, herunder etablering og vedligeholdelse af digitale
løsninger.
Der er afsat midler til etableringen og driften af Grøn
Boligkontrakt i aftalen om vækstplanen. Der er i aftalen om
vækstplanen afsat 25 mio. kr. i 2013, 15 mio. kr. i 2014 og
10 mio. kr. i 2015 til gennemførelsen af Grøn
Boligkontrakt.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Der vil være økonomiske og administrative
konsekvenser for de virksomheder, som vælger at blive
godkendt som virksomhed, der leverer rådgivning m.v. i
forbindelse med energirenovering af bygninger, idet de typisk vil
skulle betale for certificering eller godkendelse af deres
kvalitetsstyringssystem og skulle bruge tid på administration
af samme.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget forventes at fremme energirenoveringer af
bygninger.
7.
Forholdet til EU-retten
Regler, der i overensstemmelse med lovforslaget, udstedes om
kontrolinstanser og certificerende organer, der kan godkende eller
certificere kvalitetsstyringssystemer for virksomheder, der er
godkendt til at levere rådgivning m.v. i forbindelse med
energirenovering, vil skulle overholde krav i servicedirektivet
(Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/123/EF af 12.
december 2006 om tjenesteydelser i det indre marked).
8.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer:
3F Fagligt Fællesforbund, Akademisk Arkitektforening,
Aalborg Universitet, Advokatrådet, Advokatsamfundet, Altinex
Oil Denmark A/S, Andelsboligforeningernes fælles
repræsentation, Ankenævnet på
Energiområdet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Arkitektforbundet, Astma- og Allergiforbundet, BAT-Kartellet, Bips
- Byggeri, Informationsteknologi, Produktivitet og Samarbejde ,
Boligselskabernes Landsforening, BOSAM - Boliforeningernes
Sammenslutning i Danmark, Brancheforeningen for Biogas,
Brancheforeningen for bygningssagkyndige og energikonsulenter,
Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme, Brancheforeningen for
storkøkkenudstyr (BFS), Byfo, Byggecentrum, Byggefagenes
Kooperative Landssammenslutning, Byggeriets Evaluerings Center,
Byggeskadefonden, Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse,
Byggesocietetet, Bygherreforeningen, Center for Indeklima og
Sundhed i Boliger, Co-industri, Concito, DANAK, Danmarks Tekniske
Universitet, Institut for byggeri og anlæg, Danmarks Tekniske
Universitet, Danmarks Lejerforening, Danmarks Arbejdsgiverforening,
Dansk Byggeri, Dansk Bygningsinspektørforening (DABYFO),
Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Energi
Brancheforening, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk forening
for automatforplejning (DAFA), Dansk Gasteknisk Center, Dansk
Industri, Dansk Metal, Dansk Solvarme Forening, Dansk Standard,
Dansk Varme Service (DVS), Dansk Ventilation, Danske Advokater,
Danske Ark, Danske Arkitektvirksomheder, Danske Bank, Danske
Regioner, Danske Udlejere, DANVA, Datatilsynet, Den Danske
Landinspektørforening, Den danske netværksgruppe for
notificerede eller prænotificerede organer under
byggevaredirektivet, Den Kooperative arbejdsgiver- og
interesseorganisation i Danmark, Det nationale forskningscenter for
arbejdsmiljø, Det Økologiske Råd, DFF-edb, DI,
DI Byg, DI Energibranchen, DI Fødevarer, DI Handel, DI
Service, DI Videnrådgiverne, DONG Energy, DS
Håndværk og Industri, E. On Denmark A/S,
Ejendomsforeningen Danmark, Ejendomsforsikringen Danmark, Energi
E2, Energi- og Olieforum, Energiforum Danmark, Energiservice A/S,
Energitjenesten, Erhvervslejernes Landsorganisation, ETA-Danmark
A/S, Eurofins Danmark A/S, FABA - Foreningen af Fabrikanter og
Importører af Elektriske Belysningsarmaturer, FEHA -
Foreningen af Fabrikanter og Importører af Elektriske
Husholdningsapparater, Forbrugerrådet, Forbundet
Træ-Industri-Byg i Danmark (3F), FORCE Technology, Foreningen
af danske kraftvarmemærker, Foreningen af kommunale
beredskabschefer, Foreningen af Rådgivende Ingeniører
(FRI), Foreningen af slutbrugere af Energi, Foreningen af
Varmepumpefabrikanter i Danmark, Forsikring og Pension, Forsvarets
Bygnings- & Etablissementstjeneste, FRI, Frie Elforbrugere, FSR
Danske Revisorer, Fællessekretariatet for Hovedstadens
Naturgas I/S og Naturgas Midt- Nord, GasTech, Geoforum Danmark,
Greenpeace, Grundfos, HE-sekretariatet, HMN Naturgas, Horesta,
Håndværksrådet, Ingeniørforeningen i
Danmark, Intelligent Energi, Jydske Grundejerforening, Kalk- og
Teglværksforeningen, Kommunalteknisk Chefforening,
Kommunernes Landsforening, Konstruktørforeningen,
Københavns Brandvæsen, Københavns Energi,
Københavns Kommune, Københavns Kommune - Teknik og
Miljøforvaltningen, Københavns Kommune -
Økonomiforvaltningen, Københavns Erhvervsakademi,
Landbrug & Fødevarer, Landsbyggefonden, Landsforeningen
for bygnings- og landskabskultur, Lejeorganisationen BOSAM,
Lejernes Landsorganisation, LO, Maskinmesterforeningen, Mærsk
Olie og Gas A/S, Naturgas Fyn, NOAH Energi og Klima, Nordea A/S,
Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi, OR-ordningen,
Parcelhusejernes Landsforening, Plan Energi, Plastindustrien,
Praktiserende Landinspektørers Forening, Realdania,
Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Reel Energi Oplysning
(REO), Rockwool A/S, Rørforeningen, Samvirkende Energi- og
Miljøforeninger, SBS Byfornyelsesselskabet, Scanenergi,
Sikkerhedsbranchen, SKAT, Skorstensfejerlauget, Spar Nord Bank A/S,
Statens Byggeforskningsinstitut, Statoil A/S, Statoil Gazelle A/S,
Statsforvaltningen Hovedstaden, Statsforvaltningen Midtjylland,
Statsforvaltningen Nordjylland, Statsforvaltningen Sjælland,
Statsforvaltningen Syddanmark, Statikeranerkendelsesudvalget,
Stålcentrum, Teknisk Landsforbund, Træinformation,
TEKNIQ Installatørernes organisation, Teknologisk Institut,
TUN - Trælasthandlerunionen, Uafhængige
Bygningssagkyndige og Energikonsulenter (FUBE),
Varmepumpeordningen, Varmepumpefabrikantordningen, Vedvarende
Energi, VELTEK - VVS og El-tekniske leverandørers
brancheforening, Verdens Skove, Videncentret for Landbrug
(Landcenteret), Vindmølleindustrien, WWF
Verdensnaturfonden.
9. Sammenfattende skema
|
| Positive konsekvenser | Negative konsekvenser |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner | Ingen | Der er i aftalen om vækstplanen
afsat 25 mio. kr. i 2013, 15 mio. kr. i 2014 og 10 mio. kr. i 2015
til gennemførelse af Grøn Boligkontrakt. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Det forventes at ordningen vil bidrage
positivt til økonomien i de virksomheder, som vælger
at blive godkendt under ordningen. | Ordningen vil have økonomiske
konsekvenser for de virksomheder, som vælger at blive
godkendt under ordningen. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ordningen vil have administrative
konsekvenser for de virksomheder, som vælger at blive
godkendt under ordningen. |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ordningen vil ikke have administrative
konsekvenser for borgerne, idet ordningen er frivillig. |
Miljømæssige
konsekvenser | Ordningen forventes at fremme
energirenoveringen af bygninger. | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Regler, der udstedes om kontrolinstanser
og certificerende organer, der kan godkende eller certificere
kvalitetsstyringssystemer for virksomheder, der er godkendt til at
levere rådgivning m.v. i forbindelse med energirenovering,
vil skulle overholde krav i servicedirektivet (Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2006/123/EF af 12. december 2006 om
tjenesteydelser i det indre marked). |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1 (§§ 24 f-24 i)
Den foreslåede bestemmelse i §
24 f, stk. 1, fastsætter, hvilke ydelser godkendte
rådgivningsvirksomheder godkendes til at levere under den
foreslåede ordning. De tre typer ydelser, som fremgår
af nr. 1-3, er således de ydelser, som en godkendt virksomhed
efter forslaget skal kunne levere.
Bestemmelsen skal læses i sammenhæng med den
foreslåede bestemmelse i stk. 2, hvorefter ministeren kan
fastsætte regler om afgrænsning af indholdet af ydelser
nævnt i stk. 1. Det forventes, at bygningsejeren og den
godkendte virksomhed selv kan aftale, hvor mange ydelser
virksomheden skal levere til bygningsejeren og hvad prisen herfor
skal være. Ønsker bygningsejeren ikke alle de ydelser,
som er omfattet af den foreslåede ordning, udført, kan
det således aftales, at virksomheden alene leverer de
ydelser, som bygningsejeren ønsker.
Som det omtales under bemærkningerne til den
foreslåede § 24 g, stk. 1, nedenfor, forventes nogle af
disse ydelser at kunne leveres af en underleverandør til den
godkendte virksomhed, såfremt underleverandøren
overholder krav til kompetencer og arbejder efter den godkendte
virksomheds kvalitetsstyringssystem.
Ved en kortlægning af en bygnings
energibesparelsesmuligheder, jf. den foreslåede bestemmelse i
§ 24 f, stk. 1, nr. 1,
forstås, at virksomheden på baggrund af indhentede
oplysninger om bygningen og bygningsejerens ombygnings- og
renoveringsplaner leverer en oversigt over de
energibesparelsesmuligheder, som bygningen indeholder. Ved en
bygnings energibesparelsesmuligheder forstås den mulighed for
at spare på energiforbruget, som opstår ved, at en
bygningskomponent, et varmeanlæg eller lignende udskiftes med
en mere energieffektiv komponent. Kortlægningen af
energibesparelsesmulighederne skal blandt andet indeholde en
afdækning af konsekvenserne af disse for bygningens komfort
og indeklima.
Rådgivning om komfort og indeklima er emner, der ligger i
naturlig forlængelse af rådgivning om
energibesparelsesmuligheder, idet gennemførelse af
energibesparelsesprojekter ofte vil have betydning for en bygnings
komfort og indeklima. Når dette krav til ydelser efter
forslaget fastættes i lov om fremme af energibesparelser i
bygninger og ikke i medfør af f.eks. byggelovgivningen, er
det fordi der er en naturlig sammenhæng mellem den
rådgivning om komfort og indeklima, som ønskes i
forbindelse med den foreslåede ordning, og rådgivning
om energibesparelser. Da rådgivning om komfort og
indeklimamæssige spørgsmål er en naturlig del af
rådgivning om gennemførelse af
energibesparelsesprojekter ved energirenovering af en bygning,
ligger emnet for denne rådgivning således inden for
lovens anvendelsesområde med fremme af energibesparelser. Det
er således ikke hensigten at udvide lovens
anvendelsesområde til også at omfatte bestemmelser om
komfort og indeklima på andre af lovens områder.
Rådgivning om komfort og indeklima er alene medtaget som en
ydelse for de godkendte virksomheder for at sikre, at de valgte
energibesparelsesløsninger ikke får en negativ
indvirkning på indeklimaet og for, at boligejeren kan
informeres om komfort og indeklima i relation til energibesparende
tiltag. Når en bygningsejer rådgives om fordele ved
forbedringer i en bygnings komfort og indeklima, vil den slags
forbedringer ofte også medføre besparelser i
energiforbruget. Rådgivning om og gennemførelse af
projekter angående komfort- og indeklimaforbedringer i en
bygning, kan således være et egnet middel til at
opnå energibesparelser i samme bygning.
Ved en plan om energibesparelsesmuligheder og renoveringsplaner,
jf. den foreslåede § 24 f, stk. 1,
nr. 2, forventes en plan i et standardiseret format, som
angiver hvilke energibesparelsesmuligheder den godkendte virksomhed
har fundet i bygningen og hvilke renoverings- eller
tilbygningsplaner bygningsejeren har. Ved et standarddokument
forstås et dokument i et standardiseret format, som angiver
omkostninger forbundet med bygningsejerens renoverings- og
tilbygningsplaner og betydningen heraf for bygningsejerens
energiforbrug.
Ved tilbudsindhentning vedrørende gennemførelse af
energibesparelsestiltag, jf. forslagets
§ 24 f, stk. 1, nr. 3, 1. led,
forstås, at den godkendte virksomhed indhenter tilbud
angående udførelse af de energibesparelsesmuligheder
og renoverings- og tilbygningsplaner virksomheden er blevet enige
med bygningsejeren om skal udføres. Ved projektstyring, jf.
forslagets § 24 f, stk. 1, nr. 3, 2.
led, forstås, at den godkendte virksomhed styrer
projektet med udførelse af de energibesparelsesmuligheder og
renoverings- og tilbygningsplaner virksomheden er blevet enige med
bygningsejeren om skal udføres, således at
bygningsejeren ikke selv behøver at styre projektet.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 24 f, stk. 2, kan klima-, energi- og
bygningsministeren fastsætte regler om indholdet af den
godkendte virksomheds ydelser efter stk. 1. Der kan efter den
foreslåede bestemmelse fastsættes regler, som mere
detaljeret definerer hvad ydelserne indeholder. Regler om en
sådan afgræsning af den godkendte virksomheds ydelser
kan være nødvendige, for at bygningsejeren og
virksomheden kan afgøre, hvad virksomhedens ydelser
indeholder. Sådanne regler kan også dreje sig om
afgrænsning af virksomhedens ydelser i forhold til ydelser
efter lovpligtige ordninger som f.eks.
energimærkningsordningen for bygninger.
For så vidt angår fastsættelsen af regler om
indholdet af ydelsen vedrørende kortlægning af en
bygnings energibesparelsesmuligheder, jf. den foreslåede
§ 24 f, stk. 1, nr. 1, forventes disse at tage udgangspunkt i
bygningens energimærkningsrapport, hvis en sådan
foreligger, men ydelsen behøver ikke nødvendigvis
være begrænset til denne dokumentation. Regler om
indholdet af denne ydelse forventes også, så vidt
muligt, at tage højde for de regler, der allerede findes
under energimærkningsordningen for bygninger om udarbejdelse
af energibesparelsesforslag. Foreligger der ikke en
energimærkningsrapport allerede, forventes den godkendte
virksomhed at skulle fremskaffe dokumentation for kortlægning
og energibesparelsesmuligheder på et grundlag, der ligeledes
sikrer en kvalificeret kortlægning til fremme af ordningens
formål. Kortlægningen forventes også at skulle
tage højde for bygningsejerens planer for tilbygning og
øvrige renoveringsplaner for bygningen, i det bygningsejere
ofte gennemfører energibesparende tiltag i forbindelse med
tilbygning og øvrige renoveringsplaner. Den godkendte
virksomhed vil efter de foreslåede regler ikke have nogen
særlig rolle i håndhævelsen af reglerne om
energimærkning af bygninger og vil således f.eks. ikke
skulle meddele Energistyrelsen, hvis en bygning ikke har fået
udført en lovpligtig energimærkning. Den godkendte
virksomhed må dog gerne, efter regler udstedt i medfør
af lovforslaget, gøre bygningsejeren opmærksom
på en manglende lovpligtig energimærkning. Desuden kan
der fastsættes regler om indholdet af den del af
kortlægningen, som handler om komfort og indeklima.
For så vidt angår fastsættelsen af regler om
indholdet af ydelsen efter den foreslåede bestemmelse i
§ 24 f, stk. 1, nr. 2, forventes der udarbejdet en plan til
bygningsejeren, der dels indeholder en beskrivelse af bygningens
energibesparelsesmuligheder på baggrund af den foretagne
kortlægning, og dels indeholder en plan for bygningens
renovering baseret på bygningsejerens behov og muligheder.
Der forventes endvidere udarbejdet et standarddokument til brug for
projekter under ordningen, som kan indgå i bygningsejerens
eventuelle lånesag hos banker og realkreditinstitutter. Den
godkendte virksomhed skal efter den foreslåede bestemmelse
kunne udfylde standarddokumentet og have de faglige
forudsætninger herfor, ligesom den godkendte virksomhed skal
kunne stå inde for de oplysninger vedkommende afgiver i
dokumentet. Standarddokumentet forventes at indeholde oplysninger,
som kan medvirke til at forbedre bankens eller
realkreditforeningens beslutningsgrundlag, men vil eksempelvis ikke
give bygningsejeren ret til at optage lån under mere
favorable vilkår end vedkommende ellers havde adgang til.
Standarddokumentet forventes således at kunne give et samlet
overblik over det nuværende energiforbrug og energiforbruget
efter energirenovering, hvor sidstnævnte vil indeholde en
vurdering af den aktuelle bygningsejers forventede energiforbrug,
og angive, og eventuel angivelse af hvilken energiklasse ejendommen
opgraderes til, hvis den foreslåede energirenovering
udføres samt omkostningerne forbundet med energirenoveringen
og eventuelt investeringens tilbagebetalingstid.
Det forventes, at bygningsejeren selv varetager kontakten med
sin bank eller sit realkreditinstitut, og at disse
finansieringsinstitutioner vil vurdere låneansøgningen
til projekter under ordningen på sædvanlige
lånevilkår. Den godkendte virksomheds rådgivning
omkring udfyldelsen af det finansieringsmæssige
standarddokument skal således alene medvirke til, at
bygningsejeren får et standardiseret materiale, som
vedkommende kan anvende til sin lånesag hos bank eller
realkreditinstitut. Det er ikke hensigten, at den godkendte
virksomhed bliver en finansiel rådgiver, som er omfattet af
lov om finansielle rådgivere. Såvel plan som
standarddokument forventes at kunne indeholde relevante oplysninger
om hvilken type rådgivning, som er ydet til bygningsejeren,
forudsætninger for denne rådgivning samt angivelse af
renoveringsplanernes betydning for bygningens energimæssige
standard i form af et energimærke i overensstemmelse med
reglerne for udstedelse af et energimærke.
Angående fastsættelsen af regler om indholdet af
ydelsen med tilbudsindhentning og projektstyring efter den
foreslåede § 24 f, stk. 1, nr. 3, forventes ydelsen at
omfatte indhentning af tilbud på bygningsejerens vegne
på de projekter, ejeren ønsker udført, og
efterfølgende projektstyring af de udvalgte arbejder
på bygningsejerens vegne. Der forventes som udgangspunkt at
blive tale om, at bygningsejeren indgår aftale med de bydende
bygningsrenoveringsvirksomheder om udførelse af
energirenoveringsprojekter. Regler om tilbudsindhentning og
projektstyring forventes at lægge vægt på, at
projekterne gennemføres efter en
håndværksmæssig god standard og med god
energieffektivitet i de gennemførte arbejder.
Den foreslåede bestemmelse i §
24 f, stk. 3, rummer mulighed for at fastsætte regler
om markedsføringen af en virksomhed godkendt efter regler
fastsat i medfør af § 24 g, om virksomhedens
oplysningspligt overfor bygningsejeren, om at virksomhedens ydelser
leveres efter Almindelige Betingelser for teknisk Rådgivning
og Bistand, om at virksomheden skal anvende en bestemt
beregningsmetode og et bestemt datagrundlag, samt om at
virksomheden skal udlevere de beregninger og lignende, der ligger
til grund for kortlægningen af bygningens
energibesparelsesmuligheder til bygningsejeren.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan efter den
foreslåede bestemmelse fastsætte regler om den
godkendte virksomheds markedsføring af sin godkendelse,
f.eks. at det i visse sammenhænge skal fremgå, at en
ydelse tilbydes kunden som en godkendt virksomhed, der leverer
rådgivning om og projektstyring af energirenovering af
bygninger. Ministeren kan desuden fastsætte regler om
virksomhedens oplysningspligt overfor bygningsejeren. Dette kan
f.eks. være oplysninger om, i hvilket omfang virksomhedens
ydelser er dækket af en forsikring eller oplysninger om, at
virksomheden er tilmeldt et branchespecifikt klageorgan for ydelser
virksomheden leverer.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan også
fastsætte regler om, at den godkendte virksomhed omfattes af
kravene i Almindelige Bestemmelser for teknisk Rådgivning og
bistand (ABR) i et nærmere bestemt omfang, som det også
kendes fra reglerne om udøvelse af virksomhed som
certificeret energimærkningsfirma. Sådanne regler skal
medvirke til at øge trygheden hos bygningsejeren ved at
vælge en godkendt virksomhed.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan desuden
fastsætte regler om, at den godkendte virksomhed skal anvende
en bestemt beregningsmetode og et bestemt datagrundlag. Dette kan
være en type edb-programmer og et datagrundlag, som svarer
til det, der anvendes til at udarbejde energimærker efter,
eller andet standardværktøj, som medvirker til at
sikre, at bygningsejerne opnår et ensartet produkt af en god
kvalitet, uanset hvilken godkendt virksomhed de henvender sig til.
Bestemmelsen skal medvirke til at sikre, at beregninger
udføres på et ensartet grundlag uden dog at stille
krav om, at der skal anvendes et beregningsværktøj fra
en bestemt privat edb-leverandør. Det forventes
således, at Klima-, Energi- og Bygningsministeriet vil sikre,
at der stilles mindst ét beregningsprogram til
rådighed for de godkendte virksomheder, eventuelt mod
betaling.
Endelig kan klima-, energi- og bygningsministeren
fastsætte regler om, at den godkendte virksomhed skal
udlevere beregninger m.v., der ligger til grund for
kortlægningen af en bygnings energibesparelsesmuligheder til
bygningsejeren. Dette skyldes hensynet til at sikre, at
bygningsejeren har mulighed for at anvende beregningerne igen, hvis
bygningsejeren senere skulle få brug for dem, f.eks. til en
senere udarbejdelse af en energimærkning for bygningen.
Ministeren kan herunder fastsætte regler om i hvilken form
materialet skal udleveres, f.eks. elektronisk form.
Efter den foreslåede § 24 g,
stk. 1, bemyndiges klima-, energi- og bygningsministeren til
at fastsætte regler om oprettelse af en frivillig
godkendelsesordning for virksomheder, der leverer rådgivning
og projektstyring m.v. i forbindelse med energirenovering af
bygninger. Det bliver frivilligt for en bygningsejer, om
vedkommende vil anvende en således godkendt
rådgivningsvirksomhed, når vedkommende skal have
udført en eller flere af de ydelser, som virksomheden kan
levere under den foreslåede ordning. Tilsvarende vil det
være frivilligt for en virksomhed, som allerede leverer
ydelser, der med forslaget omfattes af ordningen, om virksomheden
ønsker godkendelse som virksomhed, der leverer
rådgivning og projektstyring m.v. i forbindelse med
energirenovering af bygninger.
Den foreslåede ordning er en ordning for virksomheder og
ikke for enkeltpersoner. Der vil i medfør af den
foreslåede bestemmelse i § 24 g, stk. 1, kunne
fastsættes regler om, at godkendte virksomheder kan anvende
underleverandører til levering af deres ydelser under
ordningen. Der kan desuden fastsættes krav til virksomhedens
underleverandørstyring. I disse tilfælde vil det blive
et krav til underleverandørstyringen, at den godkendte
virksomheds underleverandører lever op til samme krav til
medarbejderes erfaring, uddannelse og efteruddannelse, som
gælder for den godkendte virksomheds egne medarbejdere, jf.
den foreslåede bestemmelse i § 24 g, stk. 3. Dette vil
indebære, at underleverandørens medarbejdere
eksempelvis skal gennemgå samme kurser som den godkendte
virksomheds under ordningen. Det forventes ligeledes at blive en
betingelse for anvendelse af underleverandører, at
underleverandøren arbejder efter den godkendte virksomheds
kvalitetsstyringssystem, jf. ligeledes den foreslåede
bestemmelse i § 24 g, stk. 3, og at den godkendte virksomhed
fører tilsyn hermed.
Klima-, energi- og bygningsministeren bemyndiges desuden til at
offentliggøre en liste over godkendte virksomheder. Det vil
således alene være virksomheder, som er godkendt efter
regler udstedt i medfør af den foreslåede bestemmelse,
som kan optages på listen. Det forventes, at listen vil blive
offentliggjort på Energistyrelsens hjemmeside. Optagelse
på listen og drift af listen vil blive administreret under
iagttagelse af persondataloven.
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i § 24 g, stk. 2, at klima-, energi- og
bygningsministeren kan fastsætte regler om den nærmere
afgrænsning af bygninger, som omfattes af en ordning fastsat
i regler efter den foreslåede § 24 g stk. 1. Ordet
"bygning" refererer til den gældende definition heraf i
lovens § 2, stk. 1, hvoraf fremgår, at loven omfatter
alle bygninger, der udgør en konstruktion med tag og
ydervægge, hvor der anvendes energi til regulering af
indeklimaet. Der er således tale om, at ordningen i
udgangspunktet skal kunne rumme alle typer af bygninger omfattet af
lovens almindelige område. Som det fremgår af
lovforslagets almindelige bemærkninger forventes det, at
udmøntningen og lanceringen af ordningen i første
omgang vil omfatte enfamiliehuse og række-, kæde- og
dobbelthuse. Det kan senere overvejes at udvide ordningen til
også at omfatte f.eks. etageboliger, kontorbygninger og
erhvervsbygninger. Der er ikke aktuelle planer om at lade ordningen
omfatte bygninger til industriformål, om end den
foreslåede bestemmelse ikke udelukker disse typer af
bygninger fra ordningen.
Den foreslåede bestemmelse i §
24 g, stk. 3, fastsætter, at godkendelse efter regler
udstedt i medfør af stk. 1 er betinget af, at
virksomheden dokumenterer, at relevante medarbejdere i virksomheden
opfylder krav om erhvervserfaring, uddannelse og løbende
efteruddannelse, og at virksomheden har et kvalitetsstyringssystem.
Ved relevante medarbejdere i virksomheden forstås de
medarbejdere, som medvirker til at levere de aftalte ydelser under
ordningen, der kræver en bestemt faglig kompetence. Ved
uddannelse forstås både en given medarbejders
grunduddannelse og efteruddannelse i forbindelse med virksomhedens
godkendelse til den foreslåede ordning. Ved løbende
efteruddannelse forstås, at virksomheden har en pligt til at
efteruddanne den givne medarbejder løbende efter godkendelse
er opnået. Ved et kvalitetsstyringssystem forstås et
system til styring af kvaliteten af virksomhedens ydelser leveret
under ordningen.
Efter den foreslåede § 24 g,
stk. 4, kan klima-, energi- og bygningsministeren
fastsætte nærmere krav om uddannelse, efteruddannelse
og erhvervserfaring, jf. stk. 3. Der forventes både at blive
fastsat krav til, hvilken uddannelse udvalgte medarbejdere i de
godkendte virksomheder skal have og krav om, at de deltager i et
særligt uddannelsesforløb tilrettelagt med henblik
på uddannelse i at kunne levere de typer ydelser, som
indgår i godkendelsesordningen. Et sådan
uddannelsesforløb tilrettelagt for medarbejdere i
virksomheder, der er godkendt under den forslåede ordning,
kan desuden omfatte en prøve i at medarbejderen har tilegnet
sig den nødvendige viden og de nødvendige
kompetencer.
Den foreslåede bestemmelse i §
24 g, stk. 5, indebærer, at en virksomheds
kvalitetsstyringssystem enten skal være certificeret af et
akkrediteret certificerende organ eller godkendt af en
kontrolinstans. Endvidere skal godkendte kvalitetsstyringssystemer
løbende efterprøves af en godkendt
kontrolinstans.
Certificerende organer er virksomheder, som er akkrediteret af
DANAK eller et lignende organ til at certificere
kvalitetsstyringssystemer for virksomheder godkendt under den
foreslåede ordning. Hvis den godkendte virksomheds
kvalitetsstyringssystem er certificeret, indebærer dette, at
det løbende vil skulle kontrolleres af et certificerende
organ, idet en sådan kontrol er et sædvanligt element i
en certificering. En virksomhed vil således være
undergivet løbende kontrol uanset om virksomheden har valgt
et certificeret eller godkendt kvalitetsstyringssystem.
Den foreslåede bestemmelse i §
24 g, stk. 6, indebærer, at klima-, energi- og
bygningsministeren i fornødent omfang vil fastsætte
nærmere regler om kvalitetsstyringssystemets indhold, omfang,
vedligeholdelse og efterprøvning. Fokus forventes her at
være på, at de godkendte virksomheders ydelser leveres
på en sådan måde, at de fremmer energieffektive
løsninger ved de omfattede energirenoveringsprojekter. For
så vidt angår virksomheder, der i forvejen er
certificeret som energimærkningsfirmaer, kan der
fastsættes regler om, at virksomhedens eksisterende
kvalitetsstyringssystem udvides med en certificering under den
foreslåede ordning, således at
kvalitetsstyringssystemet også dækker ydelser omfattet
af ordningen. En sådan certificering forventes at
foregå efter samme standard for kvalitetsstyringssystemer,
som virksomheden er certificeret efter i forvejen. For så
vidt angår VE-installatør- og
VE-montørvirksomheder, forventes disses
kvalitetsstyringssystemer at skulle godkendes af en kontrolinstans,
som er godkendt af Sikkerhedsstyrelsen, som er en del af Erhvervs-
og Vækstministeriet. Dette skyldes, at en række
kontrolinstanser, godkendt af Sikkerhedsstyrelsen, allerede
godkender kvalitetsstyringssystemer for vvs- og
el-installatørvirksomheder. Det forventes, at disse
virksomheder i vidt omfang også vil blive godkendt som
kontrolinstanser for VE-installatør- og
VE-montørvirksomheder, og at disse virksomheder vil kunne
godkendes som kontrolinstanser for godkendte virksomheder, der
leverer rådgivning og projektstyring m.v. i forbindelse med
energirenovering af bygninger. Det forventes derfor også, at
regler om kvalitetsstyringssystemets omfang, indhold og
vedligeholdelse vil blive fastsat på en sådan
måde, at det harmonerer bedst muligt med det
kvalitetsstyringssystem virksomheder, der opererer på
markedet, eventuelt allerede har i forvejen. F.eks. kan regler om
hvor ofte kvalitetsstyringssystemet skal efterses af en
kontrolinstans eller et certificerende organ være de samme,
således at de godkendte virksomheder får færrest
mulige byrder ved at skulle etablere et kvalitetsstyringssystem i
forbindelse med den forslåede ordning.
Det fastsættes i den foreslåede bestemmelse i § 24 g, stk. 7, at omkostningerne i
forbindelse med godkendelse og efterprøvning eller
certificering af en virksomheds kvalitetsstyringssystem afholdes af
den enkelte virksomhed, idet der er tale om, at den godkendte
virksomhed køber en ydelse af en anden privat virksomhed,
nemlig det certificerende organ eller kontrolinstansen.
Disse ydelser forventes fastlagt i regler efter den
foreslåede § 24 g. Ordningen forventes tilrettelagt
på en sådan måde, at virksomheder, som i forvejen
arbejder inden for området og allerede har et
kvalitetsstyringssystem i kraft af godkendelser m.v. på andre
områder, f.eks. certificering som energimærkningsfirma
eller godkendelse som VE-installatør- eller
VE-montørvirksomhed, skal kunne bygge oven på det
eksisterende kvalitetsstyringssystem, således at det kun er
tilføjelsen til kvalitetsstyringssystemet som skal godkendes
eller certificeres. Dette gælder f.eks. for virksomheder, som
i forvejen er certificerede til energimærkning af bygninger
eller er godkendt til montering af små VE-anlæg.
Den foreslåede bestemmelse i §
24 g, stk. 8, indebærer, at der kan fastsættes
regler om, at en virksomhed, som ikke overholder de betingelser,
den er godkendt efter, risikerer at mister sin sin godkendelse.
Tilbagekaldelse af en virksomheds godkendelse kan komme på
tale hvor klima-, energi- og bygningsministeren får oplysning
om, at en virksomhed f.eks. ikke længere har et godkendt
kvalitetsstyringssystem, eller ikke længere har den type
medarbejder ansat, som var en forudsætning for meddelelsen af
virksomhedens godkendelse eller hvor der i øvrigt er
konstateret en væsentlig misligholdelse af betingelserne for
den opnåede godkendelse. Tilbagekaldelse af en virksomheds
godkendelse vil ske under iagttagelse af de forvaltningsretlige
principper om tilbagekaldelse af godkendelser. Regler om bortfald
af en godkendelse forventes navnlig at fokusere på, at en
virksomheds godkendelse, bortfalder, hvis virksomheden
ophører.
Den foreslåede bestemmelse i §
24 h, stk. 1, tænkes i første omgang anvendt
til at fastsætte regler om godkendelse af kontrolinstanser og
akkreditering af certificerende organer, til godkendelse eller
certificering af kvalitetsstyringssystemer for virksomheder, der
leverer rådgivning m.v. i forbindelse med energirenovering af
bygninger, og som allerede er godkendt som VE-installatør-
eller VE-montørvirksomheder eller certificeret som
energimærkningsfirma. Disse virksomheder vil således
alene skulle leve op til krav om uddannelse og efteruddannelse og
have godkendt en tilføjelse til deres
kvalitetsstyringssystem, som beskriver levering af ydelser med
kontrol og efterprøvning af kvalitetsstyringssystemer for
godkendte virksomheder. Bestemmelsen kan dog også omfatte
godkendelse af kontrolinstanser og akkreditering af certificerende
organer, der ikke i forvejen er godkendt til at kontrollere
VE-installatør- eller VE-montørvirksomheder eller til
at certificere energimærkningsfirmaer.
Kontrolinstanser godkendt efter regler udstedt i medfør
af den foreslåede bestemmelse i §
24 h, stk. 2, forventes i praksis at skulle godkendes af
Sikkerhedsstyrelsen under Erhvervs- og Vækstministeriet, hvis
de opfylder betingelserne for godkendelse.
Administrationen af en godkendelsesordning kan efter
lovforslaget henlægges til klima-, energi- og
bygningsministeren eller til erhvervs- og vækstministeren,
mens administrationen af en akkrediteringsordning varetages af Den
Danske Akkrediterings- og Metrologifond, DANAK, eller et andet
akkrediteringsorgan.
Henlæggelse af administrationen af en godkendelsesordning
til erhvervs- og vækstministeren vil alene ske efter
forhandling med erhvervs- og vækstministeren, både for
så vidt angår krav til godkendelse og for så vidt
angår kontrolinstansernes betaling af erhvervs- og
vækstministerens omkostninger i forbindelse med godkendelse
og efterprøvning.
Grundlaget for godkendelse af kontrolinstanser eller
akkreditering af certificerende organer vil indeholde de
specifikke, faglige kvalifikationer, som en virksomhed skal besidde
for at blive godkendt eller akkrediteret. Udmøntningen vil
ligeledes indeholde en beskrivelse af, hvilke opgaver
kontrolinstanserne eller certificeringsorganerne skal varetage i
forbindelse med udførelse af kontrol- eller
certificeringsopgaverne.
Kontrol- eller certificeringsorganernes opgave vil primært
være at gennemgå den godkendte virksomheds
kvalitetsstyringssystem for at vurdere, om
kvalitetsstyringssystemet på tilfredsstillende vis beskriver
de ydelser, den godkendte virksomhed kan levere, og om
kvalitetsstyringssystemet indeholder de fornødne
beskrivelser af virksomhedens procedurer ved levering af ydelser
under ordningen, så som ydelsesbeskrivelse, egenkontrol,
behandling af kundehenvendelser og reklamationer. Grundlaget for
godkendelse af kontrolinstanser eller akkreditering af
certificerende organer bør ligeledes danne grundlag for,
hvordan klima-, energi- og bygningsministeren eller erhvervs- og
vækstministeren skal kontrollere, at kontrolinstanserne
varetager opgaven på korrekt vis eller grundlag for, hvordan
DANAK som akkrediteringsorgan skal kontrollere, at opgaverne
varetages på korrekt vis.
For såvidt angår bygningsejerens mulighed for at
klage over godkendte virksomheder, forventes det, at
kontrolinstanser og certificerende organer skal kunne udtale sig
til godkendte virksomheders kunder om, hvorvidt virksomheden har
overholdt de krav, som virksomhedens kvalitetsstyringssystem er
godkendt eller certificeret under. En sådan udtalelse vil
være en del af den løbende efterprøvelse af
virksomhedens kvalitetsstyringssystem, og virksomheden vil have en
forpligtelse til at behandle udtalelsen i henhold til sit
kvalitetsstyringssystem. Der kan således fastsættes
regler om, at kontrolinstansen eller certificeringsorganet kan
udtale sig om, hvorvidt virksomheden overholder formelle krav til
kvalitetsstyringssystemets godkendelse eller certificering.
Kontrolinstansen eller certificeringsorganet kan imidlertid ikke
efter regler udstedt i medfør af den foreslåede
bestemmelse udtale sig om det tekniske eller faglige skøn,
som virksomheden har udøvet. Der vil således
være en vid faglig margin i de godkendte virksomheders
ydelser, som kontrolinstansen eller certificeringsorganet ikke kan
udtale sig om efter regler udstedt i medfør af den
foreslåede bestemmelse. Er man som bygningsejer utilfreds med
indholdet af en ydelse, leveret af en godkendt virksomhed, der
leverer rådgivning om og projektstyring af energirenovering
af bygninger, må man indbringe sagen for domstolene med
henblik på at opnå erstatning.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 24 h, stk. 3, kan erhvervs- og
vækstministeren fastsættes regler om klageadgang,
herunder at klage ikke kan indbringes for anden myndighed,
såfremt erhvervs- og vækstministerens beføjelser
efter lovforslaget delegeres til en anden myndighed. Dette skyldes,
at ministerens beføjelser efter loven i praksis forventes
delegeret til Sikkerhedsstyrelsen, samt at der ikke findes
myndigheder med tilsvarende kompetencer i forbindelse med
godkendelse af kontrolinstanser, der kontrollerer
kvalitetsstyringssystemer, at klage til.
Etablering af en godkendelsesordning for kontrolinstanser, der
kontrollerer og efterprøver kvalitetsstyringssystemer eller
en akkrediteringsordning for certificerende organer, der
certificerer kvalitetsstyringssystemer for godkendte virksomheder,
der leverer rådgivning og projektstyring m.v. i forbindelse
med energirenovering af bygninger, medfører, at reglerne for
disse kontrolinstanser og certificerende organer vil skulle
overholde krav i servicedirektivet. I forhold til personer og
virksomheder, som ønsker at levere sådanne
tjenesteydelser i Danmark, uden dog at etablere sig i Danmark,
medfører kravene i servicedirektivet bl.a., at disse
virksomheder ikke behøver en forudgående tilladelse
fra den kompetente myndighed i Danmark for at kunne levere de
omtalte tjenesteydelser, hvis de allerede er godkendt hertil i
deres hjemland. Klima-, energi- og bygningsministeren bemyndiges
efter den foreslåede § 24 i til at fastsætte
regler herom.
Til § 2
Loven træder i kraft den 5. december 2013. Der sigtes mod,
at virksomheder kan godkendes i løbet af december 2013,
således, at ordningen kan stilles til rådighed for
bygningsejerne fra januar 2014.
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
|
Gældende formulering | Lovforslaget |
| § 1 I lov om fremme af energibesparelser i
bygninger, jf. lovbekendtgørelse nr. 636 af 19. juni 2012,
foretages følgende ændringer: |
| 1. Efter kapitel
9 a indsættes: »Kapitel 9 b Godkendelsesordning
for virksomheder, der leverer rådgivning og projektstyring
m.v. i forbindelse med energirenovering af bygninger |
| § 24 f.
Virksomheder godkendes efter regler fastsat i medfør af
§ 24 g til at levere: |
| 1) kortlægning af en bygnings
energibesparelsesmuligheder, herunder afdækning af en
energirenoverings konsekvenser for komfort og indeklima i
bygningen, |
| 2) udarbejdelse af en plan, herunder
udfyldelse af et standarddokument, om energibesparelsesmuligheder
og for renovering, og |
| 3) tilbudsindhentning og projektstyring
vedrørende gennemførelse af
energibesparelsestiltag. |
| Stk. 2.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler om
indholdet af ydelserne efter stk. 1. |
| Stk. 3.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler om
markedsføringen af en virksomhed godkendt efter regler
fastsat i medfør af § 24 g, om virksomhedens
oplysningspligt overfor bygningsejeren, om at virksomhedens ydelser
leveres efter Almindelige Betingelser for teknisk Rådgivning
og Bistand, om at virksomheden skal anvende en bestemt
beregningsmetode og et bestemt datagrundlag, og om virksomhedens
udlevering af beregninger m.v., der ligger bag kortlægningen
af en bygnings energibesparelsesmuligheder til
bygningsejeren. |
| § 24 g.
Klima-, energi-, og bygningsministeren fastsætter regler om
en frivillig godkendelsesordning for virksomheder, der leverer
rådgivning og projektstyring m.v. i forbindelse med
energirenovering af bygninger, jf. dog stk. 2. Ministeren kan
desuden offentliggøre en liste over godkendte
virksomheder. |
| Stk. 2.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler om
afgrænsning af, hvilke typer bygninger der er omfattet af en
godkendelsesordning efter regler udstedt i medfør af stk.
1. |
| Stk. 3.
Godkendelse efter regler udstedt i medfør af stk. 1 er
betinget af, at virksomheden dokumenterer, at relevante
medarbejdere i virksomheden opfylder krav om erhvervserfaring,
uddannelse og løbende efteruddannelse, jf. stk. 4, og at
virksomheden har et kvalitetsstyringssystem, jf. stk. 5. |
| Stk. 4.
Klima-, energi- og bygningsministeren fastsætter
nærmere krav om uddannelse, løbende efteruddannelse og
erhvervserfaring efter stk. 3. |
| Stk. 5. En
virksomheds kvalitetsstyringssystem, jf. stk. 3, skal enten
være certificeret af et certificerende organ eller godkendt
af en kontrolinstans. Godkendte kvalitetsstyringssystemer skal
løbende efterprøves af en godkendt
kontrolinstans. |
| Stk. 6.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om kvalitetsstyringssystemets indhold, omfang,
vedligeholdelse og efterprøvelse. |
| Stk. 7.
Omkostninger i forbindelse med godkendelse og efterprøvning
eller certificering af en virksomheds kvalitetsstyringssystem
afholdes af den enkelte virksomhed. |
| Stk. 8.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler om
tilbagekaldelse og bortfald af godkendelser udstedt efter regler
fastsat i medfør af stk. 1. |
| § 24 h.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan efter forhandling med
erhvervs- og vækstministeren fastsætte regler om en
godkendelsesordning for kontrolinstanser og om en
akkrediteringsordning for certificerende organer, der kan godkende
eller certificere kvalitetsstyringssystemer for virksomheder, der
er godkendt efter regler udstedt i medfør af § 24
g. Klima-, energi- og bygningsministeren og erhvervs- og
vækstministeren kan offentliggøre en liste over
godkendte kontrolinstanser. |
| Stk. 2.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan i forbindelse med en
godkendelsesordning for kontrolinstanser efter stk. 1
fastsætte regler om, at klima-, energi- og bygningsministeren
eller erhvervs- og vækstministeren godkender og
efterprøver kontrolinstanserne og træffer
afgørelse om tilbagekaldelse eller bortfald af godkendelse
for kontrolinstanserne. |
| Stk. 3.
Henlægger erhvervs- og vækstministeren sine
beføjelser efter regler udstedt i medfør af
stk. 1 og 2 til en institution under Erhvervs- og
Vækstministeriet, kan erhvervs- og vækstministeren
fastsætte regler om klageadgang, herunder at klage ikke kan
indbringes for anden administrativ myndighed. |
| § 24 i.
Klima-, energi- og bygningsministeren fastsætter regler om
midlertidig eller lejlighedsvis levering af tjenesteydelser og
nærmere betingelser for udførelse af erhvervet for
virksomheder, der er godkendt som kontrolinstanser eller
akkrediteret som certificerende organer efter regler udstedt i
medfør af § 24 h, stk. 1, og er etableret i et andet
EU-land, i et EØS-land eller et land, som EU har
indgået aftale med herom.« |
| § 2 Loven træder i kraft den 5. december
2013. |