Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 12. december 2013
Forslag
til
Lov om folkehøjskoler
Kapitel 1
Lovens anvendelsesområde og
virke
§ 1. Loven omfatter
folkehøjskoler, der tilbyder undervisning og samvær
på kurser, hvis hovedsigte er livsoplysning, folkelig
oplysning og demokratisk dannelse, og som er godkendt af
kulturministeren til tilskud. Undervisningen skal have en bred
almen karakter. Enkelte fag eller faggrupper kan have en
fremtrædende plads, men aldrig på bekostning af det
almene. Skolernes aktiviteter skal tilrettelægges ud fra
deres selvvalgte værdigrundlag.
Stk. 2. Ved ungdomshøjskoler
forstås folkehøjskoler, der inden udgangen af 1971 er
godkendt til at tilbyde kurser for elever, der ikke opfylder
alderskravet i denne lov.
§ 2. Elever på
folkehøjskoler skal under kurset bo på skolen.
Stk. 2. Skolerne kan i begrænset
omfang optage dagelever, der under kurset ikke skal bo på
skolen.
Stk. 3. Kulturministeren kan
fastsætte regler om dagelever, herunder om antallet af
dagelever.
Kapitel 2
Grundlæggende betingelser
§ 3. Folkehøjskoler skal
opfylde følgende betingelser:
1) Skolen skal være en privat
selvejende institution, som er omfattet af § 1. Skolens
styring og ledelse skal reguleres i en vedtægt.
2) Skolen skal i sit virke som
selvejende undervisningsinstitution være uafhængig, og
skolens midler må alene komme skolens skole- og
undervisningsvirksomhed til gode, jf. dog stk. 2 og 3.
3) Skolen skal have en skolekreds eller
et repræsentantskab, der står bag skolens oprettelse og
virksomhed.
4) Skolen skal råde over egnede og
tilstrækkelige elevværelser, forstander- og
lærerbolig, kostforplejnings- og opholdsarealer,
undervisningslokaler og udstyr og hovedsagelig udgøre en
geografisk og bygningsmæssig enhed, jf. dog stk. 4.
5) Skolen skal kunne begynde sin
virksomhed på et rimeligt økonomisk grundlag.
6) Skoler, som efter den 7. maj 1996 har
indsendt eller indsender forslag til vedtægter med henblik
på at blive godkendt til tilskud, skal være ejere af
skolens bygninger og arealer eller hovedparten heraf og må
ikke eje bygninger eller arealer sammen med andre, jf. dog
stk. 5 og 6.
Stk. 2. Uanset stk. 1, nr. 2, kan
en folkehøjskole i medfør af en skriftlig aftale
herom varetage administrative opgaver for andre
folkehøjskoler, som er godkendt efter denne lov.
Stk. 3. Uanset stk. 1, nr. 2,
må skolen i begrænset omfang anvende egne midler til
folkeoplysningsvirksomhed i Danmark.
Stk. 4. Uanset stk. 1, nr. 4, kan
en skole, når den har bygninger og arealer, der ligger uden
for skolens geografiske og bygningsmæssige enhed, erhverve
nye bygninger og arealer uden for skolens geografiske og
bygningsmæssige enhed. Det er dog en betingelse, at de nye
bygninger og arealer erhverves til afløsning for bygninger
og arealer, der ligger uden for skolens geografiske og
bygningsmæssige enhed. Det er endvidere en betingelse, at de
nye bygninger og arealer afstandsmæssigt ligger tættere
på skolens geografiske og bygningsmæssige enhed end de
bygninger og arealer, de afløser.
Stk. 5. En folkehøjskole, der er
omfattet af stk. 1, nr. 6, kan leje bygninger og arealer i en
periode på op til 10 år under en af følgende
forudsætninger:
1) Til afløsning af eksisterende
bygninger og arealer,
2) ved udvidelse med nye bygninger og
arealer eller
3) ved nyoprettelse af en skole.
Stk. 6. Uanset stk. 1, nr. 6, kan
en folkehøjskole eje en mindre del af skolens
undervisningsfaciliteter, som ikke er en del af kernefaciliteterne,
sammen med andre.
Stk. 7. Kulturministeren kan
fastsætte nærmere regler om betingelserne i
stk. 1, herunder om bygninger og arealer, om administrative
opgaver i stk. 2, herunder om karakteren af de administrative
opgaver, der tillades, og omfanget heraf, og om omfanget af
folkeoplysende aktiviteter i stk. 3.
Kapitel 3
Vilkår
§ 4. Fristen for indsendelse af
ansøgning med henblik på at blive godkendt til tilskud
er 10 måneder, før skolens tilskudsberettigende
aktiviteter ønskes påbegyndt.
Stk. 2. En skole, der i 2 på
hinanden følgende finansår ikke har oppebåret
tilskud, og som ønsker at generhverve tilskudsgodkendelse,
skal søge om en ny godkendelse til tilskud efter
stk. 1.
Stk. 3. Kulturministeren kan
fastsætte nærmere regler om fremgangsmåden ved
ansøgning om godkendelse til tilskud og generhvervelse
heraf, herunder om tidsfrister, procedure og oplysninger.
§ 5. Skolens bestyrelse har
ansvaret for skolens vedtægt. Ved skolens oprettelse,
sammenlægning eller spaltning og ved etablering eller
ophør af kombination med anden skoleform godkender
kulturministeren vedtægtsbestemmelserne.
Stk. 2. Skolens vedtægt skal
indeholde bestemmelser om skolens styring og ledelse, om
fremgangsmåden ved skolens nedlæggelse og om skolens
værdigrundlag. Skolen kan ikke i vedtægten
fastsætte andre formål for skolen end formål
omfattet af denne lov og af anden lovgivning på
uddannelsesområdet. Skolens vedtægt skal indeholde
bestemmelse om, at ved skolens nedlæggelse skal overskydende
midler med ministerens godkendelse anvendes til skolevirksomhed,
der støttes i henhold til loven.
Stk. 3. Skolens vedtægt skal
offentliggøres på skolens hjemmeside sammen med
datoerne for generalforsamlingens eller bestyrelsens vedtagelse,
ministerens eventuelle godkendelse efter stk. 1 og
offentliggørelsen på hjemmesiden. Vedtægten kan
tidligst træde i kraft ved offentliggørelsen på
hjemmesiden.
Stk. 4. Kulturministeren kan
fastsætte nærmere regler om vedtægtens indhold,
herunder om, hvilke beføjelser der i vedtægten kan
henlægges til en generalforsamling, skolekreds el.lign. , og
om, at visse vedtægtsændringer, f.eks. om
navneændringer, skal anmeldes til Kulturministeriet.
§ 6. Den overordnede ledelse af
skolen skal varetages af en bestyrelse, der er ansvarlig over for
kulturministeren. Bestyrelsen er tillige ansvarlig over for
skolekreds eller repræsentantskab. Flertallet af bestyrelsens
medlemmer skal vælges på skolens generalforsamling
eller repræsentantskabsmøde blandt skolekredsens eller
repræsentantskabets medlemmer.
Stk. 2. Følgende personer kan
ikke være medlemmer af bestyrelsen:
1) Personer, der udlejer ejendomme m.m.
til skolen.
2) Medlemmer af bestyrelsen i fonde,
selskaber, foreninger eller andre virksomheder, der udlejer
ejendomme m.m. til skolen, eller som kontrollerer udlejer af
ejendomme m.m. til skolen.
3) Advokater, revisorer og lignende
rådgivere for personer omfattet af nr. 1 eller for fonde,
selskaber, foreninger eller andre virksomheder omfattet af nr.
2.
4) Ansatte i ledende stillinger hos
personer omfattet af nr. 1 eller i fonde, selskaber, foreninger
eller andre virksomheder omfattet af nr. 2.
5) Medlemmer af bestyrelsen for en anden
folkehøjskole.
Stk. 3. Er lejeforholdet af
uvæsentligt omfang, finder stk. 2, nr. 1-4, ikke
anvendelse.
Stk. 4. Kulturministeren kan for
tidligere og nuværende kombinerede undervisningsinstitutioner
oprettet før den 1. januar 1996 dispensere fra bestemmelsen
i stk. 2.
Stk. 5. For bestyrelsen, forstanderen og
andre ansatte ved skolen gælder i øvrigt
bestemmelserne i forvaltningslovens kapitel 2 og kapitel 8 m.v.
Stk. 6. Den daglige ledelse varetages af
en forstander, som tillige har det pædagogiske ansvar.
Stk. 7. Kulturministeren kan
fastsætte regler om bestyrelsens underretningspligt og om en
bagatelgrænse med hensyn til en udlejningsaktivitets
betydning for bestyrelsesmedlemmers uafhængighed, jf.
stk. 3.
§ 7. Bestyrelsen skal forvalte
skolens midler, så de bliver til størst mulig gavn for
skolen. Likvide midler, der ikke er nødvendige for den
daglige drift, skal under hensyntagen til sikkerheden anbringes
på en eller flere af følgende måder:
1) Som indestående i
pengeinstitutter hjemmehørende i Danmark eller i et andet
land inden for Det Europæiske Økonomiske
Samarbejdsområde (EØS).
2) I fondsaktiver udstedt af danske
realkreditinstitutter, Kreditforeningen af kommuner og regioner i
Danmark eller andre danske finansieringsinstitutter under
offentligt tilsyn.
3) I fondsaktiver eller
gældsbreve, for hvilke den danske stat eller en dansk kommune
står som udsteder eller garant.
4) I værdipapirer fra et
EU-/EØS-land, som efter deres art og sikkerhed kan
sidestilles med de aktiver, der er nævnt i nr. 2 og 3.
Stk. 2. Stk. 1, nr. 4, omfatter
ikke aktier og investeringsforeningsbeviser. Skolen kan under
størst mulig hensyntagen til sikkerheden i fornødent
omfang dog anbringe likvide midler i andelsbeviser med
begrænset hæftelse eller i aktier i det pengeinstitut,
som skolen bruger som sin sædvanlige bankforbindelse, og i
andelsbeviser med begrænset hæftelse i
forsyningsvirksomheder m.m., hvis skolen derved opnår
økonomiske fordele. Andelene og aktierne skal
afhændes, hvis skolen skifter pengeinstitut eller ikke
længere opnår den forudsatte fordel.
Stk. 3. Kulturministeren kan
fastsætte regler om anvendelsen af finansielle instrumenter i
forbindelse med lånoptagelse.
§ 8. Skolen skal have andre
indtægter end statstilskud.
Stk. 2. For deltagelse i et kursus
fastsætter skolen en elevbetaling. Elevbetalingen må
ikke være væsentligt over gennemsnittet for
folkehøjskoler. Mindste elevbetaling fastsættes
på de årlige finanslove. Mindste elevbetaling omfatter
ikke betaling, der opkræves til individuelle formål
eller særskilt til ekskursioner.
Stk. 3. Skolen kan efter individuel
vurdering nedsætte elevens egenbetaling til under den
fastsatte mindste elevbetaling, jf. stk. 2. Egenbetaling kan
dog kun nedsættes til et beløb, der mindst
udgør halvdelen af mindste elevbetaling.
Stk. 4. Kravet til egenbetalingens
omfang i stk. 3, 2. pkt., finder ikke anvendelse for elever,
der ved kursets begyndelse er 17½ år og endnu ikke
fyldt 25 år, og som er uden kompetencegivende uddannelse, har
påbegyndt et kursus af mindst 12 ugers varighed, ikke er
under uddannelse efter lov om ungdomsuddannelse for unge med
særlige behov eller lov om erhvervsgrunduddannelse m.v., i
hvis uddannelsesplan der indgår et ophold på en
folkehøjskole, og som har tilknyttet en mentor fra skolens
etablerede mentorordning.
§ 9. Skoleåret går fra
den 1. august til den 31. juli.
Stk. 2. En folkehøjskole skal
have mindst 24 årselever, jf. §§ 11 og 12, i
det skoleår, der slutter i kalenderåret før
finansåret, eller som gennemsnit af dette skoleår og de
2 foregående skoleår.
Stk. 3. En nyoprettet skole, der ikke
har været i virksomhed i hele det skoleår, der slutter
i kalenderåret før finansåret, skal opfylde
kravet om mindst 24 årselever i det første hele
finansår. En eksisterende skole, der ikke efter stk. 2
har opnået ret til tilskud i året før
finansåret, skal opfylde årselevtalskravet i
finansåret, hvor den igen modtager tilskud.
Stk. 4. For en skole, som nævnt i
stk. 2 nedsættes kravet til antal årselever
forholdsmæssigt, hvis skolen har mindre end 36 kursusuger i
skoleåret. For en skole som nævnt i stk. 3
nedsættes kravet, hvis skolen har mindre end 36 kursusuger i
finansåret.
Stk. 5. En folkehøjskole skal
gennemføre længerevarende kurser af mindst 4 ugers
varighed i mindst 20 uger i hvert skoleår. Heraf skal mindst
ét kursus have mindst 12 ugers varighed. Gennemfører
en skole ikke dette mindste antal længerevarende kurser i et
skoleår, er skolen ikke tilskudsberettiget i det
finansår, hvor skoleåret slutter.
Stk. 6. En nyoprettet skole og en skole,
der ikke har opnået ret til tilskud i året før
finansåret, skal opfylde tilskudsbetingelserne i stk. 3
og 5 inden 12 måneder efter kursusvirksomhedens start.
§ 10. Kulturministeren kan
godkende, at en folkehøjskole omfattet af denne lov som
kombineret institution også varetager skole- og
undervisningsvirksomhed som en efterskole, husholdningsskole,
håndarbejdsskole, fri grundskole eller privat gymnasieskole
eller et privat hf-kursus.
Stk. 2. Godkendelse af en kombineret
institution er betinget af, at den kombinerede institution opfylder
betingelserne i lovgivningen for at varetage skole- og
undervisningsvirksomhed, og at den kombinerede institutions
værdigrundlag kan berettige kombinationen.
Stk. 3. Kulturministeren
fastsætter regler om kombinerede institutioner efter
stk. 1 og 2, herunder om godkendelse til tilskud, krav
vedrørende bygningsforhold, vedtægter og tilskud.
Stk. 4.
Kulturministeren kan i særlige tilfælde dispensere fra
kravet i § 3, stk. 1, nr. 4, om, at en kombineret institution
efter stk. 1 og 2 hovedsagelig skal udgøre en geografisk og
bygningsmæssig enhed.
Kapitel 4
Årselevtal
§ 11. Eleverne skal for at kunne
medregnes i årselevtallet være 17½ år ved
kursets begyndelse.
Stk. 2. For ungdomshøjskoler
skal eleverne være mindst 16½ år, men ikke fyldt
19 år ved kursets begyndelse, for at kunne medregnes i
årselevtallet. Elever, der er fyldt 16 år, men ikke er
16½ ved kursets begyndelse, kan medregnes, såfremt der
i deres uddannelsesplan indgår et ophold på en
ungdomshøjskole. På kurser af indtil 4 ugers samlet
varighed i skoleåret kan skolen dog medregne elever, der er
fyldt 19 år ved kursets begyndelse.
Stk. 3. For at kunne medregnes i
årselevtallet skal eleverne yde elevbetaling i
overensstemmelse med § 8.
Stk. 4. For at kunne medregnes i
årselevtallet skal eleverne oplyse personnummer og
fremlægge dokumentation for statsborgerskab til skolen ved
tilmeldingen. Skolen skal videregive disse oplysninger til brug for
de offentlige myndigheder, der udfører opgaver i
medfør af denne lov.
Stk. 5. Elever, som på
kombinerede institutioner, jf. § 10, udløser
statstilskud efter lov om efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler, lov om friskoler og private grundskoler
m.v. eller lov om private gymnasieskoler, studenterkurser og kurser
til højere forberedelseseksamen (hf-kurser), kan ikke
samtidig udløse statstilskud efter denne lov på den
kombinerede institution. Den kombinerede instituti?on kan
vælge, at eleven i stedet skal udløse statstilskud
efter denne lov.
§ 12. Skolens årselevtal er
summen af elever, jf. § 11, i hver kursusuge i 1 år
divideret med 40. En kursusuge er 7 kursusdøgn.
Stk. 2. Skolen har pligt til at
registrere elevernes deltagelse i skolens kurser uge for uge.
Stk. 3. Kulturministeren
fastsætter nærmere regler om beregning og
opgørelse af årselevtal, herunder om
opgørelsestidspunkt og om begrænset medregning i
årselevtallet af dagelever og elever på kurser eller
kursusuger under 1 uges varighed, og regler om krav til skolens
registrering af elevers deltagelse i kurser og om kursers
eventuelle opdeling.
Kapitel 5
Kurser og undervisning
§ 13. Mindst halvdelen af
undervisningen for den enkelte elev skal være af bred almen
karakter. For elever med over 28 ugentlige undervisningstimer skal
minimum 14 timers undervisning være af bred almen
karakter.
Stk. 2. Kurser skal være
åbne for alle, der opfylder betingelserne i § 11,
stk. 1 og 3. Deltagelse i et kursus kan dog gøres
betinget af højere alder end det, der følger af
§ 11, men ikke af bestemte kundskaber, uddannelser,
stillinger, erhverv eller ansættelsesforhold i en virksomhed
og lign. eller af medlemskab af bestemte foreninger eller
organisationer.
§ 14. Kurser skal vare mindst 4
sammenhængende døgn med undervisning svarende til
mindst 4 hele undervisningsdage med mindst 17 undervisningstimer
pr. elev.
Stk. 2. Kurser på 1 uge og
derover skal i hver uge indeholde undervisning svarende til mindst
5 hele undervisningsdage med mindst 21 ugentlige undervisningstimer
pr. elev.
Stk. 3. På kurser af over 12
ugers varighed kan skolerne afkorte første og sidste
kursusuge til mindst 4 kursusdøgn med undervisning svarende
til mindst 4 hele undervisningsdage med mindst 17 timers
undervisning.
Stk. 4. Hvert kursus skal
gennemføres med mindst 8 elever, der deltager i hele kurset.
Hver kursusuge skal gennemføres med mindst 12 elever, der
deltager i hele ugen.
Stk. 5. Et kursus skal
gennemføres med et flertal af danske statsborgere eller
elever, der kan sidestilles hermed.
Stk. 6. Kulturministeren kan
fastsætte regler om kursustilrettelæggelsen, herunder
om opgørelse af ugetal og undervisningsdage, og om
undervisning, ekskursioner og antallet af lærere på
skolerne m.v. samt nærmere regler om kravet om et flertal af
danske statsborgere i stk. 5, herunder om dokumentation for
statsborgerskab m.v., ligesom ministeren i særlige
tilfælde kan fravige kravet om flertal af danske
statsborgere.
§ 15. Folkehøjskoler
må ikke afholde prøver og eksamener bortset fra
prøver til forberedende voksenundervisning (FVU).
Stk. 2. Elever kan som en del af en
folkehøjskoles kursus følge prøveforberedende
og kompetencegivende undervisning efter anden lovgivning, når
denne undervisning højst udgør 15 timer ugentligt og
er udbudt af en uddannelsesinstitution, som efter anden lovgivning
er godkendt hertil.
Stk. 3. For elever, der følger
prøveforberedende og kompetencegivende undervisning efter
stk. 2, skal folkehøjskoler give mindst 15 timers
undervisning pr. uge, hvoraf mindst 11 timer skal være
undervisning af bred almen karakter.
Stk. 4. På kurser af mindst 12
ugers varighed skal skolen vejlede eleverne om valg af uddannelse
og erhverv med henblik på at medvirke til og
understøtte elevernes afklaring herom. Skolen skal
offentliggøre sin strategi for vejledningsindsatsen. Ved
annoncering af kursusvirksomheden skal skolen oplyse, at
vejledningstilbuddet er en del af kursusindholdet. På skolens
hjemmeside skal offentliggøres en redegørelse for,
hvordan vejledningsindsatsen udøves.
Stk. 5. Skolerne udsteder efter
anmodning bevis for deltagelse til elever, der har afsluttet et
kursus på mindst 4 uger.
Stk. 6. Kulturministeren kan
fastsætte regler om prøveforberedende og
kompetencegivende undervisning, herunder regler om vilkår for
deltagelse i sådan undervisning og om ydelse af tilskud for
den del af et kursus, hvor en elev følger sådan
undervisning.
§ 16. Folkehøjskoler kan
tilbyde specialundervisning og anden specialpædagogisk
bistand.
Stk. 2. Følgende finder
anvendelse for elever, der ikke er fyldt 18 år ved kursets
begyndelse, på ungdomshøjskoler:
1) Elevens seneste skolekommune skal
yde vederlagsfri pædagogisk-psykologisk rådgivning.
2) På grundlag af en udtalelse
fra elevens seneste skolekommune om pædagogisk-psykologisk
rådgivning og godkendelse af udtalelsen fra elevens
bopælskommune kan skolerne henvise elever til
specialundervisning eller anden specialpædagogisk bistand i
folkeskolen. Herudover kan skolerne henvise elever til en anden fri
kostskole eller fri grundskole efter aftale med denne skole.
3) En kommune kan kræve, at
undervisningsudgifter for elever, der er henvist til
specialundervisning eller anden specialpædagogisk bistand i
folkeskolen i henhold til nr. 2, 1. pkt., godtgøres af
elevens bopælskommune.
Kapitel 6
Øvrige vilkår
§ 17. Skolen skal
offentliggøre sit værdigrundlag på sin
hjemmeside. Bestyrelsen skal udarbejde en plan for skolens
evaluering af skolens virksomhed i forhold til
værdigrundlaget. Skolen skal foretage denne evaluering mindst
hvert andet år.
Stk. 2. Bestyrelsen godkender
årligt en plan for skolens virksomhed (årsplan) og en
plan for indholdet af det enkelte kursus (indholdsplanen). Skolen
skal offentliggøre sin årsplan på skolens
hjemmeside. Bestyrelsen kan bemyndige forstanderen til at godkende
indholdsplanen.
Stk. 3. Kulturministeren
fastsætter regler om års- og indholdsplanerne.
§ 18. For forstandere,
viceforstandere og lærere skal løn- og
ansættelsesvilkår følge de af finansministeren
aftalte eller fastsatte bestemmelser, herunder vedrørende
pensionsforhold.
§ 19. Aftaler, herunder husleje-
og ejendomsaftaler, skal indgås på vilkår, der
ikke er ringere for skolerne end sædvanlige
markedsvilkår, og skal søges ændret, hvis
udviklingen i markedsvilkårene tilsiger det.
Stk. 2. Kulturministeren kan
fastsætte nærmere regler om huslejeaftaler, herunder i
særlige tilfælde bestemme, at huslejeaftaler skal
indgås på andre vilkår end dem, der er
nævnt i stk. 1.
Stk. 3. For skoler, der har
påbegyndt deres virksomhed efter den 1. august 1996, kan
kulturministeren fastsætte nærmere regler om udgifter
til bygninger og arealer. Den maksimale udgift pr. årselev
til bygninger og arealer fastsættes på de årlige
finanslove.
§ 20. Kulturministeren kan ved
ydelse af tilskud til skolerne stille vilkår, der fremmer
formålet i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
(sociale klausuler).
Stk. 2. Kulturministeren kan
fastsætte krav til skolen om oplysninger og procedure i
forhold til krav.
§ 21. Kulturministeren kan fravige
lovens bestemmelser i §§ 8-14 og 17 for at fremme
forsøgs- og udviklingsarbejde inden for lovens
område.
Kapitel 7
Statslige tilskud
§ 22. Skolen disponerer frit ved
anvendelsen af offentlige tilskud, idet formålene med
tilskuddene forudsættes opfyldt.
Stk. 2. En kombineret institution, jf.
§ 10, disponerer frit ved anvendelsen af det samlede
tilskud i medfør af lovene for de enkelte skoleformer, idet
formålene med tilskuddene forudsættes opfyldt.
Stk. 3. Skolen kan opspare tilskud til
følgende finansår og optage lån til skole- og
undervisningsvirksomhed.
Stk. 4. Kulturministeren kan
fastsætte regler om udbetaling af forskud i løbet af
finansåret, indtil grundlaget for tilskudsberegningen er
opgjort.
§ 23. Staten yder til hver skole
et årligt grundtilskud, der fastsættes på de
årlige finanslove. Til skoler, der begynder virksomhed i
finansåret, ydes et forholdsmæssigt grundtilskud.
Grundtilskud nedsættes med en procentdel eller bortfalder for
skoler med særlig store indtægter fra aktiviteter, der
ikke er omfattet af denne lov. Procentdel og
grænsebeløb for særlig store indtægter
fastsættes på de årlige finanslove.
Stk. 2. Kulturministeren kan
fastsætte nærmere regler om indtægterne i
stk. 1 og opgørelsen heraf.
§ 24. Staten yder tilskud, der
fastsættes på de årlige finanslove efter
følgende kriterier med et beløb pr.
årselev:
1) Tilskud for elever, der har
gennemført kurser af 1 uges varighed eller mindre end 2 uger
af et kursus med en varighed på over 1 uge.
2) Tilskud for elever, der har
gennemført mindst 2 og mindre end 12 uger af et kursus.
3) Tilskud for elever, der har
gennemført mindst 12 uger af et kursus.
Stk. 2. Tilskud efter stk. 1 ydes
ud fra skolens årselevtal i det skoleår, der slutter i
finansåret. Til nyoprettede skoler og skoler, der ikke har
opnået ret til tilskud i året før
finansåret, ydes tilskud ud fra det opnåede
årselevtal i finansåret.
Stk. 3. Til skoler, der har været
i virksomhed i hele det skoleår, der slutter året
før finansåret, yder staten et forskud ud fra skolens
årselevtal i dette skoleår. Til nyoprettede skoler og
skoler, der ikke har opnået ret til tilskud i året
før finansåret, ydes forskud ud fra det forventede
årselevtal i finansåret.
Stk. 4. Kulturministeren kan
fastsætte nærmere regler om ydelse af forskud.
§ 25. Staten yder et særligt
tilskud (tillægstakst) til følgende elevgrupper, der
ved kursets begyndelse er 17½ år og endnu ikke fyldt
25 år, og som er uden kompetencegivende uddannelse:
1) Elever, der har påbegyndt et
kursus af mindst 12 ugers varighed, der ikke er under uddannelse
efter lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov
eller lov om erhvervsgrunduddannelse m.v., i hvis uddannelsesplan
der indgår et ophold på en folkehøjskole, og som
har tilknyttet en mentor fra skolens etablerede mentorordning.
2) Elever, der er opgjort efter
§ 24, stk. 1, nr. 3, og i hvis uddannelsesplan der
ikke indgår et ophold på en folkehøjskole.
Stk. 2. Tillægstaksterne
fastsættes på de årlige finanslove.
Stk. 3. Skolerne kan indhente
oplysninger fra elever som nævnt i stk. 1, nr. 1 og 2,
om deres nationale baggrund og forudgående skolegang.
Stk. 4. Kulturministeren
fastsætter nærmere regler om betingelser for og
beregning af tilskud m.v. efter stk. 1.
§ 26. Staten yder til
ungdomshøjskoler et tilskud ud fra et årselevtal,
hvori alene indgår de elever, der ikke er fyldt 18 år
ved kursets begyndelse, gange en tillægstakst, der
fastsættes på de årlige finanslove. Ved beregning
af årselevtallet medregnes dog kun elever på kurser af
mindst 2 ugers varighed, som har gennemført mindst 2 af
kursets uger. § 24, stk. 2 og 3, gælder
tilsvarende.
§ 27. Staten yder tilskud til
specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand for
elever med særlige behov, herunder til skoler, der har
tilladelse til at have et samlet særligt undervisningstilbud.
Tilskuddet ydes med en takst pr. årselev, der
fastsættes på de årlige finanslove.
Stk. 2. Staten yder tilskud til
dækning af ekstraudgifter, der er godkendt af
Kulturministeriet, til lærertimer, praktisk medhjælp og
hjælpemidler til elever med svære handicap. Tilskuddet
fastsættes på de årlige finanslove og reguleres
ud fra de faktisk ydede tilskud.
Stk. 3. Kulturministeren
fastsætter nærmere regler om administration af
tilskuddene i stk. 1 og 2, herunder om ansøgning,
frister, tildeling og udbetaling, udbetaling af forskud til
skolerne og tilbagebetaling fra skolerne. Kulturministeren kan
fastsætte et maksimum for det antal elever, der ydes tilskud
til på det enkelte kursus efter stk. 1, og kan
fastsætte nærmere regler, der afgrænser gruppen
af elever efter denne bestemmelse. Kulturministeren kan bestemme,
at tilskuddet administreres af en statslig styrelse, og at de
enkelte skoler skal indsende de nødvendige oplysninger til
styrelsen i forbindelse med tilskuddets tildeling, herunder
fastsætte, i hvilket format leveringen skal ske.
§ 28. Staten kan yde tilskud til
kurser til efteruddannelse af forstandere, viceforstandere og
lærere. Staten kan yde tilskud til skolens merudgifter til
løn under tjenestefrihed og vikardækning i forbindelse
med efteruddannelse af forstander, viceforstander og lærere.
Staten kan for forstandere, viceforstandere og lærere yde
tilskud til vikardækning ved deltagelse i
organisationsarbejde samt tilskud til seniorordninger,
fratrædelsesordninger og efterindtægt ved
dødsfald.
Stk. 2. Staten kan yde tilskud til
forsøgs- og udviklingsarbejde inden for lovens
område.
Stk. 3. Kulturministeren kan bemyndige
skoleforeninger, der virker inden for lovens område, til at
fordele og administrere tilskuddene.
Stk. 4. Kulturministeren kan
fastsætte nærmere regler om ydelse af tilskud efter
stk. 1 og 2 om regnskabsaflæggelse og revision m.v. og
om administration af ordningen, herunder om fastsættelse af
ansøgningsfrist og om udbetaling af forskud og opsparing af
ikke forbrugte beløb til brug i følgende
finansår.
Stk. 5. Kulturministeren kan beslutte,
at lov om offentlighed i forvaltningen og forvaltningsloven skal
gælde for skoleforeningernes administration af tilskud, jf.
stk. 3.
§ 29. Staten kan yde tilskud til
hel eller delvis dækning af elevbetaling på kurser af
mindst 12 ugers varighed for elever, der ikke er danske
statsborgere eller kan sidestilles med danske statsborgere, jf.
§ 14, stk. 5.
Stk. 2. Kulturministeren
fastsætter nærmere regler om fordeling og
administration af tilskuddet, forskud, opsparing af ikke
forbrugte beløb til brug i følgende finansår,
regnskabsaflæggelse og revision m.v. Kulturministeren kan
bemyndige skoleforeninger, der virker inden for lovens
område, til at fordele og administrere tilskuddene.
Kulturministeren kan beslutte, at lov om offentlighed i
forvaltningen og forvaltningsloven skal gælde for
skoleforeningernes administration af tilskud.
§ 30. Der kan ydes støtte
til danske elevers deltagelse i kurser på statsanerkendte
folkehøjskoler i andre nordiske lande.
Stk. 2. Kulturministeren kan bemyndige
skoleforeninger, der virker inden for lovens område, til at
fordele og administrere tilskuddene. Kulturministeren kan beslutte,
at lov om offentlighed i forvaltningen og forvaltningsloven skal
gælde for skoleforeningernes administration af tilskud.
Kapitel 8
Kommunale tilskud og bidrag
§ 31. Kommunalbestyrelsen i den
kommune, hvori skolen ligger, kan yde tilskud til
anlægsudgifter og lignende investeringsudgifter ved skolens
etablering og senere udbygning.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen i den
kommune, hvori skolen ligger, eller hvori eleven er tilmeldt
folkeregisteret, kan yde tilskud til specialundervisning og anden
specialpædagogisk bistand.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen i elevens
seneste eller nuværende bopælskommune kan yde tilskud
til nedsættelse af en elevs elevbetaling.
§ 32. Kommunalbestyrelsen i
bopælskommunen betaler bidrag til staten for elever, der den
5. september i kalenderåret før
bidragsopkrævningen er under 18 år, og som er elever
på en ungdomshøjskole. Bidraget fastsættes
på de årlige finanslove.
Stk. 2. Bopælskommunen er den
kommune, hvori eleven er tilmeldt folkeregisteret den 5. september
i kalenderåret før bidragsopkrævningen.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen i
bopælskommunen kan kræve refusion af bidrag efter
stk. 1 fra en anden kommune for elever, som ved beregning af
kommunal udligning til kommuner indgår i folketallet i den
anden kommune.
Stk. 4. Kommunernes bidrag til staten
kan modregnes i statstilskuddet til kommunerne.
Stk. 5. Kulturministeren
fastsætter nærmere regler om fremgangsmåden ved
opkrævning af bidrag og beregning af bidrag.
Kapitel 9
Regnskab og revision
§ 33. Skolernes regnskabsår
er kalenderåret. Regnskaberne skal revideres af en
statsautoriseret eller en registreret revisor. Bestyrelsen
underretter Kulturministeriet om den valgte revisor og ved
revisorskift.
Stk. 2. Revisor kontrollerer skolens
oplysninger til brug ved beregning af statstilskud.
Stk. 3. Bestyrelsen påser, at
revisor opfylder bestemmelserne om uafhængighed i
revisorloven. Bestyrelsen må endvidere ikke antage en
revisor, der samtidig er revisor for udlejer af de ejendomme m.m.,
som skolen anvender, eller for fonde, selskaber, foreninger eller
andre virksomheder, der kontrollerer udlejer, medmindre
lejeforholdet er af uvæsentligt omfang.
Stk. 4. I forbindelse med indsendelse
af årsregnskab til Kulturministeriet skal
bestyrelsesmedlemmerne afgive en erklæring på tro og
love om, at de opfylder betingelserne i § 6 for at
være medlem af bestyrelsen.
Stk. 5. Kulturministeren kan
fastsætte regler om, hvornår lejeforholdet er af
uvæsentligt omfang. Regnskaberne opstilles og revideres efter
regler, der fastsættes af kulturministeren. Opfylder revisor
ikke på tilfredsstillende måde kravene til revision i
henhold til denne lov eller regler fastsat i medfør heraf,
eller tilsidesætter revisor i øvrigt sine pligter som
revisor, kan kulturministeren pålægge bestyrelsen inden
for en nærmere angiven frist at udpege en anden revisor.
Kapitel 10
Tilsyn og klage
§ 34. Kulturministeren
fører tilsyn med skoler, der modtager statstilskud efter
denne lov. Finder kulturministeren, at en skoles aktiviteter ikke
er i overensstemmelse med denne lov eller de regler eller aftaler,
der er fastsat eller indgået i henhold til loven, kan
ministeren udstede påbud til skolen om at ændre de
pågældende aktiviteter.
Stk. 2. Kulturministeren kan indhente
alle oplysninger fra skolerne om kursusvirksomhed, elever,
personale, udstyr, huslejeaftaler, aftaler om ejendomskøb og
andre aftaler og om skolernes drift i øvrigt til brug for
fastlæggelse af tilskud, gennemgang af årsregnskaber,
gennemførelse af tilsyn og udarbejdelse af statistik.
Kulturministeren kan bestemme, at sådanne oplysninger skal
leveres i elektronisk form, og herunder fastsætte, i hvilket
format leveringen skal ske. Kulturministeren kan fastsætte
nærmere regler herom.
Stk. 3. Kulturministeren kan
fastsætte regler om elektronisk kommunikation mellem skolen
og Kulturministeriet, mellem skolen og andre offentlige myndigheder
og mellem skolen og brugerne af skolen, herunder om anvendelse af
digital signatur.
§ 35. Afgørelser om
fordeling af tilskud til specialundervisning m.v. af elever med
særlige behov, jf. § 27, stk. 1, og til
undervisning m.v. af svært handicappede, jf. § 27,
stk. 2, kan indbringes for Ankenævnet for Statens
Uddannelsesstøtteordninger efter lov om Ankenævnet for
Statens Uddannelsesstøtteordninger, inden 4 uger efter at
vedkommende har fået meddelelse om afgørelsen.
Kapitel 11
Overtrædelser
§ 36. Kulturministeren kan for
skoler, der ikke følger bestemmelserne i denne lov, de
regler eller aftaler, der er fastsat eller indgået i henhold
til loven, eller kulturministerens påbud, tilbageholde
tilskud, lade tilskud bortfalde helt eller delvis eller kræve
tilskud tilbagebetalt helt eller delvis.
Stk. 2. Kulturministeren kan endvidere
efter drøftelse med folkehøjskolernes forening
beslutte, at der ikke ydes tilskud til en skole, hvis undervisning
eller øvrige forhold findes åbenbart i strid med
sædvanlig praksis for folkehøjskoler.
Stk. 3. Kulturministeren kan
tilbageholde tilskud eller lade tilskud bortfalde for skoler, som
begæres erklæret konkurs eller standser sine
betalinger, eller når der i øvrigt er fare for, at en
skoles virksomhed må indstilles.
Stk. 4. Kulturministeren kan desuden
kræve tilskud tilbagebetalt, hvis grundlaget for
tilskudsberegningen har været fejlagtigt eller
tilskudsberegningen i øvrigt har været fejlagtig.
Stk. 5. Tilskud, der bortfalder eller
tilbagebetales, tilfalder staten.
Stk. 6. For meget udbetalt tilskud kan
modregnes i kommende tilskudsudbetalinger.
§ 37. Kulturministeren kan
træffe beslutning om, at der ikke ydes tilskud til skoler,
herunder en ny skole, hvis der efter ministerens skøn ikke
er tilstrækkelig sikkerhed for, at skolen opfylder kravet i
§ 3, stk. 1, nr. 2, om uafhængighed og
forvaltning af skolens midler. Der kan herved navnlig lægges
vægt på, om:
1) Skolen indgår i et
fællesskab eller et samarbejde med skoler, institutioner,
fonde, virksomheder, foreninger m.fl., der indebærer en
nærliggende risiko for, at skolen styres af andre.
2) Skolens midler anvendes til
formål uden for skolen.
3) Skolens ledelse og lærere
står i et juridisk eller økonomisk
afhængighedsforhold til de i nr. 1 nævnte institutioner
m.fl.
4) Skolens elever udfører
arbejde, herunder indsamlingsarbejde el.lign. , på en
måde, der er usædvanlig for skoleformen.
5) Skolen indgår lejemål
eller andre aftaler, der indebærer en nærliggende
risiko for, at skolen styres af andre.
§ 38. Såfremt
kulturministeren i medfør af § 36, stk. 1,
har besluttet, at tilskuddet i sin helhed bortfalder, fordi skolen
ikke opfylder betingelserne i § 3, stk. 1, nr. 1-4
eller 6, kan skolen generhverve tilskudsretten i overensstemmelse
med reglerne for godkendelse til tilskud. Tilsvarende gælder
for skoler, for hvilke ministeren har besluttet, at der ikke ydes
tilskud i medfør af § 36, stk. 2, eller
§ 37.
Kapitel 12
Ikrafttræden og
overgangsbestemmelser
§ 39. Loven træder i kraft
den 1. august 2014.
Stk. 2. Folkehøjskoler, der er
godkendt ved lovens ikrafttræden, er at betragte som godkendt
til tilskud efter kapitel 2 i denne lov.
Stk. 3. Bestemmelsen i § 3,
stk. 1, nr. 3, gælder ikke for skoler, som før
den 1. januar 1994 er godkendt uden skolekreds eller
repræsentantskab.
Stk. 4. Bestemmelsen i § 6,
stk. 1, 2. og 3. pkt., gælder ikke for de skoler, hvis
bestyrelse inden den 1. januar 1994 er sammensat på en anden
måde ifølge godkendte vedtægter eller er
godkendt uden skolekreds eller repræsentantskab.
Stk. 5. Bestemmelsen om
rettighedsgivende undervisning i § 1, stk. 2, i lov
om folkehøjskoler, husholdningsskoler og efterskoler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 661 af 26. oktober 1988, gælder
fortsat for de folkehøjskoler, der før den 1. januar
1994 har tilladelse til at tilbyde sådan undervisning.
Stk. 6. Bestemmelsen om skoler uden
elevkollegium i § 5, stk. 1, 2. pkt., i lov om
folkehøjskoler, husholdningsskoler og efterskoler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 661 af 26. oktober 1988, gælder
fortsat for skoler, der inden den 1. januar 1994 er godkendt uden
elevkollegium.
Stk. 7. Bestemmelsen om fravigelse af
krav til kursuslængder i § 11, stk. 3, i lov
om folkehøjskoler, husholdningsskoler og efterskoler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 661 af 26. oktober 1988, gælder
fortsat for skoler, der var fritaget for kravet den 1. januar
1994.
Kapitel 13
Konsekvensændringer i anden
lovgivning og territorial gyldighed
§ 40. I lov om
folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler (frie kostskoler), jf.
lovbekendtgørelse nr. 689 af 22. juni 2011, som ændret
ved § 2 i lov nr. 271 af 27. marts 2012, § 3 i
lov nr. 379 af 28. april 2012, § 2 i lov nr. 1350 af 21.
december 2012 og § 8 i lov nr. 274 af 19. marts 2013,
foretages følgende ændringer:
1. I
lovens titel udgår
»folkehøjskoler,« og »(frie
kostskoler)«.
2. I
§ 1, stk. 1, § 2
a og § 11,
stk. 4, udgår
»folkehøjskoler,«.
3. I
§ 1, stk. 1, udgår
»(frie kostskoler)«.
4. § 1, stk. 2,
ophæves.
Stk. 3 og 4 bliver herefter
stk. 2 og 3.
5. I
§ 1 a, stk. 1,
udgår »folkehøjskoles,«.
6. I
§ 1 a, stk. 2,
udgår »folkehøjskole,«.
7. § 1 a, stk. 3,
ophæves.
8. I
§ 2, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler« til: »en skole«, og
»skolerne« ændres til: »skolen«.
9. § 3, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2.
Elevens tidligere skolekommune yder vederlagsfri
pædagogisk-psykologisk rådgivning for elever, som ikke
er fyldt 18 år ved kursets begyndelse, og for elever på
efterskoler, som er fyldt 18 år ved kursets
begyndelse.«
10. § 3, stk. 5,
ophæves.
Stk. 6 bliver herefter
stk. 5.
11. I
§ 3, stk. 6, der bliver
stk. 5, ændres »stk. 2-5.« til:
»stk. 2-4.«
12. I
§ 3 a, 1. pkt., ændres
»Efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler« til: »Skolerne«.
13. I
§ 3 a, 2. pkt., ændres
»efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler« til: »skolerne«.
14. I
§ 5 a, stk. 1, to steder
i § 5 a, stk. 5, og i
§ 5 c ændres
»efterskole, husholdningsskole eller
håndarbejdsskole« til: »skole«.
15. I
§ 5 a, stk. 7, § 23
c, stk. 1, og § 24 a,
stk. 5, ændres »efterskoler,
husholdningsskoler og håndarbejdsskoler« til:
»skoler«.
16. I
overskriften til kapitel 2 udgår
»til frie kostskoler«.
17. I
§ 6, stk. 1,
ændres »Frie kostskoler« til: »En
skole«.
18. I
§ 6, stk. 2,
ændres »efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler, og kulturministeren godkender
vedtægtsbestemmelser for folkehøjskoler« til:
»skolen«.
19. I
§ 6, stk. 3, og § 12, stk. 1 og 3, ændres »fri kostskole«
til: »skole«.
20. § 6, stk. 4, affattes
således:
»Stk. 4.
Skolens vedtægt skal indeholde bestemmelser om institutionens
styrelse og om fremgangsmåden ved institutionens
nedlæggelse. Skolen kan ikke i vedtægten
fastsætte andre formål for skolen end formål
omfattet af denne lov eller af anden lovgivning på
uddannelsesområdet. Ved en skoles nedlæggelse anvendes
overskydende midler med undervisningsministerens godkendelse til
skolevirksomhed, der støttes i henhold til loven. Skolen kan
ikke i vedtægten fastsætte anden bestemmelse herom.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
vedtægtens indhold, herunder om, hvilke beføjelser der
i vedtægten kan henlægges til en generalforsamling,
skolekreds el.lign.«
21. I
§ 6, stk. 5,
ændres »børne- og undervisningsministerens eller
kulturministerens« til:
»undervisningsministerens«.
22. I
§ 11, stk. 4,
udgår »på folkehøjskoler,
husholdningsskoler og håndarbejdsskoler og for elever
på efterskoler«.
23. I
§ 12 b, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »fri grundskole,«:
»folkehøjskole,«.
24. I
§ 12 b, stk. 1, 3. pkt.,
indsættes efter »kombinationen«: », jf. dog
§ 10, stk. 4, i lov om folkehøjskoler«.
25. § 13, stk. 1, nr. 1 og 2, ophæves.
Nr. 3 og 4 bliver herefter nr. 1 og 2.
26. I
§ 13, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »lov om friskoler og private
grundskoler m.v.«: », lov om
folkehøjskoler«.
27. I
§ 17, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »Efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler« til: »Skolen«.
28. I
§ 17, stk. 2,
ændres »En efterskole, husholdningsskole og
håndarbejdsskole« til: »Skolen«.
29. § 21 ophæves.
30. I
§ 22, stk. 1, nr. 1,
ændres »§ 13, stk. 1, nr. 4,« til:
»§ 13, stk. 1, nr. 2,«.
31. § 22, stk. 2, ophæves,
og i stedet indsættes:
»Stk. 2.
Tilskud efter stk. 1 ydes ud fra skolens årselevtal i
det skoleår, der slutter i finansåret. Til nyoprettede
skoler og skoler, der ikke har opnået ret til tilskud i
året før finansåret, ydes tilskud ud fra det
opnåede årselevtal i finansåret.
Stk. 3. Til skoler,
der har været i virksomhed i hele det skoleår, der
slutter året før finansåret, yder staten et
forskud ud fra skolens årselevtal i dette skoleår. Til
nyoprettede skoler og skoler, der ikke har opnået ret til
tilskud i året før finansåret, ydes forskud ud
fra det forventede årselevtal i finansåret.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
ydelse af forskud.
Stk. 4. Tilskud
efter stk. 1 ydes med et beløb pr. årselev.
Tilskuddets størrelse fastsættes på de
årlige finanslove.
Stk. 5. Tilskud
efter stk. 1, nr. 3, ydes med et takstbeløb pr.
årselev for henholdsvis elever, der har gået i en 10.
klasse, og øvrige elever.«
32. I
§ 23, stk. 1, og § 30, stk. 2, nr. 4,
ændres »§ 13, stk. 1, nr. 3,« til:
»§ 13, stk. 1, nr. 1,«.
33. I
§ 23, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »§ 21, stk. 2-4,« til:
»§ 22, stk. 2-4,«.
34. I
§ 23 a, stk. 2,
udgår »folkehøjskoler,« og
»henholdsvis § 21, stk. 1, nr. 3,
og«.
35. I
§ 23 b, 1. pkt., udgår
»ungdomshøjskoler,«.
36. I
§ 23 b, 2. pkt., ændres
»§ 21, stk. 2 og 3,« til:
»§ 22, stk. 2 og 3,«.
37. I
§ 24 a, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler« til: »skoler«.
38. I
§ 24 b ændres
»folkehøjskoler samt til efterskoler,
husholdningsskoler og håndarbejdsskoler« til:
»skoler«.
39. § 38 ophæves.
40. I
§ 49, 1. pkt., ændres
»§ 1, stk. 4, 3. pkt.,« til:
»§ 1, stk. 3, 3. pkt.,«.
41. § 55, stk. 1 og 3, ophæves.
Stk. 2 bliver herefter
stk. 1.
42. I
§ 55, stk. 2, der bliver
stk. 1, ændres »højskolelovens
§ 5, stk. 1, 2. pkt.,« til:
Ȥ 5, stk. 1, 2. pkt., i lov om
folkehøjskoler, landbrugsskoler, husholdningsskoler og
efterskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 661 af 26. oktober
1988,«.
§ 41. I lov om ungdomsuddannelse
for unge med særlige behov, jf. lovbekendtgørelse nr.
1031 af 23. august 2013, som ændret ved § 1 i lov nr.
612 af 12. juni 2013, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 5, stk. 1, nr. 1,
udgår »folkehøjskoler,« og »(frie
kostskoler)«.
2. I
§ 5, stk. 1, nr. 2,
ændres »om folkehøjskoler,« til: »om
folkehøjskoler og lov om«, og »(frie
kostskoler)« udgår.
§ 42. I lov om vejledning om
uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse,
beskæftigelse m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 671 af
21. juni 2010, som ændret ved § 22 i lov nr. 326 af
11. april 2012 og § 21 i lov nr. 493 af 21. maj 2013,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 4, stk. 2, 1. pkt.,
udgår »folkehøjskoler,« og »(frie
kostskoler)«.
§ 43. I lov om Danmarks
Evalueringsinstitut, jf. lovbekendtgørelse nr. 1073 af 15.
september 2010, som ændret ved § 3 i lov nr. 1235
af 18. december 2012, foretages følgende
ændringer:
1. I
bilag 1, nr. 22, udgår
»folkehøjskoler,« og »(frie
kostskoler)«.
2. I
bilag 1 indsættes som nr. 28:
»28) Lov om
folkehøjskoler.«
§ 44. I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 863 af 25. juni 2013, som ændret
ved lov nr. 572 af 31. maj 2010 og § 1 i lov nr. 601 af 14.
juni 2011, foretages følgende ændring:
1. I
§ 9 i, stk. 6, nr. 3,
ændres »lov om folkehøjskoler, efterskoler,
husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie
kostskoler)« til: »lov om folkehøjskoler og lov
om efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler«.
§ 45. I ligningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 405 af 22. april 2013, som
ændret senest ved § 5 i lov nr. 1347 af 3. december
2013, foretages følgende ændring:
1. I
§ 7, nr. 24, ændres
»lov om folkehøjskoler, efterskoler,
husholdningsskoler og håndarbejdsskoler« til:
»lov om folkehøjskoler og lov om efterskoler,
husholdningsskoler og håndarbejdsskoler«.
§ 46. Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.
Stk. 2. § 44 kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger.