Fremsat den 2. oktober 2013 af
transportministeren (Pia Olsen Dyhr)
Forslag
til
Lov om udbygning af Fynske Motorvej syd om
Odense
§ 1. Transportministeren bemyndiges til
at udbygge hovedlandevej 40, Fynske Motorvej, E20, fra
Motorvejskryds Odense til ca. 2 km øst for
tilslutningsanlæg nr. 53, Odense Vest, fra 4 til 6 spor.
Stk. 2.
Strækningen, der omfattes af stk. 1, fremgår af lovens
bilag 1.
§ 2. På den i § 1, stk. 1,
nævnte strækning kan Vejdirektoratet
pålægge byggelinjer med en indbyrdes afstand på
op til 120 m. Reglerne om byggelinjer, jf. kapitel 4 i lov om
offentlige veje, finder tilsvarende anvendelse på byggelinjer
pålagt i medfør af denne lov.
§ 3. Transportministeren kan i
særlige tilfælde efter anmodning fra ejeren
ekspropriere en ejendom, der berøres særligt
indgribende af det i § 1, stk. 1, nævnte projekt,
før tidspunktet for de ordinære ekspropriationer.
§ 4. Vejdirektoratet eller den, som
Vejdirektoratet bemyndiger hertil, kan på privat ejendom
foretage de arkæologiske forundersøgelser, der er
nødvendige for anlægsarbejdet, jf. § 1.
Stk. 2.
Vejdirektoratet eller den, som Vejdirektoratet bemyndiger hertil,
skal mindst 28 dage før gennemførelsen af
undersøgelser efter stk. 1 give besked til de berørte
grundejere eller brugere. Hvis det ikke er muligt at give besked,
skal oplysning herom offentliggøres i lokale medier.
Stk. 3.
Erstatning for skade, der måtte blive påført
ejeren som følge af de i stk. 1 nævnte
undersøgelser, fastsættes, hvis der ikke kan
indgås aftale med ejeren herom, ved taksation efter reglerne
i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende
fast ejendom.
§ 5. Loven træder i kraft d. 1.
januar 2014.
Bilag 1
Bemærkninger til lovforslaget
| Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse: | 1. | Indledning | | 1.1 | Hovedindhold | | 2 | Baggrund | | | 2.1 | VVM-undersøgelse og
høring | 3. | Lovforslagets indhold | | 3.1 | Vejanlæggets funktion og
kvalitet | | 3.2 | Linjeføring og
tværprofil | | 3.3 | Tilslutningsanlæg | | 3.4 | Sideanlæg | | 3.5 | Lokalvejnet og stier | | 3.6 | Faunapassager | | 3.7 | Erstatningsnatur | | 3.8 | Støjreducerende
foranstaltninger | | 3.9 | Vejudstyr | | 3.10 | Vejafvanding | | 3.11 | Naboarealer | | 3.12 | Plan- og beskyttelsesforhold | | 3.13 | Fremrykket ekspropriation og adgang til
arkæologiske forundersøgelser | 4. | Alternativer | 5. | Trafikale konsekvenser | | 5.1 | Trafiksikkerhed | 6. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | | 6.1 | Anlægs- og
samfundsøkonomi | | 6.2 | Konsekvenser for Vejdirektoratet | 7. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 8. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 9. | De miljømæssige
konsekvenser | | 9.1 | Arealindgreb | | 9.2 | Støj, luft og klima | | 9.3 | Plante- og dyreliv | | 9.4 | Landskab | | 9.5 | Kulturarv og arkæologi | | 9.6 | Friluftsliv | | 9.7 | Overfladevand og grundvand | | 9.8 | Ressourceforbrug | | 9.9 | Forurenet jord | 10. | Forholdet til EU-retten | 11. | Hørte myndigheder m.v. | 12. | Sammenfattende skema | | | |
|
1.
Indledning
1.1
Hovedindhold
Lovforslaget indeholder en bemyndigelse til
transportministeren til at udbygge den ca. 13 km lange
strækning af hovedlandevej 40, Fynske Motorvej (E20), fra
Motorvejskryds Odense til ca. 2 km øst for
tilslutningsanlæg Odense Vest ved Blommenslyst fra 4 til 6
spor.
Lovforslaget er en udmøntning af
aftalen om »En ny Storstrømsbro, Holstebromotorvejen
mv.« af 21. marts 2013 mellem regeringen (Socialdemokraterne,
Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti), Venstre, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti.
Med aftalen er der afsat midler til at
etablere et nyt tilslutningsanlæg 50, der skal skabe adgang
fra det kommende Odense Universitetshospital til motorvejen, og som
udgør 1. etape af det samlede udbygningsprojekt. Den
resterende del af udbygningsprojektet vil kunne realiseres,
når der bevilges midler hertil.
Grundlaget for lovforslaget er hovedforslaget
i Vejdirektoratets VVM-redegørelse for udbygning af Fynske
Motorvej syd om Odense, som Vejdirektoratet har indstillet til
Transportministeren på baggrund af en samlet vurdering af de
undersøgte forslag og den offentlige høring af
VVM-undersøgelsen. Udformningen af tilslutningsanlæg
50 blev dog ændret fra det foreslåede S-anlæg til
et trompetanlæg som følge af de bemærkninger,
der fremkom i den offentlige høring.
Endvidere indeholder lovforslaget en hjemmel
til at pålægge byggelinjer med en indbyrdes afstand
på op til 120 m. Byggelinjer skal sikre mulighed for en
fremtidig udvidelse af vejen til en større bredde, idet der
inden for byggelinjerne ikke må opføres ny bebyggelse
m.m.
Det foreslås dertil i lovforslaget, at
Vejdirektoratet, eller den, som Vejdirektoratet bemyndiger hertil,
på privat ejendom kan foretage de arkæologiske
forundersøgelser, der er nødvendige for
anlægsarbejdet. Hermed kan de arkæologiske
forundersøgelser gennemføres før
detailprojekteringen og før anlægsarbejderne
påbegyndes. Dermed undgås, at undersøgelserne
belaster projektets økonomi eller tidsplan mere end
nødvendigt. Uden denne hjemmel kan arkæologiske
forundersøgelser kun gennemføres på baggrund af
frivillige aftaler i tidsrummet frem til ekspropriation til
vejanlægget.
Endelig foreslås med lovforslaget
hjemmel til transportministeren til i særlige tilfælde
at fremrykke ekspropriation af ejendomme, der berøres
særligt indgribende af motorvejsudbygningen.
2.
Baggrund
Fynske Motorvej syd om Odense blev åbnet
i 1985, hvorefter der var motorvej hele vejen tværs over
Fyn.
På nationalt plan er motorvejen en
vigtig del af det såkaldte "Store motorvejs-H". På
regionalt og lokalt plan benyttes vejen af både regional
trafik fra oplandet til Odense og trafik af mere lokal karakter.
Motorvejen er præget af stigende fremkommelighedsproblemer og
uheld bl.a. ved tilslutningsanlæggene. Disse problemer
forventes at blive forstærket i de kommende år.
Motorvejen er en del af Europavej 20 (E20) og
indgår i det transeuropæiske vejnet (TEN-T), idet den
skaber forbindelse mellem de skandinaviske lande og det
øvrige europæiske kontinent.
Trafikken var i 2000 ca. 35.000-40.000
køretøjer (årsdøgntrafik). Fra 2000 og
frem til 2007 var der en vækst på 4-5 pct. om
året, mens trafikudviklingen i de senere år har
været noget mindre. Trafikken var i 2012 på ca.
50-55.000 køretøjer (årsdøgntrafik).
Frem mod 2020 forventes trafikken at stige med 2,7- 3,0 pct. om
året i gennemsnit.
Udbygningen af motorvejen skal forbedre
fremkommeligheden og trafiksikkerheden for den stigende trafik
på motorvejen.
Den 5. november 2003 indgik Venstre, Det
Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og
Kristendemokraterne en aftale om investeringer på
trafikområdet. I henhold til aftalen skulle Vejdirektoratet i
perioden 2009-2011 gennemføre en VVM-undersøgelse for
en udbygning af Fynske Motorvej syd om Odense fra 4 til 6 spor.
I ovennævnte aftale om »En ny
Storstrømsbro, Holstebromotorvejen mv.«, af 21. marts
2013 noterer parterne sig, at transportministeren vil tage
initiativ til at fremsætte anlægslov for udbygning af
Fynske Motorvej syd om Odense, idet linjeføringen
fastlægges svarende til Vejdirektoratets indstilling.
I samme aftale blev det besluttet, at der vil
blive afsat midler til etablering af et nyt tilslutningsanlæg
50. Et nyt tilslutningsanlæg 50 har indgået i
planlægningen af det kommende Odense Universitetshospital,
idet tilslutningsanlægget skal skabe direkte adgang fra
hospitalet til motorvejen og er en forudsætning for
linjeføringen for den kommunale forbindelsesvej til
hospitalet (Munkebjergvejs forlængelse). Desuden har det
været et ønske fra Odense Kommune, at
tilslutningsanlægget etableres, så det kan tages i brug
i forbindelse med opførelsen af hospitalet, som vil
medføre store mængder tung trafik til og fra
byggeriet.
Finansudvalget gav den 25. april 2013 med
aktstykke 81 tilslutning og bevilling til igangsættelse af
anlæg af det nye tilslutningsanlæg, der har en
totaludgift på 205,9 mio. kr. (2013-priser).
2.1
VVM-undersøgelse og høring
Som led i udmøntningen af aftalen af 5.
november 2003 om investeringer på trafikområdet har
Vejdirektoratet i perioden 2009-2011 gennemført en
VVM-undersøgelse for en udbygning af Fynske Motorvej syd om
Odense (Odense SØ - Odense V) fra 4 til 6 spor. VVM
står for »vurdering af virkninger på
miljøet«.
Motorvejsstrækningen syd om Odense er
beliggende i Odense Kommune. Kommunen har deltaget i
undersøgelsesarbejdet.
VVM-undersøgelsen blev indledt med en
offentlighedsfase, hvor der blev afholdt et borgermøde, og
hvor borgerne blev opfordret til at indsende idéer og
forslag til undersøgelsen. Vejdirektoratet modtog i alt 24
skriftlige henvendelser, som alle er indgået i
undersøgelsen.
Resultatet af den gennemførte
VVM-undersøgelse er beskrevet i Vejdirektoratets
VVM-redegørelse, som omfatter følgende 3
rapporter:
- Udbygning af
Fynske Motorvej syd om Odense, VVM-redegørelse -
Sammenfattende rapport, Rapport 376, Vejdirektoratet 2011
- Udbygning af
Fynske Motorvej syd om Odense, VVM-redegørelse -
Miljø, Rapport 377, Vejdirektoratet 2011
- Udbygning af
Fynske Motorvej syd om Odense, VVM-redegørelse - Arealer,
Rapport 378, Vejdirektoratet 2011
Rapporterne kan læses på
www.vejdirektoratet.dk/odense. Den sammenfattende rapport blev den
14. juni 2011 sendt til Trafikudvalget til orientering (Alm. del -
bilag 366).
Hovedforslaget i VVM-redegørelsen
omfatter en udbygning af motorvejen fra 4 til 6 spor. Det
nuværende tilslutningsanlæg 50 nedlægges, og der
etableres et nyt tilslutningsanlæg i forbindelse med det nye
Odense Universitetshospital. Tilslutningsanlæg 51 nedrives,
og der anlægges et nyt tilslutningsanlæg. For at
undgå at skulle nedrive de nuværende broer, bliver der
ikke etableret gennemgående nødspor. Der bliver i
stort omfang opsat støjskærme på
bystrækningen.
VVM-redegørelsen var fremlagt i
offentlig høring fra den 15. juni til den 15. august 2011.
Rapporterne findes på Vejdirektoratets hjemmeside. I
høringsperioden har været afholdt et borgermøde
i Odense den 22. juni 2011.
Resultatet af høringen er beskrevet i
Vejdirektoratets høringsnotat:
»VVM-undersøgelse om udbygning af Fynske Motorvej syd
om Odense - Sammenfattende høringsnotat, 2. december
2011«, der kan læses på
www.vejdirektoratet.dk.
Vejdirektoratets forslag til udformning af et
nyt tilslutningsanlæg 50 som et såkaldt S-anlæg
gav under høringen anledning til debat. Region Syddanmark og
Fyns Politi fremkom med en række bemærkninger
vedrørende hensynet til trafikken til og fra det nye Odense
Universitetshospital om ambulancekørsel mv. En hel
række beboere i området var imod hovedforslaget, fordi
Munkebjergvejs forlængelse i dette forslag skulle
føres helt frem til Svendborgvej syd for motorvejen med
deraf følgende gener for beboerne.
Vejdirektoratet har derfor indstillet til
transportministeren, at tilslutningsanlæg 50 udformes som et
trompetanlæg. Trompetanlægget vurderes til at
være 60-70 mio. kr. billigere end S-anlægget.
Vejdirektoratets forslag til udformning af et
nyt tilslutningsanlæg 51 gav også anledning til debat,
blandt andet fordi hovedforslaget vil medføre, at der skal
eksproprieres 5-10 villaejendomme. I VVM-redegørelsen var
der også fremlagt et alternativt forslag til udformning af
tilslutningsanlægget i form af et såkaldt
ruderanlæg, der var mindre indgribende i forhold til
naboerne, men som derimod medførte forringede trafikale og
miljømæssige forhold i baglandet.
Der var blandt beboerne både
tilhængere af det ene og af det andet forslag. Odense Kommune
og Fyns Politi var imidlertid enige med Vejdirektoratet i, at
hovedforslaget var det bedste forslag ud fra en samlet
bedømmelse af trafikafviklingen og hensynet til det
omgivende miljø.
Herudover var der et generelt ønske om,
at der blev gjort mest muligt for at reducere støjgenerne i
boligområderne.
3.
Lovforslagets indhold
3.1
Vejanlæggets funktion og kvalitet
Lovforslaget omfatter en bemyndigelse til at
udbygge Fynske Motorvej syd om Odense til en 6-sporet motorvej.
Bemyndigelsen tænkes udnyttet således, at vejen
forsøges indpasset i det omgivende miljø og landskab
på en æstetisk og miljømæssigt
afbalanceret måde. Den trafiksikkerhedsmæssige standard
søges at være høj.
Motorvejsstrækningen vil bestå af
en bystrækning på ca. 8 km og en strækning i
åbent land på ca. 5 km. Motorvejen forventes fortsat at
have en tilladt hastighed på 110 km/t på
bystrækningen. På strækningen i åbent land
vil der kunne fastsættes en tilladt hastighed på 130
km/t. Beslutningen om hastighedsgrænsen på
strækningen vil blive fastlagt i medfør af
færdselsloven af politiet i samarbejde med vejbestyrelsen,
dvs. Vejdirektoratet.
Processen, der omfatter projekteringen og
arealerhvervelsen, udbud i licitation og det egentlige
anlægsarbejde, vil blive gennemført sådan, at
projektets forløb er dokumenteret og efterfølgende
evalueret. Under og efter anlægsperioden vil anlæggets
effekt på trafikafvikling, sikkerhed og miljø blive
evalueret.
3.2
Linjeføring og tværprofil
Projektet omfatter en symmetrisk udbygning
på begge sider af motorvejen omkring dens nuværende
midterlinje. Såvel nuværende linjeføring som
længdeprofil bevares uden ændringer. Motorvejen
anlægges med to forskellige tværprofiler på
henholdsvis bystrækningen og strækningen i åbent
land.
For at gennemføre udbygningen af
motorvejen uden at få store omkostninger til opførelse
af nye broer, vil de nuværende vej- og stioverføringer
blive bevaret på bystrækningen. Disse
overføringer har i de fleste tilfælde en fri afstand
mellem søjlerne på 26 m. Det vil derfor ikke
være muligt at udbygge motorvejen til 6 spor med et normalt
tværprofil. Midterrabatten gøres derfor så smal
som mulig, og nødsporene bliver ikke gennemgående men
afbrydes ved broerne.
Mellem broerne vil motorvejen således
på bystrækningen blive anlagt med et tværprofil
på 33,0 m bestående af 2 kørebaner á 11,5
m hver afstribet med 3 kørespor á 3,5 m og 2
kantbaner. Tværprofilet består derudover af en 2 m bred
midterrabat med betonautoværn samt 2 nødspor, 2
opkanter og 2 yderrabatter.
Det forudsættes, at man foretager en
afgravning af skråningerne mellem overføringerne,
så der bliver plads til nødspor mv. Det
medfører, at der skal afgraves fra toppen af
skråningen og hele vejen ned til skråningens fod ved
motorvejen.
På strækningen i åbent land
forudsættes tværprofilet udformet på samme
måde, som det er besluttet at anvende på motorvejen mod
vest.
Motorvejen vil i åbent land blive anlagt
med et tværprofil på 37,5 m bestående af 2
kørebaner á 13,25 m hver afstribet med 3
kørespor á 3,75 m og 2 kantbaner. Tværprofilet
består derudover af en 3 m bred midterrabat samt 2
nødspor, 2 opkanter og 2 yderrabatter á 1 m. Det skal
være muligt at gennemføre mindre tilpasninger ved
detailprojekteringen.
3.3
Tilslutningsanlæg
Det nye tilslutningsanlæg 50 ved det
kommende Odense Universitetshospital skal udformes som et
såkaldt trompetanlæg. Det eksisterende
tilslutningsanlæg 50 ved Svendborgvej vil blive nedlagt.
I forbindelse med VVM-undersøgelsen er
der gennemført en analyse af de trafikale forhold i
fordelerringen i tilslutningsanlæg 51, Odense S. Analysen
viser, at fordelerringen er tæt ved at være
overbelastet, og at der sker et relativt stort antal uheld i den.
Der er derfor undersøgt forskellige muligheder for ombygning
af dette tilslutningsanlæg med henblik på at kunne
løse de nuværende kapacitets- og
trafiksikkerhedsproblemer. På grundlag af
trafikundersøgelserne er der valgt en udformning, hvor
trafikken over motorvejen fordeles på to broer over
motorvejen. Broerne er forbundet med to veje parallelt med
motorvejen, så der dannes 4 signalregulerede rampekryds.
Ved tilslutningsanlæg 52, Odense SV,
foreslås Assensvej ombygget til 4 spor hen over motorvejen. I
sydgående retning etableres to ligeudspor og
venstresvingsspor og i nordgående retning et ligeudspor og et
venstresvingsspor.
3.4
Sideanlæg
Det indgår i projektet, at der etableres
en mindre samkørselsplads i umiddelbar nærhed af
tilslutningsanlæg 52 i erhvervsområdet sydvest
herfor.
3.5
Lokalvejnet og stier
Der er ikke nogen af de eksisterende veje
eller stier, som krydser motorvejen i dag, som nedlægges. Der
sker dog en mindre ændring.
Den eksisterende fællessti over
motorvejen øst for det nuværende
tilslutningsanlæg 50 ligger i vejen for det nye
tilslutningsanlæg 50. Stien vil derfor blive nedlagt og
erstattes af en ny sti over motorvejen.
Den endelige fastlæggelse af
ændringer i lokalvejnettet vil ske i forbindelse med
detailprojekteringen og ekspropriationskommissionens
behandling.
3.6
Faunapassager
Der er i dag faunapassager ved Lindved Å
og Odense Å. Ved Odense Å sker motorvejens krydsning af
åen i dag på to afskilte broer. I projektet er det
forudsat, at broerne udvides på ydersiden, så
lysåbningen mellem broerne opretholdes uændret til gavn
for folks og dyrs passage under motorvejen.
Ved Lindved Å skal faunapassagen
forlænges. Det sker ved, at udbygge bygværket som en
tragtformet forlængelse samtidig med, at der etableres
banketter, der muliggør passage for landlevende dyr.
3.7
Erstatningsnatur
Udbygningen af motorvejen vil påvirke
ca. 2 ha med fredskov og ca. 6,9 ha med mulig fredskov. Omfanget,
udformningen og placeringen af erstatningsskov vil blive afklaret i
forbindelse med detailprojekteringen efter nærmere aftale med
Naturstyrelsen. Erstatningsskoven skal som udgangspunkt være
mindst 110 pct. og højst 200 pct. af det areal, den skal
erstatte.
For at kompensere for de vandhuller, der
forsvinder ved udbygning af motorvejen, vil ca. 10
erstatningsvandhuller blive etableret. Der anlægges ny eng
på ca. 1,5 ha og ny mose på ca. 1,2 ha. Der foretages
endvidere udvidelse af 6 vejvandsbassiner, så de kan udvikle
sig til søer.
Formålet er bl.a. at sikre, at de
paddearter m.v., der lever i og omkring vandhullerne, også
efter udbygning af motorvejen kan opretholdes i levedygtige
bestande. Vandhullerne skal have en størrelse, udformning og
placering, som bl.a. sikrer opretholdelse af den økologiske
funktionalitet for de dyrearter, som findes i området og er
listet på EU-habitatdirektivets bilag IV, og som EU-landene
har en særlig forpligtelse til at sikre levesteder for.
Placeringen af vandhullerne fastlægges ved
detailprojekteringen efter nærmere aftale med
Naturstyrelsen.
I det omfang der skal flyttes
paddeyngel/æg o.l. fra nuværende vandhuller til
fremtidige erstatningsvandhuller, vil der blive søgt om
tilladelse hertil, jf. bekendtgørelse nr. 330 af 19. marts
2013 om fredning af visse dyre- og plantearter og pleje af
tilskadekommet vildt.
3.8
Støjreducerende foranstaltninger
Der etableres ny støjafskærmning
på bystrækningen i form af støjskærme
eller forhøjede støjvolde. Når motorvejen
ligger i afgravning, placeres støjskærmene på
toppen af skråninger og ellers i kanten af motorvejen. Den
præcise udstrækning og udformning af
støjafskærmningen vil blive fastlagt ved
detailprojekteringen.
Der påregnes opsat
støjskærme på i alt 5.150 m fordelt på
begge sider af motorvejen. Hertil kommer eksisterende
støjvolde, som forudsættes forhøjet med ca. 2
m. Hovedforslaget omfatter støjskærme med en
højde på 4 meter. Støjskærme ved
motorvejsramper bliver dog på 3 m.
Udbygningen af motorvejen omfatter anvendelse
af støjreducerende slidlag på bystrækningen.
Valg af type af støjreducerende slidlag og udstrækning
heraf vil blive fastlagt ved detailprojekteringen.
Vejdirektoratet kan yde tilskud til
facadeisolering for særligt støjramte boliger. Ved
boliger med en støjbelastning på mere end 73 dB ydes
tilskud på 90 pct. af udgifterne, ved et støjniveau
på mellem 68 og 73 dB ydes tilskud på 75 pct., og ved
et støjniveau på mellem 63 og 68 dB ydes tilskud
på 50 pct. Vejdirektoratet har dog fastsat et maksimalt
tilskudsbeløb, som pr. 4. kvartal 2012 er ca. 124.000 kr.
inkl. moms (byggeomkostningsindeks 130,2). Udpegning af boliger,
der tilbydes tilskud til støjisolering samt
tilhørende tilskudsprocent, fastlægges af
Vejdirektoratet.
3.9
Vejudstyr
Motorvejen vil blive udstyret med vejtavler,
autoværn, kantpæle, nødtelefoner,
trafikregistreringsudstyr og vintervarslingsudstyr.
Afmærkning på kørebanen vil blive udført
med reflekterende afmærkning.
Som noget nyt etableres der belysning på
størstedelen af motorvejens bystrækning for at
forbedre trafiksikkerheden. Desuden etableres belysning ved kryds
og rundkørsler ligesom i dag.
Der vil endvidere blive etableret et
trafikledelsessystem i anlægsperioden. Trafikledelsessystemet
skal anvendes til at styre og regulere trafikken samt til at
overvåge trafikafviklingen på motorvejen i
anlægsperioden for at sikre en hurtig indsats ved ulykker
eller hændelser, som kan skabe gener for trafikafviklingen.
Der vil i det videre arbejde foregå en detaljeret
planlægning af beredskab og trafikafvikling med de
berørte kommuner, politiet og redningstjenester.
3.10
Vejafvanding
Der etableres et nyt afvandingssystem for at
kunne aflede den øgede mængde vejvand som følge
af udbygningen. Motorvej og ramper udføres overalt med
kantopsamling og nedløbsbrønde langs
nødsporet. Der etableres et lukket system med
tværledninger og hovedledninger, der leder vandet til
vejvandsbassiner.
Afledningen af vejvandet til vandløb
mv. kræver tilladelse efter miljøbeskyttelsesloven. I
tilladelserne vil der blive fastlagt nærmere vilkår for
afledningen. Den endelige dimensionering, udformning og placering
af regnvandsbassinerne vil ske i overensstemmelse med disse
vilkår.
3.11
Naboarealer
Motorvejen og dens tilslutningsanlæg
grænser op mod omkringliggende bebyggelser,
erhvervsområder, stianlæg og større
ledningsanlæg. Vest for tilslutningsanlæg 51 kommer
motorvejen tæt på en række kolonihaver
(Haveforeningen Lilletoften) beliggende på motorvejens
nordside mellem Dalumvej og Odense Å.
Forskellige ledninger løber langs med
eller krydser motorvejen. Det drejer sig om ledninger til naturgas,
fjernvarme, regn- og spildevand, drikkevand, lyslederkabler og el.
Desuden løber en dobbelt 400 kV
højspændingsledning langs en del af motorvejens
sydside.
Der er generelt træbevoksning på
skråninger og arealer op mod beboelsesområderne langs
motorvejen på bystrækningen. Det forudsættes i
projektet, at man foretager en afgravning af skråningerne
på bystrækningen, så der bliver plads til det
ekstra kørespor.
Lovforslaget giver mulighed for at
pålægge byggelinjer med en indbyrdes afstand på
op til 120 m, jf. bemærkninger til lovforslagets §
2.
For at gennemføre
anlægsarbejderne er det nødvendigt at disponere over
arbejdsarealer. Disse reetableres og afleveres efter endt brug
tilbage til ejerne.
3.12 Plan-
og beskyttelsesforhold
Det vurderes, at udvidelsen af motorvejen vil
medføre en række konsekvenser for Natura
2000-området ved Odense Å og Lindved Å,
fredningerne af Odense Ådal og Dalumgård,
naturområder omfattet af naturbeskyttelseslovens § 3,
åbeskyttelseslinjer omkring Odense Å og Lindved
Å, samt beskyttede jorddiger og arealer belagt med
fredskovpligt, jf. afsnit 6 om de miljømæssige
konsekvenser. Motorvejen går endvidere gennem områder
med drikkevandsinteresser og områder med særlige
drikkevandsinteresser.
Odense Kommune har tilkendegivet, at der kan
forventes meddelt de nødvendige tilladelser og
dispensationer fra kommunen til gennemførelse af
vejanlægget efter planloven, naturbeskyttelsesloven,
vandløbsloven og museumsloven.
Naturstyrelsen har meddelt sin
principgodkendelse af projektet i henhold til
naturbeskyttelseslovens § 20.
De konkrete tilladelser og dispensationer, der
er nødvendige for anlæggets gennemførelse,
herunder dispensationer fra gældende lovgivning, vil blive
søgt løbende i forbindelse med projekteringen af
anlægget.
3.13
Fremrykket ekspropriation og adgang til arkæologiske
forundersøgelser
De ordinære ekspropriationer til
vejanlæg af denne type kan normalt forventes
gennemført 1½-3 år efter vedtagelsen af en
anlægslov, da ekspropriationerne først kan
gennemføres, når Vejdirektoratet har udarbejdet et
detailprojekt, og ekspropriationskommissionen har afholdt de
nødvendige besigtigelser.
Der kan forekomme situationer, hvor det efter
anmodning fra ejeren vil være hensigtsmæssigt at
ekspropriere en ejendom før tidspunktet for de
ordinære ekspropriationer. Et eksempel på en
sådan situation kan være, at ejeren af en ejendom, der
med stor sandsynlighed skal totaleksproprieres som følge af
vejanlægget, af økonomiske eller sociale
årsager, fx sygdom, alder, familieforøgelse,
arbejdssituation mv. har behov for at afhænde sin ejendom. Da
det kan være umuligt at sælge en ekspropriationstruet
ejendom på almindelige vilkår, kan ekspropriation
være nødvendigt.
Et andet eksempel kan være, at
fremrykket ekspropriation kan afværge væsentlige
økonomiske konsekvenser for anlægsmyndigheden,
eksempelvis som følge af, at en grundejer vil foretage
ændringer af sin ejendom, der vil fordyre en senere
ekspropriation væsentligt.
Der er derfor indsat en hjemmel til
ekspropriation før tidspunktet for de ordinære
ekspropriationer i lovforslaget.
I forbindelse med projektering af nye
vejanlæg eller ændringer af bestående
vejanlæg gennemføres arkæologiske
forundersøgelser for at få en indikation af, om der er
sandsynlighed for at støde på arkæologiske fund
i forbindelse med anlægsarbejderne. På baggrund heraf
fastlægges, hvor der i givet fald skal gennemføres
egentlige arkæologiske udgravninger.
Hvis det vurderes, at der er behov for at
foretage arkæologiske forundersøgelser, er det mest
hensigtsmæssigt, at disse undersøgelser
gennemføres før detailprojekteringen og før
anlægsarbejderne påbegyndes, så den tid, der
anvendes til forundersøgelserne, ikke belaster projektets
økonomi eller tidsplan mere end nødvendigt.
Arkæologiske forundersøgelser kan
bestå i, at der trækkes et antal
søgegrøfter på det berørte areal.
Søgegrøfterne graves med en gravemaskine og
lægges som regel med ca. 15 m mellemrum.
Søgegrøfterne varierer fra 2-3 m i bredden og dybden
er afhængig af muldlagets tykkelse. Der kan typisk
afdækkes ca. 10.000 m2 pr.
dag. Forundersøgelser i middelalderlige kulturlag
forløber anderledes, idet disse oftest vil ske i form af
analyse af boreprøver, søgegrøfter og/eller
udgravning af mindre felter, der kan belyse eventuelle kulturlag.
Hvis man efter de arkæologiske forundersøgelser eller
anlægsmyndighedens detailundersøgelser støder
på væsentlige fortidsminder, er konsekvensen, at der
skal tages stilling til spørgsmålet om
arkæologiske undersøgelser. Fastlæggelsen af
behovet for arkæologiske forundersøgelser vil
foregå i samarbejde med Kulturstyrelsen (de lokale
statsanerkendte museer).
De nævnte arkæologiske
forundersøgelser vil kunne medføre, at f.eks.
landbrugsarealer ikke vil kunne benyttes i en kortere eller
længere periode. Der er derfor behov for en hjemmel til at
kunne foretage disse undersøgelser, selvom de
medfører ulemper for ejerne af de pågældende
arealer. Henset til indgrebets omfang er det ikke sikkert, at det
er muligt mod erstatning at opnå en frivillig aftale med
lodsejeren om at kunne disponere over et givent område. Det
skyldes navnlig, at det kan være vanskeligt at blive enige
om, hvilken erstatning, der skal ydes til lodsejeren, når
anlægsmyndigheden ikke har noget alternativ til en frivillig
aftale.
Efter gældende ordning kan de
arkæologiske forundersøgelser - hvor der ikke kan
indgås en frivillig aftale - kun gennemføres efter
besigtigelsesforretningerne, der er et led i
ekspropriationsprocessen. Det betyder, at de først kan
foretages, når der foreligger en anlægslov med
ekspropriationshjemmel for den pågældende
strækning.
Det foreslås derfor, at der skabes
hjemmel i anlægsloven til, at anlægsmyndigheden kan
få foretaget de nævnte arkæologiske
forundersøgelser, således at disse kan foretages
uafhængigt af ekspropriationsprocessen, men således at
den private ejer af arealet, hvis der ikke kan indgås aftale
med ejeren herom, får fuld erstatning efter reglerne i loven
om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast
ejendom.
De arkæologiske forundersøgelser
vil søges foretaget, så de er til mindst mulig gene
for de berørte grundejere.
Da de arkæologiske
forundersøgelser i visse tilfælde har karakter af
ekspropriation, skabes der med bestemmelsen i overensstemmelse med
grundlovens § 73 mulighed for at foretage ekspropriation.
Det fremgår af grundlovens § 73, at
ejendomsretten er ukrænkelig, og at ingen kan tilpligtes at
afstå sin ejendom uden, hvor almenvellet kræver det.
Det kan kun ske ifølge lov og mod fuldstændig
erstatning.
4.
Alternativer
Der er i VVM-undersøgelsen vurderet
følgende andre muligheder for udformning af den udbyggede
motorvej:
- Ingen udbygning
af motorvejen - det såkaldte 0 (»nul«)
alternativ.
- Mindre
udbygninger af motorvejen - det såkaldte 0+
(»nulplus«) alternativ.
- Udbygning af den
kollektive trafik i stedet for en udbygning af motorvejen - det
såkaldte K+ alternativ.
Vejdirektoratet har ud fra en samlet vurdering
af de trafikale, vejtekniske, trafiksikkerhedsmæssige,
miljømæssige og økonomiske konsekvenser ikke
fundet grundlag for at anbefale løsningsmulighederne.
Derudover er der taget stilling til en
række andre undersøgte muligheder for den konkrete
udformning mv. af den udbyggede motorvej:
- Bibeholdelse af
eksisterende tilslutningsanlæg 50
- Anlæg af
ruderanlæg med forbindelsesveje ved tilslutningsanlæg
51
- Lukning af
tilslutningsanlæg 51
- Bibeholdelse af
skråningerne på bystrækningen
-
Videreførelse af nødspor bag om brosøjler.
Vejdirektoratet har ud fra en samlet vurdering
af de trafikale, vejtekniske, trafiksikkerhedsmæssige,
miljømæssige og økonomiske konsekvenser ikke
fundet grundlag for at anbefale løsningsmulighederne. Der
kan læses nærmere om de undersøgte muligheder og
begrundelsen for denne vurdering på www.
vejdirektoratet.dk.
5. Trafikale
konsekvenser
Trafikbelastningen på motorvejen syd om
Odense varierer mellem 50.000 og 55.000 biler i
årsdøgntrafik (2012) på den centrale
strækning mellem Svendborgmotorvejen og
tilslutningsanlæg 52, Odense SV, ved Assensvej. Frem til 2007
var der en vækst i trafikken på 4-5 pct. om året,
dog har trafikudviklingen siden 2008 været noget mindre.
Der er allerede i dag trængselsproblemer
i myldretiden på motorvejen og i tilslutningsanlæggene.
Disse problemer forventes at blive forværret i de kommende
år, hvis der ikke gennemføres en udbygning af
motorvejen. Der er gennemført beregninger af trafikkens
forventede udvikling frem til 2020 uden udbygning af motorvejen.
På motorvejen forventes trafikken i perioden 2008-2020 at
stige mellem 37 - 43 pct., svarende til en årlig stigning
på 2,7-3,0 pct. På strækningen mellem
tilslutningsanlæg 50, Hjallese, og tilslutningsanlæg
51, Odense S, forventes trafikken at stige fra 51.700 til 73.800
køretøjer.
I en situation med udbygning af motorvejen
forventes trafikken på samme strækning at stige til
84.200 køretøjer, dvs. 14 pct. mere i forhold til
situationen, hvor motorvejen ikke udbygges. Forøgelsen
skyldes, at fremkommeligheden på motorvejen forbedres.
Der er med de gennemførte
trafikberegninger gjort en række antagelser om den forventede
trafikvækst frem til 2020, bl.a. baseret på, hvordan
trafikken gennem en række år har udviklet sig.
Trafikvæksten er i disse år imidlertid ikke så
kraftig, som man har været vant til. Derfor er der en vis
usikkerhed knyttet til de anvendte
vækstforudsætninger.
Odense Kommunes etablering af Munkebjergvejs
forlængelse medfører nye og hurtigere ruter via
motorvejen til bl.a. Rosengårdcenter-området.
Således flytter omkring 2.000 bilture fra Middelfartvej og
Ring 2 til motorvejen syd om Odense. Svendborgvej og
Stenløsevej nord for motorvejen opnår en betydelig
aflastning.
Der er foretaget en beregning af det samlede
gennemsnitlige antal kørte km og omfanget af tidsbesparelser
pr. døgn. Resultatet er, at antallet af kørte km
stiger med ca. 76.000 km pr. dag i forhold til 0-alternativet, mens
de eksisterende trafikanters samlede tidsforbrug reduceres med ca.
4.800 timer pr. dag. Den tidsmæssige gevinst vil være
størst i trængselssituationerne i
myldretidstimerne.
5.1
Trafiksikkerhed
Der er i perioden 2005-2009 sket 128 uheld
på strækningen. Der har været 23
personskadeulykker med 1 dræbt, 9 alvorligt og 13 lettere
tilskadekomne på selve motorvejen.
Der er foretaget en analyse af uheldene
på strækningen. Analysen viser, at der er en
særlig koncentration af uheld på motorvejen omkring
frakørslerne ved Assensvej (tilslutningsanlæg 52) og
Stenløsevej (tilslutningsanlæg 51) samt på selve
tilslutningsanlæggene. Der er 5 strækninger og
ét tilslutningsanlæg, der vurderes at være
særligt uheldsbelastede. Der er flest uheld på
strækningen øst og vest for afkørslen ved
Assensvej (tilslutningsanlæg 52).
På grund af de forbedringer, der
gennemføres af motorvejsanlægget og af
tilslutningsanlæggene, forventes antallet af uheld på
de pågældende lokaliteter at falde.
Den forbedrede fremkommelighed på
motorvejen som følge af udbygningen betyder, at der
trækkes trafik fra alternative ruter ad det almindelige
vejnet til motorvejen. Overflytningen af trafik til motorvejen
forventes også at give en forbedring af trafiksikkerheden
på det øvrige vejnet. Den primære
trafiksikkerhedsmæssige effekt forventes opnået ved, at
antallet af bagendekollisioner og ulykker ved vognbaneskift
reduceres, da der vil opstå færre kødannelser
efter en udbygning af motorvejen.
6.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
6.1
Anlægs- og samfundsøkonomi
Anlægsoverslaget for udbygning af Fynske
Motorvej syd om Odense er udarbejdet efter Transportministeriets
retningslinjer for ny budgettering af anlægsprojekter
på vej- og baneområdet, jf. akt 16 af 24. oktober
2006.
Anlægsoverslaget er opgjort på 4
niveauer: Fysikoverslag, basisoverslag, ankerbudget
(projektbevilling) og samlet anlægsbudget.
Fysikoverslaget er udarbejdet ved hjælp
af Vejdirektoratets overslagssystem. Det vil sige, at det er
baseret på teoretiske mængder fra det foreliggende
skitseprojekt og enhedspriser og erfaringer fra de seneste
sammenlignelige anlægsarbejder.
Basisoverslaget er behæftet med
usikkerhed, da udgifter til bl.a. ekspropriationer, jordarbejder og
asfaltarbejder ikke kan beregnes præcist på
forhånd. Projektets detaljerede udformning, mængder
m.v. kendes først på et senere tidspunkt, ligesom
udviklingen i priserne på ejendomsmarkedet og konjunktur- og
konkurrencesituationen på licitationstidspunktet er af
væsentlig betydning for anlægsudgifternes endelige
størrelse.
I henhold til principperne for ny
anlægsbudgettering har det eksterne rådgivningsteam
Deloitte m. fl. for Transportministeriet gennemført en
ekstern kvalitetssikring, som har omfattet en vurdering af
Vejdirektoratets økonomiske overslag, risikostyring,
samfundsøkonomiske analyse samt projektorganisering og
udbudsstrategi.
Den overordnede konklusion af
kvalitetssikringen er, at der ingen vægtige grunde er til, at
der ikke kan træffes beslutning om at gå videre med
projektet på baggrund af det af Vejdirektoratet fremlagte
beslutningsgrundlag. Den eksterne kvalitetssikring har dog
medført nedjusteringer af det i VVM-redegørelsen
anførte anlægsoverslag med hensyn til
brooverføringer, autoværn og trafikledelse.
Nedjusteringen af det samlede anlægsoverslag som følge
af disse korrektioner er 12,2 mio. kr. i 2013-priser (indeks
183,38).
Der er på den baggrund udarbejdet et
korrigeret basisoverslag for udbygningen af Fynske Motorvej syd om
Odense på 1.495,0 mio. kr. (2013-priser, indeks 183,38). I
overslaget indgår udgifter til etablering af
vejanlægget, arealerhvervelse, projektering, tilsyn og
administration, men ikke moms.
I henhold til ny anlægsbudgettering
bevilges basisoverslaget tillagt 10 pct. til Vejdirektoratets
gennemførelse af projektet (ankerbudgettet). Ved
indbudgetteringen på finansloven afsættes yderligere en
central reserve på 20 pct. til Transportministeriet. Det
samlede anlægsbudget vil således udgøre
basisoverslaget + 30 pct. dvs. 1.943,6 mio. kr. i 2013-priser
(indeks 183,38).
| | | Tabel 1:
Basisoverslag, ankerbudget og samlet anlægsbudget for
hovedforslaget. Prisniveau 2013,
indeks183,38. | | | | Basisoverslag Mio. kr. | Ankerbudget (basisoverslag + 10 pct.) Mio. kr. | Samlet Anlægsbudget (basisoverslag + 30 pct.) Mio. kr. | 1.495,0 | 1.644,5 | 1.943,5 | | | |
|
I første omgang, afsættes
imidlertid kun midler til 1. etape af anlægsprojektet, jf.
nedenfor.
Projektets omkostninger og fordele for
samfundet er opgjort i henhold til Transportministeriets manual for
samfundsøkonomisk analyse. På baggrund af disse
opgørelser er der beregnet en intern rente for projektet.
Den interne rente er den rente, som opnås med den investerede
kapital, når alle omkostninger og fordele opgøres over
den samlede samfundsøkonomiske beregningsperiode på 50
år. Den er således udtryk for projektets
samfundsøkonomiske afkast i løbet af
projektperioden.
Den interne rente skal mindst svare til den
samfundsøkonomiske kalkulationsrente, der på
beregningstidspunktet var 5 pct., for, at projektet har et positivt
samfundsøkonomisk afkast. Det bemærkes, at en
række miljøeffekter, herunder barrierevirkning, tab af
naturværdier, støj i naturområder samt
arealindgreb ved anlægsprojekter, ikke
værdisættes i den samfundsøkonomiske
analyse.
Den interne rente for det samlede projekt er
beregnet til 14,8 pct. og nettonutidsværdien til 9,7 mia. kr.
(2013-priser). Den samfundsøkonomiske beregning omfatter det
samlede projekt inkl. den af Odense Kommune besluttede og
finansierede tilslutningsvej, Munkebjergvejs forlængelse.
Vejforlængelsen er medtaget, da den trafikalt set er en
forudsætning for det nye tilslutningsanlæg ved
Odense.
I trafikaftalen af 21. marts 2013 om »En
ny Storstrømsbro, Holstebromotorvejen mv.« besluttede
parterne, at der afsættes midler til anlæg af et nyt
tilslutningsanlæg 50 ved det kommende, nye Odense
Universitetshospital syd for Odense, som udgør 1. etape af
udbygningsprojektet. Finansudvalget gav den 25. april 2013 med
aktstykke 81 tilslutning til igangsættelse af anlæg af
det nye tilslutningsanlæg, der har en totaludgift på
205,9 mio. kr. (2013-priser).
1. etape af udbygningen af motorvejen, dvs. et
nyt tilslutningsanlæg 50, har et basisoverslag på 158,4
mio. kr. i 2013-priser (indeks 183,38). På baggrund heraf er
beregnet følgende overslag:
| | | Tabel 2:
Basisoverslag, ankerbudget og samlet anlægsbudget for 1.
etape. Prisniveau 2013, indeks
183,38. | | | | Basisoverslag Mio. kr. | Ankerbudget (basisoverslag + 10 pct.) Mio. kr. | Samlet Anlægsbudget (basisoverslag + 30 pct.) Mio. kr. | 158,4 | 174,3 | 205,9 | | | |
|
For 1. etape er den interne rente beregnet til
35,6 pct. og nettonutidsværdien til 7,4 mia. kr.
(2013-priser). I den samfundsøkonomiske beregning er
medregnet effekterne af den kommunale Munkebjergvejs
forlængelse, hvorfor anlægsomkostningen for vejens
forlængelse i den samfundsøkonomiske beregning er
tillagt anlægsoverslaget for udbygningen af motorvejen.
Udbygning af 1. etape af Fynske Motorvej syd
om Odense, dvs. anlæg af nyt tilslutningsanlæg 50 mv.,
vil kunne gennemføres efter følgende tidsplan:
2013-2014: Detailprojektering
2014: Besigtigelse og ekspropriation
2014-2016: Anlæg
2016: Udbygning færdig
Bevillingerne til udbygning af 1. etape
fordeler sig som følger (2013-priser og indeks 183,38):
| | | Tabel 3:
Årsfordelt anlægsbudget | | | | År | Ankerbudget (projektbevilling) mio. kr. | Samlet anlægsbudget mio. kr. | 2013 | 17,8 | 21,0 | 2014 | 43,6 | 51,5 | 2015 | 69,7 | 82,4 | 2016 | 43,2 | 51,0 | I alt | 174,3 | 205,9 | | | |
|
6.2
Konsekvenser for Vejdirektoratet
Arbejdet forestås af Vejdirektoratet og
har således primært økonomiske og administrative
konsekvenser for Vejdirektoratet i forbindelse med anlæg og
drift.
Arbejdet med at beskrive anlægget i et
detailprojekt, som kan danne baggrund for udbud, udføres af
Vejdirektoratet i samarbejde med eksterne rådgiverfirmaer.
Rådgivningsopgaver og anlægsarbejder udbydes efter
gældende regler herfor.
Vejdirektoratet og dets
bygherrerådgivere fører tilsyn med
entreprenørernes arbejde for at sikre, at det aftalte
arbejde leveres i overensstemmelse med den aftalte kvalitet, tid og
pris. Herudover skal projektforløbet styres, kontrolleres og
dokumenteres. Trafikafviklingen skal overvåges og den
nødvendige information formidles til trafikanter og naboer.
Endelig skal trafiksikkerhedsmæssige og arbejdsmæssige
indsatser gennemføres. Vejdirektoratet vil løbende
undersøge og afprøve mulighederne for anvendelse af
nye metoder og ny teknologi mv. med henblik på at optimere
projektet trafiksikkerhedsmæssigt, miljømæssigt,
økonomisk og tidsmæssigt. For at begrænse
anlægsperiodens længde kan der vise sig behov for at
udvide antallet af arbejdstimer pr. dag. Dette vil i givet fald ske
efter nærmere aftale med Odense Kommune, som jf.
Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 1517 af 13. juni
2012 om miljøregulering af visse aktiviteter
(»miljøaktivitetsbekendtgørelsen«) er den
ansvarlige myndighed vedr. støj i forbindelse med
midlertidige anlægsaktiviteter mv.
Til projektering, tilsyn og administration er
budgetteret med ca. 18,0 pct. af de samlede udgifter til
anlægsarbejder og arealerhvervelse. Heraf fordeles ca. 4,6
pct. til lønninger til Vejdirektoratets personale, ca. 8,4
pct. til omkostninger til eksterne rådgivere og ca. 5,0 pct.
til øvrige driftsudgifter.
Vejdirektoratets samlede anlægsbudget
til udbygning af 1. etape af Fynske Motorvej syd om Odense vil
efter 2013 være på 184,9 mio. kr. (2013-priser, indeks
183,38), der optages på finanslovens § 28.21.20
Anlæg af hovedlandeveje m.v. (Anlægsbev. ). Projektets
bidrag til den centrale reserve på 28,4 mio. kr., svarende
til 20 pct. af basisoverslaget, optages på finanslovens
§ 28.11.13 Anlægsreserve (Anlægsbev. ).
7.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
En udbygning af motorvejen vil forbedre
trafikafviklingen på motorvejen syd om Odense og i Odense by
i myldretiden og vil derved reducere transportudgifterne for
erhvervslivet.
I anlægsfasen skønnes der at
være en direkte og indirekte beskæftigelse på
2.500-3.000 mandår for hele strækningen og 300-350
mandår for 1. etape.
De afledte økonomiske virkninger vil i
øvrigt primært være sparet tid og øgede
kørselsomkostninger. Den sparede tid har en værdi i
størrelsesordenen 400 mio. kr. i 2020 og herefter stigende
som følge af væksten i trafikken. En del af
tidsbesparelsen tilfalder erhvervslivet i form af reducerede
transportomkostninger. De øgede kørselsomkostninger
som følge af trafikanternes ændrede rutevalg efter en
udbygning af motorvejen, vurderes at blive ca. 18 mio. kr. i
2020.
For så vidt angår de strukturelle
økonomiske virkninger for erhvervslivet kan nævnes, at
en forbedret fremkommelighed normalt forventes at give positive
effekter for erhvervslivet, både i form af tidsbesparelser
for erhvervstrafikken og i form af fordele for de virksomhedernes
ansatte, der pendler mellem arbejde og bopæl. Motorvejen vil
desuden give mulighed for at pendle over længere afstande
på samme tid, hvilket kan bidrage til at øge
virksomhedernes rekrutteringsopland.
8.
Administrative konsekvenser for borgerne
Udvidelsen af motorvejen vil ikke
medføre administrative konsekvenser for borgerne.
For de borgere langs motorvejen, der
berøres af arealerhvervelse og ekspropriation, vil der dog
være midlertidige administrative konsekvenser, så
længe ekspropriationsforretningerne mv. foregår. Ejerne
af de berørte ejendomme vil blive inddraget direkte ved
breve fra Vejdirektoratet og ekspropriationsmyndighederne.
I det videre forløb i
anlægsprocessen vil alle borgere i området bl.a.
på www.vejdirektoratet.dk løbende kunne informere sig
om vejarbejdets karakter og tidsplan.
9.
Miljømæssige konsekvenser
I VVM-redegørelsen har Vejdirektoratet
redegjort for de forventede miljømæssige konsekvenser
af vejanlægget. Konsekvenserne er resumeret nedenfor.
9.1
Arealindgreb
Langt de fleste ejendomme langs
strækningen vil blive berørt af både permanent
arealerhvervelse og af midlertidig arealerhvervelse til brug for
arbejdsarealer. Omfanget af arealerhvervelsen fra ejendommene langs
motorvejen er som udgangspunkt en arealstrimmel af vekslende
bredde. Ved ombygning af tilslutningsanlæg og etablering af
nye regnvandsbassiner samt andre tekniske anlæg, bliver det
nødvendigt med en mere omfattende arealerhvervelse fra de
berørte ejendomme.
Rampeanlægget med fordelerring ved
Stenløsevej, Volderslevvej og Dalumvej
(tilslutningsanlæg 51, Odense S) vil blive ombygget. Det
kræver totalekspropriation af en række
beboelsesejendomme på Stenløsevej både nord og
syd for fordelerringen.
Der skønnes at være behov for
permanent arealerhvervelse ved ekspropriation af ca. 38 ha til
vejanlægget.
Udbygningen vil berøre ca. 150
ejendomme. Det vurderes, at 15-20 ejendomme skal
totaleksproprieres. Herudover vil ca. 8 kolonihaver i Lilletoften
Havekoloni blive berørt af ekspropriation i forbindelse med
udbygningen.
Af hensyn til gennemførelse af
anlægsarbejderne skal der ske en midlertidig arealerhvervelse
af ca. 30 ha til arbejdsarealer og udsætningsområder
for deponering af jord i anlægsperioden. Arealerne retableres
og leveres tilbage til de berørte ejendomsejere efter endt
brug.
Omfanget af ekspropriationer vil blive
fastlagt endeligt af den ekspropriationskommission, der skal
godkende projektet ved en besigtigelsesforretning. Ekspropriationer
sker med hjemmel i lovforslagets § 3, vejlovens § 43 og
efter lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom, jf. lovbekendtgørelse nr.
1161 af 20. november 2008.
Med lovforslaget skabes i overensstemmelse med
grundlovens § 73 en lovhjemmel til tvangsmæssigt at
erhverve de fornødne arealer til brug for udbygning af
Fynske Motorvej syd om Odense.
Ekspropriation kan kun ske, hvis det er
nødvendigt at erhverve de pågældende arealer
enten midlertidigt eller permanent for at kunne gennemføre
udbygningen.
Ekspropriationskommissionen foretager en
tilbundsgående prøvelse af, om den enkelte
ekspropriation er nødvendig. Kravet om, at ekspropriationen
skal være nødvendig, er udtryk for, at det almindelige
proportionalitetsprincip skal være opfyldt.
Tvangsmæssig afståelse af ejendom kan således
ikke gennemføres, hvis det, der tilsigtes med
ekspropriationen, kan gennemføres på en for
grundejeren mindre indgribende måde.
Ekspropriation vil i henhold til lovforslaget
ske med henblik på udbygning af motorvejen og har
således et formål, der har offentlig karakter og dermed
ligger inden for almenvellet.
Erstatningen skal være
fuldstændig, det vil sige at der skal betales en erstatning,
der økonomisk stiller ejeren, som denne ville være
stillet, hvis ekspropriationen ikke var sket.
9.2
Støj, luft og klima
Et stort antal boliger langs motorvejen er i
dagens situation støjbelastede med støj over 58 dB,
og et mindre antal boliger er stærkt støjbelastede med
støj over 68 dB. Det forhold, at motorvejen ligger i en
afgravning langs en stor del af bystrækningen,
medfører, at støjen i boligområderne er mindre,
end hvis vejen var beliggende i samme niveau som det omgivende
terræn.
Hvis motorvejen ikke udvides, forventes der i
2020 at være 2.258 boliger langs motorvejen, der er
støjbelastede med vejstøj over 58 dB. Heraf forventes
48 boliger at være stærkt støjbelastede med
vejstøj over 68 dB. Med en udbygning af motorvejen med de
støjreducerende foranstaltninger, der foreslås i
hovedforslaget, vil det tilsvarende antal boliger være
på henholdsvis 2.064 boliger og 26 boliger.
Ca. 490 af de støjbelastede boliger er
beliggende langs de større kommunale veje, hvor der ikke
etableres støjafskærmning i forbindelse med
udbygningen.
Den udbyggede motorvej foreslås anlagt
med støjreducerende slidlag på bystrækningen.
Der påregnes opsat støjskærme på i alt
5.150 m fordelt på begge sider af motorvejen. Hertil kommer
de eksisterende støjvolde på 640 m, som generelt
forudsættes forhøjet. Endelig vil boliger, der er
udsat for et støjniveau over 63 dB fra motorvejen, blive
tilbudt tilskud til støjisolering.
Trafikken på motorveje og øvrige
veje i det åbne land kan være betydelig, men
luftforureningsniveauerne er forholdsvis lave, fordi der typisk er
gode spredningsforhold. Luftforureningen aftager hurtigt med
afstanden fra vejen, og boligerne langs motorveje ligger typisk i
en vis afstand fra vejen. Det gælder også Fynske
Motorvej syd om Odense.
Der er ingen overskridelse af
luftkvalitetsgrænserne, hverken i dagens situation eller
efter udbygningen. Niveauerne vil være langt under
grænseværdierne. Emissionen af NOx, NO2 og
PM udstødning forventes at falde kraftigt fra 2008 til 2020
på grund af skærpede krav til bilernes
udstødning (emissionsnormer) og på trods af stigende
trafik fra 2008 til 2020. På trods af bilparkens øgede
energieffektivitet i 2020 vil CO2-emissionen fra bilerne være ca. 4
pct. større ved en udbygning af motorvejen sammenlignet med
0-alternativet, hvor der ikke sker udbygning. Det skyldes den
stigende trafik.
9.3 Plante-
og dyreliv
Motorvejsstrækningen passerer igennem et
Natura 2000-område ved krydsningen af Odense Å og
passerer tæt på samme område ved Lindved Å.
Der er indarbejdet afværgeforanstaltninger i såvel
anlægs- som driftsfasen.
Af hensyn til lysforholdene for damflagermus
vil blive foretaget en tragtformet udbygning af faunapassagen ved
Lindved Å, og der etableres 3 m høje skærme ved
åen. Ligeledes af hensyn til damflagermusene vil der ikke
blive etableret belysning på motorvejen ved åen. Et
særligt overvågningsprogram vil blive gennemført
under anlægsarbejderne ved udvidelse af motorvejsbroerne over
Odense Å. Med de indarbejdede afværgeforanstaltninger
er det vurderet, at projektet ikke vil skade
habitatområdet.
Alle relevante naturområder på
hver side af motorvejen er blevet undersøgt i hele
strækningens længde. Udbygningen vil påvirke et
meget begrænset areal af beskyttet natur, og udelukkende
natur, som allerede i dag er randområder. Der vil blive
etableret erstatningsnatur for de områder, som vil blive
inddraget ved udbygningen.
På baggrund af feltundersøgelser
vurderes det, at stor vandsalamander og 4 arter af flagermus findes
omkring motorvejen. Alle arter er opført på
EU-habitatdirektivets bilag IV liste. Listen omfatter arter, hvis
bevaringsstatus ikke må forringes.
Det vurderes, at projektet med de planlagte
afværgeforanstaltninger (erstatningsvandhuller,
erstatningsskov mv.) ikke skader den eksisterende flora og fauna
inklusive bilag IV-arterne stor vandsalamander og damflagermus.
9.4
Landskab
Motorvejen er i dag ført på
terræn i det åbne land øst og vest for Odense.
Gennem morænebakkerne i byens sydlige forstæder ligger
vejen i en forholdsvis dyb afgravning.
Udvidelsen af motorvejen vil påvirke det
omkringliggende landskab. Påvirkningerne vurderes dog at
være af mindre karakter, fordi landskabet allerede er visuelt
og støjmæssigt påvirket af den eksisterende
motorvej. De landskabelige udfordringer er størst ved
passage af Odense Ådal og Lindved Ådal samt ved indgreb
i de skovdannende beplantninger, der omgiver store dele af
bystrækningen.
Ved udvidelsen af broen over Odense Ådal
opretholdes to separate dalbroer med en lysåbning i midten,
hvilket begrænser den landskabelige barrierevirkning.
De bevoksede skråninger på
bystrækningen skal afgraves for at skabe plads til udvidelsen
af motorvejen. Skråningerne vil blive tilplantet på
ny.
Indpasningen af det udvidede vejanlæg
med tilslutningsanlæg inkl. vejvandsbassiner m.m. vil blive
udført, så den landskabelige påvirkning er
mindst mulig, og det nuværende landskabsudtryk bevares bedst
muligt. Dette kan bl.a. opnås ved at etablere
dyrkningsskråninger i det åbne land og ved at retablere
skærmende beplantninger efter anlægsarbejderne er
afsluttet.
9.5
Kulturarv og arkæologi
Kulturlandskabet omkring motorvejen har
gennemgået store ændringer og er i høj grad
præget af Odenses byudvikling. Der ligger spredte
kulturelementer såsom bevaringsværdige bygninger,
beskyttede sten- og jorddiger, arkæologiske fundsteder m.v. i
området omkring den udbyggede motorvej.
De fleste kulturhistoriske miljøer
ligger imidlertid i en sådan afstand til motorvejen, at en
udvidelse ikke forventes at betyde væsentlige nye
påvirkninger. Nogle diger på tre lokaliteter vil blive
afkortet som følge af motorvejsudvidelsen. Der er ikke nogen
fredede fortidsminder i vejkorridoren.
Det forventes, at der især langs
motorvejen i det åbne land kan forekomme jordfaste
fortidsminder, der kan nødvendiggøre
arkæologiske udgravninger. Inden anlægsarbejderne
går i gang, vil Odense Bys Museer foretage en
arkæologisk undersøgelse af de berørte
arealer.
9.6
Friluftsliv
De grønne områder og
skovplantninger omkring motorvejen benyttes flittigt til rekreative
formål, som gå-, løbe- og rideture, og til
krydsning af motorvejen for cyklister og fodgængere. De
væsentligste rekreative interesser i området er knyttet
til stier, skove samt de to ådale med grønne arealer
omkring Odense Å og Lindved Å. De rekreative forhold
omkring motorvejen er i dag meget påvirkede af den
eksisterende motorvej.
De nuværende muligheder for, at
cyklister og gående kan krydse motorvejen, vil blive bevaret.
Skovbræmmerne mellem boligområderne og motorvejen vil
på grund af udvidelsen blive mindsket i bredden. Det
tilstræbes, at der er passage ad stierne på tværs
af motorvejen i anlægsfasen.
Lilletoften Haveforening berøres af
udbygningen af motorvejen. Haverne i første række mod
motorvejen vil skulle afgive areal til motorvejen. Det kan
medføre, at ca. 8 haver nedlægges. Der udlægges
ikke erstatningshaver for de nedlagte haver. Der vil blive
etableret støjskærm langs haveforeningen.
9.7
Overfladevand og grundvand
Der vil blive etableret et helt nyt
afvandingssystem for motorvejen, jf. afsnit 3.10. Vejvandet
opsamles og føres via lukkede ledninger og grøfter
til regnvandsbassiner, hvor urenheder bundfældes, og
afstrømningen reguleres, inden vandet føres videre
til det nærmeste vandløb. Afvandingssystemet sikrer,
at der under normale omstændigheder ikke vil være nogen
risiko for indvirkning på kvaliteten i vandløb,
vådområder og grundvand. Hvis der sker spild på
vejen, lukkes bassinernes afløb, og forureningen samles op.
Afledningen af vejvandet m.v. kræver efter
miljøbeskyttelsesloven tilladelser fra kommunen.
I tilladelserne vil der blive fastlagt
nærmere vilkår for udledningen til de relevante
vandløb og søer m.v. Afvandingssystemet sikrer, at
der under normale omstændigheder ikke vil være nogen
risiko for belastning af grundvandskvaliteten. Risikoen for at
forringe kvaliteten af drikkevandet i forhold til i dag vurderes
derfor som yderst begrænset.
Den øverste del af den nuværende
rabatjord langs motorvejen er forurenet, jf. afsnit 9.9. Ved
udbygningen af motorvejen vil den blive fjernet. Der vurderes ikke
at være nogen risiko for forurening af grundvandet som
følge af jorddisponeringen af rabatjord i
anlægsprojektet.
9.8
Ressourceforbrug
Råstof- og materialeforbruget til
etablering af motorvejsudvidelsen består hovedsageligt af
asfalt og grus til belægningsarbejdet samt beton og
stål til konstruktioner (broer, støttevægge
m.v.).
Forbruget omfatter ca. 160.000 tons asfalt
(heraf udgør genbrug ca. 50.000 tons) og ca. 300.000 m3
stabilgrus og bundsikring (heraf udgør genbrug ca. 50.000
m3). Affald og genanvendeligt materiale håndteres i henhold
til myndighedernes anvisninger.
9.9
Forurenet jord
Udbygning af motorvejen vil medføre, at
der vil være gravearbejder langs med den nuværende
motorvej. Langs med vejarealer kan der generelt være en
diffus forurening af overfladejorden med bly, tungere olieprodukter
og polyaromatiske hydrocarboner (PAH'er) fra trafikken. Forurening
af overfladejorden forventes at være sammenlignelig med, hvad
der i en række undersøgelser er konstateret langs
andre danske motorveje, hvor jorden kan betegnes som lettere
forurenet.
Lettere forurenet jord skal så vidt
muligt genanvendes indenfor vejprojektet, f.eks. i
vejanlægget, i støjvolde, tilslutningsanlæg og
ved terrænreguleringer, mens bortskaffelse af forurenet jord
til eksterne miljøgodkendte anlæg søges
minimeret.
Der er kortlagt 15 forurenede grunde i
nærheden af motorvejen, hvoraf de 3 støder op til
motorvejen. Eventuel forurenet jord (punktkildeforureninger) og
eventuel lettere forurenet jord fra kortlagte lokaliteter indbygges
i vejanlægget eller bortskaffes til miljøgodkendte
modtageanlæg.
Forurenet jord vil blive bortskaffet eller
indbygget i projektet i henhold til gældende lovgivning og
bestemmelser.
10.
Forholdet til EU-retten
De gennemførte
miljøundersøgelser og høringer opfylder
kravene i Rådets direktiv 85/337/EØF af 27. juni 1985
om vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning
på miljøet med senere ændringer (VVM-direktivet)
(EF-Tidende 1985 nr. L 175, side 40) samt Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2003/35/EF af 26. maj 2003 om mulighed for
deltagelse i forbindelse med udarbejdelse af visse planer og
programmer på miljøområdet og om ændring
af Rådets direktiv 85/337/EØF og 96/61/EF for så
vidt angår offentlig deltagelse og adgang til klage og
domstolsprøvelse (EF-Tidende 2003 nr. L 156, side 17).
Ingen fuglebeskyttelses- eller
habitatområder (Natura 2000-områder) i henhold til
Rådets direktiv 79/409/EØF af 2. april 1979 om
beskyttelse af vilde fugle med senere ændringer
(Fuglebeskyttelsesdirektivet) (EF-Tidende 1979 nr. L 103, side 1)
og Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om
bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter med senere
ændringer (Habitatdirektivet) (EF-Tidende 1995 nr. L 1, side
135) vil blive negativt påvirket af det samlede
anlægsprojekt.
11.
Hørte myndigheder m.v.
Udkastet til lovforslag har været i
høring hos Odense Kommune, Region Syddanmark, Danmarks
Naturfredningsforening, Dansk Erhverv, DI Transport, Dansk
Transport og Logistik (DTL), ITD, Dansk Byggeri, Fynbus, Forenede
Danske Motorejere (FDM), Dansk Ledningsejerforbund, Dansk
Vejforening, Rådet for Sikker Trafik, Dansk Økologisk
Råd og Rådet for Bæredygtig Trafik.
| | | 12. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat, regioner og kommuner | Ingen. | Den samlede udgift til udbygning af
motorvejen er på 1.943,6 mio. kr. I første omgang er
der afsat 205,9 mio. kr. til 1. etape (2013-priser, inkl.
tillæg på 30 pct.). Herudover efterfølgende
udgifter til drift og vedligeholdelse. | Administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner | Ingen. | Begrænset meradministration
for Vejdirektoratet i anlægsfasen. | Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet | Sparet tid for erhvervstrafik og trafik
mellem bolig og arbejde. Øget beskæftigelse i bygge-
og anlægssektoren i
anlægsperioden | Let forhøjede
kørselsomkostninger. | Administrative konsekvenser for erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen. | Ingen, bortset fra mindre konsekvenser i
forbindelse med ekspropriationer. | Miljømæssige
konsekvenser | Reduktion af antallet af boliger belastet
med støj langs vejen og forbedret håndtering af
vejafvandingen. | Mindre indgreb i natur og landskab og
påvirkning af dyre- og planteliv. Forøgelse af CO2-udledningen. | Forholdet til EU-retten | De gennemførte
miljøundersøgelser og høringer opfylder
kravene i EU-retten. Ingen fuglebeskyttelses- eller
habitatområder (Natura 2000-områder) i henhold til
Rådets direktiver bliver hverken direkte eller indirekte
berørt af vejanlægget. Det vil gennem
afværgeforanstaltninger og kompenserende tiltag blive sikret,
at de arter, der er omfattet af habitatdirektivets bilag IV, ikke
påvirkes negativt af vejanlægget. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Den foreslåede bestemmelse indeholder en
bemyndigelse til transportministeren til at udbygge hovedlandevej
40, Fynske Motorvej (E20), på en 13 km lang strækning
fra Motorvejskryds Odense til ca. 2 km øst for
tilslutningsanlæg Odense Vest ved Blommenslyst fra 4 til 6
spor.
Udbygningen forestås af Vejdirektoratet,
som er anlægsmyndighed.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 1.2 og 6.2 samt lovforslagets bilag
1.
Bestemmelsens stk. 2 beskriver, at den
motorvejsstrækning, som lovforslaget omhandler, er
illustreret på lovforslagets bilag 1.
Til § 2
Den foreslåede bestemmelse giver hjemmel
til at pålægge byggelinjer med en indbyrdes afstand
på op til 120 m. Bestemmelsen fraviger kravet i § 34 i
lov om offentlige veje om, at der ved hovedlandeveje og andre
rutenummererede veje kan pålægges byggelinjer med en
indbyrdes afstand på indtil 100 m, når vejbestyrelsen
finder, at der af færdselsmæssige hensyn bør
sikres vejen mulighed for udvidelse til en større bredde,
eller at færdslens tarv i øvrigt gør det
nødvendigt. Begrundelsen for at udvide byggelinjernes
maksimumsafstand er, at de almindelige bestemmelser i lov om
offentlige veje ikke vurderes at være tilstrækkelige,
når vejen udbygges til 6 spor som i dette tilfælde.
Ved pålæg af byggelinjer efter den
foreslåede bestemmelse finder de øvrige regler om
byggelinjer i kapitel 4 i lov om offentlige veje anvendelse.
Til § 3
Den foreslåede bestemmelse i stk. 1
indebærer, at transportministeren i særlige
tilfælde efter anmodning fra ejeren kan ekspropriere en
ejendom, der berøres særligt indgribende af projektet,
før tidspunktet for de ordinære ekspropriationer.
Med forslaget vil transportministeren få
hjemmel til i særlige tilfælde at fremrykke
ekspropriationstidspunktet for ejendomme, der berøres
særligt indgribende af projektet. Ved »særligt
indgribende« sigtes almindeligvis til en situation, hvor det
vurderes, at der er stor sandsynlighed for, at den
pågældende ejendom vil blive totaleksproprieret i
forbindelse med projektet. Selv om kravet om, at ejendommen skal
berøres særligt indgribende af motorvejsplanerne, er
opfyldt, skal også betingelsen om, at der skal være
tale om et særligt tilfælde, være opfyldt,
førend transportministeren på anmodning fra ejeren kan
ekspropriere de pågældende ejendomme på et
tidspunkt forud for de ordinære ekspropriationer. Som
eksempler på særlige tilfælde kan nævnes,
at en fremrykket ekspropriation kan afværge væsentlige
økonomiske konsekvenser for anlægsmyndigheden, eller
at ejendommen af ejeren ønskes overtaget af særlige
personlige årsager, herunder sygdom, alder,
familieforøgelse eller andre sociale forhold. Forventede
ændringer i ejendomspriserne kan ikke i sig selv anses for at
udgøre en væsentlig økonomisk konsekvens.
De ordinære ekspropriationer til
vejanlægget vil ske med hjemmel i § 43 i lov om
offentlige veje og efter reglerne i lov om fremgangsmåden ved
ekspropriation vedrørende fast ejendom, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1161 af 20. november 2008.
Ekspropriationerne ledes af Kommissarius ved Statens
Ekspropriationer på Øerne.
Endvidere foreslås det i bestemmelsens
stk. 2, at erstatningen fastsættes af ekspropriations- og
taksationsmyndighederne i lov om fremgangsmåden ved
ekspropriation vedrørende fast ejendom.
Til § 4
Den foreslåede bestemmelse i stk. 1
indeholder en hjemmel til, at Vejdirektoratet eller den, som
Vejdirektoratet bemyndiger hertil, på privat ejendom kan
foretage de nødvendige arkæologiske
forundersøgelser på projektstrækningen. Det vil
sige arkæologiske forundersøgelser, som under alle
omstændigheder vil skulle gennemføres i henhold til
museumsloven.
Hjemlen gør det muligt at
igangsætte arkæologiske forundersøgelser straks
efter vedtagelse af anlægsloven.
Det bemærkes, at den foreslåede
bestemmelse alene regulerer anlægsmyndighedens ret til at
få foretaget arkæologiske forundersøgelser hos
lodsejeren samt fastsætter regler for det varsel, der skal
gives lodsejeren før gennemførelse af disse
undersøgelser. Rammerne for gennemførelse af de
arkæologiske forundersøgelser reguleres efter reglerne
i museumsloven.
Det følger af bestemmelsens stk. 2, at
der mindst 28 dage før gennemførelsen af
arkæologiske undersøgelser skal gives besked, fx ved
brev, til de berørte grundejere eller brugere. Hvis dette
ikke er muligt, skal oplysning om de arkæologiske
forundersøgelser offentliggøres i de lokale
medier.
Efter bestemmelsens stk. 3, følger, at
erstatning for skader som følge af undersøgelserne
efter det foreslåede stk. 1 fastsættes ved aftale
mellem skadelidte og anlægsmyndigheden, eller, i
tilfælde af uenighed mellem skadelidte og
anlægsmyndigheden, af taksationsmyndighederne efter lov om
fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast
ejendom. Der vil almindeligvis være tale om skader på
afgrøder, beplantning og befæstede arealer m.v.,
når de arkæologiske søgegrøfter er
udgravet.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger, afsnit 3.13.
Til § 5
Det foreslås med bestemmelsen, at loven
træder i kraft d. 1. januar 2014.
Da lovforslaget kan have konkret betydning for
grundejere, vurderes det som hensigtsmæssigt at
fastsætte en konkret dato for lovens ikrafttræden.