Betænkning afgivet af
Transportudvalget den 28. november 2013
1. Ændringsforslag
Transportministeren har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. oktober
2013 og var til 1. behandling den 31. oktober 2013. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Transportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
transportministeren sendte den 28. juni 2013 dette udkast til
udvalget, jf. folketingsåret 2012-13, TRU alm. del - bilag
303. Den 3. oktober 2013 sendte transportministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 19
spørgsmål til transportministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Venstres medlemmer af udvalget glæder
sig på baggrund af målet om et Danmark i bedre balance
over, at der med dette lovforslag og den tilhørende
finansiering anlægges en motorvej mellem Herning og Holstebro
Nord, der vil sikre grundlaget for fornyet vækst og
jobskabelse i det nordvestlige Jylland. Dette lovforslag og den
tilhørende politiske aftale om Holstebromotorvejen opfylder
imidlertid ikke behovet for at sikre et sammenhængende
motorvejsforløb mellem Holstebro og Vejle samt Holstebro og
Aarhus henholdsvis øst og nord om Herning. Venstre
ønsker dette behov tilgodeset, ved at man senere bruger de
eventuelt ubrugte midler fra anlægsreserven på 30 pct.
på det.
.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Enhedslistens medlemmer af udvalget er af
den opfattelse, at man med dette lovforslag om Holstebromotorvejen
står med endnu et overflødigt motorvejsprojekt - et
projekt, som regeringen har overtaget fra Venstre, og som man af
uransagelige årsager føler sig kaldet til at
gennemføre uden på forhånd at være bundet
af nogen som helst aftaler med Venstre.
Projektet blev skabt, da Venstre fik
alvorlige problemer i det nordvestjyske - medlemmerne flygtede i
hobetal, meningsmålingerne tog et alvorligt dyk, og ved
regionsvalget i 2009 måtte Venstre aflevere ganske mange
stemmer til Fælleslisten.
Svaret fra Venstre var: I får en
motorvej, så I kan komme hurtigt frem til det nye
supersygehus i Gødstrup ved Herning.
For det var det, der var problemet:
Venstre var kommet for skade at pege
på en placering af det nye supersygehus i Gødstrup.
Samtidig skulle akutfunktionen i Holstebro og Lemvig lukkes. Dermed
fik folk i Thyborøn og Lemvig 70-100 km til et sygehus med
akutfunktion.
Denne motorvej er således skabt som
Venstres sukkerknald til de vrede vestjyder. Den er udtryk for
overbud, og den er overflødig. Det er samtidig den
dårligst tænkelige måde at drive
trafikplanlægning på og foretage store
infrastrukturinvesteringer ud fra.
Motorvejen er overflødig af
følgende grunde:
- På
Vejdirektoratets kort over købelastede strækninger er
rute 18 anført med »sjældent eller ingen
problemer«.
- I 2020 forventes
en årsdøgnstrafik ved Sindal som det mest trafikerede
sted på 23.000 biler, ved Gødstrup 7.000-8.000 biler,
ved Holstebro (øst) 7.000-9.000 biler.
- Det skal
sammenlignes med de 60.000 biler, som dagligt passerer motorvejen
ved Vejle eller årsdøgntrafikken på
50.000-55.000 biler på motorvejen syd om Odense.
- Turen tager 35
minutter i dag. Tidsbesparelsen ved motorvejen er 5-7 minutter.
- Der er ingen
sorte pletter registreret på strækningen.
Det er uforståeligt, at regeringen
har overtaget Venstres valgflæsk - endda den dyreste variant
til 3,9 mia. kr.
Motorvejen omfatter ikke etapen fra
Messemotorvejen syd om Herning til Snejbjerg, en strækning,
hvor der i dag er motortrafikvej. Det betyder forøget risiko
for alvorlige uheld, når der midt i en
motorvejsstrækning ligger en motortrafikvej. Det betyder nok
også, at vi snart vil se en ny anlægslov med
opgradering af denne motortrafikvejsstrækning til motorvej.
Af færdselssikkerhedsmæssige grunde ville det
være bedst at opgradere denne motortrafikvejsstrækning
med det samme, og det vil i øvrigt også være det
billigste, når man alligevel er i gang.
Igen må Enhedslisten konstatere, at
der ikke kommer nogen indstilling fra Vejdirektoratet uden en
rutinemæssig afvisning af, at den kollektive trafik kan
være et alternativ til en kommende motorvej. Således
skriver Vejdirektoratet i VVM-undersøgelsen, at
»Udbygningen af togdriften Herning-Holstebro vil kræve
enten udbygning til dobbeltspor, og/eller at halvtimesdriften
udvides. Ekstra spor vil være en ganske betydelig
økonomisk investering, som ikke indgår i denne
analyse. Halvtimesdriften har især sin berettigelse i
myldretiden, og vil næppe have et kundegrundlag uden for
denne periode«. Med hensyn til busdriften er det den samme
beskrivelse fra Vejdirektoratets side. Det kræver
omlægning af ruter, det tager dobbelt så lang tid som
med bil, fordi det skal binde de små bysamfund sammen ved at
køre på kryds og tværs frem for at have en
direkte forbindelse mellem Herning og Holstebro.
Vejdirektoratet har heller ikke øje
for det store potentiale for godskørsel på tog. Hele
godstransporten fra/til Nord?vestjylland (350.000 t/år)
foregår i dag med lastbil, som udgør 10 pct. af den
kørende trafik (2008).
Et realistisk alternativ til motorvejen vil
netop være at udbygge jernbanen Herning-Holstebro med
dobbeltspor. EL foreslår,
- at banen
opgraderes til 160 km/t,
- halvtimesdrift i
driftsdøgnet, tre gange i timen i myldretiden,
- hvert andet tog
videreføres til Thisted,
- trinbræt i
Holstebro Syd, Tvis, Skibbild, Gødstrup og Herning Vest,
- vendespor i
Gødstrup, så der kan indsættes REX-tog til/fra
Aarhus,
- bedre
koordination med busserne og et mere fintmasket net af
tilbringebusser og
- en indsats for
overflytning af gods til bane.
EL stemmer imod endnu en overflødig
motorvej.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 3
Af transportministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af
EL):
1) Stk. 2, 2.
pkt., affattes således:
»Hvis det ikke er muligt at give
besked, skal oplysning herom offentliggøres i lokale medier
el.lign.«
[Præcisering af den
efterfølgende offentliggørelsesform]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at bestemmelsens ordlyd
ændres, således at anlægsmyndigheden, dvs.
Vejdirektoratet eller den, som Vejdirektoratet bemyndiger hertil,
kan vælge at offentliggøre oplysninger om planlagte
arkæologiske forundersøgelser i det medie, som efter
en konkret vurdering findes at være bedst egnet. Med henblik
på at sikre, at anlægsmyndigheden når ud til de
relevante lodsejere med oplysningerne, er det afgørende, at
der er fleksibel adgang til at vælge den bedst egnede
offentliggørelsesform, f.eks. lokale aviser, radio,
hjemmesider el.lign.
Det skal endelig bemærkes, at denne
fleksible adgang for anlægsmyndigheden til at vælge den
bedst egnede offentliggørelsesform er i overensstemmelse med
tilsvarende regulering i lov om private fællesveje.
Benny Engelbrecht (S) fmd. Poul Andersen (S) Rasmus Horn
Langhoff (S) Mette Reissmann (S) Orla Hav (S) Rasmus Prehn (S)
Jesper Petersen (S) Andreas Steenberg (RV) Christian Friis Bach
(RV) Lone Loklindt (RV) Anne Baastrup (SF) Jonas Dahl (SF) Henning
Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V)
Martin Geertsen (V) Flemming Damgaard Larsen (V) nfmd. Lars Christian Lilleholt (V)
Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Hans Christian
Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Jørn
Dohrmann (DF) Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Mike
Legarth (KF) Tom Behnke (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 16 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 27
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra transportministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Fastlagt tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget | 4 | Ændringsforslag, fra
transportministeren | 5 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 27
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. , om ministeren kan bekræfte,
at Vejdirektoratet i sin rapport 416, side 9 vedrørende
Holstebro Motorvejen og vejforbindelsen til Gødstrup
anfører, at det sikkerhedsmæssigt kan være
uheldigt at have en relativt kort strækning af rute 18, ca. 7
km, bibeholdt som tosporet motortrafikvej, til transportministeren,
og ministerens svar herpå | 2 | Spm. , om ministeren kan bekræfte,
at Vejdirektoratet i sin rapport 416, side 9 vedrørende
Holstebro Motorvejen og vejforbindelsen til Gødstrup har
beregnet, at motortrafikvejen nord og øst om Herning efter
anlæg af Gødstrupmotorvejen vil have en
årsdøgnstrafik på ca. 12.000
køretøjer i døgnet, til transportministeren,
og ministerens svar herpå | 3 | Spm. , om ministeren kan bekræfte,
at Vejdirektoratet i sin rapport 416, side 10 vedrørende
Holstebro Motorvejen og vejforbindelsen til Gødstrup
anfører, at en motorvej via Gødstrup i forhold til en
landevej vil give en tidsbesparelse på 1 min. , til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. , om ministeren vil kommentere
regeringens holdning til at opgradere motortrafikstrækningen
øst om Herning, til transportministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm. , om ministeren agter at sørge
for, at det bliver muligt at køre 83 meter lange
vindmøllevinger fra motortrafikvejen ved Herning syd videre
mod vest ad rute 15, til transportministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. , om ministeren kan redegøre
for, hvilke forventninger der er til antallet af trafikulykker, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om, hvor på den nuværende
rute 18 Herning-Holstebro der kan ske vejudvidelser som alternativ
til en motorvej mellem de to byer, til transportministeren, og
ministerens svar herpå | 8 | Spm. , om ministeren kan redegøre
for Vejdirektoratets arbejdsproces i forhold til at sikre, at
beskrivelsen af kollektiv transportalternativet i
VVM-undersøgelsen er belyst med seneste viden om planerne
på dette område, til transportministeren, og
ministerens svar herpå | 9 | Spm. , om ministeren ved fremtidige
anlægsprojekter af motorveje og andre større
vejprojekter vil overveje at nedsætte en permanent kreds af
aktører inden for kollektiv transport (togoperatører,
bustrafikindkøbere m.v.), til transportministeren, og
ministerens svar herpå | 10 | Spm. , om ministeren i forlængelse
af beskrivelsen af kollektiv transportalternativet kan oplyse, hvad
det skønsmæssigt vil koste at etablere dobbeltspor
henholdsvis på strækningen Herning-Holstebro og
Vejle-Holstebro, til transportministeren, og ministerens svar
herpå | 11 | Spm. om, hvad det
skønsmæssigt vil koste at etablere krydsspor med
henblik på halvtimesdrift henholdsvis på
strækningen Herning-Holstebro og Vejle-Holstebro, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 12 | Spm. om, hvad det
skønsmæssigt vil koste at etablere togstop i Holstebro
Syd, Tvis og Skibbild samt forsyne Gødstrup med vendespor
med henblik på at indsætte (REX-)tog
Gødstrup-Aarhus, til transportministeren, og ministerens
svar herpå | 13 | Spm. om, hvorfor ministeren så
finder det nødvendigt at foreslå etableringen af en
motorvej, til transportministeren, og ministerens svar
herpå | 14 | Spm. , om det er ministerens opfattelse,
at en motorvej Herning-Holstebro er i overensstemmelse med
Infrastrukturkommissionens anbefaling, til transportministeren, og
ministerens svar herpå | 15 | Spm. om, hvilke forventninger der
ifølge ministeren er til omfanget af nye virksomheder, der
vil etablere sig i Nordvestjylland som følge af etableringen
af motorvejen Herning-Holstebro, til transportministeren, og
ministerens svar herpå | 16 | Spm. , om ministeren kan oplyse, i hvilket
omfang motorvejen Herning-Holstebro vil føre til øget
pendling fra Nordvestjylland til henholdsvis Herning, Aarhus og
Trekantsområdet, til transportministeren, og ministerens svar
herpå | 17 | Spm. om, hvor stort et trafikspring der
opereres med i forbindelse med anlæg af motorvejen
Herning-Holstebro, til transportministeren, og ministerens svar
herpå | 18 | Spm. , om det, når trafikken
på motorvejen Herning-Hostebro skønnes at ville udlede
9.230 t CO2 mere pr. år, da
det ifølge ministeren er i overensstemmelse med regeringens
målsætning om at reducere vejtrafikkens CO2-udslip, til transportministeren, og
ministerens svar herpå | 19 | Spm. om, hvilke kompenserende tiltag der
vil blive iværksat for at modvirke vejtrafikkens merudslip
på 9.230 t CO2 pr. år
fra motorvejen Herning-Holstebro, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
|