Fremsat den 9. maj 2014 af
justitsministeren (Karen Hækkerup)
Forslag
til
Lov for Grønland om udlændinges
adgang til opholds- og arbejdstilladelse i anlægsfasen af et
storskalaprojekt
§ 1. Der kan efter ansøgning
gives opholds- og arbejdstilladelse til en udlænding, der har
indgået aftale eller fået tilbud om ansættelse
til at udføre arbejdsopgaver omfattet af en tilladelse
meddelt efter inatsisartutlov om bygge- og anlægsarbejder ved
storskalaprojekter, når betingelserne i inatsisartutlovens
§§ 10 a, 10 c, 10 d, 10 f, 10 g og § 11, nr. 2 og 3,
er opfyldt.
Stk. 2.
Opholds- og arbejdstilladelse efter stk. 1 kan meddeles med henblik
på midlertidigt ophold for højst 1 år med
mulighed for forlængelse i samme tidsrum, jf. dog stk. 3.
Stk. 3.
Opholds- og arbejdstilladelse efter stk. 1 kan ikke forlænges
ud over 5 år.
Stk. 4.
Tilladelse efter stk. 1 skal være opnået inden
indrejsen i Grønland. Efter indrejsen kan ansøgning
herom kun indgives, hvis ingen særlige grunde taler
herimod.
§ 2. Udlændingen skal senest
samtidig med indgivelse af ansøgning efter § 1 betale
610 kr.
Stk. 2.
For indgivelse af ansøgning om forlængelse af en
opholds- og arbejdstilladelse efter § 1 skal udlændingen
senest samtidig med ansøgningens indgivelse betale 690
kr.
Stk. 3.
For indgivelse af ansøgning om genoptagelse af en sag
omfattet af § 1 skal udlændingen senest samtidig med
ansøgningens indgivelse betale 795 kr.
Stk. 4.
Beløb indbetalt efter stk. 3 tilbagebetales, hvis
ansøgningen om genoptagelse imødekommes.
Stk. 5.
En ansøgning kan afvises, hvis beløbet efter stk. 1-3
ikke er betalt.
Stk. 6.
De beløb, der er angivet i stk. 1-3, reguleres fra og med
2015 en gang årligt den 1. januar efter
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent. De
regulerede beløb afrundes til det nærmeste
beløb, som er deleligt med 5 kr.
Stk. 7.
Justitsministeren fastsætter regler om indbetaling af de
beløb, der er angivet i stk. 1-3, og om tilbagebetaling af
sådanne beløb.
§ 3. En ansøgning om opholds- og
arbejdstilladelse efter § 1 skal vedlægges udtalelse fra
Naalakkersuisut om, hvorvidt betingelserne i § 1, stk. 1, er
opfyldt.
Stk. 2.
Udlændingestyrelsen kan uden udlændingens samtykke til
brug for sagens behandling videregive oplysninger fra
ansøgningen om opholds- og arbejdstilladelse efter § 1
til Naalakkersuisut.
Stk. 3.
Udlændingestyrelsen videregiver uden udlændingens
samtykke oplysning om meddelelse af opholds- og arbejdstilladelse
efter § 1 til Naalakkersuisut og til Politimesteren i
Grønland.
§ 4. Afgørelser efter denne lov
træffes af Udlændingestyrelsen, hvis afgørelser
kan påklages til Justitsministeriet.
§ 5. Udlændingeloven finder i
øvrigt anvendelse på personer, der meddeles opholds-
og arbejdstilladelse efter denne lov.
§ 6. Ind- og udrejse af Grønland
for udlændinge, der omfattes af denne lov,
tilrettelægges efter forhandling mellem Naalakkersuisut og
Rigspolitiet.
§ 7. Loven træder i kraft den 1.
juli 2014.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. | Indledning | 2. | Inatsisartutlov om
bygge- og anlægsarbejder ved storskalaprojekter i
Grønland (storskalaloven) | | 2.1 | Storskalalovens formål samt
anvendelsesområde | | 2.2 | Storskalalovens regulering af udenlandske
ansattes løn- og ansættelsesvilkår | | 2.3 | Storskalalovens regulering af
arbejdsskadesikring, behandling af syge og tilskadekomne mv. | | 2.4 | Storskalalovens regulering af tilsyn og
rapportering mv. | | 2.5 | Storskalaprojekter i Grønland | 3. | Udlændinges
adgang til opholds- og arbejdstilladelse i Grønland i
anlægsfasen af et storskalaprojekt | | 3.1 | Gældende ret | | 3.2 | Behovet for lovgivning | | 3.3 | Forslag om adgang til opholds- og
arbejdstilladelse i anlægsfasen af et storskalaprojekt | | 3.4 | Særlig hurtig og smidig
ansøgningsprocedure | | 3.5 | Særligt om fastsættelse af
vilkår for udenlandske arbejdstageres ind- og udrejse samt
for opholdet i Grønland | | 3.6 | Forholdet til de for Grønland
gældende udlændingeregler | 4. | Betaling | | 4.1 | Gældende ret | | 4.2 | Forslag om betaling for indgivelse af
ansøgning om opholds- og arbejdstilladelse med henblik
på beskæftigelse i anlægsfasen af et
storskalaprojekt mv. | | 4.3 | Beløbsstørrelser og
indbetaling mv. | 5. | Forholdet til
internationale forpligtelser | 6. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | | 6.1 | Merudgifter på Justitsministeriets
område | | 6.2 | Merudgifter på
Beskæftigelsesministeriets område | | 6.3 | Merudgifter på Erhvervs- og
Vækstministeriets område. | 7. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. | 8. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 9. | Miljømæssige konsekvenser | 10. | Forholdet til
EU-retten | 11. | Hørte
myndigheder mv. | 12. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Inatsisartutlov (landstinglov) nr.
25 af 18. december 2012 om bygge- og anlægsarbejder ved
storskalaprojekter, som ændret ved inatsisartutlov nr. 13 af
29. november 2013 (herefter benævnt storskalaloven), har til
formål at fremme investeringer i og gennemførelse af
storskalaprojekter af særlig betydning for Grønlands
økonomiske udvikling.
Der er tale om erhvervsprojekter
inden for bl.a. råstofsektoren og energiintensiv industri af
en sådan størrelse, at projekterne hverken
ressourcemæssigt eller kompetencemæssigt kan
løftes af de virksomheder og med den arbejdsstyrke, der er
til stede i Grønland. Omfattet af storskalaloven er herefter
erhvervsprojekter, når omkostningerne forbundet med
projektets anlægsaktiviteter overstiger 5 mia. kr., og
behovet for arbejdskraft overstiger den egnede, ledige og
tilgængelige arbejdskraft, der er til rådighed i
Grønland, eller kravene til teknisk og økonomisk
kapacitet hos virksomheder, der udfører omhandlede
anlægsaktiviteter, overstiger grønlandske
virksomheders kapacitet i denne henseende.
Som følge af behovet for
udenlandsk arbejdskraft i forhold til en realisering af
storskalaprojekter samt for at undgå, at interesserede
virksomheder og investorer fravælger Grønland af
økonomiske grunde, herunder som følge af det
grønlandske lønniveau, giver storskalaloven mulighed
for, at der i bygge- og anlægsfasen af et storskalaprojekt
kan anvendes udenlandsk arbejdskraft på løn- og
ansættelsesvilkår, som afviger fra de vilkår,
på hvilke der kan meddeles opholds- og arbejdstilladelse
efter de gældende regler.
Udlændinge- og
grænsekontrollen, herunder reglerne om opholds- og
arbejdstilladelser, er et sagsområde, som Grønlands
Selvstyre endnu ikke har overtaget, og som således
hører under rigsmyndighederne.
Det er på den baggrund
nødvendigt, at der ved rigslovgivning etableres en
særskilt hjemmel til, at udenlandske arbejdstagere i
forbindelse med anlægsfasen af et storskalaprojekt kan
meddeles opholds- og arbejdstilladelse i Grønland på
andre vilkår end dem, der gælder efter
udlændingeloven, som denne er sat i kraft for
Grønland.
Med lovforslaget skabes en
sådan hjemmel. Formålet med dette lovforslag er
således at muliggøre, at udenlandske arbejdstagere kan
meddeles opholds- og arbejdstilladelse i anlægsfasen af et
storskalaprojekt på de vilkår, som følger af
storskalaloven.
Lovforslaget er i overensstemmelse
med selvstyrelovens § 17, stk. 1, sendt til Grønlands
Selvstyre til udtalelse.
Det bemærkes, at det er aftalt med Naalakkersuisut, at der
sker en parallel behandling af forslaget i Inatsisartut og
Folketinget.
2. Inatsisartutlov om
bygge- og anlægsarbejder ved storskalaprojekter i
Grønland (storskalaloven)
2.1. Storskalalovens formål samt
anvendelsesområde
Efter storskalalovens § 1 har
loven til formål at fremme investeringer i og
gennemførelsen af storskalaprojekter af særlig
betydning for Grønlands økonomiske udvikling og at
gøre dette under hensyntagen til befolkningens
interesser.
Det fremgår af lovens §
4, stk. 1, at der ved projekter i lovens forstand skal
forstås projekter, der omfatter en af følgende
aktiviteter:
- Udnyttelse af
mineralske råstoffer i henhold til tilladelse meddelt efter
råstofloven (råstofprojekt), jf. § 4, stk. 1, nr.
1.
-
Industrivirksomhed baseret på anvendelse af elektricitet
produceret af et eller flere vandkraftanlæg i henhold til
tilladelse meddelt efter vandkraftloven, jf. § 4, stk. 1, nr.
2.
- Udnyttelse af
vandkraft til produktion af elektricitet i henhold til tilladelse
meddelt efter vandkraftloven, jf. § 4, stk. 1, nr. 3.
- Et projektselskab
er en virksomhed eller en gruppe af virksomheder, som vil
gennemføre et storskalaprojekt, jf. storskalalovens §
4, stk. 2.
Efter storskalalovens § 3
finder loven alene anvendelse på anlægsaktiviteter udøvet i
forbindelse med et storskalaprojekt. Ved anlægsaktiviteter
forstås bygge- og anlægsarbejder og tilknyttede
aktiviteter i forbindelse med etableringen af et projekts
projektanlæg, idet tilknyttede aktiviteter dog ikke omfatter
madlavning, kantinedrift, rengøring, lokal transport i
forbindelse hermed og lignende arbejde og tjenesteydelser, jf.
lovens § 5, stk. 3.
Et projekt anses for et
storskalaprojekt, når anlægsomkostningerne ved
projektet overstiger 5 mia. kr., og projektets behov for
arbejdskraft ved udførelsen af anlægsaktiviteter
overstiger den egnede, ledige og tilgængelige arbejdskraft,
der er til rådighed i Grønland, eller projektets krav
til teknisk eller økonomisk kapacitet hos virksomheder, der
udfører anlægsaktiviteter, overstiger
grønlandske virksomheders kapacitet i denne henseende.
2.2. Storskalalovens regulering af udenlandske ansattes
løn- og ansættelsesvilkår
2.2.1.
Storskalalovens kapitel 5 indeholder en regulering af udenlandske
arbejdstageres løn- og ansættelsesforhold,
mindsteløn og kollektive overenskomster mv.
Ved en udenlandsk arbejdstager
forstås efter storskalalovens § 10, stk. 1, enhver
arbejdstager, der sædvanligvis udfører sit arbejde
uden for Grønland (stk. 1, nr. 1), der i en bestemt periode
udfører arbejde i Grønland omfattet af en tilladelse
meddelt efter storskalaloven (stk. 1, nr. 2), og som udfører
arbejdet i henhold til en aftale herom med projektselskabet,
projektselskabets aftalepart eller projektselskabets aftaleparts
aftalepart mv. (stk. 1, nr. 3).
Ved aftalepart som nævnt i
lovens § 10, stk. 1, nr. 3, forstås den
entreprenør, leverandør eller tjenesteyder, som
projektselskabet eller projektselskabets aftalepart har
indgået aftale med, jf. lovens § 10, stk. 2 og 3.
Det betyder, at både
udenlandske arbejdstagere, der indgår aftale om
ansættelse med storskalaprojektselskabet selv, og udenlandske
arbejdstagere, der indgår aftale om ansættelse med
storskalaprojektselskabets aftaleparter (entreprenører,
leverandører og tjenesteydere) eller
storskalaprojektselskabets aftaleparters aftaleparter
(underentreprenører, underleverandører og
undertjenesteydere), omfattes af storskalaloven.
Efter storskalalovens § 10 a
påhviler det storskalaprojektselskabet at sikre, at
udenlandske arbejdstagere har løn- og
ansættelsesvilkår samt arbejdsforhold, der er
acceptable, objektivt og sagligt begrundede, og som er i
overensstemmelse med loven. Det gælder både i forhold
til de udenlandske arbejdstagere, som storskalaprojektselskabet
selv ansætter, og i forhold til de udenlandske arbejdstagere,
som projektselskabets aftaleparter samt aftaleparters aftaleparter
ansætter.
Efter storskalalovens § 10 f
kan der i en aftale mellem en udenlandsk arbejdstager og dennes
arbejdsgiver ikke ske fravigelse til ugunst for arbejdstageren af
løn- og ansættelsesvilkår fastsat ved en
kollektiv overenskomst indgået af arbejdstagerens
arbejdstagerorganisation i medfør af lovens § 10 b,
stk. 2 og 3, som gælder for den pågældende
arbejdstager. Det samme gælder i forhold til en udenlandsk
arbejdstager, der efter aftale mellem arbejdstageren og
arbejdsgiveren er omfattet af løn- og
ansættelsesvilkår fastsat ved en sådan kollektiv
overenskomst.
Ifølge storskalalovens
§ 10 g, stk. 1, må løn- og
ansættelsesvilkår og arbejdsforhold
for udenlandske arbejdstagere i øvrigt ikke være
i strid med den i Grønland gældende lovgivning eller
de internationale forpligtelser, som påhviler
Grønland, jf. nærmere pkt. 5 nedenfor. Endvidere
gælder almindelig kollektiv arbejdsret i Grønland,
herunder i forhold til forhandling og indgåelse af kollektive
overenskomster samt i forhold til foretagelse af kollektive
kampskridt til støtte herfor, jf. lovens § 10 g, stk.
2.
2.2.2.
En udenlandsk arbejdstager kan efter § 10 b, stk. 1,
være medlem af en grønlandsk arbejdstagerorganisation,
en udenlandsk arbejdstagerorganisation eller vælge slet ikke
at være medlem af en arbejdstagerorganisation.
En udenlandsk arbejdstager, der
ikke er medlem af en arbejdstagerorganisation, har mulighed for at
forhandle egne løn- og ansættelsesvilkår.
De grønlandske, henholdsvis
udenlandske, arbejdstagerorganisationer har - i overensstemmelse
med almindelig kollektiv arbejdsret i Grønland -
forhandlings- og konfliktretten for deres respektive medlemmer,
herunder ret til at forhandle og indgå en kollektiv
overenskomst og andre aftaler om løn- og
ansættelsesvilkår samt ret til at foretage kollektive
kampskridt til støtte for indgåelse af en kollektiv
overenskomst på deres medlemmers vegne, jf. storskalalovens
§ 10 b, stk. 2 og 3.
Det er samtidig præciseret i
storskalalovens § 10 b, stk. 4, at grønlandske
arbejdstagerorganisationer kan foretage kollektive kampskridt over
for en grønlandsk eller udenlandsk arbejdsgiver til
støtte for indgåelse af en kollektiv overenskomst for
udenlandske arbejdstagere, der er medlem af en anden
grønlandsk eller udenlandsk arbejdstagerorganisation eller
ikke er medlem af nogen arbejdstagerorganisation, i det omfang en
adgang dertil følger af almindelig kollektiv arbejdsret i
Grønland. En grønlandsk arbejdstagerorganisation kan
dog alene foretage kollektive kampskridt over for en arbejdsgiver,
hvis organisationen forinden over for arbejdsgiveren har
dokumenteret, at lønnen efter den ønskede kollektive
overenskomst svarer til lønnen efter en overenskomst, der
gælder for hele Grønland (lønnen skal klart
fremgå af denne overenskomst), og som er indgået mellem
de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Grønland
inden for det arbejdsfaglige område, som den ønskede
kollektive overenskomst skal omfatte, jf. lovens § 10 b, stk.
5.
Eventuel benyttelse af kollektive
kampskridt skal ifølge bemærkningerne til bestemmelsen
i § 10 b, stk. 5, endvidere være i overensstemmelse med
Grønlands internationale forpligtelser, herunder de
forpligtelser, som påhviler Grønland efter Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention og de
ILO-konventioner, der finder anvendelse i Grønland.
2.2.3.
I storskalalovens § 10 c, stk. 1, er det fastlagt, at
løn- og ansættelsesvilkårene for udenlandske
arbejdstagere skal overholde en række minimumskrav. Er de
krav til løn- og ansættelsesforhold, som følger
af den nævnte bestemmelse opfyldt, anses løn- og
ansættelsesforholdene for acceptable, jf. lovens § 10 a,
stk. 1.
Efter lovens § 10 c, stk. 1,
har en udenlandsk arbejdstager krav på en grundløn pr.
time, der som minimum svarer til den grundløn med
tillæg af akkordafsavnstillæg pr. time, som er fastsat
i kollektive overenskomster mellem de mest repræsentative
grønlandske arbejdsmarkedsparter.
I overenskomsten mellem
Grønlands Arbejdsgiverforening (GA) og Sulinermik
Inuutissarsiute-qartut Kattuffiat (SIK) vedrørende bl.a.
timelønsansatte bygningshåndværkere
gældende for perioden 1. april 2013 til den 31. marts 2016 er
grundlønnen fastsat til 82,91 kr. pr. time (2014-niveau) for
ufaglærte over 18 år, mens akkordafsavnstillægget
udgør 7 kr. pr. time (2014-niveau).
Efter storskalalovens § 10 c,
stk. 2, skal arbejdsgiveren sørge for og afholde udgifterne
forbundet med de udenlandske arbejdstageres kost og logi,
arbejdsbeklædning, frirejser og forsikring. Ved
opgørelsen af en udenlandsk arbejdstagers løn kan
arbejdsgiveren indregne værdien af udgifter til kost og logi,
arbejdsbeklædning, frirejser og forsikring med et maksimeret
beløb, der fastsættes ved bekendtgørelse af
Naalakkersuisut, jf. lovens § 10 c, stk. 3 og 4.
Beløbet skal ifølge bemærkningerne til §
10 c, stk. 4, fastsættes på grundlag af
Naalakkersuisuts skønsmæssige vurdering af den samlede
værdi af de omtalte udgifter, hvorved det sikres, at
værdien ikke fastsættes uforholdsmæssigt
højt af arbejdsgiveren med den konsekvens, at
grundlønnen til en udenlandsk arbejdstager udhules.
2.2.4.
Storskalalovens § 10 d vedrører optjening af ferie. Der
er tale om en regulering, der fraviger den almindelige
ferielovgivning i Grønland, som ikke finder anvendelse for
udenlandske arbejdstagere omfattet af storskalaloven, jf.
storskalalovens § 14.
Efter § 10 d, stk. 1, optjener
en udenlandsk arbejdstager omfattet af storskalaloven ferie fra
arbejdsforholdets begyndelse i Grønland.
Optjeningsåret er kalenderåret, idet
optjeningsåret for en udenlandsk arbejdstager, der
udfører arbejdere i Grønland i en kortere periode end
12 måneder, dog vil svare til denne kortere periode.
En udenlandsk arbejdstager vil ved
normalbeskæftigelse 40 timer ugentlig optjene ret til 200
ferietimer i optjeningsåret (svarende til 5 ugers ferie), jf.
§ 10 d, stk. 2. 200 ferietimer er det maksimale, der kan
optjenes. Denne regulering svarer i øvrigt til, hvad der
gælder efter § 4, stk. 1, i den grønlandske
ferielov.
Efter storskalalovens § 10 d,
stk. 3, skal optjent ferie afholdes i ferieåret (som
udgangspunkt inden for 12 måneder efter
optjeningsåret). Tidspunktet for feriens afholdelse bestemmes
af arbejdsgiveren efter forhandling med arbejdstageren, idet
arbejdsgiveren dog ikke kan kræve, at ferien afholdes efter
arbejdets udførelse, ligesom arbejdsgiveren har pligt til at
lade arbejdstageren afholde den optjente ferie i sammenhæng.
I § 10 d, stk. 4, er det reguleret, hvordan den
feriegodtgørelse, som den udenlandske arbejdstager har
optjent, skal opgøres. Arbejdsgiveren skal give den
udenlandske arbejdstager mulighed for at afholde sin ferie i
hjemlandet i forbindelse med til- og fratrædelsesrejser, jf.
storskalalovens § 10 d, stk. 5.
2.2.5.
Efter storskalalovens § 10 e kan Naalakkersuisut
fastsætte nærmere bestemmelser om de forhold, som er
reguleret i lovens §§ 10 a-10 d, herunder om
afgrænsningen af de mest repræsentative
arbejdsmarkedsparter og relevante overenskomster, om
arbejdstagerorganisationers forhandlings- og konfliktret, om
opgørelse af løn og grundløn pr. time efter
kollektive overenskomster og om ferie.
Enhver tvist vedrørende
storskalalovens §§ 10-10 g afgøres af Retten i
Grønland i 1. instans efter de for Grønland
gældende grønlandske og danske regler samt
tilladelsesvilkår, herunder storskalaloven og tilladelse
meddelt efter storskalaloven, og i øvrigt efter
indgåede og anvendelige aftaler og kollektive overenskomster,
medmindre andet følger af Grønlands internationale
forpligtelser, jf. storskalalovens § 10 h.
2.3. Storskalalovens regulering af arbejdsskadesikring,
behandling af syge og tilskadekomne mv.
Efter storskalalovens § 11,
nr. 2, skal et projektselskab ved indhentelsen af tilbud på
anlægsarbejder og tildelingen af ordrer herom kontraktligt
forpligte tilbudsgiver og aftalepart til at tegne lovpligtig
arbejdsskadeforsikring og erhvervssygdomsforsikring. Det betyder,
at en udenlandsk arbejdstager, der ansættes til at
udføre arbejde i Grønland i forbindelse med et
storskalaprojekt, er sikret mod følger af arbejdsskader
efter den i Grønland gældende lov om
arbejdsskadesikring. Denne pligt for tilbudsgiveren og aftaleparten
til at afholde udgifterne til forsikringsdækning skal tillige
fremgå af den ansættelsesaftale, som indgås med
den udenlandske arbejdstager.
Ved et projektselskabs indhentelse
af tilbud på anlægsarbejder og tildeling af ordrer
herom skal selskabet endvidere stille krav om, at tilbudsgiver og
aftalepart kontraktligt forpligtes til at tegne forsikring til
sikkerhed for betaling af udgifter til evakuering, transport og
behandling af syge og tilskadekomne arbejdstagere, jf.
storskalalovens § 11, nr. 3. Denne pligt for tilbudsgiveren og
aftaleparten til at afholde udgifterne til den nævnte
forsikringsdækning skal tillige fremgå af den
ansættelsesaftale, som indgås med en udenlandsk
arbejdstager.
Transport af syge og tilskadekomne
mv., der udgør en del af sundhedsområdet, er et
selvstyreanliggende. Grønlands Selvstyre varetager derfor
sådanne opgaver og har indgået aftale med Air Greenland
A/S herom. I medfør af den grønlandske
råstoflov, jf. inatsisartutlov nr. 7 af 7. december 2009 om
mineralske råstoffer og aktiviteter af betydning herfor, skal
sundheds- og beredskabsplaner i øvrigt være godkendt
af råstofmyndigheden (Råstofstyrelsen), før
rettighedshaveren kan påbegynde aktiviteter i henhold til en
tilladelse. Rettighedshaveren skal i den forbindelse sikre bl.a.,
at beredskab til evakuering af syge og tilskadekomne til
behandlingssted (sygehus) er etableret.
2.4. Storskalalovens regulering af tilsyn og rapportering
mv.
Efter storskalalovens § 7,
stk. 1, kan Naalakkersuisut meddele et projektselskab, der efter
stk. 2 skal være et aktieselskab med hjemsted i
Grønland, tilladelse til, at selskabets indhentelse af
tilbud på anlægsaftaler og tildeling af ordrer herom
skal ske på vilkår fastsat efter storskalaloven (dvs.
en storskalatilladelse). Naalakkersuisut skal i sådanne
storskalatilladelser fastsætte de nærmere vilkår
vedrørende bl.a. storskalaprojektselskabets indhentelse af
tilbud på anlægsaftaler og tildeling af ordrer herom,
herunder om de vilkår, som storskalaprojektselskabet skal
stille over for sine aftaleparter, jf. lovens § 7, stk. 5, 1.
pkt.
I tilknytning til Naalakkersuisuts
meddelelse af en sådan tilladelse vil der - udover de
vilkår, som fastsættes efter storskalaloven - blive
fastsat vilkår om bl.a. sikkerhed og sundhed, uhelds- og
ulykkesrapportering, skat samt miljømonitorering. I
tilfælde, hvor storskalaprojektet - udover at være
omfattet af storskalaloven - tillige omfattes af råstofloven,
jf. inatsisartutlov nr. 7 af 7. december 2009 om mineralske
råstoffer og aktiviteter af betydning herfor, vil de
omhandlede vilkår blive fastsat efter denne lov. Der henvises
herom i øvrigt til pkt. 2.3 ovenfor.
Efter storskalalovens § 17, 1.
og 2. pkt., fører Naalakkersuisut tilsyn med storskalalovens
overholdelse, og Naalakkersuisut kan i den forbindelse meddele
påbud om overholdelse af storskalaloven, bestemmelser fastsat
i medfør af storskalaloven samt vilkår fastsat i
storskalatilladelser. Påbud kan meddeles såvel til
projektselskabet som andre, der udfører
anlægsaktiviteter omfattet af storskalatilladelsen, jf.
§ 17, 3. pkt. (dvs. storskalaprojektselskabets aftaleparter og
disses aftaleparter).
Det vil således påhvile
storskalaprojektselskabet at påse, at selskabets aftaleparter
og aftaleparters aftaleparter opfylder bl.a. de for tilladelsen
fastsatte vilkår, og opfyldes de nævnte vilkår
mv. ikke, vil der kunne meddeles påbud til
storskalaprojektselskabet om at få rettet op herpå.
Efter storskalalovens § 18,
stk. 1, skal storskalaprojektselskabet regelmæssigt
rapportere til Naalakkersuisut om anlægsaktiviteterne,
herunder om bl.a. økonomiske forhold, antal
beskæftigede, sikkerhedsforhold og sundhedsforhold. Der vil i
tilladelsen til storskalaprojektselskabet i øvrigt blive
fastsat vilkår om, at selskabet skal offentliggøre
kollektive overenskomster, som de udenlandske arbejdstagere
omfattes af, jf. § 10 b, stk. 2 og 3, samt oplysninger om
generelle løn- og ansættelsesvilkår for de
udenlandske arbejdstagere, der ikke omfattes af en kollektiv
overenskomst.
2.5. Storskalaprojekter i Grønland
2.5.1.
Nedenfor redegøres kort for jernmineprojektet ved Isukasia,
aluminiumsprojektet ved Maniitsoq og de tilhørende to
vandkraftværker ved Tasersiaq og Tarsartuup Tasersua og
Kvanefjeldsprojektet. Disse tre projekter forventes at blive
storskalaprojekter.
2.5.2.
Vedrørende jernmineprojektet ved Isukasia fremgår
følgende af Naalakkersuisuts
"Råstofredegørelsen 2013":
"London Mining Greenland A/S
indleverede i 2012 deres ansøgning om udnyttelse.
Efterfølgende blev der afviklet en offentlighedsfase med
høringer og offentlige borgermøder. Selskabets
ansøgning har - sammen med de indkomne høringssvar -
efterfølgende varet under behandling af de relevante
myndigheder.
En eventuel mine vil kunne
producere knap 15 millioner tons malmkoncentrat om året. Hvis
projektet bliver etableret, forventer man, at der i
anlægsfasen vil blive tilknyttet mere end 3.000 ansatte
(peak-niveau). Når mineprojektet bliver en realitet og
går fra anlægsfasen til selve driftsfasen, forventer
selskabet, at minens beskæftigelse vil være mellem 680
til 810 personer.
Isuakasia-projektet er et så
stort anlægsprojekt, at den lokale arbejdsstyrke ikke er
tilstrækkeligt til at kunne rekruttere det ønskede
antal medarbejdere. Af selv samme årsag vil der være et
stort behov for udefrakommende arbejdskraft i
anlægsfasen.
Naalakkersuisut forventer, at
projektet vil få en betydelig indvirkning på
Kommuneqarfik Sermersooq's udvikling, herunder de lokale
virksomheder i kommunen, da de vil have gode muligheder for at
blive underleverandører til projektet både i
anlægs- og driftsfasen. Men de omkringliggende kommuner
forventes ligeledes at få en andel af opgaverne, både
deres virksomheder og deres borgere som ansatte. "
I forhold til behovet for
udenlandsk arbejdskraft til det nævnte projekt har
Naalakkersuisut mere uddybende oplyst, at behovet for udenlandsk
arbejdskraft ved London Mining Greenland A/S' jernmineprojekt i
Isukasia bl.a. fremgår af selskabets socioøkonomiske
rapport om "Vurdering af samfundsmæssig bæredygtighed
for ISUA-jernmalmprojektet for London Mining Greenland A/S" (VSB
rapporten). Anlægssummen udgør i alt 2,35 mia. USD
(ca. 14 mia. kr.) fordelt over ca. 3½ år. Der
forventes i projektets anlægsfase i alt 300
beskæftigede i år 1, 2.000 beskæftigede i
år 2, 3.300 beskæftigede i år 3 og 2.000
beskæftigede i år 4. 7-10 pct. af de beskæftigede
i den omhandlede anlægsfase forventes at bestå af
grønlandsk arbejdstagere.
Naalakkersuisut har endvidere
oplyst, at den nærmeste by til jernmineprojektet i Isukasia
er Nuuk beliggende 150 km væk. Området mellem
mineområdet og Nuuk er ubeboet (eneste bebyggelse er nogle
spredte fritidshytter).
Naalakkersuisut har endelig oplyst,
at de udenlandske arbejdstagere, der i jernmineprojektets
anlægsfase vil være behov for, vil være
velkvalificerede bygge- og anlægsarbejdere.
2.5.3.
Vedrørende aluminiumsprojektet ved Maniitsoq og de
tilhørende to vandkraftværker ved Tasersiaq og
Tarsartuup Tasersua fremgår følgende af
"Redegørelse om rammevilkår for realisering af
storskalaerhvervsprojekter i Grønland":
"Aluminiumsprojektet baserer sig
på et aluminiumsværk ved Maniitsoq og to
vandkraftværker ved Tasersiaq og Tarsartuup Tasersua, samt
tilhørende infrastruktur. Elektriciteten føres fra
vandkraftværkerne gennem transmissionsledninger til
Maniitsoq, hvor aluminiumsværket og tilhørende
havnefaciliteter tænkes placeret. Selve råstoffet til
aluminiumsværket, aluminiumsoxid (alumina), sejles til
Grønland fra alumina-raffinaderier i udlandet, der udvinder
aluminiumsoxid af jord-arten bauxit.
…
Anlægsperioden for
vandkraftværkerne forventes at være 4-5 år, og
2-3 år for aluminiumsværket. Anlæg af
vandkraftværkerne og aluminiumsværket forventes at
medføre et behov på i alt 2.600 arbejdere. Derudover
forventes et behov på yderligere 500 arbejdere til
anlæggelse af lokal infrastruktur og boliger.
…
Foruden samlede investeringer til
anlæg af vandkraft, transmissionslinjer og
aluminiumsværket på ca. 20 mia. kr., er de samlede
nødvendige infrastrukturinvesteringer anslået til at
udgøre i alt omkring 2,3 mia. kr. til anlæg af op til
700 nye boliger, udvidelse af kapaciteten i den offentlige service,
byggemodning, vej mellem by og aluminiumsværket samt havn ved
aluminiumsværket. De samlede anlægsinvesteringer
beløber sig derfor til ca. 22,3 mia. kr."
Naalakkersuisut har i forhold til
realiseringen af dette potentielle storskalaprojekt oplyst, at
forhandlingerne har ligget stille i en længere periode, men
at forhandlingerne - med vedtagelsen af forslaget til ændring
af storskalaloven - nu er genoptaget.
2.5.4.
Vedrørende Kvanefjeldprojektet, der omfatter det australske
selskab Greenland Mineral and Energy Ltd. 's efterforskning af
sjældne jordarter og uran, fremgår det af
Naalakkersuisuts "Råstofredegørelsen 2013" bl.a.,
at:
"I øjeblikket arbejder
selskabet på at udarbejde en ansøgning om udnyttelse.
Greenland Mineral and Energy Ltd. har gennem flere år haft
efterforskningsaktiviteter og anvendt grønlandsk
arbejdskraft og lokale virksomheder. Der har været etableret
program for uddannelse af grønlandske formænd.
Derudover har selskabet på forskellig vis været synlig
i Narsaq og nærliggende bygder og fåreholdersteder,
idet de har været i dialog med lokale borgere omkring dele af
projektets udformning. Lokal arbejdskraft vil kunne finde
ansættelse ved minen og i anlægsperioden. Imidlertid
må det forventes, at der også vil være behov for
tilkaldt arbejdskraft i anlægsperioden og i driftsfasen, da
visse dele af oparbejdningsprocessen vil forudsætte personer
med særlige kompetencer. Minen og dens
oparbejdningsanlæg vil tillige kræve, at der tages
særlige forholdsregler for at sikre arbejdernes sikkerhed og
sundhed. "
Greenland Mineral and Energy Ltd.
har den 24. marts 2014 indgået en ikke-bindende
samarbejdsaftale med China Non-Ferrous Metal Industry's Foreign
Engineering and Construction Co. Ltd. om mineprojektet ved
Kvanefjeld vedrørende forarbejdning af sjældne
jordarter. Greenland Mineral and Energy Ltd. har i forbindelse med
offentliggørelsen af samarbejdsaftalen oplyst, at de
fremadrettet vil sætte øget fokus på at etablere
et samarbejde med en passende uran-partner til
Kvanefjeldprojektet.
Ifølge det oplyste, ventes
Kvanefjeldprojektet at opfylde betingelsen i storskalaloven om, at
anlægsomkostningerne skal overstige fem mia. kr. Der er dog
en vis usikkerhed knyttet til oplysningerne om størrelsen af
anlægsudgifterne ved projektet.
3. Udlændinges
adgang til opholds- og arbejdstilladelse i Grønland i
anlægsfasen af et storskalaprojekt
3.1. Gældende ret
3.1.1.
Et af de sagsområder, der fremgår af liste II i bilaget
til lov nr. 473 af 12. juni 2009 om Grønlands Selvstyre, og
som Grønlands Selvstyre endnu ikke har overtaget, er
udlændinge- og grænsekontrolområdet. Det forhold,
at udlændinge- og grænsekontrolområdet er angivet
under samme nummer i bilag II, medfører, at områderne,
hvis de ønskes overtaget af Grønlands Selvstyre, skal
overtages samtidigt, jf. § 2, stk. 2, i lov om
Grønlands Selvstyre. Omfattet af udlændinge- og
grænsekontrolområdet er opholdsområdet, herunder
asylområdet, samt opnåelse af visum til Grønland
og udøvelse af grænsekontrollen i Grønland.
Indtil udlændinge- og
grænsekontrolområdet måtte blive overtaget af
Grønlands Selvstyre, hører området under
rigsmyndighederne. Det er således Udlændingestyrelsen,
der behandler sager om bl.a. ophold i Grønland, og
Politimesteren i Grønland, som er ansvarlig for
grænsekontrollen.
3.1.2.
Grønland og Danmark betragtes som adskilte rejse- og
opholdsområder. Det indebærer, at en opholdstilladelse
i Grønland ikke giver ret til ophold i Danmark og
omvendt.
Betingelserne for meddelelse af
opholdstilladelse i Grønland er fastsat i
udlændingeloven, som denne er sat i kraft ved anordning nr.
150 af 23. februar 2001 om ikrafttræden for Grønland
af udlændingeloven.
Statsborgere fra de skandinaviske
lande - Finland, Island, Norge og Sverige - kan efter lovens §
1 og § 14, stk. 1, nr. 1, frit indrejse, opholde sig og tage
arbejde i Grønland uden opholds- og arbejdstilladelse. Andre
udlændinge skal have opholds- og arbejdstilladelse for at
tage beskæftigelse i Grønland.
3.1.3.
Efter § 46, stk. 1 og 4, i den for Grønland
gældende udlændingelov behandles ansøgninger om
opholds- og arbejdstilladelse i Grønland af
Udlændingestyrelsen, der til brug for sagens behandling kan
indhente en udtalelse fra Naalakkersuisut.
Den sagsbehandling, som
Udlændingestyrelsen foretager på området, er
tilrettelagt efter aftale med Naalakkersuisut.
Ansøgning om opholds- og
arbejdstilladelse kan indgives til Politimesteren i
Grønland, en dansk repræsentation i udlandet eller
Udlændingestyrelsen. Indgives ansøgningen til
Politimesteren i Grønland eller en dansk
repræsentation i udlandet, videresendes den til
Udlændingestyrelsen til videre behandling.
Opholds- og arbejdstilladelse skal
som altovervejende hovedregel være opnået, inden
udlændingen indrejser i Grønland, medmindre
udlændingen allerede opholder sig lovligt i Grønland,
jf. lovens § 9, stk. 7.
Der kan efter § 9, stk. 2, nr.
3, i den for Grønland gældende udlændingelov
gives opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse i
Grønland, hvis væsentlige
beskæftigelsesmæssige eller erhvervsmæssige
hensyn taler for at imødekomme en sådan
ansøgning. Det vil f.eks. være tilfældet, hvis
der i Grønland er mangel på personer, der kan
udføre den pågældende type arbejde.
Efter fast praksis stilles der
efter § 9, stk. 2, nr. 3, krav om, at udlændingens
arbejde foregår på sædvanlige grønlandske
løn- og ansættelsesvilkår. Udlændingen
skal derfor medsende en kopi af den indgåede
ansættelsesaftale eller et konkret tilbud om
ansættelse, hvoraf løn- og
ansættelsesvilkårene fremgår.
Udlændingestyrelsen
forelægger efter aftale med Naalakkersuisut - når det
pågældende arbejde er af en sådan karakter, at
der kan være grundlag for at meddele opholds- og
arbejdstilladelse, og det på baggrund af en udtalelse fra den
stedlige kommunalbestyrelse i Grønland er godtgjort, at det
ikke har været muligt at anvise grønlandsk
arbejdskraft eller personer med særlig tilknytning til
Grønland med de efterspurgte kvalifikationer til den
omhandlede ansættelse, jf. herved §§ 2-6 i
inatsisartutlov nr. 27 af 30. oktober 1992 om regulering af
arbejdskrafttilgangen i Grønland - den med
ansøgningen fremsendte ansættelsesaftale eller -tilbud
for Naalakkersuisut med anmodning om, at Naalakkersuisut vurderer,
om de i aftalen indeholdte løn- og
ansættelsesvilkår er sædvanlige efter
grønlandske forhold.
Er det Naalakkersuisuts vurdering,
at løn- og ansættelsesvilkårene er
sædvanlige efter grønlandske forhold, vil
Udlændingestyrelsen som altovervejende hovedregel meddele
udlændingen den ansøgte opholds- og arbejdstilladelse.
Er det derimod Naalakkersuisuts vurdering, at der ikke er tale om
sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår, vil
Udlændingestyrelsen iværksætte partshøring
af udlændingen og eventuelt tillige høring af
arbejdsgiveren. Såfremt der i den forbindelse ikke fremkommer
oplysninger, der giver anledning til fornyet høring af
Naalakkersuisut, meddeler Udlændingestyrelsen
udlændingen afslag på dennes ansøgning om
opholds- og arbejdstilladelse.
3.2. Behovet for lovgivning
De minimumsvilkår, som en
udenlandsk arbejdstager er sikret ved storskalalovens §§
10 a, 10 c, 10 d, 10 f, 10 g og § 11, nr. 2 og 3, jf. pkt. 2.2
og 2.3 ovenfor, svarer ikke til de løn- og
ansættelsesvilkår, der er sædvanlige i
Grønland i dag. Udenlandske arbejdstagere, der skal
udføre arbejdsopgaver i anlægsfasen af et
storskalaprojekt, kan derfor ikke meddeles opholds- og
arbejdstilladelse i Grønland efter den for Grønland
gældende udlændingelovs § 9, stk. 2, nr. 3.
Der er på den baggrund behov
en særskilt hjemmel, hvis der skal kunne meddeles opholds- og
arbejdstilladelse til udlændinge, der skal udføre
arbejdsopgaver i anlægsfasen af et storskalaprojekt på
de vilkår, som følger af storskalaloven.
Med lovforslaget foreslås det
på den baggrund at etablere en sådan særskilt
hjemmel i form af en særlig lov for Grønland om
udlændinges adgang til opholds- og arbejdstilladelse i
anlægsfasen af et storskalaprojekt, jf. nærmere pkt.
3.3-3.5 nedenfor. Efter forslaget skal en sådan særlig
hjemmel supplere reglerne i den for Grønland gældende
udlændingelov, herunder således at de almindelige
bestemmelser i udlændingeloven om bl.a. inddragelse og
udvisning vil finde tilsvarende anvendelse i sager om opholds- og
arbejdstilladelse, der er meddelt efter de foreslåede
bestemmelser i lovforslagets § 1, jf. pkt. 3.6 nedenfor.
3.3. Forslag om adgang til opholds- og arbejdstilladelser
i anlægsfasen af et storskalaprojekt
3.3.1.
Det foreslås, at udlændinge, der skal udføre
arbejdsopgaver omfattet af en tilladelse meddelt efter
storskalaloven, og som har indgået aftale eller fået
tilbud om ansættelse i den forbindelse, kan meddeles opholds-
og arbejdstilladelse i Grønland, hvis betingelserne om
løn- og ansættelsesvilkår mv. i storskalalovens
§§ 10 a, 10 c, 10 d, 10 f, 10 g og § 11, nr. 2 og 3,
er opfyldt, jf. lovforslagets § 1, stk. 1.
3.3.2.
Den foreslåede bestemmelse i § 1, stk. 1, vil
bl.a. finde anvendelse i forhold til udlændinges adgang til
opholds- og arbejdstilladelse i forbindelse med jernmineprojektet
ved Isukasia, jf. herom pkt. 2.5.2 ovenfor.
Den foreslåede bestemmelse i
§ 1, stk. 1, vil endvidere efter sin ordlyd som
udgangspunkt kunne finde anvendelse i forhold til meddelelse af
opholds- og arbejdstilladelse i forbindelse med storskalaprojekter
vedrørende udvinding af uran og andre radioaktive mineraler
samt sjældne jordarter.
Regeringen finder, at
spørgsmålet om udvinding og eksport af visse
særlige råstoffer kan rejse udenrigs-, forsvars- eller
sikkerhedspolitiske spørgsmål, hvilket eksempelvis
gør sig gældende for så vidt angår
udvinding og eksport af uran og andre radioaktive mineraler.
Naalakkersuisut og regeringen er i den forbindelse enige om, at der
skal udarbejdes en samarbejdsaftale om det fremtidige praktiske
samarbejde vedrørende udvinding og eksport af uran og andre
radioaktive mineraler. En aftale herom forventes færdiggjort
i 2. halvdel af 2014.
Det forudsættes på den
baggrund, at meddelelse af opholds- og arbejdstilladelse efter den
foreslåede bestemmelse i § 1, stk. 1, i forbindelse med
storskalaprojekter, som vedrører udvinding af uran og andre
radioaktive mineraler, først vil kunne finde sted, når
den nævnte samarbejdsaftale er indgået. Dette
gælder uanset omfanget af udvindingen af radioaktive
mineraler, og uanset om de radioaktive mineraler alene udvindes som
et biprodukt, idet storskalaprojektet hovedsageligt vedrører
udvinding af andre råstoffer.
Det kan efter regeringens
opfattelse samtidig ikke udelukkes, at såkaldte sjældne
jordarter potentielt kan rejse lignende spørgsmål af
udenrigs-, forsvars- eller sikkerhedspolitisk karakter
afhængigt af bl.a. den teknologiske udvikling, den globale
efterspørgsel, markedets tilpasningsevne, geopolitiske
forhold og konkrete omstændigheder relateret til det enkelte
projekt. Disse forhold ændrer dog ikke ved den gældende
kompetencefordeling mellem selvstyret og rigsmyndighederne på
råstofområdet, hvor selvstyret har den lovgivende og
udøvende magt.
Regeringen forudsætter
på den baggrund, at meddelelse af opholds- og
arbejdstilladelse efter den foreslåede bestemmelse i §
1, stk. 1, i forbindelse med storskalaprojekter, som
vedrører sjældne jordarter, herunder som biprodukt,
først vil kunne finde sted, når der er opnået
enighed mellem Naalakkersuisut og regeringen om gensidig
informationsudveksling om sådanne projekter.
Det bemærkes i øvrigt,
at et eventuelt øget erhvervssamarbejde mellem
Grønland og Danmark om udvindingen af mineraler, herunder
sjældne jordarter, ikke vil indebære ændring i
det bærende princip for selvstyret om, at udnyttelse af
råstofressourcer skal ske på lige og kommercielle
vilkår uden særfordele for nogen enkelt investor eller
investorland.
3.3.3.
Det foreslås, at opholds- og arbejdstilladelser meddeles med
henblik på midlertidigt ophold for højst 1 år
med mulighed for forlængelse i samme tidsrum, idet der dog
ikke vil kunne ske forlængelse af en tilladelse omfattet af
loven ud over 5 år, jf. lovforslagets § 1, stk. 2 og
3.
Til brug for
Udlændingestyrelsens vurdering af, om betingelserne
vedrørende løn- og ansættelsesvilkår er
opfyldt, vil en ansøgning om opholds- og arbejdstilladelse
skulle vedlægges en udtalelse fra Naalakkersuisut, jf.
lovforslagets § 3, stk. 1.
Er betingelserne opfyldt, og er der
ikke i øvrigt noget til hinder for, at udlændingen
meddeles opholds- og arbejdstilladelse i Grønland, herunder
f.eks. fordi udlændingen er indberettet til
Schengeninformationssystemet som uønsket, jf. § 10,
stk. 1, nr. 3, i den for Grønland gældende
udlændingelov, eller fordi udlændingen ikke er i
besiddelse af et gyldigt pas, vil Udlændingestyrelsen meddele
den omhandlede tilladelse.
3.3.4.
Opholds- og arbejdstilladelse efter lovforslagets § 1 skal
være opnået inden indrejsen i Grønland, jf.
lovforslagets § 1, stk. 4, 1. pkt. Ansøgning herom kan
indgives efter den særlige hurtige og smidige procedure
beskrevet nedenfor i pkt. 3.4 eller på sædvanlig
vis, dvs. ved indgivelse af ansøgningsskema om opholds- og
arbejdstilladelse i Grønland med bilag via en dansk
repræsentation i ansøgers hjemland.
Efter indrejse kan der alene
indgives ansøgning om opholds- og arbejdstilladelse efter
lovforslagets § 1, hvis ingen særlige grunde taler
herimod, jf. lovforslagets § 1, stk. 4, 2. pkt.
Udlændingestyrelsens
afgørelser vil efter lovforslaget kunne påklages til
Justitsministeriet, jf. lovforslagets § 4.
3.3.5.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets §§ 1, 3 og
4 og bemærkningerne hertil.
3.4. Særlig hurtig og smidig
ansøgningsprocedure
3.4.1.
Naalakkersuisut har over for Justitsministeriet tilkendegivet et
ønske om, at ansøgninger om opholds- og
arbejdstilladelse til udlændinge, der skal udføre
arbejdsopgaver omfattet af en tilladelse meddelt efter
storskalaloven, behandles efter en særlig hurtig og smidig
ansøgningsprocedure, således at det sikres, at der er
adgang til den nødvendige arbejdskraft, når behovet
herfor opstår.
Der vil efter aftale med
Naalakkersuisut derfor blive etableret en særlig
ansøgningsprocedure, hvorefter udlændingen kan meddele
arbejdsgiveren fuldmagt til at varetage sine interesser i
forbindelse med en ansøgning om opholds- og
arbejdstilladelse til at udføre arbejdsopgaver omfattet af
en tilladelse meddelt efter storskalaloven, og hvorefter
arbejdsgiveren herefter kan indgive ansøgningen på
vegne af udlændingen.
3.4.2.
Som led i etableringen af den særlige
ansøgningsprocedure vil der blive udviklet en digital
ansøgningsløsning, som - udover at lette
ansøgningsprocessen - generelt vil være med til at
sikre, at der ved ansøgningen afgives de nødvendige
oplysninger og dokumentation til brug for sagens behandling.
Det er hensigten, at arbejdsgiveren
digitalt skal indgive én ansøgning på vegne af
en gruppe af udenlandske arbejdstagere. I ansøgningen skal
der for hver enkelt udlænding angives vedkommendes fulde
navn, fødselsdato, nationalitet, adresse (i hjemlandet) samt
ansættelsens varighed.
Udlændingestyrelsen vil til
brug for indgivelsen af ansøgninger efter den særlige
ansøgningsprocedure udarbejde en fuldmagtsblanket på
engelsk, hvoraf det fremgår, at udlændingen med sin
underskrift giver samtykke til, at arbejdsgiveren
repræsenterer den pågældende.
Arbejdsgiverens ansøgning
skal for hver enkelt af de udlændinge, ansøgningen
omfatter, vedhæftes ovennævnte fuldmagtsblanket, den
med hver enkelt udlænding indgåede
ansættelseskontrakt/tilbud om ansættelse samt farvekopi
af hver enkelt udlændings pas (alene den side i passet, som
indeholder relevante persondata og foto).
Arbejdsgiveren skal endvidere for
hver enkelt udlænding vedhæfte en udtalelse fra
Naalakkersuisut om, hvorvidt betingelserne om løn- og
ansættelsesvilkår mv. efter storskalaloven er
opfyldt.
3.4.3.
Udlændingestyrelsen udfærdiger en afgørelse for
hver enkelt udlænding, som sendes til arbejdsgiveren. Som
bilag til en afgørelse, hvorved der meddeles opholds- og
arbejdstilladelse, vedlægges en beskrivelse på
grønlandsk, dansk og engelsk af betingelserne for den
meddelte opholds- og arbejdstilladelse samt relevante
udlændingeretlige regler, herunder reglerne om bortfald og
inddragelse samt udvisning ved ulovligt ophold.
Det påhviler arbejdsgiveren
at uddele afgørelsen og bilaget til den udenlandske
arbejdstager. Udlændingestyrelsen oplyser Grønlands
Politi og Naalakkersuisut om meddelelse af opholds- og
arbejdstilladelser.
De udenlandske arbejdstagere vil
ikke få udstedt et opholdskort.
3.4.4.
Afgørelser, hvor der meddeles afslag på
ansøgning om opholds- og arbejdstilladelse, sendes til
udlændingen.
Det bemærkes, at en
udenlandsk arbejdstager, der har behov for at ansøge om
Schengen-visum til brug for gennemrejse (transitvisum) i Danmark
eller et andet Schengen-land, vil skulle ansøge herom
på sædvanlig vis, det vil sige via en
repræsentation i udlandet. Det er i den forbindelse som
udgangspunkt et krav, at udlændingen møder personligt
op og indgiver ansøgning om visum på en
repræsentation i det land, hvor udlændingen har sin
lovlige bopæl. Lovforslaget tilsigter ingen ændringer
heraf.
3.5. Særligt
om fastsættelse af vilkår for udenlandske
arbejdstageres ind- og udrejse samt for opholdet i
Grønland
3.5.1.
Som anført under pkt. 2.5 ovenfor om behovet for udenlandsk
arbejdskraft i anlægsfasen af kommende storskalaprojekter i
Grønland, herunder i forbindelse med anlæg af
jernmineprojektet ved Isukasia, må det forventes, at et
betydeligt antal udenlandske arbejdstagere vil have behov for at
indrejse og tage midlertidigt ophold i Grønland med henblik
på ansættelse i projektets anlægsfase.
Efter storskalalovens § 11,
nr. 4, 1. pkt., skal storskalaprojektselskabet ved indhentelsen af
tilbud på anlægsarbejder og tildelingen af ordrer om
anlægsarbejder stille krav om, at tilbudsgiveren og
aftaleparten kontraktligt forpligtes til at sikre, at de
udenlandske arbejdstagere forlader Grønland, når de
ikke længere er beskæftiget på
storskalaprojektet. Om nødvendigt skal tilbudsgiveren og
aftaleparten bære udgifterne til arbejdstagernes hjemrejse,
jf. lovens § 11, nr. 4, 2. pkt.
For at sikre, at de udenlandske
arbejdstageres indrejse i Grønland, transport fra stedet for
indrejse til arbejdsstedet samt senere udrejse af Grønland
forløber på en hensigtsmæssig og effektiv
måde, herunder med henblik på at sikre, at de
pågældende arbejdstagere ikke uden et Schengen-visum
udrejser af Grønland til Danmark eller andre Schengen-lande,
vil Naalakkersuisut i et tillæg til
storskalaprojekttilladelsen fastsætte nærmere
vilkår herom, som det herefter vil påhvile
projektselskabet og dette selskabs aftaleparter samt aftaleparters
aftaleparter at overholde.
3.5.2.
Det foreslås i tilknytning hertil fastsat, at ind- og
udrejsen af Grønland for udlændinge, der omfattes af
dette forslag til lov for Grønland om udlændinges
adgang til opholds- og arbejdstilladelse i anlægsfasen af et
storskalaprojekt, skal tilrettelægges efter forhandling
mellem Naalakkersuisut og Rigspolitiet, jf. lovforslagets § 6.
Formålet hermed er at sikre, at grænsekontrollen i
forbindelse med tredjelandsstatsborgeres ind- og udrejse af
Grønland kan forløbe smidigt og effektivt og ved brug
af mindst mulige ressourcer fra politiets side.
Det forventes, at Naalakkersuisut i
medfør af den foreslåede bestemmelse - efter
forhandling med Rigspolitiet - i vilkårene for
projekttilladelsen vil fastsætte vilkår bl.a. om
transportmåde samt ankomst- og afgangstidspunkt for transport
ind og ud af Grønland, herunder om den videre transport til
og fra arbejdsstedet i Grønland.
3.5.3.
Der vil af Naalakkersuisut i et tillæg til
storskalaprojekttilladelsen i øvrigt blive fastsat
vilkår om, at de udenlandske arbejdstagere under deres ophold
i Grønland skal bo og arbejde i bestemte områder.
Også i den trepartsaftale (den såkaldte Impact Benefit
Agreement (IBA)), som efter storskalalovens § 9, stk. 3, skal
indgås mellem Naalakkersuisut, projektselskabet og andre
relevante offentlige myndigheder, herunder den stedlige kommune,
inden Naalakkersuisut kan meddele en storskalaprojekttilladelse
efter storskalalovens § 7, vil der blive fastsat nærmere
vilkår om bl.a. disse forhold.
Naalakkersuisut har i øvrigt
oplyst, at der efter behov løbende kan ske justering af de
vilkår for projektselskabets tilladelse, som måtte
være nødvendige for efterlevelse af den for
Grønland gældende lovgivning, jf. storskalalovens
§ 20, stk. 3.
3.6. Forholdet til de for Grønland gældende
udlændingeregler
3.6.1.
Reglerne i udlændingeloven, jf. anordning nr. 150 af 23.
februar 2001 om ikrafttræden for Grønland af
udlændingeloven, vil efter lovforslaget finde tilsvarende
anvendelse på udlændinge, der meddeles opholds- og
arbejdstilladelse efter dette lovforslag, jf. forslagets §
5.
Det betyder, at de generelle regler
i den for Grønland gældende udlændingelov om
bl.a. afvisning, udelukkelse, udvisning, nægtelse af
forlængelse af opholdstilladelse samt inddragelse vil finde
anvendelse også i forhold til udlændinge, der meddeles
opholds- og arbejdstilladelse efter lovforslagets § 1.
Tilsvarende vil
sanktionsbestemmelserne i kapitel 9 i den for Grønland
gældende udlændingelov finde anvendelse. I
medfør heraf kan bl.a. en udlænding, der arbejder uden
fornøden tilladelse, idømmes foranstaltninger efter
kriminalloven for Grønland. Det samme gælder en
arbejdsgiver, der beskæftiger en udlænding uden
fornøden arbejdstilladelse.
3.6.2.
Efter den for Grønland gældende udlændingelovs
§ 11, stk. 3, kan en udlænding med opholdstilladelse
meddelt med henblik på varigt
ophold - f.eks. en familiesammenført udlænding -
opnå tidsubegrænset opholdstilladelse efter 3 års
ophold. Meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse er -
udover nævnte tidsmæssige krav - betinget bl.a. af, at
grundlaget for opholdstilladelsen stadig er til stede.
En opholdstilladelse i
Grønland meddelt af beskæftigelses- eller
erhvervsmæssige grunde, jf. den for Grønland
gældende udlændingelovs § 9, stk. 2, nr. 3, gives
med henblik på midlertidigt
ophold. Personer, der har en sådan opholdstilladelse, vil
derfor ikke opfylde kravet om ophold meddelt med henblik på
varigt ophold i medfør af den for Grønland
gældende udlændingelovs § 11, stk. 3.
Efter lovens § 11, stk. 4, kan
en udlænding imidlertid meddeles tidsubegrænset
opholdstilladelse, uanset at opholdskravet i § 11, stk. 3,
ikke er opfyldt, hvis væsentlige hensyn afgørende
taler herfor.
Efter praksis kan en
udlænding opnå tidsubegrænset opholdstilladelse
efter § 11, stk. 4, hvis udlændingen lovligt har boet i
Grønland i 7 år og i hele denne periode har haft
opholdstilladelse af beskæftigelses- eller
erhvervsmæssige grunde efter § 9, stk. 2, nr. 3, i den
for Grønland gældende udlændingelov. Grundlaget
for opholdstilladelsen skal i alt væsentligt have været
det samme gennem alle 7 år, ligesom de øvrige
betingelser for tidsubegrænset opholdstilladelse skal
være opfyldt.
Af forarbejderne til storskalaloven
fremgår det, at det ikke er hensigten, at denne praksis for
meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse skal
gælde for udenlandske arbejdstagere, der skal udføre
arbejdsopgaver omfattet af en tilladelse meddelt efter
storskalaloven. Baggrunden herfor er, at de udenlandske
arbejdstageres ophold i Grønland i anlægsfasen af et
storskalaprojekt vil være af midlertidig karakter. Af
forarbejderne fremgår i den forbindelse, at der vil
være tale om ophold af typisk 6-12 måneders varighed
som led i turnusordninger fordelt over en samlet
anlægsperiode på mellem 2 til 5 år, og det er
således ikke hensigten, at de udenlandske arbejdstageres
ophold i Grønland skal være af mere permanent
karakter.
Som en konsekvens af forslaget om,
at en opholds- og arbejdstilladelse meddelt efter de i lovforslaget
indeholdte bestemmelser ikke kan forlænges ud over 5
år, jf. lovforslagets § 1, stk. 3, og pkt. 3.3 ovenfor,
vil udlændinge med en sådan opholds- og
arbejdstilladelse ikke kunne meddeles tidsubegrænset
opholdstilladelse efter § 11, stk. 4, i den for
Grønland gældende udlændingelov, eftersom de
pågældende ikke opfylder den tidsmæssige
betingelse om 7 års ophold i Grønland.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets § 1, stk. 3, og bemærkningerne hertil.
3.6.3.
Efter den for Grønland gældende udlændingelovs
§ 9, stk. 2, nr. 4, kan der gives opholdstilladelse, hvis
ganske særlige grunde taler derfor.
Efter praksis meddeles der i
medfør af bestemmelsen opholdstilladelse til bl.a.
medfølgende familiemedlemmer til udlændinge, der har
opholdstilladelse af beskæftigelses- eller
erhvervsmæssige grunde i medfør af den for
Grønland gældende udlændingelovs § 9, stk.
2, nr. 3.
En opholdstilladelse efter §
9, stk. 2, nr. 4, i den for Grønland gældende
udlændingelov, er efter praksis betinget bl.a. af samliv
på fælles bopæl.
Af London Mining Greenland A/S'
socioøkonomiske rapport om "Vurdering af
samfundsmæssig bæredygtighed for ISUA-jernmalmprojektet
for London Mining Greenland A/S" (VSB rapporten) fremgår om
indkvartering af udenlandske arbejdstagere i anlægsfasen af
storskalaprojektet, at de pågældende skal bo i
mineområdet i indkvarteringskomplekser med sovesale, kantine
og rekreative områder mv.
Det er på den baggrund ikke
forventningen, at udenlandske arbejdstagere, der meddeles opholds-
og arbejdstilladelse i medfør af den foreslåede
bestemmelse i lovforslagets § 1, vil opfylde betingelsen om
fælles bopæl for meddelelse af opholdstilladelse til
medfølgende familiemedlemmer efter § 9, stk. 2, nr. 4,
i den for Grønland gældende udlændingelov. Det
samme gælder i forhold til andre fremtidige
storskalaprojekter.
4. Betaling
4.1. Gældende ret
Der skal ikke i dag betales for
Udlændingestyrelsens behandling af en ansøgning om
opholds- eller arbejdstilladelse i medfør af den for
Grønland gældende udlændingelov. Heller ikke
Justitsministeriets behandling af en klage over en afgørelse
truffet af Udlændingestyrelsen efter den for Grønland
gældende udlændingelov forudsætter betaling.
En udlænding, der til en
dansk repræsentation i udlandet indgiver ansøgning om
opholds- og arbejdstilladelse i Grønland, opkræves af
repræsentationen et gebyr for repræsentationens bistand
i forbindelse med ansøgningens behandling, jf. § 4,
stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1195 af 13. december 2012 om
betaling for tjenestehandlinger i udenrigstjenesten. Gebyret
udgør pr. 1. januar 2014 610 kr.
4.2. Forslag om betaling for indgivelse af
ansøgning om opholds- og arbejdstilladelse med henblik
på beskæftigelse i anlægsfasen af et
storskalaprojekt mv.
Som anført under pkt. 2.5 om
behovet for udenlandsk arbejdskraft i anlægsfasen af kommende
storskalaprojekter i Grønland, herunder arbejdskraftbehovet
i forbindelse med anlæg af jernmineprojektet ved Isukasia,
må det forventes, at et betydeligt antal udenlandske
arbejdstagere vil have behov for at indrejse og tage midlertidigt
ophold i Grønland med henblik på ansættelse i
projektets anlægsfase.
Udlændingestyrelsens
behandling af ansøgninger om opholds- og arbejdstilladelse i
forbindelse med sådanne projekter vil - i forhold til det
relativt begrænsede antal sager, som styrelsen behandler i
dag om opholds- eller arbejdstilladelse i Grønland -
medføre væsentlige meromkostninger for styrelsen.
Det foreslås på den
baggrund, at indgivelsen af ansøgninger om opholds- og
arbejdstilladelser efter den foreslåede bestemmelse i §
1 skal betinges af betaling af et beløb på 610 kr.
(2014-niveau), der dækker Udlændingestyrelsens
skønnede udgifter forbundet med behandlingen af
sådanne ansøgninger, jf. lovforslagets § 2, stk.
1.
Det foreslås endvidere, at
der skal betales et beløb på 690 kr. (2014-niveau) for
indgivelse af ansøgning om forlængelse af en opholds-
og arbejdstilladelse og et beløb på 795 kr.
(2014-niveau) for en ansøgning om genoptagelse af en sag
omfattet af den foreslåede bestemmelse i § 1, jf.
lovforslagets § 2, stk. 2 og 3. Beløbet for en
ansøgning om genoptagelse vil efter forslaget blive
tilbagebetalt, hvis ansøgningen om genoptagelse
imødekommes, jf. lovforslagets § 2, stk. 3 og 4.
Det foreslås endelig, at en
ansøgning kan afvises, hvis beløbet ikke er
indbetalt, jf. lovforslagets § 2, stk. 5. Det samme
gælder anmodninger om genoptagelse.
Der vil i givet fald blive vejledt om de nævnte
beløb på udlændingemyndighedernes hjemmeside
www.nyidanmark.dk.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets § 2 og bemærkningerne hertil.
4.3. Beløbsstørrelser og indbetaling
mv.
Beløbsstørrelserne
efter de foreslåede bestemmelser i lovforslagets § 2,
stk. 1-3, er fastsat således, at beløbet dækker
udgifterne forbundet med Udlændingestyrelsens behandling af
ansøgninger om opholds- og arbejdstilladelse samt
ansøgninger om forlængelse af en sag.
Beløbsstørrelsen for ansøgning om genoptagelse
er endvidere fastsat med et adfærdsregulerende sigte og er i
overensstemmelse med beløbet for ansøgning om
genoptagelse på udlændingeområdet i Danmark.
Indeholdt i gebyrerne er endvidere
et standardadministrationsgebyr til Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering på 160 kr. pr. sag.
Der vil i medfør af den
foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i lovforslagets § 2,
stk. 7, blive fastsat regler om indbetaling mv.
5. Forholdet til
internationale forpligtelser
ILO (FN's Internationale
Arbejdsorganisation) har vedtaget en række konventioner, som
fastsætter fælles internationale standarder for
arbejdstagerrettigheder og social sikkerhed. Konventionerne har
karakter af internationale traktater, som skal ratificeres af
medlemslandene for at være juridisk bindende.
Danmark har ratificeret 72
ILO-konventioner (56 er i kraft), hvoraf nogle har virkning for
Grønland.
Folkeretligt har Danmark som
rigsmyndighed ansvaret over for ILO for, at riget, herunder
Grønland, lever op til de internationale forpligtelser, som
følger af ILO's konventioner og medlemskabet af ILO. Det
følger samtidig af selvstyreloven, at det er selvstyrets
opgave at sikre, at selvstyrets lovgivning og administrationen
heraf ikke er i strid med de internationale forpligtelser, der
følger af folkeretlige aftaler og andre internationale
regler, som til enhver tid er bindende for riget. Det gælder
dermed også i forhold til bindende ILO konventioner.
ILO har vedtaget otte
kernekonventioner, som vedrører universelle arbejdstager- og
menneskerettigheder, således som det fastslås i ILO's
erklæring fra 1998 om grundlæggende principper og
rettigheder i arbejdet. Kernekonventionerne indeholder
grundlæggende arbejdstagerrettigheder om organisationsfrihed
og om retten til at føre kollektive
overenskomstforhandlinger; afskaffelse af alle former for
tvangsarbejde; reel afskaffelse af børnearbejde; og
afskaffelse af forskelsbehandling med hensyn til
beskæftigelse og erhverv.
Alle ILO's medlemslande er
forpligtede til at respektere principperne i ILO's
kernekonventioner, uanset om de otte kernekonventioner er
ratificeret eller ej.
Danmark har ratificeret samtlige
otte kernekonventioner. Heraf er der tre ILO-kernekonventioner, som
Danmark gennem årene har ratificeret med virkning for
Grønland, og som Grønland i dag rapporterer på
til ILO. Der er enighed mellem den danske regering og
Naalakkersuisut om, at Grønland er forpligtet til at
respektere principperne i ILO's otte kernekonventioner.
Departementet for Erhverv,
Råstoffer og Arbejdsmarked har ved brev af 22. januar 2014
til Beskæftigelsesministeriet oplyst, at departementet
forbereder et mandat fra Naalakkersuisut til udarbejdelse af
forslag til Inatsisartutbeslutning om udtalelse om
tiltrædelse af ILO-konventionerne nr. 98 (om
organisationsretten og den kollektive forhandlingsret), nr. 100 (om
ligeløn), nr. 111 (om ansættelse og
beskæftigelse), nr. 138 (om mindstealder for adgang til
beskæftigelse) og nr. 182 (om de værste former for
børnearbejde), og at forelæggelsen af forslaget for
Inatsisartut forventes at finde sted i løbet af
efterårssamlingen 2014.
Tiltrædelse af de
nævnte ILO-konventioner vil bl.a. indebære, at
Grønland herefter forpligter sig til regelmæssigt at
rapportere til ILO om implementeringen og overholdelsen af
konventionerne, ligesom disse rapporter vil indgå i
opfølgningen fra ILO's eget overvågningssystem.
For en oversigt over
ILO-konventioner gældende for Grønland henvises der i
øvrigt til beskæftigelsesministerens svar af 21.
februar 2013 på spørgsmål nr. 167 (Alm. del) fra
Folketingets Beskæftigelsesudvalg.
Storskalaloven hviler på et
grundlæggende princip om, at internationale konventioner og
aftaler skal sikres overholdt. Det fremgår af den
redegørelse, der lå til grund for loven, og siden af
lovens bemærkninger. Yderligere er det i storskalalovens
§ 10 g, stk. 1, udtrykkeligt fastsat at løn- og
ansættelsesvilkår samt arbejdsforhold for udenlandske
arbejdstagere, der udfører arbejdsopgaver omfattet af en
tilladelse meddelt efter storskalaloven, ikke må være i
strid med de for Grønland gældende retsregler eller
Grønlands internationale forpligtelser.
Af lovbemærkningerne til
bestemmelsen fremgår i den forbindelse, at Grønlands
internationale forpligtelser bl.a. omfatter ILO-forpligtelser og de
forpligtelser, som følger af Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention (EMRK). Dette må således
også være retningsgivende for eventuelle
fortolkningstvister. Endvidere er det i storskalalovens § 10
g, stk. 2, præciseret, at almindelig kollektiv arbejdsret i
Grønland gælder for udenlandske arbejdstagere,
grønlandske og udenlandske arbejdsgivere, grønlandske
og udenlandske arbejdstagerorganisationer og kollektive
overenskomster for udenlandske arbejdstagere, herunder for
forhandling og indgåelse af sådanne kollektive
overenskomster og kollektive kampskridt til støtte
herfor.
I et notat sendt til Folketingets
Beskæftigelsesudvalg den 12. marts 2013 har
Beskæftigelsesministeriet behandlet storskalaloven og de
relevante ILO-forpligtelser i relation hertil. I notatet fandt
Beskæftigelsesministeriet det relevant at se på
kernekonventionerne nr. 87 og 98 om foreningsfrihed og retten til
at føre kollektive forhandlinger, kernekonvention nr. 111 om
forbud mod forskelsbehandling i beskæftigelse og erhverv,
konvention nr. 94 om brug af arbejdsklausuler og konvention nr. 169
om oprindelige folks rettigheder.
Der blev for hver konvention af
Beskæftigelsesministeriet udarbejdet en vurdering i forhold
til, om storskalaloven kan antages at være i strid med
bestemmelserne i konventionerne. Det blev på baggrund af
vurderingerne konkluderet, at storskalaloven ikke strider mod de
bindende internationale forpligtelser, der følger af ILO's
konventioner og medlemskabet af ILO.
Beskæftigelsesministeriet fandt dog anledning til i notatet
at bemærke, at den faktiske udmøntning af loven
også kan have betydning i forhold til ILO-forpligtelserne, og
at en vurdering heraf selvsagt måtte afvente den egentlige
udmøntning af loven.
Ved inatsisartutlov nr. 13 af 29.
november 2013 om ændring af storskalaloven er adgangen til at
udøve kollektive kampskridt blevet præciseret,
således at det af loven nu klart fremgår, at
grønlandske organisationer kan udøve kollektive
kampskridt over for såvel grønlandske som udenlandske
arbejdsgivere. En sådan adgang indgik også i
Beskæftigelsesministeriets tidligere vurdering af
storskalaloven sammenholdt med relevante ILO-konventioner, dog som
antagelser ud fra lovens principper om lovens forenelighed med
ILO-konventioner og almindelig kollektivt arbejdsret. Endvidere
fremgår det af lovens forarbejder, at en
arbejdstagerorganisations udøvelse af kollektive kampskridt
skal være i overensstemmelse med Grønlands
internationale forpligtelser, herunder EMRK og de ILO-konventioner,
der finder anvendelse i Grønland.
De gennemførte
ændringer af storskalaloven ændrer derfor ikke
på, at storskalaloven efter Beskæftigelsesministeriets
opfattelse er inden for rammerne af de internationale
forpligtelser, som følger af ILO's konventioner og
medlemskabet af ILO.
Også EMRK indeholder
bestemmelser om foreningsfrihed. Der henvises herom til pkt. 2.1 i
de almindelige bemærkninger til Naalakkersuisuts forslag om
ændring af storskalaloven, der blev fremsat den 16. september
2013.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
6.1. Merudgifter
på Justitsministeriets område
Der vil være merudgifter som
følge af Udlændingestyrelsens behandling af
ansøgninger om opholds- og arbejdstilladelser. Udgifterne
til dette vurderes at udgøre 1,4 mio. kr. årligt, og
herudover 0,2 mio. kr. årligt til it-tilretninger. Udgifterne
til Udlændingestyrelsens sagsbehandling af
ansøgningerne vil blive gebyrfinansieret, jf. punkt 4.2.
Der vil endvidere være
merudgifter for politiet. Konkret forventes det, at der bl.a. vil
skulle etableres en mindre politistation i direkte tilknytning til
anlægsprojektet. Endvidere vil der forventeligt skulle
foretages en personalemæssig opnormering af Grønlands
Politi. Udgifterne skønnes at kunne udgøre op til ca.
11 mio. kr. årligt. Udgifterne vil blive finansieret med en
merbevilling til politiet i takt med, at de konkrete
storskalaprojekter igangsættes.
6.2. Merudgifter
på Beskæftigelsesministeriets område
På
Beskæftigelsesministeriets område vil der være
merudgifter forbundet med Arbejdstilsynet, som fører tilsyn
med arbejdsmiljøet i Grønland. Det vurderes
umiddelbart, at der vil være merudgifter for Arbejdstilsynet
på samlet set op til 1,4 mio. kr. årligt i
anlægsfasen. Det forventes umiddelbart, at udgifterne i
driftsfasen vil være mindre. Hertil kommer en engangsudgift
på 0,5 mio. kr. til nødvendig kompetenceu?dvikling i
Arbejdstilsynet. Arbejdstilsynets udgifter vil blive finansieret
ved indførelse af et gebyr.
6.3. Merudgifter
på Erhvervs- og Vækstministeriets
område
Der vil være merudgifter
på Erhvervs- og Vækstministeriets område bl.a.
som følge af tilsyn med skibstrafikken,
farvandsmærkning og overvågning samt eksportkontrol. De
eventuelle merudgifter kan ikke estimeres på nuværende
tidspunkt, da det afhænger af tilrettelæggelsen af det
konkrete storskalaprojekt. Udgifterne vil blive
brugerfinansieret.
7. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget skønnes at have
positive økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
8. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget skønnes ikke at
have administrative konsekvenser for borgerne.
9. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
10. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
11. Hørte
myndigheder mv.
Et udkast til lovforslaget blev den
7. maj 2014 med frist for bemærkninger den 16. maj 2014 sendt
i høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
Domstolsstyrelsen, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Grønlands
Landsret, Grønlands Politiforening, Kredsdommerforeningen,
Naalakkersuisut, Politimesteren i Grønland, Retten i
Grønland, Rigsadvokaten, Rigsombudsmanden i Grønland,
Rigspolitiet, Foreningen af Offentlige Anklagere, Politiforbundet i
Danmark, Advokatrådet, Danske Advokater, Akademikernes
Centralorganisation, Amnesty International, CFU -
Centralorganisationernes Fællesudvalg, Danmarks
Rederiforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Datatilsynet, Den
Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder,
Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, FTF,
HK/Danmark, Institut for Menneskerettigheder, Kommunale
Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Kommunernes
Landsforening, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig
Fagbevægelse, Landsorganisationen i Danmark (LO), Lederne,
Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfonden, Røde Kors,
Rådet for Etniske Minoriteter, Udlændingenævnet
og 3F.
12. Sammenfattende
skema
| | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget forventes at medføre
visse merudgifter på Justitsministeriet,
Beskæftigelsesministeriet og Erhvervs- og
Vækstministeriets område. Der henvises til det
anførte under pkt. 6 | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget forventes at have visse
administrative konsekvenser på Justitsministeriets,
Beskæftigelsesministeriets og Erhvervs- og
Vækstministeriets område. Der henvises til det
anførte under pkt. 6 | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Lovforslaget skønnes at have
positive økonomiske konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Efter det foreslåede stk. 1 kan der efter ansøgning
gives opholds- og arbejdstilladelse til en udlænding, der har
indgået aftale eller fået tilbud om ansættelse
til at udføre arbejdsopgaver omfattet af en tilladelse
meddelt efter storskalaloven, når betingelserne om
løn- og ansættelsesvilkår samt
arbejdsskadesikring mv. i storskalalovens §§ 10 a, 10 c,
10 d, 10 f, 10 g og § 11, nr. 2 og 3, er opfyldt.
Om storskalalovens regulering af
løn- og ansættelsesvilkår samt
arbejdsskadesikring mv. henvises der til pkt. 2.2 og 2.3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Opholds- og arbejdstilladelser
udstedes af Udlændingestyrelsen, jf. lovforslagets §
4.
Det forudsættes, at
meddelelse af opholds- og arbejdstilladelse efter den
foreslåede bestemmelse i § 1, stk. 1, i forbindelse med
storskalaprojekter, som vedrører udvinding af uran og andre
radioaktive mineraler, først vil kunne finde sted, når
der er indgået en aftale mellem regeringen og Naalakkersuisut
om det fremtidige praktiske samarbejde vedrørende udvinding
og eksport af uran og andre radioaktive mineraler. Dette
gælder uanset omfanget af udvindingen af radioaktive
mineraler, og uanset om de radioaktive mineraler alene udvindes som
et biprodukt, idet storskalaprojektet hovedsageligt vedrører
udvinding af andre råstoffer.
Regeringen forudsætter
endvidere, at meddelelse af opholds- og arbejdstilladelse efter den
foreslåede bestemmelse i § 1, stk. 1, i forbindelse med
storskalaprojekter, som ve?drører sjældne jordarter,
herunder som biprodukt, først vil kunne finde sted,
når der er opnået enighed mellem Naalakkersuisut og
regeringen om gensidig informationsudveksling om sådanne
projekter.
Der henvises til pkt. 3.3.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Hvis lovforslaget vedtages, vil der
blive etableret en særlig ansøgningsprocedure med
henblik på en hurtig og smidig behandlingen af
ansøgninger om opholds- og arbejdstilladelse til udenlandske
arbejdstagere, der skal udføre arbejdsopgaver omfattet af en
tilladelse meddelt efter storskalaloven. Der henvises nærmere
til pkt. 3.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Som alternativ hertil kan en
ansøgning - af udlændingen selv - indgives til en
dansk repræsentation i udlandet på det almindelige
ansøgningsskema (GL/AR1 Ansøgning om opholds- og
arbejdstilladelse i Grønland på baggrund af
lønarbejde) vedlagt en udtalelse fra Naalakkersuisut, kopi
af ansættelseskontrakt/ansættelsestilbud samt farvekopi
af pas (alene den side i passet, som indeholder relevante
persondata og foto). I det omfang en sådan ansøgning
måtte blive indgivet til Udlændingestyrelsen uden den i
lovforslagets § 3, stk. 1, omhandlede udtalelse fra
Naalakkersuisut, vil Udlændingestyrelsen selv indhente
udtalelsen fra Naalakkersuisut.
Efter det foreslåede stk. 2 kan opholds- og arbejdstilladelse
efter stk. 1, meddeles med henblik på midlertidigt ophold for
højst 1 år med mulighed for forlængelse i samme
tidsrum, idet der dog ikke vil kunne ske forlængelse af en
tilladelse ud over 5 år, jf. det foreslåede stk. 3.
I alle tilfælde meddeles
opholds- og arbejdstilladelsen højst for kontraktperiodens
varighed og indtil 3 måneder før udløbsdatoen i
udlændingens pas.
Efter det foreslåede stk. 4, 1. pkt., skal opholds- og
arbejdstilladelse efter stk. 1 være opnået, inden
udlændingen indrejser i Grønland. Efter indrejse kan
ansøgning herom således kun indgives, hvis ingen
særlige grunde taler herimod, jf. det foreslåede 2. pkt.
Særlige grunde, der vil tale
imod, at en ansøgning kan indgives i Grønland,
omfatter bl.a. tilfælde, hvor det er åbenbart, at
udlændingen ikke opfylder betingelserne for at få
opholds- og arbejdstilladelse efter lovforslagets § 1 - f.eks.
fordi udlændingen allerede har fast ophold i Grønland
som familiesammenført - eller hvor udlændingen
opholder sig ulovligt i Grønland eller har fået
fastsat en udrejsefrist.
Til § 2
Efter det foreslåede stk. 1 skal udlændingen betale et
beløb på 610 kr. (2014-niveau) for indgivelse af
ansøgning om opholds- og arbejdstilladelse efter
lovforslagets § 1.
Efter det foreslåede stk. 2 skal der betales et beløb
på 690 kr. (2014-niveau) for indgivelse af ansøgning
om forlængelse af en opholds- og arbejdstilladelse meddelt
efter den foreslåede § 1.
For indgivelse af ansøgning
om genoptagelse af en sag omfattet af den foreslåede §
1, skal der betales et beløb på 795 kr. (2014-niveau),
jf. det foreslåede stk. 3.
Det følger af de
foreslåede bestemmelser, at beløbene skal være
betalt senest samtidig med indgivelsen af ansøgningen.
Ansøgningen vedlægges dokumentation for indbetalingen,
f.eks. i form af udskrift fra netbank eller bankkvittering mv.
Betalingen anses for rettidig, hvis
indbetaling er sket senest samtidig med indgivelsen
ansøgningen. Det gælder, selv om beløbet
eventuelt først senere krediteres Udlændingestyrelsens
eller repræsentationens konto.
Efter det foreslåede stk. 4 skal et beløb indbetalt efter
stk. 3 tilbagebetales, hvis ansøgningen om genoptagelse
imødekommes.
Beløbet vil således
skulle tilbagebetales, hvis Udlændingestyrelsen genoptager
sagen til realitetsbehandling.
Der sker ikke tilbagebetaling, hvis
ansøgningen frafaldes.
Det følger af det
foreslåede stk. 5, at en
ansøgning eller klage kan afvises, hvis beløbet efter
stk. 1-3 ikke er betalt.
Udlændingestyrelsen vil som
første led i sagsbehandlingen kontrollere, om der senest
samtidig med ansøgningens indgivelse er sket indbetaling af
det pligtige beløb. Hvis det ikke er sket, herunder hvis
ikke det fulde beløb er indbetalt, skal
Udlændingestyrelsen træffe afgørelse om
afvisning af ansøgningen.
I tilfælde, hvor en
arbejdsgiver digitalt indgiver ansøgning på vegne af
en gruppe af udenlandske arbejdstagere, og hvor gebyret ikke er
betalt, herunder hvor det indbetalte beløb ikke dækker
samtlige de udlændinge, som ansøgningen omfatter,
forudsættes det, at Udlændingestyrelsen straks
gør arbejdsgiveren opmærksom herpå med angivelse
af en frist for beløbets indbetaling. Hvis arbejdsgiveren
ikke retter op på den manglende betaling inden fristens
udløb, træffer Udlændingestyrelsen
afgørelse om afvisning af ansøgningen.
Efter det foreslåede stk. 6 reguleres de beløb, der er
angivet i stk. 1-3, fra og med 2015 en gang årligt den 1.
januar efter satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent. De regulerede beløb afrundes til det
nærmeste beløb, som er deleligt med 5 kr.
Efter det foreslåede stk. 7 fastsætter justitsministeren
regler om indbetaling af de beløb, som er angivet i stk.
1-3, og om tilbagebetaling af sådanne beløb.
Til § 3
Efter det foreslåede stk. 1 skal en ansøgning om opholds-
og arbejdstilladelse vedlægges udtalelse fra Naalakkersuisut
om, hvorvidt betingelserne i § 1 er opfyldt.
Udtalelsen fra Naalakkersuisut har
til formål at afklare, om den grønlandske
storskalalovs betingelser om løn- og
ansættelsesvilkår samt arbejdsskadesikring mv., jf.
storskalalovens §§ 10 a, 10 c, 10 d, 10 f, 10 g og §
11, nr. 2 og 3, er opfyldt.
Indgives ansøgningen efter
den særlige hurtige og smidige procedure, jf. herom
bemærkningerne til § 1 og pkt. 3.4 i lovforslagets
almindelige bemærkninger, skal udtalelsen fra Naalakkersuisut
vedlægges den digitale ansøgning.
En ansøgning, som indgives
på et almindeligt ansøgningsskema via en dansk
repræsentation i udlandet, skal ligeledes vedlægges en
udtalelse fra Naalakkersuisut. Der henvises herom i øvrigt
til bemærkningerne til lovforslagets § 1.
Udlændingestyrelsen kan i
forbindelse med sagens behandling uden udlændingens samtykke
videregive oplysninger fra ansøgningen til Naalakkersuisut,
jf. lovforslagets stk. 2. Det vil
f.eks. kunne være relevant i tilfælde, hvor den med
ansøgningen indgivne udtalelse fra Naalakkersuisut ikke er
fyldestgørende, og der derfor viser sig behov for en
supplerende udtalelse.
I de tilfælde, hvor
Udlændingestyrelsen i henhold til den foreslåede
bestemmelse i § 3, stk. 2, videregiver oplysninger fra
ansøgningen med bilag til Naalakkersuisut, skal
Udlændingestyrelsen overholde persondatalovens regler om
overførsel af personoplysninger til tredjelande.
Udtalelsen fra Naalakkersuisut vil
som altovervejende hovedregel blive lagt til grund ved
Udlændingestyrelsens vurdering af den konkrete sag. Hvis det
er åbenbart, at der er sket en fejl i forbindelse med
Naalakkersuisuts udfærdigelse af udtalelsen, skal
Udlændingestyrelsen dog anmode Naalakkersuisut om en ny
udtalelse.
Finder Naalakkersuisut, at
betingelserne for meddelelse af opholds- og arbejdstilladelse i
anlægsfasen af et storskalaprojekt ikke er opfyldt,
forudsættes det, at Naalakkersuisut indhenter en udtalelse
fra den pågældende arbejdsgiver. Hvis Naalakkersuisut
uanset arbejdsgiverens eventuelle bemærkninger fastholder, at
betingelserne ikke er opfyldt, afgiver Naalakkersuisut en begrundet
udtalelse til Udlændingestyrelsen.
Udlændingestyrelsen anmoder
herefter - i overensstemmelse med forvaltningslovens regler herom -
udlændingen eller arbejdsgiveren, når ansøgning
er indgivet af denne i henhold til fuldmagt, om at fremkomme med
eventuelle bemærkninger inden for en nærmere fastsat
frist. Når udlændingen eller arbejdsgiveren har fremsat
bemærkninger, eller når fristen herfor er
udløbet, træffer Udlændingestyrelsen, om
fornødent efter fornyet høring af Naalakkersuisut,
afgørelse i sagen på det foreliggende grundlag.
Efter det foreslåede stk. 3 videregiver Udlændingestyrelsen
uden udlændingens samtykke oplysning om meddelelse af
opholds- og arbejdstilladelse efter den foreslåede
bestemmelse i § 1 til Naalakkersuisut og til Politimesteren i
Grønland.
Det forudsættes, at
Udlændingestyrelsen i samarbejde med Rigspolitiet
tilvejebringer en underretningsform, som kan understøtte og
smidiggøre politiets indrejse- og paskontrol.
Oplysning om meddelelse af opholds-
og arbejdstilladelse til Naalakkersuisut giver de
grønlandske myndigheder mulighed for et løbende
kendskab til antallet af meddelte opholds- og arbejdstilladelser
samt mulighed for at sammenholde sådanne oplysninger med
oplysninger fra projektselskabets rapporteringer mv., jf.
storskalalovens §§ 17 og 18.
Til § 4
Efter den foreslåede
bestemmelse træffes afgørelser efter denne lov af
Udlændingestyrelsen med klageadgang til
Justitsministeriet.
Det svarer til, hvad der
gælder i dag for så vidt angår
Udlændingestyrelsens afgørelser om opholds- og
arbejdstilladelse i Grønland efter reglerne i den for
Grønland gældende udlændingelov.
Til § 5
Efter den foreslåede
bestemmelse finder reglerne i udlændingeloven, jf. anordning
nr. 150 af 23. februar 2001 om ikrafttræden for
Grønland af udlændingeloven, i øvrigt
anvendelse på personer, der meddeles opholds- og
arbejdstilladelse efter denne lov.
Efter § 10, stk. 1, i den for
Grønland gældende udlændingelov kan der -
medmindre særlige grunde taler derfor - ikke gives opholds-
og arbejdstilladelse, hvis (1) udlændingen uden for
Grønland er dømt for et forhold, som kunne
medføre udvisning fra Grønland efter §§ 22,
23 eller 24 i den for Grønland gældende
udlændingelov, såfremt pådømmelsen var
sket i Grønland, (2) der i øvrigt foreligger
omstændigheder, som kunne medføre udvisning fra
Grønland efter reglerne i lovens kapitel 4, (3)
udlændingen er tredjelandsstatsborger og indberettet til
Schengeninformationssystemet som uønsket, eller (4)
udlændingen på grund af smitsom sygdom eller
alvorligere sjælelig forstyrrelse må antages at
frembyde fare eller væsentlige ulemper for sine
omgivelser.
Den for Grønland
gældende udlændingelov indeholder endvidere regler om
bl.a. bortfald og inddragelse af opholds- og arbejdstilladelser,
udvisning, ind- og udrejsekontrol samt sanktionsbestemmelser, som
alle ligeledes finder anvendelse i sager om opholds- og
arbejdstilladelse efter lovforslagets § 1.
Der henvises herom i øvrigt
til pkt. 3.6 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 6
Efter den foreslåede
bestemmelse tilrettelægges ind- og udrejse af Grønland
for udlændinge, der omfattes af denne lov, efter forhandling
mellem Naalakkersuisut og Rigspolitiet.
Det forudsættes, at der
etableres et samarbejde mellem Naalakkersuisut og Rigspolitiet med
det formål at fastlægge generelle retningslinjer for de
udenlandske arbejdstageres ind- og udrejse af Grønland. Det
forudsættes endvidere, at Naalakkersuisut efter forhandling
med Rigspolitiet løbende og efter behov foretager de
fornødne justeringer af retningslinjerne.
Til § 7
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2014.