Tillægsbetænkning afgivet af
Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri den 4. juni
2014
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 13. maj 2014
og var til 1. behandling den 20. maj 2014. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Udvalget for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Udvalget afgav
betænkning den 28. maj 2014. Lovforslaget var til 2.
behandling den 3. juni 2014, hvorefter det blev henvist til fornyet
behandling i Udvalget for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1
møde.
Samråd
Udvalget har efter afgivelse af
betænkning stillet 1 spørgsmål til
fødevareministeren til mundtlig besvarelse, som denne har
besvaret i et åbent samråd med udvalget den 3. juni
2014. Ministeren har efterfølgende sendt udvalget det
talepapir, der dannede grundlag for ministerens besvarelse af
spørgsmålet.
Spørgsmål
Udvalget har efter afgivelse af
betænkning stillet 4 spørgsmål til
fødevareministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af SF og EL) indstiller
lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Venstres medlemmer af udvalget
bemærker, at indholdet i aftalen Vækstplan for
Fødevarer er et skridt i den rigtige retning. Venstre ville
gerne længere i retning af at forbedre rammevilkårene
for fødevaresektoren som helhed, herunder forbedre
mulighederne for at øge råvaregrundlaget til
fødevarevirksomhederne med henblik på at styrke
muligheder for øget vækst, beskæftigelse og
eksport.
Vækstplan for Fødevarer er en
stemmeaftale og ikke et forlig. V er enig i de overordnede
principper for Vækstplan for Fødevarer. Aftalen
indeholder en række gode elementer, som korrekt implementeret
vil gavne væksten i fødevareerhvervet. På grund
af disse positive elementer vil V stemme for lovforslaget ved 3.
behandling.
V havde gerne set, at man kunne fjerne
randzonerne, men det er der ikke et flertal for. Resultatet af
forhandlingerne er blevet en halvering af randzonearealet til ca.
25.000 ha, og det er bedre end ikke at få noget
gennemført. Alternativet vil være at fortsætte
med den nuværende randzonelov og endnu flere randzoner.
V vil dog samtidig udtrykke vores bekymring
for implementeringen af både randzonekravet og de
såkaldte miljøfokusarealer, som hidrører fra et
krav om »greening« i den nye landbrugsreform, som er
vedtaget i EU.
V har ikke set det lovede kort over
randzonernes placering og frygter, at det ikke bliver klart og
entydigt i alle tilfælde, hvor der er krav om randzoner langs
danske vandløb og søer. Det er heller ikke klart,
hvordan regeringen vil sikre, at målet om ca. 25.000 ha
nås.
I aftalen står det endvidere klart,
at landmændene skal kompenseres for randzonerne efter de
hidtidige regler og i overensstemmelse med den nye
EU-landbrugsreform. V har ikke set en model for, hvorledes
ministeren vil sikre denne del af aftalen, og må derfor
konkludere, at implementeringen af disse to elementer og den
konkrete udmøntning af loven helt er regeringens eget
ansvar.
Dansk Folkepartis og Liberal Alliances
medlemmer af udvalget støtter op om lovforslaget, da det er
en del af opfølgningen på aftale om Vækstplan
for Fødevarer af 2. april 2014, som indeholder flere gode
intentioner omkring vækst i fødevareerhvervet.
Lovforslaget er udmøntningen af, at der fremover kun vil
skulle udlægges randzoner langs de
vandløbsstrækninger og større søer, der
er udpegede eller beskyttede efter de i lovforslaget nævnte
bestemmelser i anden lovgivning. Der har ligeledes været
udfordringer med hensyn til kompensation, som aftalen også
skal rette op på.
DF og LA vil nøje følge op
på intentionerne samt implementeringen af Vækstplan for
Fødevarer, da vækstdagsordenen i
fødevaresektoren er af stor vigtighed.
Det Konservative Folkepartis medlem af
udvalget støtter stemmeaftalen om Vækstplan for
Fødevarer, fordi KF finder, at den går i den rigtige
retning. For KF er det vigtigt, at miljøtiltag er relevante
og definerbare. For KF er det endvidere vigtigt, at man sikrer mest
miljø for indsatsen. På den måde kan man skabe
et godt miljø og samtidig skabe vækstmuligheder i
landbruget.
KF har hele tiden bakket op om regeringens
mål om at gøre det lettere at definere de relevante
randzoner. Med stemmeaftalen lagde regeringen op til, at 25.000 ha
randzoner ville svare til de klart definerede kriterier for
randzoner, som skal være gældende ifølge
lovforslaget.
I den forbindelse efterlyste KF allerede
under forhandlingerne administrationskort, hvoraf det klart
fremgår, hvor de nye randzoner skal være placeret.
Desværre har regeringen ikke leveret disse kort. KF mangler
derfor fortsat dokumentation for, at de klare kriterier svarer til
de 25.000 ha.
Selv under lovbehandlingen har udvalget
ikke set det lovede administrationskort, og KF frygter, at det ikke
bliver klart og entydigt, hvor der er krav om randzoner langs
danske vandløb. I aftalen står klart, at randzonerne
skal kompenseres efter de hidtidige regler, dog ikke randzoner, som
er en del af ejendommens miljøfokusarealer. KF har ikke set
en model for, hvorledes ministeren vil sikre denne del af aftalen.
KF må derfor konkludere, at implementeringen af disse to
elementer og den konkrete udmøntning af loven helt er
regeringens eget ansvar.
Et mindretal i
udvalget (SF og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Jesper Petersen (S) Bjarne
Laustsen (S) Karin Gaardsted (S) Orla Hav (S) Pernille
Rosenkrantz-Theil (S) Mette Reissmann (S) Per Husted (S) Camilla
Hersom (RV) Lone Loklindt (RV) Sanne Bjørn (RV) Trine Mach
(SF) Steen Gade (SF) Per Clausen (EL) nfmd. Henning Hyllested (EL) Lars Dohn
(EL) Erling Bonnesen (V) Thomas Danielsen (V) Henrik Høegh
(V) Jacob Jensen (V) Hans Christian Schmidt (V) Peter Juel Jensen
(V) Esben Lunde Larsen (V) Tina Nedergaard (V) René
Christensen (DF) fmd. Jørn
Dohrmann (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Dennis Flydtkjær
(DF) Leif Mikkelsen (LA) Charlotte Dyremose (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag omdelt efter
afgivelse af betænkning
Bilagsnr. | Titel |
---|
9 | Betænkning afgivet 28/5-14 | 10 | 1. udkast til
tillægsbetænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar omdelt efter afgivelse af betænkning
Spm.nr. | Titel | 29 | Spm. om oversendelse af talepapiret fra
samrådet 3/6-14 om, hvorledes lovforslaget i praksis
tænkes udmøntet m.v., til fødevareminsteren, og
ministerens svar herpå | 30 | Spm. om bekræftelse af, at ingen
lodsejere med de foreslående kriterier for udlægning af
randzoner skal udlægge flere ha til randzoner end efter de
gældende regler, til fødevareministeren, og
ministerens svar herpå | 31 | Spm. om bekræftelse af, at det
omtalte administrationskort over randzoner vil foreligge til brug
for lodsejerne senest den 1. august 2014, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 32 | Spm. om, hvad ministeren agter at
gøre, hvis det nye randzonekort viser, at randzonearealet
kommer over de aftalte ca. 25.000 ha med 10 m's bredde, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
|
Oversigt over
samrådsspørgsmål omdelt efter afgivelse af
betænkning
Samråds-spm.nr. | Titel | A | Samrådsspm. om, hvorledes
lovforslaget i praksis tænkes udmøntet m.v., til
fødevareminsteren |
|