Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 28. maj 2014
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet
3 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. maj 2014
og var til 1. behandling den 13. maj 2014. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 6. maj 2014 dette udkast
til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 235. Den 6. maj 2014 sendte
beskæftigelsesministeren de indkomne høringssvar, et
høringsnotat og en ligestillingsvurdering herom til
udvalget.
3. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 6 foreslåede
affattelse af § 24, stk. 5,
indsættes som 2. pkt.:
»Har personen i perioden fra første
henvendelse til kommunen om hjælp og indtil første
samtale efter senest 1 uge ret til fravær ved graviditet,
barsel og adoption, i det omfang der under fravær efter
bestemmelserne i barsellovens § 6, stk. 1 og 2, § 7,
§ 8, stk. 1-6, § 9, § 13 og § 14, stk. 1 og 2,
er ret til dagpenge ved graviditet, barsel og adoption, yder
kommunen i stedet et barselstillæg efter stk. 2.«
[Hjemmel til at yde
barselstillæg til unge uddannelseshjælpsmodtagere med
særligt komplekse udfordringer]
2) I
det under nr. 9 foreslåede § 25, stk. 8, indsættes efter 1.
pkt. som nyt punktum:
»Kommunen yder endvidere barselstillæg
til kontanthjælpsmodtagere under 30 år, der visiteres
som aktivitetsparate og endnu ikke opfylder betingelsen for at
modtage aktivitetstillæg, jf. stk. 7, 3. pkt., og som har
tilsvarende ret til fravær ved graviditet, barsel og
adoption.«
[Præcisering af hjemmel til
at yde barselstillæg til alle unge under 30 år, der
får ret til fravær ved barsel m.v. i løbet af de
første 3 måneder]
3) I
det under nr. 10 foreslåede § 25, stk. 11, indsættes som 3. pkt.:
»Har personen i perioden fra første
henvendelse til kommunen om hjælp og indtil første
samtale efter senest 1 uge ret til fravær ved graviditet,
barsel og adoption, i det omfang der under fravær efter
bestemmelserne i barsellovens § 6, stk. 1 og 2, § 7,
§ 8, stk. 1-6, § 9, § 13 og § 14, stk. 1 og 2,
er ret til dagpenge ved graviditet, barsel og adoption, yder
kommunen i stedet et barselstillæg efter stk. 8.«
[Hjemmel til at yde
barselstillæg til unge kontanthjælpsmodtagere med
særligt komplekse udfordringer]
Bemærkninger
Til nr. 1-3
Ændringsforslagene vil ikke
indebære økonomiske konsekvenser, idet tillægget
til de barslende allerede er medregnet ved den økonomiske
beregning i forbindelse med den lovgivningsmæssige
udmøntning af kontanthjælpsreformen, der har virkning
fra den 1. januar 2014.
Ad nr. 1
I lovforslaget foreslås det, at der
indføres et barselstillæg til unge uddannelsesparate
uddannelseshjælpsmodtagere og jobparate
kontanthjælpsmodtagere i den periode, de har ret til
fravær ved barsel m.v. Barselstillægget svarer
beløbsmæssigt til aktivitetstillægget. Hensigten
har været, at personer, der ikke har ret til
aktivitetstillæg, beløbsmæssigt sidestilles med
dem, der kan få aktivitetstillæg, når de er
på barsel m.v.
Lovforslaget tager efter sit indhold ikke
højde for den første uge, der går fra en person
med særligt komplekse udfordringer i form af
helbredsmæssige eller sociale barrierer, har henvendt sig om
hjælp, indtil der kan udbetales aktivitetstillæg.
Dette er en fejl, idet det ikke har
været hensigten med forslaget, at disse unge under 30
år, som modtager uddannelseshjælp, men endnu ikke
opfylder betingelserne for at modtage aktivitetstillæg, skal
udelukkes fra at modtage tillæg i den del af perioden, hvor
de pågældende har ret til fravær ved barsel m.v.,
men endnu ikke modtager et aktivitetstillæg. For de
berørte er der alene tale om 1 uge.
Det foreslås derfor, at hvis en ung
person med særligt komplekse udfordringer i form af
helbredsmæssige eller sociale barrierer har ret til
fravær ved graviditet, barsel og adoption allerede i perioden
fra første henvendelse til kommunen om hjælp og indtil
første samtale efter senest 1 uge, skal kommunen i hele
perioden med ret til fravær i stedet udbetale et
barselstillæg svarende til det, der foreslås at
gælde for uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere
efter forslaget til et nyt stk. 2 i lovens § 24.
Ad nr. 2
Hensigten med lovforslaget har været,
at unge kontanthjælpsmodtagere med ret til fravær ved
graviditet, barsel og adoption får ret til et
barselstillæg.
Efter indholdet af det foreliggende
lovforslag kommer dette ikke til at gælde for
kontanthjælpsmodtagere under 30 år, der visiteres til
at være aktivitetsparate ved første samtale med
kommunen, og som, inden de har opnået ret til et
aktivitetstillæg efter 3 måneder, opfylder
betingelserne for ret til fravær ved barsel mv.
Dette er en fejl, idet det ikke har
været hensigten med forslaget, at unge aktivitetsparate
kontanthjælpsmodtagere, som endnu ikke opfylder betingelserne
for at modtage aktivitetstillæg, skal udelukkes fra at
modtage barselstillæg i den periode, hvor de
pågældende har ret til fravær ved barsel m.v.
Det foreslås derfor, at
kontanthjælpsmodtagere, herunder personer, der er omfattet af
integrationsprogrammet under integrationsloven, der visiteres til
at være aktivitetsparate uden at opfylde betingelsen for at
modtage aktivitetstillæg i § 25, stk. 7, 3. pkt., kan
modtage barselstillæg i hele den periode, hvor der er ret til
fravær som følge af graviditet, barsel og
adoption.
Efter udløbet af barselsperioden
skal kommunerne tage stilling til, om personerne skal visiteres til
at være jobparate eller aktivitetsparate.
Ad nr. 3
Lovforslaget tager efter sit indhold ikke
højde for den første uge, der går, fra en
person med særligt komplekse udfordringer i form af
helbredsmæssige eller sociale barrierer, har henvendt sig om
hjælp, indtil der kan udbetales aktivitetstillæg.
Dette er en fejl, idet det ikke har
været hensigten, at disse unge under 30 år, som
modtager kontanthjælp, men endnu ikke opfylder betingelserne
for at modtage aktivitetstillæg, skal udelukkes fra at
modtage tillæg i en del af perioden, hvor de
pågældende har ret til fravær ved barsel m.v.,
men venter på aktivitetstillæg.
Det foreslås derfor, at hvis en ung
person med særligt komplekse udfordringer i form af
helbredsmæssige eller sociale barrierer har ret til
fravær ved graviditet, barsel og adoption allerede i perioden
fra første henvendelse til kommunen om hjælp og indtil
første samtale efter senest 1 uge, skal kommunen i hele
perioden med ret til fravær i stedet udbetale et
barselstillæg svarende til det, der foreslås at
gælde for jobparate kontanthjælpsmodtagere efter
forslaget til et nyt stk. 11 i lovens § 25. For disse
berørte er der alene tale om 1 uge.
Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Bjarne Laustsen (S) Jens Joel (S) Jan Johansen (S) Leif Lahn Jensen
(S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
fmd. Nadeem Farooq (RV) Andreas
Steenberg (RV) Eigil Andersen (SF) Karsten Hønge (SF)
Özlem Sara Cekic (SF) Finn Sørensen (EL) Christian Juhl
(EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V) Louise
Schack Elholm (V) Claus Hjort Frederiksen (V) Jakob Engel-Schmidt
(V) Peter Juel Jensen (V) Peter Christensen (V) Ulla
Tørnæs (V) Fatma Øktem (V) Bent Bøgsted
(DF) nfmd. Jens Henrik Thulesen
Dahl (DF) René Christensen (DF) Pia Adelsteen (DF) Joachim
B. Olsen (LA) Mai Mercado (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 193
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar, høringsnotat og
ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | 1. udkast til betænkning | 5 | Ændringsforslag, fra
beskæftigelsesministeren |
|