Fremsat den 13. maj 2014 af ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri (Dan Jørgensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om randzoner og
miljømålsloven
(Anvendelsesområde og fornyet
høring af vandplanforslag m.v.)
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
§ 1
I lov nr. 591 af 14. juni 2011 om randzoner, som
ændret ved lov nr. 563 af 18. juni 2012, foretages
følgende ændringer:
1. § 1,
stk. 1, affattes således:
Ȥ
1. Der må i landzone ikke foretages gødskning
og anden jordforbedring, sprøjtning, dyrkning eller anden
jordbearbejdning i en randzone på indtil 10 meter, jf. stk.
4, fra bredden af de åbne vandløb og søer med
et overfladeareal på mere end 100 m2,
1) der er
klassificeret som offentlige efter § 9 i lov om
vandløb, eller
2) er beskyttet
efter § 3 i lov om naturbeskyttelse, eller
3) er omfattet af
kravet om 2-meter bræmmer i § 69, stk. 1, i lov om
vandløb, eller
4) for hvilke der
er fastsat miljømål i,
a) de statslige
vandplaner vedtaget i medfør af miljømålsloven,
eller
b)
bekendtgørelser om miljømål udstedt i
medfør af lov om vandplanlægning.«
2. § 1,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2. Stk. 1
gælder ikke for arealer, der anvendes til skov, have, park
eller dambrugsaktiviteter.«
3. I
§ 5 indsættes efter stk. 1,
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Forøges det samlede areal af randzoner på en bedrift
som følge af en ændring af denne lov, så
randzonearealet kommer til at udgøre mere end 5 pct. af
bedriftens samlede areal på tidspunktet for
ændringslovens ikrafttræden, meddeler ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri efter ansøgning
tilladelse til en forholdsmæssig reduktion af bredden af
randzonen på den pågældende bedrift,
således at det samlede areal af randzoner kommer til at
udgøre 5 pct. af bedriftens samlede areal. Ansøgning
skal ske inden en tidsfrist, der fastsættes af
ministeren.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4
4. I
§ 5, stk. 2, der bliver stk. 3,
indsættes efter »stk. 1«: »og 2«.
5.
Efter § 6 a indsættes:
Ȥ 6
b. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om, at skriftlig kommunikation til og fra
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri om forhold,
som er omfattet af denne lov eller af regler udstedt i
medfør heraf, skal foregå digitalt.
Stk. 2. Ministeren kan
fastsætte nærmere regler om digital kommunikation,
herunder om anvendelse af bestemte it-systemer, særlige
digitale formater og digital signatur eller lignende.
Stk. 3. En digital
meddelelse anses for at være kommet frem, når den er
tilgængelig for adressaten for meddelelsen.
§ 6 c.
Hvor det efter denne lov eller regler udstedt i medfør heraf
er et krav, at et dokument, som er udstedt af andre end ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri, skal være
underskrevet, kan dette krav opfyldes ved anvendelse af en teknik,
der sikrer entydig identifikation af den, som har udstedt
dokumentet, jf. dog stk. 2. Sådanne dokumenter sidestilles
med dokumenter med personlig underskrift.
Stk. 2. Ministeren kan
fastsætte nærmere regler om opfyldelse af
underskriftskrav, jf. stk. 1.«
6.
Efter § 8 indsættes:
Ȥ 8
a. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
meddele den, der er ansvarlig for bedriften, påbud om at
bringe arealer, der er omfattet § 1, stk. 1, i en tilstand,
der er i overensstemmelse hermed.«
7. I
§ 9, stk. 2, indsættes som
2. pkt.:
»Ministeren kan i den forbindelse
endvidere fastsætte regler om indgivelse af klager, herunder
om formkrav hertil.«
8. § 10,
stk. 1, affattes således:
»Medmindre højere straf er forskyldt
efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der
1) overtræder
§ 1, stk. 1, eller
2) undlader at
efterkomme et påbud efter § 8 a.«
Miljøministeriet
§ 2
I miljømålsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 932 af 24. september 2009, som
ændret senest ved lov nr. 86 af 28. januar 2014, foretages
følgende ændring:
1. §
30 affattes således:
Ȥ
30. Hvis der forud for vedtagelsen af den endelige vandplan
foretages ændringer i forhold til det offentliggjorte forslag
i de dele af indsatsprogrammet eller retningslinjerne, der
fastsætter forpligtelser for myndigheder, kan vandplanerne
ikke vedtages, før ændringerne har været i
fornyet offentlig høring i mindst 8 uger.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1
træder i kraft den 1. august 2014.
§ 4
Stk. 1. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte en
ordning, hvorefter det i en overgangsperiode vil være tilladt
at høste afgrøder, såvel etårige som
flerårige, der er etableret i randzonen langs vandløb,
der ikke før 1. august 2014 var omfattet af randzoneloven,
men som bliver omfattet af loven efter denne dato.
Stk. 2. Lovens § 1
finder ikke anvendelse på ansøgninger om
forholdsmæssig reduktion af randzonebredden, som er indsendt
men endnu ikke afsluttet på tidspunktet for
ikrafttrædelsen af § 1. For sådanne
ansøgninger finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
| | | | 1. | Indledning | 2. | Baggrunden for lovforslaget | 3. | Lovforslagets hovedindhold | | 3.1. | Lov om randzoner | | | 3.1.1. | Ændring af randzonelovens
anvendelsesområde | | | | 3.1.1.1. | Gældende ret | | | | 3.1.1.2. | Den foreslåede ordning | | | 3.1.2 | Obligatorisk digital kommunikation | | | | 3.1.2.1. | Gældende ret | | | | 3.1.2.2. | Den foreslåede ordning | | | 3.1.3 | Påbud | | | | 3.1.3.1. | Gældende ret | | | | 3.1.3.2. | Den foreslåede ordning | | 3.2. | Ændring af
miljømålslovens § 30 | | | 3.2.1. | Gældende ret | | | 3.2.1. | Den foreslåede ordning | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema | |
|
1.
Indledning
Lovforslaget fremsættes med henblik
på ændring af lov nr. 591 af 14. juni 2011 om
randzoner, som ændret ved lov nr. 563 af 18. juni 2012, og
ændring af lov om miljømål m.v. for
vandforekomster og internationale naturbeskyttelsesområder
(Miljømålsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 932
af 24. september 2009 med senere ændringer. Lovforslaget er
en opfølgning på aftale om Vækstplan for
Fødevarer af 2. april 2014, indgået mellem Regeringen
(Socialdemokraterne og Radikale Venstre) og Venstre, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance og Konservative med henblik på
sikre en bæredygtig udvikling i det danske
råvaregrundlag samt styrke landbrugets og
fødevaresektorens konkurrenceevne.
Siden ikrafttrædelsen af lov om
randzoner (herefter randzoneloven) har der været rejst
væsentlig kritik af loven og den etablerede
kompensationsordning ikke mindst efter Natur- og
Miljøklagenævnets underkendelse af de 23 statslige
vandplaner den 6. december 2012.
Landbruget har givet udtryk for en betydelig
tvivl om den faktiske placering af randzonerne, hvilket har
ført til gentagen kritik af loven. Den væsentligste
del af kritikken angår retssikkerheden for de jordbrugere,
der, med lovens brede formulering af anvendelsesområdet, har
haft svært ved at få klarhed om, hvorvidt de
vandløb og søer, der findes på deres bedrift,
udløser et krav om randzoner efter loven.
På baggrund af erfaringer med
administrationen af loven anerkendes det, at det ikke er
tilstrækkeligt klart med den nuværende formulering af
randzoneloven hvilke vandløb og større søer,
der udløser krav om randzoner. For at afhjælpe
jordbrugernes tvivl tilpasses lovens anvendelsesområde. Loven
vil fremover omfatte vandløb og søer over 100 m2 i landzone, som efter anden specifikt
angivet lovgivning allerede er udpeget eller beskyttet på
grund af deres miljø-, natur- eller samfundsmæssige
værdi. Der henvises til afsnit 3.1.1., og
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1.
Samtidig foreslås en forenkling af
miljømålslovens § 30, der præciserer de
situationer, hvor der skal foretages supplerende høring af
forslag til vandplaner og fastsætter høringsfristen
til mindst 8 uger. Der henvises til afsnit 3.2. og
bemærkningerne til lovforslagets § 2, nr. 1.
Det fremgår af regeringsgrundlaget
»Et Danmark, der står sammen« fra oktober 2011,
at »al kommunikation mellem borgere, virksomheder og det
offentlige skal foregå digitalt inden udgangen af
2015«. Det følger desuden af den
fællesoffentlige digitaliseringsstrategi for 2011-2015
»Den digitale vej til fremtidens velfærd« fra
august 2011, at virksomhederne skal foretage alle indberetninger
digitalt til offentlige myndigheder fra 2012 eller snarest
derefter, når den nødvendige lovgivning og de
effektive løsninger er på plads.
Med lovforslagets § 1, nr. 5, vedr.
obligatorisk digital kommunikation, fortsættes således
indsatsen med indførelsen af obligatorisk digitalisering,
som blev påbegyndt med vedtagelsen af lov nr. 1272 af 16.
december 2009 om ændring af lov om Danmarks Statistik og
forskellige andre love, og med lov nr. 341 af 27. april 2011 om
ændring af årsregnskabsloven og forskellige andre
love.
2.
Baggrunden for lovforslaget
Kvælstof- og fosforreguleringen i
Danmark er en konsekvens af det stadig forøgede fokus
på belastningen af vandmiljøet med
næringsstoffer m.v. på nationalt plan og på
EU-niveau. Som led i bestræbelserne på at nedbringe
især kvælstofbelastningen af det danske
vandmiljø har der med de forskellige vandmiljøplaner
- VMPI i 1987, VMP II i 1998 og VMPIII i 2004 - været
iværksat en række miljøtiltag.
For at leve op til Danmarks forpligtelser i
henhold til EU's vandrammedirektiv, jf. Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2000/60/EF af 23. oktober 2000 (herefter
vandrammedirektivet) og Rådets direktiv 92/43/EØF af
21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter
(Habitatdirektivet) samt Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/147/EF af 30. november 2009 om beskyttelse af vilde
fugle (Fuglebeskyttelsesdirektivet), (herefter Natura
2000-direktiverne), blev der, bl.a. for at realisere
vandrammedirektivets målsætninger om at sikre et
vandmiljø af god kvalitet, den 16. juni 2009 indgået
aftale mellem V, K og DF om Grøn Vækst. Aftalen
indebar bl.a., at der skulle udlægges en indtil 10 meter bred
dyrknings-, gødskning-, og sprøjtefri randzone
omkring søer større end 100 m2 og åbne vandløb i
landzone. Lov om randzoner blev vedtaget af Folketinget den 26. maj
2011, jf. lov nr. 591 af 14. juni 2011.
Den 11. juni 2012 blev der vedtaget to
ændringer til lov om randzoner, jf. lov nr. 563 af 18. juni
2012 om ændring af lov om randzoner. Med ændringerne
blev muligheden for at etablere flerårige
energiafgrøder i randzonen fjernet, og offentligheden fik
adgang til at færdes i randzonerne, hvis disse fremstod
udyrkede i naturbeskyttelseslovens forstand. Den tilpassede lov om
randzoner blev ved bekendtgørelse sat i kraft 1. september
2012.
Miljøministeren vedtog den 22. december
2011 statslige vandplaner ved bekendtgørelse nr. 1208 af 15.
december 2011 om ikrafttræden af miljømål og
indsatsprogrammer og prioriteringer m.v. i vandplanerne for
planperiode 2010-2015. Ved Natur- og Miljøklagenævnets
afgørelse af 6. december 2012 blev Miljøministerens
afgørelse om de vedtagne statslige vandplaner imidlertid
ophævet, da fristen på 8 dage i forbindelse med den
supplerende høring var for kort henset til vandplanernes
omfang, indhold og kompleksitet, og dermed i strid med
miljømålslovens § 30. Sagen blev hjemvist til
fornyet behandling i Naturstyrelsen.
Vandplanerne blev den 17. juni 2013 sendt i
fornyet høring i 6 måneder og forventes endeligt
vedtaget i løbet af 2014.
3.
Lovforslagets hovedindhold
3.1. Lov om
randzoner
3.1.1.
Ændring af randzonelovens anvendelsesområde
3.1.1.1.
Gældende ret
Med randzoneloven skal der etableres indtil 10
meter brede dyrknings-, gødsknings- og sprøjtefrie
randzoner langs alle åbne vandløb samt
søer større end 100 m2 i landzone, jf. randzonelovens §
1. Dyrkning af vedvarende græs i randzonerne er dog tilladt,
jf. randzonelovens § 2 og § 10 i bekendtgørelse
nr. 892 af 29. august 2012 med senere ændringer (herefter
randzonebekendtgørelsen).
Formålet med randzoneloven er at bidrage
til at sikre et vandmiljø af god kvalitet og natur, og loven
retter sig primært mod dyrkningsjorden. Bestemmelsen i
randzonelovens § 1, stk. 2, undtager derfor skove, hvor der
normalt ikke sprøjtes eller gødskes, samt haver,
parker og lignende, hvor et udlæg af en randzone ville kunne
være et meget alvorligt indgreb både i forhold til
anvendelse og rent visuelt.
3.1.1.2. Den
foreslåede ordning
Med forslaget til ændring af
randzonelovens § 1, stk. 1, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1, tilpasses randzonelovens
anvendelsesområde og gødskningsforbuddet
præciseres.
For så vidt angår
gødskningsforbuddet, foreslås det, at bestemmelsen
præciseres, så det fremover fremgår eksplicit af
bestemmelsen, at forbuddet omfatter brugen af både
gødningsprodukter og jordforbedringsmidler.
Præciseringen foretages, da det i forbindelse med
administrationen af den gældende randzonelov har vist sig, at
det i praksis har givet anledning til tvivl, om anvendelse af
jordforbedringsmidler som f.eks. kalk er tilladt i randzonen. Den
definition af begreberne gødning og jordforbedringsmidler,
som er lagt til grund for administrationen af randzoneloven, er den
legale definition, som fremgår af § 2 i lov om
gødning og jordforbedringsmidler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 417 af 3. maj 2011.
For så vidt angår randzonelovens
anvendelsesområde foreslås det, at der fremover kun
stilles krav om randzoner langs vandløb og større
søer, som efter anden lovgivning er beskyttede eller
udpegede på grund af deres miljø-, natur- eller
samfundsmæssige værdi. Ændringen foretages for at
afhjælpe jordbrugernes tvivl om hvilke vandløb og
søer, der udløser krav om udlægning af
randzoner.
Ændringen indebærer, at der
fremover kun stilles krav om udlægning af indtil 10 meter
gødsknings-, sprøjte-, og dyrkningsfrie randzoner i
landzone langs de åbne vandløb og søer med et
overfladeareal på mere end 100 m2, der er
1) klassificeret
som offentlige efter § 9 i lov om vandløb, eller
2) beskyttet efter
§ 3 i lov om naturbeskyttelse, eller
3) omfattet af
kravet om 2-meter bræmmer i § 69, stk. 1, i lov om
vandløb, eller
4) for hvilke, der
er fastsat miljømål i,
a) de statslige
vandplaner vedtaget efter reglerne i miljømålsloven,
eller
b)
bekendtgørelser om miljømål udstedt i
medfør af lov om vandplanlægning.
Med ændringen af randzonelovens §
1, stk. 1, vil det i den hidtidige administrative praksis anvendte
kriterium vandførende i hovedparten af året ikke
længere finde anvendelse ved afgrænsning af, om der er
tale om et vandløb, der udløser krav om
udlægning af randzoner efter randzoneloven. Det vil fremover
være kriterierne i den lovgivning, der henvises til i den
foreslåede § 1, stk. 1, der vil være
afgørende for, om et vandløb udløser et krav
om udlægning af randzoner, uanset om vandløbet er
vandførende i hovedparten af året. Ændringen af
kriterierne for, hvornår et vandløb udløser
krav om udlægning af randzoner, vil overordnet set reducere
det samlede randzoneareal på landsplan. Ændringen vil
dog for den enkelte bedrift kunne medføre både
bortfald af vandløb, som efter den gældende lov
udløste krav om randzoner, og tilkomst af vandløb,
som udløser krav om udlægning af randzoner efter
ændringslovens ikrafttræden.
Det vil som hidtil være den enkelte
jordbrugers ansvar at udlægge randzoner korrekt inden for
bedriften også efter de nye regler. Hvis en jordbruger
fortsat er i tvivl om, hvorvidt en sø eller et
vandløb udløser krav om udlægning af randzoner,
vil den pågældende kunne rette henvendelse til den
kompetente myndighed på området (den
pågældende kommune eller Naturstyrelsen) og få
oplyst, om den pågældende sø eller det
pågældende vandløb er omfattet af mindst
én af de i § 1, stk. 1, nævnte kategorier.
Det foreslås endvidere, at bestemmelsen
i randzonelovens § 1, stk. 2, jf.
lovforslagets § 1, nr. 2, udvides til også at omfatte
arealer, der anvendes til dambrugsaktiviteter, da der i lighed med
de øvrige arealer, der er undtaget efter bestemmelsen, ville
kunne være tale om et meget alvorligt indgreb i forhold til
anvendelse af produktionsarealet. Arealer med dambrugsaktiviteter
er i vidt omfang efter gældende praksis undtaget efter
dispensationsbestemmelsen i randzonelovens § 6. Med den
foreslåede udvidelse af bestemmelsen i randzonelovens §
1, stk. 2, slipper den pågældende ansvarlige for
dambrugsaktiviteter for at ansøge om en dispensation fra
lovens regler.
Af hensyn til de jordbrugere, der har
indrettet sig i tillid til den forholdsmæssige reduktion af
randzonebredden, som de har opnået siden randzonelovens
ikrafttræden 1. september 2012, er det ikke hensigten at
genoptage de på dette tidspunkt allerede afsluttede sager,
selvom anvendelsesområdet ændres, og bedriftens samlede
randzoneareal efter ændringen ikke længere udgør
5 pct. af bedriftens samlede areal.
Det foreslås med bestemmelsen i
randzonelovens § 5, stk. 2, jf.,
lovforslagets § 1, nr. 3, at jordbrugere, der har en bedrift,
hvis samlede randzoneareal bliver forøget med randzoner
langs nye vandløb som følge af en ændring
randzoneloven, så bedriftens samlede randzoneareal kommer til
at udgøre mere end 5 pct. af bedriftens samlede areal, har
ret til efter ansøgning at få en forholdsmæssig
reduktion af randzonebredden. Fristen for ansøgning om
forholdsmæssig reduktion fastsættes af
fødevareministeren.
Ved nye vandløb forstås
vandløb, der med ændringslovens ikrafttræden
bliver omfattet af randzoneloven, men som ikke var omfattet
tidligere.
Den foreslåede bestemmelse i
lovforslagets § 1, nr. 3, omfatter alle bedrifter, hvis
randzoneareal udgør mere end 5 pct. af bedriftens samlede
areal efter ændringslovens ikrafttræden, herunder
bedrifter, der har ansøgt men endnu ikke modtaget en endelig
afgørelse om reduktion af bredden af randzonen inden
ændringslovens ikrafttræden.
For at jordbrugere, som har ansøgt men
endnu ikke modtaget en endelig afgørelse om reduktion af
bredden af randzonen inden ikrafttræden af ændringerne
i randzoneloven, ikke skal kan komme til at stå i den
situation, at ændringen af randzoneloven medfører, at
forholdet mellem bedriftens samlede areal og randzoneareal ikke
længere giver basis for en reduktion, foreslås det i
lovforslagets § 4, stk. 2, at disse sager behandles efter de
regler, der var gældende indtil ændringerne i
randzoneloven trådte i kraft.
De foreslåede bestemmelser betyder i
rent praktisk, at de jordbrugere, der ikke har modtaget en endelig
afgørelse på deres ansøgning om
forholdsmæssig reduktion efter randzonelovens § 5, stk.
1, kan vælge at fastholde deres ansøgning og dermed
få behandlet deres ansøgning på grundlag af de
regler, der var gældende indtil ændringerne i
randzoneloven trådte i kraft, eller indsende en ny
ansøgning efter § 5, stk., jf. lovforslagets § 1,
nr. 3, og få behandlet deres ansøgning på
grundlag af de regler, der bliver gældende den 1. august
2014.
Det er forventningen, at ændringen af
randzonelovens anvendelsesområde kun i begrænset omfang
fører til, at der bliver pligt til at udlægge
randzoner langs vandløb, som ikke er omfattet af den
gældende randzonelov. For at imødegå
uhensigtsmæssige virkninger i disse situationer
foreslås der indført en bemyndigelse til
fødevareministeren til at fastsætte en
overgangsordning, hvorefter det vil være tilladt at
høste afgrøder, såvel etårige som
flerårige afgrøder, der er etableret i randzonen
før ændringslovens ikrafttræden. Der henvises
til overgangsbestemmelsen i lovforslagets § 4, stk. 1.
Den foreslåede ændring af
randzonelovens anvendelsesområde har endelig betydning for
beregningen af afgrødernes kvælstofnormer i § 6,
stk. 3, i lov om jordbrugets anvendelse af gødning og om
plantedække, jf. lovbekendtgørelse nr. 500 af 12. maj
2013. Det samlede areal, der indgår i normsystemet og som
skal fratrækkes ved beregningerne som følge af, at
randzonearealerne ikke indgår i landbrugsdrift, udgør
årligt ca. 25.000 hektar.
3.1.2.
Obligatorisk digital kommunikation
3.1.2.1.
Gældende ret
Ved lov nr. 1459 af 17. december 2013 om
ændring af forskellige bestemmelser på Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeris område om obligatorisk
digital kommunikation m.v. er fødevareministeren blevet
bemyndiget til ved bekendtgørelse at fastsætte regler
om digital kommunikation på en række lovområder,
der administreres af Fødevarestyrelsen.
Ved fremsættelsen af lovforslaget, der
som nævnt vedrørte Fødevarestyrelsens
område, blev det bl.a. oplyst, at der på
Fødevareministeriets anden styrelses område,
NaturErhvervstyrelsen, var indført digitale
selvbetjeningsløsninger, hvorfor der ikke for
indeværende var behov for yderligere regulering. Disse
digitale selvbetjeningsløsninger omfattede dog ikke
randzonelovens område, hvorfor der nu er opstået behov
for, at der også på denne lovs område kan
fastsættes bestemmelser om obligatorisk digital kommunikation
efter samme model, som nu er hjemlet i en række af
ministerområdets øvrige love.
3.1.2.2. Den
foreslåede ordning
Med lovforslagets § 1, nr. 5, om forslag
til randzonelovens §§ 6 b - 6
c, skabes der hjemmel til, at al relevant skriftlig
kommunikation mellem NaturErhvervstyrelsen og virksomheder eller
fysiske personer skal foregå digitalt.
Det foreslås, at hjemlen i randzoneloven
udformes som en bemyndigelse til fødevareministeren til at
fastsætte nærmere regler om digital kommunikation.
Derved bliver det muligt ved bekendtgørelse at
fastsætte krav om anvendelse af bestemte it-systemer
(herunder særlige portalløsninger, elektroniske
formularer, skemaer og lignende) og særlige digitale formater
m.v.
Ved bekendtgørelse kan der endvidere,
hvor det er relevant, fastsættes bestemmelser, som skal lette
overgangen til digital kommunikation. Der vil således kunne
fastsættes bestemmelser om undtagelse fra kravet om digital
kommunikation, f.eks. for visse gruppers vedkommende eller i
tilfælde, hvor materialet på grund af sin særlige
beskaffenhed ikke er egnet til digital fremsendelse.
Fødevareministeriet har etableret et
klagesystem, hvorefter de afgørelser truffet af ministeriets
styrelser, som kan påklages, skal indbringes for
Fødevareministeriets Klagecenter. Det foreslås, at
også klager over afgørelser truffet i henhold til
randzoneloven eller i henhold til regler udstedt i medfør af
loven omfattes af kravet om digital kommunikation.
For at gøre kommunikationen mellem
borgere/virksomheder og myndigheder på randzonelovens
område så overskuelig som mulig er det hensigten, at
enhver kommunikation skal finde sted enten gennem en
portalløsning etableret af Fødevareministeriet
(f.eks. Tast selv-service) eller gennem den digitale
postløsning Offentlig Digital Post under borger.dk eller
virk.dk. Det vil afhænge af den pågældende
kommunikations art og indhold, om det er den ene eller den anden
kommunikationskanal, der skal finde anvendelse.
Det vil fremgå af en
bekendtgørelse, der udstedes på området,
på hvilken måde kommunikationen mellem
NaturErhvervstyrelsen og de pågældende virksomheder
eller personer fremover skal foregå.
Erhvervet og andre relevante parter vil blive
inddraget i forbindelse med udarbejdelse af
bekendtgørelsen.
I den foreslåede bestemmelse til
randzonelovens § 6 b, stk. 3, er
det fastsat, at en digital meddelelse anses for at være
kommet frem til adressaten, dvs. til modtageren af meddelelsen,
når den er tilgængelig for denne. En hvilken som helst
skriftlig kommunikation, som foretages digitalt, herunder
også en afgørelse, som sendes via mail, via den
offentlige digitale postløsning eller på anden digital
vis, er omfattet af bestemmelsen. Dette svarer til, at et papirbrev
anses for at være kommet frem, når det
pågældende brev er lagt i adressatens fysiske
postkasse.
Det er normalt uden betydning, om en
afgørelse er kommet til adressatens kundskab. Det er
således uden betydning, om eller hvornår adressaten
gør sig bekendt med indholdet af meddelelsen. Adressaten
bærer således alene risikoen ved ikke at gøre
sig bekendt med indholdet af meddelelsen.
Forslaget har betydning for alle meddelelser,
herunder også for om f.eks. en indberetning eller lignende
kan anses for rettidig fremkommet. Fremkomsttidspunktet er normalt
afgørende for, om en indberetning eller lignende til en
myndighed anses for rettidig.
Lovforslaget medfører ikke
ændringer i de gældende principper for beregning af
frister i forbindelse med klager.
En meddelelse til en myndighed vil normalt
være tilgængelig for myndigheden på det
tidspunkt, hvor myndigheden kan behandle eller læse
meddelelsen. Dette tidspunkt vil normalt blive registreret
automatisk i en modtagelsesanordning eller et datasystem. En
meddelelse, der først er tilgængelig efter kl. 24.00,
anses normalt først for modtaget den dag, meddelelsen er
tilgængelig, uanset om afsenderen måtte betragte
meddelelsen som sendt før kl. 24.00.
Lovgivningen indeholder på nogle
områder krav om eller forudsætter, at dokumenter, som
udarbejdes af fysiske personer eller virksomheder, skal være
underskrevet.
For at der ikke skal kunne opstå tvivl
om, at virksomheder og personer kan opfylde underskriftskravet
på anden måde end ved en personlig underskrift,
foreslås det, at der indsættes en bestemmelse i
randzonelovens § 6 d om, at underskriftskravet kan opfyldes
ved, at underskriveren anvender en teknik, der sikrer entydig
identifikation af den pågældende, f.eks. digital
signatur.
Samtidig foreslås det, at ministeren kan
fastsætte nærmere regler om, hvordan kravet om
personlig underskrift kan opfyldes, eksempelvis ved at den
pågældende underskriver et fysisk dokument og
indscanner dokumentet som en pdf-fil. Med den foreslåede
bestemmelse sikres det, at underskriftskravet ikke udgør en
unødig barriere for digital kommunikation.
3.1.3.
Påbud
3.1.3.1.
Gældende ret
Overtrædelser af randzonelovens §
1, stk. 1, sanktioneres med straf af bøde efter
randzonelovens § 10.
3.1.3.2. Den
foreslåede ordning
Med den foreslåede bestemmelse i
randzonelovens § 8 a, jf.
lovforslagets § 1, nr. 6, indføres mulighed for at
meddele den, der er juridisk ansvarlig for bedriften, påbud
om at bringe arealer, der er omfattet af lovens § 1, stk. 1, i
en tilstand, der er i overensstemmelse hermed.
Formålet med den foreslåede
bestemmelse er at sikre retablering af den fysiske barriere mod
udvaskning af nærringssalte og pesticider til
vandmiljøet, som randzonerne udgør.
Bestemmelsen forudsættes derfor anvendt
til at påbyde den ansvarlige for bedriften at retablere
randzonen, f.eks. ved påbud om etablering af græs i en
randzone i de tilfælde, hvor randzonen f.eks. er blevet
oppløjet. Meddeles der påbud efter bestemmelsen
indebærer dette samtidig en konkret dispensation fra
forbuddet mod jordbearbejdning i lovens § 1, stk. 1, men
henblik på retablering af randzonen.
Meddelelse af påbud er en
afgørelse i forvaltningslovens forstand og dermed omfattet
af de almindelige forvaltningsretlige regler om partshøring,
begrundelse og klagevejledning m.v.
Manglende opfyldelse af påbud kan
straffes med bøde efter randzonelovens § 10, jf.
lovforslagets § 1, nr. 8.
Afgørelse om påbud kan
påklages til Fødevareministeriets Klagecenter efter
regler fastsat i medfør af randzonelovens § 9, stk. 2.
En klage har som udgangspunkt ikke opsættende virkning.
Afgørelser truffet af klagecentret i sager vedrørende
lov om randzoner eller regler udstedt i medfør heraf kan
ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
3.2.
Ændring af Miljømålslovens § 30
3.2.1.
Gældende ret
Forslaget om ændring af
miljømålsloven skal ses i sammenhæng med
forslaget til ændring af randzoneloven, jf. lovforslagets
§ 1, samt Aftale om Vækstplan for Fødevarer af 2.
april 2014, indgået mellem Regeringen (Socialdemokraterne og
Radikale Venstre) og Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og
Konservative, særligt i forhold til beslutningen om at
140.000 ha målrettede efterafgrøder erstattes af
60.000 ha generelle efterafgrøder.
Ifølge de gældende bestemmelser i
miljømålslovens § 30 kan vandplaner ikke endeligt
vedtages, hvis der efter høringen på 6 måneder
foretages ændringer, som på væsentlig måde
berører andre myndigheder eller borgere end dem, der ved
indsigelse har foranlediget ændringen, før de
pågældende har haft lejlighed til at udtale sig under
en såkaldt supplerende høring. Miljøministeren
fastsætter en frist for høringen.
Hvis ændringen er så omfattende,
at der reelt foreligger et nyt forslag til vandplan, skal hele
proceduren for tilvejebringelse af vandplaner, bortset fra
idéfasen, starte forfra. Det er en meget
ressourcekrævende proces.
3.2.2. Den
foreslåede ordning
Konsekvensen af gennemførelse af
forslaget om ændring af randzoneloven som foreslået vil
være, at kravet om randzone langs en stor del af de
vandløb, som indgår i de forslag til vandplaner, der
var i høring i efteråret 2013, ikke
gennemføres. Det vurderes, at der hermed sker omtrent en
halvering af de arealer, der bidrager til randzonernes effekt, og
dermed også omtrent en halvering af de miljø- og
naturmæssige effekter af udlægning af randzoner. Se
nærmere i bemærkningerne til lovforslagets § 1.
Dertil kommer aftalen i forbindelse med Vækstplan for
Fødevarer om at erstatte 140.000 ha målrettede
efterafgrøder med 60.000 ha generelle
efterafgrøder.
Hvis det lægges til grund, at der er
tale om så omfattende ændringer i forhold til
høringsudkastet af vandplanerne, at der reelt set er tale om
nye forslag til vandplaner, vil det efter den gældende
bestemmelse betyde, at der skal gennemføres en ny procedure
med tilvejebringelse af vandplaner, herunder ny offentlig
høring på 6 måneder. Det gælder uanset, at
ændringerne af randzoneloven er i selvstændig
høring, og uanset at randzoneloven ikke har retsvirkning i
kraft af vandplanerne.
Denne regulering må anses for
uhensigtsmæssig i relation til mulighederne for at vedtage
vandplanerne og vil aktuelt indebære, at de danske vandplaner
kan blive yderligere væsentligt forsinket. Efter
vandrammedirektivet skulle de have været trådt i kraft
senest den 22. december 2009. Opnåelse af en stor del af de
miljømål, som direktivet forudsætter, vil blive
tilsvarende forsinket.
Det foreslås derfor, at pligten til
fornyet høring over ændringer i udkast til vandplaner
alene gælder i tilfælde, hvor der i forhold til det
offentliggjorte forslag foretages ændringer i de dele af
indsatsprogrammet eller retningslinjer, der fastsætter
forpligtelser for myndigheder. Høringstemaet vil alene
være de konkrete ændringer i indsatsprogram eller
retningslinjer. Desuden ophæves sondringen mellem
ændringer af omfattende karakter og ændringer af ikke
omfattende karakter. Det foreslås samtidig at sætte
høringsfristen til mindst 8 uger.
Det bemærkes, at lov om
vandplanlægning, som blev vedtaget af et enigt Folketing i
december 2013 (L nr. 71, 2013-14), og som fastsætter regler
om tilvejebringelse af vandområdeplaner for anden og
følgende vandplanperioder, ikke indeholder en bestemmelse
svarende til miljømålslovens § 30.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Forslaget indebærer ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Ændringen af randzoneloven vurderes
samlet set at være positiv i forhold til de økonomiske
konsekvenser for erhvervet, da der med forslaget vil være ca.
25.000 hektar landbrugsjord, som igen kan tages i dyrkning samtidig
med, at der skabes større klarhed for så vidt
angår placeringen af randzonerne efter loven. Ændringen
af randzoneloven vurderes at være neutral i forhold til de
administrative konsekvenser for erhvervet.
Forslaget har i udkast været sendt til
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) med henblik
på vurdering af, om forslaget skal forelægges for
Erhvervs- og Vækstministeriets virksomhedspanel. Styrelsen
vurderer, at forslaget ikke indeholder administrative konsekvenser
for det danske erhvervsliv.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
7.
Miljømæssige konsekvenser
De i forbindelse med Grøn Vækst
aftalen iværksatte 50.000 hektar randzoner, blev i
forbindelse med aftalens indgåelse estimeret til at bidrage
med en reduktion på ca. 2.550 ton kvælstof og op til
160 ton fosfor til vandmiljøet. De estimerede effekter
indgår i indsatsprogrammet i forslagene til vandplaner for
vandrammedirektivets 1. planperiode.
I forbindelse med evalueringen af Grøn
Vækst virkemidlerne foretaget af Aarhus Universitet i 2013
angives den faktiske kvælstofeffekt af den gældende
randzonelov til ca. 2.200 ton N (tallet er korrigeret i
foråret 2014 på grundlag af supplerende data fra
NaturErhvervstyrelsen), og den foreslåede tilpasning af
randzonelovens anvendelsesområde medfører ca. en
halvering af randzonelovens effekter. Forslaget vil derfor have en
faktisk negativ virkning i kvælstofeffekt på ca. 1.100
ton.
Den negative effekt på den budgetterede
fosforreduktion udgør op til 80 ton fosfor. Aarhus
Universitet har i et høringssvar til lovforslaget
anført, at den faktiske reduktionseffekt kan være
betydeligt mindre. Miljøministeriet har oplyst, at
bemærkningerne fra Aarhus Universitet er noteret og tages til
efterretning i forbindelse med den fremadrettede opgørelse
af virkemidlets effekt.
Forslaget har negativ virkning i forhold til
naturhensynet, da det estimeres, at der fremover kun vil være
krav om udlægning af ca. 25.000 hektar obligatoriske
randzoner. Herudover vil synergieffekten af loven i forhold til
klima blive reduceret med 50.000-100.000 CO2-ækvivalenter, og medføre en
mindre stigning i brugen af pesticider.
8. Forholdet
til EU-retten
Det primære formål med de
obligatoriske randzoner udlagt i henhold til randzoneloven er at
bidrage til opnåelse af den nationale målsætning
om reduktion af næringsstofudvaskning udmøntet ved de
statslige vandplaner. Forslaget medvirker dermed til opfyldelsen af
de danske forpligtelser efter EU's vandrammedirektiv om god
økologisk tilstand i vandmiljøet, jf.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF af 23.
oktober 2000 om fastlæggelse af en ramme for
Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger.
Randzoner indgår i forslagene til
vandplaner for vandrammedirektivets 1. planperiode som det
vigtigste enkeltstående kvælstof- og fosforvirkemiddel
med en budgetteret effekt på reduktion af ca. 2.550 ton
kvælstof og op til ca. 160 ton fosfor årligt til
vandmiljøet. Lovforslaget indebærer en halvering af
det obligatoriske randzoneareal, og dermed halveres også
kvælstofeffekten og fosforeffekten af randzonerne i
forslagene til indsatsprogram i vandplaner for vandrammedirektivets
1. planperiode. Naturstyrelsen vurderer, at der kan argumenteres
for, at ændringen af randzoneloven ligger inden for rammerne
af vandrammedirektivets undtagelsesbestemmelser fra kravet om god
miljøtilstand.
Vandplanerne bidrager tillige til Danmarks
opfyldelse af Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj
1992 om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter
(Habitatdirektivet) og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2009/147/EF af 30. november 2009 om beskyttelse af vilde fugle
(Fuglebeskyttelsesdirektivet), idet de medvirker til at reducere
belastningen af akvatiske habitatnaturtyper og levesteder for
arter, hvis bevaringstilstand er ugunstig. Lovændringen
forventes ikke at få betydning for disse direktiver.
9.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 4. april 2014 til den 28. april 2014 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatsamfundet, Agri Nord, AgroPro, Agrovi,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Bornholms landbrug,
Brancheudvalget for Biogas, Brancheudvalget for frø,
Bæredygtigt Landbrug, Centrovice, DAKOFO, Danmarks
Biavlerforening, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks
Jægerforbund, Danmarks Landboungdom, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Sportsfiskerforbund, Dansk
Akvakultur, Dansk Amatørfiskerforening, Dansk Botanisk
Forening, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk
Erhverv, Dansk Erhvervsfrugtavl, Dansk Fritidsfiskerforbund, Dansk
Gartneri, Dansk Kano og Kajak Forbund, Dansk
Kartoffelproducentforening, Dansk Land- og Strandjagt, Dansk
Landbrug Sydhavsøerne, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk
Pattedyrforening, Dansk Pelsdyravlerforening, Dansk
Planteværn, Dansk Skovforening, Dansk Vand- og
Spildevandsforening (DANVA), Danske Advokater, Danske Biavleres
Landsforening, Danske Juletræer, Danske Maskinstationer og
Entreprenører, Danske Regioner, Danske Svineproducenter,
Danske Vandløb, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Den
danske Landinspektørforening, Det Danske
Fjerkræråd, Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
(Københavns Universitet), Det Økologiske Råd,
DI, Djursland Landboforening, Dronningeavlerforening af 1921,
Ejendomsforeningen Danmark, ErhvervsBiavlerne, Erhvervsstyrelsens
Team Effektiv Regulering (TER), Ferskvandsfiskeriforeningen for
Danmark, Finansrådet, Foreningen af Danske
Handelsmøller, Foreningen af Vandværker i Danmark,
Foreningen for Biodynamisk Jordbrug, Foreningen for Reduceret
jordbearbejdning i Danmark, Frie bønder - levende land,
Friluftsrådet, Frøsektionen, Gefion, Greenpeace, Heden
og Fjorden, Hedeselskabet, Institut for Fødevare- og
Ressourceøkonomi (Københavns Universitet), Jysk
Landbrugsrådgivning, Kolding-Herreds Landbrugsforening,
Kommunalteknisk Chefforening, Kommunernes Landsforening,
Kødbranchens Fællesråd, Landbo Limfjord,
LandboNord, LandboSyd, LandboThy, Landbrug og Fødevarer,
Landbrugsrådgivning Syd, Landdistrikternes
Fællesråd, Landsforeningen af Danske
Mælkeproducenter, Landsforeningen af Gylleramte,
Landsforeningen Dansk Fåreavl, Landsforeningen Danske
Maskinstationer, Landsforeningen Praktisk Økologi,
Lemvigegnens Landboforening, LHN, LMO, Miljøteknisk
Brancheforening, Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug
(Aarhus Universitet), Nationalt Center for Miljø og Energi
(Aarhus Universitet), Natur & Samfund, NF Plus, NOAH,
Odsherreds landboforening, Patriotisk Selskab, Plantning &
Landskab, Landsforeningen, Realkreditforeningen,
Realkreditrådet, Rådgivningscenter Nord,
Sammenslutningen af Danske Småøer, Sammenslutningen af
Danske Erhvervsbiavlere, Sammenslutningen af danske Sortsejere,
Science and Technology (Århus Universitet), Skovdyrkerne,
Svinerådgivning Vest, Sønderjysk landboforening,
Verdens Skove, Verdensnaturfonden (WWF), Vestjysk Landboforening,
Videncenter for Svineproduktion, Videncentret for Landbrug,
Økologisk Landsforening, Østdansk
Landbrugsrådgivning.
| | | Positive konsekvenser/mindre udgifter | | | Negative konsekvenser/merudgifter | |
---|
| Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | | Ingen | | | Ingen | | | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | | Ingen | | | Ingen | | | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | | | Positive | | | Ingen | | | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | | | Ingen | | | Ingen | | | Miljømæssige
konsekvenser | | | Ingen | | | Ca. 1.100 ton kvælstofudvaskning til
vandmiljøet. Forøget fosfor-udvaskning til
vandmiljøet på op til 80 ton. Tab af ca. 25.000 ha natur. Konsekvens i forhold til reduktion af
CO2-effekten på 50.000-100.000
CO2-ækvivalenter. Mindre stigning i forbruget af
pesticider. | | | Administrative konsekvenser for
borgerne | | | Ingen | | | Ingen | | | Forholdet til EU-retten | | | Randzoneloven bidrager til opfyldelse
Danmarks forpligtelser med henblik på opnåelse af
målsætning om god økologisk tilstand i
vandmiljøet i EU's vandrammedirektiv, jf.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF af 23.
oktober 2000 om fastlæggelse af en ramme for
Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger, herunder til
Habitatdirektivet og Fuglebeskyttelsesdirektivet. | | | | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Til § 1
Til nr. 1
Med forslaget til ændring af
randzonelovens § 1, stk. 1,
tilpasses randzonelovens anvendelsesområde og
gødskningsforbuddet præciseres.
Dyrkningsforbuddet i randzonelovens § 1
foreslås videreført, og ved dyrkning forstås
derfor fortsat en egentlig kultivering af arealet med
jordbehandling, såning eller plantning af en eller flere
typer af afgrøder eller vækster. Dyrkningsforbuddet
omfatter således ikke opvækst af naturligt forekommende
vegetation i randzonerne, jf. dog rydningspligten efter lov om
drift af landbrugsjorder. Dyrkningsforbuddet omfatter heller ikke
ekstensiv afgræsning, fældning eller beskæring af
sådanne naturligt forekommende vækster, eller plukning
af frugter, bær og lignende fra sådanne naturligt
forekommende vækster eller eksisterende beplantninger.
Ved jordbearbejdning forstås i denne lov
al bearbejdning af jorden med henblik på dyrkning og
etablering af afgrøder. Forbuddet omfatter således
ikke lovlige dræningsarbejder. Tilsvarende er det muligt at
foretage anden nødvendig jordbearbejdning i forbindelse med
egentlige lovlige anlæg, som f.eks. stier, opførelse
af læskure m.v. Nedpløjning eller fræsning af
oprensningsmateriale, som hidrører fra en udført
vandløbsvedligeholdelse er ligeledes tilladt, når
jordbearbejdningen ikke sker i dyrkningsøjemed.
For så vidt angår
gødskningsforbuddet forslås det, at bestemmelsen i
randzonelovens § 1, stk. 1, præciseres, så det
fremover fremgår eksplicit af bestemmelsen, at forbuddet
omfatter brugen af både gødningsprodukter og
jordforbedringsmidler.
Definition af begreberne gødning og
jordforbedringsmidler, som er lagt til grund i administrationen af
den gældende randzonelov, er den legale definition, som
fremgår af § 2 i lov om gødning og
jordforbedringsmidler, jf. lovbekendtgørelse nr. 417 af 3.
maj 2011.
Ved gødning forstås alle
produkter, der er bestemt til at fremme planters vækst, og
hvis virkning helt eller overvejende beror på deres indhold
af plantenæringsstoffer. Ved jordforbedringsmidler
forstås alle produkter, der er bestemt til ændring af
jords fysiske, kemiske eller biologiske tilstand, og hvis virkning
ikke eller kun i ringe grad beror på indhold af
plantenæringsstoffer.
For så vidt angår ændringen
af randzonelovens anvendelsesområde foreslås det, at
der fremover kun stilles krav om randzoner langs vandløb og
større søer, som efter den i lovens § 1, stk. 1,
opregnede lovgivning er beskyttede eller udpegede på grund af
deres miljø-, natur- eller samfundsmæssige
værdi. Ændringen foretages for at afhjælpe
jordbrugernes tvivl om hvilke vandløb og søer, der
udløser krav om udlægning af randzoner.
Med ændringen af randzonelovens §
1, stk. 1, vil det i den hidtidige administrative praksis anvendte
kriterium vandførende i hovedparten af året ikke
længere finde anvendelse ved afgrænsning af, om der er
tale om et vandløb, der udløser krav om
udlægning af randzoner efter randzoneloven. Det vil fremover
være kriterierne i den lovgivning, der henvises til i den
foreslåede § 1, stk. 1, der vil være
afgørende for, om et vandløb eller udløser et
krav om udlægning af randzoner, uanset om vandløbet er
vandførende i hovedparten af året.
Ændringen af kriterierne for,
hvornår et vandløb udløser krav om
udlægning af randzoner, vil overordnet set reducere det
samlede randzoneareal på landsplan. Ændringen vil dog
for den enkelte bedrift kunne medføre både bortfald af
vandløb, som efter den gældende lov udløste
krav om randzoner, og tilkomst af vandløb, som
udløser krav om udlægning af randzoner efter
ændringslovens ikrafttræden. Det vil dog som hidtil
være den enkelte jordbrugers ansvar at udlægge
randzoner korrekt inden for bedriften også efter de nye
regler.
I det omfang nye vandløb og søer
udpeges eller bliver omfattet af beskyttelsen efter de i
randzonelovens § 1, stk. 1, nævnte bestemmelser, vil
disse blive omfattet af randzonelovens bestemmelser. Tilsvarende
vil kravet om udlægning af randzoner bortfalde, hvis
vandløb og søer ikke længere er udpeget eller
beskyttet efter de nævnte bestemmelser.
Til nr. 2
Formålet med randzoneloven er at bidrage
til at sikre et vandmiljø af god kvalitet og natur, og loven
retter sig primært mod dyrkningsjorden.
Det foreslås, at bestemmelsen i
randzonelovens § 1, stk. 2,
hvorefter skove, hvor der normalt ikke sprøjtes eller
gødskes, samt haver og parker er undtaget lovens regler,
udvides til også at omfatte arealer med dambrugsaktiviteter,
da arealer med dambrugsaktiviteter i lighed med de øvrige
arealer, der er undtaget efter bestemmelsen, ville kunne være
tale om et meget alvorligt indgreb i forhold til anvendelse af
produktionsarealer.
Arealer med dambrugsaktiviteter er i vidt
omfang efter gældende praksis undtaget efter randzonelovens
§ 6. Med den foreslåede udvidelse af bestemmelsen i
randzonelovens § 1, stk. 2, slipper den pågældende
ansvarlige for dambrugsaktiviteter for at ansøge om en
dispensation fra lovens regler.
Til nr. 3
Randzonelovens § 5,
stk. 2, i lovforslagets § 1, nr. 3, er ny og
indebærer, at en jordbruger i tilfælde af, at det
samlede randzonearealer på hans bedrift kommer til at
udgøre mere end 5 pct. af en konkret bedrifts samlede areal,
som følge af en ændring af randzoneloven, har ret til
at få en forholdsmæssig reduktion af randzonebredden
på sin bedrift, således at randzonearealet totalt set
ikke overstiger 5 pct. af bedriftens samlede areal. Jordbrugeren
har dog ikke pligt til at få en forholdsmæssig
reduktion af randzonebredden.
Bestemmelsen foreslås indført ud
fra en generel rimelighedsbetragtning i lighed med de hensyn, der
ligger bag den gældende bestemmelse i randzonelovens §
5, stk. 1, hvori det i forbindelse med randzonelovens
ikrafttræden blev fastsat at det samlede areal af randzoner
inden for en bedrift, med de rådighedsindskrænkninger
dette medfører, ikke kunne overstige 5 pct. af den
pågældende bedrifts samlede areal.
Det er en betingelse, at ændringsloven
skal have medført, at der skal udlægges randzoner
langs nye vandløb. Ved nye vandløb forstås
vandløb, der med ændringslovens ikrafttræden
bliver omfattet af randzoneloven, men som ikke var omfattet
tidligere.
Herudover er det en betingelse, at bedriftens
randzoneareal skal overstige 5 pct. af bedriftens samlede areal,
på tidspunktet for en ændringslovs ikrafttræden,
og de jordbrugere, der ønsker en reduktion af randzonens
bredde, skal indsende ansøgning herom inden en tidsfrist,
der fastsættes af fødevareministeren. Når denne
tidsfrist er udløbet, vil der ikke længere kunne ske
en reduktion af randzonens bredde efter randzonelovens § 5,
stk. 2, for så vidt angår den forøgelse af
randzonearealet, som skyldes lovændringen.
Den foreslåede bestemmelse i
randzonelovens § 5, stk. 2, omfatter alle bedrifter, hvis
randzoneareal udgør mere end 5 pct. af bedriftens samlede
areal på tidspunktet for ændringslovens
ikrafttræden.
Den foreslåede bestemmelse
forudsættes administreret på samme måde som den
tilsvarende bestemmelse i randzonelovens § 5, stk. 1,
således, at de jordbrugere, der mener sig berettiget til, og
ønsker en forholdsmæssig reduktion af randzonens
bredde på grundlag af denne bestemmelse, indsender en
ansøgning herom til kontrolmyndigheden, der herefter
foretager en konkret verifikation og eventuelt reduktion af
randzonebredden på den pågældende bedrift.
Såfremt jordbrugeren ikke ønsker en
forholdsmæssig reduktion, skal han blot undlade at indsende
ansøgningen.
Til nr. 4
Med bestemmelsen i ændringslovens §
1, nr. 4, foreslås, at den gældende bestemmelse i
randzonelovens § 5, stk. 2, der bliver stk. 3, også
finder tilsvarende anvendelse for de forholdsmæssige
reduktioner af randzonebredden, der meddeles efter randzonelovens
§ 5, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 3.
Med forslaget vil en reduktion af bredden af
randzonen efter den foreslåede bestemmelse til randzonelovens
§ 5, stk. 2, forblive gældende, uanset om der
efterfølgende vil ske ændringer i bedriftsstrukturen,
også komme til at gælde for de nye reduktioner. Dette
gælder således også i tilfælde af, at en
landbrugsejendom med en reduceret randzone overdrages til en anden
landbruger, som har en bedrift, der ikke overstiger grænsen
på 5 pct. I denne situation vil landbrugeren således
inden for sin bedrift have arealer med 2 forskellige
randzonebredder. Der foretages således ikke en genberegning
af randzonearealet i forhold til bedriftsstørrelsen ved
efterfølgende ændringer af bedriftens struktur,
herunder også ændringer i forpagtningsforhold, idet
randzonebredden i denne situation vil udgøre et på
forhånd kendt vilkår.
Til nr. 5
§ 6
b
Med forslaget til § 6 b, stk. 1, bemyndiges
fødevareministeren til at kunne fastsætte regler om,
at skriftlig kommunikation til og fra Fødevareministeriet om
forhold omfattet af lov om randzoner eller af regler udstedt i
medfør af loven skal foregå digitalt.
Loven administreres af NaturErhvervstyrelsen,
og bemyndigelsen påtænkes udnyttet således, at
pligten til at kommunikere digitalt mellem styrelsen og
virksomhederne m.v. også omfatter kommunikation mellem
styrelsen og en rådgiver, f.eks. en konsulent, advokat eller
lign., som optræder på virksomhedens eller borgerens
vegne over for styrelsen.
Kravet om digital kommunikation vil blive
udmøntet løbende i takt med, at de digitale
løsninger er på plads, og den fornødne
teknologi er til stede.
Kravet indebærer bl.a., at skriftlige
henvendelser m.v. til NaturErhvervstyrelsen om forhold, som er
omfattet af loven eller af regler, som er udstedt i medfør
af loven, ikke anses for behørigt modtaget i styrelsen, hvis
de indsendes på anden vis end den foreskrevne digitale
måde.
Hvis oplysninger m.v. sendes til styrelsen
på anden måde end den foreskrevne digitale måde,
eksempelvis pr. brev, følger det af den almindelige
vejledningspligt, jf. forvaltningslovens § 7, at
styrelsen må vejlede om reglerne på området,
herunder om pligten til at kommunikere på den foreskrevne
digitale måde.
De sanktioner, der i dag er knyttet til
manglende indberetning eller indsendelse i papirform, vil
også finde anvendelse, når indberetning eller
indsendelse ikke sker i overensstemmelse med de krav om digital
indberetning, der fastsættes i bekendtgørelse i
henhold til dette lovforslag.
Af bekendtgørelsen, der udmønter
bemyndigelsen, vil det komme til at fremgå, hvem der omfattes
af pligten til at kommunikere digitalt med
Fødevareministeriet, om hvilke forhold og på hvilken
måde.
Der vil efter forslaget kunne stilles krav om,
at virksomheder og borgere oplyser en e-mailadresse, som
NaturErhvervstyrelsen kan anvende til kontakt i forbindelse med
behandlingen af en konkret sag eller henvendelse. Dette forventes i
praksis at være vedkommende virksomheds eller borgers
e-mailadresse i Offentlig Digital Post.
Der vil også kunne stilles krav om
anvendelse af digital signatur eller lignende i forbindelse med
andre former for digital kommunikation, eksempelvis via digitale
selvbetjeningsløsninger, så NaturErhvervstyrelsen har
sikkerhed for, at afsenderen er den, som vedkommende giver sig ud
for at være.
Der kan efter forslaget ved
bekendtgørelse stilles krav om, at virksomheden skal anvende
bestemte it-systemer og særlige digitale formater for at
sikre, at styrelsen kan håndtere de modtagne
indberetninger.
Med den foreslåede udformning af
bestemmelsen som en bemyndigelse er det muligt ved
bekendtgørelse at fastsætte regler om, at visse
grupper ikke skal være omfattet af kravet om
pligtmæssig digital kommunikation. Undtagelsesmuligheden
tænkes at have en yderst begrænset
rækkevidde.
Herudover vil det være muligt for
virksomheder eller borgere efter ansøgning at opnå
dispensation fra kravet om digital kommunikation. Dispensation vil
kun undtagelsesvist blive givet, f.eks. til de jordbrugere, der bor
i områder, hvor det er teknisk problematisk at koble sig
på internettet.
Hvad angår fritagelse for tilslutning
til Offentlig Digital Post henvises der i det hele til de regler,
som Finansministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet har
fastsat om hhv. fritagelse af fysiske personer fra tilslutning til
Offentlig Digital Post m.v. og fritagelse af juridiske enheder med
CVR-nummer samt fysiske personer med erhvervsaktiviteter for
tilslutning til Offentlig Digital Post. Fritagelse for tilslutning
til Offentlig Digital Post medfører ikke samtidig fritagelse
for pligten til at benytte en af Fødevareministeriet
etableret portalløsning til kommunikation vedr. forhold
omfattet af randzoneloven.
Det forhold, at en virksomhed eller en borger
oplever, at den pågældendes egen computer ikke
fungerer, at den pågældende har mistet koden til sin
digitale signatur eller oplever lignende hindringer, som det er op
til den pågældende at overvinde, kan ikke føre
til fritagelse for pligten til digital kommunikation. I så
fald må den pågældende eksempelvis anmode en
rådgiver om at varetage kommunikationen på den
pågældendes vegne.
Efter forslaget til stk.
2 bemyndiges ministeren endvidere til at kunne
fastsætte regler om vilkår og formater for anvendelse
af digital kommunikation. Der henvises i øvrigt til afsnit
3.1.2.2 i de almindelige bemærkninger.
Med stk. 3
foreslås det fastlagt, hvornår en digital meddelelse
må anses for at være kommet frem til adressaten for
meddelelsen, det vil sige modtageren af meddelelsen. Meddelelsen
anses for at være kommet frem til adressaten for meddelelsen,
når den er tilgængelig for adressaten. Meddelelsen
anses for at være tilgængelig for adressaten fra det
tidspunkt, hvor adressaten har mulighed for at gøre sig
bekendt med indholdet af meddelelsen. Det er således uden
betydning, om eller hvornår adressaten gør sig bekendt
med indholdet af meddelelsen. Det vil sige med samme retsvirkninger
som fysisk post, der anses for at være kommet frem, når
den pågældende meddelelse m.v. er lagt i modtagerens
fysiske postkasse.
Det er i denne forbindelse uden betydning, om
adressaten for myndighedens meddelelse har bragt sig i stand til at
tilgå meddelelsen, f.eks. hvis modtageren af en meddelelse,
som myndigheden har sendt til den pågældende via den
offentlige digitale postløsning, ikke har skaffet sig den
fornødne offentlige digitale signatur til at modtage
meddelelser i den offentlige digitale postløsning, jf. lov
om Offentlig Digital Post, eller modtageren i sit elektroniske
system har installeret anordninger (spamfiltre, firewalls osv.),
som afviser at modtage meddelelser.
Det er endvidere uden betydning, om adressaten
oplever, at vedkommendes egen computer ikke fungerer, at
vedkommende har mistet koden til sin digitale signatur eller
oplever lignende hindringer, som det er op til adressaten at
overvinde.
Bestemmelsen finder anvendelse både
på meddelelser, som frivilligt sendes digitalt, og på
meddelelser, som det er obligatorisk at sende digitalt.
En meddelelse vil normalt være
tilgængelig for NaturErhvervstyrelsen på det tidspunkt,
hvor styrelsen kan behandle meddelelsen. Dette tidspunkt vil
normalt blive registreret automatisk i en modtagelsesanordning
eller et datasystem. En meddelelse, der først er
tilgængelig efter kl. 24.00, anses normalt først for
modtaget den dag, meddelelsen er tilgængelig, uanset om
afsenderen betragter meddelelsen som sendt før kl. 24.00.
Kan modtagelsestidspunktet for en digital meddelelse ikke
fastlægges som følge af problemer med it-system eller
andre lignende problemer, må meddelelsen anses for at
være kommet frem på det tidspunkt, hvor meddelelsen
blev afsendt, hvis der kan fremskaffes pålidelige oplysninger
om afsendelsestidspunktet.
IT-problemer hos NaturErhvervstyrelsen
(nedbrud, midlertidig kapacitetsnedgang m.v.) kan betyde, at en
digital meddelelse ikke kan afleveres til NaturErhvervstyrelsen.
Opstår problemer tæt på fristen for indgivelsen
af meddelelsen, og kan problemerne føre til, at fristen for
indgivelse af meddelelsen ikke kan overholdes, anses meddelelsen
for at være kommet frem inden for fristen, hvis den
gøres tilgængelig for styrelsen inden for en rimelig
tid efter, at forhindringen er ophørt.
Kan modtagelsestidspunktet for en digital
meddelelse til en myndighed ikke fastlægges som følge
af problemer med myndighedens it-system eller andre lignende
problemer, må meddelelsen anses for at være kommet frem
på det tidspunkt, hvor meddelelsen blev afsendt, hvis der kan
fremskaffes pålidelige oplysninger om afsendelsestidspunktet.
Det vil således ikke kunne komme virksomheden til skade, at
indberetning modtages efter fristens udløb, hvis dette
skyldes systemnedbrud hos myndigheden.
Der henvises i øvrigt til afsnit
3.1.2.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
§ 6
c
Bestemmelsen i § 6
c vedrører fravigelse af underskriftskrav for
dokumenter, der er udstedt af andre end Fødevareministeriet,
hvor det efter loven eller regler udstedt i medfør af loven
er krævet, at dokumentet er underskrevet. Underskriftskravet
kan fremgå udtrykkeligt eller forudsætningsvist af de
pågældende regler.
For at der ikke skal kunne opstå tvivl
om, at virksomheder og borgere kan opfylde underskriftskravet
på anden måde end ved personlig underskrift,
foreslås det, at der indsættes en bestemmelse om, at
underskriftskravet kan opfyldes ved, at underskriveren anvender en
teknik, der sikrer entydig identifikation af den
pågældende, f.eks. digital signatur.
Samtidig foreslås det i stk. 2, at der kan fastsættes
nærmere regler om, hvordan kravet om personlig underskrift
kan opfyldes, eksempelvis ved at den pågældende
underskriver et fysisk dokument og indscanner dokumentet som en
pdf-fil.
I så fald kan der stilles krav om, at
virksomheder eller fysiske personer, som indsender dokumenter til
en myndighed uden personlige underskrifter, skal opbevare et
eksemplar af det pågældende dokument forsynet med
originale underskrifter, som myndigheden kan forlange at få
forevist i kontroløjemed. Der henvises til afsnit 3.1.2.2. i
de almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Den foreslåede bestemmelse til
randzonelovens § 8 a er ny og
indebærer, at der indføres mulighed for at meddele
den, der er juridisk ansvarlig for bedriften, påbud om at
bringe arealer, der er omfattet af lovens § 1, stk. 1, i en
tilstand, der er i overensstemmelse hermed.
Formålet med den foreslåede
bestemmelse er at sikre retablering af den fysiske barriere mod
udvaskning af næringssalte og pesticider til
vandmiljøet, som randzonerne udgør.
Bestemmelsen forudsættes derfor anvendt
til at påbyde den juridisk ansvarlige for bedriften at
retablere randzonen, f.eks. ved påbud om etablering af
græs i en randzone i de tilfælde, hvor randzonen f.eks.
er blevet oppløjet.
Meddeles der påbud efter bestemmelsen
indebærer dette samtidig en konkret dispensation fra
forbuddet mod jordbearbejdning i randzonelovens § 1, stk. 1,
men henblik på retablering af randzonen.
Meddelelse af påbud er en
afgørelse i forvaltningslovens forstand, jf.
lovbekendtgørelse nr. 988 af 9. oktober 2012 med senere
ændringer, og dermed omfattet af de almindelige
forvaltningsretlige regler om partshøring, begrundelse og
klagevejledning m.v. Efter § 10 i lov nr. 442 af 9. juni 2004
om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og
oplysningspligter med senere ændringer (herefter
retssikkerhedsloven) har en mistænkt ikke pligt til at
meddele oplysninger til myndigheden, medmindre det kan udelukkes,
at de oplysninger, som søges tilvejebragt, kan have
betydning for bedømmelsen af den formodede
lovovertrædelse. Myndigheden har pligt til vejlede den
pågældende bedriftsansvarlige om dennes ret men ikke
pligt til at komme med oplysninger eller afgive en udtalelse i
sagen.
Manglende opfyldelse af påbud kan
straffes med bøde efter randzonelovens § 10, jf.
lovforslagets § 1, nr. 8.
Afgørelse om påbud kan
påklages til Fødevareministeriets Klagecenter efter
regler fastsat i medfør af randzonelovens § 9, stk. 2,
jf. bekendtgørelse om NaturErhvervstyrelsens opgaver og
beføjelser. En klage har som udgangspunkt ikke
opsættende virkning. Afgørelser truffet af
klagecentret i sager vedrørende lov om randzoner eller
regler udstedt i medfør heraf kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed, jf. bekendtgørelse om
Fødevareministeriets Klagecenters opgaver og
beføjelser.
Til nr. 7
Med forslaget til §
9, stk. 2, 2. pkt. præciseres det, at
fødevareministeren kan fastsætte regler om indgivelse
af klager, herunder formkrav til klage, f.eks. anvendelse af et
særligt klageskema.
Til nr. 8
Med mindre højere straf er forskyldt
efter anden lovgivning straffes med bøde den, der
overtræder § 1, stk. 1, eller bestemmelser fastsat i
medfør af loven, jf. randzonelovens § 10.
Det foreslås, at bestemmelsen i
randzonelovens § 10, stk. 1,
udvides til også at indeholde en hjemmel til at
strafsanktionere manglende opfyldelse af et påbud meddelt
efter randzonelovens § 8 a, jf. lovforslagets § 1, nr.
6.
Forslaget indebærer, at dyrkning eller
jordbearbejdning i randzonen, som følges op af et
påbud om retablering af randzonen, kan medføre en
bøde for selve dyrkningen eller jordbearbejdningen.
Herudover kan en eventuel efterfølgende manglende opfyldelse
af det meddelte påbud tillige medføre en
bøde.
Miljøministeriet
Til § 2
Til nr. 1
Forslaget fastsætter, at der skal
gennemføres en supplerende høring, hvis der i
forbindelse med vedtagelsen af en vandplan foretages
ændringer i de dele af indsatsprogrammet eller
retningslinjer, der fastsætter forpligtelser for myndigheder,
i forhold til det udkast, som oprindeligt var i høring i 6
måneder. Det præciseres således, at det alene er
sådanne ændringer, der udløser et krav om
supplerende høring. Andre ændringer af vandplanerne
som f.eks. planernes miljømål og
redegørelsesdel udløser ikke et sådant krav.
Den foreslåede ændring vil have virkning for den
supplerende høring, der måtte blive aktuel i
forbindelse vedtagelsen af det foreliggende udkast til vandplaner
for første planperiode, som var i 6 måneders
høring indtil 23. december 2013.
Den gældende bestemmelse i § 30
fastsætter ikke en bestemt frist for den supplerende
høring. I december 2011 blev der fastsat en frist på 8
dage, hvilket Natur- og Miljøklagenævnet den 3.
december 2012 anså for at være for kort tid.
Nævnet betragtede det som en så væsentlig retlig
mangel, at samtlige 23 vandplaner blev ophævet og hjemvist
til fornyet behandling. I forslaget fastsættes der en frist
på mindst 8 uger.
For god ordens skyld bemærkes, at det er
Miljøministeriets opfattelse, at der som udgangspunkt ikke
er pligt til at foretage partshøring over vandplanerne, jf.
forvaltningslovens § 19, stk. 2, nr. 5.
Undtagelsesbestemmelsen i forvaltningslovens § 19, stk. 2, nr.
5, finder således anvendelse i sager, hvor en bredere kreds
af borgere kan have en sådan interesse i sagen og dens
udfald, at det kan give anledning til tvivl om, hvem der bliver
så væsentligt og individuelt berørt af
afgørelsen, at de må anses for parter. I sådanne
tilfælde medfører bestemmelsen, at myndigheden kun er
forpligtet til at høre personer og virksomheder mv., der
uden større vanskeligheder kan individualiseres som parter.
I det omfang, der i helt særlige tilfælde måtte
være pligt til partshøring over fastlagte indsatser i
vandplanen, finder Miljøministeriet, at manglende
partshøring bør have betydning for gyldigheden af den
enkelte indsats, men ikke for gyldigheden af vandplanen som
sådan.
Med den foreslåede bestemmelse sondres
der ikke mellem, om eventuelle ændringer er af omfattende
karakter eller ej.
Det bemærkes, at der ikke gælder
en pligt til at gennemføre en fornyet offentlig
høring, hvis der på baggrund af en supplerende
høring, jf. den foreslåede bestemmelse, foretages nye
ændringer i vandplanerne forud for vedtagelse heraf.
For god ordens skyld skal det tilføjes,
at vandrammedirektivets artikel 14 om offentlig oplysning og
høring må forstås sådan, at hvis der i et
forslag til vandplaner efter den krævede 6 måneders
høring foretages helt grundlæggende ændringer af
en sådan karakter, at der reelt er tale om en helt ny
vandplan, skal der gennemføres en ny 6 måneders
høring for at leve op til vandrammedirektivets krav om
offentlighedens medvirken. Lovforslaget ændrer ikke
herved.
Det bemærkes, at alene det forhold, at
virkemidler f.eks. udgår af indsatsprogrammet og eventuelt
erstattes af andre, ikke efter Miljøministeriets opfattelse
indebærer, at der er pligt til at gennemføre en
fornyet høring efter vandrammedirektivets artikel 14.
Ændringer i vandplanernes
indsatsprogrammer eller retningslinjer vil medføre behov for
ændringer og ny høring med hensyn til de
miljøvurderinger, der blev udarbejdet i medfør af lov
om miljøvurdering af planer og programmer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 939 af 3. juli 2013 med senere
ændringer, og sendt i høring samtidig med
vandplanerne. Andre ændringer i vandplanerne (f.eks.
ændringer i oplysninger om beliggenheden af beskyttede
områder, ændringer i kort over oprettede
overvågningsnet eller ændringer i kort, der viser
tilstanden for vandforekomster) vil ikke i sig selv medføre
behov for ændringer og ny høring med hensyn til
miljøvurderingerne. Der kan henvises til, at
miljøvurderingsloven alene omfatter planer, der
fastsætter rammer for fremtidige anlæg m.v., og at
mindre ændringer i planer kun medfører en ny
miljøvurdering, hvis de har væsentlig indvirkning
på miljøet.
Hvis vandplanerne mod forventning måtte
blive ændret i sådant omfang, at der bliver tale om en
ny 6 måneders høring på grund af bestemmelsen i
vandrammedirektivets artikel 14, vil der blive udarbejdet nye
miljøvurderinger med henblik på den nye
offentlighedsfase. I andre tilfælde, vil ændringerne i
miljøvurderinger blive gennemført som supplerede
vurderinger eller rettelsesblade i relation til de
gennemførte vurderinger.
Til § 3
Til stk. 1.
Det foreslås, at ændringerne i
miljømålslovens § 30, jf. lovforslagets § 2,
sættes i kraft hurtigst muligt, hvilket vil sige dagen efter,
at loven er bekendtgjort i Lovtidende.
Som følge af EU-Kommissionens
stævning mod Danmark for manglende vedtagelse og rapportering
vandplaner for vandrammedirektivets 1. planperiode, er det
nødvendigt at få igangsat den sidste del af
høringsprocessen vedrørende vandplanerne med henblik
på en snarlig vedtagelse heraf.
Til stk. 2.
Det foreslås, at ændringerne i
randzoneloven træder i kraft den 1. august 2014
Til § 4
Til stk. 1.
Det foreslås, at
fødevareministeren bemyndiges til i forbindelse med denne
lovs ikrafttræden at fastsætte en ordning, hvorefter
det i en overgangsperiode vil være tilladt at høste
afgrøder, såvel etårige som flerårige
afgrøder, der er etableret i randzonen langs de
vandløb, som ikke er omfattet af den gældende
randzonelov, men som vil blive omfattet af randzoneloven efter 1.
august 2014.
Bemyndigelsen minder om den, der blev indsat i
forbindelse med den seneste ændring af randzoneloven, jf. lov
nr. 563 af 19. juni 2012.
Til stk. 2.
Jordbrugere, som har ansøgt men endnu
ikke modtaget en endelig afgørelse om reduktion af bredden
af randzonen inden 1. august 2014, kan komme til at stå i den
situation, at en ændring af randzonelovens
anvendelsesområde medfører, at forholdet mellem
bedriftens samlede areal og randzoneareal ikke længere giver
basis for en reduktion.
Det foreslås derfor, at lovens § 1
ikke finder anvendelse på ansøgninger om
forholdsmæssig reduktion af randzonebredden, som er indsendt
men endnu ikke afsluttet den 1. august 2014. For sådanne
ansøgninger finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Med den foreslåede bestemmelse,
behandles disse sager efter de regler, der var gældende
indtil 1. august 2014. Hermed stilles disse jordbrugere, som om
deres ansøgninger var endeligt afgjort inden 1. august
2014.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 591 af 14. juni 2011 om randzoner,
som ændret ved lov nr. 563 af 18. juni 2012, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1. § 1, stk. 1, affattes
således: | | | | § 1. For alle
åbne vandløb i landzone og for søer med et
overfladeareal på mere end 100 m2 i landzone gælder, at
der efter reglerne i denne lov i en randzone på indtil 10 m
fra bredden ikke må foretages gødskning,
sprøjtning, dyrkning eller anden jordbearbejdning. | | »§ 1.
Der må i landzone ikke foretages gødskning og anden
jordforbedring, sprøjtning, dyrkning eller anden
jordbearbejdning i en randzone på indtil 10 meter, jf. stk.
4, fra bredden af de åbne vandløb og søer med
et overfladeareal på mere end 100 m2, | | | 1) | der er klassificeret som offentlige
efter § 9 i lov om vandløb, eller | | | 2) | er beskyttet efter § 3 i lov om
naturbeskyttelse, eller | | | 3) | er omfattet af kravet om 2-meter
bræmmer i § 69, stk. 1, i lov om vandløb,
eller | | | 4) | for hvilke der er fastsat
miljømål i, | | | | a) | de statslige vandplaner vedtaget efter
reglerne i miljømålsloven, eller | | | | b) | bekendtgørelser om
miljømål udstedt i medfør af lov om
vandplanlægning.« | Stk.
2-4. --- | | | | | | | | | | 2. § 1, stk. 2, affattes
således: | § 1.
--- | | | Stk. 2.
Forbuddene i stk. 1 gælder ikke for arealer, der anvendes til
skov, have, park el.lign. | | »Stk. 2.
Forbuddene i stk. 1 gælder ikke for arealer, der anvendes til
skov, have, park, eller dambrugsaktiviteter.« | Stk.
3-4. --- | | | | | | | | 3. I § 5 indsættes efter stk. 1, som
nyt stykke: | § 5.
--- | | | | | »Stk. 2.
Forøges det samlede areal af randzoner på en bedrift
som følge af en ændring af denne lov, så
randzonearealet kommer til at udgøre mere end 5 pct. af
bedriftens samlede areal på tidspunktet for
ændringslovens ikrafttræden, meddeler ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri efter ansøgning
tilladelse til en forholdsmæssig reduktion af bredden af
randzonen på den pågældende bedrift,
således at det samlede areal af randzoner kommer til at
udgøre 5 pct. af bedriftens samlede areal. Ansøgning
skal ske inden en tidsfrist, der fastsættes af
ministeren.« | Stk. 2-3.
--- | | Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4. | | | | § 5.
--- | | | Stk. 2. En
forholdsmæssig reduktion efter stk. 1 af bredden af randzonen
på en bedrift forbliver gældende uanset
efterfølgende ændringer af bedriften, herunder ved hel
eller delvis overdragelse eller bortforpagtning af bedriften eller
ved en udvidelse heraf. | | 4. I § 5, stk. 2, der bliver stk. 3,
indsættes efter »stk. 1«: »og stk.
2«. | Stk. 3.
--- | | | | | | | | 5. Efter
§ 6 a indsættes: | | | | | | »§ 6 b.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om, at skriftlig kommunikation til og fra
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri om forhold,
som er omfattet af denne lov eller af regler udstedt i
medfør heraf, skal foregå digitalt. | | | Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte nærmere regler om digital
kommunikation, herunder om anvendelse af bestemte it-systemer,
særlige digitale formater og digital signatur eller
lignende. | | | Stk. 3. En
digital meddelelse anses for at være kommet frem, når
den er tilgængelig for adressaten for meddelelsen. | | | | | | § 6 c. Hvor
det efter denne lov eller regler udstedt i medfør heraf er
et krav, at et dokument, som er udstedt af andre end ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri, skal være
underskrevet, kan dette krav opfyldes ved anvendelse af en teknik,
der sikrer entydig identifikation af den, som har udstedt
dokumentet, jf. dog stk. 2. Sådanne dokumenter sidestilles
med dokumenter med personlig underskrift. | | | Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte nærmere regler om opfyldelse
af underskriftskrav, jf. stk. 1.« | | | | | | 6. Efter
§ 8 indsættes: | | | | | | »§ 8 a.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan meddele
den, der er ansvarlig for bedriften, påbud om at bringe
arealer, der er omfattet § 1, stk. 1, i en tilstand, der er i
overensstemmelse hermed.« | | | | | | 7. I § 9, stk. 2, indsættes som 2. pkt.: | § 9.
--- | | | Stk. 2.
Henlægger ministeren sine beføjelser efter loven til
en myndighed under ministeriet, kan ministeren fastsætte
regler om adgangen til at klage over myndighedens
afgørelser, herunder om, at klage ikke kan indbringes for
anden administrativ myndighed, og om myndighedens adgang til at
genoptage en sag, efter at der er indgivet klage. | | »Ministeren kan i den forbindelse
endvidere fastsætte regler om indgivelse af klager, herunder
om formkrav hertil.« | | | | | | 8. § 10, stk. 1, affattes
således: | | | | § 10.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning,
straffes med bøde den, der | | »Medmindre højere straf er
forskyldt efter anden lovgivning straffes med bøde den,
der | overtræder § 1, stk. 1. | | 1) | overtræder § 1, stk. 1,
eller | | | 2) | undlader at efterkomme et påbud
efter § 8 a.« | Stk.
2-3. --- | | | | | | | | Miljøministeriet | | | | | | § 2 | | | | | | I miljømålsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 932 af 24. september 2009, som
ændret senest ved lov nr. 86 af 28. januar 2014, foretages
følgende ændring: | | | | | | 1. § 30 affattes således: | | | | § 30. Hvis
der i forbindelse med vedtagelsen af den endelige vandplan
foretages ændringer af det offentliggjorte forslag, som
på væsentlig måde berører andre
myndigheder eller borgere end dem, der ved indsigelse har
foranlediget ændringen, kan vedtagelsen af vandplanen ikke
ske, før de pågældende har haft lejlighed til at
udtale sig. Miljøministeren fastsætter en frist
herfor. Hvis ændringen er så omfattende, at der reelt
foreligger et nyt forslag til vandplan, skal proceduren i
§§ 28, 29 og 31 følges. | | »§ 30.
Hvis der forud for vedtagelsen af den endelige vandplan foretages
ændringer i forhold til det offentliggjorte forslag i de dele
af indsatsprogrammet eller retningslinjerne, der fastsætter
forpligtelser for myndigheder, kan vandplanerne ikke vedtages,
før ændringerne har været i fornyet offentlig
høring i mindst 8 uger.« | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende, jf. dog stk. 2. | | | Stk. 2. § 1
træder i kraft den 1. august 2014. | | | | | | § 4 | | | | | | Stk. 1.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte en ordning, hvorefter det i en overgangsperiode vil
være tilladt at høste afgrøder, såvel
etårige som flerårige, der er etableret i randzonen
langs vandløb, der ikke før 1. august 2014 var
omfattet af randzoneloven, men som bliver omfattet af loven efter
denne dato. | | | Stk. 2. Lovens
§ 1 finder ikke anvendelse på ansøgninger om
forholdsmæssig reduktion af randzonebredden, som er indsendt
men endnu ikke afsluttet på tidspunktet for
ikrafttrædelsen af § 1. For sådanne
ansøgninger finder de hidtil gældende regler
anvendelse. | | | |
|