Fremsat den 2. oktober 2013 af
beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
(Beregning af skattefri præmie til
fuldtidsbeskæftigede)
§ 1
I lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1101 af 12. september 2013,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 74 m indsættes efter stk.
11 som nyt stykke:
»Stk. 12. Et
medlem, som indtil optjeningsperiodens afslutning, jf. stk. 10, har
været uafbrudt fuldtidsbeskæftiget i 3 år efter,
at betingelserne i stk. 1-6 er opfyldt, kan medregne 5.772 timer
til optjening af skattefri præmie.«
Stk. 12-18 bliver herefter stk. 13-19.
2. I
§ 74 m, stk. 15, der bliver stk.
16, ændres »stk. 1-13« til: »stk.
1-14«.
3. I
§ 74 m, stk. 16, der bliver stk.
17, ændres to steder »stk. 15« til: »stk.
16«.
4. I
§ 74 m, stk. 17, der bliver stk.
18, ændres »stk. 15 og 16« til: »stk. 16 og
17«.
5. I
§ 74 m, stk. 18, der bliver stk.
19, ændres »stk. 1-12« til: »stk.
1-13«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2014.
§ 3
Stk. 1. § 1, nr. 1,
finder tilsvarende anvendelse for medlemmer, der nåede
folkepensionsalderen i februar 2012. For et medlem, der nåede
folkepensionsalderen i februar 2012 og fik udbetalt 11
præmieportioner, skal arbejdsløshedskassen behandle
medlemmets ansøgning om skattefri præmie på
ny.
Stk. 2. En
præmieportion efter stk. 1 opgøres på grundlag
af dagpengenes højeste beløb i 2012.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
indhold | | 2.1. | Skattefri
præmie til medlemmer, der når folkepensionsalderen i
februar i et skudår | | | 2.1.1. | Gældende
ret | | | 2.1.2. | Den foreslåede
ordning | 3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer | 9. | Sammenfattende
skema | | | | |
|
1. Indledning
Et medlem af en arbejdsløshedskasse, der har ret til at
gå på efterløn i henhold til et
efterlønsbevis, har mulighed for at optjene en skattefri
præmie ved at udskyde overgangen til efterløn og blive
på arbejdsmarkedet. Størrelsen af den skattefri
præmie afhænger af, hvor meget medlemmet har arbejdet
efter, at optjeningen af skattefri præmie begyndte og indtil
medlemmet når folkepensionsalderen.
Beskæftigelsesministeriet er i forbindelse med
skudåret i 2012 blevet opmærksom på at de regler,
der regulerer, hvordan man opgør arbejdets omfang, har en
ikke tilsigtet konsekvens i forbindelse med skudår.
Indtil 1. maj 2011 skete beregningen af skattefri præmie
hovedsagelig på grundlag af lønsedler.
Den 1. maj 2011 trådte lov nr. 118 af 17. februar 2009 om
ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
(Beregning af dagpenge, opgørelse af
beskæftigelseskrav samt arbejdsløshedskassernes adgang
til registersamkøring i forbindelse med anvendelse af
indkomstregisteret) som ændret ved lov nr. 1540 af 21.
december 2010, i kraft. Ændringen indebar, at
administrationen af lov om arbejdsløshedsforsikring,
herunder opgørelse af løntimer fra
beskæftigelse til optjening af skattefri præmie, skal
ske på grundlag af oplysninger, som er indberettet til
indkomstregistret, jf. lov om et indkomstregister.
Ændringen blev gennemført som led i at lette de
administrative byrder for arbejdsgiverne bl.a. ved at genbruge
indberettede data om indkomst og løntimer ved
administrationen af arbejdsløshedsforsikringen samt for
at fremme udbygningen af mulighederne for digitale løsninger
og dermed lette de administrative byrder for borgere og
arbejdsløshedskasser m.fl.
Det fremgår af bemærkningerne til lov nr. 118 af 17.
februar 2009 (L 74, folketingsåret 2008/09), at "Der vil med hjemmel i bemyndigelsesbestemmelsen i
gældende lovs § 74 m, stk. 9, blive fastsat
regler om, at løntimer, der er indberettet for en periode,
der delvist går henover tidspunktet for udstedelsen af
efterlønsbeviset, »2-års-reglens«
opfyldelse samt for start- og slutdato ved optjening af den
skattefri præmie, medregnes
forholdsmæssigt. Dette
delingsprincip svarer til de principper, der efter gældende
ret anvendes ved deling af lønsedler for de fast
månedslønnede. "
Det fremgår endvidere af bemærkningerne til §
74 m, stk. 10-18, som affattet ved § 1, nr. 7, i lov nr. 1365
af 28. december 2011 (L 19, folketingsåret 2011/12), som
implementerede tilbagetrækningsreformen, at "Med hjemmel i stk. 18, fastsættes der regler
om, at i den indberetningsperiode, jf. lov om et
indkomstregister, hvor medlemmet når
folkepensionsalderen, fordeles de indberettede løntimer
forholdsmæssigt i forhold til antallet af kalenderdage i
indberetningsperioden. Ved
opgørelse af optjening af skattefri præmie medregnes
de løntimer, der er placeret indtil den dag, hvor medlemmet
når folkepensionsalderen. "
Begrundelsen for den forholdsmæssige deling af
løntimerne er, at der i indkomstregistret kun kan
opgøres løntimer på baggrund af hele
indberetningsperioder, og det er ikke muligt at se i registret,
hvordan løntimerne faktisk fordeler sig i
indberetningsperioden. Ved indberetningsperiode, jf. lov om et
indkomstregister, forstås den periode, for hvilken der
indberettes løn, skat og ATP. Indberetningsperioden vil
typisk dække en kalendermåned, men kan fx også
dække en uge eller 14 dage.
Efter ikrafttrædelsen af lov nr. 118 af 17. februar 2009
har det vist sig, at den forholdsmæssige deling af
løntimerne ved opgørelse af den skattefri
præmie betyder, at et medlem, som når
folkepensionsalderen i februar i et skudår, ikke får
ret til fuld skattefri præmie, selv om medlemmet har arbejdet
på fuld tid i hele den 3-årige optjeningsperiode for
skattefri præmie. Medlemmet, som på grund af den fulde
arbejdstid har haft forventning om 12 præmieportioner,
får kun udbetalt 11 præmieportioner på grund af
delingsregler af løntimerne i begyndelsen og slutningen af
optjeningsperioden for den skattefri præmie.
Denne konsekvens af den forholdsmæssige deling af
løntimerne i begyndelsen og slutningen af optjeningsperioden
for skattefri præmie har ikke været tilsigtet.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Skattefri præmie til medlemmer, der når
folkepensionsalderen i februar i et skudår
2.1.1. Gældende ret
Efter § 74 m i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
optjener et medlem skattefri præmie ved yderligere arbejde
efter opfyldelsen af betingelserne i § 74 m, stk. 1-6, som
regulerer, hvornår man kan optjene præmie.
Når betingelserne for at kunne optjene ret til en
skattefri præmie er opfyldt, optjener medlemmet en skattefri
præmieportion, hver gang medlemmet har fået indberettet
481 løntimer til indkomstregistret (svarende til et
kvartals arbejde med 37 timer om ugen), eller medlemmet har drevet
selvstændig virksomhed i væsentligt omfang i 13 uger.
Der kan højst medregnes 5.772 løntimer til optjening
af skattefri præmie.
Et medlem kan medregne indberettede løntimer frem til og
med dagen før, medlemmet når folkepensionsalderen, jf.
lov om social pension.
Den periode, hvor et medlem kan optjene skattefri præmie,
kan højst være på 3 år, hvilket
indebærer, at der højst kan optjenes 12 skattefri
præmieportioner. Den skattefri præmie for 481
løntimer udgør et beløb på 12.496 kr.
for fuldtidsforsikrede og 8.330 kr. for deltidsforsikrede
(2013-niveau). Den maksimale skattefri præmie (12
præmieportioner) udgør således et beløb
på 149.952 kr. for fuldtidsforsikrede og 99.960 kr. for
deltidsforsikrede (2013-niveau).
Ifølge bekendtgørelse om fleksibel efterløn
opgøres arbejdet, der danner grundlag for beregning af
skattefri præmie for lønmodtagere, efter reglerne i
bekendtgørelse om beskæftigelseskrav for
lønmodtagere og dagpengeperiode.
Det følger endvidere af bekendtgørelse om
fleksibel efterløn, at indberettede løntimer fordeles
forholdsmæssigt i forhold til antallet af kalenderdage i
indberetningsperioden i de indberetningsperioder, hvor
medlemmet:
- får udstedt
efterlønsbeviset,
- opfylder
udskydelsesreglen,
- begynder
optjening af skattefri præmie, og
- når
folkepensionsalderen.
For medlemmer, der når folkepensionsalderen i et
skudår og som fortsætter med at arbejde efter det
tidspunkt, hvor folkepensionsalderen nås, indebærer den
forholdsmæssige deling af løntimerne, at
løntimerne skal deles med flere kalenderdage i den
indberetningsperiode, hvor medlemmet slutter med at optjene
skattefri præmie end i den indberetningsperiode, hvor
medlemmet begynder.
For et fuldtidsforsikret medlem, der har arbejdet på fuld
overenskomstmæssig arbejdstid i hele den 3-årige
periode, hvor medlemmet kunne optjene skattefri præmie,
betyder det, at medlemmet mangler ganske få timer i at have
optjent ret til den 12. skattefri præmieportion og derfor kun
får udbetalt 11 skattefri præmieportioner.
Eksempel:
Medlem M, som er fuldtidsforsikret og fuldtidsbeskæftiget
(månedslønnet), er født den 10. februar 1947 og
opfylder udskydelsesreglen ved sin 62-års fødselsdag i
2009 og kan derfor begynde at optjene timer fra den dag. M
får medregnet 19/28 af 160,33 timer til opgørelse af
skattefri præmie i den første måned. Det er
108,80 timer. M når slutningen af optjeningsperioden ved sin
65-års fødselsdag i 2012, hvilket er et skudår,
og der kan i den afsluttende indberetningsperiode medregnes 9/29 af
160,33 timer, som svarer til 49,76 timer.
I den samlede 3-årige optjeningsperiode kan M
således medregne 35 måneder à 160,33 timer,
(5.611,55 timer) + 108,80 + 49,76 timer, i alt 5.770,11 timer. Da M
skal have 5.772 løntimer for at få 12
præmieportioner, mangler M 1,89 timer og får derfor
ikke alle 12 præmieportioner, men kun 11
præmieportioner.
2.1.2. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at medlemmer, der har arbejdet fuld
overenskomstmæssig tid i hele den 3-årige
optjeningsperiode, kan medregne 5.772 løntimer til optjening
af skattefri præmie og således få ret til fuld
skattefri præmie (12 præmieportioner). Der skal for de
medlemmer således ikke ske en forholdsmæssig deling af
løntimerne i begyndelsen og i slutningen af
optjeningsperioden.
For medlemmer, der i optjeningsperioden har været
deltidsbeskæftiget, som har haft afbrydelser i optjeningen af
skattefri præmie, eller som først kan begynde at
optjene ret til skattefri præmie senere end 3 år
før folkepensionsalderen, skal der fortsat ske en
forholdsmæssig deling af løntimerne i den
indberetningsperiode, hvor medlemmet begynder at optjene skattefri
præmie, samt i den periode, hvor medlemmet ophører med
at optjene skattefri præmie.
Det foreslås endvidere, at forslaget også finder
anvendelse for de medlemmer, som nåede folkepensionsalderen i
februar 2012.
Det betyder, at et medlem, som nåede folkepensionsalderen
i februar 2012 og som kun havde fået udbetalt 11
præmieportioner, selv om medlemmet havde været
fuldtidsbeskæftiget i hele den 3-årige
optjeningsperiode for skattefri præmie, får ret til
fuld skattefri præmie og vil således få
efterbetalt den 12. skattefri præmieportion.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Det skønnes, at lovforslaget medfører, at 75
personer vil få ret til yderligere en skattefri
præmieportion (12.714 kr., 2014-pl) hvert skudår.
Lovforslaget skønnes på den baggrund at indebære
en merudgift på 1,0 mio. kr. i 2016, som er
førstkommende skudår.
Lovforslaget finder også anvendelse for de medlemmer, som
nåede folkepensionsalderen i februar 2012. I februar 2012
fyldte 150 personer 65 år og modtog efterfølgende 11
skattefri præmieportioner. Det skønnes, at 75 personer
vil opnå ret til yderligere en skattefri præmieportion
(12.293 kr., 2012-niveau) som følge af lovforslaget. Der
skønnes derfor en merudgift på 0,9 mio. kr. i
2014.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Et udkast til lovforslag har forud for fremsættelsen
været sendt i høring hos Ankestyrelsen,
Arbejdsløshedskassen for Selvstændige Erhvervsdrivende
(ASE), Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg, Center for
Kvalitet i Erhvervsreguleringen, Danske Advokater, Det Faglige Hus,
Frie Funktionærer, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig
Fagbevægelse og Ældresagen.
9. Sammenfattende skema
|
| Positive konsekvenser/ Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter (2014-pl) |
Økonomiske konsekvenser for staten,
regioner og kommuner | Ingen | Stat: 2014: 0,9 mio. kr. 2015: 0 mio. kr. 2016: 1,0 mio. kr. 2017: 0 mio. kr. |
Administrative konsekvenser for staten,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter den gældende § 74 m i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. optjener et medlem skattefri
præmie ved yderligere arbejde efter opfyldelsen af
betingelserne i § 74 m, stk. 1-6.
For medlemmer, der er født før den 1. juli 1959,
er optjening af skattefri præmie betinget af, at medlemmet
udskyder tidspunktet for overgang til efterløn.
For et fuldtidsforsikret medlem, der er født før
1956, indebærer udskydelsesreglen, at medlemmet skal udskyde
overgangen til efterløn i mindst to år efter, at
efterlønsbeviset har virkning, og medlemmet skal endvidere
have fået indberettet mindst 3.120 løntimer til
indkomstregistret, jf. lov om et indkomstregister.
For et fuldtidsforsikret medlem, der er født i 1.
halvår 1956, indebærer udskydelsesreglen, at medlemmet
skal udskyde overgangen til efterløn i mindst 18
måneder efter, at efterlønsbeviset har virkning, og
skal have fået indberettet mindst 2.340 løntimer til
indkomstregistret.
For et fuldtidsforsikret medlem, der er født i perioden
fra 2. halvår 1956 til og med 2. halvår 1958,
indebærer udskydelsesreglen, at medlemmet skal udskyde
overgangen til efterløn i mindst 12 måneder efter, at
efterlønsbeviset har virkning, og skal have fået
indberettet mindst 1.560 løntimer til indkomstregistret.
For et fuldtidsforsikret medlem, der er født i 1.
halvår 1959, indebærer udskydelsesreglen, at medlemmet
skal udskyde overgangen til efterløn i mindst 6
måneder efter, at efterlønsbeviset har virkning, og
skal have fået indberettet mindst 780 løntimer til
indkomstregistret.
Et fuldtidsforsikret medlem, der er født i 2.
halvår 1959 eller senere, optjener ret til skattefri
præmie ved arbejde efter, at efterlønsbeviset har
virkning.
Fælles for medlemmer, der er født i 1956 eller
senere, er, at medlemmet ophører med at optjene yderligere
skattefri præmie, hvis medlemmet overgår til
efterløn mindre end to år efter, at
efterlønsbeviset har virkning og medlemmet har haft 3.120
løntimer.
Medlemmet optjener en skattefri præmieportion, hver gang
medlemmet har fået indberettet 481 løntimer til
indkomstregistret (svarende til et kvartals arbejde med 37
timer om ugen) eller medlemmet har drevet selvstændig
virksomhed i væsentligt omfang i 13 uger.
Et medlem kan medregne indberettede løntimer frem til og
med dagen før, medlemmet når folkepensionsalderen, jf.
lov om social pension. Det kan højst medregnes 5.772
løntimer til optjening af skattefri præmie.
Den periode, hvor et medlem kan optjene skattefri præmie,
kan højst være på 3 år, hvilket
indebærer, at der højst kan optjenes 12 skattefri
præmieportioner.
Der er med hjemmel i den gældende lovs § 74 m, stk.
18, fastsat regler i bekendtgørelse om fleksibel
efterløn om, at indberettede løntimer fordeles
forholdsmæssigt i forhold til antallet af dage i
kalendermåneden i de indberetningsperioder, hvor
medlemmet:
- får udstedt
efterlønsbeviset,
- opfylder
udskydelsesreglen,
- begynder
optjening af skattefri præmie, og
- når
folkepensionsalderen.
For medlemmer, der når folkepensionsalderen i et
skudår og som fortsætter med at arbejde efter det
tidspunkt, hvor folkepensionsalderen nås, indebærer den
forholdsmæssige deling af løntimerne, at
løntimerne skal deles med flere kalenderdage i den
indberetningsperiode, hvor medlemmet slutter med at optjene
skattefri præmie end i den indberetningsperiode, hvor
medlemmet begynder. For et fuldtidsforsikret medlem, der har
arbejdet på fuld overenskomstmæssig tid i hele den
3-årige periode, hvor medlemmet kunne optjene skattefri
præmie, betyder det, at medlemmet mangler ganske få
timer i at have optjent ret til den 12. skattefri præmie og
får derfor kun udbetalt 11 skattefri
præmieportioner.
Det foreslås, at medlemmer, der har arbejdet fuld
overenskomstmæssig tid i hele den 3-årige
optjeningsperiode, kan medregne 5.772 løntimer til optjening
af skattefri præmie og således få ret til fuld
skattefri præmie (12 præmieportioner). Der skal for de
medlemmer ikke ske en forholdsmæssig deling af
løntimerne i begyndelsen og i slutningen af
optjeningsperioden.
For medlemmer, der i optjeningsperioden har været
deltidsbeskæftiget, som har haft afbrydelser i optjeningen af
skattefri præmie, eller som først kan begynde at
optjene ret til skattefri præmie senere end 3 år
før folkepensionsalderen, skal der fortsat ske en
forholdsmæssig deling af løntimerne i den
indberetningsperiode, hvor medlemmet begynder at optjene skattefri
præmie, samt i den periode, hvor medlemmet ophører med
at optjene skattefri præmie.
For lønmodtagere opgøres arbejdet, som danner
grundlag for beregning af skattefri præmie efter reglerne i
bekendtgørelse om beskæftigelseskrav for
lønmodtagere og dagpengeperiode. Det følger af
bekendtgørelsen, at der som udgangspunkt kun kan medregnes
løntimer, som er indberettet til indkomstregistret, jf. lov
om et indkomstregister.
Efter SKATs indberetningsvejledning vedrørende eIndkomst
fremgår det, at der for fastlønnede,
funktionærer og lignende, skal indberettes timenormen. "Fuld
tid" skal altid indberettes med 160,33 timer om måneden (37
timer om ugen), uanset om den faktiske arbejdstid har været
mere eller mindre. I visse tilfælde kan timenormen "fuld tid"
via overenskomst være fastsat til et andet timetal end 37 pr.
uge. Timetallet kan være lavere såvel som højere
end 37 pr. uge. Det gælder fx visse former for skifteholds-
og weekendarbejde inden for industrien. I disse tilfælde skal
der indberettes 160,33 timer om måneden (37 timer om
ugen).
Ved vurderingen af, om medlemmet har været
fuldtidsbeskæftiget i hele optjeningsperioden, tages der
udgangspunkt i, om medlemmet i hver af månederne i den
3-årige optjeningsperiode har fået indberettet 160,33
løntimer til indkomstregistret.
Hvis det fx i forbindelse med arbejdsløshedskassens
sagsbehandling konstateres, at der er opgivet et forkert antal
løntimer, er arbejdsløshedskassen forpligtet til at
meddele fejlen til indkomstregisteret (SKAT), som herefter vil tage
initiativ til at fejlen bliver rettet, jf. § 4 i lov om et
indkomstregister. I det omfang arbejdsløshedskassen har
kendskab til de rigtige oplysninger, eventuelt efter kontakt til
arbejdsgiveren, kan arbejdsløshedskassen lægge disse
oplysninger til grund ved opgørelsen af den skattefri
præmie.
Til nr. 2-4
Lovforslagets § 1, nr. 1, indebærer, at der
indsættes et nyt stykke efter lovens § 74 m, stk. 11.
Som følge heraf skal relevante henvisninger i lovens §
74 m, stk. 12-17, som bliver § 74 m, stk. 13-18,
konsekvensændres.
Til nr. 5
Det foreslås, at beskæftigelsesministerens
bemyndigelse til efter forhandling med
Beskæftigelsesrådet at fastsætte
nærmere regler om administrationen af lovens § 74 m, om
opgørelse af arbejde efter den gældende lovs § 74
m, stk. 1-12 og om udbetaling af skattefri præmie, udvides
til også at omfatte den foreslåede bestemmelse i
lovforslagets § 1, nr. 1. Det foreslås således, at
henvisningen i lovens § 74 m, stk. 18, som bliver stk. 19,
ændres til at henvise til stk. 1-13 i § 74 m.
Til §
2
Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den 1.
januar 2014.
Til §
3
Det foreslås i stk. 1, at
lovforslagets § 1, nr. 1, også finder anvendelse for de
medlemmer, som nåede folkepensionsalderen i februar 2012.
Det betyder, at et medlem, som nåede folkepensionsalderen
i februar 2012 og som kun har fået udbetalt 11
præmieportioner, selv om medlemmet har været
fuldtidsbeskæftiget i hele den 3-årige
optjeningsperiode for skattefri præmie, får ret til
fuld skattefri præmie.
Det foreslås også, at arbejdsløshedskasserne
får pligt til at finde frem til de medlemmer, som kun fik
udbetalt 11 præmieportioner, selv om de havde været
fuldtidsbeskæftiget i hele den 3-årige
optjeningsperiode, samt behandle deres ansøgning om
skattefri præmie på ny med henblik på at vurdere,
om de er berettigede til den 12. præmieportion.
Det foreslås i stk. 2, at en
præmieportion, som skal efterbetales efter stk. 1,
opgøres på grundlag af dagpengenes højeste
beløb i 2012.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1101 af 12. september 2013,
foretages følgende ændringer: | § 74 m.
Et medlem, som ikke er overgået til efterløn, kan
optjene ret til en skattefri præmie, jf. stk. 8, fra det
tidspunkt, hvor efterlønsbeviset har virkning, jf. dog stk.
3-7. Stk. 2. Et
medlem kan alene optjene ret til skattefri præmie efter
overgangen til efterløn, hvis medlemmet tidligst
overgår til efterløn 2 år efter, at
efterlønsbeviset har virkning. Det er en betingelse, at
medlemmet i den periode i henhold til lov om et indkomstregister
har fået indberettet mindst 3.120 løntimer, jf. dog
§ 52, eller som deltidsforsikret medlem mindst 2.496
løntimer, jf. dog § 52. Stk. 3. Et
medlem, der er født før den 1. januar 1956, kan
tidligst optjene ret til en skattefri præmie, jf. stk. 8,
hvis medlemmet tidligst overgår til efterløn 2
år efter, at efterlønsbeviset har virkning. Det er en
betingelse, at medlemmet i den periode i henhold til lov om et
indkomstregister har fået indberettet mindst 3.120
løntimer, jf. dog § 52, eller som deltidsforsikret
medlem mindst 2.496 løntimer, jf. dog § 52. Stk. 4. Et
medlem, der er født i perioden fra den 1. januar 1956 til og
med den 30. juni 1956, kan tidligst optjene ret til en skattefri
præmie, jf. stk. 8, hvis medlemmet overgår til
efterløn mindst 18 måneder efter, at
efterlønsbeviset har virkning. Det er en betingelse, at
medlemmet i den periode i henhold til lov om et indkomstregister
har fået indberettet mindst 2.340 løntimer, jf. dog
§ 52, eller som deltidsforsikret medlem mindst 1.872
løntimer, jf. dog § 52. Stk. 5. Et
medlem, der er født i perioden fra den 1. juli 1956 til og
med den 31. december 1958, kan tidligst optjene ret til en
skattefri præmie, jf. stk. 8, hvis medlemmet overgår
til efterløn mindst 12 måneder efter, at
efterlønsbeviset har virkning. Det er en betingelse, at
medlemmet i den periode i henhold til lov om et indkomstregister
har fået indberettet mindst 1.560 løntimer, jf. dog
§ 52, eller som deltidsforsikret medlem mindst 1.248
løntimer, jf. dog § 52. Stk. 6. Et
medlem, der er født i perioden fra den 1. januar 1959 til og
med den 30. juni 1959, kan tidligst optjene ret til en skattefri
præmie, jf. stk. 8, hvis medlemmet overgår til
efterløn mindst 6 måneder efter, at
efterlønsbeviset har virkning. Det er en betingelse, at
medlemmet i den periode i henhold til lov om et indkomstregister
har fået indberettet mindst 780 løntimer, jf. dog
§ 52, eller som deltidsforsikret medlem mindst 624
løntimer, jf. dog § 52. Stk. 7.
Kravet til beskæftigelse i stk. 2-6 kan også opfyldes,
hvis medlemmet i en tilsvarende periode har drevet
selvstændig virksomhed i væsentligt omfang. Stk. 8.
Optjening af skattefri præmie er betinget af, at medlemmet,
efter at betingelserne i stk. 1-6 er opfyldt, har fået
indberettet mindst 481 løntimer i henhold til lov om et
indkomstregister, jf. dog § 52, eller i tilsvarende
udstrækning har drevet selvstændig virksomhed i
væsentligt omfang. Hvis medlemmet opfylder betingelserne i
stk. 2, kan medlemmet efter overgang til efterløn medregne
alle timer ved godkendt selvstændig virksomhed, jf.
§§ 74 f og 74 g. Stk. 9. Det
er en betingelse for optjening af ret til en skattefri
præmie, at medlemmet ikke har fået udbetalt delpension
efter lov om delpension, og at efterlønsbidraget ikke er
tilbagebetalt til medlemmet. Stk. 10. Et
medlem kan optjene ret til en skattefri præmie, jf. stk. 8,
indtil det tidspunkt, hvor medlemmet når
folkepensionsalderen, jf. lov om social pension, eller afgår
ved døden. | | | Stk. 11. For
medlemmer, der opfylder betingelserne for ret til efterløn
som fuldtidsforsikrede, jf. § 74 l, stk. 1, udgør
præmien 6 pct. af dagpengenes højeste beløb
på årsbasis, jf. § 47, jf. dog § 75. For
deltidsforsikrede medlemmer og fuldtidsforsikrede medlemmer, der
ikke opfylder betingelserne i § 74 l, stk. 1, udgør
præmien 6 pct. af dagpengenes højeste beløb
på årsbasis, jf. § 70, jf. dog § 75.
Præmien ydes for hver 481 timer, dog højst for 12
gange 481 timer. | | | | | 1. I § 74 m indsættes efter stk. 11 som
nyt stykke: »Stk.
12. Et medlem, som indtil optjeningsperiodens afslutning,
jf. stk. 10, har været uafbrudt fuldtidsbeskæftiget i 3
år efter, at betingelserne i stk. 1-6 er opfyldt, kan
medregne 5.772 timer til optjening af skattefri
præmie.« Stk. 12-18 bliver herefter stk.
13-19. | Stk. 12. Der
kan højst medregnes 5.772 timer til optjening af
præmie med fradrag for timer, hvor medlemmet har fået
udbetalt efterløn eller dagpenge. For medlemmer, der har
fået omregnet arbejdsindtægten til timer efter §
74 e, stk. 3, nedsættes antallet af timer med efterløn
eller dagpenge med forskellen mellem den faktiske og den beregnede
arbejdstid. Stk. 13.
Arbejdsløshedskassen opgør arbejdets omfang, beregner
præmiens størrelse og udbetaler
præmiebeløbet. Stk. 14.
Krav på præmien kan ikke overdrages eller gøres
til genstand for retsforfølgning. Der kan dog foretages
modregning med eventuelle statslige tilgodehavender. | | | Stk. 15. For
en person, som i perioder efter efterlønsbevisets virkning
på grund af beskæftigelse i et andet EØS-land
ifølge lovvalgsreglerne i forordning (EF) nr. 883/2004 om
koordinering af de sociale sikringsordninger ikke har været
medlem af en dansk arbejdsløshedskasse og samtidig ikke har
fået udbetalt efterløn efter § 74 o, reduceres
den skattefri præmie opgjort efter stk. 1-13. Reduktionen
beregnes for de nævnte perioder med et beløb, der
svarer til bidraget til arbejdsløshedsforsikringen efter
§ 77, stk. 2 og 3, og med et beløb til administration,
der pr. år udgør 1,5 gange højeste dagpenge for
en dag, jf. § 47. Beløbene opgøres på
grundlag af dagpengenes størrelse på tidspunktet for
præmiens udbetaling. | | 2. I § 74 m, stk. 15, der bliver stk. 16,
ændres »stk. 1-13« til: »stk.
1-14«. | Stk. 16. Den
arbejdsløshedskasse, der udbetaler præmien til en
person omfattet af stk. 15, modtager et bidrag til administration
svarende til det beløb til administration, som er fastsat i
stk. 15. Bidraget udbetales af
Beskæftigelsesministeriet. | | 3. I § 74 m, stk. 16, der bliver stk. 17,
ændres to steder »stk. 15« til: »stk.
16«. | Stk. 17.
Reglerne i stk. 15 og 16 finder tilsvarende anvendelse på
personer, der på grund af arbejde på
Færøerne ikke har bevaret medlemskab af en dansk
arbejdsløshedskasse ifølge aftalen af 1. november
1993 mellem Arbejdsministeriet og Færøernes landsstyre
om koordination af arbejdsløshedsforsikring, og som ikke har
fået udbetalt efterløn efter § 74 o. | | 4. I § 74 m, stk. 17, der bliver stk. 18,
ændres »stk. 15 og 16« til: »stk. 16 og
17«. | Stk. 18.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling
med Beskæftigelsesrådet nærmere regler om
administrationen af denne bestemmelse, om opgørelsen af
arbejde efter stk. 1-12 og om udbetaling af præmien. | | 5. I § 74 m, stk. 18, der bliver stk. 19,
ændres »stk. 1-12« til: »stk.
1-13«. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2014. | | | | | | § 3 | | | Stk. 1.
§ 1, nr. 1, finder tilsvarende anvendelse for medlemmer, der
nåede folkepensionsalderen i februar 2012. For et medlem, der
nåede folkepensionsalderen i februar 2012 og fik udbetalt 11
præmieportioner, skal arbejdsløshedskassen behandle
medlemmets ansøgning om skattefri præmie på
ny. Stk. 2. En
præmieportion efter stk. 1 opgøres på grundlag
af dagpengenes højeste beløb i 2012. | | | |
|