Fremsat den 30. april 2014 af ministeren
for sundhed og forebyggelse (Nick Hækkerup)
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven og lov om
assisteret reproduktion i forbindelse med behandling, diagnostik og
forskning m.v.
(Kriterier for kastration og justeringer som
følge af indførelse af juridisk kønsskifte
m.v.)
§ 1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
913 af 13. juli 2010, som ændret bl.a. ved lov nr. 653 af 12.
juni 2013 og senest ved lov nr. 171 af 26. februar 2014, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 61, stk. 1,
ændres »kvinder ved graviditet« til:
»gravide«.
2. § 85, stk. 1, affattes
således:
»Personer mellem 50 og 69 år, der har
kvindeligt brystvæv, har ret til brystundersøgelse
hvert andet år i bopælsregionen, jf. § 277,
stk. 9.«
3. I
§ 92 ændres
»kvinde« til: »gravid«, og
»kvinden« ændres til: »den
gravide«.
4. I
§ 93 ændres
»kvinde« til: »gravid«, og to steder
ændres »hendes« til: »dennes«.
5. I
§ 94, stk. 1,
ændres »kvinde« til: »gravid«.
6. I
§ 94, stk. 1, nr. 1,
ændres »kvindens« til: »den
gravides«, og »hendes« ændres til:
»dennes«.
7. I
§ 94, stk. 1, nr. 4 og
5 og to steder i nr. 6, ændres »kvinden«
til: »den gravide«.
8. I
§ 94, stk. 1, nr. 6,
ændres »kvindens« til: »den
gravides«.
9. I
§ 95, stk. 1,
ændres »kvinde« til: »person«,
»kvinden« ændres til: »den gravide«,
og to steder ændres »kvindens« til: »den
gravides«.
10. I
§ 95, stk. 2 og 3, ændres »kvinde« til:
»gravid«.
11. I
§ 96 ændres
»kvinde« til: »gravid«, og to steder
ændres »hendes« til: »dennes«.
12. I
§ 98, stk. 1 og 2, 1. og 3. pkt.,
ændres »kvinden« til: »den
gravide«.
13. I
§ 99, stk. 1, stk. 2, 2.
pkt., og stk. 3., 2. pkt.,
ændres »kvinden« til: »den gravide«,
og i stk. 1 ændres »hun« til:
»denne«.
14. I
§ 100, stk. 2, 1. og
2. pkt., ændres
»kvinden« til: »den gravide«, og
»hun« ændres til: »denne«.
15. I
§ 100, stk. 3, 5 og
6, ændres »kvinden«
til: »den gravide«.
16. § 106 affattes således:
Ȥ 106. En person med
livmoder kan steriliseres, hvis det er nødvendigt at
forebygge svangerskab for at afværge fare for personens liv
eller for alvorlig og varig forringelse af dennes legemlige eller
sjælelige helbred og denne fare udelukkende eller ganske
overvejende er lægefagligt begrundet.
Stk. 2. Hvis
betingelserne i stk. 1 er opfyldt, kan personens
ægtefælle eller samlever i stedet få tilladelse
til sterilisation, jf. dog § 107, stk. 3.«
17. § 115, stk. 1, affattes
således:
»En person kan efter ansøgning
få tilladelse til kastration som led i kønsskifte,
hvis ansøgeren har fået stillet diagnosen
transseksualitet, har et vedholdende ønske om kastration og
kan overskue konsekvenserne heraf.«
18. I
§ 115, stk. 3,
ændres »21 år« til: »18
år«, og », medmindre ganske særlige grunde
taler derfor« udgår.
19. I
§ 116 ændres
»ministeren for sundhed og forebyggelse« til:
»Sundhedsstyrelsen«.
§ 2
I lov om assisteret reproduktion i forbindelse
med behandling, diagnostik og forskning m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 923 af 4. september 2006, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1546 af 21. december 2010,
§ 47 i lov nr. 593 af 14. juni 2011, § 1 i lov
nr. 602 af 18. juni 2012 og § 1 i lov nr. 1313 af 27.
november 2013, foretages følgende ændringer:
1. Overskriften til kapitel 1 affattes
således:
»Kapitel 1
Anvendelsesområde
m.v.«
2. I
§ 1 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3. I
denne lov forstås ved:
1) Kvinde: En
person med livmoder.
2) Mand: En person
med mindst en testikel.«
§ 3
I lov nr. 653 af 12. juni 2013 om ændring
af sundhedsloven og vævsloven (Aktindsigt, levende donors
samtykke til donation, sterilisation samt
definitionspræciseringer i vævsloven) foretages
følgende ændring:
1. § 1, nr. 8, ophæves.
§ 4
Loven træder i kraft den 1. september
2014.
§ 5
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 1, nr. 1, og § 2 kan ved kongelig anordning
helt eller delvis sættes i kraft for Færøerne
med de ændringer, som de færøske forhold
tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | Almindelige
bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1. | Konsekvensrettelser som følge af
indførelse af juridisk kønsskifte | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Overvejelser og forslag | | 2.2. | Kastration som led i
kønsskifte | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Overvejelser og forslag | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og
organisationer | 9. | Sammenfattende skema | | | | |
|
1.
Indledning
Lovforslaget rummer to overordnede
elementer:
1)
Konsekvensændringer i sundhedsloven og lov om assisteret
reproduktion som følge af økonomi- og
indenrigsministerens lovforslag om ændring af lov om Det
Centrale Personregister (tildeling af nyt personnummer til
personer, der oplever sig som tilhørende det andet
køn).
2) Ændrede
kriterier for tilladelse til varig kastration med henblik på
kønsskifte.
Konsekvensændringerne følger op
på lovforslaget om ændring af lov om Det Centrale
Personregister, hvori det foreslås, at personer, som oplever
et misforhold mellem det biologiske køn og det køn,
som de pågældende oplever at tilhøre og
identificerer sig med, kan opnå juridisk kønsskifte.
Juridisk kønsskifte kan efter økonomi- og
indenrigsministerens lovforslag om ændring af lov om Det
Centrale Personregister opnås ved skriftlig ansøgning
om nyt personnummer, hvoraf det fremgår, at
ansøgningen er begrundet i en oplevelse af at tilhøre
det andet køn. Hermed bliver det muligt for
transkønnede at opnå juridisk kønsskifte
først og fremmest i form af nyt personnummer uden krav om
kastration eller andre kirurgiske indgreb eller anden form for
behandling, f.eks. hormonbehandling.
Idet kirurgiske indgreb, hvorved
kønskirtlerne fjernes, således ikke vil være et
kriterium for juridisk kønsskifte, vurderes det
nødvendigt at foretage en række justeringer af
sundhedsloven og lov om assisteret reproduktion i forbindelse med
behandling, diagnostik og forskning m.v. Herved sikres det bl.a.,
at en person med livmoder fortsat kan få tilbudt relevante,
lovfæstede ydelser vedrørende svangreomsorg,
abort, fosterreduktion og behandling med assisteret
reproduktion.
I forbindelse med etablering af mulighed for
juridisk kønsskifte uden behandling i sundhedsvæsenet
har regeringen fundet anledning til at overveje det nuværende
kriterium i sundhedslovens § 115, hvorefter
ansøgerens kønsdrift skal medføre betydelige
sjælelige lidelser eller social forringelse for, at der kan
gives tilladelse til kastration med henblik på
kønsskifte. Idet disse kriterier har vist sig vanskelige at
anvende for de læger, der skal vurdere, om kriterierne for
tilladelse til kastration er til stede, og begrebet
»betydelige sjælelige lidelser« er fra en tid,
hvor både termer og den lægefaglige vurdering af
transseksuelle var væsentlig anderledes end i dag,
foreslås der med lovforslaget ændrede kriterier for
kastration som led i kønsskifte. Med henblik på at
anvende et mere retvisende kriterium foreslås det
således, at en person kan få tilladelse til kastration
som led i kønsskifte, hvis ansøgeren har fået
stillet diagnosen transseksualitet, har et vedholdende ønske
om kastration og kan overskue konsekvenserne heraf.
2.
Lovforslagets hovedpunkter
2.1.
Konsekvenser som følge af indførelse af juridisk
kønsskifte
2.1.1.
Gældende ret
Sundhedslovens regler tager udgangspunkt i
personernes biologiske køn, og derfor anvendes betegnelsen
»kvinde« i en række bestemmelser, jf.
§§ 61, 85, 92-96, 98-100 og 106. Betegnelsen
»mand« anvendes ikke i sundhedslovens bestemmelser i
dag.
Tilsvarende tager lovgivningen om assisteret
reproduktion, jf. lovbekendtgørelse nr. 923 af 4. september
2006 med senere ændringer, udgangspunkt i personers
biologiske køn. Således er en lang række af
lovens bestemmelser knyttet til kvinden, idet behandlingen knytter
sig til de kvindelige reproduktive muligheder. Hertil kommer, at
der to steder i loven anvendes betegnelsen mand, jf. § 1,
stk. 1, og § 23, stk. 3.
2.1.2.
Overvejelser og forslag
Forslaget om tildeling af nyt personnummer til
personer, der oplever sig som tilhørende det andet
køn, i lovforslag om ændring af lov om Det Centrale
Personregister giver anledning til en række
ordensmæssige rettelser i sundhedsloven. Således
foreslås det, at de bestemmelser, der vedrører
svangreomsorg, svangerskabsafbrydelse og fosterreduktion,
ændres til at omhandle personens tilstand, nemlig graviditet.
På den baggrund foreslås det at anvende
benævnelsen »gravid« i stedet for
»kvinde«. Tilsvarende justeringer vil blive foretaget i
de relevante bekendtgørelser og vejledninger på
områderne.
Ift. ordlyden »kvinde« i
sundhedslovens § 85 om ret til brystundersøgelse
foreslås bestemmelsen ændret for at sikre adgang til
tilbuddet om brystundersøgelse til kvinder og personer, der
efter juridisk kønsskifte fra kvinde til mand har bevaret
kvindeligt brystvæv, samt til personer som efter juridisk
kønsskifte fra mand til kvinde i forbindelse med
hormonbehandling har fået induceret vækst af kvindeligt
brystvæv.
Det bemærkes i den sammenhæng, at
de kønsspecifikke screenings- og vaccinetilbud i dag er
baseret på registreringen af køn i Det Centrale
Personregister (CPR). I arbejdsgruppen om juridisk
kønsskifte er det overvejet, om man teknisk bør
ændre i CPR-registreringen, således at personer med
juridisk kønsskifte kan fremfindes til f.eks. indkaldelse
til brystundersøgelse. Arbejdsgruppen har vurderet, at
anerkendelse af juridisk kønsskifte bør
indebære, at personer med juridisk kønsskifte
udelukkende fremstår som det køn, de har skiftet til,
og herefter ikke længere vil modtage de kønsspecifikke
screenings- og vaccinetilbud (tilbud om brystundersøgelse af
kvinder mellem 50 og 69 år, screening for
livmoderhalskræft, tilbud vedrørende HPV-vaccine), der
relaterer sig til deres biologiske køn. Personer, som har
gennemført et juridisk kønsskifte, vil derfor blive
gjort opmærksom på, at de ikke længere automatisk
vil blive indkaldt til screening eller vaccinationer, men
naturligvis bevarer retten til disse tilbud, som de herefter selv
er ansvarlige for at udnytte.
Lovgivningen på sundhedsområdet om
tilbuddene vedrørende reproduktion og fertilitet relaterer
sig primært til den kvindelige biologi, og det bør
derfor præciseres, at også personer, der har foretaget
et juridisk kønsskifte, fortsat er omfattet af
bestemmelserne. Det vil således være muligt at modtage
behandling med assisteret reproduktion i offentligt og privat regi
under iagttagelse af de ved lov og bekendtgørelse fastsatte
kriterier, jf. bl.a. lovbekendtgørelse nr. 923 af 4.
september 2006 med senere ændringer. Eksempelvis vil det
være muligt at yde behandling med doneret sæd til en
person, der juridisk har skiftet køn til mand og samtidig
har bevaret livmoderen.
2.2.
Kastration som led i kønsskifte
2.2.1
Gældende ret
Efter sundhedslovens § 115, stk. 1,
kan en person få tilladelse til kastration, herunder med
henblik på kønsskifte, hvis ansøgerens
kønsdrift medfører betydelige sjælelige
lidelser eller social forringelse. Derudover forudsættes det
blandt andet i praksis, at ansøgerens ønske om
kønsskifte er vedholdende, og at ansøgeren kan
overskue konsekvenserne af et kønsskifte.
Betingelserne i § 115, stk. 1,
om, at ansøgerens kønsdrift medfører
betydelige sjælelige lidelser eller social forringelse blev
indsat i lovgivningen ved lov nr. 176 af 11. maj 1935, hvor der
før alene var adgang til kastration, hvis en persons
kønsdrifts abnorme styrke eller retning udsatte denne for at
begå forbrydelser. Af bemærkningerne til bestemmelsen
fremgår det, at udvidelsen skyldtes Justitsministeriets
erfaringer, idet der havde foreligget i hvert fald et par
tilfælde, hvor det af humane og samfundsmæssige grunde
ville have været ønskeligt, om loven af 1929 havde
hjemlet kastration. Der ses ikke at være angivet
nærmere om, hvad betydelig sjælelige lidelser eller
social forringelse omfatter. I betænkning nr. 353 om
sterilisation og kastration fra 1964 blev det af udvalget
konstateret, at de ved loven fra 1935 fastsatte indikationer havde
vist sig tilstrækkelige til at dække det i praksis
hidtil forekommende behov, og at de fastsatte indikationer
afgrænsede området for den legale kastration på
en rimelig måde.
Det følger af sundhedslovens
§ 115, stk. 3, at kastration af personer under 21
år ikke må tillades, medmindre ganske særlige
grunde taler for det.
Ved kastration forstås indgreb, hvorved
kønskirtlerne fjernes, eller behandling, hvorved de varigt
sættes ud af funktion, jf. sundhedslovens § 104.
Sundhedslovens bestemmelser om kastration vedrører
således ikke behandlinger, som øver indflydelse
på kønsfunktioner, hvor der ikke opnås en varig
ophævelse af funktionerne. For god ordens skyld
bemærkes det, at medicinsk kastration er reversibel, og
således ikke omfattes af sundhedslovens § 115.
Efter sundhedslovens § 116,
stk. 3, jf. § 113, skal den, som skal have foretaget
indgrebet, vejledes af en læge om indgrebets beskaffenhed og
direkte følger og om den risiko, der må antages at
være forbundet med indgrebet.
I medfør af § 116,
stk. 1, gives tilladelse til kastration af ministeren for
sundhed og forebyggelse. Denne kompetence er i henhold til
§ 5 i bekendtgørelse nr. 14 af 10. januar 2006 om
sterilisation og kastration, herunder med henblik på
kønsskifte, videregivet til Sundhedsstyrelsen.
Der gælder desuden særlige
retssikkerhedsmæssige regler, herunder om
værgebeskikkelse ved anmodning om kastration af en person,
der er omfattet af lovens § 110, eller § 111,
og som opholder sig på en institution, et psykiatrisk sygehus
eller en psykiatrisk sygehusafdeling eller er under tilsyn heraf,
jf. sundhedslovens § 116, stk. 2, 1. pkt.
I praksis indledes et forløb mod
kastration med henblik på kønsskifte med et
observationsforløb på baggrund af en henvisning fra en
læge, ofte den transseksuelles egen læge.
Observationsforløbet finder i dag udelukkende sted på
Sexologisk Klinik på Rigshospitalet i henhold til
Sundhedsstyrelsens specialeplan, jf. sundhedslovens kapitel 64. Et
typisk observationsforløb strækker sig for tiden
sædvanligvis over omkring 2 år.
Selve ansøgningen om tilladelse til
kastration rettes af den kastrationssøgende til
Sundhedsstyrelsen før, under eller efter
observationsforløbet på Sexologisk Klinik.
Ansøgningen indeholder oplysninger om, at kønsskiftet
er fra mand til kvinde eller kvinde til mand, at ansøgeren
ønsker ændring af personnummer i CPR, samt eventuelt
navn, hvis dette ikke allerede er skiftet. Hertil kommer, at
ansøger meddeler tilladelse til, at Sundhedsstyrelsen
indhenter udtalelser fra Sexologisk Klinik og
Retslægerådet.
Sundhedsstyrelsen indhenter herefter en
erklæring vedrørende ansøgeren fra Sexologisk
Klinik med henblik på en vurdering af, om ansøgeren
opfylder kriterierne for at opnå tilladelse til kastration
som led i kønsskifte. Udtaler Sexologisk Klinik i
erklæringen sig ikke herimod, bliver erklæringen
forelagt for Retslægerådet til udtalelse. Hvis
Sexologisk Kliniks erklæring giver Sundhedsstyrelsen
anledning til tvivl med hensyn til, om ansøgeren opfylder
kriterierne for at få tilladelse til kastration med henblik
på kønsskifte, forelægger Sundhedsstyrelsen
også erklæringen for Retslægerådet.
Udtaler Retslægerådet sig heller
ikke imod, at ansøgeren får tilladelse til kastration
som led i kønsskifte, meddeler Sundhedsstyrelsen
sædvanligvis efter konkret vurdering ansøgeren
tilladelse hertil.
Udtaler Sexologisk Klinik sig i sin
erklæring imod kastration med henblik på
kønsskifte, og er Sundhedsstyrelsen på det
foreliggende enig i denne vurdering, partshører
Sundhedsstyrelsen ansøgeren om udkast til afslag på
ansøgningen, og herefter tager styrelsen endelig stilling
til ansøgningen. Dette gælder også i
situationer, hvor der foreligger oplysninger fra Sexologisk Klinik
om, at kastration efter konkret lægelig vurdering er
kontraindiceret i forhold til den pågældende
ansøger.
Meddeler Sundhedsstyrelsen ansøgeren
tilladelse til kastration, orienterer styrelsen samtidigt
Sexologisk Klinik, der henviser ansøger til at få
foretaget behandlingen på Rigshospitalet. Behandlingen
udføres for biologiske kvinders vedkommende på
Gynækologisk afdeling, og for biologiske mænds
vedkommende på Plastikkirurgisk afdeling.
| | Kirurgisk aktivitet
vedr. kønsskifte | | Fra kvinde til mand
på Gynækologisk Klinik, Rigshospitalet | | 2007: 2 patienter (31 og 35 år) | 2008: 2 patienter (29 og 45 år) | 2009: 1 patient (25 år) | 2010: 2 patienter (29 og 37 år) | 2011: 6 patienter (23, 23, 34, 40, 41 og 52
år) | 2012: 5 patienter (26, 31, 35, 36 og 38
år) | 2013: 7 patienter (22, 22, 24, 27, 30, 35
og 39 år) | | Fra mand til kvinde
på Klinik for Plastikkirurgi, Brystkirurgi og
Brandsårsbehandling, Rigshospitalet | | 2007: 1 patient | 2008: | 2009: | 2010: 1 patient (32 år) | 2011: | 2012: 1 patient (51 år) | 2013: 1 patient | Kilde:
Rigshospitalet. Forbehold for
registreringsfejl. | |
|
Efterfølgende er der mulighed for at
tildanne ydre genitalier (kønsorganer). Behandling heraf
foretages både i Danmark og i udlandet, jf. sundhedslovens
§ 89, stk. 2, om højt specialiseret
behandling i udlandet.
Udgifterne i anledning af kastration godkendt
af Sundhedsstyrelsen afholdes af staten, jf. sundhedslovens
§ 246.
Det bemærkes for god ordens skyld, at
ovenstående regler for kastration med henblik på
kønsskifte ikke angår selve de juridiske
retsvirkninger af et kønsskifte. Selve anerkendelsen af
kønsskifte og ændringer i CPR sker på baggrund
af reglerne i lov om Det Centrale Personregister.
2.2.2.
Overvejelser og forslag
Baggrunden for det lovfæstede krav om
tilladelse til kastration i sundhedslovens § 115 er, at
der er tale om et omfattende og irreversibelt indgreb. Det
vurderes, at der fortsat er anledning til at værne om disse
hensyn uafhængigt af, at der nu indføres mulighed for
juridisk kønsskifte uden varig kastration. Imidlertid har
det nuværende kriterium i sundhedslovens § 115,
stk. 1, hvorefter ansøgerens kønsdrift skal
medføre betydelige sjælelige lidelser eller social
forringelse for, at der kan gives tilladelse til kastration med
henblik på kønsskifte, vist sig at være
vanskeligt at fortolke for de læger, der skal vurdere, om
kriterierne for tilladelse til kastration er opfyldt. Begrebet
»betydelige sjælelige lidelser« er fra en tid,
hvor både termer og den lægefaglige vurdering af
transseksuelle var væsentlig anderledes end i dag.
Med henblik på at etablere et mere
retvisende kriterium foreslås det, at der i § 115,
stk. 1, etableres et nyt selvstændigt kriterium for
kastration i forbindelse med kønsskifte, således at en
person kan få tilladelse til kastration som led i
kønsskifte, hvis ansøgeren har fået stillet
diagnosen transseksualitet, har et vedholdende ønske om
kastration og kan overskue konsekvenserne heraf.
Dette vil medføre, at Sundhedsstyrelsen
ved behandling af en ansøgning påser, at
ansøgeren har diagnosen transseksualitet, hvilket
indebærer ubehag eller utilstrækkelighed ved egne
kønskarakteristika. Samtidig vil Sundhedsstyrelsen
påse, at ansøgerens ønske har været
vedholdende gennem længere tid, at det vurderes at ville
være vedvarende, og at ansøgeren kan overskue
konsekvenserne. Endvidere vil det blive påset, at der ikke
foreligger øvrige oplysninger, der taler imod indgrebet.
I praksis har sundhedslovens § 115,
stk. 1, alene været anvendt til brug for
ansøgere, der ønsker et kirurgisk kønsskifte.
På den baggrund vurderes det retvisende at lade de tidligere
kriterier vedr. betydelige sjælelige lidelser og social
forringelse udgå. Adgangen til kastration efter
§ 115, stk. 2, hvorefter en person kan få
tilladelse til kastration, hvis ansøgerens kønsdrift
udsætter denne for at begå forbrydelser,
videreføres uændret.
Det bemærkes i øvrigt, at de
foreslåede ændringer af § 115, stk. 1,
ikke tilsigter en udvidelse af omfanget af tilladelser til
kastration. Det kan dog ikke afvises, at den sundhedsfaglige
udvikling på området, eksempelvis i forhold til
diagnostik, på længere sigt kan medføre
ændringer.
Med den foreslåede ændring af
§ 115, stk. 3, nedsættes aldersgrænsen
fra 21 år til 18 år, da det vurderes, at reguleringen
også på dette område bør afspejle den i
øvrigt gældende myndighedsalder på 18 år.
Hertil kommer, at Sundhedsstyrelsen ikke finder, at der er fagligt
belæg for at opretholde en aldersgrænse på 21
år for at opnå tilladelse til kastration som led i
kønsskifte. I forlængelse af den foreslåede
nedsættelse af aldersgrænsen til 18 år
foreslås det samtidig, at mulighed for at meddele
dispensation til aldersgrænsen, hvor ganske særlige
grunde taler derfor, ophæves. Denne aldersgrænse er
desuden parallel med den foreslåede aldersgrænse for
juridiske kønsskifte, jf. økonomi- og
indenrigsministerens lovforslag om ændring af lov om Det
Centrale Personregister (tildeling af nyt personnummer til
personer, der oplever sig som tilhørende det andet
køn).
Endelig foreslås det i § 116,
at Sundhedsstyrelsen i loven eksplicit tillægges kompetencen
til at give tilladelse til kastration.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Forslaget forventes ikke at få
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Som nævnt under afsnit 2.2.2. er de
kønsspecifikke screenings- og vaccinetilbud i dag bundet op
på CPR. Med henblik på at anerkende det juridiske
kønsskifte vil en person udelukkende fremstå som det
køn, de har skiftet til i registret. Personen vil
således ikke længere modtage de kønsspecifikke
screenings- og vaccinetilbud automatisk. Lovforslaget
indebærer således mindre administrative konsekvenser
for personer, der har foretaget et juridisk kønsskifte, idet
disse ikke længere automatisk vil blive indkaldt til
screening eller vaccinationer, men naturligvis bevarer retten til
disse tilbud, som de herefter selv er ansvarlige for at
udnytte.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8.
Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har været sendt
i høring i perioden 3. marts til 28. marts 2014 hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
3F, Alzheimerforeningen, Amnesty International
DK, Bedre Psykiatri, Bedre Psykiatri - landsforeningen for
pårørende, Brancheforeningen for Private Hospitaler og
Klinikker, Børnerådet, Børnesagens
Fællesråd, Børns Vilkår, Danmarks
Apotekerforening, Dansk Erhverv, Dansk Handicapforbund, Dansk
Industri, Dansk IT - Råd for IT- og persondatasikkerhed,
Dansk Kiropraktor Forening, Dansk Ortopædisk Selskab, Dansk
Psykiatrisk Selskab, Dansk Psykolog Forening, Dansk Selskab for
Almen Medicin, Dansk Selskab for Distriktpsykiatri, Dansk Selskab
for Folkesundhed, Dansk Selskab for Klinisk Farmakologi, Dansk
Selskab for Patientsikkerhed, Dansk Socialrådgiverforening,
Dansk Sygeplejeråd, Dansk Tandlægeforening, Dansk
Tandplejerforening, Danske Bandagister, Danske Bioanalytikere,
Danske Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisationer, Danske
Patienter, Danske Regioner, Danske Ældreråd,
Datatilsynet, De Offentlige Tandlæger, Den Nationale
Videnskabsetiske Komité, Den uvildige konsulentordning
på handicapområdet, Dental Branche Forening, Det
Centrale Handicapråd, Det Etiske Råd, Det Nordiske
Cochrane Center, Diabetesforeningen, Ergoterapeutforeningen,
Farmakonomforeningen, FOA, Forbrugerrådet, Foreningen af
Kliniske Diætister, Foreningen af socialchefer i Danmark,
Foreningen af Speciallæger, Foreningen af Transkønnede
i Danmark (FATID), Forsikring & Pension, Færøernes
Landsstyre, Gigtforeningen, Grønlands Selvstyre,
Hjernesagen, Hjerteforeningen, Hospice Forum Danmark,
Høreforeningen, Institut for Menneskerettigheder,
Jordemoderforeningen, KL, Kost- og Ernæringsforbundet,
Kræftens Bekæmpelse, Københavns Universitet,
Landsf. af nuværende og tidligere psykiatribrugere (LAP),
Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere, Landsforeningen af
Statsaut. Fodterapeuter, LGBT Danmark, Landsforeningen for
Evnesvage (LEV), Landsforeningen SIND, Lægeforeningen,
Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber,
Patientforeningen i Danmark, Patientforeningernes Samvirke,
Patientforsikringen, Praktiserende Lægers Organisation,
Praktiserende Tandlægers Organisation, Psykolognævnet,
Radiograf Rådet, Region Hovedstaden, Region Midtjylland,
Region Nordjylland, Region Sjælland, Region Syddanmark,
Regionernes Lønnings- og Takstnævn, Rigsombudsmanden
på Færøerne, Rigsombudsmanden på
Grønland, Rigsrevisionen, RUC, Rådet for Digital
Sikkerhed, Rådet for Socialt Udsatte, Sabaah,
Scleroseforeningen, Sex & Samfund, Sjældne Diagnoser,
Socialpædagogernes Landsforbund, Socialstyrelsen,
Statsforvaltningen, Syddansk Universitet, Udviklingshæmmedes
Landsforbund, Videnscenter for Handicap og Socialpsykiatri, Yngre
Læger, ÆldreForum, Ældremobiliseringen,
Ældresagen, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/ Mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Som nævnt under afsnit 2.2.2. er de
kønsspecifikke screenings- og vaccinetilbud i dag bundet op
på CPR. Med henblik på at anerkende det juridiske
kønsskifte vil en person udelukkende fremstå som det
køn, de har skiftet til i registret. Personen vil
således ikke længere modtage de kønsspecifikke
screenings- og vaccinetilbud automatisk. Lovforslaget
indebærer således mindre administrative konsekvenser
for personer, der har foretaget et juridisk kønsskifte, idet
disse ikke længere automatisk vil blive indkaldt til
screening eller vaccinationer, men naturligvis bevarer retten til
disse tilbud, som de herefter selv er ansvarlige for at
udnytte. | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
§ 1
Til nr.
1
Den foreslåede ændring af § 61, stk. 1, indebærer,
at bestemmelsens personkreds benævnes som gravide frem for
kvinder. Ændringen foreslås som følge af de
foreslåede ændringer af lov om Det Centrale
Personregister, hvor det foreslås, at personer, der oplever
sig tilhørende et andet køn, kan tildeles nyt
personnummer.
Til nr.
2
Det er i dag fast praksis, at
regionsrådet inviterer kvinder til en gratis
røntgenundersøgelse af brystet (mammogra?).
Formålet med undersøgelsen er at ?nde kvinder, der har
tidlige stadier af brystkræft, for at kunne tilbyde tidlig
behandling.
Den foreslåede nyaffattelse af § 85, stk. 1, indebærer,
at personer mellem 50 og 69 år, der har kvindeligt
brystvæv, har ret til brystundersøgelse hvert andet
år i bopælsregionen, jf. § 277, stk. 9.
Nyaffattelsen understreger, at den i bestemmelsen fastsatte
personkreds har ret til undersøgelsen, uanset om invitation
herom udsendes fra regionsrådet. Med nyaffattelsen af
bestemmelsen tilsigtes der ikke at ændre på den
hidtidige praksis om udsendelse af invitation til personer mellem
50 og 69 år, der er registreret som kvinder i CPR.
Ændringen foreslås som
følge af de foreslåede ændringer af lov om Det
Centrale Personregister, hvor det foreslås, at personer, der
oplever sig tilhørende et andet køn, kan tildeles nyt
personnummer.
De personer, der efter et juridisk
kønsskifte til mand har bevaret kvindeligt brystvæv,
har således ret til undersøgelsen, men skal selv rette
henvendelse til regionsrådet med henblik på at modtage
tilbuddet om brystundersøgelse. Tilsvarende ret gælder
for de personer, som efter juridisk kønsskifte fra mand til
kvinde i forbindelse med hormonbehandling har fået induceret
vækst af kvindeligt brystvæv.
Til nr. 3 -
15
De foreslåede ændringer af §§ 92, 93, 94, stk. 1, 95,
stk. 1-3, 96, 98, stk. 1 og 2, 99, 100, stk. 2, 3, 5
og 6, er konsekvensændringer som følge af de
foreslåede ændringer af lov om Det Centrale
Personregister, hvor det foreslås, at personer, der oplever
sig tilhørende et andet køn, kan tildeles nyt
personnummer. De foreslåede ændringer indebærer,
at personkredsen i bestemmelserne benævnes som gravide frem
for kvinder.
Til nr.
16
I lov nr. 653 af 12. juni 2013 om
ændring af sundhedsloven og vævsloven (Aktindsigt,
levende donors samtykke til donation, sterilisation samt
definitionspræciseringer i vævsloven) blev en
række bestemmelser vedr. sterilisation ændret, bl.a.
sundhedslovens § 106. Idet lov nr. 653 af 12. juni 2013
er vedtaget og stadfæstet, men først træder i
kraft den 1. september 2014, dvs. samme dato som
ikrafttrædelsesdatoen for dette lovforslag, er det af
lovtekniske årsager nødvendigt at nyaffatte
§ 106.
I lov nr. 653 af 12. juni 2013 er
§ 106 ændret som konsekvens af ændringer i
§ 105 om aldersgrænsen for sterilisation og
indførelse af refleksionsperiode for 18-25 årige
personer. Nærværende nyaffattelse har samme
formål, foruden at bestemmelsens personkreds ændres fra
kvinder til personer med livmoder. Bestemmelsen foreslås
således at finde anvendelse for alle personer med livmoder og
muliggør sterilisation, hvis det er nødvendigt at
forebygge svangerskab for at afværge fare for personens liv
eller for alvorlig og varig forringelse af dennes legemlige eller
sjælelige helbred og denne fare er udelukkende eller ganske
overvejende lægefagligt begrundet.
Til nr.
17
Den foreslåede nyaffattelse af § 115, stk. 1, indebærer
etablering af et selvstændigt kriterium for varig kastration,
hvorefter en person kan få tilladelse til kastration som led
i kønsskifte, hvis ansøgeren har fået stillet
diagnosen transseksualitet, har et vedholdende ønske om
kastration og kan overskue konsekvenserne heraf.
I praksis vil dette medføre, at
Sundhedsstyrelsen påser, at ansøgeren har diagnosen
transseksualitet, hvilket indebærer ubehag eller
utilstrækkelighed ved egne kønskarakteristika.
Diagnosen stilles efter en grundig udredning på højt
specialiseret niveau.
Samtidig vil Sundhedsstyrelsen påse, at
ansøgerens ønske har været vedholdende gennem
længere tid, og at det vurderes at ville være
vedvarende, samt at ansøgeren kan overskue konsekvensen af
det.
Det vil bero på en konkret vurdering, om
en person har et vedholdende ønske om kastration. En
sådan vurdering beror ikke alene på selve den
tidsmæssige længde af ønsket, men også
på hvorvidt ønsket om kastration har været
konsistent. Ift. vurderingen af, om en person har et vedholdende
ønske om kastration skal det bemærkes, at processen
vedrørende diagnosticering af personen indebærer et
længerevarende forløb, sædvanligvis på
mindst på 2 år, og som udgangspunkt kan
færdiggørelse af dette forløb også
afspejle personens vedholdende ønske om kastration med
henblik på kønsskifte.
Hertil kommer at Sundhedsstyrelsen i praksis
påser, at der ikke foreligger øvrige oplysninger, der
taler imod indgrebet. Eksempelvis, hvor det grundet patientens
øvrige sundhedstilstand ikke er tilrådeligt at
gennemføre en kastration af sundhedsfaglige årsager.
Dette skal ses i lyset af, at en patient på dette
område - som ved alle andre behandlinger efter sundhedsloven
- ikke har ret til en ydelse i sundhedsvæsenet, hvis der er
omstændigheder, der gør behandlingen lægefagligt
uegnet eller uforsvarlig. Der henvises i den forbindelse til
autorisationslovens § 17, hvorefter læger skal
udvise omhu og samvittighedsfuldhed. Af dette følger, at der
sædvanligvis ikke udføres behandling, der er
lægefagligt kontraindiceret.
Det bemærkes i øvrigt, at den
foreslåede nyaffattelse af § 115, stk. 1,
vedrører irreversibel kastration. Bestemmelsen
vedrører således ikke behandlinger, som øver
indflydelse på kønsfunktioner, men hvor der ikke
opnås en varig ophævelse af funktionerne.
I lyset af de foreslåede ændringer
vil Sundhedsstyrelsens vejledning om kastration med henblik
på kønsskifte, jf. vejledning nr. 10077 af 27.
november 2006, blive ændret.
Til nr.
18
Den foreslåede ændring af § 115, stk. 3,
indebærer, at den generelle aldersgrænse for kastration
nedsættes fra 21 år til 18 år. Set i lyset af
nedsættelsen af aldersgrænsen foreslås det
samtidig, at mulighed for at meddele tilladelse til kastration af
personer under den i loven fastsatte aldersgrænse, hvor
ganske særlige grunde taler derfor, ophæves.
De foreslåede ændringer skal ses i
lyset af, at Sundhedsstyrelsen ikke finder, at der er fagligt
belæg for at opretholde en aldersgrænse på 21
år for at opnå tilladelse til kastration med henblik
på kønsskifte. Det vurderes desuden, at bestemmelsens
aldersgrænse bør afspejle den i øvrigt
gældende aldersgrænse på 18 år,
således at der skabes parallelitet hertil og til andre
områder på sundhedsområdet, eksempelvis
aldersgrænsen for sterilisation, der med lov nr. 653 af 12.
juni 2013 er nedsat fra 25 år til 18 år med
ikrafttræden pr. 1. september 2014.
Idet tilladelse til kastration alene meddeles,
hvor personen har gennemgået et længere
udredningsforløb, sædvanligvis på mindst
på 2 år, findes der ikke behov for at fastsætte
en obligatorisk reflektionsperiode i forbindelse
ansøgningsprocessen.
Til nr.
19
I § 116
foreslås det, at kompetencen til at meddele tilladelse til
kastration tillægges Sundhedsstyrelsen direkte. Dette svarer
til i dag, hvor Sundhedsstyrelsen i medfør af § 5
i bekendtgørelse nr. 14 af 10. januar 2006 om sterilisation
og kastration, herunder med henblik på kønsskifte, har
fået delegeret kompetence til at meddele tilladelse til
kastration.
§ 2
Til nr.
1
Som en konsekvens af, at der i lovforslagets
§ 2, nr. 2, foreslås indsat et nyt stykke i
§ 1, der vedrører forslag til lovens definition af
kvinder og mænd, foreslås overskriften til kapitel 1 nyaffattet,
således at det benævnes »Lovens
anvendelsesområde m.v.«.
Til nr.
2
Det foreslåede § 1, stk. 3, fastlægger
lovens definition af kvinder og mænd. Det foreslås
således med § 1, stk. 3,
nr. 1, at en kvinde i lovens forstand defineres som en
person med livmoder. Bestemmelsen indsættes for at sikre, at
personer, der efter juridisk kønsskifte har besvaret
livmoderen og dermed har reproduktive evner, har ret til lovens
ydelser, eksempelvis behandling med assisteret reproduktion.
Tilsvarende foreslås der i § 1, stk. 3, nr. 2, indsat en
definition af mænd i lovens forstand, hvorefter det
fremgår, at der ved en mand forstås en person med
mindst en testikel.
§ 3
Ved lov nr. 653 af 12. juni 2013 om
ændring af sundhedsloven og vævsloven (Aktindsigt,
levende donors samtykke til donation, sterilisation samt
definitionspræciseringer i vævsloven) blev en
række bestemmelser vedr. sterilisation ændret, bl.a.
sundhedslovens § 106. Idet lov nr. 653 af 12. juni 2013
er vedtaget og stadfæstet, men først træder i
kraft den 1. september 2014, dvs. samme dato som
ikrafttrædelsesdatoen for dette lovforslag, er det af
lovtekniske årsager nødvendigt at nyaffatte
§ 106, jf. forslagets § 1, nr. 16. Den
foreslåede ophævelse sker således af lovtekniske
årsager.
§ 4
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. september 2014 og således finder anvendelse for
ansøgninger om kastration med henblik på
kønsskifte, der indsendes til Sundhedsstyrelsen fra denne
dato. Ansøgning indsendt før den 1. september 2014,
men ikke afgjort på dette tidspunkt, behandles efter denne
lov.
§ 5
Bestemmelsen fastlægger lovens
territoriale anvendelsesområde. Stk. 1 indebærer,
at loven ikke finder anvendelse for Grønland og
Færøerne. Efter bestemmelsens stk. 2 kan lovens
§ 1, nr. 1, vedr. ændring af sundhedslovens
§ 61, stk. 1, samt § 2 vedr. lovgivningen
om assisteret reproduktion dog ved kongelig anordning helt eller
delvist sættes i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 913 af 13. juli 2010, som bl.a.
ændret ved lov nr. 653 af 12. juni 2013 og senest ved lov nr.
1638 af 26. december 2014, foretages følgende
ændringer: | | | | § 61.
Regionsrådet yder hos en læge vederlagsfri forebyggende
helbredsundersøgelser samt vejledning om
svangerskabshygiejne til kvinder ved graviditet. Stk. 2.
Sundhedsstyrelsen fastsætter antallet af forebyggende
helbredsundersøgelser efter stk. 1. | | 1. I § 61, stk. 1, ændres
»kvinder ved graviditet« til:
»gravide«. | | | | § 85.
Regionsrådet tilbyder hvert andet år
brystundersøgelse til kvinder, som er mellem 50 og 69
år, og som har bopæl i regionen, jf. § 277,
stk. 9. Stk. 2.
Undersøgelsen omfatter røntgenundersøgelse
(mammografi). Stk. 3.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere
regler om tilbuddet om brystundersøgelse. | | 2. § 85, stk. 1, affattes
således: »Personer mellem 50 og 69 år,
der har kvindeligt brystvæv, har ret til
brystundersøgelse hvert andet år i
bopælsregionen, jf. § 277,
stk. 9.« | | | | § 92. En
kvinde kan uden tilladelse få sit svangerskab afbrudt, hvis
indgrebet kan foretages inden udløbet af 12. svangerskabsuge
og kvinden, efter at reglerne i § 100 er iagttaget,
fastholder sit ønske om svangerskabsafbrydelse. | | 3. I § 92 ændres
»kvinde« til: »gravid«, og
»kvinden« ændres til: »den
gravide«. | | | | § 93.
Selv om 12. svangerskabsuge er udløbet, kan en kvinde uden
særlig tilladelse få sit svangerskab afbrudt, hvis
indgrebet er nødvendigt for at afværge fare for hendes
liv eller for en alvorlig forringelse af hendes legemlige eller
sjælelige helbred og denne fare er udelukkende eller ganske
overvejende lægefagligt begrundet. | | 4. I § 93 ændres
»kvinde« til: »gravid«, og to steder
ændres »hendes« til: »dennes«. | | | | § 94. Er
12. svangerskabsuge udløbet, kan en kvinde få
tilladelse til svangerskabsafbrydelse, hvis | | 5. I § 94, stk. 1, ændres
»kvinde« til: »gravid«. | 1) svangerskabet, fødslen eller
omsorgen for barnet medfører fare for forringelse af
kvindens helbred på grund af foreliggende eller truende
legemlig eller sjælelig sygdom eller svækkelsestilstand
eller som følge af hendes øvrige livsforhold, | | 6. I § 94, stk. 1, nr. 1,
ændres »kvindens« til: »den
gravides«, og »hendes« ændres til:
»dennes«. | 2) graviditeten skyldes omstændigheder
som nævnt i straffelovens § 210 eller
§§ 216-224, | | | 3) der er fare for, at barnet på grund
af arvelige anlæg eller beskadigelse eller sygdom i
fostertilstanden vil få en alvorlig legemlig eller
sjælelig lidelse, | | | 4) kvinden på grund af legemlig eller
sjælelig lidelse eller svag begavelse ikke formår at
drage omsorg for barnet på forsvarlig måde, | | 7. I § 94, stk. 1, nr. 4 og 5 og to steder i nr. 6, ændres »kvinden« til:
»den gravide«. | 5) kvinden på grund af ung alder eller
umodenhed ikke for tiden formår at drage omsorg for barnet
på forsvarlig måde eller | | | 6) svangerskabet, fødslen eller
omsorgen for barnet må antages at ville medføre en
alvorlig belastning af kvinden, som ikke kan afværges
på anden måde, således at det af hensyn til
kvinden, til opretholdelsen af hjemmet eller omsorgen for familiens
øvrige børn må anses for påkrævet,
at svangerskabet afbrydes. Ved afgørelsen tages hensyn til
kvindens alder, arbejdsbyrde og personlige forhold i øvrigt
samt til familiens boligmæssige, økonomiske og
helbredsmæssige forhold. | | 8. I § 94, stk. 1, nr. 6,
ændres »kvindens« til: »den
gravides«. | Stk. 2.
Tilladelse til svangerskabsafbrydelse må kun gives, hvis de
forhold, der begrunder ansøgningen herom, har en sådan
vægt, at det findes berettiget at udsætte kvinden for
den forøgede helbredsmæssige risiko, som indgrebet nu
indebærer. | | | Stk. 3.
Må fosteret antages at være levedygtigt, kan tilladelse
til svangerskabsafbrydelse kun gives, såfremt de i
stk. 1, nr. 3, nævnte omstændigheder med
afgørende vægt taler for det. | | | | | | Kapitel 26 | | | | | | Betingelser for
fosterreduktion | | | | | | § 95. En
kvinde, der er gravid med flere fostre, kan uden særlig
tilladelse få reduceret antallet af fostre, hvis indgrebet
kan foretages inden udløbet af 12. svangerskabsuge og
væsentligt formindsker en risiko for, at kvinden spontant vil
abortere alle fostre, at et eller flere fostre som følge af
for tidlig fødsel ikke vil være levedygtige eller vil
få en alvorlig legemlig eller sjælelig lidelse, at der
vil opstå fare for kvindens liv, eller at kvindens legemlige
eller sjælelige helbred vil blive væsentligt
forringet. | | 9. I § 95, stk. 1, ændres
»kvinde« til: »person«,
»kvinden« ændres til: »den gravide«,
og to steder ændres »kvindens« til: »den
gravides«. | Stk. 2. Er
12. svangerskabsuge udløbet, kan en kvinde i de i
stk. 1 nævnte tilfælde få tilladelse til
fosterreduktion, hvis der foreligger særlige
omstændigheder. | | 10. I § 95, stk. 2 og 3, ændres »kvinde« til:
»gravid«. | Stk. 3.
Uden for de i stk. 1 nævnte tilfælde kan en kvinde
få tilladelse til at få reduceret antallet af fostre,
hvis der er risiko for, at fosteret på grund af arvelige
anlæg eller beskadigelse eller sygdom i fostertilstanden vil
få en alvorlig legemlig eller sjælelig lidelse. | | | Stk. 4.
Må fosteret i de i stk. 2 og 3 nævnte
tilfælde antages at være levedygtigt, kan tilladelse
til fosterreduktion kun gives, hvis de i stk. 3 nævnte
omstændigheder med afgørende vægt taler for
det. | | | | | | § 96.
Selv om 12. svangerskabsuge er udløbet, kan en kvinde uden
tilladelse få reduceret antallet af fostre, hvis indgrebet er
nødvendigt for at afværge fare for hendes liv eller
for en alvorlig forringelse af hendes legemlige eller
sjælelige helbred og denne fare udelukkende eller ganske
overvejende er lægefagligt begrundet. | | 11. I § 96 ændres
»kvinde« til: »gravid«, og to steder
ændres »hendes« til: »dennes«. | | | | § 98.
Anmodning om svangerskabsafbrydelse eller fosterreduktion skal
fremsættes af kvinden selv. | | 12. I § 98, stk. 1 og 2, 1. og 3. pkt.,
ændres »kvinden« til: »den
gravide«. | Stk. 2. Er
kvinden på grund af sindssygdom, hæmmet psykisk
udvikling, alvorligt svækket helbred eller af anden grund ude
af stand til at forstå betydningen af indgrebet, kan
samrådet, når omstændighederne taler derfor,
tillade svangerskabsafbrydelse eller fosterreduktion efter
anmodning fra en særligt beskikket værge. For
beskikkelsen af denne værge finder bestemmelsen i
værgemålslovens § 50 tilsvarende anvendelse.
Samrådets afgørelse kan indbringes for
ankenævnet af kvinden eller værgen. | | | | | | § 99. Er
kvinden under 18 år, og har hun ikke indgået
ægteskab, skal forældremyndighedens indehaver samtykke
i anmodningen. | | 13. I § 99, stk. 1, stk. 2, 2.
pkt., og stk. 3., 2. pkt.,
ændres »kvinden« til: »den gravide«,
og i stk. 1 ændres »hun« til:
»denne«. | Stk. 2.
Samrådet kan, når omstændighederne taler derfor,
tillade, at samtykke efter stk. 1 ikke indhentes.
Samrådets afgørelse kan af kvinden indbringes for
ankenævnet. | | | Stk. 3.
Samrådet kan, når omstændighederne taler derfor,
tillade svangerskabsafbrydelse eller fosterreduktion, selv om
samtykke efter stk. 1 nægtes. Samrådets
afgørelse kan indbringes for ankenævnet af kvinden
eller forældremyndighedens indehaver. | | | | | | § 100.
Anmodning om svangerskabsafbrydelse eller fosterreduktion
fremsættes over for en læge eller over for et
regionsråd. | | | Stk. 2.
Fremsættes anmodningen over for en læge, skal denne
gøre kvinden opmærksom på, at hun ved
henvendelse til regionsrådet kan få vejledning om de
foreliggende muligheder for støtte til gennemførelse
af svangerskabet og for støtte efter barnets fødsel.
Fremsættes anmodningen over for et regionsråd, skal
kvinden, hvis hun ønsker det, vejledes som nævnt i 1.
pkt. | | 14. I § 100, stk. 2, 1. og 2. pkt., ændres »kvinden«
til: »den gravide«, og »hun« ændres
til: »denne«. | Stk. 3.
Kvinden skal af en læge vejledes om indgrebets beskaffenhed
og direkte følger samt om den risiko, der må antages
at være forbundet med indgrebet. Det samme gælder den,
der skal fremsætte anmodning efter § 98,
stk. 2, eller samtykke efter § 99,
stk. 1. | | 15. I § 100, stk. 3, 5 og 6, ændres »kvinden« til:
»den gravide«. | Stk. 4.
Skønner lægen, at betingelserne for
svangerskabsafbrydelse eller fosterreduktion i § 92,
§ 93, § 95, stk. 1, eller § 96
ikke er opfyldt, skal lægen straks forelægge
anmodningen med sin udtalelse for regionsrådet. | | | Stk. 5.
Forud for og efter indgrebet skal kvinden tilbydes en
støttesamtale. Indenrigs- og sundhedsministeren
fastsætter de nærmere regler herom. | | | Stk. 6.
Fremsættes der anmodning om svangerskabsafbrydelse begrundet
i omstændigheder som nævnt i § 94,
stk. 1, nr. 3, eller fosterreduktion begrundet i
omstændigheder som nævnt i § 95, stk. 3,
skal kvinden tilbydes oplysning om muligheden for supplerende
oplysning og rådgivning hos relevante handicaporganisationer
m.v. | | | | | | § 106.
En kvinde kan steriliseres, hvis det er nødvendigt at
forebygge svangerskab for at afværge fare for hendes liv
eller for alvorlig og varig forringelse af hendes legemlige eller
sjælelige helbred og denne fare udelukkende eller ganske
overvejende er lægefagligt begrundet. Stk. 2.
Hvis betingelserne i stk. 1 er opfyldt, kan kvindens
ægtefælle eller samlever i stedet få tilladelse
til sterilisation, jf. dog § 107, stk. 3. | | 16. § 106 affattes således: »§ 106. En person med livmoder kan
steriliseres, hvis det er nødvendigt at forebygge
svangerskab for at afværge fare for personens liv eller for
alvorlig og varig forringelse af dennes legemlige eller
sjælelige helbred og denne fare udelukkende eller ganske
overvejende er lægefagligt begrundet. Stk. 2.
Hvis betingelserne i stk. 1 er opfyldt, kan personens
ægtefælle eller samlever i stedet få tilladelse
til sterilisation, jf. dog § 107,
stk. 3.« | | | | § 115.
En person kan få tilladelse til kastration, herunder med
henblik på kønsskifte, hvis ansøgerens
kønsdrift medfører betydelige sjælelige
lidelser eller social forringelse. Stk. 2. En
person kan få tilladelse til kastration, hvis
ansøgerens kønsdrift udsætter denne for at
begå forbrydelser. | | 17. § 115, stk. 1, affattes
således: »En person kan efter ansøgning
få tilladelse til kastration som led i kønsskifte,
hvis ansøgeren har fået stillet diagnosen
transseksualitet, har et vedholdende ønske om kastration og
kan overskue konsekvenserne heraf.« | Stk. 3.
Kastration af personer under 21 år må ikke tillades,
medmindre ganske særlige grunde taler derfor. | | 18. I § 115, stk. 3, ændres »21
år« til: »18 år«, og »,
medmindre ganske særlige grunde taler derfor«
udgår. | | | | § 116.
Tilladelse til kastration gives af indenrigs- og
sundhedsministeren. Stk. 2.
§ 110 og § 111 finder tilsvarende anvendelse
på ansøgninger om kastration. De afgørelser,
der ved ansøgning om sterilisation efter § 110 og
§ 111 træffes af et samråd eller
ankenævnet, træffes dog af indenrigs- og
sundhedsministeren, når der er tale om en ansøgning om
kastration. Stk. 3.
§ 113 finder tilsvarende anvendelse ved kastration. | | 19. I § 116 ændres
»ministeren for sundhed og forebyggelse« til:
»Sundhedsstyrelsen«. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om assisteret reproduktion i
forbindelse med behandling, diagnostik og forskning m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 923 af 4. september 2006, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1546 af 21. december 2010,
§ 47 i lov nr. 593 af 14. juni 2011, § 1 i lov
nr. 602 af 18. juni 2012 og § 1 i lov nr. 1313 af 27.
november 2013, foretages følgende ændringer: | | | | | | 1. Overskriften til kapitel 1 affattes
således: | | | | Kapitel 1 | | »Kapitel 1 | | | | Anvendelsesområde | | Anvendelsesområde m.v. « | | | | § 1.
Loven gælder for kunstig befrugtning i forbindelse med
behandling, diagnostik og forskning m.v., der foretages af en
sundhedsperson eller under en sundhedspersons ansvar, jf. dog
§ 18, og hvor graviditet hos en kvinde søges
etableret på anden måde end ved samleje mellem en
kvinde og en mand. Loven gælder desuden for vævscentres
virksomhed, for så vidt angår ydelser, der
vedrører kunstig befrugtning i forbindelse med behandling,
diagnostik og forskning m.v. Stk. 2.
Loven gælder endvidere for biomedicinsk forskning og
forsøg, hvori indgår kønsceller fra mennesker,
befrugtede æg og fosteranlæg. | | 2. I § 1 indsættes som stk. 3: »Stk. 3. I denne lov forstås
ved: 1) Kvinde: En person med livmoder. 2) Mand: En person med mindst en
testikel.« | | | | | | § 3 | | | | | | I lov nr. 653 af 12. juni 2013 om
ændring af sundhedsloven og vævsloven (Aktindsigt,
levende donors samtykke til donation, sterilisation samt
definitionspræciseringer i vævsloven) foretages
følgende ændring: | | | | | | 1. § 1, nr. 8, ophæves. | | | | | | § 4 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. september
2014. | | | | | | § 5 | | | | | | Stk. 1. Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, jf. dog
stk. 2. | | | Stk. 2. § 1, nr. 1, og § 2
kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft
for Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger. |
|