Betænkning afgivet af Udvalget for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri den 28. maj 2014
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 13. maj 2014
og var til 1. behandling den 20. maj 2014. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Udvalget for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
Dispensation fra § 13, stk. 1, i
Folketingets Forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
§ 13, stk. 1, således at lovforslaget kommer til 3.
behandling tidligere end 30 dage efter lovforslagets
fremsættelse, jf. L 199 - bilag 3.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget blev inden
fremsættelsen sendt i høring den 4. april 2014. Den
13. maj 2014 sendte fødevareministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Mogens Hvid,
Egehøjgård I/S, Ørsted.
Fødevareministeren har over for
udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 28
spørgsmål til fødevareministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret, med undtagelse af
spørgsmål 24-28, som forventes besvaret inden 2.
behandling.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (V, DF, EL, LA og KF) vil redegøre for sin
indstilling til lovforslaget ved 3. behandlingen af
lovforslaget.
Venstres og Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget hilser med tilfredshed, at det i
Vækstplan for Fødevarer blev aftalt, at randzonerne
skal halveres til ca. 25.000 ha, og at der skal foretages en
entydig afgrænsning af, hvor randzonerne skal være.
Af hensyn til retssikkerheden og muligheden
for, at lodsejerne i praksis kan udlægge randzonerne de
rigtige steder og med den bedste effekt, er det vigtigt og helt
nødvendigt, at regeringen som lovet leverer et
kortmateriale, der udmønter det aftalte vedrørende
randzoner i Vækstplan for Fødevarer.
Kortmaterialet skal vise, hvor randzonerne
etableres, og i forbindelse med udarbejdelsen af kortmaterialet
skal der foretages afgrænsning og afstemning af
randzonearealet til de aftalte ca. 25.000 ha, samtidig med at
hensyntagen til at få mest muligt miljø i indsatsen
prioriteres højt.
Kortmaterialet skal forelægges og
godkendes i kredsen af forligspartier inden 3. behandling.
Da kortmaterialet endnu ikke er leveret,
kan V og KF ikke afgive indstilling til lovforslaget.
V og KF ønsker lovforslaget tilbage
til udvalgsbehandling mellem 2. og 3. behandling med henblik
på endelig stillingtagen til lovforslaget.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget er
positive over for lovforslaget, der er en del af
opfølgningen på aftale om Vækstplan for
Fødevarer af 2. april 2014, som indeholder flere tiltag, der
understøtter fødevareerhvervet.
Landbruget har givet udtryk for en
betydelig tvivl om den faktiske placering af randzonerne, hvilket
har ført til meget kritik af den nuværende lovgivning,
hvilket regeringen og aftaleparterne har anerkendt. Den
væsentligste del af kritikken har været angående
retssikkerheden for de jordbrugere, der med lovens brede
formulering af anvendelsesområdet har haft svært ved at
få klarhed over, hvorvidt de vandløb og søer,
der findes på deres bedrift, udløser et krav om
randzoner efter loven. Endvidere har der ikke har været et
tydeligt kortmateriale. Ligeledes er der sået tvivl om
virkningen af randzoner som et generelt virkemiddel.
DF glæder sig over, at det er
lykkedes at få ændret randzonelovens
anvendelsesområde, så der sker en halvering af
randzonearealet. Som følge af denne reduktion udgør
det samlede areal af randzonerne nu ca. 25.000 ha.
DF mangler dog vished for, hvordan
regeringen vil implementere lovforslaget, og DF vil derfor
først forholde sig til lovforslaget, når denne klarhed
foreligger.
Et mindretal i
udvalget (S og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et andet
mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at regeringens lovforslag om at halvere
randzonearealet er resultatet af en politisk forhandling med
Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti. Der er ingen saglige begrundelser for lovforslaget.
50.000 ha randzoner var et frivilligt
virkemiddel i VK-regeringens Vandmiljøplan III 2004-2015.
Ved midtvejsevalueringen i 2008 var der etableret 700 ha ny
randzone med tilskud. 50.000 ha randzoner blev senere gjort
obligatorisk af VK-regeringen ved randzoneloven, som regeringen
bestående af Socialdemokratiet, Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti ændrede i 2012. Der er som
følge heraf i 2013 udpeget 38.000 ha randzoner.
Gennemføres lovforslaget, vil 13.000 ha af randzonerne kunne
pløjes op og dyrkes intensivt med brug af gødning og
pesticider.
Årsagen til, at der kun kan findes
38.000 ha randzone, angives at være administrative problemer.
Nærværende lovforslag skulle rette op på disse
administrative problemer ved at tage udgangspunkt i søer og
vandløb, der allerede er defineret i lovgivningen. SF mener,
at de 50.000 ha må søges opnået ved at kombinere
de fundne 38.000 ha randzone med randzoner fundet efter de nye
kriterier - subsidiært de 38.000 ha kombineret med andre
virkemidler for at nå den samme effekt vedrørende
kvælstof, fosfor og CO2.
50.000 ha randzone er indmeldt til EU som
et virkemiddel i 1. planperiode. Etablering af 50.000 ha randzoner
er således en del af den i forvejen ufuldstændige
gennemførelse af Danmarks EU-forpligtelser i
vandrammedirektivet. Desuden har regeringen meddelt kommissionen,
at randzoneloven også gennemfører Danmarks
forpligtelser, jf. direktivet for en bæredygtig anvendelse af
pesticider (2009/128/EF). Endelig bidrager randzonerne positivt til
klimaregnskabet.
Alt i alt er lovforslaget et
miljømæssigt tilbageskridt, endnu en forsinkelse af
Danmarks gennemførelse af EU-forpligtelserne og endnu en
forværring af klimaregnskabet i en situation, hvor landbruget
forventes at skulle bidrage til folketingsflertallets
klimamålsætninger.
Med regeringens aftale med V, DF, LA og KF
vælger regeringen at se bort fra den balancerede tilgang, som
Natur- og Landbrugskommissionen anbefalede i april 2013, da den
fremlagde sin rapport. Kommissionens formand har da også
udtalt til Altinget, at regeringen nu skylder på
naturindsatsområdet.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen. Der
gøres opmærksom på, at et flertal eller et
mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal
ved afstemning i Folketingssalen.
Jesper Petersen (S) Bjarne
Laustsen (S) Karin Gaardsted (S) Orla Hav (S) Pernille
Rosenkrantz-Theil (S) Mette Reissmann (S) Per Husted (S) Camilla
Hersom (RV) Lone Loklindt (RV) Sanne Bjørn (RV) Steen Gade
(SF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Per Clausen (EL) nfmd. Henning Hyllested (EL) Lars Dohn
(EL) Erling Bonnesen (V) Thomas Danielsen (V) Henrik Høegh
(V) Jacob Jensen (V) Hans Christian Schmidt (V) Peter Juel Jensen
(V) Esben Lunde Larsen (V) Tina Nedergaard (V) René
Christensen (DF) fmd. Jørn
Dohrmann (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Dennis Flydtkjær
(DF) Leif Mikkelsen (LA) Charlotte Dyremose (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 199
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra fødevareministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Brev til Folketingets formand om
dispensation fra 30-dagesreglen, fra
fødevareministeren | 4 | Fordeling af randzoner efter
lovændring, fra Fødevareministeriet | 5 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 6 | Henvendelse af 20/5-14 fra Mogens Hvid,
Egehøjgård I/S, Ørsted | 7 | Links til eksisterende kortmateriale, fra
fødevareministeren | 8 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 199
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om oversendelse af
fyldestgørende kortmateriale, som viser den enkelte
landmand, hvor der skal etableres randzoner, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om kortmateriale, der præcist
viser, hvor de i Vækstplan for Fødevarer aftalte
randzoner på ca. 25.000 ha skal placeres, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om kortmateriale vedr. L 199 om
randzoner, der kan indgå i den aktuelle behandling af sagen i
Fødevareudvalget og Folketinget, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm., om det ikke er rimeligt, at udvalget
får fremsendt kortmaterialet, der præcist viser, hvor
de aftalte randzoner i Vækstplan for Fødevarer skal
placeres, til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm., om det ikke er rimeligt, at
lodsejerne får et kortmateriale af myndighederne, der klart
beskriver, hvor de aftalte randzoner i Vækstplan for
Fødevarer skal placeres, til fødevareministeren, og
ministerens svar herpå | 6 | Spm. om sikring af, at de valgte kriterier
til udpegning af randzoner i L 199 i praksis anvendes,
afgrænses og præciseres til de i Vækstplan for
Fødevarer aftalte ca. 25.000 ha, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om muligheden for at ændre i de
valgte kriterier for udpegning af randzoner for at sikre en
halvering af randzonearealet, til fødevareministeren, og
ministerens svar herpå | 8 | Spm. om anvendelse af vandrådenes
kortmateriale, til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå | 9 | Spm. om, hvor tæt man kommer
på de aftalte ca. 25.000 ha randzoneareal med 10 m brede
randzoner, når der fra de 19.000 km vandløb fradrages
vandløb, der ikke ligger i dyrket landbrugsareal, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 10 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
20/5-14 fra Mogens Hvid, Egehøjgård I/S,
Ørsted, jf. L 199 - bilag 6, til fødevareministeren,
og ministerens svar herpå | 11 | Spm., om randzonekravet vil ramme
forskelligt på tværs af kommunegrænser som
følge af forskellig kommunal praksis m.v., til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 12 | Spm. om initiativer, der sikrer, at de
administrative kriterier for udpegning/registrering ensrettes, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 13 | Spm. om udarbejdelse af et endeligt og
detaljeret kortgrundlag, inden loven sendes til endelig afstemning,
til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå | 14 | Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse
af ændringsforslag om, at de ca. 38.000 ha randzone
opretholdes, til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå | 15 | Spm. om, hvordan ministeren i praksis vil
sikre, at lovens virkeområde begrænses til lige
præcis de 25.000 ha m.v., til fødevareministeren, og
ministerens svar herpå | 16 | Spm. om, hvor mange kilometer
vandløb der brutto er omfattet af lovforslagets § 1,
nr. 1, opdelt på de forskellige kategorier, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 17 | Spm. om, hvor mange kilometer
vandløb der er omfattet af de nuværende vandplaner,
når de træder i kraft m.v., til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 18 | Spm. om, hvor mange ha randzone
søerne i § 1, nr. 1, vil give anledning til, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 19 | Spm. om, hvordan elementerne i § 1
kan justeres, således at der samlet opnås 50.000 ha
randzoner, til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå | 20 | Spm. om teknisk bistand til
ændringsforslag om kriterierne, der anvendes i det
foreliggende lovforslag, justeres, således at der opnås
en randzoneeffekt på 50.000 ha og de modsvarende reduktioner
af tilførsel af næringsstoffer, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 21 | Spm. om sikring af, at det forventede
højere forbrug af pesticider tæt ved vandløb og
søer som følge af lovforslaget ikke fører til
øget tilførsel af pesticider til vandmiljøet,
til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå | 22 | Spm. om fremsendelse af kortmateriale, der
viser beliggenheden af de 38.000 ha randzone, der er udpeget under
den eksisterende lov, til fødevareministeren, og ministerens
svar herpå | 23 | Spm. om, hvor mange vandløb der vil
kunne undgå etablering af randzoner ved en
statusændring til privat vandløb m.v., til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 24 | Spm., om ministeren er enig i, at
høringssvaret fra Aarhus Universitet m.fl. indeholder en
række politiske vurderinger og udsagn, der går
længere, end hvad uvildige forskningsinstitutioner typisk kan
tillade sig at skrive i et høringssvar, til
fødevareministeren | 25 | Spm., om ministeren finder det
problematisk, at Aarhus Universitet m.fl. i deres
høringssvar kommer med politiske vurderinger, til
fødevareministeren | 26 | Spm., om ministeren er enig i
påstanden fra Aarhus Universitet m.fl. om, at lovforslaget er
»problematisk« og sender »et yderst negativt
signal til EU«, til fødevareministeren | 27 | Spm., om ministeren er enig i
påstanden fra Aarhus Universitet m.fl. om, at »en
lempelse i reduktionskravet vil have en målbar negativ
indflydelse på hvor hurtigt vores marine områder
genoprettes«, til fødevareministeren | 28 | Spm., om ministeren mener, at Aarhus
Universitet m.fl. som en forskningsinstitution med fokus på
bioscience, marin økologi, modellering, marin biodiversitet
og eksperimentel økologi har mandat og/eller kompetencer til
at vurdere, om lovforslaget sender »et yderst negativt signal
til EU«, til fødevareministeren |
|