Betænkning afgivet af
Forsvarsudvalget den 2. juni 2014
1. Ændringsforslag med
bemærkninger
Enhedslistens medlemmer af udvalget har
stillet 11 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. maj 2014
og var til 1. behandling den 9. maj 2014. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Forsvarsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
forsvarsministeren sendte den 4. februar 2014 dette udkast til
udvalget, jf. FOU alm. del - bilag 61. Den 2. maj 2014 sendte
forsvarsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Retsudvalget afholdt den 8. maj 2014 en
offentlig høring om lovforslaget, hvor Forsvarsudvalget
deltog.
Samråd
Udvalget har stillet 1
spørgsmål til forsvarsministeren til mundtlig
besvarelse, som denne har besvaret i et åbent samråd
med udvalget den 23. maj 2014. Ministeren har efterfølgende
sendt udvalget det talepapir, der dannede grundlag for ministerens
besvarelse af spørgsmålet.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 13
spørgsmål til forsvarsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret. 2 af udvalgets
spørgsmål og ministerens svar herpå er optrykt
som bilag 2 til betænkningen.
3. Udtalelse fra
forsvarsministeren
Forsvarsministeren har over for udvalget
oplyst følgende:
»1. Begrebet
»sikkerhedshændelse« er et centralt element i
forslaget til lov om Center for Cybersikkerhed. Det følger
således af lovforslaget, at Center for Cybersikkerhed kun
må foretage analyse af data, der stammer fra de tilsluttede
civile myndigheder og virksomheder, hvis der er tale om en
sikkerhedshændelse. Endvidere må alene data, der er
knyttet til en sikkerhedshændelse, videregives efter lovens
særlige videregivelsesbestemmelse, ligesom der gælder
særlige regler for sletning af data, der er knyttet til en
sikkerhedshændelse.
Når ordet »cyberangreb«
anvendes i bemærkningerne til lovforslaget, sker dette i
samme betydning som det mere tekniske begreb
»sikkerhedshændelse«, der anvendes i lovteksten.
Sagt med andre ord er en sikkerhedshændelse et cyberangreb
eller en trussel herom.
Center for Cybersikkerhed indsamler i dag
primært data ved hjælp af elektroniske alarmenheder,
som er opsat hos de frivilligt tilsluttede myndigheder og
virksomheder, hvor de monitorerer ind- og udgående
internetkommunikation.
Monitoreringen giver et normalbillede af
internetkommunikationen og dermed også det overblik, der er
nødvendigt for at opdage afvigelser. Cyberangreb
(sikkerhedshændelser) vil typisk optræde som afvigelser
fra normalbilledet og udløse en alarm hos centerets
netsikkerhedstjeneste.
Netsikkerhedstjenesten foretager
således allerede i dag en automatiseret (altså
maskinel) løbende monitorering af internettrafikken for at
se, om den indeholder trusler mod itsikkerheden. Det sker faktisk
mange, mange tusinde gange om dagen, at der udløses en
alarm. Det er imidlertid i gennemsnit ganske få gange i
døgnet, at en alarm har en så alvorlig karakter, at
den fører til, at en analytiker i centeret foretager en
nærmere analyse, fordi der er en begrundet mistanke om en
sikkerhedshændelse, og fordi analysen er nødvendig for
afklaring af forhold vedrørende hændelsen. Der skal
således foreligge konkrete indikationer på et
cyberangreb eller en trussel herom, før der kan foretages en
analyse af data.
Analysen har alene til formål at
klarlægge konkrete sikkerhedshændelsers karakter, og
netsikkerhedstjenestens interesse er derfor kun rettet mod tekniske
oplysninger om sikkerhedshændelserne, f.eks. analyse af en
virus i en fil, der er vedhæftet en e-mail, og ikke mod selve
indholdet af kommunikationen, herunder personoplysninger.
Når en analyse er gennemført,
logges den, og Tilsynet med Efterretningstjenesterne vil kunne
kontrollere, at betingelserne for analysen i det enkelte
tilfælde har været opfyldt. Derudover fører
centerets ledelse og centerets jurister løbende kontrol med,
at analyserne foretages i overensstemmelse med reglerne.
Tilsynets årlige redegørelse
skal indeholde oplysninger om antallet af sager med relation til
sikkerhedshændelser, der er behandlet i centeret. Den
årlige redegørelse skal herudover indeholde en
anonymiseret beskrivelse af et eller flere konkrete cyberangreb, og
der skal være en statistik over, hvor mange gange analytikere
fra centeret har foretaget analyse af data.
Hvad der skal forstås ved en
sikkerhedshændelse, er nærmere uddybet og illustreret
nedenfor i pkt. 2-5.
2. I lovforslaget er en
sikkerhedshændelse defineret således:
§ 2. I denne
lov forstås ved:
1) Sikkerhedshændelse: En
hændelse, der negativt påvirker eller vurderes at ville
kunne påvirke tilgængelighed, integritet eller
fortrolighed af data, informationssystemer, digitale netværk
eller digitale tjenester.
Denne definition svarer til definitionen i
den gældende GovCERT-lov (lov nr. 596 af 14. juni 2011), der
blev enstemmigt vedtaget af Folketinget, og denne afgrænsning
af begrebet sikkerhedshændelse har dermed dannet grundlag for
netsikkerhedstjenestens arbejde i knap 3 år.
Det fremgår således af
bemærkningerne til lovforslagets § 2, stk. nr. 1, at
definitionen af sikkerhedshændelse er en videreførsel
af definitionen fra GovCERT-lovens § 3, nr. 3, med en sproglig
præcisering af, at sikkerhedshændelser er
hændelser med en negativ påvirkning af
tilgængelighed, integritet eller fortrolighed af data,
informationssystemer, digitale netværk eller digitale
tjenester. Det præciseres endvidere, at begrebet
sikkerhedshændelse omfatter hændelser, der vurderes at
ville kunne have den beskrevne påvirkning.
Definitionen indebærer, at enhver
unormal situation, der potentielt kan kompromittere
informationssystemer, digitale netværk, digitale tjenester
eller andre elektroniske systemer eller data, der lagres,
processeres eller transmitteres af disse systemer, vil være
at betragte som en sikkerhedshændelse.
Desuden præciseres det, at begrebet
omfatter data, informationssystemer, digitale netværk og
digitale tjenester, således at det udtrykkeligt
fremgår, at også hændelser, som rammer lukkede
netværk (netværk, der ikke er forbundet til
internettet), kan have karakter af sikkerhedshændelser.
Et eksempel på en
sikkerhedshændelse, der negativt påvirker
tilgængeligheden af en digital tjeneste, er et
overbelastningsangreb (denial-of-service angreb), hvor f.eks. en
hjemmeside rammes af et stort antal forespørgsler, så
brugere ikke kan få adgang til hjemmesiden. En
sikkerhedshændelse, der negativt påvirker integriteten
af såvel data som et informationssystem, kan eksempelvis
være indtrængen i en database, hvor oplysninger
ændres uden databaseejerens vidende. En
sikkerhedshændelse, der negativt påvirker
fortroligheden af et informationssystem, kan være en
såkaldt »trojansk hest«, hvor der installeres et
program på en myndigheds informationssystem, som
muliggør uautoriseret kopiering af data fra myndigheden.
3. I et spørgsmål fra
Forsvarsudvalget blev forsvarsministeren anmodet om at yde teknisk
bistand til et ændringsforslag, således at definitionen
af sikkerhedshændelser svarer til Beredskabsstyrelsens
definition.
Besvarelsen af spørgsmålet
lyder således:
»Et forslag til ændring af
definitionen af sikkerhedshændelse som anført i
spørgsmålet vil f.eks. kunne affattes
således:
»Sikkerhedshændelse:
Elektroniske angreb rettet mod informations- og
kommunikationsteknologi, herunder computere, servere, netværk
og tjenester, som er forbundet direkte eller indirekte til
internettet, med det formål at skade eller
ødelægge informations- og kommunikationsteknologi,
tilegne sig kontrol over styringen af informations- og
kommunikationsteknologi eller uretmæssigt at få adgang
til data lagret på informations- og
kommunikationsteknologi.«
Indledningsvist bemærkes det, at
Beredskabsstyrelsen ikke opererer med en egentlig definition af
begrebet sikkerhedshændelse. Beredskabsstyrelsen har
imidlertid i Nationalt Risiko-billede af 9. april 2013 beskrevet en
række karakteristika ved cyberangreb, og disse er anvendt ved
affattelsen af ændringsforslaget.
Ændringsforslaget indebærer, at
begrebet sikkerhedshændelser defineres mere snævert,
således at begrebet alene omfatter angreb på
informations- og kommunikationssystemer, men ikke trusler om
sådanne angreb. Dette vil have som konsekvens, at Center for
Cyber-sikkerhed i medfør af lovforslagets § 3, stk. 1,
alene vil have til opgave at opdage, analysere og bidrage til at
imødegå deciderede angreb. Centeret vil dermed i
mindre grad få mulighed for at foretage forebyggende arbejde
ved at opdage, analysere og bidrage til at imødegå
trusler med henblik på at hindre angreb. Det kan endvidere
være vanskeligt at fastslå, hvornår en
hændelse kan karakteriseres som et angreb.
Herudover indebærer
ændringsforslaget, at en sikkerhedshændelse defineres
som angreb på informations- og kommunikationsteknologi, som
er forbundet direkte eller indirekte til internettet. Dette vil
f.eks. have som konsekvens, at en hændelse, hvor et
netværk, der ikke er forbundet til internettet,
ødelægges af en virus introduceret via en
USB-nøgle, ikke kan karakteriseres som en
sikkerhedshændelse. Som eksempel på netværk, der
ikke er forbundet til internettet, kan nævnes netværk,
der anvendes til klassificeret kommunikation.
Den foreslåede definition vurderes
endvidere at være vanskelig at benytte i praksis. Det vil
således som udgangspunkt være vanskeligt at
påvise det subjektive element, som følger af den
foreslåede bestemmelse. En typisk sag i det nuværende
GovCERT starter i dag ved, at der opstår en computergenereret
alarm i sensornetværket. Det kan eksempelvis ske, hvis der i
en tilsluttet myndigheds internetkommunikation ses indikatorer
på kommunikation fra en ip-adresse, som er kendt for at sende
malware. Grundlaget for at analysere data er således, at der
er en formodning for, at der i den pågældende
internetkommunikation findes malware, og at det udgør en
trussel. Det kan dog ikke uden en nærmere analyse af
internetkommunikationen konstateres, om der rent faktisk er tale om
malware og endnu mindre, om en eventuel malware har til
formål at skade eller ødelægge informations- og
kommunikationsteknologi, tilegne sig kontrol over styringen af
informations- og kommunikationsteknologi eller uretmæssigt at
få adgang til data lagret på informations- og
kommunikationsteknologi.
På denne baggrund kan jeg ikke
støtte et sådant ændringsforslag.«
4. På Retsudvalgets høring den
8. maj 2014 om lovforslaget foreslog DANSK IT følgende
definition af en sikkerhedshændelse:
»Cyberangreb
(sikkerhedshændelsen) er elektroniske angreb rettet mod
informations- og kommunikationsteknologi (IKT) herunder computere,
servere, netværk, tjenester, som er forbundet direkte eller
indirekte til Internettet, med den hensigt at skade eller
ødelægge IKT, tilegne sig kontrol over styringen af
IKT eller uretmæssigt at få adgang til data lagret
på IKT, med det formål at underminere
tilgængeligheden, integriteten og tilliden til det ramte
eller tilsigtet IKT og/eller at
tilegne/forvanske/ødelægge sensitive data.«
Som det fremgår, svarer første
del af DANSK IT's forslag, dvs. indtil ordene »… med
det formål at underminere …«, til
ovennævnte ændringsforslag, og denne del af
definitionen er dermed kommenteret ovenfor under pkt. 3.
Med hensyn til anden del af Dansk-It's
definition, dvs. »… med det formål at
underminere tilgængeligheden, integriteten og tilliden til
det ramte eller tilsigtet IKT og/eller at
tilegne/forvanske/ødelægge sensitive data«,
svarer denne del af definitionen reelt (med elementer fra
lovforslaget) til første del af definitionen, og dermed er
første og anden del sammenfaldende. Sagt med andre ord,
så siges det samme to gange.
5. Om antallet af sikkerhedshændelser
kan oplyses, at netsikkerhedstjenesten (GovCERT) siden 2010 har
registreret godt 1.100 sikkerhedshændelser. Heraf vurderes en
fjerdedel at være alvorlige. Det er således - som
nævnt ovenfor i pkt. 1 - i gennemsnit kun ganske få
gange om dagen, at en alarm fører til en nærmere
analyse af data.
De registrerede hændelser omfatter
overbelastningsangreb og spor efter APT-angreb, fund af
sårbarheder, tegn på infektion med vira og fund af
forskellige typer malware (crimeware, botnet-malware mv.).
I perioden september 2011 til udgangen af
marts 2014 har netsikkerhedstjenesten (Gov-CERT) udsendt godt 100
varslinger til GovCERT's kundekreds. Tallet omfatter generelle
varslinger til en bredere kreds og specifikke varslinger til
enkeltkunder på baggrund af en alarm.«
4. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og LA) indstiller
lovforslaget til vedtagelse uændret. Flertallet stemmer imod de
stillede ændringsforslag.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at forsvar imod cyberangreb vil være
et væsentligt element i fremtidens forsvarspolitik. SF
støtter derfor lovforslaget. Placeringen af Center for
Cybersikkerhed under Forsvarets Efterretningstjeneste vil give et
mere effektivt system, men SF er helt opmærksom på, at
der opstår nogle retssikkerhedsmæssige udfordringer,
som må tages alvorligt. SF finder det tilfredsstillende, at
der med loven etableres et mere effektivt tilsyn og øget
transparens i forhold til centerets virksomhed. Det har været
fremført, at begrebet »sikkerhedshændelse«
er defineret for løst, men SF skal her henvise til det
notat, som er optrykt som en udtalelse fra forsvarsministeren i
betænkningen, og som præciserer betydningen. SF vil
nøje følge centerets aktiviteter og lægger
vægt på den evaluering, der skal gennemføres
efter 3 år.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Såfremt de stillede
ændringsforslag ikke vedtages, indstiller mindretallet
lovforslaget til forkastelse ved 3.
behandling.
Enhedslisten kan ikke støtte
lovforslaget, som regeringen har fremsat det. Til gengæld er
Enhedslisten enig i behovet for et center for cybersikkerhed og en
effektiv beskyttelse mod hackerangreb. Datainfrastruktur er
ekstremt vigtig for vores samfund, så der skal være en
beskyttelse. Men måden, hvorpå vi beskytter os mod
cyberangreb, skal tage hensyn til de grundlæggende
rettigheder, vi har som borgere i et demokrati. Regeringens
lovforslag udsætter danske borgeres personfølsomme
data for risiko for misbrug, sådan som det er fremgået
på Retsudvalgets høring om lovforslaget i maj
2014.
Et stort problem udgør centerets
placering under Forsvarets Efterretningstjeneste, som betyder, at
man blander civile og militære opgaver sammen. Regeringen
ønsker at placere centeret under den myndighed i Danmark,
som vi har allermindst indsigt i og kontrol med, og som samtidig
har de videste beføjelser til at undlade at overholde den
basale lovgivning, som alle andre myndigheder skal. Det udvider
FE's mulighed for at behandle oplysninger om danskere. De må
bruges i FE's øvrige arbejde og også i et vist omfang
udveksles med samarbejdspartnere i andre lande.
Lovforslaget rummer desuden problemer i
forhold til centerets adgang til at bryde kryptering uden
retskendelse, meget lange opbevaringstider, videregivelse af
oplysninger til tredjepart og en for løs definition af, hvad
der udgør en sikkerhedshændelse.
Lovforslaget kan dog justeres, så
disse problemer afhjælpes. Enhedslisten ønsker som
sagt et center for cybersikkerhed og et effektivt værn mod
cyberangreb - et værn, der vel at mærke ikke
krænker grundlæggende rettigheder og kompromitterer
retssikkerheden. På den baggrund har Enhedslisten stillet en
række ændringsforslag til lovforslaget. Såfremt
ændringsforslagene vedtages, vil Enhedslisten kunne
støtte det samlede lovforslag.
Et andet mindretal i udvalget (LA) vil redegøre
for sin indstilling til lovforslaget og de stillede
ændringsforslag ved 2. behandling.
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af et mindretal
(EL):
1) Nr. 1
affattes således:
»1) Sikkerhedshændelse: Elektroniske angreb
rettet mod informations- og kommunikationsteknologi, herunder
computere, servere, netværk og tjenester, med det
formål at skade eller ødelægge informations- og
kommunikationsteknologi, tilegne sig kontrol over styringen af
informations- og kommunikationsteknologi eller uretmæssigt at
få adgang til data lagret på informations- og
kommunikationsteknologi.«
[Ændret definition af
sikkerhedshændelse]
Til § 10
2) I
nr. 2-6 ændres ordet
»nødvendig« til: »strengt
nødvendig«.
[Skærpelse af
nødvendighedsbegrebet]
Til § 11
3) I
stk. 2, nr. 3 og 4, ændres ordet
»nødvendig« til: »strengt
nødvendig«.
[Skærpelse af
nødvendighedsbegrebet]
Til § 12
4) I
stk. 1 ændres ordet
»nødvendigt«, til: »strengt
nødvendigt« og i stk. 2, nr.
3 og 4, ændres ordet
»nødvendig« til: »strengt
nødvendig«.
[Skærpelse af
nødvendighedsbegrebet]
Til § 14
5)
Ordet »nødvendigt« ændres til:
»strengt nødvendigt«.
[Skærpelse af
nødvendighedsbegrebet]
Til § 15
6)
Ordet »nødvendigt« ændres til:
»strengt nødvendigt«.
[Skærpelse af
nødvendighedsbegrebet]
7)
Efter stk. 1 indsættes som nye stykker:
»Stk. 2. Center
for Cybersikkerhed skal foretage logning i forbindelse med analyse
af data efter stk. 1.
Stk. 3. Center for
Cybersikkerhed må ikke uden forudgående retskendelse
foretage afkryptering i forbindelse med analyse af data efter stk.
1.«
[Logningspligt og forbud mod
afkryptering]
Til § 16
8) I
nr. 2 ændres ordet
»nødvendigt« til: »strengt
nødvendigt«.
[Skærpelse af
nødvendighedsbegrebet]
9) I
nr. 2 indsættes efter 1. pkt. som
nyt punktum:
»Trafikdata må ikke videregives
til andre efterretningstjenester.«
[Forbud mod udlevering af
trafikdata til andre efterretningstjenester]
10)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2. Data, der
er omfattet af §§ 4, 6 og 7, må ikke gøres
tilgængelige for den øvrige del af Forsvarets
Efterretningstjeneste.«
[Forbud mod, at data kan
tilgå andre dele af Forsvarets Efterretningstjeneste]
Til § 17
11) Stk. 2, nr.
2, affattes således:
»2) data, der
ikke knytter sig til en sikkerhedshændelse, højst
opbevares i 12 måneder, for så vidt angår
trafikdata, og højst 14 dage, for så vidt angår
pakkedata.«
[Krav til opbevaringstid for
pakkedata og trafikdata]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget indebærer, at
begrebet sikkerhedshændelse defineres mere snævert,
således at begrebet alene omfatter angreb på
informations- og kommunikationssystemer, men ikke trusler om
sådanne angreb. Dette vil have som konsekvens, at Center for
Cybersikkerhed i medfør af lovforslagets § 3, stk. 1,
alene vil have til opgave at opdage, analysere og bidrage til at
imødegå deciderede angreb. Centeret vil dermed i
mindre grad få mulighed for at foretage forebyggende arbejde
ved at opdage, analysere og bidrage til at imødegå
trusler med henblik på at hindre angreb.
Til nr. 2-6 og 8
Ændringsforslagene betyder, at det
nødvendighedsbegreb, der anvendes i loven, skærpes
til, at der skal være tale om en streng
nødvendighed.
Til nr. 7
Ændringsforslaget betyder, at Center
for Cybersikkerhed vil blive pålagt logningspligt i selve
lovteksten, og samtidig skærpes bestemmelsen om afkryptering,
således at Center for Cybersikkerhed ikke uden
forudgående retskendelse må foretage afkryptering i
forbindelse med analyse af data.
Til nr. 9
Ændringsforslaget betyder, at Center
for Cybersikkerhed får forbud mod at udlevere data til andre
efterretningstjenester.
Til nr. 10
Ændringsforslaget betyder, at Center
for Cybersikkerhed får forbud mod at udlevere data til andre
dele af Forsvarets Efterretningstjeneste.
Til nr. 11
Ændringsforslaget skærper
reglerne om opbevaringstid for data, der ikke knytter sig til en
sikkerhedshændelse, således at trafikdata højst
må opbevares i 12 måneder og pakkedata højst
må opbevares i 14 dage.
Annette Lind (S) nfmd. Bjarne Laustsen (S) Morten
Bødskov (S) John Dyrby Paulsen (S) Ole Hækkerup (S)
Trine Bramsen (S) Zenia Stampe (RV) Nadeem Farooq (RV) Lone
Loklindt (RV) Holger K. Nielsen (SF) Trine Mach (SF) Nikolaj
Villumsen (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Sara Olsvig (IA)
Doris Jakobsen (SIU) Jakob Engel-Schmidt (V) Jakob Ellemann-Jensen
(V) Peter Juel Jensen (V) Karsten Lauritzen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) fmd. Troels Lund Poulsen (V) Hans
Christian Thoning (V) Marie Krarup (DF) Martin Henriksen (DF)
Søren Espersen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Leif Mikkelsen
(LA) Lene Espersen (KF)
Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 192
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra forsvarsministeren | 2 | Præsentationer vist under
Retsudvalgets ekspertmøde 8/4-14 om lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | 1. udkast til betænkning | 5 | Ændret tidspunkt for
betænkningsafgivelse | 6 | Udtalelse fra forsvarsministeren |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 192
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, i hvilke situationer ministeren
kunne forestille sig, at Center for Cybersikkerhed vil benytte sig
af lovens § 21, stk. 3, til forsvarsministeren, og ministerens
svar herpå | 2 | Spm. om, hvordan den seneste dom fra
EU-Domstolen med hensyn til logningsdirektivet påvirker
lovforslaget, til forsvarsministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse
af ændringsforslag m.v., til forsvarsministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm., om danske virksomheder ikke er i
fare for industrispionage på baggrund af udlevering af
oplysninger fra Center for Cybersikkerhed m.v., til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvilke foranstaltninger
ministeren har taget for at undgå misbrug af indsamlede
oplysninger m.v., til forsvarsministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. om ministerens kommentar til
oplæggene fra høringen i Retsudvalget 8/5-14, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om, hvorfor opgaven med beskyttelse
mod cyberangreb i den militære efterretningstjeneste er
placeret som en civil opgave, til forsvarsministeren, og
ministerens svar herpå | 8 | Spm. om ministerens kommentar til de
synspunkter om tilsynet og om, hvorvidt tilsynet er stærkt
nok, som blev fremført af oplægsholderne under
høringen i Retsudvalget 8/5-14, til forsvarsministeren, og
ministerens svar herpå | 9 | MFU spm., om ministeren er indstillet
på, at loven revideres efter en periode på f.eks. 2
eller 3 år, til forsvarsministeren, og ministerens svar
herpå | 10 | MFU spm. om kommentar til oplæggene
fra Retsudvalgets høring 8/5-14, til forsvarsministeren, og
ministerens svar herpå | 11 | MFU spm. om, hvordan det sikres, at der er
den nødvendige fagspecifikke ekspertise hos tilsynet til at
kunne arbejde med cybersikkerhed, til forsvarsministeren, og
ministerens svar herpå | 12 | Spm. om oversendelse af talepapir fra
samrådet den 23/5-14 om samrådsspørgsmål
A, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 13 | Spm. om teknisk bidrag til udarbejdelse af
et ændringsforslag, der sikrer, at Center for Cybersikkerhed
får udtrykkeligt forbud mod at udlevere trafikdata til andre
efterretningstjenester, til forsvarsministeren, og ministerens svar
herpå |
|
Oversigt over
samrådsspørgsmål vedrørende L 192
Samråds-spm.nr. | Titel | A | Samrådsspm., om statsrevisorernes
beretning nr. 3/2013 fra den 9. oktober 2013 om forebyggelse af
hackerangreb giver ministeren anledning til at
iværksætte nye politiske tiltag i forhold til de
arbejdsopgaver, som Center for Cybersikkerhed har ansvaret for, til
forsvarsministeren |
|
Bilag 2
To af udvalgets spørgsmål og
forsvarsministerens svar herpå
Spørgsmålene og svarene er optrykt efter
ønske fra V og KF.
Spørgsmål 3:
Ministeren bedes yde teknisk bistand til
udarbejdelse af ændringsforslag, der løser
følgende:
a) Hvordan kan definitionen af
»sikkerhedshændelser« ændres, så
den i stedet svarer til Beredskabsstyrelsens
definition?
b) Hvordan kan det sikres, at offentligheden
får indsigt i hvilke firmaer og
institutioner, som bliver tilkoblet?
c) Hvordan kan der strammes op på
definitionen af »nødvendigt«, som anvendes
mange steder i lovforslaget?
d) Hvordan kan der sikres lognings- og
notatpligt af personfølsomme oplysninger?
e) Hvordan sikres det, at der udelukkende er
mulighed for opbevaring af
pakkedata i 14 dage?
f) Hvordan sikres det, at der udelukkende er
mulighed for opbevaring af trafikdata i
12 måneder?
g) Hvordan sikres der vandtætte skodder
mellem FE og Center for
Cybersikkerhed?
h) Hvordan sikres det, at Center for
Cybersikkerhed får forbud mod at udlevere
oplysninger til andre
efterretningstjenester?
i) Hvordan sikres der forbud mod at bryde
kryptering uden dommerkendelse i tråd
med brevhemmeligheden?
Svar:
ad a) Et forslag til ændring af
definitionen af sikkerhedshændelse som anført i
spørgsmålet vil f.eks. kunne affattes
således:
Til § 2
1) Nr. 1 affattes
således:
»1) Sikkerhedshændelse:
Elektroniske angreb rettet mod informations- og
kommunikations-teknologi, herunder computere, servere,
netværk og tjenester, som er forbundet direkte eller
indirekte til internettet, med det formål at skade eller
ødelægge informations- og kommunikationsteknologi,
tilegne sig kontrol over styringen af informations- og
kommunikationsteknologi eller uretmæssigt at få adgang
til data lagret på informations- og
kommunikationsteknologi.«
Indledningsvist bemærkes det, at
Beredskabsstyrelsen ikke opererer med en egentlig definition af
begrebet sikkerhedshændelse. Beredskabsstyrelsen har
imidlertid i Nationalt Risiko-billede af 9. april 2013 beskrevet en
række karakteristika ved cyberangreb, og disse er anvendt ved
affattelsen af ændringsforslaget.
Ændringsforslaget indebærer, at
begrebet sikkerhedshændelser defineres mere snævert,
således at begrebet alene omfatter angreb på
informations- og kommunikationssystemer, men ikke trusler om
sådanne angreb. Dette vil have som konsekvens, at Center for
Cyber-sikkerhed i medfør af lovforslagets § 3, stk. 1,
alene vil have til opgave at opdage, analysere og bidrage til at
imødegå deciderede angreb. Centeret vil dermed i
mindre grad få mulighed for at foretage forebyggende arbejde
ved at opdage, analysere og bidrage til at imødegå
trusler med henblik på at hindre angreb. Det kan endvidere
være vanskeligt at fastslå, hvornår en
hændelse kan karakteriseres som et angreb.
Herudover indebærer
ændringsforslaget, at en sikkerhedshændelse defineres
som angreb på informations- og kommunikationsteknologi, som
er forbundet direkte eller indirekte til internettet. Dette vil
f.eks. have som konsekvens, at en hændelse, hvor et
netværk, der ikke er forbundet til internettet,
ødelægges af en virus introduceret via en
USB-nøgle, ikke kan karakteriseres som en
sikkerhedshændelse. Som eksempel på netværk, der
ikke er forbundet til internettet, kan nævnes netværk,
der anvendes til klassificeret kommunikation.
Den foreslåede definition vurderes
endvidere at være vanskelig at benytte i praksis. Det vil
således som udgangspunkt være vanskeligt at
påvise det subjektive element, som følger af den
foreslåede bestemmelse. En typisk sag i det nuværende
GovCERT starter i dag ved, at der opstår en computergenereret
alarm i sensornetværket. Det kan eksempelvis ske, hvis der i
en tilsluttet myndigheds internetkommunikation ses indikatorer
på kommunikation fra en ip-adresse, som er kendt for at sende
malware. Grundlaget for at analysere data er således, at der
er en formodning for, at der i den pågældende
internetkommunikation findes malware, og at det udgør en
trussel. Det kan dog ikke uden en nærmere analyse af
internetkommunikationen konstateres, om der rent faktisk er tale om
malware og endnu mindre, om en eventuel malware har til
formål at skade eller ødelægge informations- og
kommunikationsteknologi, tilegne sig kontrol over styringen af
informations- og kommunikationsteknologi eller uretmæssigt at
få adgang til data lagret på informations- og
kommunikationsteknologi.
På denne baggrund kan jeg ikke
støtte et sådant ændringsforslag.
ad b) Det
følger allerede af lovforslaget (bemærkningerne til
§ 3), at Center for Cybersikkerhed regelmæssigt vil
offentliggøre, hvilke myndigheder og virksomheder der efter
§ 3, stk. 2 og 3, er tilsluttet netsikkerhedstjenesten.
Det følger endvidere af
bemærkningerne til lovforslagets § 24, at oversigten
også vil omfatte statistiske oplysninger om antallet af
myndigheder og virksomheder, der midlertidigt er tilsluttet
netsikkerhedstjenesten.
Såfremt det også skal være
en pligt at offentliggøre navnene på de midlertidigt
tilsluttede myndigheder eller virksomheder efter § 6, vil
dette kunne fastsættes i Forsvarsudvalgets betænkning
over lovforslaget af et flertal i udvalget.
Det bemærkes, at jeg ikke kan
støtte et sådant forslag, da den midlertidige
tilslutning forudsætter, at der er tale om en begrundet
mistanke om en sikkerhedshændelse. En midlertidig tilslutning
vil således primært være relevant i de
tilfælde, hvor myndigheder eller virksomheder er udsat for et
cyberangreb eller trusler herom. En liste over de midlertidigt
tilsluttede myndigheder og virksomheder vil derfor kunne anvendes
som en liste over interessante angrebsmål. En liste med
navnene på midlertidigt tilsluttede myndigheder og
virksomheder vil endvidere kunne føre til, at myndigheder og
virksomheder af denne grund vil være tilbage-holdende med at
anmode om midlertidig tilslutning.
ad c) Et krav om, at
behandlingen af personoplysninger skal være nødvendig,
anføres i lovforslagets § 10, nr. 2-6, § 11, stk.
2, nr. 3 og 4, § 12, stk. 1 og stk. 2, nr. 3 og 4, § 14,
§ 15 og § 16, nr. 2.
En skærpelse af kravet til f.eks.
"strengt nødvendigt" skal således foretages i disse
bestemmelser (eller en del af disse). Nødvendighedskravet i
lovforslagets §§ 10, 11, 12 og 14 svarer til det
tilsvarende nødvendighedskrav i persondataloven.
Nødvendighedskravet i lovforslagets
§§ 15 og 16 svarer til nødvendighedskravet efter
den gældende GovCERT-lov, jf. dennes § 4, stk. 1, og
§ 6, nr. 3.
Bl.a. på den baggrund kan jeg ikke
støtte en skærpelse af kravet til f.eks. strengt
nødvendigt.
Udtrykket strengt nødvendigt anvendes i
øvrigt heller ikke i danske lovbestemmelser, så vidt
det er Forsvarsministeriet bekendt. Hertil kommer, at et krav om
nødvendighed er et restriktivt kriterium.
ad d) Et
ændringsforslag om lognings- og notatpligt vil f.eks. kunne
affattes således:
Til § 15
1) Efter stk. 1 indsættes som nyt
stykke:
»Stk. 2.
Center for Cybersikkerhed skal foretage logning i forbindelse med
analyse af data efter stk. 1.«
Forsvarsministeriet er enig i, at Center for
Cybersikkerhed skal foretage logning i de tilfælde, hvor en
analytiker fra Center for Cybersikkerhed på baggrund af
indgreb i meddelelses-hemmeligheden foretager en analyse af
data.
Det fremgår imidlertid allerede af
bemærkningerne til lovforslagets § 24, at Tilsynet med
Efterretningstjenesterne i den årlige redegørelse skal
medtage en statistik over antallet af tilfælde, hvor en
analytiker fra Center for Cybersikkerhed på baggrund af
indgreb i meddelelseshemmeligheden har foretaget en analyse af
data. Denne statistik skal desuden indeholde en overordnet
kategorisering af, hvor alvorlige disse tilfælde har
været. En sådan statistik forudsætter, at Center
for Cybersikkerhed foretager logning af samtlige tilfælde,
hvor der i medfør af lovforslagets § 15, stk. 1,
foretages analyse af data, ligesom centeret forudsættes at
notere alvorligheden af de pågældende tilfælde.
Det fremgår således allerede i dag af lovforslaget, at
Center for Cybersikkerhed skal foretage logning, og der er derfor
ikke behov for ændringsforslaget, jf. også besvarelsen
af spørgsmål 8, sidste afsnit.
ad e og f) Det
forudsættes, at de i spørgsmålene anførte
begrænsninger af opbevaringsperioden kun skal gælde for
data, der ikke knytter sig til en sikkerhedshændelse, og at
ændringsforslaget således går ud på at
opretholde den gældende retstilstand. I så fald kan et
sådant ændringsforslag affattes således:
Til § 17
1) Stk. 2 affattes
således:
»Stk. 2.
Uanset at formålet med behandlingen ikke er opfyldt, jf. stk.
1, må
1) data, der knytter sig til en
sikkerhedshændelse, højst opbevares i tre år,
og
2) data, der ikke knytter sig til en
sikkerhedshændelse, højst opbevares i 12 måneder
for så vidt angår trafikdata og højst 14 dage
for så vidt angår pakkedata.«
For god ordens skyld bemærkes, at jeg
ikke kan støtte et sådant ændringsforslag. Om
begrundelsen herfor henvises til besvarelsen af
spørgsmål 10 c.
ad g) Et
ændringsforslag om, at der skal være vandtætte
skodder mellem Forsvarets Efterretningstjeneste og Center for
Cybersikkerhed vil f.eks. kunne affattes således:
Til § 16
1) Efter stk. 1 indsættes som nyt
stykke:
»Stk. 2.
Data, der er omfattet af §§ 4, 6 og 7, må ikke
gøres tilgængelige for den øvrige del af
Forsvarets Efterretningstjeneste.«
Jeg kan ikke støtte et sådant
ændringsforslag.
Baggrunden herfor er, at Center for
Cybersikkerhed ikke i forbindelse med et cyberangreb vil kunne
trække på de relevante ressourcer i den øvrige
del af Forsvarets Efterretningstjeneste, f.eks. i forbindelse med
undersøgelser af den meget store andel af cyberangrebene mod
Danmark, som hidrører fra udlandet, og hvor Forsvarets
Efterretningstjeneste som udenrigsefterretningstjeneste vil kunne
bidrage med en række værdifulde oplysninger,
såfremt Center for Cybersikkerhed kan stille data til
rådighed for tjenesten. Der henvises i øvrigt til
besvarelsen af spørgsmål 7.
ad h) Center for
Cybersikkerheds netsikkerhedstjeneste kan efter lovforslaget
(§ 16, nr. 2) ikke videregive data, der stammer fra civile
danske myndigheder eller virksomheder, til udenlandske
efterretningstjenester. Tekniske data (trafikdata) kan dog
videregives til udenlandske netsikkerhedstjenester, fordi
samarbejdet med disse netsikkerhedstjenester er af afgørende
betydning for beskyttelsen mod cyberangreb fra udlandet. Dette
gælder også, selv om en udenlandsk
netsikkerhedstjeneste måtte være placeret i en
efterretningstjeneste.
Videregivelse af tekniske oplysninger til
udenlandske netsikkerhedstjenester må dog kun ske, når
der er begrundet mistanke om en sikkerhedshændelse, og hvis
det er nødvendigt for udførelsen af
netsikkerhedstjenestens opgaver.
Netsikkerhedstjenesten må ikke
videregive indholdet af internetkommunikation (pakkedata) - f.eks.
indholdet af e-mails - til udlandet, heller ikke til en udenlandsk
netsikkerhedstjeneste.
I øvrigt gælder, at videregivelse
af data vil være underlagt tilsyn af Tilsynet med
Efterretningstjenesterne.
På den anførte baggrund
følger det således allerede af lovforslagets §
16, nr. 2, at Center for Cybersikkerhed har forbud mod udlevering
af oplysninger til andre efterretningstjenester.
ad i) Et
ændringsforslag om et forbud mod afkryptering vil f.eks.
kunne affattes således:
Til § 15
1) Efter stk. 1 indsættes som nyt
stykke:
»Stk. 2.
Center for Cybersikkerhed må ikke uden forudgående
retskendelse foretage afkryptering i forbindelse med analyse af
data efter stk. 1.«
Det fremgår af bemærkningerne til
GovCERT-lovens § 4 (L 197, 1. samling 2010-11), at GovCERT som
udgangspunkt ikke vil afkryptere en krypteret e-mail eller andet
indhold af en internetkommunikation. Den eneste undtagelse hertil
er, hvis ikke-krypteret kommunikation, som GovCERT har indsamlet
via sensornetværket, indeholder en skadelig fil, f.eks. en
virus med et krypteret indhold. I dette tilfælde kan GovCERT
afkryptere indholdet af filen for nærmere at analysere
virussen. GovCERT kan ikke foretage denne delvise afkryptering,
hvis hele kommunikationen er krypteret.
Ændringsforslaget indebærer
således en skærpelse af den gældende ordning,
idet Center for Cybersikkerhed ikke uden retskendelse vil kunne
afkryptere data i forbindelse med analyse af pakkedata, der er
omfattet af lovforslagets §§ 4, 6 og 7 - heller ikke,
hvor der alene er tale om en krypteret fil vedhæftet en
ikke-krypteret kommunikation.
Hvis Center for Cybersikkerhed ikke kan
få adgang til at opdage skadelige filer i en krypteret
kommunikation, indebærer dette en meget væsentlig og
meget uhensigtsmæssig begrænsning for Center for
Cybersikkerheds netsikkerhedstjeneste, særligt set i lyset
af, at angribere ofte anvender krypteret kommunikation for at
søge at skjule cyberangreb.
Det kan i øvrigt oplyses, at hvis
Center for Cybersikkerhed, som det foreslås i lovforslaget,
får mulighed for at foretage afkryptering, vil det alene
være i situationer, der knytter sig til en konkret
sikkerhedshændelse.
Endvidere vil Center for Cybersikkerhed i sin
årlige beretning om sin virksomhed beskrive de
omstændigheder, hvor det har været nødvendigt at
foretage afkryptering.
Endelig kan det nævnes, at der efter
lovforslaget ikke er adgang til at kræve de tilsluttede
myndigheders og virksomheders krypteringsnøgler udleveret.
Der henvises herom til bemærkningerne til lovforslagets
§ 4.
Det er Forsvarsministeriets opfattelse, at
spørgsmålet om, hvorvidt der må foretages
kryptering, ikke er egnet til domstolsprøvelse. Det skyldes,
at den krypterede internetkommunikation i sagens natur ikke vil
være læselig forud for en afkryptering, og idet det
ofte ikke vil være muligt at identificere en mistænkt,
ligesom det ikke vil være muligt nærmere at
fastslå omfanget af og eventuelt formålet med det
mulige angreb. Domstolene vil således reelt ikke kunne
foretage en nærmere prøvelse i denne type sager.
På den baggrund kan jeg ikke
støtte et sådant ændringsforslag.
Det bemærkes i øvrigt, at et krav
om retskendelse, før der må foretages afkryptering,
vil forudsætte, at der i bemærkningerne til
lovbestemmelsen/lovteksten på en lang række punkter vil
skulle tages stilling til procesretlige spørgsmål i
forbindelse med domstolsbehandlingen af en anmodning om
afkryptering.
Spørgsmål 11:
Hvordan sikres det, at der er den
nødvendige fagspecifikke ekspertise hos tilsynet til at
kunne arbejde med cybersikkerhed?
Svar:
Som led i, at Tilsynet med
Efterretningstjenesterne efter lovforslaget tillige skal
føre tilsyn med Center for Cybersikkerheds behandling af
personoplysninger, er det aftalt med tilsynet, at tilsynet for at
styrke dets kompetencer på det it-faglige område
tilføres yderligere 600.000 kr. årligt til
ansættelse af en it-specialist. Jeg er endvidere indstillet
på at drøfte med tilsynet, om der er behov for at
tilføre tilsynet yderligere ressourcer.