Fremsat den 8. maj 2014 af
undervisningsministeren (Christine Antorini)
Forslag
til
Lov om Rådet for Ungdomsuddannelser
Rådet for
Ungdomsuddannelser
§ 1. Rådet for
Ungdomsuddannelser rådgiver undervisningsministeren i
overordnede spørgsmål på
ungdomsuddannelsesområdet, jf. stk. 2.
Stk. 2.
Rådet for Ungdomsuddannelser skal rådgive om
tværgående og fælles emner og udfordringer for
ungdomsuddannelsesområdet, herunder om
1) faglige, kompetencemæssige og
pædagogiske problemstillinger,
2) sammenhænge i
ungdomsuddannelsernes studie- og erhvervsrettede formål,
herunder om elevernes udbytte af undervisning og
læringsaktiviteter,
3) evaluering og kvalitetsudvikling,
4) elevernes trivsel,
5) at alle unge bliver udfordret af
uddannelserne, så de bliver så dygtige, de kan
6) den samlet set bedst mulige
mindskelse i ungdomsuddannelserne af betydningen af social baggrund
i forhold til fagligt resultat,
7) institutionelle udviklingstendenser,
herunder virkningen af fusions- og campusdannelser, og
8) overgange mellem grundskole og
ungdomsuddannelse og overgange mellem ungdomsuddannelse og
videregående uddannelse.
Stk. 3.
Rådet for Ungdomsuddannelser kan iværksætte
forskning og inddrage forskningsresultater i sin
rådgivning.
Stk. 4.
Undervisningsministeren kan forelægge spørgsmål
om ungdomsuddannelser for rådet.
§ 2. Rådet for
Ungdomsuddannelser nedsættes af undervisningsministeren.
Stk. 2.
Rådet for Ungdomsuddannelser ledes af et formandskab
bestående af 5-7 personer med særlig indsigt i forhold
vedrørende ungdomsuddannelserne. Undervisningsministeren
udpeger formandskabet og blandt formandskabets medlemmer
rådets formand.
Stk. 3.
Undervisningsministeren udpeger rådets øvrige 17
medlemmer således:
1) 1 medlem efter indstilling fra
KL.
2) 1 medlem efter indstilling fra Danske
Regioner.
3) 1 medlem efter indstilling fra
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd.
4) 1 medlem efter indstilling fra
Landsorganisationen i Danmark.
5) 1 medlem efter indstilling fra Dansk
Arbejdsgiverforening.
6) 1 medlem efter indstilling fra
Akademikerne.
7) 2 medlemmer efter fælles
indstilling fra Gymnasieskolernes Lærerforening,
Uddannelsesforbundet og Handelsskolernes Lærerforening.
8) 4 medlemmer efter fælles
indstilling fra Gymnasieskolernes Rektorforening, Lederforeningen
for VUC, Danske Erhvervsskoler - Lederne, SOSU-Lederforeningen,
Danske Landbrugsskoler og Forstanderkredsen for Produktionsskoler
og Produktionshøjskoler.
9) 1 medlem efter indstilling fra Danske
Gymnasieelevers Sammenslutning.
10) 1 medlem efter indstilling fra
Erhvervsskolernes Elevorganisation.
11) 1 medlem efter indstilling fra
Landssammenslutningen af Handelsskoleelever.
12) 1 medlem efter indstilling fra
Danske Handicaporganisationer.
13) 1 medlem efter indstilling fra
Danske Universiteter.
Stk. 4.
Følgende personer deltager uden stemmeret i Rådet for
Ungdomsuddannelser:
1) En repræsentant fra
formandskabet for Rådet for Børns Læring udpeget
af og blandt medlemmerne af formandskabet for Rådet for
Børns Læring.
2) Formanden for Rådet for de
Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser.
3) Formanden for Rådet for
Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser.
Stk. 5.
Formandskabet og øvrige medlemmer udpeges for en
3-årig periode. Dog udpeges de rådsmedlemmer, der er
nævnt i stk. 3, nr. 9-11, kun for en 1-årig periode.
Rådets medlemmer kan genudpeges.
Stk. 6.
Der udpeges stedfortrædere for de rådsmedlemmer, der er
nævnt i stk. 3. Udpegningen sker efter reglerne i stk. 3.
Stk. 7.
Indstilles der ikke medlemmer i henhold til stk. 3, kan
undervisningsministeren beslutte, at rådet fungerer uden de
pågældende medlemmer.
§ 3. Rådet for
Ungdomsuddannelser fastsætter selv sin forretningsorden.
Stk. 2.
Undervisningsministeriet varetager sekretariatsbetjeningen.
Ikrafttræden m.v.
§ 4. Loven træder i kraft den
1. august 2014.
§ 5. Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.
Konsekvensrettelser i anden
lovgivning
§ 6. I lov om uddannelsen til
studentereksamen (stx) (gymnasieloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 1076 af 4. september 2013, foretages
følgende ændring:
1. Kapitel
10 ophæves.
§ 7. I lov om uddannelsen til
højere forberedelseseksamen (hf-loven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 1075 af 4. september 2013, foretages
følgende ændring:
1. §
42 ophæves.
§ 8. I lov om uddannelserne til
højere handelseksamen (hhx) og højere teknisk eksamen
(htx), jf. lovbekendtgørelse nr. 1074 af 4. september 2013,
foretages følgende ændring:
1. §
47 ophæves.
§ 9. I lov om studiekompetencegivende
eksamen i forbindelse med erhvervsuddannelse (eux) m.v., jf. lov
nr. 578 af 1. juni 2010, foretages følgende
ændring:
1. § 7,
stk. 4, ophæves.
§ 10. I lov om Danmarks
Evalueringsinstitut, jf. lovbekendtgørelse nr. 1073 af 15.
september 2010, som ændret ved § 3 i lov nr. 1235 af 18.
december 2012, § 43 i lov nr.1605 af 26. december 2013, §
7 i lov nr. 1640 af 26. december 2013, § 2 i lov nr. 22 af 14.
januar 2014 og lov nr. 405 af 28. april 2014, foretages
følgende ændring:
1. § 5,
stk. 2, nr. 2, affattes således:
»2) 1 medlem
med viden og erfaring inden for ungdomsuddannelserne, der beskikkes
efter indstilling af Rådet for Ungdomsuddannelser.«
§ 11. I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 521 af 27. maj 2013, som ændret
ved § 4 i lov nr. 622 af 12. juni 2013, § 1 i lov nr.
1640 af 26. december 2013, lov nr. 1641 af 26. december 2013 og
§ 1 i lov nr. 406 af 28. april 2014, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 57 a indsættes efter stk.
3 som nyt stk.:
»Stk. 4.
Formandskabet for Rådet for Ungdomsuddannelser udpeger en
repræsentant blandt medlemmerne af formandskabet for
Rådet for Ungdomsuddannelser, som deltager uden stemmeret i
Rådet for Børns Læring.«
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og
6.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
1.1. Lovforslagets hovedindhold
Med lovforslaget foreslås der
som led i udviklingen og fremtidssikringen af de samlede
ungdomsuddannelser etableret et uafhængigt råd for
ungdomsuddannelser, der på et evidensbaseret grundlag kan
bistå undervisningsministeren i spørgsmål af
betydning for ungdomsuddannelserne på tværs med henblik
på at styrke kvaliteten af ungdomsuddannelserne.
1.2. Lovforslagets baggrund
Forslaget er led i implementeringen
af Aftale om Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
indgået mellem regeringen (Socialdemokraterne og Radikale
Venstre), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti den 24. februar
2014.
På folkeskoleområdet er
der også sket en fornyelse med hensyn til rådgivning,
idet der i forbindelse med folkeskolereformen er etableret et nyt
råd, Rådet for Børns Læring, jf. § 57
og § 57a i lov om folkeskolen, som ændret ved § 1 i
lov nr. 1640 af 26. december 2013.
Hermed sikres en styrket og
målrettet rådgivning på folkeskoleområdet
og området for ungdomsuddannelser, hvor Rådet for de
Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser fortsat
indgår som et centralt led med en tæt og aktuel
rådgivning fra arbejdsmarkedets parter til ministeren om
emner vedrørende erhvervsuddannelserne.
Etableringen af et nyt,
stærkt og uafhængigt råd for ungdomsuddannelser
vil sikre, at der etableres et nyt grundlag for rådgivning,
herunder videns- og forskningsbaseret rådgivning, om
ungdomsuddannelser på Undervisningsministeriets
område.
Rådet for Ungdomsuddannelser
skal bidrage til at sikre et helhedssyn på den
samfundsmæssige opgave, det er, at alle unge får en
ungdomsuddannelse. Rådet kan gennem rådgivning om
tværgående og fælles udfordringer for
ungdomsuddannelser kvalificere de politiske drøftelser og
beslutninger på området, så initiativer på
de enkelte ungdomsuddannelser hele tiden ses i sammenhæng med
det øvrige område.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Etablering af Rådet for
Ungdomsuddannelser
2.1.1. Gældende ret
Der er i gældende ret ingen
bestemmelser om et tværgående råd for
ungdomsuddannelser.
Derimod eksisterer der i dag to
råd på ungdomsuddannelsesområdet. Efter § 47
i lov om uddannelsen til studentereksamen (stx) (gymnasieloven) er
nedsat Rådet for de Gymnasiale Uddannelser, der
rådgiver undervisningsministeren i alle
spørgsmål om gymnasieskolen. Efter §§ 34-35
i lov om erhvervsuddannelser er nedsat Rådet for de
Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser (REU). REU
rådgiver ministeren på overordnet niveau om de
grundlæggende erhvervsrettede uddannelser på
ministerens område og afgiver indstilling til ministeren om
en lang række nærmere definerede emner på
erhvervsuddannelsesområdet.
Efter § 5, stk. 2, nr. 2) i
lov om Danmarks Evalueringsinstitut beskikkes to medlemmer med
viden og erfaring inden for ungdomsuddannelserne til bestyrelsen
for Danmarks Evalueringsinstitut af henholdsvis REU med en
repræsentant og Rådet for de Gymnasiale Uddannelser med
en repræsentant.
2.1.2. Den
foreslåede ordning
2.1.2.1 Rådets opgaver
Formålet med lovforslaget er
at etablere et nyt grundlag for rådgivning, herunder videns-
og forskningsbaseret rådgivning, om tværgående
spørgsmål om ungdomsuddannelser på
Undervisningsministeriets område i form af et nyt samlet
råd for ungdomsuddannelser. Etablering af rådet er led
i den samlede indsats for at styrke kvaliteten i
ungdomsuddannelserne.
Rådet for Ungdomsuddannelser
skal rådgive om tværgående emner og udfordringer
på ungdomsuddannelsesområdet med det formål at
styrke kvaliteten. Inden for dette område kan
rådgivningen navnlig vedrøre tværgående og
fælles udfordringer inden for følgende
emneområder:
- faglige,
kompetencemæssige og pædagogiske problemstillinger,
- sammenhænge
i ungdomsuddannelsernes studie- og erhvervsrettede formål,
herunder om elevernes udbytte af undervisning og
læringsaktiviteter,
- evaluering og
kvalitetsudvikling,
- elevernes
trivsel,
- om alle unge
bliver udfordret af uddannelserne, så de bliver så
dygtige, de kan,
- hvordan
ungdomsuddannelserne samlet set bedst mindsker betydningen af
social baggrund i forhold til fagligt resultat,
- institutionelle
udviklingstendenser, herunder om virkningen af, at flere
ungdomsuddannelsesinstitutioner fusionerer til én
institution, eller flere ungdomsuddannelsesinstitutioner
indgår i en campusdannelse, hvor flere
uddannelsesinstitutioner udbyder uddannelse på samme fysiske
lokalitet og
- overgange mellem
grundskole og ungdomsuddannelse og overgange mellem
ungdomsuddannelse og videregående uddannelse.
Rådet vil herunder kunne
berøre spørgsmål vedrørende
arbejdsdelingen mellem ungdomsuddannelserne og vedrørende
faglige, kompetencemæssige og pædagogiske
problemstillinger af relevans for det samlede
ungdomsuddannelsesområde.
Rådet for Ungdomsuddannelsers
rådgivning bør baseres på forskningsbaserede
analyser og dokumentation om forholdene i ungdomsuddannelserne
såvel som på internationale analyser og
undersøgelser. Rådet kan derfor også
iværksætte forskning og inddrage denne forskning eller
andre relevante forskningsresultaterne i sin rådgivning.
For at bidrage til at skabe mere
viden i relation til ungdomsuddannelserne kan såvel
formandskab som det samlede råd foreslå, at der
iværksættes undersøgelser og evalueringer, der
vedrører området.
Rådet for Ungdomsuddannelser
kan udmønte sine vurderinger og sin rådgivning i form
af udtalelser og anbefalinger til ministeren.
Rådet for de
Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser opretholdes
uændret med de kompetencer, som dette råd har efter
lovgivningen, fortrinsvis efter lov om erhvervsuddannelser, lov om
erhvervsgrunduddannelser og lov om produktionsskoler, dog bortset
fra lov om Danmarks Evalueringsinstitut.
Undervisningsministeren kan
endvidere inden for rådets opgaver forelægge
spørgsmål til udtalelse i rådet.
Det foreslås, at Rådet
for Ungdomsuddannelser selv fastsætter sin forretningsorden,
herunder tager stilling til mødekadence m.v.
Det foreslås, at rådet
sekretariatsbetjenes af Undervisningsministeriet.
2.1.2.2. Rådets sammensætning
Det foreslås, at Rådet
for Ungdomsuddannelser består af 22-24 medlemmer og tre
tilforordnede. Rådet ledes af et formandskab på fem til
syv medlemmer. Undervisningsministeren udpeger formandskabet, og
blandt disse udpeger ministeren formanden for rådet.
Herudover vil rådet
bestå af 17 medlemmer, som udpeges af ministeren efter
indstilling fra en række organisationer m.fl., som har en
særlig interesse for ungdomsuddannelserne.
For at sikre sammenhæng til
de øvrige relevante uddannelsesområder foreslås
det endelig, at Rådet for Børns Læring
repræsenteres af et medlem af rådets formandskab
udpeget af formandskabet for Rådet for Børns
Læring, og at Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser og Rådet for
Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser
repræsenteres i Rådet for Ungdomsuddannelser med
formanden. Disse råd repræsenteres som tilforordnede
med observatørstatus uden stemmeret, da formålet med
repræsentationen alene er at formidle og indhente
informationer om arbejdet i de respektive råd. De
pågældende skal derfor ikke i øvrigt varetage
opgaver i rådet.
Formandskabet bør
nedsættes med deltagelse af relevante danske eller
udenlandske eksperter med viden om bl.a. evidens og
effektmålinger på ungdomsuddannelsesområdet. Det
er væsentligt, at de pågældende samlet set har
erfaringer og kompetencer, der er repræsentative for hele
viften af ungdomsuddannelser.
2.1.3. Konsekvenser i forhold til eksisterende
råd
Rådet for de Gymnasiale
Uddannelser foreslås nedlagt. Rådgivning specifikt
på det gymnasiale område vil i stedet ske gennem
dialoggrupper, følgegrupper m.v. med repræsentanter
for bl.a. de relevante organisationer på området. Der
har de seneste år været gode erfaringer med en
sådan mere situeret rådgivning og dialog på dette
område.
Rådet for de
Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser (REU) ønskes
opretholdt. REU vil således fortsat skulle 1) rådgive
ministeren på overordnet niveau om de grundlæggende
erhvervsrettede uddannelser på ministerens område og 2)
afgive indstilling til ministeren om en lang række
nærmere definerede emner på
erhvervsuddannelsesområdet, jf. § 34 i lov om
erhvervsuddannelser.
REU's grundlæggende
kompetence til at behandle spørgsmål om de
grundlæggende erhvervsrettede uddannelser tænkes ikke
indskrænket ved oprettelsen af Rådet for
Ungdomsuddannelser. Eventuelle konkrete
tvivlsspørgsmål om grænsefladen mellem de to
råd vil skulle vurderes af undervisningsministeren.
Undervisningsministeren vil gå i dialog med de to
formænd, hvis der opstår spørgsmål om,
hvorvidt Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede
Uddannelser eller Rådet for Ungdomsuddannelser bør
gennemføre en opgave med elementer på tværs af
ungdomsuddannelsesområderne.
2.1.4. Konsekvenser i anden lovgivning
2.1.4.1 Gældende ret
Undervisningsministeren beskikker
et antal medlemmer til Danmark Evalueringsinstituts bestyrelse,
herunder 2 medlemmer med viden og erfaring inden for
ungdomsuddannelserne, der beskikkes efter indstilling af
henholdsvis Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede
Uddannelser med en repræsentant og Rådet for de
Gymnasiale Uddannelser med en repræsentant.
Rådet for de Gymnasiale
Uddannelser rådgiver i dag på alle de gymnasiale
områder.
2.1.4.2 Den
foreslåede ordning
Som en konsekvens af den
foreslåede nye tværgående rådsstruktur
foreslås det, at ungdomsuddannelserne repræsenteres i
bestyrelsen for Danmark Evalueringsinstitut med ét
bestyrelsesmedlem, der indstilles af Rådet for
Ungdomsuddannelser.
For fortsat at sikre fokus på
at skabe sammenhæng mellem grundskole og ungdomsuddannelser
foreslås det endvidere, at formandskabet for Rådet for
Ungdomsuddannelser udpeger en repræsentant blandt
formandskabet for Rådet for Ungdomsuddannelser, som deltager
uden stemmeret i Rådet for Børns Læring, der er
nedsat i medfør af folkeskoleloven.
Forslagene i lov om uddannelsen til
højere forberedelseseksamen (hf-loven), lov om uddannelserne
til højere handelseksamen (hhx) og højere teknisk
eksamen (hhx) og lov om studiekompetencegivende eksamen i
forbindelse med erhvervsuddannelse (eux) m.v. om at ophæve
bestemmelserne om, at Rådet for de Gymnasiale Uddannelser kan
rådgive undervisningsministeren i spørgsmål om
undervisning på gymnasialt niveau, er en konsekvens af, at
Rådet for de Gymnasiale Uddannelser foreslås
ophævet, jf. forslaget i § 6.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Rådet sekretariatsbetjenes af
Undervisningsministeriet. Udgifterne hertil finansieres inden for
de eksisterende rammer. Lovforslaget har ingen økonomiske
eller administrative konsekvenser for regioner og kommuner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har fra den 19. marts 2014 til den 4.
april 2014 været sendt i høring hos
følgende:
Akademikerne, Bestyrelsesforeningen for Social- og
Sundhedsskoler, Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), Danmarks
Lærerforening, Danmarks Privatskoleforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Friskoleforening, Dansk Industri, Dansk
Ungdoms Fællesråd, Danske Erhvervsskoler -
Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler - Lederne, Danske
Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS), Danske
Handicaporganisationer, Danske Landbrugsskoler, Danske Regioner,
Danske Skoleelever, Danske SOSU-skoler, Danske Universiteter, Det
Centrale Handicapråd, Deutscher Schul- und Sprachverein
für Nordschleswig, Erhvervsskolelederne i Danmark,
Efterskoleforeningen, Erhvervsskolernes Elevorganisation,
Foreningen af Katolsk Skoler I Danmark, Foreningen for Kristne
Friskoler, Foreningsfællesskabet Ligeværd,
Forstanderkredsen for Produktionsskoler og
Produktionshøjskoler, Frie Fagskoler, Funktionærernes
og Tjenestemændenes Fællesråd,
Gymnasiernes Bestyrelsesforening, Gymnasieskolernes
Lærerforening, Gymnasieskolernes Rektorforening,
Handelsskolernes Lærerforening, Kommunernes Landsforening,
Landboungdom, Landselevbestyrelsen for social- og
sundhedsområdet, Landsorganisationen i Danmark,
Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Lederforeningen for
VUC, Lilleskolerne, Lærernes Centralorganisation, Private
Gymnasier og Studenterkurser, Professionshøjskolernes
Rektorkollegium, Pædagogiske Ledere for STX og HF,
Rigsrevisionen, Rådet for Børns Læring,
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser
(REU), Rådet for de Gymnasiale Uddannelser, Rådet for
Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser,
Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for Voksen- og
Efteruddannelse (VEU-Rådet), Skole og Forældre,
Skolelederforeningen, SOSU-Lederforeningen, Uddannelsesforbundet,
UU Danmark, VUC Bestyrelsesforening.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Rådet sekretariatsbetjenes af
Undervisningsministeriet. Udgifterne hertil finansieres inden for
de eksisterende rammer. Lovforslaget har ingen økonomiske
eller administrative konsekvenser for regioner og kommuner. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Det foreslås, at undervisningsministeren
nedsætter et uafhængigt råd for
ungdomsuddannelser. Rådet skal følge udviklingen i
ungdomsuddannelserne og rådgive ministeren om
tværgående emner og udfordringer på
ungdomsuddannelsesområdet i Undervisningsministeriets
regi.
Rådet kan iværksætte
forskning og inddrage denne forskning og andre forskningsresultater
i sin rådgivning. Rådet skal i særlig grad have
fokus på de områder, der er nævnt i forslaget til
§ 1, stk. 2, men kan også inddrage andre forhold og
aspekter, som skønnes af betydning for at sikre kvaliteten
og udviklingen på tværs af ungdomsuddannelserne.
Det henvises i øvrigt til lovforslagets
§ 1 og lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit
2.1.2.
Til § 2
Det foreslås, at rådet
sammensættes med et formandskab på fem til syv
medlemmer og 17 andre medlemmer. Formandskabet leder rådets
arbejde. Undervisningsministeren udpeger formandskabet på fem
til syv personer, og blandt disse udpeger ministeren formanden for
rådet. De øvrige 17 medlemmer udpeges af ministeren
efter indstilling fra en række organisationer m.fl., som har
en særlig interesse for ungdomsuddannelserne.
For at sikre sammenhæng til det
øvrige relevante uddannelsesområde foreslås det
endelig, at Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsuddannelser og Rådet for Erhvervsakademiuddannelser
og Professionsbacheloruddannelser repræsenteres i Rådet
for Ungdomsuddannelser med formanden, og at Rådet for
Børns Læring repræsenteres af et medlem af
formandskabet, udpeget af og blandt medlemmerne af formandskabet
for Rådet for Børns Læring. Disse råd
repræsenteres som tilforordnede uden stemmeret, da deres
opgave alene vil være af formidlende karakter, således
at alle de nævnte råd har indsigt i de øvrige
råds arbejde og konklusioner af fælles interesse.
Formandskabet for Rådet for
Ungdomsuddannelser bør nedsættes med deltagelse af
relevante danske og udenlandske eksperter bl.a. med viden om
evidens og effektmålinger på
ungdomsuddannelsesområdet.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
§ 2 og lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit
2.1.2.
Såfremt de i stk. 3 nævnte
medlemmer ikke indstilles i overensstemmelse med reglerne i stk. 3,
kan undervisningsministeren beslutte, at rådet, indtil
indstillingen følger reglerne, fungerer uden dette eller
disse medlemmer.
Til §
3
Rådet for Ungdomsuddannelser
fastlægger sin forretningen efter egen beslutning.
Forretningsordenen skal indeholde de overordnede regler om
rådets arbejde, fx om mødeintervaller og
mødeindkaldelser. Undervisningsministeriet varetager
sekretariatsopgaven for rådet.
Til § 4
Det foreslås, at loven skal træde
i kraft den 1. august 2014 med henblik på nedsættelse
af Rådet for Ungdomsuddannelser hurtigst muligt herefter.
Til § 5
Det færøske og grønlandske
hjemmestyre lovgiver om egne forhold i relation til
skolevæsenet. Det foreslås derfor, at denne lov ikke
skal omfatte Færøerne og Grønland.
Til §§ 6-9
Det foreslås, som en konsekvens af
lovforslagets formål om at etablere Rådet for
Ungdomsuddannelser, at kapitel 10 i lov om uddannelsen til
studentereksamen, jf. lovbekendtgørelse nr. 1076 af 4.
september 2013, ophæves. Rådet for de Gymnasiale
Uddannelser nedlægges herved. Som en konsekvens heraf skal
bestemmelsen om Rådet for de Gymnasiale Uddannelser ligeledes
ophæves i hf-loven, hhx- htx-loven samt i lov om
studiekompetencegivende eksamen i forbindelse med
erhvervsuddannelse (eux) m.v.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.1.2
Til § 10
Undervisningsministeren beskikker et antal
medlemmer til Danmarks Evalueringsinstituts bestyrelse, herunder to
medlemmer med viden og erfaring inden for ungdomsuddannelserne, der
beskikkes efter indstilling af henholdsvis Rådet for de
Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser med 1
repræsentant og Rådet for de Gymnasiale Uddannelser med
1 repræsentant.
Som en konsekvens af den foreslåede nye
tværgående rådsstruktur foreslås det, at
ungdomsuddannelserne fremover repræsenteres i bestyrelsen for
Danmark Evalueringsinstitut med ét bestyrelsesmedlem, der
indstilles af Rådet for Ungdomsuddannelser.
Der henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger, afsnit 2.1.2.
Til § 11
Med den foreslåede ændring af
folkeskoleloven repræsenteres Rådet for
Ungdomsuddannelser i Rådet for Børns Læring med
en repræsentant fra formandskabet for Rådet for
Ungdomsuddannelser. Den pågældende har taleret i
Rådet for Børns Læring, men deltager uden
stemmeret. Tilsvarende er det omvendt foreslået, at
Rådet for Børns Læring repræsenteres i
Rådet for Ungdomsuddannelser med en repræsentant fra
formandskabet for Rådet for Børns Læring -
ligeledes uden stemmeret. Forslagene skal sikre fokus på at
skabe sammenhæng mellem grundskole og ungdomsuddannelser.
Der henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger, afsnit 2.1.2.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 6. | | | I lov om uddannelsen til
studentereksamen (stx) (gymnasieloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 1076 af 4. september 2013, foretages
følgende ændring: | Kapitel 10 Rådet for de Gymnasiale
Uddannelser § 47. Undervisningsministeren
nedsætter et råd for de gymnasiale uddannelser.
Rådet er rådgivende for ministeren i alle
spørgsmål om gymnasieskolen. Stk. 2.
Rådet består af en formand og 16 medlemmer.
Undervisningsministeren udpeger formanden. Rådets
øvrige medlemmer udpeges af undervisningsministeren på
følgende måde, jf. dog stk. 3: 1) 1 medlem efter indstilling fra
regionsrådene i forening. 2) 1 medlem efter indstilling fra
Foreningen af Skoleledere ved de Tekniske Skoler. 3) 1 medlem efter indstilling fra
Handelsskolernes Forstander- og Inspektørforening. 4) 1 medlem efter indstilling fra
Gymnasieskolernes Rektorforenings bestyrelse. 5) 1 medlem efter indstilling fra
Forstanderforeningen for VUC's bestyrelse. 6) 3 medlemmer efter indstilling fra
Akademikernes Centralorganisation. 7) 1 medlem efter indstilling fra
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd. 8) 2 medlemmer efter indstilling fra
Erhvervsskolernes Elevorganisation, Sammenslutningen af
Handelsskoleelever, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning,
Gymnasieelevernes Landsorganisation og Landssammenslutningen af
Kursusstuderende i forening. 9) 1 medlem efter indstilling fra
Grundskolerådet. 10) 2 medlemmer efter indstilling fra
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede
Uddannelser. 11) 2 medlemmer efter indstilling fra de
centrale råd for de videregående uddannelser i
forening. Stk. 3.
Hvis der af hensyn til rådets rådgivningsvirksomhed
opstår behov for at udvide rådets sammensætning,
kan undervisningsministeren udpege yderligere 1-2 medlemmer fra
organisationer, som ikke har indstillingsret efter
stk. 2. Stk. 4.
Medlemmerne udpeges for en 3-årig periode. De efter
stk. 2, nr. 8, udpegede medlemmer udpeges dog kun for en
1-årig periode. Rådets medlemmer kan genudpeges. Stk. 5.
Udpegningen af medlemmerne sker efter reglerne i lovgivningen om
ligestilling mellem kønnene. Stk. 6.
Indstiller de indstillingsberettigede ikke medlemmer i
overensstemmelse med stk. 2, 4 og 5, kan
undervisningsministeren beslutte, at rådet kan fungere uden
de pågældende medlemmer. Stk. 7.
Rådet fastsætter selv sin forretningsorden. Stk. 8.
Undervisningsministeriet varetager sekretariatsfunktionerne. | | 1. Kapitel 10 ophæves | | | § 7. | | | I lov om uddannelsen til højere
forberedelseseksamen (hf-loven), jf. lovbekendtgørelse nr.
1075 af 4. september 2013, foretages følgende
ændring: | § 42. Undervisningsministeren
nedsætter et Råd for de Gymnasiale Uddannelser, der er
rådgivende for ministeren i alle spørgsmål om de
gymnasiale uddannelser, herunder om uddannelsen til højere
forberedelseseksamen. De nærmere regler herom
fastsættes i henhold til § 47 i lov om uddannelsen
til studentereksamen (stx) (gymnasieloven). | | 1. § 42 ophæves. | | | § 8. | | | I lov om uddannelserne til højere
handelseksamen (hhx) og højere teknisk eksamen (htx), jf.
lovbekendtgørelse nr. 1074 af 4. september 2013, foretages
følgende ændring: | § 47. Undervisningsministeren
nedsætter et Råd for de Gymnasiale Uddannelser, der er
rådgivende for ministeren i alle spørgsmål om de
gymnasiale uddannelser, herunder om uddannelserne til højere
handelseksamen (hhx) og højere teknisk eksamen (htx). De
nærmere regler herom fastsættes i henhold til
§ 47 i lov om uddannelsen til studentereksamen (stx)
(gymnasieloven). | | 1. § 47 ophæves. | | | §
9. | | | I lov om studiekompetencegivende eksamen
i forbindelse med erhvervsuddannelse (eux) m.v., jf. lov nr. 578 af
1. juni 2010, foretages følgende ændring: | § 7. (. .
.) Stk. 4.
Rådet for de Gymnasiale Uddannelser, jf. lov om uddannelsen
til studentereksamen (stx) (gymnasieloven), og Rådet for de
Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser, jf. lov om
erhvervsuddannelser, kan rådgive undervisningsministeren om
den undervisning, der er nævnt i stk. 1. | | 1. § 7, stk. 4, ophæves. | | | § 10. | | | I lov om Danmarks Evalueringsinstitut,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1073 af 15. september 2010, som
ændret ved lov nr. 1235 af 15. september 2012, foretages
følgende ændring: | § 5.
(. . .) Stk. 2.
Bestyrelsen består af en formand, der udpeges af
undervisningsministeren, og et antal medlemmer, der beskikkes af
undervisningsministeren på følgende måde. 1) (. . .) 2) 2 medlemmer med viden og erfaring
inden for ungdomsuddannelserne, der beskikkes efter indstilling af
henholdsvis Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede
Uddannelser med 1 repræsentant og Rådet for de
Gymnasiale Uddannelser med 1 repræsentant. 3) (. . .) | | 1. § 5, stk. 2, nr. 2, affattes
således: »2) 1 medlem med viden og erfaring
inden for ungdomsuddannelserne, der beskikkes efter indstilling af
Rådet for Ungdomsuddannelser.« | | | §
11. | | | I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 521 af 27. maj 2013, som ændret
ved § 4 i lov nr. 622 af 12. juni 2013, § 1 i lov nr.
1640 af 20. december 2013 og lov nr. 1641 af 26. december 2013,
foretages følgende ændring: | § 57 a (.
. .) Stk. 3.
Rådets øvrige 21 medlemmer udpeges af børne- og
undervisningsministeren på følgende måde: 1) 2 medlemmer efter indstilling fra
KL. 2) 1 medlem efter indstilling fra
regionsrådene i forening. 3) 2 medlemmer efter indstilling fra
Skole og Samfund. 4) 2 medlemmer efter indstilling fra
Danske Skoleelever og Danske Ungdomsskoleelevers Netværk i
forening. 5) 1 medlem efter indstilling fra
Skolelederne. 6) 1 medlem efter indstilling fra
Landsforeningen for Ungdomsskoleledere. 7) 2 medlemmer efter indstilling fra
Danmarks Lærerforening. 8) 1 medlem efter indstilling fra
Uddannelsesforbundet. 9) 1 medlem efter indstilling fra
Børne- & Ungdomspædagogernes Landsforbund. 10) 1 medlem efter indstilling fra
Børne- og Kulturchefforeningen. 11) 1 medlem efter indstilling fra
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede
Uddannelser. 12) 1 medlem efter indstilling fra
Rådet for de Gymnasiale Uddannelser. 13) 1 medlem efter indstilling fra
Professionshøjskolernes Rektorkollegium. 14) 1 medlem efter indstilling fra Dansk
Ungdoms Fællesråd og Idrættens
Fællesråd i forening. 15) 1 medlem efter indstilling fra
Danske Handicaporganisationer. 16) 1 medlem efter indstilling fra Dansk
Arbejdsgiverforening. 17) 1 medlem efter indstilling fra
Landsorganisationen i Danmark. Stk. 4 -5 (.
. .) | | 1. Efter § 57 a, stk. 3, indsættes: »Stk. 4. Undervisningsministeren
udpeger en repræsentant fra formandskabet for Rådet for
Ungdomsuddannelser, som deltager uden stemmeret i Rådet for
Børns Læring.« Stk. 4-5 bliver herefter stk. 5-6. |
|