Fremsat den 30. april 2014 af
justitsministeren (Karen Hækkerup)
Forslag
til
Lov om ændring af retsplejelov for
Grønland
(Styrket indsats for kredsretterne m.v.)
§ 1
I retsplejelov for Grønland, lov nr. 305
af 30. april 2008, som ændret ved lov nr. 1388 af 23.
december 2012, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 16 indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4. Som midlertidig kredsdommer
kan derudover beskikkes en fast dommer eller fuldmægtig ved
de almindelige danske domstole.«
2. I
§ 17, stk. 3,
ændres »5 år« til: »8
år«.
3. I
§ 18, stk. 2,
ændres »2 år« til: »5
år«.
4. I
§ 20, stk. 3,
ændres »stk. 4 og 5« til: »stk.
4-6«.
5. I
§ 20 indsættes efter
stk. 5 som nyt stykke:
»Stk. 6.
Hjælpedommere kan i særlige tilfælde meddeles
beskikkelse til at foretage hovedforhandling.«
Stk. 6 og 7 bliver herefter stk. 7 og
8.
6. I
§ 20, stk. 6, 3. pkt.,
der bliver stk. 7, 3. pkt., ændres »3 år«
til: »6 år«.
7. § 55 affattes således:
Ȥ 55.
Kredsretterne er 1. instans for kriminalsager, jf. § ?54, nr.
2, skiftesager, jf. § 54, nr. 3, sager om
umyndiggørelse og værgemål, jf. § 54, nr.
4, faderskabssager, jf. § ?54, nr. 5, ægteskabs- og
forældremyndighedssager, jf. § 54, nr. 6,
notarialforretninger, jf. § 54, nr. 11, og
søforklaringer, jf. § ?54, nr. 12, i det omfang sagerne
ikke i medfør af lovgivningen er henlagt til Retten i
Grønland som 1. instans.«
8. I
§ 57 indsættes
før stk. 1 som nyt stykke:
»Retten i Grønland er 1.
instans for civile retssager, jf. § ?54, nr. 1, sager om
prøvelse af administrativt bestemt frihedsberøvelse,
jf. § 54, nr. 7, sager om prøvelse af adoption uden
samtykke, jf. § 54, nr. 8, sager om forbud, bevissikring ved
krænkelse af immaterialrettigheder, arrest, tvangssalg og
prøvelse af fogedforretninger, jf. § 54, nr. 9,
registreringsvirksomhed (tinglysning), jf. § 54, nr. 10,
udmeldelse af syns- og skønsmænd uden for retsplejen,
for så vidt den ikke kan foretages af rigsombudsmanden, jf.
§ 54, nr. 13, optagelse af beviser, som ikke sker til brug for
en verserende sag, jf. § 54, nr. 14, og andre sager, som i
medfør af lovgivningen er henlagt til domstolene, jf. §
54, nr. 15.«
Stk. 1 og 2 bliver herefter stk. 2 og
3.
9. I
§ 57, stk. 1, som bliver stk. 2,
indsættes efter »behandler«:
»derudover«.
10. Kapitel
22 ophæves.
11. I
§ 292, stk. 3, ændres
»kredsretten på det sted, hvor den
pågældende opholder sig« til: »Retten i
Grønland«.
12. I
§ 293, stk. 2, og § 296, stk. 2 og 3, ændres
»Kredsdommeren« til: »Retten«.
13. I
§ 295, stk. 3, 2. pkt., og § 297, 1. pkt., ændres
»kredsdommeren« til: »retten«.
14. I
§ 747, stk. 1, ændres
»hidtil« til: »tidligere«, og
»2016« ændres til: »2018«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2014.
Stk. 2. Lovens § 1,
nr. 7-13, finder ikke anvendelse på sager, som er indbragt
for kredsretterne inden lovens ikrafttræden, og som har
været undergivet realitetsbehandling ved kredsretterne.
På disse sager finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | | 1. Indledning | | | | 1.1. Lovforslagets baggrund | | | 1.2. Lovforslagets indhold | | 2. Gældende ret | | 2.1. Den grønlandske
retskredsstruktur | | | | 2.1.1. Reformen af det grønlandske
retsvæsen i 2010 | | | 2.1.2. Kommunalreformen fra 2009 | | | 2.1.3. Retskredsændringen fra
2013 | | 2.2. Kredsretterne | | | 2.2.1. Kredsdommerordningen | | | 2.2.2. Midlertidig beskikkelse som
kredsdommer eller hjælpedommer | | | 2.2.3. Særligt om behandlingen af
visse inkassosager | 3. Sagsbehandlingskapaciteten ved
kredsretterne | | 3.1. Rådet for Grønlands
Retsvæsens overvejelser | | 3.2. Midler til oprettelse af en task
force | 4. Justitsministeriets overvejelser | | 4.1. Udnævnelse af personer med
juridisk bachelor-eksamen som kredsdommer | | 4.2. Overførelse af en række
civile sager fra kredsretterne til Retten i Grønland | | 4.3. Øget mulighed for midlertidig
beskikkelse af tidligere kredsdommere mv. | | 4.4. Udvidelse af mulighederne for at
anvende hjælpedommere | | 4.5. Mulighed for midlertidig beskikkelse
af danske domstolsjurister | | 4.6. Afskaffelse af inkassoprocessen | 5. Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 6. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv. | 7. Administrative konsekvenser for
borgerne | 8. Miljømæssige
konsekvenser | 9. Forholdet til EU-retten | 10. Hørte myndigheder mv. | 11. Sammenfattende skema | |
|
1. Indledning
1.1. Lovforslagets
baggrund
Det har gennem længere tid
været meget vanskeligt at rekruttere faste, uddannede
kredsdommere til de grønlandske kredsretter, idet kredsen af
potentielle kredsdommere er meget lille. Rekrutteringsproblemerne
har bl.a. medvirket til, at der i dag ligger et stort antal
verserende sager ved kredsretterne (sagsbunkerne), som afventer
domstolsbehandling.
Med virkning fra den 1. januar 2013
er antallet af retskredse i Grønland blevet reduceret fra 18
til 4, hvilket har til formål at skabe bedre rammer for at
kunne rekruttere velkvalificerede, fuldtidsansatte kredsdommere og
for at skabe fagligt udviklende miljøer med høj
kvalitet i sagsbehandlingen og acceptable sagsbehandlingstider.
Det er imidlertid
Justitsministeriets opfattelse, at der herudo?ver er behov for at
tage en række initiativer med henblik på at
afhjælpe rekrutteringsproblemerne hos kredsretterne og
få afviklet det store antal verserende sager, der i dag
ligger hos kredsretterne (sagsbunkerne).
Det må endvidere lægges
til grund, at kredsdommerne reelt ikke har tid til at behandle ret
mange andre civile sager end familieretlige sager, og at
kredsdommerne på den baggrund generelt kan have vanskeligt
ved at opnå de nødvendige forudsætninger for at
kunne afgøre civile tvister på de mangeartede
lovgivningsområder, som civilretten dækker over,
på et ønskeligt kvalitetsniveau.
Spørgsmålet om
forholdene for de grønlandske kredsretter har - på
anmodning fra justitsministeren - været drøftet af
Rådet for Grønlands Retsvæsen i august 2013, der
i den forbindelse er fremkommet med en række anbefalinger til
nye initiativer, som har dannet grundlag for lovforslaget.
1.2. Lovforslagets
indhold
Lovforslaget har til formål
at gennemføre en række ændringer af
retsplejeloven for Grønland med henblik på at
nedbringe mængden af ophobede sager ved kredsretterne og
sikre, at sager ved retterne i Grønland på sigt kan
behandles inden for rimelige sagsbehandlingstider og med den
fornødne kvalitet.
De ændringer, som
foreslås gennemført, drejer sig overordnet om
1) obligatorisk
værneting ved Retten i Grønland for alle civile sager,
bortset fra navnlig en række familieretlige sager,
faderskabssager og skiftesager,
2) øget
mulighed for midlertidig beskikkelse af kredsdommere, herunder
indførelse af mulighed for midlertidig beskikkelse af danske
domstolsjurister, og
3) udvidelse af
mulighederne for at anvende hjælpedommere.
Justitsministeriet finder, at der
er behov for at tage en række initiativer med henblik
på at nedbringe sagspuklen ved de grønlandske
kredsretter. Samtidig tillægger Justitsministeriet princippet
om nærhed i den grønlandske retspleje central
vægt. Bl.a. på den baggrund vil Justitsministeriet
senest inden udgangen af 2017 bede Rådet for Grønlands
Retsvæsen om at foretage en vurdering af kredsretternes
forhold og erfaringerne med den foreslåede overførsel
af de civile sager til Retten i Grønland. Justitsministeren
vil endvidere bede rådet om at overveje, om der er grundlag
for helt eller delvist at føre sagerne tilbage til
kredsretterne.
2. Gældende
ret
2.1. Den
grønlandske retskredsstruktur
2.1.1. Reformen af det grønlandske
retsvæsen i 2010
Folketinget vedtog i foråret
2008 en række lovforslag, der havde til formål at
gennemføre en omfattende reform af det grønlandske
retsvæsen, herunder en ny retsplejelov for Grønland
(lov nr. 305 af 30. april 2008), som trådte i kraft den 1.
januar 2010.
Reformen byggede i det
væsentlige på anbefalingerne fra Den Grønlandske
Retsvæsenskommission i betænkning nr. 1442/2004 om
det grønlandske retsvæsen.
Baggrunden for nedsættelsen
af kommissionen var navnlig, at det grønlandske samfund
siden tilblivelsen af det hidtidige lovgrundlag for
retsvæsenet havde gennemgået en markant udvikling.
Samfundsforholdene var blevet mere komplicerede bl.a. i takt med,
at befolkningen i stigende grad var blevet koncentreret i byerne,
og at der havde været en intensiv udvikling af erhvervslivet.
Bl.a. disse sociale forandringer førte til, at
forudsætningerne for den hidtidige indretning af det
grønlandske retsvæsen havde ændret sig
væsentligt.
Reformen sigtede således mod
at gøre den grønlandske retsplejeordning mere
tidssvarende og i stand til at imødekomme kravene fra det
moderne grønlandske samfund. Den nye retsplejeordning blev
udformet med udgangspunkt i reglerne i den danske retsplejelov, dog
således at der i væsentlig grad blev taget hensyn til
de grønlandske forhold.
Begrundelsen for, at
Grønland i sin tid fik sin egen retsplejelov, var et
ønske om at få et system, der passede til et
særdeles stort geografisk område med en lille og meget
spredt befolkning. Ønsket var også, at alle borgere,
danske som grønlandske, skulle ligestilles, og at alle
skulle kunne forstå retshandlingerne sprogligt og
indholdsmæssigt. Der blev derfor i alle de daværende
kommuner oprettet en kredsret, hvor afgørelserne skulle
træffes af personer, der tilhørte lokalsamfundet, dvs.
af lægfolk.
I forbindelse med reformen blev den
hidtidige retskredsstruktur i Grønland bibeholdt,
således at den oprindelige opdeling i 18 retskredse fastlagt
med udgangspunkt i de grønlandske kommunegrænser blev
videreført.
2.1.2. Kommunalreformen fra 2009
Med landstingslov nr. 15 af 5.
december 2008 om Grønlands inddeling i landsdele og kommuner
blev de hidtidige 18 kommuner i Grønland sammenlagt til 4
nye storkommuner. Kommunesammenlægningen trådte i kraft
den 1. januar 2009.
2.1.3. Retskredsændringen fra 2013
I forbindelse med høringen
over lovforslaget bag reformen af det grønlandske
retsvæsen i 2010 oplyste Grønlands selvstyre på
baggrund af udtalelser fra landsdommeren i Grønland,
Kredsdommerforeningen og Politimesteren i Grønland, at disse
myndigheder fandt, at en form for regionalisering af retskredsene
ville være hensigtsmæssig.
Justitsministeriet tilkendegav
på den baggrund, at ministeriet ville anmode Rådet for
Grønlands Retsvæsen (etableret som led i reformen af
det grønlandske retsvæsen, jf. § 742 i den
grønlandske retsplejelov) om som sin første opgave at
overveje, om der i lyset af de modsatrettede hensyn, der gør
sig gældende, var anledning til at gennemføre en
yderligere regionalisering, som ville indebære færre
retskredse. Der henvises til pkt. 5.3 i de almindelige
bemærkninger til lovforslag nr. L 34
(Folketingsåret 2007-08 (2. samling)).
Rådet for Grønlands
Retsvæsen fandt det efter en samlet vurdering rigtigst, at
man som opfølgning på den grønlandske
kommunalreform med etablering af 4 nye storkommuner tog skridtet
fuldt ud og gennemførte en regionalisering også af de
grønlandske kredsretter. Rådet fandt således, at
der burde tages skridt til at ændre den grønlandske
retsplejelov med henblik på etablering af 4 nye kredsretter
svarende til de 4 grønlandske storkommuner.
Ved lov nr. 1388 af 23. december
2012 om ændring af retsplejelov for Grønland
(Ændring af retskredsene i Grønland m.v.) blev de
tidligere 18 retskredse i Grønland herefter erstattet af 4
nye kredse, som er fastlagt med udgangspunkt i den nuværende
kommuneinddeling i Grønland.
Baggrunden for ændringen var,
at en reduktion af antallet af retskredse fra 18 til 4 fandtes at
ville indebære en faglig og kompetencemæssig styrkelse
af kredsretterne og kredsdommerne, idet der ved at samle
kredsdommerne i storkredse kunne skabes grundlag for at etablere et
stærkt, inspirerende og udviklende fagligt miljø
blandt kredsdommerne. Retskredsreformen indebærer
således, at kredsdommerne i stedet for at sidde hver for sig
i de enkelte grønlandske byer kan sidde samlet med mulighed
for at udveksle og indsamle viden og erfaring fra hinanden.
Hensigten med regionaliseringen af
retskredsene var således bl.a. at gøre det lettere at
rekruttere velkvalificerede, fuldtidsansatte kredsdommere og skabe
høj kvalitet i sagsbehandlingen samt acceptable
sagsbehandlingstider.
Den nærmere
fastlæggelse af de grønlandske retskredse
fremgår af bekendtgørelse nr. 1428 af 23. december
2012 om Grønlands inddeling i retskredse.
2.2. Kredsretterne
2.2.1. Kredsdommerordningen
2.2.1.1. Efter § 1 i retsplejelov for
Grønland er de almindelige domstole kredsretterne, Retten i
Grønland, Grønlands Landsret og
Højesteret.
Domstolenes opgaver og kompetence
er ifølge lovens § 54 at behandle
1) civile
retssager,
2)
kriminalsager,
3) skiftesager,
4) sager om
umyndiggørelse og lavværgemål,
5)
faderskabssager,
6) ægteskabs-
og forældremyndighedssager,
7) sager om
prøvelse af administrativt bestemt
frihedsberøvelse,
8) sager om
prøvelse af beslutning om adoption uden samtykke,
9) sager om forbud,
bevissikring ved krænkelse af immaterialrettigheder, arrest,
tvangssalg og prøvelse af fogedforretninger,
10)
registreringsvirksomhed (tinglysning),
11)
notarialforretninger,
12)
søforklaringer,
13) udmeldelse af
syns- og skønsmænd uden for retsplejen, for så
vidt den ikke kan foretages af rigsombudsmanden,
14) optagelse af
beviser, som ikke sker til brug for en verserende retssag, og
15) andre sager,
som i medfør af lovgivningen er henlagt til domstolene.
Kredsretterne er første instans for alle sager, der ikke
ved lov, landstingslov eller landstingsforordning er henlagt til
Retten i Grønland som første instans, jf. § 55 i
retsplejelov for Grønland.
Retten i Grønland behandler
de sager, som ved lov, landstingslov eller landstingsforordning er
henlagt til denne domstol som første instans, jf. lovens
§ 57, stk. 1. Ifølge § 57, stk. 2, behandler
Retten i Grønland endvidere de sager, som i medfør af
§ 56 i retsplejelov for Grønland er henvist fra
kredsretterne. Ifølge § 56 skal kredsdommeren
henvise en sag til behandling ved Retten i Grønland, hvis 1)
sagen angår særlig vanskelige faktiske eller retlige
spørgsmål, 2) sagen er af principiel karakter, eller
3) sagen har særlig indgribende betydning for en part
(gælder dog ikke for kriminalsager).
Det fremgår af § 202 i
retsplejelov for Grønland, at parterne i civile sager kan
aftale, at en retssag, som hører under Retten i
Grønland, skal behandles af kredsretten. Kredsretten kan dog
uanset sådan en aftale henvise sagen til Retten i
Grønland efter lovens § 56.
Retten i Grønland har i
medfør af § 6, stk. 1, i retsplejelov for
Grønland hovedtingsted i Nuuk. Retten kan dog i
nødvendigt omfang sættes også på
kredsretternes tingsteder. Retten i Grønland kan efter
§ 6, stk. 2, beslutte at sætte retten uden for de
sædvanlige tingsteder.
Grønlands Landsret behandler
de sager, der er afgjort af en kredsret eller af Retten i
Grønland som første instans, og som kan indbringes
for landsretten som anden instans efter reglerne i retsplejelov for
Grønland. Ligesom Retten i Grønland har
Grønlands Landsret hovedtingsted i Nuuk, men også
landsretten kan i nødvendigt omfang sættes på
kredsretternes tingsteder, jf. § 8, stk. 1, i retsplejelov for
Grønland. Endvidere kan også Grønlands Landsret
beslutte at sætte retten uden for de sædvanlige
tingsteder, jf. § 8, stk. 2, jf. § 6, stk. 2.
Højesteret behandler sager,
der er afgjort af Grønlands Landsret som anden instans, og
som med Procesbevillingsnævnets tilladelse kan indbringes for
Højesteret som tredje instans efter reglerne i retsplejelov
for Grønland.
2.2.1.2. Hver kredsret består af en eller
flere kredsdommere. Samme person kan udnævnes som kredsdommer
for flere kredsretter ad gangen. Ved afgørelsen heraf skal
der ud over sagsantallet lægges betydelig vægt
på, om kredsens egenart og de trafikale forhold gør en
sådan ordning forsvarlig.
Både dommeren ved Retten i
Grønland og landsdommeren ved Grønlands Landsret samt
fuldmægtige ved de to domstole skal have bestået
juridisk kandidateksamen. Et tilsvarende krav gælder ikke for
kredsdommerne, og den grønlandske retsplejeordning har siden
indførelsen været kendetegnet ved, at kredsretterne er
rene lægmandsdomstole.
2.2.1.3. Forud for reformen af det
grønlandske retsvæsen i 2010 blev hvervet som
kredsdommer varetaget som deltidsbeskæftigelse og uden krav
om særlige uddannelsesmæssige kvalifikationer.
For at sikre den væsentlige
faglige styrkelse af kredsretterne, som der fandtes at være
behov for, blev der imidlertid med reformen indført regler
om, at kredsdommerne skal gennemgå en særlig
kredsdommeruddannelse, og at de herefter skal ansættes i
faste stillinger.
I overensstemmelse hermed
følger det af § 12, stk. 2, i retsplejeloven
for Grønland, at endelig udnævnelse som kredsdommer
først kan ske, når vedkommende efter ansættelse
som kandidat til en kredsdommerstilling har gennemgået en
særlig kredsdommeruddannelse.
Uddannelseskravet kan i
særlige tilfælde fraviges, jf. stk. 3.
Kredsdommerne skal være
uberygtede og opfylde betingelserne for valgret til
kommunalbestyrelsen, jf. lovens § 12, stk. 1. Ved
ansættelse af kandidater til kredsdommerstillinger og ved
udnævnelse af kredsdommere skal der ud over personlige og
faglige kvalifikationer lægges vægt på, om den
pågældende har kendskab til de lokale forhold i
retskredsen, jf. § 12, stk. 4.
Som eksempel på
tilfælde, hvor der kan være grundlag for at fritage en
person helt eller delvis fra kravet om uddannelse, er i
forarbejderne til § 12 nævnt, at den
pågældende har bestået juridisk embedseksamen.
Det nævnes samtidig, at det i praksis formentlig vil
følge af kravet om lokalkendskab i stk. 4, at det som
udgangspunkt alene kommer på tale at udnævne en
grønlandsksproget jurist som kredsdommer.
Kredsdommere udnævnes af
Domstolsstyrelsen efter indstilling fra Dommerrådet, jf.
lovens § 10, stk. 1, nr. 2.
Udnævnte kredsdommere
ansættes i faste stillinger som tjenestemænd.
Ansættelsen som tjenestemand
i Grønland sker i henhold til reglerne i lov om statens
tjenestemænd i Grønland, jf. lov nr. 574 af 5. august
1991 som ændret ved lov nr. 51 af 23. december 2004.
2.2.2. Midlertidig
beskikkelse som kredsdommer eller hjælpedommer
2.2.2.1. Forud for reformen indebar
kredsdommerordningen, at hvervet som kredsdommer var et borgerligt
ombud, og de fleste kredsdommere havde et andet arbejde ved siden
af.
Som anført ovenfor under
pkt. 2.2.1.3 indebar reformen bl.a., at kredsdommere nu skal
gennemgå en særlig kredsdommeruddannelse og herefter
ansættes i faste stillinger.
Der forventedes dog ved
gennemførelsen af reformen, at der ville forløbe
noget tid efter reformens ikrafttræden den 1. januar 2010,
før der var et tilstrækkeligt antal uddannede
kredsdommere til, at samtlige faste kredsdommerstillinger kunne
besættes. Derfor fandtes det nødvendigt at lade
hidtidige kredsdommere, der ikke ønskede ansættelse i
en fast stilling, fortsætte deres kredsdommergerning i en
overgangsperiode.
På den baggrund findes der i
§ 747 i retsplejeloven for Grønland en
overgangsbestemmelse om midlertidig beskikkelse af personer, som
forud for den 1. januar 2010 virkede som kredsdommere, og som i
øvrigt er uberygtede og opfylder betingelserne for valgret
til kommunalbestyrelsen.
En person, der tidligere har virket
som kredsdommer, og som er beskikket som midlertidig kredsdommer
efter bestemmelsen i § 747, vil kunne virke som kredsdommer,
indtil en fast kredsdommer udnævnes i stillingen, eller en
kredsdommerkandidat beskikkes som midlertidig kredsdommer, jf.
bestemmelsens stk. 2.
I sin oprindelige form indebar
bestemmelsen endvidere, at personer, som forud for
ikrafttrædelsen af den nye retsplejelov for Grønland
den 1. januar 2010 havde virket som kredsdommere, kunne beskikkes
som midlertidige kredsdommere i indtil 3 år fra
ikrafttrædelsesdatoen.
Samtidig med
retskredsændringen i 2013 blev overgangsordningen
forlænget, således at den nu løber til den 1.
januar 2016. Bestemmelsen giver fortsat kun mulighed for
midlertidig beskikkelse af personer, der virkede som kredsdommere
op til overgangsordningens ikrafttræden den 1. januar
2010.
Baggrunden for forlængelsen
var, at det har vist sig meget vanskeligt at rekruttere faste
kredsdommere, som har gennemgået den særlige
kredsdommeruddannelse. Herom henvises nærmere til pkt. 3
nedenfor.
2.2.2.2. Ud over denne særlige
overgangsordning findes der i retsplejeloven for Grønland
også en række almindelige bestemmelser om midlertidig
beskikkelse som kredsdommer.
Midlertidig beskikkelse som
kredsdommer meddeles af dommeren ved Retten i Grønland, jf.
lovens § 16, stk. 1. Midlertidig beskikkelse som kredsdommer
forudsætter, at den, der beskikkes, har tilsvarende
kvalifikationer som en udnævnt kredsdommer.
På den baggrund kan
udnævnte kredsdommere og fuldmægtige ved Retten i
Grønland således i medfør af lovens § 16,
stk. 2, midlertidigt beskikkes som kredsdommere, ligesom en
kandidat til en kredsdommerstilling kan beskikkes som midlertidig
kredsdommer, når den pågældende har
gennemgået en grundlæggende del af
kredsdommeruddannelsen, eller når vedkommende er blevet
fritaget for kredsdommeruddannelsen, jf. § 16, stk. 3.
Efter § 17, stk. 1, kan der
meddeles midlertidig beskikkelse som
kredsdommer, når det er nødvendigt ved ledighed
i en stilling eller ved en fast kredsdommers forfald. Den
midlertidige beskikkelse bortfalder, når den ledige stilling
besættes, eller forfaldsgrunden ophører med at
bestå, jf. § 17, stk. 4, og en stilling som kredsdommer
kan i intet tilfælde holdes midlertidigt besat i mere end 5
år, jf. § 17, stk. 3.
Herudover kan der meddeles
beskikkelse som yderligere kredsdommer
ved en kredsret, når kredsrettens forhold tilsiger det, eller
når uddannelsesmæssige hensyn taler for det, jf. §
18, stk. 1. Denne bestemmelse giver således bl.a. mulighed
for midlertidigt at beskikke yderligere en kredsdommer, hvis
arbejdsmængden ved en kredsret tilsiger det. Midlertidig
beskikkelse som yderligere kredsdommer kan i intet tilfælde
meddeles ud over et tidsrum af 2 år, jf. § 18, stk.
2.
Midlertidig beskikkelse som
kredsdommer, herunder af fuldmægtige ved Retten i
Grønland, kan således bl.a. ske med henblik på
at nedbringe antallet af verserende sager i en periode, hvor der er
større sagspukler, der skal afvikles, jf. herved adgangen
til at udnævne yderligere kredsdommere i § 17.
Herudover findes der også i
lovens § 20 en bestemmelse om midlertidig beskikkelse som
hjælpedommer. Det følger
af denne bestemmelse, at der kan ske midlertidig beskikkelse som
hjælpedommer, når det er nødvendigt ved ledighed
i en stilling eller ved en kredsdommers forfald, og det ikke har
været muligt at beskikke en midlertidig kredsdommer.
Mens der for både
udnævnte og midlertidige kredsdommere gælder et
uddannelseskrav (som der dog kan dispenseres fra), gælder der
for hjælpedommerne ingen uddannelseskrav.
Muligheden for at beskikke
hjælpedommere hænger sammen med de uddannelseskrav, som
gælder for kredsdommerne. Det fremgår således af
forarbejderne til § 20, at det på grund af
uddannelseskravene kan frygtes, at kredsdommerstillinger i visse
perioder kan være ubesatte, og for at sikre, at visse mindre
sager eller hastende sager i sådanne tilfælde alligevel
kan blive behandlet, giver bestemmelsen hjemmel til at beskikke
hjælpedommere.
Det fremgår af forarbejderne,
at en meget væsentlig personlig og faglig kvalifikation for
en hjælpedommer består i, at den pågældende
både forstår, taler og skriver grønlandsk og
dansk. Det er endvidere forudsat, at der herudover vil blive lagt
vægt på et eventuelt forudgående kendskab til
retssystemet, eksempelvis som følge af tidligere funktion
som kredsdommer, domsmand eller retssekretær.
§ 20, stk. 4 og 5, i
retsplejelov for Grønland indeholder en nærmere
opregning af de sager, som en hjælpedommer navnlig kan
beskikkes til at behandle. Kendetegnende for de
pågældende sagstyper er, at der er tale om mindre,
ukomplicerede sager eller sager af hastende karakter.
Ifølge § 20, stk. 4,
kan hjælpedommere navnlig meddeles beskikkelse til at
behandle faderskabssager, skiftesager og notarialforretninger.
Hjælpedommere, der har
gennemgået et undervisningsmodul om kriminalprocessuelle
tvangsindgreb under kredsdommeruddannelsen, kan endvidere
ifølge § 20, stk. 5, meddeles beskikkelse til bl.a. at
behandle
-
spørgsmål om beskikkelse af en forsvarer, udenretlig
rådgiver eller stedlig medhjælper,
-
spørgsmål om beskikkelse af en bisidder til
forurettede,
-
spørgsmål om tilbageholdelse,
-
spørgsmål om tvangsindgreb i meddelelseshemmeligheden,
observation, legemsindgreb og ransagning, og
-
spørgsmål om andre tvangsindgreb under
efterforskning.
Beskikkelse som hjælpedommer
ved den samme kredsret kan ifølge § 20, stk. 6,
højst ske for 3 år i alt.
2.2.3. Særligt om behandlingen af visse
inkassosager
Afsnit VIII i retsplejelov for
Grønland indeholder bestemmelser om tvangsfuldbyrdelse.
Herunder følger det af
lovens § 597, stk. 1, at opgaven med at fuldbyrde civile
pengekrav i en lang række tilfælde påhviler
kredsretterne. Det gælder bl.a. tvangsfuldbyrdelse, som sker
på grundlag af domme afsagt af domstolene i Grønland,
jf. § 598, stk. 1, nr. 1, i retsplejeloven for
Grønland.
I lovens kapitel 22 om behandling
af inkassosager findes bestemmelser om en særligt smidig
behandling af retssager om pengekrav, hvor sagsøger med
henblik på tvangsfuldbyrdelse i stævningen angiver, at
det ikke forventes, at sagsøgte har indsigelser mod kravet
eller vil gøre modkrav gældende.
Denne særlige inkassoproces
omfatter således alle ikke-tvistige sager om inddrivelse af
pengekrav, hvor kreditor ønsker tvangsfuldbyrdelse i
umiddelbart forlængelse af domsafsigelsen. Disse sager
omfatter altså både en civil retssag og i umiddelbar
forlængelse af domsafsigelsen en fuldbyrdelse af dommen som
beskrevet nedenfor.
Det følger af § 264 i
retsplejeloven for Grønland, at sådanne sager
anlægges ved indlevering af stævning til den kredsret,
hvor sagsøgte har værneting.
Efter lovens § 265, stk. 1,
forkyndes stævningen for sagsøgte. Samtidig med
forkyndelsen skal der udleveres en svarskriftblanket og en
vejledning om, hvad sagsøgte inden for en angiven frist skal
foretage sig for at varetage sine interesser i sagen.
Ved forkyndelsen tilsiges
sagsøgte til at møde, i almindelighed personligt, i
fogedretten (medmindre fogedforretning skal afvises efter den
såkaldte "fredningsregel"), og det pålægges
sagsøgte at indlevere et svarskrift inden en af retten
fastsat frist, jf. § 265, stk. 2.
Hvis sagsøgte ikke inden
fristens udløb indleverer svarskrift til retten, afsiger
kredsretten i medfør af § 266, stk. 1, 1. pkt.,
udeblivelsesdom i overensstemmelse med sagsøgerens
påstand, i det omfang denne findes begrundet ved det, der er
anført i stævningen. Skønnes sagsøgte
ude af stand til på fyldestgørende måde at
formulere sig skriftligt i sagen, indkaldes sagsøgte til et
mundtligt forberedende møde, jf. § ?266, stk. 1, 2.
pkt.
Hvis kredsretten afsiger
udeblivelsesdom, sender retten en udskrift af dommen til parterne.
Det samme gælder, hvis retten afsiger erkendelsesdom på
et forberedende møde som nævnt i § 266, stk. 1,
2. pkt.
Sagsøgers krav kan herefter
tvangsfuldbyrdes uden særskilt anmodning herom, og dommen kan
fuldbyrdes straks, medmindre andet er bestemt i dommen. Dette
følger af § 266, stk. 2.
Hvis kredsretten ikke afsiger
udeblivelsesdom eller erkendelsesdom, sker den videre behandling af
sagen ved retten efter de almindelige regler om behandling af
civile sager, jf. § 266, stk. 3.
En stævning, som fører
til dom efter den ovenfor beskrevne inkassoprocedure, sidestilles i
medfør af § 267 med en anmodning om tvangsfuldbyrdelse
ved fastlæggelse af rækkefølgen mellem flere
udlæg.
Hvor ikke andet følger af
reglerne om inkassoprocessen i kapitel 22, anvendes de almindelige
regler om behandling af civile sager, herunder om
tvangsfuldbyrdelse, jf. § 263, 2. pkt. Kapitel 22 indeholder
således en udtømmende regulering af inkassoprocessen,
men i det omfang der ikke i disse bestemmelser er fastsat
særlige regler, finder de almindelige civilprocessuelle og
fogedprocessuelle regler i retsplejeloven for Grønland
anvendelse.
3. Sagsbehandlingskapaciteten ved
kredsretterne
3.1. Rådet
for Grønlands Retsvæsens overvejelser
Som det fremgår ovenfor under
pkt. 2.1.3, blev retskredsstrukturen i Grønland ændret
med virkning fra den 1. januar 2013, således at de tidligere
18 retskredse blev erstattet af 4 nye retskredse, som er fastlagt
med udgangspunkt i de nuværende grønlandske
kommunegrænser.
I et høringssvar
vedrørende lovforslaget bag retskredsændringen
anførte Grønlands Landsret og Retten i
Grønland bl.a., at der er betydelige vanskeligheder med at
kunne rekruttere det nødvendige antal faste kredsdommere,
der har gennemgået den særlige kredsdommeruddannelse,
idet kredsen af potentielle kredsdommere er meget lille.
På baggrund af
høringssvaret anmodede Justitsministeriet herefter
Rådet for Grønlands Retsvæsen om, at det i lyset
af erfaringerne med den nye retskredsstruktur overvejedes, om de
nævnte rekrutteringsproblemer efter rådets opfattelse
måtte give anledning til yderligere initiativer, og hvilke
initiativer der i givet fald kunne peges på.
Rådet for Grønlands
Retsvæsen har på den baggrund overvejet
spørgsmålet nærmere. Rådet har i den
forbindelse tilkendegivet, at problemerne ved kredsretterne i
Grønland kan opdeles i to led:
a) problemer med
løbende behandling af sagerne, som de modtages,
b) problemer med
bekæmpelse af sagsbunker.
Rådets overvejelser har
baseret sig på oplysninger om, at der ligger et meget stort
antal verserende sager ved kredsretterne, og at kredsdommerne reelt
ikke har tid til at behandle ret mange andre civile sager end
familieretlige sager, ligesom kredsdommerne kan have vanskeligt ved
at opnå de nødvendige forudsætninger for at
kunne afgøre civile tvister på de mangeartede
lovgivningsområder, som civilretten dækker over,
på et ønskeligt kvalitetsniveau.
Rådet har på den
baggrund fremsat en række anbefalinger, som vil kunne
medvirke til på kortere eller længere sigt at
stabilisere og nedbringe sagsbunker og sagsbehandlingstider ved
kredsretterne.
Herunder har rådet anbefalet,
at det sikres, at personer med juridisk bachelor-eksamen gennem en
dispensation fra uddannelseskravet i § 12, stk. 2, i
retsplejeloven for Grønland kan udnævnes som
kredsdommer, forudsat at den pågældende i øvrigt
opfylder betingelserne herfor (pkt. 4.1 nedenfor).
Herudover har rådet fremsat
anbefalinger om gennemførelsen af fire tiltag, som
kræver ændringer af retsplejeloven for Grønland.
Det drejer sig om
1) obligatorisk
værneting ved Retten i Grønland for alle civile sager,
bortset fra navnlig familieretlige sager, faderskabssager og
skiftesager (anbefalet af et flertal) (pkt. 4.2 nedenfor),
2) øget
mulighed for midlertidig beskikkelse af tidligere kredsdommere mv.
(pkt. 4.3 nedenfor),
3) udvidelse af
mulighederne for at anvende hjælpedommere (pkt. 4.4 nedenfor)
og
4) oprettelse af en
task force bestående af bl.a. danske domstolsjurister, der
skal bistå med at nedbringe sagsbunkerne ved kredsretterne
(pkt. 3.2 og 4.5 nedenfor).
3.2. Midler til
oprettelse af en task force
I november 2013 blev det i
overensstemmelse med anbefaling nr. 4 besluttet at afsætte 20
mio. kr. til bl.a. oprettelse af en task force bestående af
bl.a. danske domstolsjurister med henblik på at nedbringe
mængden af civile sager og kriminalsager ved kredsretterne i
Grønland til et niveau, hvor sagerne kan behandles inden for
en rimelig frist.
Det findes således
nødvendigt at yde kredsretterne bistand i form af bl.a.
hjælp fra medarbejdere og domstolsjurister fra de danske
byretter, og dette vil kunne ske ved oprettelsen af en task force,
der sendes til Grønland for i intensive forløb
målrettet at behandle på forhånd udvalgte sager,
der egner sig til behandling af danske jurister uden
forudgående kendskab til lokale forhold og til det
grønlandske sprog.
Der er afsat 5 mio. kr. i 2014, 8
mio. kr. i 2015 og 7 mio. kr. i 2016 til denne ekstraordinære
indsats.
En forudsætning for
oprettelsen af den pågældende task force er, at danske
domstolsjurister i henhold til retsplejeloven for Grønland
kan beskikkes som midlertidige kredsdommere (pkt. 4.5
nedenfor).
4. Justitsministeriets
overvejelser
Som det fremgår ovenfor under
pkt. 3, er der et påtrængende behov for at stabilisere
og nedbringe sagsbunker og sagsbehandlingstider ved kredsretterne i
Grønland.
Justitsministeriet finder det
nødvendigt, at der nu iværksættes en række
effektive tiltag med henblik på at nedbringe mængden af
ophobede sager ved kredsretterne og med henblik på at sikre,
at sager ved retterne i Grønland på længere sigt
kan behandles inden for rimelige sagsbehandlingstider og med den
fornødne kvalitet.
Justitsministeriet kan i den
forbindelse tilslutte sig anbefalingerne fra Rådet for
Grønlands Retsvæsen. Med lovforslaget lægges
således op til at foretage de ændringer af
retsplejeloven for Grønland, som er nødvendige for,
at rådets anbefalinger kan gennemføres.
4.1. Udnævnelse af personer med juridisk
bachelor-eksamen som kredsdommer
Dommeren ved Retten i
Grønland har oplyst, at der i det grønlandske samfund
i vid udstrækning er praksis for at ansætte bachelorer
og ikke (kun) kandidater i fuldmægtigstillinger.
Det er endvidere
Justitsministeriets opfattelse, at en juridisk bachelor-eksamen
efter omstændighederne vil kunne træde i stedet for den
særlige kredsdommeruddannelse.
Endelig udnævnelse som
kredsdommer kan som udgangspunkt først ske, når
vedkommende efter ansættelse som kandidat til en
kredsdommerstilling har gennemgået en særlig
kredsdommeruddannelse, jf. pkt. 2.2.1.3.
Kravet om den særlige
kredsdommeruddannelse kan dog i særlige tilfælde
fraviges, eksempelvis hvis den pågældende har
bestået juridisk embedseksamen (cand.jur.).
Der er ikke efter § 12, stk.
2, i retsplejeloven for Grønland eller i forarbejderne
hertil noget til hinder for, at en person med en juridisk
bachelor-eksamen gennem en dispensation fra uddannelseskravet
udnævnes som kredsdommer. Det afgørende er
således, om den pågældende gennem sin uddannelse
må antages at have opnået juridiske kvalifikationer,
som svarer til uddannelseskravet for en kredsdommer.
Det forudsættes herefter med
forslaget, at en person med en juridisk bachelor-eksamen efter en
konkret vurdering vil kunne udnævnes som kredsdommer, hvis
den pågældende er blevet fritaget for
kredsdommeruddannelseskravet, og vedkommende i øvrigt
opfylder betingelserne for at blive udnævnt som
kredsdommer.
Kravet om, at der ved
udnævnelse af kredsdommere bl.a. skal lægges vægt
på, om den pågældende har kendskab til de lokale
forhold i retskredsen, vil formentlig føre til, at alene
grønlandsksprogede personer vil kunne komme i betragtning
som kredsdommer med en bachelor i jura.
Det bemærkes, at Rådet
for Grønlands Retsvæsen har anbefalet, at det skal
sikres, at juridiske bachelorer anvendes som midlertidige
kredsdommere.
4.2. Overførelse af en række civile sager
fra kredsretterne til Retten i Grønland
4.2.1.
Som anført ovenfor finder Justitsministeriet det
nødvendigt at sikre, at mængden af ophobede sager ved
kredsretterne nedbringes, og at sager ved retterne i
Grønland på sigt kan behandles inden for rimelige
sagsbehandlingstider og med den fornødne kvalitet.
Det foreslås på den
baggrund, at en række af domstolenes opgaver og kompetencer,
jf. § 54 i retsplejelov for Grønland, som i dag
henhører under kredsretterne i 1. instans, fremover vil
skulle varetages af Retten i Grønland i 1. instans.
De sager, som foreslås
bibeholdt ved kredsretterne, er
- kriminalsager,
jf. § 54, nr. 2,
- skiftesager, jf.
§ 54, nr. 3,
- sager om
umyndiggørelse og værgemål, jf. § 54, nr.
4,
- faderskabssager,
jf. § 54, nr. 5,
- ægteskabs-
og forældremyndighedssager, jf. § 54, nr. 6,
-
notarialforretninger, jf. § 54, nr. 11,
-
søforklaringer, jf. § 54, nr. 12.
De sager, som foreslås
overført fra kredsretterne til Retten i Grønland,
er
- civile retssager,
jf. § 54, nr. 1,
- sager om
prøvelse af administrativt bestemt frihedsberøvelse,
jf. § 54, nr. 7,
- sager om
prøvelse af adoption uden samtykke, jf. § 54, nr.
8,
- sager om forbud,
bevissikring ved krænkelse af immaterialrettigheder, arrest,
tvangssalg og prøvelse af fogedforretninger, jf. § 54,
nr. 9,
-
registreringsvirksomhed (tinglysning), jf. § 54, nr. 10,
- udmeldelse af
syns- og skønsmænd uden for retsplejen, for så
vidt den ikke kan foretages af rigsombudsmanden, jf. § 54, nr.
13,
- optagelse af
beviser, som ikke sker til brug for en verserende sag, jf. §
54, nr. 14, og
- andre sager, som
i medfør af lovgivningen er henlagt til domstolene, jf.
§ 54, nr. 15.
4.2.2.
Forslaget er udtryk for en afvejning mellem flere modsatrettede
hensyn.
Den grønlandske
retsplejeordning har traditionelt været kendetegnet ved et
nærhedsprincip, som sikrer, at borgerne i Grønland
så vidt muligt har en let og tilgængelig adgang til
domstolene. De særlige geografiske forhold indebærer,
at nærhedsprincippet får en særlig betydning med
henblik på at søge at undgå, at borgerne skal
rejse uforholdsmæssigt langt for at få adgang til
domstolene. Samtidig er det med de store afstande mv. ikke muligt
fuldt ud at gennemføre et nærhedsprincip overalt i
Grønland.
Justitsministeriet finder, at
nærhedsprincippet i videst muligt omfang bør
opretholdes med henblik på fortsat at sikre borgerne en let
adgang til domstolene. Samtidig oplever retsvæsenet i
Grønland med den nuværende ordning betydelige
rekrutterings- og fastholdelsesproblemer, når det
gælder personalet i kredsretterne, herunder kredsdommerne.
Hertil kommer, at det grønlandske samfund har været
igennem og fortsat står midt i en rivende udvikling, som har
nødvendiggjort en mere omfattende og kompliceret lovgivning,
hvilket selvsagt stiller større krav til det
grønlandske retsvæsen for fortsat at sikre borgerne en
hurtig og kompetent domstolsbehandling på et højt
fagligt niveau.
Som anført ovenfor under
pkt. 3.1 har Rådet for Grønlands Retsvæsen,
anbefalet en række tiltag med henblik på at nedbringe
det store antal verserende, ubehandlede sager ved kredsretterne.
Som videre anført er der peget på at kredsdommerne
reelt ikke har tid til at behandle ret mange andre civile sager end
familieretlige sager, ligesom kredsdommerne generelt kan have
vanskeligt ved at opnå de nødvendige
forudsætninger for at kunne afgøre civile tvister
på de mangeartede lovgivningsområder, som civilretten
dækker over, på et ønskeligt
kvalitetsniveau.
Det bemærkes, at den
opgørelse over verserende sager, der forelå for
Rådet for Grønlands Retsvæsen,
efterfølgende er blevet nedjusteret på baggrund af en
kontroloptælling. Justitsministeriet finder imidlertid
fortsat, at der er behov for at iværksætte en
række initiativer med henblik på at nedbringe
sagspuklen ved de grønlandske kredsretter, idet der samlet
set verserer et stort antal sager ved de grønlandske
kredsretter.
Efter en samlet afvejning kan
Justitsministeriet herefter tilslutte sig anbefalingen fra
Rådet for Grønlands Retsvæsens flertal om, at
alle civile sager, bortset fra navnlig en række
familieretlige sager, faderskabssager og skiftesager, fremover
behandles af Retten i Grønland i 1. instans.
Forslaget indebærer ikke
alene, at fremtidige sager vil skulle anlægges ved Retten i
Grønland. Det indebærer også, at de verserende,
ubehandlede sager, som i dag ligger ved kredsretterne
(sagsbunkerne), og som er omfattet af Retten i Grønlands
fremtidige saglige kompetence, skal overflyttes til og behandles af
Retten i Grønland. Det gælder dog kun for sager, som
ikke har været undergivet nogen form for realitetsbehandling
ved kredsretterne. Sager, som ved ikrafttrædelsen allerede
har været undergivet realitetsbehandling ved kredsretterne,
vil således skulle færdigbehandles her, også selv
om sager af den pågældende karakter i øvrigt vil
falde ind under Retten i Grønlands fremtidige saglige
kompetence.
Justitsministeriet bemærker,
at dommeren ved Retten i Grønland har tilsluttet sig
forslaget og tilkendegivet, at Retten i Grønland har
kapacitet til at påtage sig behandlingen af disse sager, idet
der dog i den forbindelse samtidig henvises til pkt. 4.5
nedenfor.
4.2.3.
Kredsretternes opgaver vil herefter først og fremmest
bestå i at behandle kriminalsager, familieretlige sager,
faderskabssager og skiftesager i 1. instans.
Kredsretterne vil fortsat skulle
henvise særligt vanskelige, principielle eller indgribende
sager til Retten i Grønland efter reglerne i § 56 i
retsplejelov for Grønland, som foreslås opretholdt
uændret.
En sådan fordeling af
opgaverne mellem kredsretterne og Retten i Grønland vil
efter Justitsministeriets opfattelse medvirke til på sigt at
sikre, at sagerne kan behandles med den fornødne faglige
kvalitet inden for rimelige sagsbehandlingstider.
Efter Justitsministeriets
opfattelse vil nærhedsprincippet i tilstrækkelig grad
kunne tilgodeses ved om nødvendigt at sætte Retten i
Grønland på kredsretternes tingsteder, jf. § 6,
stk. 1, i retsplejelov for Grønland, ligesom den
forøgede anvendelse af fjernkommunikation i form af
videokonferenceudstyr mv., som der blev lagt op til i forbindelse
med reformen af det grønlandske retsvæsen i 2010,
også i væsentlig grad kan bidrage til at sikre en
hensigtsmæssig og fleksibel domstolsbehandling, hvor der
tages hensyn til de særlige geografiske forhold i
Grønland som følge af de store afstande, rejsetider
mv.
I den forbindelse bemærker
Justitsministeriet endvidere, at Rådet for Grønlands
Retsvæsen har oplyst, at hovedparten af alle civile sager i
Grønland anlægges ved den kredsret, der - ligesom
Retten i Grønland - har hovedtingsted i Nuuk.
For hovedparten af de omfattede
sager vil forslaget således ikke have nogen betydning i
relation til nærhedsprincippet.
Det bemærkes i øvrigt,
at parterne i civile sager efter reglen i § 202 i retsplejelov
for Grønland fortsat vil kunne aftale, at en retssag, som
hører under Retten i Grønland, skal behandles af
kredsretten.
4.2.4.
Forslaget om overførsel af de civile sager har til
formål at styrke kredsretterne. Den foreslåede ordning
er ikke til hinder for, at der ved en senere lovændring helt
eller delvist sker en tilbageflytning af de civile sager til
kredsretterne. Det kan f.eks. være aktuelt, hvis der om nogle
år er sket en stabilisering af kredsretternes sagsbehandling
og sagsbehandlingstider, herunder at sagsbunkerne er nedbragt til
et generelt rimeligt niveau, og hvis der i øvrigt er sket en
styrkelse af rekrutteringen af nye kredsdommere, således at
der et solidt fagligt fundament at bygge på. Derudover kan
det indgå, om mængden af verserende civilretlige sager
er af rimeligt omfang.
Justitsministeriet tillægger
princippet om nærhed i den grønlandske retspleje
central vægt, og har derfor fundet det hensigtsmæssigt,
at Justitsministeriet senest inden udgangen af 2017 at anmode
Rådet for Grønlands Retsvæsen om at vurdere, om
der er grundlag for helt eller delvist at tilbageføre den
kreds af civilretlige sager, som med lovforslaget foreslås
overført fra kredsretterne til Retten i Grønland,
herunder om der i lyset af erfaringerne med overførslen i
øvrigt er behov for andre tiltag. Til brug for Rådet
for Grønlands Retsvæsens vurdering af
spørgsmålet vil Justitsministeriet endvidere anmode
Domstolsstyrelsen om i perioden op til udgangen af 2017 - i
samarbejde med Grønlands Domstole - at indsamle oplysninger
om erfaringerne med overførslen af civile sager mv.
4.3. Øget
mulighed for midlertidig beskikkelse af tidligere kredsdommere
mv.
4.3.1.
Med lovforslaget lægges endvidere op til en vis udvidelse af
overgangsordningen i § 747 i retsplejeloven for
Grønland, som giver mulighed for midlertidig beskikkelse af
personer, der tidligere har virket som kredsdommere, indtil den 1.
januar 2016.
Som anført ovenfor under
pkt. 2.2.2.1 giver bestemmelsen kun mulighed for midlertidig
beskikkelse af personer, der virkede som kredsdommere op til
overgangsordningens ikrafttræden den 1. januar 2010.
Forslaget indebærer, at der
fremover åbnes for midlertidig beskikkelse af personer, som
tidligere har virket som kredsdommere, uanset at de
pågældende ikke virkede som kredsdommere i tiden op til
den 1. januar 2010.
Samtidig foreslås
overgangsordningen forlænget med yderligere 2 år frem
til den 1. januar 2018.
Forslagene er i overensstemmelse
med anbefalingerne fra Rådet for Grønlands
Retsvæsen.
Justitsministeriet bemærker,
at det som hidtil vil være dommeren ved Retten i
Grønland, som har kompetencen til at meddele beskikkelse som
midlertidig kredsdommer efter overgangsordningen. Det
forudsættes med den foreslåede udvidelse af ordningen,
at dommeren ved Retten i Grønland inden en midlertidig
beskikkelse af en tidligere kredsdommer påser, at den
pågældende har eller gennem den fornødne
uddannelse får kvalifikationer svarende til de personer, der
i dag virker som midlertidige kredsdommere i medfør af
ordningen.
Forslaget skal ses i lyset af, at
det fortsat er meget vanskeligt at rekruttere faste kredsdommere,
som har gennemgået den særlige kredsdommeruddannelse,
jf. ovenfor under pkt. 3.1.
Beskikkelse som midlertidig
kredsdommer efter ordningen vil som hidtil forudsætte, at den
pågældende er uberygtet og opfylder betingelserne for
valgret til kommunalbestyrelsen.
4.3.2.
Samtidig med udvidelsen af overgangsordningen foreslås det at
ændre de absolutte frister for, hvor længe en person
kan være beskikket som midlertidig kredsdommer. Det
foreslås således, at fristen for, hvor længe en
stilling som kredsdommer kan holdes midlertidigt besat, jf. §
17, stk. 3, i retsplejelov for Grønland, udvides fra 5 til 8
år.
Det foreslås endvidere, at
fristen for, hvor længe en person kan være midlertidigt
beskikket som yderligere kredsdommer ved en kredsret, jf. lovens
§ 18, stk. 2, udvides fra 2 til 5 år.
Med de foreslåede udvidelser
vil en person, som i henhold til overgangsordningen i § 747
har været beskikket som midlertidig kredsdommer siden
ikrafttrædelsen den 1. januar 2010, kunne fortsætte sit
virke som midlertidig kredsdommer frem til den 1. januar 2018.
Endvidere vil en person, som
på grund af arbejdsmængden ved en kredsret er
midlertidigt beskikket som yderligere kredsdommer ved kredsretten,
kunne fortsætte sit virke i 5 år (mod i dag 2 år)
med henblik på at stabilisere og nedbringe sagsbunker og
sagsbehandlingstider ved kredsretten.
Herved åbnes mulighed for, at
kredsretten kan beholde en (nu) erfaren midlertidig kredsdommer i
yderligere 3 år. Justitsministeriet finder, at denne mulighed
i reglen vil være mere hensigtsmæssig end at beskikke
en ny og mindre erfaren midlertidig kredsdommer som erstatning for
den erfarne.
Justitsministeriet finder det i
lyset af det meget store antal verserende sager, som i dag ligger
ved kredsretterne, nødvendigt at udvide de eksisterende
muligheder for at anvende midlertidige kredsdommere. Samtidig
fastholdes de nugældende bestemmelser om, at en midlertidig
beskikkelse bl.a. bortfalder, når der udnævnes en
fastansat, uddannet kredsdommer, jf. § 17, stk. 4, og §
747, stk. 2, i retsplejeloven for Grønland.
De foreslåede fristudvidelser
er i overensstemmelse med anbefalingerne fra Rådet for
Grønlands Retsvæsen.
4.4. Udvidelse af
mulighederne for at anvende hjælpedommere
Anvendelsen af midlertidige
hjælpedommere er navnlig af stor betydning for de faste
kredsdommere, som har behov for aflastning i perioder, hvor der ved
den pågældende kredsret er ubesatte stillinger, og det
ikke har været muligt at beskikke en midlertidig
kredsdommer.
Muligheden for at beskikke
midlertidige hjælpedommere har således til formål
at sikre, at visse mindre sager eller sager af hastende karakter
også i sådanne situationer kan blive behandlet.
Det foreslås, at fristen for,
hvor længe en person kan være beskikket som midlertidig
hjælpedommer ved den samme kredsret, jf. § 20, stk. 6, i
retsplejelov for Grønland, udvides fra 3 til 6 år.
Forslaget hænger sammen med de foreslåede udvidelser af
fristerne for, hvor længe en person kan være beskikket
som midlertidig kredsdommer, jf. ovenfor under pkt. 4.3.
Herved åbnes mulighed for, at
kredsretten efter 3 års forløb kan beholde en (nu)
erfaren hjælpedommer i yderligere 3 år.
Justitsministeriet finder, at denne mulighed i reglen vil
være mere hensigtsmæssig end at beskikke en ny og
mindre erfaren hjælpedommer som erstatning for den erfarne.
Samtidig fastholdes den nugældende bestemmelse om, at en
midlertidig beskikkelse som hjælpedommer bl.a. bortfalder,
når der udnævnes en fastansat, uddannet kredsdommer
eller beskikkes en midlertidig kredsdommer, jf. § 20, stk. 7
(fremover stk. 8) i retsplejeloven for Grønland.
Det foreslås endvidere, at
hjælpedommere i særlige tilfælde skal kunne
beskikkes til at foretage hovedforhandlinger. Det forudsættes
i den forbindelse, at beskikkelse til at foretage
hovedforhandlinger alene vil kunne komme på tale for erfarne
hjælpedommere, ligesom det forudsættes, at muligheden
alene vil kunne anvendes i mindre, ukomplicerede sager.
Det vil som hidtil være
dommeren ved Retten i Grønland, som nærmere
fastsætter, hvilke sager en hjælpedommer kan behandle.
Det vil fortsat være en meget væsentlig personlig og
faglig kvalifikation for en hjælpedommer, at den
pågældende både forstår, taler og skriver
grønlandsk og dansk, ligesom der herudover fortsat vil
skulle lægges vægt på et eventuelt
forudgående kendskab til retssystemet, eksempelvis som
følge af tidligere funktion som kredsdommer, domsmand eller
retssekretær.
Justitsministeriet bemærker,
at de foreslåede udvidelser af mulighederne for at anvende
hjælpedommere er i overensstemmelse med anbefalingerne fra
Rådet for Grønlands Retsvæsen.
4.5. Mulighed for
midlertidig beskikkelse af danske dom?stol?sjurister
Som anført ovenfor under
pkt. 3.2 er der afsat i alt 20 mio. kr. til oprettelse af en task
force bestående af bl.a. danske domstolsjurister, som skal
beskikkes som midlertidige kredsdommere og medvirke til at
nedbringe sagsbunkerne ved kredsretterne i Grønland.
Som det fremgår ovenfor under
pkt. 2.2.2.2, giver de almindelige bestemmelser om beskikkelse af
midlertidige kredsdommere i retsplejeloven for Grønland i
dag kun mulighed for at beskikke en udnævnt kredsdommer eller
en fuldmægtig ved retten i Grønland (§ 16, stk.
2) eller en kandidat til en kredsdommerstilling, når den
pågældende har gennemgået en grundlæggende
del af kredsdommeruddannelsen, eller når vedkommende er
fritaget for uddannelseskravet (§ 16, stk. 3).
§ 16, stk. 2 og stk. 3,
indeholder således i dag en udtømmende liste over den
personkreds, der kan beskikkes som midlertidige kredsdommere. En
dansk domstolsjurist, der er ansat ved de danske domstole, vil ikke
kunne beskikkes som midlertidig kredsdommer efter § 16, stk.
2, eller § 16, stk. 3.
På den baggrund lægges
der med lovforslaget op til en ændring af retsplejeloven for
Grønland, som indebærer, at faste dommere eller
fuldmægtige ved de almindelige danske domstole fremover
også vil kunne beskikkes som midlertidige kredsdommere.
Med den foreslåede
ændring vil der bl.a. blive skabt det fornødne
hjemmelsgrundlag for, at danske domstolsjurister kan tage til
Grønland for i intensive forløb målrettet at
behandle på forhånd udvalgte sager, der egner sig til
behandling af danske jurister uden forudgående kendskab til
lokale forhold og til det grønlandske sprog.
Også dette forslag er i
overensstemmelse med anbefalingerne fra Rådet for
Grønlands Retsvæsen.
4.6. Afskaffelse af
inkassoprocessen
Forslaget om at overføre en
række civile sager fra kredsretterne til Retten i
Grønland, jf. pkt. 4.2 ovenfor, rejser særligt
spørgsmål om grundlaget for at opretholde den
særlige inkassoproces i kapitel 22 i retsplejelov for
Grønland.
Som anført ovenfor under
pkt. 2.2.3 omfatter inkassoprocessen både en civil retssag og
i umiddelbar forlængelse af domsafsigelsen en fuldbyrdelse af
dommen. Inkassoprocessen omfatter således alle ikke-tvistige
sager om inddrivelse af pengekrav, hvor kreditor ønsker
tvangsfuldbyrdelse i umiddelbar forlængelse af
domsafsigelsen.
Denne proces forudsætter, at
det er den samme domstol, der både behandler og afsiger dom i
retssagen og herefter forestår tvangsfuldbyrdelsen af
pengekravet på grundlag af dommen.
Forslaget om at overføre de
civile retssager fra kredsretterne til Retten i Grønland
indebærer imidlertid, at forudsætningen for den
særlige inkassoproces bortfalder, idet det fremo?ver vil
være Retten i Grønland, der skal behandle og afsige
dom i den civile retssag om pengekravet, mens det fortsat vil
være kredsretterne, der herefter skal fuldbyrde pengekravet
på grundlag af dommen.
Det er derfor Justitsministeriets
opfattelse, at reglerne om den særlige inkassoproces i
retsplejelovens kapitel 22 ikke kan opretholdes.
Som en konsekvens af forslaget om
at overføre de civile retssager fra kredsretterne til Retten
i Grønland foreslås det derfor samtidig at
ophæve reglerne i kapitel 22.
De sager, som i dag afgøres
efter den særlige inkassoproces, vil således fremover
skulle afgøres efter de almindelige regler om behandlingen
af civile sager, herunder om tvangsfuldbyrdelse. Dette
indebærer, at sagerne vil skulle behandles efter reglerne i
kapitel 18-19 i retsplejelov for Grønland. Der vil
efterfølgende kunne ske tvangsfuldbyrdelse på grundlag
af en afsagt dom i henhold til reglerne i lovens kapitel 47. I
så fald vil der skulle indgives anmodning herom til fogeden i
den kompetente retskreds, jf. § 601, stk. 1.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget medfører
merudgifter på 20 mio. kr. bl.a. til oprettelse af en task
force med henblik på at nedbringe sagsbunkerne ved
kredsretterne i Grønland og dermed stabilisere
kredsretternes sagsbehandling.
Der afsattes i alt 5 mio. kr. i
2014, 8 mio. kr. i 2015 og 7 mio. kr. i 2016.
Midlerne fordeles således, at
der på lov om tillægsbevilling for finansåret
2014 optages 1,1 mio. kr. på konto 11.23.01. Politiet og den
lokale anklagemyndighed og 3,9 mio. kr. på konto 11.41.02.
Retterne.
På finanslovsforslaget for
finansåret 2015 optages 2,2 mio. kr. i 2015 og 1,2 mio. kr. i
2016 på konto 11.23.01. Politiet og den lokale
anklagemyndighed samt 5,8 mio. kr. i 2015 og 5,8 mio. kr. i 2016
på konto 11.41.02. Retterne.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget skønnes ikke at
have økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet af betydning.
7. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget skønnes ikke at
have administrative konsekvenser for borgerne af betydning. Dog vil
afskaffelsen af inkassoprocessen i kapitel 22 medføre, at
der fremover vil skulle betales særskilte retsafgifter for
den civile retssag og for fogedforretningen, hvor der i dag i sager
omfattet af kapitel 22 alene betales en retsafgift.
8. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
10. Hørte
myndigheder, organisationer mv.
Et udkast til lovforslaget har dels
i perioden fra den 10. januar 2014 til den 7. februar 2014, og dels
i perioden fra den 27. februar til den 27. marts 2014 været
sendt i høring. Udkastet har været sendt i
høring hos følgende myndigheder, organisationer
mv.:
Advokatrådet, Danske
Advokater, Den Danske Dommerforening, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Foreningen af Offentlige Anklagere,
Forsvarerforeningen i Grønland, Grønlands Landsret,
Grønlands Politiforening, HK Landsklubben Danmarks Domstole,
Institut for Menneskerettigheder, Kredsdommerforeningen,
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Politiforbundet i Danmark,
Politimesteren i Grønland, Vestre Landsret, Østre
Landsret, Retspolitisk Forening, Retten i Grønland,
Rigsadvokaten og Rigspolitiet.
11. Sammenfattende
skema
| | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Der afsættes i alt 5 mio. kr. i
2014, 8 mio. kr. i 2015 og 7 mio. kr. i 2016. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen af betydning | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen af betydning | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Lovforslaget skønnes ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne af betydning. Dog vil
afskaffelsen af inkassoprocessen i kapitel 22 medføre, at
der fremover vil skulle betales særskilte retsafgifter for
den civile retssag og for fogedforretningen, hvor der i dag i sager
omfattet af kapitel 22 alene betales en retsafgift. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1 (§ 16, stk. 4)
Forslaget til stk. 4 indebærer, at faste dommere
eller fuldmægtige ved de almindelige danske domstole fremover
vil kunne beskikkes som midlertidige kredsdommere.
Herved vil der bl.a. blive skabt
det fornødne hjemmelsgrundlag for, at danske
domstolsjurister kan tage til Grønland for i intensive
forløb målrettet at behandle på forhånd
udvalgte sager, der egner sig til behandling af danske
domstolsjurister uden forudgående kendskab til lokale forhold
og til det grønlandske sprog.
Det bemærkes i den
forbindelse, at der ikke heri ligger en forudsætning om, at
muligheden for midlertidig beskikkelse af danske domstolsjurister
skal være begrænset til sådanne
forløb.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 4.5 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til nr. 2 (§ 17, stk. 3)
Forslaget indebærer, at
fristen for, hvor længe en stilling som kredsdommer kan
holdes midlertidigt besat, udvides fra 5 til 8 år.
Der henvises i den forbindelse til
pkt. 4.3 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til nr. 3 (§ 18, stk. 2)
Forslaget indebærer, at
fristen for, hvor længe en midlertidig beskikkelse som
yderligere kredsdommer ved en kredsret kan meddeles, udvides fra 2
til 5 år.
Der henvises i den forbindelse til
pkt. 4.3 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til nr. 4 (§ 20, stk. 3)
Forslaget er en konsekvens, der
følger af forslaget om at indsætte et nyt stykke efter
§ 20, stk. 5, i retsplejelov for Grønland, jf.
lovforslagets § 1, nr. 5, som indeholder forslag om, at
hjælpedommere i særlige tilfælde skal kunne
meddeles beskikkelse til at foretage hovedforhandling i
kriminalsager. Forslaget indebærer, at det som hidtil vil
være dommeren ved Retten i Grønland, som nærmere
fastsætter, hvilke sager en hjælpedommer kan
behandle.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 4.4 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til nr. 5 (§ 20, stk. 6)
Med den foreslåede
bestemmelse vil hjælpedommere i særlige tilfælde
kunne meddeles beskikkelse til at foretage hovedforhandlinger.
Det forudsættes med
forslaget, at beskikkelse til at foretage hovedforhandlinger alene
vil kunne komme på tale for erfarne hjælpedommere,
ligesom det forudsættes, at muligheden alene vil kunne
anvendes i mindre, ukomplicerede sager.
Det vil fortsat være en meget
væsentlig personlig og faglig kvalifikation for en
hjælpedommer, at den pågældende både
forstår, taler og skriver grønlandsk og dansk, ligesom
der herudover fortsat vil skulle lægges vægt på
et eventuelt forudgående kendskab til retssystemet,
eksempelvis som følge af tidligere funktion som kredsdommer,
domsmand eller retssekretær.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 4.4 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til nr. 6 (§ 20, stk. 7)
Forslaget indebærer, at
fristen for, hvor længe midlertidig beskikkelse som
hjælpedommer ved den samme kredsret i alt kan ske, udvides
fra 3 til 6 år.
Der henvises i den forbindelse til
pkt. 4.4 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til nr. 7 (§ 55)
Formålet med forslaget er at
gennemføre en ændring af kredsretternes saglige
kompetence. Med den foreslåede ændring vil
kredsretterne fremover være 1. instans for kriminalsager, jf.
§ 54, nr. 2, skiftesager, jf. § 54, nr. 3, sager om
umyndiggørelse og værgemål, jf. § 54, nr.
4, faderskabssager, jf. § 54, nr. 5, ægteskabs- og
forældremyndighedssager, jf. § 54, nr. 6,
notarialforretninger, jf. § 54, nr. 11, og
søforklaringer, jf. § 54, nr. 12, i det omfang sagerne
ikke i medfør af lovgivningen er henlagt til Retten i
Grønland som 1. instans. Begrebet lovgivningen omfatter i
denne forbindelse lov, landstingslov, landstingsforordning eller
inatsisartutlov.
Forslaget skal navnlig ses i
sammenhæng med den foreslåede fastlæggelse af
Retten i Grønlands fremtidige saglige kompetence, jf.
lovforslagets § 1, nr. 8.
Den foreslåede fordeling af
opgaverne mellem kredsretterne og Retten i Grønland vil
efter Justitsministeriets opfattelse medvirke til på sigt at
sikre, at sagerne kan behandles med den fornødne faglige
kvalitet inden for rimelige sagsbehandlingstider.
Det bemærkes i øvrigt,
at parterne i civile sager efter reglen i § 202 i retsplejelov
for Grønland fortsat vil kunne aftale, at en retssag, som
hører under Retten i Grønland, skal behandles af
kredsretten.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 4.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til nr. 8 (§ 57, stk. 1)
Formålet med forslaget er at
gennemføre en ændring af Retten i Grønlands
saglige kompetence. Den foreslåede bestemmelse
indebærer således, at en række af de sager, som i
dag behandles af kredsretterne i 1. instans, overføres til
Retten i Grønland. Med den foreslåede ændring
vil Retten i Grønland fremover være 1. instans for
civile retssager, jf. § 54, nr. 1, sager om prøvelse af
administrativt bestemt frihedsberøvelse, jf. § 54, nr.
7, sager om prøvelse af adoption uden samtykke, jf. §
54, nr. 8, sager om forbud, bevissikring ved krænkelse af
immaterialrettigheder, arrest, tvangssalg og prøvelse af
fogedforretninger, jf. § 54, nr. 9, registreringsvirksomhed
(tinglysning), jf. § 54, nr. 10, udmeldelse af syns- og
skønsmænd uden for retsplejen, for så vidt den
ikke kan foretages af rigsombudsmanden, jf. § 54, nr. 13,
optagelse af beviser, som ikke sker til brug for en verserende sag,
jf. § 54, nr. 14, og andre sager, som i medfør af
lovgivningen er henlagt til domstolene, jf. § 54, nr. 15.
Forslaget skal navnlig ses i
sammenhæng med den foreslåede fastlæggelse af
kredsretternes fremtidige saglige kompetence, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 7. Der henvises i denne forbindelse til
bemærkningerne ovenfor vedrørende lovforslagets §
1, nr. 7.
Nærhedsprincippet, hvorefter
borgerne i Grønland så vidt muligt skal have en let og
tilgængelig adgang til domstolene, vil kunne tilgodeses ved
om nødvendigt at sætte Retten i Grønland
på kredsretternes tingsteder, jf. § 6, stk. 1, i
retsplejelov for Grønland, ligesom den forøgede
anvendelse af fjernkommunikation i form af videokonferenceudstyr
mv., som der blev lagt op til i forbindelse med reformen af det
grønlandske retsvæsen i 2010, også i
væsentlig grad kan bidrage til at sikre en
hensigtsmæssig og fleksibel domstolsbehandling, hvor der
tages hensyn til de særlige geografiske forhold i
Grønland som følge af de store afstande, rejsetider
mv.
Det bemærkes i øvrigt,
at parterne i civile sager efter reglen i § 202 i retsplejelov
for Grønland fortsat vil kunne aftale, at en retssag, som
hører under Retten i Grønland, skal behandles af
kredsretten.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 4.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til nr. 9 (§ 57, stk. 2)
Den foreslåede ændring
er en redaktionel konsekvens som følge af forslaget om at
indsætte et nyt stykke før stk. 1 i § ?57 i
retsplejelov for Grønland, jf. lovforslagets § 1, nr.
8.
Til nr. 10 (Kapitel 22)
Forslaget indebærer, at
kapitel 22 i retsplejelov for Grønland, som indeholder
særlige bestemmelser om behandlingen af inkassosager,
ophæves. Forslaget skal ses i sammenhæng med forslaget
om at overføre en række civile sager fra kredsretterne
til Retten i Grønland, jf. lovforslagets § 1, nr. 7 og
8.
Den særlige inkassoproces,
som følger af lovens kapitel 22, omfatter både en
civil retssag og i umiddelbar forlængelse af domsafsigelsen
en fuldbyrdelse af dommen. Inkassoprocessen omfatter således
alle ikke-tvistige sager om inddrivelse af pengekrav, hvor kreditor
ønsker tvangsfuldbyrdelse i umiddelbart forlængelse af
domsafsigelsen. Denne proces forudsætter, at det er den samme
domstol, der både behandler og afsiger dom i retssagen og
herefter forestår tvangsfuldbyrdelsen af pengekravet på
grundlag af dommen.
Forslaget om at overføre de
civile retssager fra kredsretterne til Retten i Grønland
indebærer imidlertid, at forudsætningen for den
særlige inkassoproces bortfalder, idet det fremover vil
være Retten i Grønland, der skal behandle og afsige
dom i den civile retssag om pengekravet, mens det fortsat vil
være kredsretterne, der herefter skal fuldbyrde pengekravet
på grundlag af dommen.
Som en konsekvens af forslaget om
at overføre de civile retssager fra kredsretterne til Retten
i Grønland foreslås det derfor samtidig at
ophæve reglerne i kapitel 22.
De sager, som i dag afgøres
efter den særlige inkassoproces, vil således fremover
skulle afgøres efter de almindelige regler om behandlingen
af civile sager, herunder om tvangsfuldbyrdelse. Dette
indebærer, at sagerne vil skulle behandles efter reglerne i
kapitel 18-19 i retsplejelov for Grønland. Der vil
efterfølgende kunne ske tvangsfuldbyrdelse på grundlag
af en afsagt dom i henhold til reglerne i lovens kapitel 47. I
så fald vil der skulle indgives anmodning herom til fogeden i
den kompetente retskreds, jf. § 601, stk. 1.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 4.6 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til nr. 11 (§ 292, stk. 3)
Den foreslåede ændring er en konsekvens af forslaget
om at overføre bl.a. sager om prøvelse af
administrativt bestemt frihedsberøvelse fra kredsretterne
til Retten i Grønland, jf. lovforslagets § 1, nr. 7 og
8.
Til nr. 12 (§ 292, stk. 2, og § 296, stk. 2 og 3)
De foreslåede ændringer er en konsekvens af
forslaget om at overføre bl.a. sager om prøvelse af
administrativt bestemt frihedsberøvelse fra kredsretterne
til Retten i Grønland, jf. lovforslagets § 1, nr. 7 og
8.
Til nr. 13 (§ 295, stk. 3, 2. pkt., og § 297, stk.
1)
De foreslåede ændringer er en konsekvens af
forslaget om at overføre bl.a. sager om prøvelse af
administrativt bestemt frihedsberøvelse fra kredsretterne
til Retten i Grønland, jf. lovforslagets § 1, nr. 7 og
8.
Til nr. 14 (§ 747, stk. 1)
Med forslaget lægges op til
en vis udvidelse af overgangsordningen i § 747 i
retsplejeloven for Grønland, som giver mulighed for
midlertidig beskikkelse af personer, der tidligere har virket som
kredsdommere, indtil den 1. januar 2016.
Bestemmelsen giver i dag kun
mulighed for midlertidig beskikkelse af personer, der virkede som
kredsdommere op til overgangsordningens ikrafttræden den 1.
januar 2010.
Forslaget indebærer, at der
fremover åbnes for muligheden for midlertidig beskikkelse af
personer, som tidligere har virket som kredsdommere, uanset at de
pågældende ikke virkede som kredsdommere i tiden op til
den 1. januar 2010.
Samtidig foreslås
overgangsordningen forlænget med yderligere 2 år frem
til den 1. januar 2018.
Det vil som hidtil være
dommeren ved Retten i Grønland, som har kompetencen til at
meddele beskikkelse som midlertidig kredsdommer efter
overgangsordningen. Det forudsættes med den foreslåede
udvidelse af ordningen, at dommeren ved Retten i Grønland
inden en midlertidig beskikkelse af en tidligere kredsdommer
påser, at den pågældende har eller gennem den
fornødne uddannelse får kvalifikationer svarende til
de personer, der i dag virker som midlertidige kredsdommere i
medfør af ordningen.
Beskikkelse som midlertidig
kredsdommer efter ordningen vil som hidtil forudsætte, at den
pågældende er uberygtet og opfylder betingelserne for
valgret til kommunalbestyrelsen.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 4.3 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til
§ 2
Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft den 1. juli 2014.
De foreslåede udvidelser af
fristerne for, hvor længe en midlertidig beskikkelse som
kredsdommer kan opretholdes, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, 3
og 12, vil finde anvendelse både for beskikkelser, som
meddeles efter ikrafttrædelsesdatoen, og for beskikkelser,
som er meddelt før denne dato.
Det samme gælder den
foreslåede udvidelse af fristen for, hvor længe en
midlertidig beskikkelse som hjælpedommer kan opretholdes, jf.
lovforslagets § 1, nr. 6.
Det foreslås endvidere, at
lovforslagets § 1, nr. 7-13 ikke finder anvendelse på
sager, som er indbragt for kredsretterne inden lovens
ikrafttræden, og som har været undergivet
realitetsbehandling ved kredsretterne. På disse sager finder
de hidtil gældende regler således anvendelse.
Dette indebærer, at alle de
verserende, ubehandlede sager, som i dag ligger ved kredsretterne
(sagsbunkerne), og som fremover vil være omfattet af Retten i
Grønlands saglige kompetence, skal overflyttes til og
behandles af Retten i Grønland. Det gælder dog kun for
sager, som ikke har været undergivet realitetsbehandling ved
kredsretterne. Sager, som ved ikrafttrædelsen allerede har
været undergivet realitetsbehandling ved kredsretterne, vil
således skulle færdigbehandles her, også selv om
sager af den pågældende karakter med lovændringen
vil falde ind under Retten i Grønlands fremtidige saglige
kompetence.
En sag har været undergivet
realitetsbehandling, hvis der har været afholdt et
retsmøde i sagen, hvor der har været givet møde
af én af parterne, eller hvis sagen er nået så
langt, at der er berammet hovedforhandling i sagen.
Bestemmelsen i den
grønlandske retsplejelovs § 56 vil fortsat finde
anvende for så vidt angår de sager, der har været
undergivet realitetsbehandling hos en kredsret, og som derfor skal
viderebehandles af kredsretten, jf. ovenfor. Det indebærer,
at den enkelte kredsdommer således skal vurdere, om sagen
skal henvises til Retten i Grønland efter bestemmelsen i
§ 56, og at der skal ske henvisning, hvis betingelserne herfor
er opfyldt.
Sager, der inden lovens
ikrafttræden er anlagt efter reglerne om inkassoprocessen,
vil på samme måde skulle overføres til Retten i
Grønland, såfremt de ikke har været undergivet
realitetsbehandling. Disse sager vil blive behandlet efter de
almindelige regler om civile sager i retsplejeloven. I det omfang
sagsøgte udebliver eller erkender det fremsatte krav, vil
Retten i Grønland afsige udeblivelsesdom eller erkenderdom.
Er der derefter grundlag for en fogedsag, skal domhaver indgive en
sædvanlig anmodning om tvangsfuldbyrdelse af dommen til den
relevante kredsret. Det forudsættes, at domhaver/rekvirenten
i denne særlige situation ikke skal betale en ny retsafgift
for fogedforretningen, idet sagen allerede er indbragt og
retsafgift betalt på baggrund af de gældende regler om
inkassoprocessen.
Er der tale om sager, der er anlagt
inden lovens ikrafttræden, og hvor sagsøgte gør
indsigelser over for det fremsatte krav, og dom afsiges af Retten i
Grønland, vil der derimod som hidtil skulle betales
retsafgift til kredsretten, hvis domhaver ønsker kravet
tvangsfuldbyrdet med fogedrettens bistand efter retsplejelovens
§ 720.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I retsplejelov for Grønland, jf. lov
nr. 305 af 30. april 2008, som ændret ved lov nr. 1388 af 23.
december 2012, foretages følgende ændringer: | | | | § 16.
Midlertidig beskikkelse som kredsdommer kan meddeles af dommeren
ved Retten i Grønland efter §§ 17-19. Stk. 2. Som
midlertidig kredsdommer kan beskikkes en udnævnt kredsdommer eller en fuldmægtig
ved Retten i Grønland. Stk. 3. Som
midlertidig kredsdommer kan endvidere beskikkes en kandidat til en
kredsdommerstilling, når den pågældende har
gennemgået en grundlæggende del af den i § 12,
stk. 2, omtalte uddannelse, eller når vedkommende er fritaget
for denne uddannelse efter § 12, stk. 3. Domstolsstyrelsen
fastsætter nærmere regler om, fra hvilket tidspunkt
under uddannelsen en kandidat til en kredsdommerstilling kan
beskikkes som midlertidig kredsdommer. | | | | | 1. I § 16 indsættes som stk.
4: »Stk.
4. Som midlertidig kredsdommer kan derudover beskikkes en
fast dommer eller fuldmægtig ved de almindelige danske
domstole.«. | | | | § 17.
Midlertidig beskikkelse som kredsdommer kan meddeles, når det
er nødvendigt ved ledighed i en stilling eller ved en fast
kredsdommers forfald. Stk. 2.
Når det skønnes nødvendigt af de grunde, der er
nævnt i stk. 1, er enhver kredsdommer forpligtet til at
modtage beskikkelse til midlertidigt at beklæde et andet
embede foruden sit eget. | | | Stk. 3. En
stilling som kredsdommer kan i intet tilfælde holdes
midlertidigt besat i mere end 5 år. Stk. 4. Den
midlertidige beskikkelse bortfalder, når den ledige stilling
besættes eller forfaldsgrunden ophører med at
bestå. Dommeren ved Retten i Grønland kan dog
tilbagekalde beskikkelsen fra et tidligere tidspunkt. | | 2. I § 17, stk. 3, ændres
»5 år« til: »8 år«. | | | | § 18.
Midlertidig beskikkelse som yderligere kredsdommer ved en kredsret
kan meddeles, når kredsrettens forhold tilsiger det, eller
når uddannelsesmæssige hensyn taler for det. | | | Stk. 2.
Beskikkelsen kan i intet tilfælde meddeles ud over et tidsrum
af 2 år. Stk. 3. Den
midlertidige beskikkelse tilbagekaldes af dommeren ved Retten i
Grønland. | | 3. I § 18, stk. 2, ændres
»2 år« til: »5 år«. | | | | § 20.
Midlertidig beskikkelse som hjælpedommer kan meddeles af
dommeren ved Retten i Grønland, når det er
nødvendigt ved ledighed i en stilling eller ved en
kredsdommers forfald og det ikke har været muligt at beskikke
en midlertidig kredsdommer efter § 16. Stk. 2. Ved
beskikkelse som hjælpedommer finder betingelserne i §
12, stk. 1 og 4, tilsvarende anvendelse. | | | Stk. 3. Dommeren
ved Retten i Grønland fastsætter efter stk. 4 og 5,
hvilke sager en hjælpedommer kan behandle. Stk. 4.
Hjælpedommere kan navnlig meddeles beskikkelse til at
behandle følgende sager: | | 4. I § 20, stk. 3, ændres
»stk. 4 og 5« til: »stk. 4-6«. | 1) | Faderskabssager, | | | 2) | skiftesager og | | | 3) | notarialforretninger. | | | Stk. 5.
Hjælpedommere, der har gennemgået et undervisningsmodul
om kriminalprocessuelle tvangsindgreb under den i § 12, stk.
2, omtalte kredsdommeruddannelse, kan endvidere meddeles
beskikkelse til bl.a. at behandle følgende sager: | | | 1) | Spørgsmål om beskikkelse af
en forsvarer, udenretlig rådgiver eller stedlig
medhjælper efter reglerne i denne lovs kapitel 32, | | | 2) | spørgsmål om
bisidderbeskikkelse til forurettede efter § 333, | | | 3) | spørgsmål om
tilbageholdelse efter reglerne i denne lovs kapitel 35, | | | 4) | spørgsmål om tvangsindgreb
i meddelelseshemmeligheden, observation, legemsindgreb og
ransagning efter reglerne i denne lovs kapitel 36 og | | | 5) | spørgsmål om andre
tvangsindgreb under efterforskning efter reglerne i denne lovs
kapitel 37. | | | Stk. 6.
Beskikkelse som hjælpedommer kan ske for indtil 1 år ad
gangen. Genbeskikkelse kan ske. Ved den samme kredsret kan
beskikkelse dog højst ske for 3 år i alt. Stk. 7.
Beskikkelsen som hjælpedommer bortfalder, når
betingelserne for beskikkelse efter stk. 1 eller 2 ikke
længere er til stede. Dommeren ved Retten i Grønland
kan dog tilbagekalde beskikkelsen fra et tidligere tidspunkt. | | 5. I § 20 indsættes efter stk. 5
som nyt stykke: »Stk. 6.
Hjælpedommere kan i særlige tilfælde meddeles
beskikkelse til at foretage hovedforhandling.«. Stk. 6-7 bliver herefter stk. 7-8. | | 6. I § 20, stk. 6, 3. pkt., som
bliver stk. 7, 3. pkt., ændres »3 år« til:
»6 år«. | | | | § 55.
Kredsretterne er 1. instans for alle sager, der ikke ved lov,
landstingslov eller landstingsforordning er henlagt til Retten i
Grønland som 1. instans. | | 7. § 55 affattes således: »§ 55.
Kredsretterne er 1. instans for kriminalsager, jf. § 54, nr.
2, skiftesager, jf. § 54, nr. 3, sager om
umyndiggørelse og værgemål, jf. § 54, nr.
4, faderskabssager, jf. § 54, nr. 5, ægteskabs- og
forældremyndighedssager, jf. § 54, nr. 6,
notarialforretninger, jf. § 54, nr. 11, og
søforklaringer, jf. § 54, nr. 12, i det omfang sagerne
ikke i medfør af lovgivningen er henlagt til Retten i
Grønland som 1. instans.« | | | | § 57. Retten
i Grønland behandler de sager, som ved lov, landstingslov
eller landstingsforordning er henlagt til denne domstol som 1.
instans. Stk. 2. Retten i
Grønland behandler endvidere de sager, som i medfør
af § 56 er henvist fra kredsretterne til Retten i
Grønland som 1. instans. | | 8. I § 57 indsættes før
stk. 1 som nyt stykke: »Retten i Grønland er 1.
instans for civile retssager, jf. § 54, nr. 1, sager om
prøvelse af administrativt bestemt frihedsberøvelse,
jf. § 54, nr. 7, sager om prøvelse af adoption uden
samtykke, jf. § 54, nr. 8, sager om forbud, bevissikring ved
krænkelse af immaterialrettigheder, arrest, tvangssalg og
prøvelse af fogedforretninger, jf. § 54, nr. 9,
registreringsvirksomhed (tinglysning), jf. § 54, nr. 10,
udmeldelse af syns- og skønsmænd uden for retsplejen,
for så vidt den ikke kan foretages af rigsombudsmanden, jf.
§ 54, nr. 13, optagelse af beviser, som ikke sker til brug for
en verserende sag, jf. § 54, nr. 14, og andre sager, som i
medfør af lovgivningen er henlagt til domstolene, jf. §
54, nr. 15. Stk. 1 og 2 bliver herefter stk. 2 og
3. | | | | | | 9. I § 57, stk. 1, som bliver stk. 2,
indsættes efter »behandler«:
»derudover«. | | | | Kapitel 22 | | 10. Kapitel 22 ophæves. | | | | Behandling af
inkassosager | | | | | | § 263.
Reglerne i dette kapitel anvendes på retssager om pengekrav,
hvor sagsøger med henblik på tvangsfuldbyrdelse i
stævningen angiver, at det ikke forventes, at sagsøgte
har indsigelser mod kravet eller vil gøre modkrav
gældende. Hvor ikke andet følger af disse
bestemmelser, anvendes de almindelige regler om behandling af
civile sager, herunder om tvangsfuldbyrdelse. | | | | | | § 264. Sag
anlægges ved indlevering af stævning til en kredsret,
hvor sagsøgte har værneting efter § 203, §
204 eller § 208, stk. 1 og 2. | | | | | | § 265.
Stævningen forkyndes for sagsøgte. Samtidig med
forkyndelsen skal der udleveres en svarskriftblanket og en
vejledning om, hvad sagsøgte inden for en angiven frist skal
foretage sig for at varetage sine interesser i sagen. Stk. 2. Ved
forkyndelsen tilsiges sagsøgte til at møde, i
almindelighed personligt, i fogedretten, jf. § 604, stk. 3, og
det pålægges sagsøgte at indlevere et svarskrift
inden en af retten fastsat frist. Stk. 3. Kan en
fogedforretning afvises efter § 603, indkaldes sagsøgte
ikke til at møde i fogedretten efter stk. 2, 1. pkt.,
ligesom fuldbyrdelse ikke sker efter § 266, stk. 2. | | | | | | § 266.
Indleverer sagsøgte ikke inden fristens udløb
svarskrift til retten, afsiger retten udeblivelsesdom i
overensstemmelse med sagsøgerens påstand, i det omfang
denne findes begrundet ved det, det der er anført i
stævningen. Skønnes sagsøgte ude af stand til
på fyldestgørende måde at formulere sig
skriftligt i sagen, indkaldes sagsøgte til et mundtligt
forberedende møde. § 230 finder tilsvarende
anvendelse. Stk. 2. Afsiger
retten udeblivelsesdom efter stk. 1 eller erkendelsesdom efter det
i stk. 1, 2. pkt., nævnte mundtlige forberedende møde,
sender retten en udskrift af dommen til parterne. Sagsøgers
krav tvangsfuldbyrdes uden særskilt anmodning herom. Dommen
kan fuldbyrdes straks, medmindre andet er bestemt i dommen. Stk. 3. Afsiges
ikke udeblivelses- eller erkendelsesdom, sker den videre behandling
af sagen ved retten efter de almindelige regler om behandling af
civile sager, og sagsøgtes mødepligt efter §
265, stk. 2, bortfalder. | | | | | | § 267. Ved
fastlæggelse af rækkefølgen mellem flere
udlæg efter § 614, stk. 3-6, sidestilles stævning,
som fører til dom efter § 266, med en anmodning om
tvangsfuldbyrdelse. | | | | | | § 292. Den,
der af en administrativ myndighed berøves sin frihed, eller
den, der handler på den pågældendes vegne, kan
kræve spørgsmålet om frihedsberøvelsens
lovlighed eller om opretholdelsen af en tidligere iværksat
frihedsberøvelse indbragt for retten til afgørelse.
Dette gælder dog ikke frihedsberøvelse inden for
kriminalretsplejen eller i henhold til lovgivningen om
udlændinge. Stk. 2. Det
påhviler den myndighed, der beslutter
frihedsberøvelsen, uden ophold og senest ved
frihedsberøvelsens iværksættelse at vejlede om
adgangen til at få sagen indbragt for retten. | | | Stk. 3.
Fremsættes der anmodning om domstolsprøvelse, skal den
myndighed, som har besluttet frihedsberøvelsen eller
nægtet at ophæve den, snarest, og så vidt muligt
senest 7 dage efter at anmodningen er fremsat, forelægge
sagen for kredsretten på det sted, hvor den
pågældende opholder sig. Stk. 4-6.
--- | | 11. I § 292, stk. 3, ændres
»kredsretten på det sted, hvor den
pågældende opholder sig« til: »Retten i
Grønland«. | | | | § 293. Som
sagens parter anses den frihedsberøvede, den, der handler
på dennes vegne, og den myndighed, der har truffet
afgørelse om frihedsberøvelse. | | | Stk. 2.
Kredsdommeren skal beskikke en rettergangsfuldmægtig til at
varetage den frihedsberøvedes interesser, medmindre den
frihedsberøvede ikke ønsker det. Stk. 3. Er
frihedsberøvelsen iværksat, skal den
frihedsberøvede bringes til stede i retten, hvis retten
ønsker det. Fremsætter den frihedsberøvede selv
ønske om at komme til stede, bør den
pågældende i almindelighed bringes til stede, medmindre
retten skønner, at dennes tilstand er til hinder for det,
eller at det vil være forbundet med sådanne
vanskeligheder, at det vil medføre en væsentlig
udsættelse af sagen. I sådanne tilfælde kan det i
dommen bestemmes, at sagen skal behandles på ny, når
det bliver muligt at bringe den frihedsberøvede til
stede. | | 12. I § 293, stk. 2, og § 296, stk. 2 og 3, ændres »Kredsdommeren«
til: »Retten«. | | | | § 295. Sagen
indbringes for retten på det sted, hvor den, der har anmodet
om domstolsprøvelse af afgørelsen (klageren), har
hjemting. Har klageren ikke hjemting her i riget, indbringes sagen
for retten på det sted, hvor barnet har hjemting. Har hverken
klageren eller barnet hjemting her i riget, indbringes sagen for
den ret, som justitsministeren bestemmer. Stk. 2. Sagen
skal indbringes for retten, senest 3 uger efter at Rigsombudsmanden
har modtaget anmodning om domstolsprøvelse. Rigsombudsmanden
sender sagens akter til retten med oplysning om den beslutning, der
forlanges prøvet, samt en kort redegørelse for de
omstændigheder, der påberåbes, og for de beviser,
der kan have betydning for sagens afgørelse. | | | Stk. 3. Er
anmodning om domstolsprøvelse modtaget efter udløbet
af den i adoptionslovens § 11, stk. 1, nævnte frist,
afviser retten sagen, medmindre overskridelsen er undskyldelig
eller særlige grunde i øvrigt taler for at behandle
sagen. Afgørelsen træffes af kredsdommeren ved en
beslutning, der skal begrundes. Der kan ikke gives tilladelse til
at indbringe landsrettens afgørelse for
Højesteret. | | 13. I § 295, stk. 3, 2. pkt., og § 297, 1. pkt., ændres
»kredsdommeren« til: »retten«. | | | | § 296.
Rigsombudsmanden og klageren anses som parter i sagen. Klageren
optræder på egen hånd, selv om denne er umyndig
eller under lavværgemål. Stk. 2.
Kredsdommeren beskikker en rettergangsfuldmægtig for
klageren, medmindre denne ikke ønsker det. Stk. 3.
Kredsdommeren kan beskikke en værge for barnet, der i
så fald indtræder som part i sagen. | | | | | | § 297.
Når særlige omstændigheder taler for det, kan
kredsdommeren bestemme, at klageren og eventuelt også
rettergangsfuldmægtigen ikke må overvære
bevisførelsen eller en del af denne. Klageren skal, inden
sagen afgøres, gøres bekendt med indholdet af
bevisførelsen, medmindre det vil stride mod de hensyn, der
har ført til udelukkelsen. | | | | | | § 747.
Personer, som hidtil har virket som kredsdommere, og som opfylder
betingelserne i § 12, stk. 1, kan af dommeren ved Retten i
Grønland beskikkes som midlertidige kredsdommere indtil den
16. januar 2016. Stk. 2. Den
midlertidige beskikkelse bortfalder, når en fast kredsdommer
udnævnes i stillingen efter § 12 eller en
kredsdommerkandidat beskikkes i stillingen efter § 16, stk. 3.
Dommeren ved Retten i Grønland kan dog tilbagekalde
beskikkelsen fra et tidligere tidspunkt. | | 14. I § 747, stk. 1, ændres
»hidtil« til: »tidligere«, og
»2016« ændres til: »2018«. | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2014. Stk. 2. Lovens
§ 1, nr. 7-13, finder anvendelse på sager, som
indbringes for domstolene efter ikrafttrædelsen, og på
alle sager, som er indbragt for kredsretterne inden
ikrafttrædelsen, men som ved ikrafttrædelsen ikke har
været undergivet realitetsbehandling ved kredsretterne. | | | |
|