Skriftlig fremsættelse (7. maj
2014)
Justitsministeren
(Karen Hækkerup):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om
ændring af straffeloven, lov om fuldbyrdelse af straf m.v.,
retsplejeloven og lov om Offerfonden (Reorganisering af
kriminalforsorgen, herunder begrænsning af
klageadgangen)
(Lovforslag nr. L 190).
I forbindelse
med kriminalforsorgens flerårsaftale 2013-2016 blev
aftaleparterne (regeringen, Enhedslisten, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti) enige om, at der med aftalen skal
iværksættes en omstillingsproces med henblik på
at gennemføre effektiviseringer i kriminalforsorgens
virksomhed. Det blev som et led heri besluttet, at der skal
gennemføres en reorganisering af kriminalforsorgen.
Reorganiseringen har til formål at sikre, at
kriminalforsorgen kan løse sine opgaver effektivt og
på højt fagligt niveau. Det er hensigten, at
reorganiseringen skal træde i kraft til oktober 2014.
Formålet
med lovforslaget er navnlig at foretage de lovændringer, der
er nødvendige for at gennemføre reorganiseringen af
kriminalforsorgen.
Hovedelementet
i reorganiseringen er etableringen af et antal nye
kriminalforsorgsområder. Som følge heraf indeholder
lovforslaget forslag om at ændre straffuldbyrdelsesloven
således, at der skal være et antal
kriminalforsorgsområder under Direktoratet for
Kriminalforsorgen. Det enkelte område, der skal omfatte de
lokale kriminalforsorgsinstitutioner i området
(fængsler, arresthuse og kriminalforsorgen i frihed mv.),
skal have ansvaret for varetagelsen af kriminalforsorgens opgaver i
de lokale institutioner. Det foreslås med lovforslaget, at
justitsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om
kriminalforsorgsområdernes geografiske afgrænsning
mv.
Reorganiseringen af kriminalforsorgen indebærer, at
kompetencen til at træffe afgørelse på en
række områder overføres fra Direktoratet for
Kriminalforsorgen til de nye kriminalforsorgsområder. De
nødvendige ændringer i den forbindelse vil i meget
vidt omfang kunne gennemføres administrativt. Der vil dog
være behov for enkelte ændringer af straffeloven og
straffuldbyrdelsesloven, og lovforslaget indeholder på den
baggrund forslag herom.
I tilknytning
hertil indeholder lovforslaget forslag om, at
straffuldbyrdelsesloven og retsplejeloven ændres
således, at de bestemmelser i straffuldbyrdelsesloven og
retsplejeloven, der i dag henlægger en opgave til den lokale
institution, fremover henlægger opgaven til
kriminalforsorgsområdet.
Reorganiseringen indebærer endvidere en ophævelse af
det direkte ministerreferat, som i dag gælder for
direktøren for kriminalforsorgen, og som indebærer, at
direktoratet i visse nærmere bestemte tilfælde
refererer direkte til justitsministeren og træffer
afgørelse på dennes vegne. I stedet foreslås en
sædvanlig direktoratsmodel, hvor der etableres et
sædvanligt administrativt over-/underordnelsesforhold mellem
Justitsministeriet og direktoratet, dog således at der som
udgangspunkt (ligesom i dag) ikke vil være adgang til at
klage over direktoratets afgørelser til Justitsministeriet.
På den baggrund indeholder lovforslaget forslag om at
ændre de bestemmelser i straffuldbyrdelsesloven, der
afspejler direktoratets nuværende særlige
organisatoriske indplacering.
Lovforslaget
indeholder desuden forslag om at ændre
straffuldbyrdelseslovens regler om adgang til administrativ rekurs
(klage). Adgangen til at klage over de afgørelser, som
træffes lokalt (omfatter i dag enhver afgørelse),
foreslås fremover at skulle omfatte afgørelser af mere
indgribende karakter, mens øvrige afgørelser ikke
længere vil kunne påklages. Det foreslås
endvidere, at der - svarende til hvad der gælder i dag - ikke
vil være adgang til at påklage direktoratets
afgørelser til Justitsministeriet. Lovforslaget er udformet
således, at adgangen til at klage over såvel
direktoratets afgørelser som
kriminalforsorgsområdernes afgørelser generelt
afskæres, men at justitsministeren bemyndiges til at
fastsætte regler om, at afgørelser, der er truffet af
kriminalforsorgsområderne, kan påklages til
direktoratet. Det nærmere omfang af klageadgangen vil
herefter blive fastsat administrativt med undtagelse af
klageadgangen i ansættelses- og personalesager, hvor der
foreslås en ordning, der svarer til retsplejelovens §
109, stk. 2 og 3, vedrørende adgangen til at påklage
Rigspolitiets afgørelser i disciplinærsager og i andre
sager, hvor der er truffet afgørelse om afsked.
Tilsvarende
foreslås der i straffeloven og i retsplejeloven fastsat
regler om administrativ rekurs for så vidt angår de
afgørelser, som direktoratet og
kriminalforsorgsområderne træffer i henhold til disse
love.
Som led i
ændringen af klageadgangen på
straffuldbyrdelsesområdet foreslås det, at der
etableres en adgang for justitsministeren til i særlige
tilfælde at overtage direktoratets eller
kriminalforsorgsområdernes kompetence (såkaldt
call-in). Det foreslås endvidere, at direktoratet får
en tilsvarende adgang til call-in i forhold til
kriminalforsorgsområderne.
Idet jeg i
øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende
bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det
Høje Tings velvillige behandling.