Betænkning afgivet af
Transportudvalget den 28. november 2013
1. Ændringsforslag
Transportministeren har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. oktober
2013 og var til 1. behandling den 31. oktober 2013. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Transportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
transportministeren sendte den 28. juni 2013 dette udkast til
udvalget, jf. folketingsåret 2012-13, TRU alm. del - bilag
304. Den 7. oktober 2013 sendte transportministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1
spørgsmål til transportministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Enhedslistens medlemmer af udvalget er af
den opffattelse, at det er en fastslået kendsgerning, at
udbygning af motorvejsnettet genererer mere biltrafik, at det
faktisk giver anledning til et trafikspring, og at det derfor ikke
på længere sigt løser de
trængselsproblemer, som er argumentet for at udbygge med
motorveje. At dette samtidig betyder en øget udledning af
CO2 og skadelige partikler til skade
for klima og miljø, og at det i øvrigt undergraver
bestræbelserne på at flytte bilister over i den
kollektive trafik, gør det uforståeligt, at denne
regering påtager sig at fremsætte dette lovforslag om
udbygning af den fynske motorvej.
Skulle man være i tvivl, kan man
kigge efter i lovforslagets bemærkninger. Heraf fremgår
f.eks., at trafikmængden i 2020 vil være 14 pct.
højere på strækningen mellem Hjallelse og Odense
Syd, end hvis man ikke udbyggede motorvejen. Og CO2-udledningen vil være 4 pct.
større ved udbygningen af motorvejen sammenlignet med
0-alternativet. Det skyldes den stigende trafik! Og det sker
på trods af en forventning om større og større
energieffektivitet i bilparken.
Der er intet nyt under solen her, og der er
heller ikke noget nyt under solen, når man ved
motorvejsbyggeri ser, hvordan den ene investering trækker den
anden med sig. Knap er Vejdirektoratet gået i gang med at
udvide motorvejen Odense-Middelfart fra fire til seks spor,
før dette forslag om udvidelse syd om Odense fra fire til
seks spor fremlægges. Og går det, som det plejer, vil
vi inden længe blive præsenteret for et forslag om at
udvide motorvejen Odense-Storebælt fra fire til seks
spor.
Her var ellers en oplagt mulighed for at
se, om den planlagte udbygning af den kollektive trafik -
såvel lands??delstrafikken som den lokale trafik - vil
føre til, at flere bilister vil flytte over i den kollektive
trafik og dermed lette presset på motorvejen. Enhedslisten
skal her henvise til
- timemodellen,
-
nybygningsløsningen,
- opgraderingen af
banen Ringsted-Odense,
- ny bane på
Vestfyn (som Vejdirektoratet slet ikke forholder sig til) og
- letbane i
Odense.
Er dette slet ikke noget, der kunne
få regeringen til at overveje - blot for en stund - at stille
vejbygningen i bero for i det mindste at undersøge
virkningerne af de mange kollektive trafiktiltag? Tæller det
slet ikke, at Svendborgbanen inden for de senere år er blevet
opgraderet til højere hastigheder og har fået flere
afgange og nye tog? Eller at den nye bane på Vestfyn giver
mulighed for hyppigere drift med RE-tog Odense-Fredericia?
Vejdirektoratet anfører selv i sin
rapport, »at hvis der skal ske en væsentlig
overflytning af den regionale biltrafik, der benytter motorvejen,
vil det forudsætte en markant forbedring af den regionale
trafik (kollektive), bl.a. i form af hyppigere frekvenser«.
Hvad er det ovenfor nævnte, hvis ikke en markant forbedring
af den regionale kollektive trafik?
Vejdirektoratets vurderinger forekommer -
som altid - som partsindlæg til fordel for motorvejsbyggeri.
Det er nærliggende at spørge, hvor omfattende
forbedringer af den kollektive trafik der skal til, førend
Vejdirektoratet og regeringen vil acceptere dette som et relevant
og interessant alternativ til biler og motorveje.
Enhedslisten stemmer imod dette
overflødige projekt, idet Enhedslisten dog støtter,
at etableringen af den nye tilslutning 50 fremskyndes mest muligt
af hensyn til byggeriet af det nye universitetshospital for at
sikre ordentlige tilkørselforhold under dette byggeri,
således at den omfattende tunge trafik til byggepladsen ikke
skal føres ad uegnede veje tæt på boliger.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 4
Af transportministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af
EL):
1) I
stk. 2, 2. pkt., indsættes efter
»medier«: »el.lign.«
[Præcisering af den
efterfølgende offentliggørelsesform]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at bestemmelsens ordlyd
ændres, således at anlægsmyndigheden, dvs.
Vejdirektoratet eller den, som Vejdirektoratet bemyndiger hertil,
kan vælge at offentliggøre oplysninger om planlagte
arkæologiske forundersøgelser i det medie, som efter
en konkret vurdering findes at være bedst egnet. Med henblik
på at sikre, at anlægsmyndigheden når ud til de
relevante lodsejere med oplysningerne, er det afgørende, at
der er fleksibel adgang til at vælge den bedst egnede
offentliggørelsesform, f.eks. lokale aviser, radio,
hjemmesider el.lign.
Det skal endelig bemærkes, at denne
fleksible adgang for anlægsmyndigheden til at vælge den
bedst egnede offentliggørelsesform er i overensstemmelse med
tilsvarende regulering i lov om private fællesveje.
Benny Engelbrecht (S) fmd. Poul Andersen (S) Rasmus Horn
Langhoff (S) Mette Reissmann (S) Orla Hav (S) Rasmus Prehn (S)
Jesper Petersen (S) Andreas Steenberg (RV) Christian Friis Bach
(RV) Lone Loklindt (RV) Anne Baastrup (SF) Jonas Dahl (SF) Henning
Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V)
Martin Geertsen (V) Flemming Damgaard Larsen (V) nfmd. Lars Christian Lilleholt (V)
Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Hans Christian
Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Jørn
Dohrmann (DF) Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Mike
Legarth (KF) Tom Behnke (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 16 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 26
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra transportministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Ændringsforslag, fra
transportministeren | 5 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 26
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om fravalget af kollektiv
trafik-alternativet, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
|