Fremsat den 11. juni 2014 af
skatteministeren (Morten Østergaard)
Forslag
til
Lov om ændring af
virksomhedsskatteloven
(Indgreb mod utilsigtet udnyttelse af
virksomhedsordningen ved indskud af privat gæld m.v.)
§ 1
I virksomhedsskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1114 af 18. september 2013, foretages
følgende ændringer:
1.
Efter § 9 indsættes:
Ȥ 9
a. En gang årligt opgøres en
rentekorrektionssats. Ved opgørelsen af satsen finder
§ 9, 2.-5. pkt. anvendelse. Den herved opgjorte sats
oprundes derefter til nærmeste hele procentsats. Satsen kan
ikke være mindre end 0 pct.«
2. I
§ 10 indsættes som
stk. 6:
»Stk. 6.
Stilles aktiver, der indgår i virksomhedsordningen, til
sikkerhed for gæld, der ikke indgår i
virksomhedsordningen, anses et beløb svarende til
sikkerhedens størrelse for overført til den
skattepligtige.«
3. I
§ 11, stk. 1, 2. og
3. pkt., ændres
»afkastsatsen efter § 9« til:
»rentekorrektionssatsen efter § 9 a«.
4. I
§ 11, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »kapitalafkastsatsen efter § 9«
til: »rentekorrektionssatsen efter § 9
a«.
5. I
§ 11, stk. 2, 3. pkt.,
ændres »afkastsatsen« til:
»rentekorrektionssatsen«.
6. I
§ 11 indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4. Er
betingelserne efter stk. 1, 1. pkt., opfyldt, kan der ikke
foretages foreløbig beskatning efter § 10,
stk. 2.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 15. september 2014.
Stk. 2.
§ 1, nr. 1 og 3-5, har virkning fra og med
indkomståret 2015. For skattepligtige, som den 11. juni 2014
har påbegyndt indkomståret 2015, har § 1, nr.
1 og 3-5, dog først virkning fra og med indkomståret
2016.
Stk. 3.
§ 1, nr. 2, har virkning for sikkerhedsstillelse, der
foretages fra og med den 11. juni 2014.
Stk. 4.
§ 1, nr. 6, har virkning for indkomst erhvervet fra og
med den 11. juni 2014, jf. dog stk. 6. Udgifter
vedrørende indkomståret, der ikke kan henføres
til et bestemt tidspunkt, fordeles forholdsmæssigt på
perioden før, henholdsvis fra og med den 11. juni 2014.
Stk. 5. Står
aktiver, der indgår i virksomhedsordningen, til sikkerhed for
gæld, der ikke indgår i virksomhedsordningen, den 11.
juni 2014, kan der ikke foretages foreløbig beskatning efter
virksomhedsskattelovens § 10, stk. 2, for indkomst
erhvervet fra og med den 11. juni 2014, så længe
aktiverne står til sikkerhed, jf. dog stk. 6. Udgifter
vedrørende indkomståret, der ikke kan henføres
til et bestemt tidspunkt, fordeles forholdsmæssigt på
perioden før, henholdsvis fra og med den 11. juni 2014.
Stk. 6. Stk. 5
og § 1, nr. 6, finder ikke anvendelse, hvis den nominelle
værdi af en negativ saldo på indskudskontoen
såvel primo som ultimo indkomståret begge med
tillæg af en eventuel sikkerhedsstillelse den 11. juni 2014,
ikke overstiger 100.000 kr. Uanset 1. pkt. finder § 1,
nr. 6, dog anvendelse fra og med det indkomstår, hvor en
saldo på indskudskontoen bliver negativ eller en negativ
saldo forøges.
§ 3
Stk. 1. Ved
opgørelsen af en kommunes slutskat og kirkeskat for
indkomståret 2014 efter § 16 i lov om kommunal
indkomstskat korrigeres den opgjorte slutskat for den beregnede
virkning af de ændringer i udskrivningsgrundlaget for
kommuneskat og kirkeskat for 2014 og 2015, der følger af
denne lovs § 1.
Stk. 2. Den
beregnede korrektion af kommunens slutskat og kirkeskat efter
stk. 1 fastsættes af økonomi- og
indenrigsministeren på grundlag af de oplysninger
vedrørende indkomståret 2014, der foreligger pr. 1.
maj 2016.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | Almindelige
bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse | | | | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
formål og baggrund | 3. | Gældende
ret | | 3.1. | Indledning | | 3.2. | Baggrunden for
udnyttelse af virksomhedsordningen | | 3.3. | Udnyttelsen af
virksomhedsordningen | | | 3.3.1. | Privat gæld i
virksomhedsordningen | | | 3.3.2. | Sikkerhedsstillelse
med aktiver i virksomhedsordningen | | | 3.3.3. | Rentekorrektion | 4. | Lovforslaget | | 4.1. | Privat gæld i
virksomhedsordningen | | 4.2. | Sikkerhedsstillelse
med aktiver i virksomhedsordningen | | 4.3. | Rentekorrektion | | 4.4. | Bagatelgrænse | 5. | Økonomiske
konsekvenser for det offentlige | | 5.1. | Indledning | | 5.2. | Direkte
provenuvirkning af begrænsningen i
opsparingsmuligheden | | 5.3. | Provenuvirkning
vedrørende udligning af negativ indskudskonto | | 5.4. | Forhøjelse af
rentesatsen i rentekorrektionen | | 5.5. | Sammenfatning | 6. | Administrative
konsekvenser for det offentlige | 7. | Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet | 8. | Administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 9. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 10. | Miljømæssige konsekvenser | 11. | Forholdet til
EU-retten | 12. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 13. | Sammenfattende
skema | | | | |
|
1.
Indledning
Lovforslaget ændrer
virksomhedsskattelovens regler med henblik på at sikre, at
selvstændigt erhvervsdrivende (selvstændige) ikke kan
udnytte virksomhedsordningen utilsigtet i strid med ordningens
oprindelige hensigt. Med lovforslaget sikres det, at
selvstændige ikke kan anvende lavt beskattede midler til at
finansiere privatforbrug og afdrage på privat gæld,
uden at midlerne beskattes som personlig indkomst.
Virksomhedsordningens grundlæggende struktur og indhold
ændres ikke ved lovforslaget.
2.
Lovforslagets formål og baggrund
Formålet med lovforslaget er at sikre,
at selvstændige, der anvender virksomhedsordningen, ikke kan
udnytte ordningen utilsigtet i strid med den oprindelige hensigt.
Lovforslaget sikrer, at selvstændige ikke kan indskyde privat
gæld med henblik på at afdrage herpå med lavt
beskattede midler, hvis indskudskontoen er negativ. Det vil desuden
heller ikke være muligt at stille aktiver i
virksomhedsordningen til sikkerhed for bl.a. privat gæld.
Ydermere sker der en forhøjelse af rentesatsen til beregning
af rentekorrektionen for at sikre rentekorrektionens
effektivitet.
Selve virksomhedsordningens struktur og
indhold ændres ikke, hvilket indebærer, at de
selvstændige fortsat vil kunne drage fordel af
virksomhedsordningens forskellige elementer. Lovforslaget sikrer
alene, at virksomhedsordningen bruges i overensstemmelse med den
oprindelige hensigt.
3.
Gældende ret
3.1.
Indledning
Virksomhedsskattelovens regler om en
virksomhedsordning kan anvendes af selvstændige, der driver
virksomhed i personligt regi. I skattemæssig henseende er
virksomhedsordningen derfor et alternativ til at drive virksomhed i
et aktie- eller anpartsselskab. Virksomhedsordningen er reelt set
en skatteretlig og regnskabsmæssig skal, hvilket bl.a.
betyder, at selvstændige, der benytter ordningen, kan
trække eventuelle underskud fra i anden indkomst, f.eks.
lønindkomst.
Virksomhedsordningen er bygget op af en
række forskellige elementer, men hensigten med ordningen er
overordnet set 1) at sikre, at selvstændige opnår fuld
fradragsværdi for erhvervsmæssige renteudgifter, 2) at
selvstændige har mulighed for at foretage en udjævning
af svingende indkomster, og 3) at selvstændige har mulighed
for at spare op til en lav foreløbig skat (svarende til
selskabsskattesatsen) med henblik på konsolidering af
virksomheden.
Den selvstændiges virksomhed
består af en række - erhvervsmæssige - aktiver og
passiver. Ved indtræden i virksomhedsordningen skal der
opgøres en indskudskonto, der angiver den samlede
nettoværdi af indskudte aktiver og passiver. Hvis
indskudskontoen er negativ, er det i udgangspunktet udtryk for, at
den selvstændige ikke har kunnet dokumentere, at samtlige
indskudte passiver er erhvervsmæssige. Som konsekvens heraf
anses den negative indskudskonto i praksis for at være
ensbetydende med privat gæld, som den selvstændige har
placeret i virksomhedsordningen. Såfremt den
selvstændige ved indtræden i virksomhedsordningen kan
sandsynliggøre, at al gælden vedrører
erhvervsmæssige udgifter, nulstilles indskudskontoen.
Indskyder den selvstændige privat
gæld i virksomhedsordningen, indskydes de tilhørende
renteudgifter også. Det er imidlertid ikke hensigten, at
selvstændige skal have fuldt fradrag ved opgørelsen af
den personlige indkomst for private renteudgifter. Der er derfor
indarbejdet et værn i virksomhedsordningen - rentekorrektion.
Kort sagt indebærer rentekorrektionen, at
fradragsværdien af private renteudgifter i
virksomhedsordningen bliver den samme som for lønmodtagere.
Det vil sige, at renteudgifterne af privat gæld i
virksomhedsordningen fratrækkes ved opgørelsen af
kapitalindkomsten og ikke ved opgørelsen af den personlige
indkomst.
Via opsparingsordningen har den
selvstændige mulighed for at opspare en del af virksomhedens
overskud med henblik på at udjævne svingende indkomster
samt at konsolidere og udvide virksomheden. Opsparingen sker ved,
at virksomhedens skattepligtige overskud beskattes med en
foreløbig virksomhedsskat svarende til selskabsskatten.
Ønsker den selvstændige at hæve det opsparede
overskud, kommer det opsparede overskud til beskatning i den
personlige indkomst. Den beregnede skat bliver nedsat med den
betalte virksomhedsskat, således at hævninger samlet
set beskattes som personlig indkomst. Det opsparede overskud er dog
alene udtryk for en postering i virksomhedsøkonomien. Der
stilles således ikke krav om, at opsparet overskud skal
være adskilt og placeret på en særskilt
konto.
Når den selvstændige er
indtrådt i virksomhedsordningen, skal overførsel af
værdier fra virksomheds- til privatøkonomien ske efter
en særlig rækkefølge -
hæverækkefølgen. Formålet er at sikre en
korrekt beskatning af overførte værdier samt sikre, at
opsparet overskud anses for hævet, før de oprindeligt
indskudte værdier i virksomheden.
3.2.
Baggrunden for udnyttelse af virksomhedsordningen
Skatteministeriet er blevet opmærksomt
på, at virksomhedsskattelovens regler om virksomhedsordningen
udnyttes på en sådan måde, at selvstændige,
som anvender ordningen, kan begrænse deres
skattebetalinger.
Grundlaget for den utilsigtede udnyttelse af
virksomhedsordningen skal findes i forskellen mellem virksomheds-
og personskatten, jf. tabel 3.2.1.
| Tabel
3.2.1. Forskellen mellem
virksomheds- og personskat | År | Virksomhedsskat | Højeste marginalskattesats
(personlig indkomst) | 1987 | 50,0 pct. | 68,7 pct. | 2014 | 24,5 pct. | 56,2 pct. | 2016 | 22,0 pct. | 56,2 pct. | Anm. : Den oplyste højeste
marginalskattesats for personlig indkomst for indkomståret
2016 forudsættes identisk med indkomståret 2014 og er
alene medtaget for at illustrere forskellen mellem
virksomhedsskatten og den højeste marginalskattesats for
personlig indkomst, når førstnævnte er fuldt
indfaset i 2016. | |
|
Kort fortalt er essensen, at de
selvstændige kan anvende foreløbigt beskattede midler
til private formål (privatforbrug), uden at dette
udløser personlig indkomstbeskatning. Den opnåede
skattebesparelse fremkommer som forskellen mellem de to
skattesatser.
Sædvanligvis vil den selvstændige
foretage hævninger af virksomhedens overskud til finansiering
af privatforbruget. Når virksomhedens overskud hæves
fra virksomhedsordningen, beskattes det hævede overskud som
personlig indkomst, jf. tabel 3.2.2., som indeholder et
regneeksempel for, hvorledes et virksomhedsoverskud normalt
beskattes, når hele virksomhedens overskud overføres
til privatøkonomien.
| Tabel
3.2.2. Regneeksempel på
beskatningssituationudenprivat
gæld i virksomhedsordningen | Virksomhedsøkonomi (kr.) | | Privatøkonomi (kr.) | Formue primo | 0 | | Formue primo | 0 | Overskud | 1.000.000 | | | | Overført til
privatøkonomi | -1.000.000 | ? | Indkomst | 1.000.000 | Virksomhedsskat | 0 | | Skat | -562.000 | Formue ultimo | 0 | | Formue ultimo (muligt privatforbrug) | 438.000 | Anm. : Der betales ikke
virksomhedsskat, fordi hele virksomhedens overskud anses for
overført til privatøkonomien. Hele indkomsten i
privatøkonomien forudsættes beskattet med den
højeste marginalskattesats (topskat). Den oplyste formue
ultimo i privatøkonomien vil kun være intakt, hvis den
ikke er brugt til privatforbrug. Et evt. privatforbrug vil derfor
skulle fratrækkes i den oplyste formue ultimo. | |
|
Regneeksemplet i tabel 3.2.2. viser et
forsimplet skatteregnskab for en selvstændig, som anvender
virksomhedsordningen efter de gældende regler. Hele
virksomhedens overskud overføres til den selvstændige,
hvor det beskattes som personlig indkomst. Skatten bliver i dette
tilfælde på 562.000 kr., og de resterende 438.000 kr.
kan anvendes til finansiering af privatforbrug.
3.3.
Udnyttelsen af virksomhedsordningen
3.3.1.
Privat gæld i virksomhedsordningen
Imidlertid kan den selvstændige ved
indskud af privat gæld i virksomhedsordningen begrænse
behovet for at hæve virksomhedens overskud til finansiering
af privatforbrug, jf. tabel 3.3.1.1., som viser, hvorledes et
virksomhedsoverskud beskattes, når der er foretaget indskud
af privat gæld, og virksomhedens overskud bruges til afdrag
på den private gæld.
| Tabel
3.3.1.1. Regneeksempel på
beskatningssituationmedprivat gæld i
virksomhedsordningen | Virksomhedsøkonomi (kr.) | | Privatøkonomi (kr.) | Formue primo | -780.000 | | Formue primo | 780.000 | Overskud | 1.000.000 | | | | Overført til
privatøkonomi | 0 | ? | Indkomst | 0 | Virksomhedsskat | -220.000 | | Skat | 0 | Formue ultimo | 0 | | Formue ultimo (muligt privatforbrug) | 780.000 | Anm. : Af fremstillingsmæssige
årsager er virksomhedsskatten placeret i
virksomhedsøkonomien, uanset at den selvstændige
teknisk set betaler virksomhedsskatten af privatøkonomien og
dermed kan overføre et beløb svarende hertil til
privatøkonomien uden skattemæssige konsekvenser. Det
er endvidere lagt til grund, at virksomhedens overskud ikke
overføres til privatøkonomien, og derfor spares op i
virksomhedsordningen, hvilket udløser virksomhedsskat.
Nettorenteudgifterne forudsættes forsimplende at være
nul, hvilket annullerer rentekorrektionen. Virksomhedsskatten er
fastsat til 22 pct. Den oplyste formue ultimo i
privatøkonomien vil kun være intakt, hvis den ikke er
brugt til privatforbrug. Et evt. privatforbrug vil derfor skulle
fratrækkes i den oplyste formue ultimo. | |
|
Regneeksemplet i tabel 3.3.1.1. viser et
forsimplet skatteregnskab for en selvstændig, som anvender
virksomhedsordningen efter de gældende regler. Inden den
selvstændige indtræder i virksomhedsordningen, optages
der et lån på 780.000 kr. Lånet deles herefter
op, således at gælden på 780.000 kr. indskydes i
virksomhedsordningen (virksomhedsøkonomien), og
låneprovenuet på 780.000 kr. placeres i
privatøkonomien. Da der kun indskydes privat gæld,
opstår den negative indskudskonto (dvs. den negative formue
på 780.000 kr.).
Den selvstændige får
efterfølgende et virksomhedsoverskud på 1.000.000 kr.,
men modsat situationen i tabel 3.2.2. har den selvstændige en
privat formue. Dermed har den selvstændige ikke behov for at
hæve virksomhedens overskud til finansiering af
privatforbruget.
Fordi den selvstændige undlader at
overføre virksomhedens overskud, skal der svares en
foreløbig virksomhedsskat af virksomhedens skattepligtige
overskud. Virksomhedsskatten bliver i dette tilfælde 220.000
kr., og de resterende 780.000 kr. bogføres på konto
for opsparet overskud. Den selvstændige har imidlertid en
gæld i virksomhedsøkonomien (den indskudte private
gæld) og kan anvende det opsparede overskud på 780.000
kr. til at indfri gælden på 780.000 kr. Resultatet er,
at virksomhedens formue er på 0 kr., uanset at virksomhedens
konto for opsparet overskud udviser et overskud på 780.000
kr.
Den private formue på 780.000 kr. kan i
løbet af året anvendes af den selvstændige til
at finansiere et privatforbrug.
De to regneeksempler, jf. tabel 3.2.2. og
3.3.1.1., viser, at selv om de to selvstændige har haft det
samme overskud i deres virksomheder og anvendt den samme
skatteordning, så har den ene haft 780.000 kr. til
privatforbrug, hvorimod den anden har haft 438.000 kr. til
privatforbrug.
I udgangspunktet har den selvstændige,
jf. tabel 3.3.1.1., en latent skat, der først skal betales,
når den selvstændige udtræder af
virksomhedsordningen eller det opsparede overskud hæves. Kan
den selvstændige ikke betale den latente skat på
udtrædelsestidspunktet, viser ovenstående, at
anvendelsen af virksomhedsordningen og indskud af privat gæld
heri har medført, at den selvstændige alene har svaret
skat på 22 pct. af den del af virksomhedens overskud, som
anvendes til afdrag på privat gæld i ordningen, modsat
hvad der ville gælde, hvis der ikke var indskudt privat
gæld i ordningen. Det bemærkes, at opsparet overskud i
virksomhedsordningen ikke er udtryk for tilstedeværelsen af
faktiske værdier i ordningen.
Under de gældende regler for
virksomhedsordningen kan indskud af privat gæld derfor anses
for at være en forlods hævning af en del af de kommende
indkomstårs overskud i virksomheden. Denne forlods
hævning undergives alene den lempeligere virksomhedsskat og
kommer ikke nødvendigvis til fuld beskatning i den
selvstændiges personlige indkomst.
3.3.2.
Sikkerhedsstillelse med aktiver i virksomhedsordningen
Selvstændige kan også udnytte
forskellen mellem virksomheds- og personskatten uden at foretage
indskud af privat gæld i virksomhedsordningen, jf. tabel
3.3.2.1, som viser et regneeksempel på, hvordan
virksomhedsordningen kan udnyttes, ved at aktiver i
virksomhedsordningen stilles til sikkerhed for gæld i
privatøkonomien.
| Tabel
3.3.2.1. Regneeksempel på
beskatningssituation med sikkerhedsstillelse for privat
gæld | Virksomhedsøkonomi (kr.) | | Privatøkonomi (kr.) | Formue primo | 0 | | Formue primo | 0 | Overskud | 1.000.000 | | | | Overført til
privatøkonomi | 0 | ? | Indkomst | 0 | Virksomhedsskat | -220.000 | | Skat | 0 | Opsparet overskud (stillet til
sikkerhed) | 780.000 | | Kassekredit (sikkerhed i opsparet
overskud) | -780.000 | Formue ultimo | 780.000 | | Formue ultimo | -780.000 | Anm. : Af fremstillingsmæssige
årsager er virksomhedsskatten placeret i
virksomhedsøkonomien, uanset at den selvstændige
teknisk set betaler virksomhedsskatten af privatøkonomien og
dermed kan overføre et beløb svarende hertil til
privatøkonomien uden skattemæssige konsekvenser. Det
er endvidere lagt til grund, at virksomhedens overskud ikke
overføres til privatøkonomien, og derfor spares op i
virksomhedsordningen, hvilket udløser virksomhedsskat.
Virksomhedsskatten er fastsat til 22 pct. Den oplyste formue ultimo
i privatøkonomien vil kun være den oplyste, hvis der
er sket et privatforbrug svarende til trækningsretten
på kassekreditten. | |
|
Regneeksemplet i tabel 3.3.2.1. viser et
forsimplet skatteregnskab for en selvstændig, som anvender
virksomhedsordningen. Den selvstændige undlader at
overføre virksomhedens overskud på 1.000.000 kr. til
privatøkonomien med den konsekvens, at virksomhedens
overskud anses for opsparet i virksomhedsordningen. Der skal derfor
betales 220.000 kr. i skat af det skattepligtige
virksomhedsoverskud. Det resterende virksomhedsoverskud
bogføres på konto for opsparet overskud.
Den selvstændige er imidlertid uden
privat formue, hvilket betyder, at privatforbruget skal finansieres
på anden vis, da der ikke ønskes at hæve af
virksomhedsordningens overskud mod betaling af personskat. Ved at
stille det opsparede overskud i virksomhedsordningen til sikkerhed
for gæld i privatøkonomien finansierer den
selvstændige sit løbende privatforbrug via eksempelvis
en kassekredit.
Kassekreditten er i princippet en spejling af
den driftskonto, hvor det opsparede overskud er placeret. Formelt
set forbliver det opsparede overskud i virksomhedsordningen, men
reelt må virksomhedens opsparede overskud anses for
hævet via optagelse af den selvstændiges private
korresponderende kassekredit, som overskuddet er stillet til
sikkerhed for. Den selvstændige kan foretage hævninger
på kassekreditten til privatforbrug, dog uden at
hævningerne beskattes som personlig indkomst.
Muligheden for at stille virksomhedens
overskud til sikkerhed for private lån giver de
selvstændige en væsentligt bedre skattemæssig
situation, end hvis de havde drevet virksomhed i et aktie- eller
anpartsselskab. Stiller et aktie- eller anpartsselskab sikkerhed
for en hovedaktionær, bliver hovedaktionæren beskattet
af et beløb svarende til sikkerhedsstillelsen.
Som det var tilfældet ovenfor, jf.
eksemplet med indskud af privat gæld i afsnit 3.3.1.,
så har den selvstændige alene udskudt den endelige
beskatning af virksomhedens overskud til tidspunktet, hvor det
hæves, eller vedkommende udtræder af
virksomhedsordningen. Den lavere virksomhedsskat bliver dog den
endelige skat, hvis den selvstændige ikke er i stand til at
betale den latente skat på tidspunktet for udtræden af
virksomhedsordningen. Det er tilfældet i regneeksemplet, hvor
der løbende etableres privat gæld svarende til det
opsparede overskud efter foreløbig beskatning.
I forarbejderne til den oprindelige lov om
virksomhedsordningen er det bl.a. anført, at
selvstændige kan optage private lån mod sikkerhed i
virksomhedens aktiver, uden at dette påvirker
indskudskontoen. Baggrunden herfor er, at der er tale om private
lån, hvorfor renteudgifterne vil være negativ
kapitalindkomst. Forarbejderne beskriver kun forholdet omkring den
skattemæssige behandling af renteudgifterne.
I forbindelse med Folketingets behandling af
lovforslag nr. L 107 om indkomstbeskatning af selvstændige
erhvervsdrivende i folketingssamlingen 1985-86 afgav
skatteministeren en række svar til Folketingets skatte- og
afgiftsudvalg vedrørende lovforslaget. Skatteministeren
svarede i relation til spørgsmål 8, at det forhold, at
en skattepligtig, der er omfattet af virksomhedsordningen, optager
et lån mod sikkerhed i et aktiv, der er indskudt i
virksomheden, ikke i sig selv indebærer, at lånet
automatisk henføres til virksomhedsøkonomien. Den
skattepligtige kan som udgangspunkt selv afgøre, om
lånet skal henføres til virksomhedsøkonomien
eller til privatøkonomien. Skatteministeren anførte
endvidere i et delsvar til spørgsmål 8, at når
gælden betragtes som privat gæld og anvendes til
anskaffelse af et privat aktiv, påvirker transaktionerne ikke
virksomheden og derved hverken indskudskontoen, konto for opsparet
overskud eller konto for afkastgrundlag.
Der ses ikke at foreligge retspraksis omkring
den anførte model med sikkerhedsstillelse, så
retstilstanden er uafklaret.
3.3.3.
Rentekorrektion
De selvstændige kan endvidere udnytte
rentekorrektionens manglende effektivitet. Efter de gældende
regler beregnes rentekorrektionen på baggrund af en
kapitalafkastsats. Denne kapitalafkastsats er i princippet udtryk
for en afkastsats og ikke en lånesats, hvilket betyder, at
rentekorrektionens effektivitet ikke virker efter hensigten.
Teknikken i rentekorrektionen er illustreret i tabel 3.3.3.1.
| Tabel
3.3.3.1. Regneeksempel på
virkningen af rentekorrektion | Forudsætninger | Kr. | Privat gæld | 5.000.000 | Rentesats 5 pct. p.a. | 250.000 | | | Skatteværdi af renter, når de
er placeret i privatøkonomien (30,6 pct.) | 76.500 | Skatteværdi af renter, når de
er placeret i virksomhedsordningen (56,2 pct.) | 140.500 | Forskel i skatteværdi | 64.000 | | | Rentekorrektion | | Forøgelse af personlig indkomst 5
pct. af gæld | 250.000 | Nedsættelse af kapitalindkomst 5 pct.
af gæld | -250.000 | Ændring af skattepligtig
indkomst | 0 | | | Skat af forøget personlig indkomst
(56,2 pct.) | 140.500 | Skatteværdi af øget
rentefradrag (30,6 pct.) | -76.500 | Ændring i skat netto som følge
af rentekorrektion | 64.000 | Anm. : I regneeksemplet ses der bort
fra, at skatteværdien af renteudgifter op til 50.000 kr.
årligt har en skatteværdi på 33,6 pct. Af hensyn
til enkelhed er der anvendt en rentekorrektionssats svarende til
lånerenten. | |
|
Med gælden placeret i
virksomhedsordningen reduceres den personlige indkomst fra
virksomheden, således at renteudgifterne har en
skatteværdi på op til 56,2 pct., mens
skatteværdien af renteudgifterne over 50.000 kr. ville
udgøre 30,6 pct. (2014), hvis gælden var placeret i
privatøkonomien.
Rentekorrektionen neutraliserer denne
skattemæssige fordel ved at forøge den personlige
indkomst med korrektionsbeløbet. Samtidig forøges
fradraget for renteudgifter med et tilsvarende beløb,
således at rentekorrektionen ikke påvirker
størrelsen af den skattepligtige indkomst. Hermed kommer
situationen til at svare til den, som ville være
gældende, hvis lånet havde været placeret i
privatøkonomien.
Rentekorrektionens effektivitet afhænger
dog af, at det beregnede rentekorrektionsbeløb nogenlunde
svarer til de faktiske indskudte private renteudgifter. I det
omfang rentekorrektionen er mindre end de faktiske private
renteudgifter, opnår den selvstændige en
skattemæssig fordel ved at have placeret renteudgifterne i
virksomhedsøkonomien.
4.
Lovforslaget
4.1. Privat
gæld i virksomhedsordningen
Det foreslås, at muligheden for at lade
virksomhedens overskud blive opsparet i virksomhedsordningen mod
betaling af en foreløbig virksomhedsskat begrænses til
tilfælde, hvor indskudskontoens saldo er nul eller positiv.
Herved sikres det, at selvstændige ikke kan indskyde privat
gæld med henblik på at bruge virksomhedens midler til
at afdrage på gælden og dermed indirekte foretage en
forlods hævning af kommende indkomstårs overskud i
virksomheden uden beskatning som personlig indkomst.
Indskudskontoen kan imidlertid også
blive negativ af andre årsager end ved indskud af privat
gæld og på andre tidspunkter end ved tidspunktet for
den selvstændiges indtræden i virksomhedsordningen.
Dette kan eksempelvis forekomme, hvis den selvstændiges
hævninger overstiger overskuddene. Sådanne situationer
vil også være omfattet af den foreslåede
bestemmelse.
Muligheden for at spare op i
virksomhedsordningen begrænses kun i de situationer, hvor
indskudskontoen er negativ. De eksisterende regler omkring indskud
af gæld i virksomhedsordningen ændres ikke, men det vil
efter indførelsen af den foreslåede bestemmelse
være mindre attraktivt for selvstændige at indskyde
privat gæld i ordningen, hvor dette medfører, at
indskudskontoen bliver negativ.
Uanset den foreslåede bestemmelse, vil
det fortsat være muligt at have privat gæld i
virksomhedsordningen og samtidig bevare opsparingsmuligheden i
ordningen, når blot indskudskontoen ikke bliver negativ.
Sådanne situationer forekommer, når den
selvstændige eksempelvis indskyder flere
erhvervsmæssige aktiver end passiver, uanset at
sidstnævnte kun er privat gæld. Der vil derfor fortsat
forekomme tilfælde, hvor den selvstændige kan spare
virksomhedens overskud op i virksomhedsordningen, uanset at
vedkommende har indskudt privat gæld.
Indtræder den selvstændige i
virksomhedsordningen, og er den opgjorte indskudskonto negativ, kan
den selvstændige anmode om at få indskudskontoen
nulstillet. Indskudskontoen nulstilles, hvis den selvstændige
kan dokumentere eller sandsynliggøre, at der kun
indgår erhvervsmæssig gæld f.eks. anvendt til at
finansiere virksomheden.
4.2.
Sikkerhedsstillelse med aktiver i virksomhedsordningen
Det foreslås, at den selvstændige
skal anses for at have overført værdier fra
virksomhedsordningen til privatøkonomien, hvis aktiver, der
indgår i virksomhedsordningen, fra og med lovforslagets
fremsættelse stilles til sikkerhed for gæld, der ikke
indgår i virksomhedsordningen. Herved sikres det, at
selvstændige ikke kan omgå
hæverækkefølgen og overføre
værdier, uden at der sker endelig beskatning.
Den foreslåede bestemmelse skal ses i
forhold til de regler, der gælder for aktie- og
anpartsselskaber. Ifølge ligningslovens § 16 E
anses en hovedaktionær for at have foretaget en hævning
uden tilbagebetalingspligt fra et aktie- eller anpartsselskaber til
sig selv, hvis selskabets aktiver stilles til sikkerhed for
hovedaktionærens private gæld. Grundlæggende er
der tale om den samme situation, og den foreslåede
bestemmelse sikrer, at den selvstændige ikke stilles
anderledes, end hvis vedkommende havde drevet sin virksomhed i
selskabsform.
Det foreslås endvidere, at muligheden
for at lade virksomhedens overskud blive opsparet i
virksomhedsordningen mod betaling af en foreløbig
virksomhedsskat begrænses, hvis selvstændige ved
lovforslagets fremsættelse har stillet aktiver, der
indgår i virksomhedsordningen, til sikkerhed for gæld,
der ikke indgår i virksomhedsordningen. Herved sikres det, at
selvstændige, der har stillet virksomhedens overskud til
sikkerhed for privat gæld, ikke bliver stillet anderledes end
selvstændige, der har indskudt privat gæld i
virksomhedsordningen.
De foreslåede bestemmelser forhindrer
ikke den selvstændige i at stille aktiver, der indgår i
virksomhedsordningen, til sikkerhed for gæld, der også
indgår i virksomhedsordningen. Når gælden
betragtes som erhvervsgæld og anvendes til anskaffelse af et
erhvervsaktiv, påvirker transaktionen ikke indskudskontoen,
da der ikke sker overførsler mellem virksomhedsordningen og
den skattepligtiges privatøkonomi. Den selvstændiges
mulighed for at optage erhvervsmæssig gæld til f.eks.
finansiering af virksomheden og stille virksomhedens aktiver til
sikkerhed begrænses derfor ikke.
4.3.
Rentekorrektion
Det foreslås, at rentesatsen til
beregning af rentekorrektionen udskilles fra kapitalafkastsatsen,
således at rentekorrektion skal beregnes på baggrund af
en særskilt rentekorrektionssats.
En ændring af rentesatsen til beregning
af rentekorrektion vil sikre rentekorrektionens effektivitet og
medføre, at det er mindre attraktivt at indskyde privat
gæld i virksomhedsordningen.
Det foreslås, at rentekorrektionssatsen
forhøjes med effektivt 3 procentpoint i forhold til, hvordan
kapitalafkastsatsen opgøres i dag.
4.4.
Bagatelgrænse
Som en overgangsregel foreslås en
bagatelgrænse, som sikrer, at selvstændige, hvor summen
af den nominelle værdi af en negativ saldo på
indskudskontoen og en sikkerhedsstillelse ikke overstiger 100.000
kr. ved lovforslagets fremsættelse, fortsat vil have mulighed
for at spare op i virksomhedsordningen mod betaling af den
foreløbige virksomhedsskat.
Den selvstændige vil dog blive
afskåret fra at spare op i virksomhedsordningen mod betaling
af den foreløbige virksomhedsskat, hvis vedkommende efter
lovforslagets fremsættelse forøger den negative saldo
på indskudskontoen uanset, at saldoen ikke overstiger den
anførte beløbsgrænse. Den selvstændige
kan derfor alene nedbringe den negative saldo på
indskudskontoen, hvis vedkommende ønsker at bevare
muligheden for at spare op i virksomhedsordningen mod betaling af
den foreløbige virksomhedsskat.
Muligheden for at spare virksomhedens overskud
op i virksomhedsordningen mod betaling af den foreløbige
virksomhedsskat bortfalder ligeledes, hvis indskudskontoens saldo
bliver negativ i det indkomstår, hvor lovforslaget
fremsættes, da det ikke skal være muligt for den
selvstændige at udnytte bagatelgrænsen på 100.000
kr.
5.
Økonomiske konsekvenser for det offentlige
5.1.
Indledning
Den foreslåede ophævelse af
muligheden for at foretage virksomhedsopsparing, når der
foreligger en negativ indskudskonto eller sikkerhedsstillelse for
privat gæld, indebærer, at en større del af det
samlede virksomhedsoverskud fremover vil blive beskattet efter de
almindelige skatteregler frem for at blive opsparet til lav
skattesats. Tilsvarende gælder, når aktiver, der
indgår i virksomhedsordningen, stilles som sikkerhed for
lån, der ikke indgår i ordningen. Reduktionen af
virksomhedsopsparingen vil indebære et umiddelbart merprovenu
på kort sigt.
Som udgangspunkt indebærer beskatning
som virksomhedsopsparing en (potentiel langvarig) skatteudskydelse,
idet der sker fuld beskatning af de opsparede beløb,
når de hæves. Det er dog formodningen, at de
selvstændige, som har anvendt virksomhedsordningen på
en utilsigtet måde, ikke alle vil have de nødvendige
midler til at betale den latente skat, når de på et
tidspunkt træder ud af ordningen. I det omfang, dette er
tilfældet, vil det umiddelbare merprovenu på kort sigt
også svare til det umiddelbare merprovenu på langt
sigt.
Den foreslåede forhøjelse af
rentekorrektionssatsen vil indebære en forøgelse af
rentekorrektionsbeløbene vedrørende privat gæld
i virksomhedsordningen. Dette vil medføre et merprovenu,
idet en større del af indkomsten vil blive beskattet som
personlig indkomst i stedet for som kapitalindkomst.
Det er forbundet med stor usikkerhed at
skønne over de provenumæssige konsekvenser af
forslaget. Der er bl.a. usikkerhed om, hvordan de
selvstændigt erhvervsdrivende vil tilpasse deres
adfærd. Herunder f.eks. i forhold til, hvor store
beløb der fremadrettet vil blive hævet og beskattet
som personlig indkomst, samt i hvilket tempo dette vil ske. Hertil
kommer, at SKATs registre ikke indeholder detaljerede oplysninger
vedrørende forhold i virksomhedsordningen. Det er
således ikke muligt direkte at udsøge skattepligtige
med negativ indskudskonto. Dette bevirker, at det ikke er muligt at
skønne over de provenumæssige konsekvenser af
indgrebet med samme sikkerhed, som det normalt er tilfældet
på personskatteområdet.
Til brug for en vurdering af indgrebets
provenumæssige konsekvenser er der opstillet en regnemodel,
hvor det selvangivne kapitalafkast sammenholdes med et forventet
kapitalafkast opgjort ud fra det samlede opsparede
virksomhedsoverskud. Uden den utilsigtede udnyttelse vil opsparing
i virksomheden afspejle sig i en forøgelse af aktiverne i
virksomhedsordningen og dermed i kapitalafkastgrundlaget. Hvis
kapitalafkastgrundlaget er lavere end den akkumulerede
virksomhedsopsparing (efter virksomhedsskat), indikerer det, at der
foreligger en negativ indskudskonto.
Hvis kapitalafkastet er nul, samtidig med at
der foreligger en betydelig virksomhedsopsparing, kan dette ses som
udtryk for, at der ikke er værdier i virksomhedsordningen
trods opsparing. Dette indikerer, at der er tale om en mere
planlagt udnyttelse af ordningen.
Med de anvendte forudsætninger
skønnes det, at indgrebet mod utilsigtet udnyttelse af
virksomhedsordningen over perioden 2014-2017 vil medføre et
samlet umiddelbart merprovenu på ca. 0,8-0,9 mia. kr.
årligt, jf. tabel 5.5.1. nedenfor. Skønnet er som
nævnt forbundet med stor usikkerhed.
5.2. Direkte
provenuvirkning af begrænsningen i opsparingsmuligheden
I alt anvendte ca. 175.000 selvstændige
i 2012 virksonhedsordningen, hvoraf ca. 44.000 selvstændige
foretog opsparing.
Til brug for et skøn for merprovenuet
ved afskaffelsen af den mere planlagte udnyttelse er der i SKATs
registre udsøgt de personer, der i 2012 foretog en
virksomhedsopsparing på mere end 300.000 kr., samtidig med at
kapitalafkastet var nul, og den personlige indkomst var under
400.000 kr. (topskattegrænsen). Formodningen er her, at
kombinationen af en høj årlig virksomhedsopsparing,
intet kapitalafkast og en lav personlig indkomst indikerer, at der
kan være tale om en utilsigtet udnyttelse.
Det drejer sig om ca. 2.000 personer med en
samlet opsparing på 1.775 mio. kr. i 2012. Indgrebet vil
medføre, at denne indkomst fremover beskattes på
normal vis i stedet for som virksomhedsopsparing. Det umiddelbare
merprovenu herved skønnes samlet at andrage ca. 600 mio. kr.
fra og med 2016 (2014-niveau). I 2015, hvor virksomhedsskattesatsen
udgør 23,5 pct., skønnes merprovenuet at
udgøre ca. 575 mio. kr. (2014-niveau). Endelig
skønnes merprovenuet i 2014, hvor virksomhedsskattesatsen
udgør 24,5 pct., og lovforslaget har virkning for ca. 7
måneder, at udgøre ca. 325 mio. kr., jf. tabel 5.5.1.
nedenfor.
Der betales først arbejdsmarkedsbidrag
af indkomst, som opspares i virksomhedsordningen, når
opsparingen hæves og indgår i den personlige indkomst.
Derfor vil reduktionen af virksomhedsopsparingen som følge
af indgrebet øge grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag. Dette
indebærer endvidere, at den personlige indkomst stiger med 92
pct. af nedgangen i virksomhedsopsparingen. Da
virksomhedsopsparingen indgår i det kommunale
udskrivningsgrundlag uden fradrag af arbejdsmarkedsbidrag, vil
nedgangen i virksomhedsordningen på kort sigt reducere det
kommunale udskrivningsgrundlag med det hertil svarende
arbejdsmarkedsbidrag. For indkomståret 2014 skønnes
mindreprovenuet for kommunerne at andrage ca. 20. mio. kr. og for
indkomståret 2015 og følgende indkomstår ca. 40
mio. kr., jf. nedenfor. Det statslige merprovenu er tilsvarende
større.
Skønnet ovenfor omfatter ikke den
utilsigtede udnyttelse gennem modellen med låntagning i
privatøkonomien med sikkerhed i aktiver i
virksomhedsordningen. Der er imidlertid ikke holdepunkter for at
vurdere denne udnyttelse, hvorfor der ikke er beregnet et
merprovenu herfra. Det trækker isoleret set i retning af en
vis undervurdering af lovforslagets provenuvirkning.
Det opsparede virksomhedsoverskud er kun en
postering i virksomhedsøkonomien, og den utilsigtede
udnyttelse har reelt medført, at det opsparede overskud
allerede er hævet af den selvstændige. Den utilsigtede
udnyttelse af virksomhedsordningen kan derfor betyde, at den
selvstændige ikke har midlerne til at betale den endelige
skat, når det opsparede overskud en gang i fremtiden
hæves, og der skal ske fuld beskatning.
Den selvstændige kan desuden opretholde
virksomhedsordningen ved anskaffelse af mindre
erhvervsmæssige aktiver, indtil vedkommende afgår ved
døden. Opretholdes virksomhedsordningen indtil dette
tidspunkt, og efterlades der ikke midler til betaling af den
latente skat, må den foreløbige virksomhedsskat anses
for at blive den endelige skat med den konsekvens, at den
selvstændige har sparet forskellen mellem virksomheds- og
personskatten. Dette må på sigt antages at være
tilfældet for en stor del af denne gruppe
selvstændige.
I det omfang de selvstændige kan betale
den latente skat, reduceres det varige merprovenu, da der så
alene vil være tale om en skatteudskydelse. Der er ikke
holdepunkter for at skønne over, hvor stor en del af den
latente skat fra denne udnyttelse af virksomhedsordningen, som vil
blive betalt. Ved opgørelsen af det varige merprovenu er det
beregningsmæssigt antaget, at 30 pct. af den udskudte skat
vil blive betalt under gældende regler. Dette afspejler
på den ene side, at udnyttelsen er i en
»opstartsfase«, således at de udskudte skatter er
af et overskueligt omfang, og på den anden side, at der uden
indgrebet må forventes at blive sat betydelige kræfter
ind på at udvikle modeller til fjernelse af den udskudte
skat.
Med denne antagelse udgør det varige
merprovenu fra indgrebet for denne gruppe af selvstændige ca.
475 mio. kr. årligt før tilbageløb.
5.3.
Provenuvirkning vedrørende udligning af negativ
indskudskonto
Bortfaldet af opsparingsmuligheden for
skattepligtige med negativ saldo på indskudskontoen ud over
100.000 kr. vil endvidere medføre et merprovenu fra andre
skattepligtige med negativ indskudskonto, men med positivt
kapitalafkastgrundlag. Disse vil dog kunne imødegå
bortfaldet af opsparingsmuligheden ved at udligne den negative
indskudskonto med et yderligere indskud.
Hvis de skattepligtige vælger at udligne
den negative indskudskonto ved at indskyde frie midler fra
privatøkonomien eller at overføre gældsposter
fra virksomhedsordningen til privatøkonomien, vil forslaget
som udgangspunkt ikke have større provenumæssige
konsekvenser, da der ikke sker hævninger, og det
nuværende opsparingsniveau kan opretholdes.
Vælger de skattepligtige derimod at
hæve allerede foretagen virksomhedsopsparing for at udligne
den negative indskudskonto, vil der allerede i 2014, hvor de nye
krav for virksomhedsopsparing træder i kraft, fremkomme et
merprovenu. Merprovenuet vil dog blive modsvaret af et
mindreprovenu på et senere tidspunkt som følge af
mindre hævninger af opsparet overskud, således at
forslaget medfører, at staten får en rentefordel
vedrørende denne gruppe på grund af fremrykningen.
Vælger den skattepligtige alternativt at
stoppe med virksomhedsopsparingen i en periode og indskyde
efter-skatbeløbet af de øgede hævninger af det
løbende virksomhedsoverskud, vil indgrebet medføre et
merprovenu i en årrække efter indgrebets
indførelse. Merprovenuet vil dog blive modsvaret af et
mindreprovenu på et senere tidspunkt som følge af
mindre hævninger af opsparet overskud, således at
forslaget varigt set medfører, at staten får en
rentefordel vedrørende denne gruppe.
Til brug for et skøn over de
provenumæssige konsekvenser af indgrebet er der foretaget en
udsøgning af selvstændige med virksomhedsopsparing i
2012, hvor kapitalafkastgrundlaget er positivt, men mindre end
forventet på baggrund af virksomhedsopsparingen.
Udsøgningen peger på samlede negative indskudskonti
hos denne gruppe på i størrelsesordenen ca. 4,9 mia.
kr. primo 2012.
Det er i beregningerne nedenfor lagt til
grund, at disse selvstændige så vidt muligt vil
søge at opretholde adgangen til virksomhedsopsparing ved at
udligne den negative indskudskonto. Det er meget usikkert, i
hvilket omfang de selvstændige vil vælge at foretage
udligningen via indskud af beskattede midler (kontante
indskud/overførsel af gæld fra virksomhedsordningen
til privatøkonomien), via allerede opsparede midler i
virksomhedsordningen eller via bortfald af fremtidig opsparing.
Antages det beregningsteknisk, at halvdelen af udligningen sker
uden skattemæssige konsekvenser, mens den resterende halvdel
består af lige dele hævninger af gammelt overskud og af
reduceret fremtidig opsparing, vil det samlede engangsprovenu
udgøre ca. 650 mio. kr. (2014-niveau). Heraf er 500 mio. kr.
skønsmæssigt henført til 2014, hvor indgrebet
træder i kraft, 100 mio. kr. er henført til 2015, og
50 mio. kr. er henført til 2016.
Som følge af fremrykningen af
betalingen af arbejdsmarkedsbidraget, jf. beskrivelsen i afsnit
5.2. vil det statslige merprovenu i 2014 udgøre ca. 535 mio.
kr., mens der vil fremkomme et kommunalt mindreprovenu på ca.
35 mio. kr.
Der er imidlertid tale om en fremrykning af
hævninger af opsparet overskud, således at forslaget
varigt set alene indebærer en rentefordel for staten. Det
varige merprovenu før tilbageløb udgør ca. 5
mio. kr. årligt.
5.4.
Forhøjelse af rentesatsen i rentekorrektionen
I 2012, hvor rentekorrektionssatsen udgjorde 1
pct., udgjorde rentekorrektionen ca. 325 mio. kr. Med en antaget
gennemsnitlig forskel i beskatningen af personlig indkomst og
kapitalindkomst på 20 procentpoint medførte
rentekorrektionen et provenu på ca. 65 mio. kr.
En forhøjelse af satsen med 3
procentpoint skønnes at medføre et merprovenu
på ca. 175 mio. kr. (2014-niveau). Der er her taget hensyn
til, at rentekorrektionsbeløbet højst kan
udgøre et beløb svarende til virksomhedens
nettorenteudgifter. Det mindsker provenuvirkningen ved
forhøjelsen af satsen.
5.5.
Sammenfatning
Provenuvirkningen af de enkelte elementer er
opsummeret i 2014-niveau i tabel 5.5.1. nedenfor.
| Tabel
5.5.1. Provenuvirkning af indgreb
mod utilsigtet udnyttelse af virksomhedsordningen | Mio. kr. (2014-niveau) | Varig virkning | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | Finansår 2014 | Stop for utilsigtet udnyttelse af
virksomhedsordningen | 475 | 325 | 575 | 600 | 600 | 250 | Afledt provenuvirkning | 5 | 500 | 125 | 25 | 0 | 400 | Forhøjelse af rentesatsen i
rentekorrektionen | 175 | 0 | 175 | 175 | 175 | 0 | I alt umiddelbar
provenuvirkning | 655 | 825 | 875 | 800 | 775 | 650 | heraf kommuneskat | - | -60 | -45 | -45 | -40 | - | I alt provenuvirkning efter
tilbageløb | 500 | 625 | 650 | 625 | 575 | - | I alt provenuvirkning
efter tilbageløb og adfærd | 450 | 550 | 575 | 550 | 525 | - | | | | | | | |
|
Finansårsvirkningen i 2014
skønnes at andrage ca. 650 mio. kr. og i 2015 ca. 850 mio.
kr. Det er herved lagt til grund, at mange selvstændige
tilpasser deres skattebetaling gennem frivillige indbetalinger
sidst på året for at undgå rentetillægget,
som pålægges betaling efter årets
udløb.
Lovforslaget har ingen umiddelbare
økonomiske konsekvenser for kommunerne for
indkomståret 2014. For de kommuner, der har valgt at anvende
det udmeldte statsgaranterede udskrivningsgrundlag ved
budgetteringen af indkomstskatterne for 2014, gælder, at
ændringer af skattelovgivningen, der vedtages efter
fastsættelsen af det statsgaranterede grundlag, ikke
får økonomiske konsekvenser. For de kommuner, der har
valgt at selvbudgettere udskrivningsgrundlagene for 2014 (Aarhus og
Vallensbæk), vil lovforslagets virkninger på det
kommunale skatteprovenu blive neutraliseret. Det sker i forbindelse
med efterreguleringen af skatteprovenuet for 2014, der foretages i
2017, hvor udskrivningsgrundlaget korrigeres for effekterne af
nærværende lovforslag, jf. også
bemærkningerne til lovforslagets § 3.
Tilsvarende gælder for 2015, hvor
lovforslagets virkning af tidsmæssige grunde ikke er
indregnet i det statsgaranterede udskrivningsgrundlag. For de
kommuner, der vælger at selvbudgettere i 2015, vil
korrektionen som følge af indgrebet blive indarbejdet i den
normale efterregulering for 2015 i 2018, jf. også
bemærkningerne til lovforslagets § 3.
Lovforslaget har ingen provenumæssige
konsekvenser for regionerne.
6.
Administrative konsekvenser for det offentlige
Det vurderes, at lovforslagets ændringer
af virksomhedsskatteloven medfører administrative
konsekvenser. De administrative konsekvenser skønnes at
udgøre ca. 4 årsværk i hvert af årene 2016
og 2017.
Der indføres to nye
selvangivelsesfelter. I felterne angives indskudskontoen og
eventuel sikkerhedsstillelse for gæld, der ikke indgår
i virksomhedsordningen. Hermed kan der bl.a. oprettes systemiske
kontroller, der hindrer opsparing i virksomhedsordningen,
såfremt indskudskontoen er negativ, eller der er stillet
sikkerhed for gæld.
Indførelsen af to nye
selvangivelsesfelter kræver bl.a. systemtilretning af
SLUT-systemet, TastSelv, SA-Pro m.v. Det skønnes, at de
samlede engangsomkostninger til systemtilretning vil beløbe
sig til i alt ca. 3,5 mio. kr. Hertil kommer øgede
årlige driftsudgifter på i alt ca. 0,35 mio. kr.
7.
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget skønnes ikke at have
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, da
rammebetingelserne for de selvstændige ikke påvirkes.
Forslaget vil dog indebære en normalisering af
skattebetalingen for de selvstændige, der har udnyttet
ordningen på en utilsigtet måde. Normaliseringen af
skattebetalingen sker i de selvstændiges
privatøkonomi.
8.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget skønnes ikke varigt at
have administrative konsekvenser for erhvervslivet. I forbindelse
med lovens ikrafttrædelse kan det være forbundet med
administrative konsekvenser for erhvervslivet at udarbejde
delårsopgørelser, fordi en række af
lovforslagets elementer får virkning fra og med lovforslagets
fremsættelse. Lovforslaget er i forbindelse med
fremsættelsen sendt i høring hos
Erhvervsstyrelsen/Team Effektiv Regulering (TER).
9.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget skønnes ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne.
10.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
11.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
12.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag er ikke forinden
fremsættelsen sendt i høring, da der er tale om at
hindre selvstændiges utilsigtede udnyttelse af
virksomhedsordningen, samt da der skønnes at være
mulighed for at foretage hamstring. Det er vurderingen, at der i
særlig grad vurderes at være en forøget risiko
for hamstring vedrørende tilfælde, hvor aktiver, der
indgår i virksomhedsordningen, stilles til sikkerhed for
gæld, der ikke indgår i ordningen.
Lovforslaget er samtidig med
fremsættelsen sendt i høring med frist den 9. juli
2014 hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, AE Rådet, AgroSkat as,
ATP, Børsmæglerforeningen, CEPOS, Cevea, Danmarks
Rederiforening, Danmarks Skibskreditfond, Dansk
Aktionærforening, Dansk Byggeri, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk
Iværksætterforening, Danske Advokater, Danske Regioner,
Den Danske Fondsmæglerforening, Den danske
Skatteborgerforening, DI, DVCA, Ejendomsforeningen Danmark,
Ejerlederne, Erhvervsstyrelsen - Team Effektiv Regulering, Finans
& Leasing, Finansrådet, FSR - danske revisorer,
Forsikring & Pension, Horesta,
Håndværksrådet, InvesteringsForeningsRådet,
KL, Kraka, Landbrug & Fødevarer, Lokale
Pengeinstitutter, Nasdaq OMX København A/S, Nationalbanken,
Realkreditforeningen, Realkreditrådet, SRF Skattefaglig
Forening, Videncentret for Landbrug og VP Securities A/S.
| | | 13. Sammenfattende skema | | | | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget skønnes at
medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 0,8 mia. kr.
i indkomståret 2014 og ca. 0,9 mia. kr. i indkomståret
2015. Efter tilbageløb og adfærd skønnes det
varige merprovenu at udgøre ca. 0,5 mia. kr. | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Det vurderes, at lovforslagets
ændringer af virksomhedsskatteloven medfører
administrative konsekvenser, der skønnes til at
udgøre ca. 4 årsværk i hvert af årene 2016
og 2017. De samlede engangsomkostninger skønnes til i alt
ca. 3,5 mio. kr. Hertil kommer øgede årlige
driftsudgifter på samlet ca. 0,35 mio. kr. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Lovforslaget skønnes ikke varigt at
have administrative konsekvenser for erhvervslivet. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Det foreslås, at satsen til beregning af
rentekorrektion efter virksomhedsskattelovens § 11
udskilles fra kapitalafkastsatsen til en særskilt rentesats
kaldet rentekorrektionssatsen. Rentekorrektionssatsen
foreslås indført i en ny § 9 a i
virksomhedsskatteloven og skal anvendes til beregning af
rentekorrektion efter virksomhedsskattelovens § 11 i
stedet for kapitalafkastsatsen efter virksomhedsskattelovens
§ 9. Kapitalafkastsatsen skal fortsat anvendes til
beregning af kapitalafkast.
Det foreslås, at rentekorrektionssatsen
skal beregnes på samme grundlag som kapitalafkastsatsen, jf.
henvisningen i 2. pkt. til, at rentekorrektionssatsen
opgøres efter virksomhedsskattelovens § 9, 2.-5.
pkt. Dette indebærer, at rentekorrektionssatsen skal beregnes
på grundlag af et simpelt gennemsnit af den af Danmarks
Nationalbank opgjorte kassekreditrente for ikke-finansielle
selskaber i de første 6 måneder af det til
indkomståret svarende kalenderår. Den af Nationalbanken
opgjorte månedlige kassekreditrente for ikke-finansielle
selskaber opgøres i henhold til Den Europæiske
Centralbanks forordning (EF) nr. 63/2002 af 20. december 2001
vedrørende statistik over de monetære finansielle
institutioners rentesatser på indlån fra og udlån
til husholdninger og ikke-finansielle selskaber (ECB/2001/18). Den
af Nationalbanken opgjorte månedlige kassekreditrente for
ikke-finansielle selskaber opgøres som et vægtet
gennemsnit af den effektive rentesats for den udestående
lånemasse opgjort med to decimaler. Det simple gennemsnit
opgøres med én decimal.
Det foreslås, at den opgjorte sats
dernæst oprundes til nærmeste hele procentsats, jf. det
foreslåede § 9 a, 3. pkt. Ydermere kan den
beregnede rentekorrektionssats ikke være mindre end nul, jf.
det foreslåede § 9 a, 4. pkt.
Kapitalafkastsen offentliggøres af
SKAT. SKAT vil fremadrettet offentliggøre den
foreslåede rentekorrektionssats på samme tidspunkt som
kapitalafkastsatsen. Kapitalafkastsatsen offentliggøres
normalt i august måned. At de to satser offentliggøres
på samme tidspunkt vil sikre, at både skattepligtige,
der anvender kalenderårsregnskab, og skattepligtige med
forskudt indkomstår, vil kende den foreslåede
rentekorrektionssats mere end et halvt år forud for, at
satsen skal anvendes ved udfyldelse af selvangivelsen.
Til nr.
2
Efter den foreslåede § 10,
stk. 6, i virksomhedsskatteloven skal den skattepligtige anses
for at have foretaget en overførsel fra virksomhedsordningen
til privatøkonomien, hvis vedkommende stiller aktiver, der
indgår i virksomhedsordningen, til sikkerhed for gæld,
der ikke indgår i virksomhedsordningen. Det overførte
beløb svarer til størrelsen af den stillede
sikkerhed.
Det overførte beløb anses for
overført i overensstemmelse med
hæverækkefølgen i virksomhedsskattelovens
§ 5. Overstiger størrelsen af den stillede
sikkerhed det opsparede overskud i virksomhedsordningen, anses
indestående på indskudskontoen for overført til
den skattepligtige. Overføres der værdier fra
virksomhedsordningen til privatøkonomien ud over opsparet
overskud og indestående på indskudskontoen, finder
virksomhedsskattelovens § 11 om rentekorrektion
anvendelse.
Den foreslåede bestemmelse
begrænser ikke muligheden for at stille aktiver, der
indgår i virksomhedsordningen, til sikkerhed for gæld,
der indgår i virksomhedsordningen. Den skattepligtige vil
derfor godt kunne optage et lån, hvor både
låneprovenu og den tilhørende gæld er placeret i
virksomhedsordningen.
Den skattepligtige vil derimod ikke kunne
stille aktiver, der indgår i virksomhedsordningen, til
sikkerhed for gæld, der tilhører tredjemand.
Den foreslåede bestemmelse finder
også anvendelse på tilfælde, hvor der sker
forhøjelse af sikkerhedsstillelser, der eksisterer ved
lovforslagets fremsættelse, og hvor forhøjelsen sker
efter fremsættelsen. Det er dog kun den efterfølgende
forhøjelse af sikkerhedsstillelsen, der omfattes af den
foreslåede bestemmelse. Er der eksempelvis stillet sikkerhed
for 750.000 kr. ved lovforslagets fremsættelse, og
forhøjes sikkerhedsstillelsen med 250.000 kr.
efterfølgende, så der er stillet 1.000.000 kr. til
sikkerhed, anses kun forhøjelsen, svarende til 250.000 kr.,
for overført fra virksomhedsordningen til den
skattepligtiges privatøkonomi.
Den foreslåede bestemmelse omfatter
også tilfælde, hvor den skattepligtige tilbagekalder en
sikkerhedsstillelse for gæld, der ikke indgår i
virksomhedsordningen, for så at stille en tilsvarende
sikkerhed for den samme gæld umiddelbart efter. Den
foreslåede bestemmelse gælder uanset, at den
oprindelige sikkerhedsstillelse eksisterede ved lovforslagets
fremsættelse. Er der eksempelvis stillet sikkerhed for
250.000 kr. ved lovforslagets fremsættelse, og tilbagekaldes
denne sikkerhedsstillelse efterfølgende, vil en
efterfølgende sikkerhedsstillelse blive omfattet af
bestemmelsen. Dette gælder, uanset, at den senere
sikkerhedsstillelse ikke overstiger de 250.000 kr., som oprindeligt
var stillet til sikkerhed ved lovforslagets fremsættelse.
På den måde er det ikke muligt at skifte en
sikkerhedsstillelse ud med en anden, uanset at størrelsen af
sikkerhedsstillesen er ens, eller der stilles sikkerhed for den
samme gæld.
Til nr.
3-5
De foreslåede ændringer er
konsekvensændringer som følge af, at der
foreslås indført en ny rentekorrektionssats som
§ 9 a i virksomhedsskatteloven til beregning af
rentekorrektion efter § 11 i virksomhedsskatteloven, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1. De foreslåede
konsekvensændringer sikrer, at lovteksten i
virksomhedsskattelovens § 11 fremadrettet henviser til
den foreslåede rentekorrektionssats og ikke
kapitalafkastsatsen.
Til nr.
6
Det foreslås, at der ikke kan foretages
foreløbig beskatning efter virksomhedsskattelovens
§ 10, stk. 2, hvis betingelserne for beregning af
rentekorrektion efter virksomhedsskattelovens § 11 er
opfyldt.
Dette indebærer, at virksomhedens
skattepligtige overskud overføres til den skattepligtige til
beskatning ved opgørelsen af den personlige indkomst,
så længe saldoen for indskudskontoen er negativ.
Den skattepligtige vil først have
mulighed for at foretage opsparing i virksomhedsordningen på
det tidspunkt, hvor den skattepligtige har foretaget et indskud i
virksomhedsordningen, som betyder, at saldoen for indskudskontoen
bliver nul eller positiv, og betingelserne for beregning af
rentekorrektion efter virksomhedsskattelovens § 11 derfor
ikke længere er opfyldt.
Efter virksomhedsskattelovens § 10,
stk. 2, forudsættes det, at der sker foreløbig
beskatning af overskud, der ikke er overført til den
skattepligtige med virkning for indkomståret efter
virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1. Den
foreløbige beskatning efter virksomhedsskattelovens
§ 10, stk. 2, er derfor en følgevirkning af
den skattepligtiges aktive valg. Uanset at den foreslåede
§ 11, stk. 4, finder anvendelse, har den
skattepligtige fortsat mulighed for at overføre
virksomhedens skattepligtige overskud til privatøkonomien
efter virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1.
Overfører den skattepligtige ikke
virksomhedens skattepligtige overskud til sig selv efter
virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1, og finder den
foreslåede § 11, stk. 4, anvendelse, så
anses den del af virksomhedens skattepligtige overskud, der ikke er
overført efter virksomhedsskattelovens § 10,
stk. 1, for indskudt i virksomhedsordningen. Beløbet
anses for indskudt, hvis det ikke er overført fra
virksomhedsordningen til den skattepligtige inden udløbet af
fristen for indgivelse af selvangivelse.
Til § 2
Til
stk. 1
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 15. september 2014. Lovforslaget kan af hensyn til
lovforslagets behandling i mindst 30 dage ikke
færdigbehandles inden Folketingets sommerferie. Lovforslaget
vil derfor blive færdigbehandlet i september 2014 med henblik
på vedtagelse sidst i folketingssamlingen 2013-14.
Til
stk. 2
Det foreslås, at den ny
rentekorrektionssats efter virksomhedsskattelovens § 9 a,
skal have virkning fra og med indkomståret 2015, jf.
bestemmelsens 1. pkt.
For skattepligtige, der har påbegyndt
indkomståret 2015 ved lovforslagets fremsættelse,
finder den foreslåede bestemmelse anvendelse fra og med
indkomståret 2016, jf. bestemmelsens 2. pkt.
Det foreslåede virkningstidspunkt for
den nye rentekorrektionssats betyder, at den skattepligtige har
mulighed for at foretage dispositioner i virksomhedsordningen,
således at den skattepligtige ikke skal beregne
rentekorrektion. Den skattepligtige kan undgå at betale
rentekorrektion efter den nye rentekorrektionssats ved eksempelvis
at nedbringe den negative saldo på indskudskontoen til nul
inden indkomståret 2015 eller 2016.
Til
stk. 3
Det foreslås, at den foreslåede
§ 10, stk. 6, i virksomhedsskatteloven
tillægges virkning fra og med lovforslagets
fremsættelse.
Det er fundet nødvendigt, at
lovforslaget på dette punkt har virkning fra og med
lovforslagets fremsættelse. Det skyldes, at det som
nævnt i afsnit 3.3.2. ikke er afklaret, om tilfælde,
hvor aktiver, der indgår i virksomhedsordningen, er stillet
til sikkerhed for gæld, der ikke indgår i
virksomhedsordningen, efter gældende regler kan anses for en
overførsel af værdier fra virksomhedsordningen til den
skattepligtige med beskatning til følge.
Der er en nærliggende risiko for, at de
skattepligtige, der i dag anvender virksomhedsordningen, i perioden
fra lovforslagets fremsættelse og indtil et senere
virkningstidspunkt stiller aktiver, der indgår i
virksomhedsordningen, og som ikke allerede er stillet til
sikkerhed, til sikkerhed for privat gæld, der ikke
indgår i virksomhedsordningen. Ydermere er der en
nærliggende risiko for, at skattepligtige, der i dag ikke
anvender virksomhedsordningen, vil vælge at anvende ordningen
og i perioden fra lovforslagets fremsættelse og indtil et
senere virkningstidspunkt stiller aktiver, der indgår i
virksomhedsordningen, til sikkerhed for privat gæld, der ikke
indgår i ordningen.
For at undgå den heraf følgende
nærliggende risiko for tab af et ikke ubetydeligt
beløb for statskassen, er det nødvendigt, at den
foreslåede bestemmelse får virkning allerede fra og med
lovforslagets fremsættelse.
Til
stk. 4
Det foreslås i 1. pkt., at den
foreslåede § 11, stk. 4, i
virksomhedsskatteloven tillægges virkning for indkomst
erhvervet fra og med lovforslagets fremsættelse. Det skyldes,
at de skattepligtige efter de gældende regler kan anvende
virksomhedens overskud efter betaling af den foreløbige
virksomhedsskat til at afdrage på gæld, der
indgår i virksomhedsordningen, herunder privat gæld.
Indskud af privat gæld kan derfor anses for at være en
forlods hævning af virksomhedens fremtidige overskud. 1. pkt.
gælder i de situationer, hvor lovforslagets § 2,
stk. 6, ikke finder anvendelse.
Der er en nærliggende risiko for, at de
skattepligtige, der allerede anvender virksomhedsordningen, vil
forsøge at sikre sig, at så meget af virksomhedens
skattepligtige overskud kan henføres til perioden før
lovens ikrafttrædelse, hvorved de kan lade de erhvervede
indkomster opspare i virksomhedsordningen og dermed afdrage mest
muligt på den i ordningen indskudte private gæld.
Skattepligtige, der endnu ikke er indtrådt i
virksomhedsordningen, og som ikke er bekendt med modellen, hvor der
indskydes privat gæld, vil på samme vis kunne
indtræde i ordningen og indskyde privat gæld med
henblik på at kunne afdrage på gælden med lavt
beskattede midler, men kun med indkomst erhvervet frem til lovens
ikrafttrædelse.
For at undgå den heraf følgende
nærliggende risiko for tab af et ikke ubetydeligt
beløb for statskassen, er det nødvendigt, at den
foreslåede § 11, stk. 4, i
virksomhedsskatteloven, tillægges virkning for indkomst
erhvervet allerede fra og med lovforslagets fremsættelse.
Det foreslås i bestemmelsens 2. pkt., at
udgifter vedrørende indkomståret skal fordeles
forholdsmæssigt på perioden før, henholdsvis fra
og med lovforslagets fremsættelse, såfremt den
skattepligtige ikke kan henføre udgifterne til et bestemt
tidspunkt.
Dette indebærer bl.a., at den
skattepligtige ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst
skal foretage afskrivninger, hensættelser og andre
selvangivelsesdispositioner m.v. som sædvanligt, men at
fordelingen sker forholdsmæssigt på perioden
før, henholdsvis fra og med lovforslagets
fremsættelse.
Ovenstående gælder derimod ikke
for indkomster. Indkomster skal placeres i den delperiode, hvor de
er realiseret. De faktiske forhold og de almindeligt gældende
periodiseringsprincipper finder anvendelse. Det vil sige, at
beskatningen sker på salgstidspunktet m.v., og at
retserhvervelsesprincippet m.v. finder anvendelse. Den
skattepligtige kan altså ikke foretage en
forholdsmæssig fordeling af indkomster på perioden
før, henholdsvis fra og med fremsættelsesdatoen. Den
skattepligtige kan derfor ikke fremrykke og realisere aktiver med
henblik på at få indkomsten ind under de hidtidige
regler. Dette indebærer f.eks., at en skattepligtig med
indkomstår 1. juli - 30. juni, hvis indkomstår
udløber kort tid efter lovforslagets fremsættelse,
ikke kan få op mod 11/12 af indkomst, som faktisk er
realiseret efter lovforslagets fremsættelse, ind under de
hidtidige regler.
Til
stk. 5
Det foreslåede 1. pkt. indebærer,
at den skattepligtige mister mulighed for at foretage
foreløbig beskatning efter virksomhedsskattelovens
§ 10, stk. 2, såfremt aktiver, der
indgår i virksomhedsordningen, står til sikkerhed for
gæld, der ikke indgår i virksomhedsordningen ved
lovforslagets fremsættelse. Muligheden for ikke at foretage
foreløbig beskatning efter § 10, stk. 2, i
virksomhedsskatteloven finder dog kun anvendelse på indkomst
erhvervet fra og med lovforslagets fremsættelse. 1. pkt.
gælder i de situationer, hvor lovforslagets § 2,
stk. 6, ikke finder anvendelse.
Den skattepligtige har dog mulighed for at
foretage foreløbig beskatning efter virksomhedsskattelovens
§ 10, stk. 2, fra det tidspunkt, hvor alle aktiver,
der indgår i virksomhedsordningen, ikke længere
står til sikkerhed for gæld, der ikke indgår i
virksomhedsordningen.
Det er fundet nødvendigt, at
lovforslaget på dette punkt har virkning for indkomst
erhvervet allerede fra og med lovforslagets fremsættelse. Det
skyldes, at det som nævnt i afsnit 3.3.2. ikke er afklaret,
om tilfælde, hvor aktiver, der indgår i
virksomhedsordningen, er stillet til sikkerhed for gæld, der
ikke indgår i virksomhedsordningen, efter gældende
regler kan anses for en overførsel af værdier fra
virksomhedsordningen til den skattepligtige med beskatning til
følge.
Der er en nærliggende risiko for, at de
skattepligtige, der i dag anvender virksomhedsordningen, i perioden
fra lovforslagets fremsættelse og indtil et senere
virkningstidspunkt stiller aktiver, der indgår i
virksomhedsordningen, og som ikke allerede er stillet til
sikkerhed, til sikkerhed for privat gæld, der ikke
indgår i virksomhedsordningen. Ydermere er der en
nærliggende risiko for, at skattepligtige, der i dag ikke
anvender virksomhedsordningen, vil vælge at anvende ordningen
og i perioden fra lovforslagets fremsættelse og indtil et
senere virkningstidspunkt vil stille aktiver, der indgår i
virksomhedsordningen til sikkerhed for gæld, der ikke
indgår i virksomhedsordningen.
For at undgå den heraf følgende
nærliggende risiko for tab af et ikke ubetydeligt
beløb for statskassen er det nødvendigt, at den
foreslåede bestemmelse tillægges virkning for indkomst
erhvervet allerede fra og med lovforslagets fremsættelse.
Det foreslås i bestemmelsens 2. pkt., at
udgifter vedrørende indkomståret skal fordeles
forholdsmæssigt på perioden før, henholdsvis fra
og med lovforslagets fremsættelse, såfremt den
skattepligtige ikke kan henføre udgifterne til et bestemt
tidspunkt.
Dette indebærer bl.a., at den
skattepligtige ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst
skal foretage afskrivninger, hensættelser og andre
selvangivelsesdispositioner m.v. som sædvanligt, men at
fordelingen sker forholdsmæssigt på perioden
før, henholdsvis fra og med lovforslagets
fremsættelse.
Ovenstående gælder derimod ikke
for indkomster. Indkomster skal placeres i den delperiode, hvor de
er realiseret. De faktiske forhold og de almindeligt gældende
periodiseringsprincipper finder anvendelse. Det vil sige, at
beskatning sker på salgstidspunktet m.v., og at
retserhvervelsesprincippet m.v. finder anvendelse. Den
skattepligtige kan altså ikke foretage en
forholdsmæssig fordeling af indkomster på perioden
før, henholdsvis fra og med lovforslagets
fremsættelse. Den skattepligtige kan derfor ikke fremrykke og
realisere aktiver med henblik på at få indkomsten ind
under de hidtidige regler. Dette indebærer f.eks., at en
skattepligtig med indkomstår 1. juli - 30. juni, hvis
indkomstår udløber kort tid efter lovforslagets
fremsættelse, ikke kan få op mod 11/12 af indkomst, som
faktisk er realiseret efter lovforslagets fremsættelse, ind
under de hidtidige regler.
Til
stk. 6
Det foreslås i 1. pkt., at der som en
overgangsregel indføres en bagatelgrænse. Efter denne
finder lovforslagets stk. 5 og § 1, nr. 6, ikke
anvendelse, hvis en negativ saldo på indskudskontoen
såvel primo som ultimo indkomståret begge med
tillæg af en eventuel sikkerhedsstillelse den 11. juni 2014,
ikke overstiger 100.000 kr. Det vil sige, at den skattepligtige kan
lade virksomhedens skattepligtige indkomst beskatte
foreløbigt med henblik på at bogføre det
resterende virksomhedsoverskud på konto for opsparet
overskud, uanset at betingelserne herfor i udgangspunktet ikke er
opfyldt.
Dette indebærer eksempelvis, at en
skattepligtig, der har stillet aktiver for 15.000 kr., der
indgår i virksomhedsordningen, til sikkerhed for gæld,
der ikke indgår i virksomhedsordningen, samt hvor den
negative saldo på indskudskontoen er på 35.000 kr., vil
være omfattet af overgangsreglen om en bagatelgrænse.
Ved lovforslagets fremsættelse udgør den nominelle sum
af den negative saldo på indskudskontoen og
sikkerhedsstillelsen kun 50.000 kr., hvilket ikke overstiger
beløbsgrænsen på 100.000 kr. Den skattepligtige
vil derfor kunne fortsætte med at foretage opsparing i
virksomhedsordningen mod betaling af den foreløbige
virksomhedsskat, uanset at de i lovforslaget foreslåede
bestemmelser i udgangspunktet forhindrer, at den skattepligtige kan
spare op i ordningen.
Den foreslåede overgangsregel finder kun
anvendelse for skattepligtige, der ved lovforslagets
fremsættelse er indtrådt i virksomhedsordningen og
derfor anvender ordningen ved lovforslagets fremsættelse.
Skattepligtige, der efterfølgende indtræder i
virksomhedsordningen, vil derfor ikke være omfattet af
overgangsreglen.
Det foreslås dog i 2. pkt., at den
skattepligtiges mulighed for at lade virksomhedens overskud
foreløbigt beskatte, med henblik på at bogføre
det resterende virksomhedsoverskud på konto for opsparet
overskud, bortfalder, hvis saldoen på den skattepligtiges
indskudskonto bliver negativ, eller hvor en negativ saldo på
forøges. Bortfaldet sker med virkning fra og med det
indkomstår, hvor saldoen bliver negativ, eller en negativ
saldo forøges.
Dette indebærer eksempelvis, at den
skattepligtiges ret til at spare op i virksomhedsordningen
bortfalder, hvis den skattepligtige øger den negative saldo
på indskudskontoen med 10.000 kr. i et efterfølgende
indkomstår, uanset at den nominelle sum af en
sikkerhedsstillelse og den negative saldo på indskudskontoen
var på 50.000 kr. ved lovforslagets fremsættelse, og
den nye sum er på 60.000 kr.
Den eneste regulering af saldoen på den
negative indskudskonto, som den skattepligtige kan foretage, uden
at opsparingsmuligheden bortfalder, er at nedbringe saldoen
på den negative indskudskonto.
Til § 3
Til
stk. 1 og 2
De foreslåede bestemmelser
indebærer, at de økonomiske virkninger for den
personlige indkomstskat for kommunerne og folkekirken af
lovforslaget for indkomståret 2014 neutraliseres for så
vidt angår de kommuner, der for 2014 har valgt at budgettere
med deres eget skøn over udskrivningsgrundlaget for den
personlige indkomstskat.
Neutraliseringen sker med baggrund i
følgende passus i bloktilskudsaktstykket:
»Skønnet over udskrivningsgrundlaget i 2014 hviler i
øvrigt på en forudsætning om i øvrigt
uændret lovgivning. Ved efterfølgende ændringer
heri med virkning for 2014-grundlaget neutraliseres virkningerne
for de selvbudgetterende kommuner.« (Aktstykke 125, samlingen
2012/13, tiltrådt 28. juni 2013).
For de selvbudgetterende kommuner vil
efterreguleringen af indkomstskatten, herunder også
kirkeskatten for 2014, som opgøres i 2016 og afregnes i
2017, blive korrigeret efter denne bestemmelse.
Det er ikke muligt at opgøre
lovforslagets økonomiske konsekvenser for de enkelte
kommuner. Korrektionen af efterreguleringen foreslås derfor
opgjort som den enkelte kommunes andel af den skønnede
reduktion på 225 mio. kr. af det kommunale
udskrivningsgrundlag som følge af lovforslaget opgjort i
forhold til kommunens andel af det samlede udskrivningsgrundlag for
kommuneskat for 2014 beregnet på grundlag af de oplysninger,
der foreligger pr. 1. maj 2016. Korrektionen for kirkeskat i de
selvbudgetterende kommuner beregnes på tilsvarende
måde.
Det foreslås, at der sker en tilsvarende
neutralisering af lovforslagets økonomiske virkninger for
så vidt angår kommuner og folkekirken i kommuner, som
for 2015 vælger at budgettere deres eget skøn over
udskrivningsgrundlaget. Det skyldes, at lovforslaget først
forventes vedtaget efter afslutningen af forhandlingerne med KL om
kommunernes økonomi i 2015. Desuden vil det
tidsmæssigt ikke være muligt at indarbejde
konsekvenserne i det statsgaranterede udskrivningsgrundlag for
2015. I 2015 skønnes lovforslagets reduktion af det
kommunale udskrivningsgrundlag at andrage 175 mio. kr.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I virksomhedsskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1114 af 18. september 2013, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1. Efter
§ 9 indsættes: | | | »§ 9
a. En gang årligt opgøres en
rentekorrektionssats. Ved opgørelsen af satsen finder
§ 9, 2.-5. pkt. anvendelse. Den herved opgjorte sats
oprundes derefter til nærmeste hele procentsats. Satsen kan
ikke være mindre end 0 pct.« | | | | § 10. … Stk. 5. Ved
overførsel af beløb fra virksomhedens konto for
opsparet overskud efter reglerne i stk. 3 anses tidligst
opsparet overskud som overført først. | | 2. I § 10 indsættes som stk. 6: »Stk. 6. Stilles aktiver, der
indgår i virksomhedsordningen, til sikkerhed for gæld,
der ikke indgår i virksomhedsordningen, anses et beløb
svarende til sikkerhedens størrelse for overført til
den skattepligtige.« | | | | § 11. Er
saldoen på indskudskontoen negativ på det tidspunkt,
hvor anvendelsen af virksomhedsordningen påbegyndes, eller
for efterfølgende indkomstår ved indkomstårets
begyndelse, eller er saldoen på indskudskontoen negativ ved
indkomstårets udløb, beregnes rentekorrektion.
Rentekorrektionen beregnes med et beløb, der svarer til
afkastsatsen efter § 9 ganget med den talmæssigt
største negative saldo på indskudskontoen på
tidspunktet, hvor anvendelsen af virksomhedsordningen
påbegyndes, eller, for efterfølgende indkomstår,
ved indkomstårets begyndelse henholdsvis ved
indkomstårets udløb. Beløbet kan dog
højst udgøre afkastsatsen efter § 9 ganget
med det talmæssigt største negative afkastgrundlag
på tidspunktet, hvor anvendelsen af virksomhedsordningen
påbegyndes, eller for efterfølgende indkomstår
ved indkomstårets begyndelse henholdsvis ved
indkomstårets udløb. Beløbet kan endvidere
højst udgøre virksomhedens nettorenteudgifter
forhøjet med kurstab og nedsat med kursgevinster, der er
skattepligtige efter kursgevinstloven. | | 3. I § 11, stk. 1, 2. og 3. pkt., ændres »afkastsatsen
efter § 9« til: »rentekorrektionssatsen efter
§ 9 a«. | Stk. 2.
Overføres værdier til den skattepligtige efter
§ 5, og foretages i samme indkomstår indskud efter
§ 3, stk. 1, beregnes rentekorrektion.
Rentekorrektionen beregnes med et beløb, der svarer til
kapitalafkastsatsen efter § 9 ganget med værdier
overført efter § 5, stk. 1, nr. 5, og
stk. 2. Beløbet kan dog højst udgøre
afkastsatsen ganget med indskuddet efter § 3,
stk. 1. | | 4. I § 11, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »kapitalafkastsatsen efter § 9«
til: »rentekorrektionssatsen efter § 9
a«. ? 5. I § 11, stk. 2, 3. pkt.,
ændres »afkastsatsen« til:
»rentekorrektionssatsen«. | Stk. 3. Det
samlede rentekorrektionsbeløb efter stk. 1 og 2
medregnes i den personlige indkomst og fradrages i
kapitalindkomsten for det pågældende
indkomstår. | | | | | 6. I § 11 indsættes som stk. 4: »Stk. 4. Er betingelserne efter
stk. 1, 1. pkt., opfyldt, kan der ikke foretages
foreløbig beskatning efter § 10,
stk. 2.« | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 15. september 2014. | | | Stk. 2.
§ 1, nr. 1 og 3-5, har virkning fra og med
indkomståret 2015. For skattepligtige, som den 11. juni 2014
har påbegyndt indkomståret 2015, har § 1, nr.
1 og 3-5, dog først virkning fra og med indkomståret
2016. | | | Stk. 3.
§ 1, nr. 2, har virkning for sikkerhedsstillelse, der
foretages fra og med den 11. juni 2014. | | | Stk. 4.
§ 1, nr. 6, har virkning for indkomst erhvervet fra og
med den 11. juni 2014, jf. dog stk. 6. Udgifter
vedrørende indkomståret, der ikke kan henføres
til et bestemt tidspunkt, fordeles forholdsmæssigt på
perioden før, henholdsvis fra og med den 11. juni
2014. | | | Stk. 5.
Står aktiver, der indgår i virksomhedsordningen, til
sikkerhed for gæld, der ikke indgår i
virksomhedsordningen, den 11. juni 2014, kan der ikke foretages
foreløbig beskatning efter virksomhedsskattelovens
§ 10, stk. 2, for indkomst erhvervet fra og med den
11. juni 2014, så længe aktiverne står til
sikkerhed, jf. dog stk. 6. Udgifter vedrørende
indkomståret, der ikke kan henføres til et bestemt
tidspunkt, fordeles forholdsmæssigt på perioden
før, henholdsvis fra og med den 11. juni 2014. | | | Stk. 6.
Stk. 5 og § 1, nr. 6, finder ikke anvendelse, hvis
den nominelle værdi af en negativ saldo på
indskudskontoen såvel primo som ultimo indkomståret
begge med tillæg af en eventuel sikkerhedsstillelse den 11.
juni 2014, ikke overstiger 100.000 kr. Uanset 1. pkt. finder
§ 1, nr. 6, dog anvendelse fra og med det
indkomstår, hvor en saldo på indskudskontoen bliver
negativ eller en negativ saldo forøges. | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Ved
opgørelsen af en kommunes slutskat og kirkeskat for
indkomståret 2014 efter § 16 i lov om kommunal
indkomstskat korrigeres den opgjorte slutskat for den beregnede
virkning af de ændringer i udskrivningsgrundlaget for
kommuneskat og kirkeskat for 2014 og 2015, der følger af
denne lovs § 1. | | | Stk. 2. Den
beregnede korrektion af kommunens slutskat og kirkeskat efter
stk. 1 fastsættes af økonomi- og
indenrigsministeren på grundlag af de oplysninger
vedrørende indkomståret 2014, der foreligger pr. 1.
maj 2016. |
|