Fremsat den 2. oktober 2013 af
transportministeren (Pia Olsen Dyhr)
Forslag
til
Lov om anlæg af Holstebromotorvejen
§ 1. Transportministeren bemyndiges til
at anlægge en motorvej på strækningen fra
Snejbjerg, sydvest for Herning, til Holstebro Nord og at
anlægge en to-sporet landevej i forlængelse af Nordre
Ringvej i Holstebro fra Mozartvej til Vilhelmsborgvej, som
klassificeres til kommunevej. Endvidere nedklassificeres den
nuværende hovedlandevej 422 på strækningen fra
Løven Å, syd for Aulum, til Ringvejen i Holstebro til
kommunevej, når motorvejen er anlagt.
Stk. 2.
Strækningerne, der henholdsvis anlægges og
nedklassificeres, fremgår af lovens bilag 1.
§ 2. Transportministeren kan i
særlige tilfælde efter anmodning fra ejeren
ekspropriere en ejendom, der berøres særligt
indgribende af det i § 1 stk. 1 nævnte projekt,
før tidspunktet for de ordinære ekspropriationer.
§ 3. Vejdirektoratet eller den, som
Vejdirektoratet bemyndiger hertil, kan på privat ejendom
foretage de arkæologiske forundersøgelser, der er
nødvendige for anlægsarbejdet, jf. § 1.
Stk. 2.
Vejdirektoratet eller den, som Vejdirektoratet bemyndiger hertil,
skal mindst 28 dage før gennemførelsen af
undersøgelser efter stk. 1 give besked til de berørte
grundejere eller brugere. Hvis dette ikke er muligt, skal oplysning
herom offentliggøres.
Stk. 3.
Erstatning for skade, som måtte blive påført
ejeren som følge af de i stk. 1 nævnte
undersøgelser, fastsættes, hvis der ikke kan
indgås aftale med ejeren herom, ved taksation efter reglerne
i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende
fast ejendom.
§ 4. Loven træder i kraft d. 1.
januar 2014.
Bilag 1
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | Almindelige
bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse: | 1. | Indledning | | 1.1 | Hovedindhold | 2. | Baggrund | | 2.1 | VVM-undersøgelse og
høring | 3. | Redegørelse for lovforslagets
hovedpunkter | | 3.1 | Vejanlæggets funktion og
kvalitet | | 3.2 | Linjeføring og
tværprofil | | 3.3 | Tilslutningsanlæg | | 3.4 | Sideanlæg | | 3.5 | Lokalvejnet og stier | | 3.6 | Faunapassager | | 3.7 | Erstatningsnatur | | 3.8 | Støjreducerende
foranstaltninger | | 3.9 | Vejudstyr | | 3.10 | Vejafvanding | | 3.11 | Naboarealer | | 3.12 | Plan- og beskyttelsesforhold | | 3.13 | Fremrykket ekspropriation og adgang til
arkæologiske forundersøgelser | 4. | Alternativer | 5. | Trafikale konsekvenser | | 5.1 | Trafiksikkerhed | 6. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | | 6.1 | Anlægs- og
samfundsøkonomi | | 6.2 | Konsekvenser for Vejdirektoratet | 7. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 8. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 9. | De miljømæssige
konsekvenser | | 9.1 | Arealindgreb | | 9.2 | Støj, luft og klima | | 9.3 | Plante- og dyreliv | | 9.4 | Landskab | | 9.5 | Kulturarv og arkæologi | | 9.6 | Friluftsliv | | 9.7 | Overfladevand og grundvand | | 9.8 | Ressourceforbrug | | 9.9 | Forurenet jord | 10. | Forholdet til EU-retten | 11. | Hørte myndigheder m.v. | 12. | Sammenfattende skema | | | | |
|
1
Indledning
1.1
Hovedindhold
Lovforslaget indeholder en bemyndigelse til
transportministeren til at anlægge en motorvej på en
ca. 39 km lang strækning fra Rute 15 ved Snejbjerg, sydvest
for Herning, til Holstebro Nord, samt at anlægge en ca. 3 km
forlængelse af Nordre Ringvej i Holstebro fra Mozartvej til
Vilhelmsborgvej.
Lovforslaget indeholder endvidere en
bemyndigelse til at nedklassificere den nuværende
hovedlandevej 422 på strækningen fra Løven
Å, syd for Aulum til Ringvejen i Holstebro til kommunevej,
når motorvejen er anlagt.
Lovforslaget er et led i udmøntningen
af aftale af den 25. april 2013 mellem regeringen
(Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti), Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti om »Linjeføring for
Holstebromotorvejen«.
Grundlaget for lovforslaget er det
anlægsprojekt, der er beskrevet med VVM-redegørelsens
alternativ 4 (motorvej Herning S til Holstebro N) samt tilvalg 1
(forlængelse af Nordre Ringvej i Holstebro), dog
således at strækningen syd for Herning fra
Messemotorvejen til Snejbjerg ikke udbygges til motorvej.
Tilslutningsanlægget ved Snejbjerg udformes som et
tilslutningsanlæg i to plan.
På baggrund af en samlet vurdering af
gennemførte undersøgelser, den offentlige
høring og aftalen af 25. april 2013 om
»Linjeføring for Holstebromotorvejen«
foreslås det, at transportministeren bemyndiges til at
anlægge den ca. 39 km lange strækning fra rute 15 ved
Snejbjerg til Holstebro Nord som en motorvej samt at anlægge
den resterende del af Nordre Ringvej i Holstebro fra Mozartvej til
Vilhelmborgsvej som en to-sporet landevej. Desuden foreslås
det, at transportministeren bemyndiges til at nedklassificere
hovedlandevej nr. 422 på strækningen fra Løven
Å, syd for Aulum til Ringvejen i Holstebro til kommunevej,
når motorvejen er anlagt.
Det foreslås endvidere i lovforslaget,
at Vejdirektoratet eller den, som Vejdirektoratet bemyndiger
hertil, på privat ejendom kan foretage de arkæologiske
forundersøgelser, der er nødvendige for
anlægsarbejdet. Hermed kan de arkæologiske
forundersøgelser gennemføres før
detailprojekteringen og før anlægsarbejderne
påbegyndes. Dermed undgås, at undersøgelserne
belaster projektets økonomi eller tidsplan mere end
nødvendigt. Uden denne hjemmel kan arkæologiske
forundersøgelser kun gennemføres på baggrund af
frivillige aftaler i tidsrummet frem til ekspropriationen til
vejanlægget.
Endelig foreslås med lovforslaget
hjemmel til transportministeren til i særlige tilfælde
at fremrykke ekspropriation af ejendomme, der berøres
særligt indgribende af projektet.
2
Baggrund
Folketinget vedtog i 1996 en projekteringslov
for udbygning af rute 18 Vejle - Herning - Holstebro til motorvej
eller motortrafikvej. Formålet hermed var at styrke den
regionale tilgængelighed og koble Midt- og Vestjylland op
på de overordnede motorvejsforbindelser.
I 2002 blev det besluttet, at rute 18 skulle
anlægges som motorvej mellem Vejle og Herning med et
forløb øst om Herning og som motortrafikvej på
strækningen nord om Herning til den eksisterende
motortrafikvej ved Sinding.
Motorvejen og motortrafikvejen ved Herning
blev åbnet for trafik i 2006, og den samlede motorvej mellem
Vejle og Herning forventes færdig i 2014.
Med aftale om »Bedre veje mv.« fra
december 2009 mellem Socialdemokraterne, Socialistisk Folkeparti,
Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti blev der i 2009-2010 gennemført en
forundersøgelse for en motorvej på strækningen
mellem Herning og Holstebro. I forlængelse heraf blev det
besluttet, at forundersøgelsen også skulle belyse,
hvordan det kommende regionssygehus i Gødstrup ved Herning
mest hensigtsmæssigt forbindes til motorvejen.
På baggrund af forundersøgelsen
besluttede parterne samt Det Radikale Venstre i 2011 at
gennemføre en VVM-undersøgelse, som udgør det
endelige beslutningsgrundlag for projektet.
VVM-undersøgelsen omfatter et antal forskellige
linjeføringer for motorvejen omkring hhv. Herning og
Holstebro, en forbindelsesvej til Gødstrup samt en
forlængelse af Nordre Ringvej i Holstebro.
Med aftalen om »Linjeføring for
Holstebromotorvejen« besluttede parterne, at
Holstebromotorvejen »etableres som motorvej i en
linjeføring fra Holstebro N til Sinding nordvest for Herning
og videre som motorvej på vejforbindelsen til Gødstrup
frem til krydsningen ved rute 15. Der etableres ved krydsningen ved
rute 15 en højklasset sammenkobling mellem
motorvejsforbindelsen til Gødstrup og den eksisterende
motortrafikvej syd om Herning. I Holstebro etableres en
forlængelse af Nordre Ringvej fra Mozartvej til
Vilhelmsborgvej.«
Den nuværende
hovedlandevejsstrækning mellem Herning og Holstebro har en
relativ stor trafikbelastning, og trafikken forventes at stige i de
kommende år i takt med den generelle samfundsudvikling og som
konsekvens af, at motorvejen mellem Vejle og Herning
færdiggøres. Der er i dag fremkommelighedsproblemer i
myldretiderne på visse strækninger ved Aulum og
Holstebro og for sidevejstrafikken, der skal ud på
hovedlandevejen.
Anlægget af motorvejen og Nordre Ringvej
i Holstebro vil forbedre fremkommeligheden og trafiksikkerheden
samt reducere køretiden på de aktuelle
strækninger. Endvidere vil motorvejen skabe en god
vejbetjening til det nye sygehusområde ved Gødstrup,
hvor der i dag ikke en nogen vejforbindelse fra nord og vest.
2.1
VVM-undersøgelse og høring
VVM-undersøgelsen er gennemført
i perioden fra april 2011 til august 2012. VVM-processen blev
indledt med en offentlighedsfase, hvor der blev afholdt
borgermøder, og borgerne blev opfordret til at indsende
idéer og forslag til undersøgelsen.
Arbejdet er fulgt af et teknikerudvalg med
deltagelse af Holstebro Kommune, Herning Kommune samt
Naturstyrelsen.
Resultatet heraf fremgår af
Vejdirektoratets VVM-redegørelse, som omfatter
følgende 4 rapporter:
• Rapport 416:
Rute 81 Motorvej Herning - Holstebro og vejforbindelse til
Gødstrup. VVM-redegørelse - Sammenfattende
rapport
• Rapport 417:
Rute 81 Motorvej Herning - Holstebro og vejforbindelse til
Gødstrup. VVM-redegørelse - Projektplaner
• Rapport 418:
Rute 81 Motorvej Herning - Holstebro og vejforbindelse til
Gødstrup. VVM-redegørelse - Miljørapport
• Rapport 419:
Rute 81 Motorvej Herning - Holstebro og vejforbindelse til
Gødstrup. VVM-redegørelse - Arealanalyse
Rapporterne kan læses på
www.vejdirektoratet.dk.
VVM-redegørelsen blev den 28. juni 2012
fremsendt til Folketingets Transportudvalg (Alm. del bilag 378)
I VVM-redegørelsen er beskrevet et
hovedforslag og 4 alternative linjeføringer for en motorvej
fra Herning til Holstebro samt en forbindelsesvej til
Gødstrup. Der indgår således
motorvejslinjeføringer til hhv. Holstebro Syd
og Holstebro Nord samt linjeføringer nord om Herning eller
syd og vest om Herning via Gødstrup. Endvidere indgår
som mulige tilvalg forlængelse af Nordre Ringvej i Holstebro
samt forskellige vejstandarder for en vejforbindelse til
Gødstrup.
Den aftalte linjeføring er baseret
på VVM-redegørelsens »alternativ 4« om en
motorvej fra Holstebro Nord til Herning Syd, dog således, at
strækningen syd for Herning fra Messemotorvejen til Snejbjerg
ikke udbygges til motorvej. Endvidere indgår tilvalget om at
anlægge en forlængelse af Nordre Ringvej i
Holstebro.
VVM-redegørelsen har været
fremlagt i en offentlig høring fra den 25. juni til den 27.
august 2012. Den sammenfattende rapport samt rapporten med
projektplaner har været fremlagt til afhentning på
rådhusene og biblioteker i Holstebro Kommune og Herning
Kommune. Borgerne har også gratis kunnet rekvirere den
sammenfattende rapport hos Schultz Distribution.
Husstande i en korridor langs med vejprojektet
samt en række relevante myndigheder, institutioner,
interesseorganisationer og foreninger har modtaget
orienteringsbreve om den afsluttende høring.
Der har i høringsperioden været
afholdt 2 borgermøder i hhv. Herning og Holstebro d. 14. og
15. august 2012.
Der er i den afsluttende høringsperiode
modtaget 31 høringssvar, heraf 4 fra offentlige myndigheder
og 11 fra interesseorganisationer, virksomheder og landbrug. De
resterende 16 høringssvar er fra borgere og grupper af
borgere (grundejerforeninger m.v.). Størstedelen af
høringssvarene fra myndigheder og interesseorganisationer
vedrører valget af løsningsmulighed. Herunder har
Holstebro Kommune m.fl. ønsket en linjeføring for
motorvejen til Holstebro Nord, og Herning Kommune m.fl. har
ønsket en linjeføring syd og vest om Herning.
Holstebro Kommune og Herning Kommune har
ligeledes fremført en række konkrete ønsker til
ændringer af vejprojektet. Blandt de væsentligste
ønsker kan nævnes, at Holstebro Kommune ønsker
adgang til erhvervsområderne i Holstebro Nord fra den
kommende vej, hvilket kan opnås ved at afslutte motorvejen
ved Hjermvej, og anlægge de sidste ca. 700 m frem til Struer
Landevej som en 4-sporet facadeløs vej.
Høringssvarerne fra
landbrugsvirksomheder og borgere omhandler primært konkrete
ønsker om lokale ændringer af vejens
linjeføring.
Der er udarbejdet et høringsnotat
på baggrund af de indkomne høringssvar og
Vejdirektoratets bemærkninger. Høringsnotatet er
også tilgængeligt på Vejdirektoratets
hjemmeside.
3
Lovforslagets indhold
3.1
Vejanlæggets funktion og kvalitet
Vejen anlægges som en 4-sporet motorvej
og indpasses i det omgivende miljø og landskab på en
æstetisk og miljømæssigt afbalanceret
måde. Den trafiksikkerhedsmæssige standard vil
være høj.
Motorvejsstrækningen vil bestå af
en ca. 8 km lang bynær strækning vest om Herning, mens
den ca. 31 km lange strækning nord for Herning vil
forløbe i åbent land. I projektets sydlige ende vil
motorvejen blive afsluttet i et tilslutningsanlæg ved
Snejbjerg (rute 15) og tilpasses forløbet af den
eksisterende motortrafikvej syd om Herning. I nord vil motorvejen
blive afsluttet i en rundkørsel eller et signalanlæg
ved Hjermvej i Holstebro, hvorfra trafikken føres ad en ny
4-sporet facadeløs vej den sidste kilometer frem til Struer
Landevej.
Motorvejsstrækningen vest for Herning
forventes at have en tilladt hastighed på 110 km/t, mens
motorvejsstrækningen nord for Herning forventes at have en
tilladt hastighed på 130 km/t, idet beslutningen om
hastighedsgrænsen på strækningen efter
færdselsloven fastlægges af politiet i samarbejde med
vejbestyrelsen, dvs. Vejdirektoratet.
Forlængelsen af Nordre Ringvej i
Holstebro vil blive udformet som en 2-sporet landevej med en
forventet tilladt hastighed på 80 km/t og tilsluttes
Vilhelmsborgvej i en rundkørsel.
Processen, der omfatter projektering,
arealerhvervelse, udbud i licitation og det egentlige
anlægsarbejde, gennemføres på en måde,
hvor projektets forløb er dokumenteret og
efterfølgende evalueret.
3.2
Linjeføring og tværprofil
Den overordnede linjeføring for
Holstebromotorvejen fremgår af bilag 1 til dette
lovforslag.
Med vejens linjeføring er der
tilstræbt den bedst mulige afvejning af tilpasning i
landskabet, naturmæssige forhold, begrænsning af de
areal- og ejendomsmæssige konsekvenser samt
anlægsøkonomiske forhold.
Projektet omfatter anlæg af en 4-sporet
motorvej i en 29 m bred profil i henhold til Vejdirektoratets
standardtværsnit med to kørespor, nødspor,
indre kantbane og yderrabat i begge kørselsretninger samt en
midterrabat. På strækninger, hvor vejvand skal
håndteres i et lukket system, etableres kantopsamling.
Kantopsamlingen etableres ved at udvide nødsporets belagte
areal og reducere yderrabattens bredde tilsvarende. Det er muligt,
at der skal gennemføres mindre tilpasninger ved
detailprojekteringen.
På strækningen vest om Herning og
fra Aulum til Holstebro Nord vil vejen blive anlagt i nyt
tracé, mens strækningen fra tilslutningsanlægget
ved rute 18 (lige nord for Herning) til Aulum Syd vil vejen blive
anlagt som motorvej ved udbygning af den eksisterende
motortrafikvej.
Forlængelse af Nordre Ringvej i
Holstebro vil blive anlagt som en 2-sporet vej på 11 meters
bredde med 8,0 meter kørebane og 1,5 meter ydrerabat i begge
sider.
3.3
Tilslutningsanlæg
På den samlede motorvejsstrækning
fra Snejbjerg til Holstebro N vil der blive etableret
tilslutningsanlæg følgende steder:
•
Snejbjerg/Rute 15 (motorvejsafslutningen)
•
Gødstrup/Regionshospitalet
•
Trehøjevej/Rute 18
• Sinding
• Aulum
• Herningvej/
Tvis Syd
•
Viborgvej
• Skivevej
Anlægget ved Aulum vil blive udformet
enten som et fuldt tilslutningsanlæg med til- og
frakørsel i begge retninger eller som to enkeltrettede
tilslutningsanlæg. De øvrige tilslutningsanlæg
vil blive udformet som fulde tilslutningsanlæg. Den endelige
udformning af tilslutningsanlæggene fastlægges på
baggrund af detaljerede beregninger af trafikstrømmene i
tilslutningsanlægget.
Der vil ved krydsningen ved rute 15 ved
Snejbjerg blive etableret en højklasset sammenkobling mellem
motorvejsforbindelsen og den eksisterende motortrafikvej syd om
Herning.
3.4
Sideanlæg
Der vil blive etableret
samkørselspladser i umiddelbar nærhed af
tilslutningsanlæggene ved:
• Snejbjerg/
Rute 15
•
Trehøjevej/Rute 18
• Sinding
• Aulum
•
Herningvej/Tvis Syd
•
Viborgvej
• Skivevej
3.5
Lokalvejnet og stier
Der vil blive etableret niveaufrie krydsninger
(over- eller underføringer) af stier og lokalveje på
følgende lokaliteter:
•
Nørretanderupvej, Snejbjerg (sti)
• Helstrupvej,
nord for Snejbjerg
• Fonvadvej,
syd for Gødstrup
• Sti (sammen
med underføringen af jernbanen, syd for Vildbjergvej)
•
Vildbjergvej, nord for Gødstrup
•
Ørnhovedvej, nord for Gødstrup
•
Schæferivej, syd for Sinding
• Rosmosevej,
syd for Sinding
•
Ørrevej (sti), Sinding
•
Kroghøjvej, nord for Sinding
• Romvigvej,
syd for Aulum
•
Troelstrupvej, syd for Aulum
• Kildevej,
vest for Aulum
• Gedbovej,
øst for Tvis
• Lindholtvej,
nordøst for Tvis
• Morrevej,
syd for Tvis
• Hodsagervej,
nord for Storåen
• Mejrup
Skolevej, nord for Mejrup
• Mosebyvej,
nordvest for Mejrup
• Virumvej,
nordøst for Holstebro
Den endelige fastlæggelse af
ændringer i sti- og lokalvejnettet vil ske i forbindelse med
detailprojekteringen og ekspropriationskommissionens
behandling.
For så vidt angår den niveaufrie
skæring ved Schæferivej har høringsfasen
afdækket, at der er forskellige holdninger til behovet for en
niveaufri skæring. Vejdirektoratet vil på den baggrund
drøfte den konkrete løsning ved Schæferivej med
Herning Kommune.
For så vidt angår den niveaufri
underføring ved Romvigvej har Vejdirektoratets
foreløbige detailprojektering vist, at der vil være
betydelig risiko for, at en krydsning af motorvejen på dette
sted vil være truet af oversvømmelse fra den
nærtliggende Løven Å. Vejdirektoratet vil
undersøge mulighederne for en niveaufri skæring ved
Romvigvej nærmere, herunder om der kan findes
løsninger som er teknisk og økonomisk realistiske.
Der vurderes at være en betydelig sandsynlighed for at
projektet ikke kan realiseres.
3.6
Faunapassager
Der vil blive anlagt i alt 5 landskabsbroer
på projektstrækningen, der også vil fungere som
faunapassager. Broerne vil blive anlagt på følgende
lokaliteter:
• Herningholms
Å, ved Gødstrup
• Tvis
Å
•
Storå
• Savstrup
Å
•
Tilløb til Savstrup Å
Der vil desuden blive anlagt en faunabro nord
for Aulum samt to faunatunneller, henholdsvis nord for Løven
Å og nord for Sinding. Faunabroen har dimensioner, der
opfylder anbefalingerne for en krondyrspassage, mens tunnellerne
har dimensioner, der opfylder anbefalingerne for
rådyrpassage. Desuden vil der blive anlagt et antal mindre
faunapassager i form af tørre og våde
rørunderføringer på baggrund af de forekomster,
der er registreret i forbindelse med
miljøkortlægningen.
I forbindelse med faunapassager etableres
vildthegn langs vejen i fornødent omfang, således at
padder og dyr ledes hen til faunapassagerne.
3.7
Erstatningsnatur
Anlæg af motorvejen og
forlængelsen af Nordre Ringvej i Holstebro vil påvirke
følgende naturområder som er beskyttet i henhold til
naturbeskyttelseslovens 3:
1. ca. 5,2 ha
beskyttede naturtyper
2. 12 beskyttede
søer og vandhuller
3. 10 beskyttede
vandløb
Desuden påvirkes 0,4 ha med fredskov
samt 3,5 ha skov med biologisk værdi.
Omfanget, udformningen og placeringen af
erstatningsskov vil blive afklaret i forbindelse med
detailprojekteringen efter nærmere aftale med Naturstyrelsen.
Størrelsen af erstatningsskoven for vejanlægsprojekter
beregnes som udgangspunkt som 200 pct. af det areal, som den skal
erstatte, dog mindst 110 pct.
For at kompensere for de søer og
vandhuller, der forsvinder ved udbygning af motorvejen, vil der
blive etableret ca. 32 erstatningsvandhuller. Der vil blive anlagt
ny eng på ca. 4,2 ha, ny mose på ca. 3,4 ha og ny hede
på ca. 0,9 ha. Omfanget, placering og evt. naturpleje vil
blive afklaret i forbindelse med detailprojekteringen efter
nærmere aftale med henholdsvis Holstebro Kommune og Herning
Kommune.
Formålet er bl.a. at sikre, at de
paddearter m.v., der lever i og omkring vandhullerne, også
efter etablering af motorvejen og Nordre Ringvej kan opretholdes i
levedygtige bestande. Vandhullerne skal have en størrelse,
udformning og placering, som bl.a. sikrer opretholdelse af den
økologiske funktionalitet for de dyrearter, der findes i
området og er listet på EU-habitatdirektivets bilag IV,
jf. afsnit 10 om forholdet til EU-retten, og som EU-landene har en
særlig forpligtelse til at sikre levesteder for. Placeringen
af vandhullerne fastlægges ved detailprojekteringen efter
nærmere aftale med Naturstyrelsen.
I det omfang der skal flyttes
paddeyngel/æg o.l. fra nuværende vandhuller til
fremtidige erstatningsvandhuller, vil der blive søgt om
tilladelse hertil, jf. bekendtgørelse nr. 330 af 19. marts
2013 om fredning af visse dyre- og plantearter og pleje af
tilskadekommet vildt.
3.8
Støjreducerende foranstaltninger
Der vil blive etableret
støjafskærmning på vestsiden af motorvejen
på en ca. 500 m lang strækning ved Sinding samt
på østsiden af vejen på en ca. 1700 m lang
strækning ved Ljørring, syd for Aulum. Den
præcise udstrækning og udformning af
støjafskærmningen vil blive fastlagt ved
detailprojekteringen.
Vejdirektoratet kan yde tilskud til
facadeisolering for særligt støjramte boliger. Ved
boliger med en støjbelastning på mere end 73 dB ydes
tilskud på 90 pct. af udgifterne. Er støjniveauet
mellem 68 og 73 dB ydes tilskud på 75 pct., og er
støjniveauet mellem 63 og 68 dB ydes tilskud på 50
pct. Der er dog fastsat et maksimalt tilskudsbeløb, som pr.
4. kvartal 2012 er ca. 124.000 kr. inkl. moms
(byggeomkostningsindeks 130,2). Udpegning af boliger, der tilbydes
tilskud til støjisolering samt tilhørende
tilskudsprocent, fastlægges af Vejdirektoratet.
3.9
Vejudstyr
Motorvejen vil blive udstyret med vejtavler,
autoværn, kantpæle, trafikregistreringsudstyr og
vintervarslingsudstyr. Afmærkning på kørebanen
vil blive udført med reflekterende afmærkning.
Der vil blive etableret belysning af nye
rundkørsler.
Der vil i det videre arbejde foregå en
detaljeret planlægning af beredskab og trafikafvikling med de
berørte kommuner, politiet og redningstjenester.
3.10
Vejafvanding
Vejprojektet vil medføre, at det
samlede befæstede vejareal forøges, og der vil derfor
ske en stigning i mængden af vejvand, der afledes til
vandløbene. I områder med særlige
drikkevandsinteresser (OSD-områder) og
indvindingsområder ledes vejvand i lukkede systemer til
regnvandsbassiner med reguleret afløb. I øvrige
områder foregår vejafvanding så vidt muligt i
åbne systemer.
Afledningen af vejvandet til vandløb
mv. kræver tilladelse efter miljøbeskyttelsesloven. I
tilladelserne vil der blive fastlagt nærmere vilkår for
afledningen. Den endelige dimensionering, udformning og placering
af regnvandsbassinerne vil ske i overensstemmelse med disse
vilkår.
3.11
Naboarealer
Motorvejen og Nordre Ringvej i Holstebro
forløber i åbent land og gennem plantager. Det er
tilstræbt at indpasse vejen i det omgivende miljø og
landskab på en æstetisk og miljømæssig
afbalanceret måde.
Hvor vejen forløber i åbent land,
anbefales det, at der som hovedregel ikke udlægges
byvækstarealer inden for 300 m fra motorvejen og
tilslutningsanlæggene, medmindre der er tale om en klar
afrunding af byen i forhold til vejanlægget.
Generelt fastlægges en
udvidelsesbyggelinje i begge vejsider med en afstand på 50 m
fra motorvejens midtlinje og 35 m fra rampernes venstre
kørebanekant samt 35 m fra rundkørslens yderste
kørebanekant.
Byggelinjerne pålægges ejendommene
i henhold til § 34 i lov om offentlige veje.
For at gennemføre
anlægsarbejderne er det nødvendigt at disponere over
arbejdsarealer. Disse reetableres og afleveres efter endt brug
tilbage til ejerne.
3.12 Plan-
og beskyttelsesforhold
Gennemførelse af anlægsprojektet
kræver tilladelser og dispensationer i helhold til
gældende lovgivning om plan- og beskyttelsesforhold fra de
ansvarlige myndigheder (Naturstyrelsen, Herning Kommune og
Holstebro Kommune).
Etablering af motorvejen og forlængelsen
af Nordre Ringvej vil medføre konsekvenser for beskyttede
sten- og jorddiger og i et vist omfang også for fredede
fortidsminder. Vejanlægget vurderes derimod ikke at have
indflydelse på Natura 2000 områder.
Motorvejen går gennem områder med
drikkevandsinteresser og områder med særlige
drikkevandsinteresser.
Herning Kommune og Holstebro Kommune har
tilkendegivet, at der kan forventes meddelt de nødvendige
tilladelser og dispensationer til gennemførelse af
vejanlægget efter planloven, naturbeskyttelsesloven,
miljøbeskyttelsesloven, vandløbsloven og
museumsloven.
Naturstyrelsen har den 18. juni 2013 meddelt
sin principgodkendelse af projektet i henhold til
naturbeskyttelseslovens § 20. De øvrige konkrete
tilladelser og dispensationer, der er nødvendige for
anlæggets gennemførelse, herunder dispensationer fra
gældende lovgivning, vil blive søgt løbende i
forbindelse med projekteringen af anlægget.
3.13
Fremrykket ekspropriation og adgang til arkæologiske
forundersøgelser
De ordinære ekspropriationer til
vejanlæg af denne type kan normalt forventes
gennemført 1½-3 år efter vedtagelsen af en
anlægslov, da ekspropriationerne først kan
gennemføres, når Vejdirektoratet har udarbejdet et
detailprojekt, og ekspropriationskommissionen har afholdt de
nødvendige besigtigelser.
Der kan forekomme situationer, hvor det efter
anmodning fra ejeren vil være hensigtsmæssigt at
ekspropriere en ejendom før tidspunktet for de
ordinære ekspropriationer. Et eksempel på en
sådan situation kan være, at ejeren af en ejendom, der
med stor sandsynlighed skal totaleksproprieres som følge af
vejanlægget, af økonomiske eller sociale
årsager, fx sygdom, alder, familieforøgelse,
arbejdssituation mv. har behov for at afhænde sin ejendom. Da
det kan være umuligt at sælge en ekspropriationstruet
ejendom på almindelige vilkår, kan ekspropriation
være nødvendigt.
Et andet eksempel kan være, at
fremrykket ekspropriation kan afværge væsentlige
økonomiske konsekvenser for anlægsmyndigheden,
eksempelvis som følge af, at en grundejer vil foretage
ændringer af sin ejendom, der vil fordyre en senere
ekspropriation væsentligt.
Der er derfor indsat en hjemmel til
ekspropriation før tidspunktet for de ordinære
ekspropriationer i lovforslaget.
I forbindelse med projektering af nye
vejanlæg eller ændringer af bestående
vejanlæg gennemføres arkæologiske
forundersøgelser for at få en indikation af, om der er
sandsynlighed for at støde på arkæologiske fund
i forbindelse med anlægsarbejderne. På baggrund heraf
fastlægges, hvor der i givet fald skal gennemføres
egentlige arkæologiske udgravninger.
Hvis det vurderes, at der er behov for at
foretage arkæologiske forundersøgelser, er det mest
hensigtsmæssigt, at disse undersøgelser
gennemføres før detailprojekteringen og før
anlægsarbejderne påbegyndes, så den tid, der
anvendes til forundersøgelserne, ikke belaster projektets
økonomi eller tidsplan mere end nødvendigt.
Arkæologiske forundersøgelser kan
bestå i, at der trækkes et antal
søgegrøfter på det berørte areal.
Søgegrøfterne graves med en gravemaskine og
lægges som regel med ca. 15 m mellemrum.
Søgegrøfterne varierer fra 2-3 m i bredden og dybden
er afhængig af muldlagets tykkelse. Der kan typisk
afdækkes ca. 10.000 m2 pr.
dag. Forundersøgelser i middelalderlige kulturlag
forløber anderledes, idet disse oftest vil ske i form af
analyse af boreprøver, søgegrøfter og/eller
udgravning af mindre felter, der kan belyse eventuelle kulturlag.
Hvis man efter de arkæologiske forundersøgelser eller
anlægsmyndighedens detailundersøgelser støder
på væsentlige fortidsminder, er konsekvensen, at der
skal tages stilling til spørgsmålet om
arkæologiske undersøgelser. Fastlæggelsen af
behovet for arkæologiske forundersøgelser vil
foregå i samarbejde med Kulturstyrelsen (de lokale
statsanerkendte museer).
De nævnte arkæologiske
forundersøgelser vil kunne medføre, at f.eks.
landbrugsarealer ikke vil kunne benyttes i en kortere eller
længere periode. Der er derfor behov for en hjemmel til at
kunne foretage disse undersøgelser, selvom de
medfører ulemper for ejerne af de pågældende
arealer. Henset til indgrebets omfang er det ikke sikkert, at det
er muligt mod erstatning at opnå en frivillig aftale med
lodsejeren om at kunne disponere over et givent område. Det
skyldes navnlig, at det kan være vanskeligt at blive enige
om, hvilken erstatning, der skal ydes til lodsejeren, når
anlægsmyndigheden ikke har noget alternativ til en frivillig
aftale.
Efter den gældende ordning, kan de
arkæologiske forundersøgelser - hvor der ikke kan
indgås en frivillig aftale - kun gennemføres efter
besigtigelsesforretningerne, der er et led i
ekspropriationsprocessen. Det betyder, at de først kan
foretages, når der foreligger en anlægslov med
ekspropriationshjemmel for den pågældende
strækning.
Det foreslås derfor, at der skabes
hjemmel i anlægsloven til, at anlægsmyndigheden kan
få foretaget de nævnte arkæologiske
forundersøgelser, således at disse kan foretages
uafhængigt af ekspropriationsprocessen, men således at
den private ejer af arealet, hvis der ikke kan indgås aftale
med ejeren herom, får fuld erstatning efter reglerne i loven
om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast
ejendom.
De arkæologiske forundersøgelser
vil søges foretaget, så de er til mindst mulig gene
for de berørte grundejere.
Da de arkæologiske
forundersøgelser i visse tilfælde har karakter af
ekspropriation, skabes der med bestemmelsen hjemmel i
overensstemmelse med grundlovens § 73 mulighed for at foretage
ekspropriation.
Det fremgår af grundlovens § 73, at
ejendomsretten er ukrænkelig, og at ingen kan tilpligtes at
afstå sin ejendom uden, hvor almenvellet kræver det.
Det kan kun ske ifølge lov og mod fuldstændig
erstatning.
4
Alternativer
Der er i VVM-undersøgelsen vurderet fem
forskellige løsninger for en motorvej mellem Herning og
Holstebro og en vejforbindelse til Gødstrup:
•
Hovedforslag: Motorvej Herning N - Holstebro S samt 2-sporet
landevej til Gødstrup
• Alternativ
1: Motorvej Herning N - Holstebro S, udbygning af Ringvejen i
Holstebro og 2-sporet landevej til Gødstrup
• Alternativ
2: Motorvej Herning N - Holstebro N samt 2-sporet landevej til
Gødstrup
• Alternativ
3: Motorvej Herning S (via Gødstrup) - Holstebro S samt
udbygning af Ringvejen i Holstebro
• Alternativ
4: Motorvej Herning S (via Gødstrup) - Holstebro N
Desuden er vurderet tre mulige tilvalg:
• Tilvalg 1:
Forlængelse af Nordre Ringvej i Holstebro fra Mozartvej -
Vilhelmsborgvej
• Tilvalg 2:
Opgradering af forbindelsesvejen til Gødstrup til
motortrafikvej
• Tilvalg 3:
Opgradering af forbindelsesvejen til Gødstrup til
motorvej
Af VVM-undersøgelsen fremgår, at
de forskellige løsninger vil tilgodese forskellige hensyn.
Den besluttede løsning (Alternativ 4 samt tilvalg 1 - dog
uden udbygning af strækningen fra Snejbjerg til Herning S)
giver de størst mulige rejsetidsfordele for
gennemkørende trafik fra området nord og vest for
Holstebro mod Herning. Desuden bidrager løsningen til at
aflaste trafikken gennem Holstebro på den nuværende
ringvej. Endvidere giver løsningen en direkte
motorvejsforbindelse til det nye sygehusområde i
Gødstrup ved Herning.
5 Trafikale
konsekvenser
Trafikbelastningen på motorvejen syd for
Sinding forventes i 2020 at være knap 23.000 biler
(årsdøgntrafik), mens trafikbelastning i 2020 på
motorvejen ved Gødstrup forventes at være 7 - 8.000
biler i døgnet. På motorvejsstrækningen
øst om Holstebro forventes i 2020 en trafikbelastning
på 7- 9.000 biler i døgnet.
Forlængelsen af Nordre Ringvej i
Holstebro fra Mozartvej til Vilhelmsborgvej forventes i 2020 at
have en trafikbelastning på ca. 2.000 biler i
døgnet.
Etableringen af motorvejen og Nordre Ringvejs
forlængelse vil generelt reducere køretiderne til og
fra Holstebro og Nordvestjylland, og dermed også reducere
rejsetiden til det kommende regionshospital i Gødstrup.
Ligeledes vil vejforbindelsen aflaste Holstebro Ringvej og den
nordlige del af Herningvej for gennemkørende trafik fra
Holstebro Nord og Nordvestjylland.
To rundkørsler på rute 18 ved
Aulum medfører jævnligt forsinkelser for trafikken
mellem Holstebro og Herning. Med etablering af motorvejen vil disse
trængselsproblemer forventeligt blive løst.
Kapacitetsudnyttelsen i 2020 på
motorvejen er for en spidstime beregnet til 55 pct. på den
mest trafikerede strækning, mens motorvejsstrækningen
vest om Herning vil have en kapacitetsudnyttelse på 13 pct. i
spidstimen.
5.1
Trafiksikkerhed
Uheldsbilledet på det nuværende
vejnet i området kan generelt betegnes som "normalt" for de
vejtyper og de trafikbelastninger, der er på vejnettet.
Med etablering af en motorvej vil en betydelig
del af trafikken blive overflyttet fra det eksisterende vejnet, og
da motorveje generelt er mere sikre, forventes det samlede antal af
personskadeuheld pr. år at falde med i gennemsnit 2,6 uheld.
Den positive udvikling i personskadeuheld kommer fra færre
uheld på strækningen, fordi den bliver til motorvej.
Endvidere vil den positive udvikling skyldes færre uheld ved
kryds på den nuværende strækning, da trafikken
flyttes over på motorvej, hvor der ikke er kryds.
6
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
6.1
Anlægs- og samfundsøkonomi
Anlægsoverslaget for anlæg af en
motorvej mellem Herning og Holstebro og vejforbindelse til
Gødstrup er udarbejdet efter Transportministeriets
retningslinjer for ny budgettering af anlægsprojekter
på vej- og baneområdet.
Anlægsoverslaget er opgjort på 4
niveauer: Fysikoverslag, basisoverslag, ankerbudget
(projektbevilling) og samlet anlægsbudget, jf. akt 16 af 24.
oktober 2006.
Fysikoverslaget er udarbejdet ved hjælp
af Vejdirektoratets overslagssystem. Det vil sige, at det er
baseret på teoretiske mængder fra det foreliggende
skitseprojekt og enhedspriser og erfaringer fra de seneste
sammenlignelige anlægsarbejder.
Fysikoverslaget er behæftet med
usikkerhed, da udgifter til bl.a. ekspropriationer, jordarbejder og
asfaltarbejder ikke kan beregnes præcist på
forhånd. Projektets detaljerede udformning kendes
først på et senere tidspunkt, ligesom udviklingen i
priserne på ejendomsmarkedet og konjunktur- og
konkurrencesituationen på licitationstidspunktet er af
væsentlig betydning for anlægsudgifternes endelige
størrelse.
I henhold til principperne for ny
anlægsbudgettering er der gennemført en ekstern
kvalitetssikring, som har omfattet en vurdering af Vejdirektoratets
økonomiske overslag, risikostyring,
samfundsøkonomiske analyse samt projektorganisering og
udbudsstrategi.
Den overordnede konklusion af
kvalitetssikringen er, at der ingen vægtige grunde er til, at
der ikke kan træffes beslutning om at gå videre med
projektet på baggrund af det af Vejdirektoratet fremlagte
beslutningsgrundlag. Den eksterne kvalitetssikring har dog
medført, at der er gennemført nye beregninger af
anlægsoverslagene, hvor prisbiblioteket er udvidet med priser
fra entrepriser fra området omkring Herning fra perioden 2000
- 2006. Denne justering har medført, at anlægsoverslag
er reduceret med ca. 2 pct.
Der er på den baggrund udarbejdet et
korrigeret basisoverslag på 2965,4 mio. kr. (prisniveau 2013,
indeks 183,38). I overslaget indgår udgifter til etablering
af vejanlægget, arealerhvervelse, projektering, tilsyn og
administration.
I henhold til ny anlægsbudgettering
bevilges basisoverslaget tillagt 10 pct. til Vejdirektoratets
gennemførelse af projektet (ankerbudgettet). Herudover
afsættes yderligere en central reserve på 20 pct. til
Transportministeriet. Det samlede anlægsbudget vil
således udgøre basisoverslaget + 30 pct. dvs. 3.855
mio. kr. i 2013-priser (indeks 183,38).
I tabel 1 er angivet basisoverslag,
ankerbudget og samlet anlægsbudget:
| | | Tabel 1:
Basisoverslag, ankerbudget og samlet anlægsbudget for
hovedforslaget i mio. kr. Prisniveau 2013 og indeks
183,38. | | | | Basisoverslag Mio. kr. | Ankerbudget (basisoverslag + 10 pct.) Mio. kr. | Samlet anlægsbudget (basisoverslag + 30 pct.) Mio. kr. | 2.965,4 | 3.261,9 | 3.855,1 | | | |
|
Projektets omkostninger og fordele for
samfundet er opgjort i henhold til Transportministeriets manual for
samfundsøkonomisk analyse. På baggrund af disse
opgørelser er der beregnet en intern rente for projektet.
Den interne rente er den rente, som opnås med den investerede
kapital, når alle omkostninger og fordele opgøres over
den samlede projektperiode.
Det valgte vejprojekt er ikke fuldt ud
identisk med de projekter, der i VVM-undersøgelsen ligger
til grund for de samfundsøkonomiske beregninger. Det
aktuelle vejprojekt har dog stort sammenfald med
VVM-undersøgelsens Alternativ 4 med Tilvalg 1. I det
følgende er resultaterne for den samfundsøkonomiske
beregning for denne løsning beskrevet.
Den interne rente skal mindst svare til den
samfundsøkonomiske kalkulationsrente, der på
beregningstidspunktet var 5 pct., for at projektet har et positivt
samfundsøkonomisk afkast. Det bemærkes at en
række miljøeffekter, herunder barrierevirkning, tab af
naturværdier, støj i naturområder samt
arealindgreb ved anlægsprojekter, ikke
værdisættes i den samfundsøkonomiske
analyse.
Den interne rente for det samlede projekt er
beregnet til 5,3 pct. og nettonutidsværdien til 344 mio. kr.
(2013-priser).
Anlæg af motorvejen vil kunne
gennemføres efter følgende tidsplan:
2013-2014: Detailprojektering
2014-2015: Besigtigelse og ekspropriation
2015-2017: Anlæg (åbning vest om
Herning)
2017-2018: Anlæg og motorvej åben
på resten af strækningen
Bevillingerne til motorvejen fordeler sig over
årene 2013-2019 som det fremgår af tabel 3.
| | | | Tabel 2:
Årsfordelt anlægsbudget (2013-priser og indeks
183,38). | | | | | | Basisoverslag Mio. kr. | Ankerbudget (basisoverslag + 10 pct.) Mio. kr. | Samlet anlægsbudget (basisoverslag + 30 pct.) Mio. kr. | 2013 | 37,9 | 41,7 | 50,0 | 2014 | 115,4 | 126,9 | 150,0 | 2015 | 384,6 | 423,1 | 500,0 | 2016 | 692,3 | 761,5 | 900,0 | 2017 | 769,3 | 846,2 | 1000,0 | 2018 | 889,0 | 977,9 | 1155,1 | 2019 | 76,9 | 84,6 | 100,0 | I alt | 2.965,4 | 3.261,9 | 3.855,1 | | | | |
|
6.2
Konsekvenser for Vejdirektoratet
Arbejdet forestås af Vejdirektoratet og
har således primært økonomiske og administrative
konsekvenser for Vejdirektoratet i forbindelse med anlæg og
drift.
Arbejdet med at beskrive anlægget i et
detailprojekt, som kan danne baggrund for ekspropriation og udbud,
udføres af Vejdirektoratet i samarbejde med eksterne
rådgiverfirmaer. Rådgivningsopgaver og
anlægsarbejder udbydes efter gældende regler
herfor.
Vejdirektoratet og dets
bygherrerådgivere fører tilsyn med
entreprenørernes arbejde for at sikre, at det aftalte
arbejde leveres i den aftalte kvalitet, tid og pris. Herudover skal
projektforløbet styres, kontrolleres og dokumenteres.
Trafikafviklingen skal overvåges og den nødvendige
information formidles til trafikanter og naboer. Endelig skal
trafiksikkerhedsmæssige og arbejdsmæssige indsatser
gennemføres. Vejdirektoratet vil løbende
undersøge og afprøve mulighederne for anvendelse af
nye metoder og ny teknologi med henblik på at optimere
projektet trafiksikkerhedsmæssigt, miljømæssigt,
økonomisk og tidsmæssigt. Af hensyn til
færdiggørelse af anlægsarbejdet indenfor den
fastsatte tidsramme kan det blive nødvendigt at
gennemføre anlægsarbejde udenfor den normale
arbejdstid. Det vil ske i dialog med de berørte kommuner,
som jf. Miljøministeriets »bekendtgørelse nr.
1517 af 13. juni 2012 om miljøregulering af visse
aktiviteter« (Miljøaktivitetsbekendtgørelsen)
er den ansvarlige myndighed vedr. støj i forbindelse med
midlertidige anlægsaktiviteter mv., med henblik på at
sikre et acceptabelt støj- og geneniveau for
anlægsprojektets naboer.
Til projektering, tilsyn og administration er
budgetteret med 17,0 pct. af de samlede udgifter. Heraf fordeles
ca. 3 pct. til lønninger til Vejdirektoratets eget
personale, ca. 9 pct. til omkostninger til eksterne rådgivere
og ca. 5,0 pct. til øvrige driftsudgifter.
Vejdirektoratets projektbevilling på
3.261,9 mio. kr. optages på finanslovens § 28.21.20
Anlæg af hovedlandeveje mv. (Anlægsbev. ). Projektets
bidrag til den centrale reserve på 593 mio. kr. svarende til
20 pct. af basisoverslaget optages på finanslovens §
28.11.13 Anlægsreserve (Anlægsbev. ).
7
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Etablering af motorvejen og forlængelsen
af Nordre Ringvej i Holstebro vil forbedre trafikafviklingen
på strækningen fra Herning Syd til Holstebro Nord samt
mod Lemvig og Thyborøn og vil derved reducere
transportudgifterne for erhvervslivet.
I anlægsfasen skønnes der at
være en direkte og indirekte beskæftigelse på i
størrelsesorden 6.000 mandår for hele
strækningen.
De afledte økonomiske virkninger vil i
øvrigt primært være sparet tid og øgede
kørselsomkostninger. Den sparede tid har en værdi i
størrelsesordenen 4,5 mia. kr. fordelt over vejens levetid.
En del af tidsbesparelsen tilfalder erhvervslivet i form af
reducerede transportomkostninger. De øgede
kørselsomkostninger som følge af trafikanternes
ændrede rutevalg efter etablering af motorvejen vurderes at
blive i alt ca. 470 mio. kr. fordelt over vejens levetid.
For så vidt angår de strukturelle
økonomiske virkninger for erhvervslivet kan nævnes, at
en forbedret fremkommelighed normalt forventes at give positive
effekter for erhvervslivet, både i form af tidsbesparelser
for erhvervstrafikken og fordele for de virksomhedernes ansatte,
der pendler arbejde og bopæl. Motorvejen vil desuden give
mulighed for at pendle over længere afstande på samme
tid, hvilket kan bidrage til at øge virksomhedernes
rekrutteringsopland.
8
Administrative konsekvenser for borgerne
Anlæg af Holstebromotorvejen og Nordre Ringvej i Holstebro
vil ikke medføre administrative konsekvenser for
borgerne.
For de borgere langs motorvejen, der
berøres af arealerhvervelse og ekspropriation, vil der dog
være midlertidige administrative konsekvenser, så
længe ekspropriationsforretningerne mv. foregår. Ejerne
af de berørte ejendomme vil blive inddraget direkte ved
breve fra Vejdirektoratet og ekspropriationsmyndighederne.
Endvidere er der i juni 2013 afholdt informationsmøde for
alle direkte berørte lodsejer.
I det videre forløb vil borgere i
området bl.a. på www.vejdirektoratet.dk løbende
kunne informere sig om vejarbejdets karakter og tidsplan.
9
Miljømæssige konsekvenser
I VVM-redegørelsen har Vejdirektoratet
redegjort for de forventede miljømæssige konsekvenser
af vejanlægget. Konsekvenserne er resumeret nedenfor.
9.1
Arealindgreb
Etablering af motorvej fra Herning Syd til
Holstebro Nord og forlængelsen af Nordre Ringvej i Holstebro
vil påvirke den nuværende arealanvendelse og en del
ejendomme vil blive berørt enten direkte ved et
arealindgreb, eller ved at motorvejen kommer til at udgøre
en barriere, fordi krydsning kun bliver mulig ved over- og
underføringer. Dette medfører ændrede
adgangsforhold for flere ejendomme.
Ulemperne for landbrugsejendomme vil blive
søgt minimeret ved jordfordeling.
Langt de fleste ejendomme langs
strækningen vil blive berørt af både permanent
arealerhvervelse og af midlertidig arealerhvervelse til brug for
arbejdsarealer.
Der skønnes at være behov for
permanent arealerhvervelse ved ekspropriation af ca. 360 - 370 ha
til vejanlægget samt midlertidig arealerhvervelse af ca. 185
- 195 ha til arbejdsarealer og udsætningsområder for
deponering af jord i anlægsperioden. De midlertidigt
eksproprierede arealer retableres og leveres tilbage til de
berørte lodsejere efter endt brug.
Vejanlægget vil medføre permanent
arealerhvervelse fra ca. 210 - 220 ejendomme, og det vurderes, at
25 - 32 af disse ejendomme skal totaleksproprieres.
Omfanget af ekspropriationer vil blive
fastlagt endeligt af den ekspropriationskommission, der skal
godkende projektet ved en besigtigelsesforretning. Ekspropriationer
sker med hjemmel i lovforslagets § 3, vejlovens § 43 og
efter reglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom, jf. lovbekendtgørelse nr.
1161 af 20. november 2008.
Med lovforslaget skabes i overensstemmelse med
grundlovens § 73 en lovhjemmel til tvangsmæssigt at
erhverve de fornødne arealer til brug for anlæg af
Holstebromotorvejen og forlængelsen af Nordre Ringvej i
Holstebro.
Ekspropriation kan kun ske, hvis det er
nødvendigt at erhverve de pågældende arealer
enten midlertidigt eller permanent for at kunne gennemføre
udbygningen.
Ekspropriationskommissionen foretager en
tilbundsgående prøvelse af, om den enkelte
ekspropriation er nødvendig. Kravet om, at ekspropriationen
skal være nødvendig, er udtryk for, at det almindelige
proportionalitetsprincip skal være opfyldt.
Tvangsmæssig afståelse af ejendom kan således
ikke gennemføres, hvis det, der tilsigtes med
ekspropriationen, kan gennemføres på en for
grundejeren mindre indgribende måde.
Ekspropriation vil i henhold til lovforslaget
ske med henblik på anlæg af motorvej og har
således et formål, der har offentlig karakter og dermed
ligger inden for almenvellet.
Erstatningen skal være
fuldstændig, det vil sige at der skal betales en erstatning,
der økonomisk stiller ejeren, som denne ville være
stillet, hvis ekspropriationen ikke var sket.
9.2
Støj, luft og klima
Anlæg af motorvejen forventes i 2020 at
medføre stort set det samme antal støjbelastede
boliger som i en situation, hvor motorvejen ikke anlægges.
Samlet set vil knap 1.400 boliger være belastet af
vejstøj over 58 dB, og heraf vil ca. 240 boliger være
stærkt støjbelastede med vejstøj over 68 dB.
Den samlede vægtede støjbelastning af boliger (det
såkaldte SBT) forventes at falde marginalt fra 315 til 313
ved anlæg af motorvejen.
Trafikken på motorveje og øvrige
veje i det åbne land kan være betydelig, men
luftforureningsniveauerne er forholdsvis lave, fordi der typisk er
gode spredningsforhold. Luftforureningen aftager hurtigt med
afstanden fra vejen, og boligerne langs motorveje ligger typisk i
en vis afstand fra vejen.
Der er ingen overskridelse af
luftkvalitetsgrænserne hverken i dagens situation eller ved
en fremtidig situation. Niveauerne vil være langt under
grænseværdierne. Emissionen af NOx, NO2, SO2, HC og
partikler forventes at falde i byområderne som følge
af vejprojektet. Tilsvarende vil der udenfor byområder
være en vis stigning i udledningen af disse stoffer.
Den samlede CO2. - udledning forventes at
stige med ca. 9.230 ton/år i forhold til en situation, hvor
vejen ikke anlægges. Stigningen i CO2 - udledning svarer til
den gennemsnitlige årlige udledning fra ca. 1.100
danskere.
9.3 Plante-
og dyreliv
Motorvejsstrækningen passerer igennem
områder med væsentlige naturmæssige
værdier. De største naturmæssige værdier
findes i ådalene, hvor specielt de store ådale
øst for Holstebro vurderes at have stor
spredningsmæssig værdi. Her findes også
naturtyperne eng og mose med høje biologiske
værdier.
Der er fundet flere arter af særligt
beskyttede dyrearter (Habitatdirektivet, bilag IV-arter) i
området, herunder flere flagermusarter, samt odder,
spidssnudet frø og stor vandsalamander. Ligeledes findes med
stor sandsynlighed også birkemus langs flere af
vandløbene.
Desuden forekommer store bestande af krondyr i
nærheden af motorvejens linjeføring.
Der er indarbejdet
afværgeforanstaltninger i såvel anlægs- som
driftsfasen, og der vil blive etableret erstatningsnatur for de
områder, som vil blive inddraget ved anlægget af
motorvejen og Nordre Ringvej i Holstebro.
9.4
Landskab
Motorvejsstrækningen vest om Herning
vurderes at have mindre negativ påvirkning på
landskabelige interesser, da den anlægges på kanten af
byvækstgrænsen og begrænser berøringen af
de sårbare landskaber mod vest.
På strækningen nordpå til
Aulum udvides den nuværende motortrafikvej til motorvej, og
den landskabelige påvirkning vurderes som mindre. Fra Aulum
til Holstebro Nord vurderes passagen over hedesletten og især
passagen af de markante vandløb at udgøre en
væsentlig negativ påvirkning af landskabet.
Ved passagerne af ådalene tages der
størst mulig hensyn til de landskabelige værdier i
området ved etablering af relativt lange landskabsbroer, som
sikrer at både landskabelige, rekreative og
naturmæssige værdier bevares bedst muligt.
Indpasningen af motorvejen med
tilslutningsanlæg inkl. regnvandsbassiner m.m. vil blive
udført, så den landskabelige påvirkning er
mindst mulig, og det nuværende landskabsudtryk bevares bedst
muligt.
9.5
Kulturarv og arkæologi
Området mellem Herning og Holstebro er
rigt på fortidsminder og beskyttede sten- og jorddiger.
På strækningerne i nyt tracé vil vejen ved nogle
gravhøje ligge indenfor beskyttelseslinjen, og i
anlægsfasen vil det være nødvendigt enten at
etablere særlig beskyttelse af én gravhøj eller
at underkaste denne gravhøj arkæologisk
udgravning.
Desuden vil adskillige sten- og jorddiger
blive påvirket ved at blive afkortet eller gennembrudt af
linjeføringen.
Det forventes, at der især i det
åbne land i motorvejens tracé kan være jordfaste
fortidsminder, herunder fortidsminder, hvor der formodentlig skal
gennemføres arkæologiske udgravninger. Inden
anlægsarbejderne går i gang, vil Museum Midtjylland og
Holstebro Museum foretage arkæologiske
forundersøgelser af de berørte arealer.
9.6
Friluftsliv
De friluftsmæssige potentialer og
naturoplevelser, der i dag er knyttet til ådalene øst
for Holstebro, vil forringes ved anlæggelse af en ny
motorvej. Almen færdsel og jagtinteresser ved plantagerne
nord for Tvis vurderes også at blive påvirket.
Som følge af motorvejsstrækningen
vest om Herning vil den rekreative benyttelse af Herningsholm
Å blive påvirket, hvor aktiviteter langs og på
åen vil være knap så uforstyrrede som i dagens
situation. Der vil dog forsat være mulighed for at
gennemføre de hidtidige friluftsaktiviteter i
området.
9.7
Overfladevand og grundvand
I områder med særlige
drikkevandsinteresser (OSD-områder) og
indvindingsområder ledes vejvand i lukkede systemer til
regnvandsbassiner med reguleret afløb. I øvrige
områder foregår vejafvanding så vidt muligt i
åbne systemer. Der etableres regnvandsbassiner som dels
forsinker afledningen til vandløb, dels sikrer en
tilbageholdelse af sediment og eventuel olieforurening inden
afledning til recipienten.
Afvandingssystemet sikrer, at der under
normale omstændigheder ikke vil være nogen risiko for
indvirkning på kvaliteten i vandløb,
vådområder og grundvand. Hvis der sker spild på
vejen, lukkes bassinernes afløb, og forureningen samles op.
Afledningen af vejvandet m.v. kræver tilladelser efter
miljøbeskyttelsesloven fra pågældende
kommuner.
I tilladelserne vil der blive fastlagt
nærmere vilkår for udledningen til de relevante
vandløb og søer m.v. Risikoen for at forringe
kvaliteten af drikkevandet i forhold til i dag vurderes derfor som
yderst begrænset.
Den øverste del af den nuværende
rabatjord langs den del af vejen, der udbygges, kan være
forurenet. Ved udbygningen af strækningen til motorvejen vil
den blive midlertidigt deponeret på et egnet sted og i videst
muligt omfang genindbygget. Der vurderes ikke at være nogen
risiko for forurening af grundvandet som følge af
jorddisponeringen af rabatjord i anlægsprojektet.
9.8
Ressourceforbrug
Råstof- og materialeforbruget til
etablering af motorvejsudvidelsen består hovedsageligt af
asfalt og grus til belægningsarbejdet samt beton og
stål til konstruktioner (broer, støttevægge
mv.).
Forbruget omfatter ca. 738.000 tons asfalt,
ca. 300.000 m3 stabilgrus og ca.
1.000.000 m3 bundsikringssand.
Desuden skal tilføres ca. 2.000.000 m3 råjord til opfyldning.
Affald og genanvendeligt materiale
håndteres i henhold til myndighedernes anvisninger.
9.9
Forurenet jord
Etableringen af motorvejen medfører, at
der dels vil være gravearbejder langs med den nuværende
motortrafikvej, dels være anlægsarbejde i åbent
land. I rabatterne kan der generelt være en diffus forurening
af overfladejorden med bly, tungere olieprodukter og polyaromatiske
hydrocarboner (PAH'er) fra trafikken. Forurening af overfladejorden
forventes at være sammenlignelig med, hvad der i en
række undersøgelser er konstateret langs andre danske
motorveje, hvor jorden kan betegnes som lettere forurenet.
Lettere forurenet jord skal så vidt
muligt genanvendes indenfor vejprojektet, f.eks. i
vejanlægget, i støjvolde, på nye rabatter,
tilslutningsanlæg og ved terrænreguleringer, mens
bortskaffelse af forurenet jord til eksterne miljøgodkendte
anlæg søges minimeret.
Der er kortlagt 4 forurenede eller muligt
forurenede grunde tæt på den planlagte
linjeføring. Desuden er der kortlagt 13 opfyldninger langs
linjeføringen, hvor det skal undersøges
nærmere, om der findes forurenet jord.
Ved arbejde i forurenet jord vil jorden blive
bortskaffet eller indbygget i projektet i henhold til
gældende lovgivning og bestemmelser.
10 Forholdet
til EU-retten
De gennemførte
miljøundersøgelser og høringer opfylder
kravene i Rådets direktiv 85/337/EØF af 27. juni 1985
om vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning
på miljøet med senere ændringer (VVM-direktivet)
(EF-Tidende 1985 nr. L 175, side 40) samt Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2003/35/EF af 26. maj 2003 om mulighed for
deltagelse i forbindelse med udarbejdelse af visse planer og
programmer på miljøområdet og om ændring
af Rådets direktiv 85/337/EØF og 96/61/EF for så
vidt angår offentlig deltagelse og adgang til klage og
domstolsprøvelse (EF-Tidende 2003 nr. L 156, side 17).
Ingen fuglebeskyttelses- eller
habitatområder (Natura 2000-områder) i henhold til
Rådets direktiv 79/409/EØF af 2. april 1979 om
beskyttelse af vilde fugle med senere ændringer
(Fuglebeskyttelsesdirektivet) (EF-Tidende 1979 nr. L 103, side 1)
og Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om
bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter med senere
ændringer (Habitatdirektivet) (EF-Tidende 1995 nr. L 1, side
135) vil blive negativt påvirket af det samlede
anlægsprojekt.
11
Hørte myndigheder mv.
Lovforslaget har været i høring
hos Holstebro Kommune, Herning Kommune, Region Midtjylland,
Kommunernes Landsforening, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk
Erhverv, DI Transport, Dansk Transport og Logistik (DTL), ITD,
Midttrafik, DSB, Forenede Danske Motorejere (FDM), Rådet for
Sikker Trafik, Dansk Cyklistforbund, Dansk Byggeri, Dansk
Ledningsejerforum, Dansk Vejforening, Rådet for
Bæredygtig Trafik og Det Økologiske Råd.
| | | 12 Sammenfattende
skema | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat, regioner og kommuner | Mindre udgifter for stat og kommuner som
følge af færre trafikuheld. | Udgift for staten til anlæg af
motorvejen på 3.855 mio. kr.(prisniveau 2013, inkl.
tillæg på 30 pct.), samt merudgifter til drift og
vedligeholdelse. | Administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner | Ingen. | Begrænset meradministration
for Vejdirektoratet i anlægsfasen. | Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet | Reduktion af
transportomkostningerne. Øget beskæftigelse i bygge-
og anlægssektoren i
anlægsperioden. | Ingen. | Administrative konsekvenser for erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen. | Ingen, bortset fra mindre konsekvenser i
forbindelse med ekspropriationer. | Miljømæssige
konsekvenser | Forbedret håndtering af
vejafvandingen. Mindre reduktion i emission af
miljøskadelige stoffer i byområderne. | Negativ påvirkning af landskab og
natur, især på strækningen øst om
Holstebro. Mindre forøgelse af CO2-udledningen. | Forholdet til EU-retten | De gennemførte
miljøundersøgelser og høringer opfylder
kravene i EU-retten. Ingen fuglebeskyttelses- eller
habitatområder (Natura 2000-områder) i henhold til
Rådets direktiver bliver hverken direkte eller indirekte
berørt af vejanlægget. Det vil gennem
afværgeforanstaltninger og kompenserende tiltag blive sikret,
at de arter, der er omfattet af habitatdirektivets bilag IV, ikke
påvirkes negativt af vejanlægget. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Den foreslåede bestemmelse indeholder en
bemyndigelse til transportministeren til at anlægge motorvej
fra Snejbjerg til Holstebro Nord samt en forlængelse af
Nordre Ringvej i Holstebro fra Mozartvej til Vilhelmsborgvej.
Desuden foreslås en bemyndigelse til
transportministeren til nedklassificering af den eksisterende
hovedlandevej 422 fra Løven Å, syd for Aulum, til
Ringvejen i Holstebro til kommunevej.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 1.2 og 6.2. samt lovforslagets bilag
1.
Bestemmelsens stk. 2 beskriver, at de
strækninger, som lovforslaget omhandler, er illustreret
på kortet i lovforslagets bilag 1. Ved Nedklassificering
forstås de veje, hvor ansvaret for en vej ændres fra
staten til kommunen.
Til § 2
Den foreslåede bestemmelse i stk. 1
indebærer, at transportministeren i særlige
tilfælde efter anmodning fra ejeren kan ekspropriere en
ejendom, der berøres særligt indgribende af projektet,
før tidspunktet for de ordinære ekspropriationer.
Det betyder, at transportministeren vil have
hjemmel til i særlige tilfælde at fremrykke
ekspropriationstidspunktet for ejendomme, der berøres
særligt indgribende af projektet. Ved »særligt
indgribende« sigtes almindeligvis til en situation, hvor det
vurderes, at der er stor sandsynlighed for, at den
pågældende ejendom vil blive totaleksproprieret i
forbindelse med projektet.
Selv om kravet om, at ejendommen skal
berøres særligt indgribende af motorvejsplanerne, er
opfyldt, skal også betingelsen om, at der skal være
tale om et særligt tilfælde, være opfyldt,
førend transportministeren på anmodning fra ejeren kan
ekspropriere de pågældende ejendomme på et
tidspunkt forud for de ordinære ekspropriationer. Som
eksempler på særlige tilfælde kan nævnes,
at en fremrykket ekspropriation kan afværge væsentlige
økonomiske konsekvenser for anlægsmyndigheden, eller
at ejendommen af ejeren ønskes overtaget af særlige
personlige årsager, herunder sygdom, alder,
familieforøgelse eller andre sociale forhold. Forventede
ændringer i ejendomspriserne kan ikke i sig selv anses for at
udgøre en væsentlig økonomisk konsekvens.
De ordinære ekspropriationer til
vejanlægget vil ske med hjemmel i § 43 i lov om
offentlige veje og efter reglerne i lov om fremgangsmåden ved
ekspropriation vedrørende fast ejendom, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1161 af 20. november 2008.
Ekspropriationerne ledes af Kommissarius ved Statens
Ekspropriationer i Jylland.
Endvidere foreslås det i bestemmelsens
stk. 2, at erstatningen fastsættes af ekspropriations- og
taksationsmyndighederne efter lov om fremgangsmåden ved
ekspropriation vedrørende fast ejendom.
Til § 3
Den foreslåede bestemmelse i stk. 1,
indeholder en hjemmel til, at Vejdirektoratet eller den, som
Vejdirektoratet bemyndiger hertil, på privat ejendom kan
foretage de nødvendige arkæologiske
forundersøgelser på projektstrækningen. Det vil
sige arkæologiske forundersøgelser, som under alle
omstændigheder vil skulle gennemføres i henhold til
museumsloven.
Hjemlen gør det muligt at
igangsætte arkæologiske forundersøgelser straks
efter vedtagelse af anlægsloven.
Det bemærkes, at den foreslåede
bestemmelse alene regulerer anlægsmyndighedens ret til at
få foretaget arkæologiske forundersøgelser hos
lodsejeren samt fastsætter regler for det varsel, der skal
gives lodsejeren før gennemførelse af disse
undersøgelser. Rammerne for gennemførelse af de
arkæologiske forundersøgelser reguleres efter reglerne
i museumsloven.
Det følger af bestemmelsens stk. 2, at
der mindst 28 dage før gennemførelsen af
arkæologiske undersøgelser skal gives besked ved brev
til de berørte grundejere eller brugere. Hvis dette ikke er
muligt, skal oplysning om de arkæologiske
forundersøgelser offentliggøres i de lokale
medier.
Efter bestemmelsens stk. 3 følger, at
erstatning for skader som følge af undersøgelserne
efter det foreslåede stk. 1 fastsættes ved aftale
mellem skadelidte og anlægsmyndighede, eller, i
tilfælde af uenighed mellem skadelidte og
anlægsmyndigheden, af taksationsmyndighederne efter lov om
fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast
ejendom. Der vil almindeligvis være tale om skader på
afgrøder, beplantning og befæstede arealer mv.,
når de arkæologiske søgegrøfter er
udgravet.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger, afsnit 3.13.
Til § 4
Det foreslås med bestemmelsen, at loven
træder i kraft 1. januar 2014.
Da lovforslaget kan have konkret betydning for
grundejere, vurderes det som hensigtsmæssigt at
fastsætte en konkret dato for lovens ikrafttræden.