Betænkning afgivet af Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget den 3. juni 2014
1. Ændringsforslag
Der er stillet 7 ændringsforslag til
lovforslaget. Ministeren for sundhed og forebyggelse har stillet
ændringsforslag nr. 1-4, 6 og 7. Socialistisk Folkepartis
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 5.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. april
2014 og var til 1. behandling den 20. maj 2014. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget.
Dispensation fra § 8 a, stk. 2,
i Folketingets forretningsorden
Udvalget anmoder om, at Folketinget
dispenserer fra reglen i forretningsordenen om, at 2. behandling af
lovforslaget ikke må finde sted før 2 dage efter, at
offentliggørelsen af betænkningen har fundet sted.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren for sundhed og forebyggelse sendte den 3. marts 2014
dette udkast til udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 297. Den 30.
april 2014 sendte ministeren for sundhed og forebyggelse de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra LGBT
Danmark.
Ministeren for sundhed og forebyggelse har
over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til
udvalget.
Lukket ekspertmøde
Sundheds- og Forebyggelsesudvalget afholdt
den 15. maj 2014 et lukket ekspertmøde om
transkønnedes vilkår i Danmark. Programmet for
ekspertmødet er omdelt som bilag 2.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 23
spørgsmål til ministeren for sundhed og forebyggelse
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et mindretal i
udvalget (S, RV og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod det af SF
stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (V) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det under nr. 7 stillede ændringsforslag og
imod de under nr. 1-6 stillede ændringsforslag.
Venstres medlemmer af udvalget konstaterer,
at regeringen med lovforslagene L 189 og L 182 ønsker at
indføre mulighed for juridisk kønsskifte uden
behandling i sundhedsvæsenet. V finder, at de to lovforslag i
vid udstrækning hænger sammen og skal ses i en
sammenhæng, da L 189 følger op på lovforslaget
om ændring af lov om Det Centrale Personregister. På
den baggrund havde V gerne set, at regeringen ikke havde delt
lovforslagene mellem to ministerier.
Den personlige frihed og dermed også
retten til at bestemme over eget liv og egen krop er for V
fuldstændig afgørende. Alle mennesker skal have ret
til at leve deres liv i frihed, gå deres egne veje og frit
vælge livsform. V finder, at uanset hvilket køn,
hvilken kønsidentitet eller hvilken seksuel orientering man
har, skal man behandles med respekt.
På den baggrund kan V også
grundlæggende støtte, at der bliver bedre mulighed for
personer - som oplever et misforhold mellem det biologiske
køn og det køn, som de pågældende oplever
at tilhøre og identificerer sig med - til at opnå
juridisk kønsskifte og dermed få tildelt et nyt
personnummer uden krav om kastration eller andre kirurgiske indgreb
ved at indgive ansøgning herom. V finder dog, at der,
foruden at der i ansøgningen skal vedlægges en
erklæring om, at ansøgningen er begrundet i en
oplevelse af at tilhøre det andet køn, også
skal vedlægges en lægefaglig udtalelse fra egen
læge. En sådan udtalelse skal sikre, at ønsket
om juridisk kønsskifte alene skyldes transseksualitet og
ikke andre årsager, herunder ubehandlet psykisk sygdom. V
deler regeringens opfattelse af, at der er behov for at etablere et
mere retvisende kriterium for kastration i forbindelse med
kønsskifte, og kan således støtte, at der med
lovforslaget foreslås ændrede kriterier for kastration
som led i kønsskifte.
V konstaterer, at regeringen foreslår
en række sproglige ændringer i sundhedsloven for at
tilgodese det faktum, at med de foreslåede lovændringer
i lovforslaget kan biologisk fødte kvinder i fremtiden
føde børn som juridisk kønsskiftede
mænd. V finder, at ændringer af den karakter er
helt unødvendige, fordi den »gravide« pr.
definition altid vil være en kvinde. Dette argument henholder
regeringen sig i øvrigt til i forhold til børneloven,
som ikke ændres.
Regeringen foreslår, at personer, der
har foretaget juridisk kønsskifte til mænd, mister
retten til automatisk indkaldelse til screenings- og
vaccinationstilbud. V er enig med regeringen i, at anerkendelse af
juridisk kønsskifte bør indebære, at personer
med juridisk kønsskifte udelukkende fremstår som det
køn, de har skiftet til, og herefter ikke længere vil
modtage de kønsspecifikke screenings- og vaccinetilbud, der
relaterer sig til deres biologiske køn. V kan også
støtte, at personer efter juridisk kønsskifte fra
kvinde til mand selvfølgelig fortsat har ret til
sundhedsydelser som f.eks. gynækologiske undersøgelser
m.v., uanset at den enkelte har gennemført et juridisk
kønsskifte.
V konstaterer, at regeringen
foreslår, at en person, der juridisk har skiftet køn
til mand og samtidig har bevaret livmoderen, med lovforslaget har
krav på gratis at modtage assisteret reproduktion i
offentligt og privat regi inden for bestemmelserne herfor. Dette er
V ikke enig i. V finder eksempelvis ikke, at det er en
væsentlig offentlig opgave at finansiere gratis behandling
med doneret sæd til en person, der juridisk har skiftet
køn til mand og samtidig har bevaret livmoderen.
Et tredje
mindretal i udvalget (SF og EL) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens
medlemmer af udvalget kan støtte lovforslaget, men det sker
med en klar forventning om, at regeringen fortsætter arbejdet
for at få flyttet transkønnethed væk fra listen
over psykiatriske diagnoser, både i Danmark og
internationalt. SF og EL er kritiske over for, at
transkønnede fortsat skal diagnosticeres med en psykiatrisk
lidelse for at kunne få foretaget en kastration.
Det er positivt, at sundhedsloven med
lovforslaget ændres, så den er i overensstemmelse med
loven om juridisk kønsskifte. Det er også positivt, at
transkønnede sikres rettigheder i forhold til deres sundhed,
selv om deres juridiske køn ændres. Og endelig er den
nye formulering vedrørende kastration bedre end den
nuværende. Derfor støtter SF og EL lovforslaget.
SF og EL beklager dog, at man ikke er
åben over for at gøre op med Sexologisk Kliniks
monopol, så den geografiske ulighed kunne reduceres, ligesom
man kunne ønske større åbenhed i forhold til
internationalt samarbejde omkring udførelsen af
kastrationer.
SF har stillet ændringsforslag nr. 5,
som EL støtter, med henblik på at sikre at
transkønnede efter eget ønske derom tilbydes
kvalificeret vejledning og støtte i udlevelsen af deres nye
køn og i håndteringen af de udfordringer, dette
medfører. Som Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har
udformet ændringsforslaget, giver det i første omgang
kun den ret til mennesker, der søger om kastration, men
forslagsstillerne har desuden et ønske om, at en lignende
mulighed for sundhedsfaglig støtte også gives til
transkønnede, der søger om juridisk
kønsskifte.
Et fjerde
mindretal i udvalget (DF og KF) indstiller lovforslaget til
forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for de af ministeren stillede
ændringsforslag og imod det af SF stillede
ændringsforslag.
Dansk Folkepartis og Det Konservative
Folkepartis medlemmer af udvalget ønsker et åbent og
tolerant samfund, hvor transkønnede såvel som alle
andre kan føle sig, klæde sig og opføre sig,
som de vil, så længe de ikke er til skade for
andre.
DF og KF finder derimod ikke, at det er til
nogens gavn at forsøge at lovgive sig ud af det biologiske
faktum, som vores køn er. Uanset om vi er glade for eller
kede af vores biologiske køn, så er det et faktum, som
kun kan ændres ved en kønsskifteoperation.
Med de to lovforslag (L 182 om nyt
personnummer til personer, der oplever sig som tilhørende
det andet køn, og dette) opstår der en række
dilemmaer, hvor mennesker fanges i juridisk ingenmandsland. DF og
KF noterer sig, at økonomi- og indenrigsministeren ikke
under udvalgsbehandlingen af L 182 har kunnet give svar på,
hvordan transpersoners juridiske stilling vil være i en
række situationer, f.eks. i forbindelse med valg af
omklædningsfaciliteter, indlæggelse på
flersengsstuer, indkvartering under værnepligt etc.
Ministeren giver udtryk for, at disse ting skal klares ved dialog.
Og det vil også være det bedste. Men DF og KF finder
det aldeles uhensigtsmæssigt, at der ikke findes klare
retningslinjer, hvis der skulle opstå tvister. Hermed
efterlades gruppen af transkønnede i juridisk
ingenmandsland.
DF og KF finder det endvidere
uhensigtsmæssigt, at transkønnede ikke vil have lige
adgang til sundhedsydelser, men selv aktivt skal opsøge de
tilbud, som vi ved har livreddende effekt, hvis man får
indkaldelser.
DF og KF finder det desuden ganske
usympatisk, at sundhedsloven fremover skal definere mennesker som
henholdsvis »en person med livmoder« og »en
person med mindst en testikel«. DF og KF finder, at
køn er væsentlig for mange mennesker, uanset om de er
transkønnede eller ej. Derfor finder partierne det ikke
hensigtsmæssigt at tage alle som gidsler i dette
forsøg på at definere sig ud af begreberne
kvinde/mand. Samtidig stiller det personer, der af
sygdomsmæssige årsager f.eks. har mistet livmoderen, i
den situation, at de ikke længere i sundhedsloven er
defineret som kvinder. Ligesom et kønsskifte ikke kan rette
op på, at man er født uden livmoder, hvorfor en mand,
der juridisk og fysisk skifter køn til kvinde, derfor heller
ikke vil være kvinde i sundhedslovens forstand. Dermed finder
DF og KF, at de to lovforslag tilsammen alene er udtryk for et
søgt forsøg på at kalde biologien noget andet -
og med et ret uheldigt udfald.
Endelig er der spørgsmålet om
at lade juridiske mænd få hjælp til assisteret
reproduktion. Dette forslag synes at virke stik imod hensigten.
Hvis man netop har bedt om at blive betragtet som en mand, er det
vel næppe for at blive gravid. DF og KF stiller sig derfor
undrende over for, hvilken persongruppe denne ændring skal
laves for.
Endelig er DF og KF bekymret for, om
lovforslagene kan have negative konsekvenser for vores fælles
frihed og for sikkerheden i f.eks. lufthavne.
DF og KF noterer sig i den
sammenhæng, at ministeren for sundhed og forebyggelse,
tidligere forsvarsminister, Nick Hækkerup, under 1.
behandling af lovforslaget sagde følgende, da han blev
adspurgt om muligheden for at ændre sin faktiske højde
i passet: ». . . netop det der med at skulle give et pas,
ville jo være at give frihed på bekostning af nogle
andre, nemlig på bekostning af flysikkerheden og på
bekostning af folks mulighed for at færdes sikkert. Derfor er
vi her nået dertil, at kæden knækker. Hvis man
giver den frihed, tager man friheden fra nogle andre, nemlig os
alle sammen i fællesskab«.
Når ministeren for sundhed og
forebyggelse har denne bekymring omkring ændret højde
i passet, er DF og KF blevet bekræftet i, at en sådan
sikkerhedsrisiko formentlig også vil være forbundet med
ændret cpr-nummer i passet. DF og KF noterer sig desuden, at
det i dag er ganske svært at skifte cpr-nummer i forbindelse
med identitetstyveri netop af sikkerheds- og
identifikationsmæssige årsager. DF og KF forestiller
sig, at de samme problemstillinger må være
gældende i forbindelse med skift af cpr-nummer af andre
årsager.
DF og KF kan på den baggrund ikke
støtte lovforslagene, men finder i stedet, at et grundigt
arbejde for mere social accept af transkønnedes valg af
levevis, påklædning og andet vil være langt mere
hjælpsomt og brugbart end dette uheldige forsøg
på at fjerne koblingen mellem biologi og cpr-nummer.
DF og KF støtter de tekniske
ændringsforslag fra ministeren, da ministeren må have
lov at udforme sit lovforslag med deraf følgende tekniske
ændringer. DF og KF ønsker dog i den forbindelse at
understrege, at vi hverken støtter, at »kvinde«
ændres til »person«, eller at »hun«
ændres til »denne«. Vi finder, at disse
ændringer er udtryk for en politisk holdning, som vi tager
skarpt afstand fra.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af ministeren for sundhed
og forebyggelse, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af V):
1)
Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
94, stk. 2, ændres »kvinden« til:
»den gravide«.«
[Korrektion]
2) Nr.
14 affattes således:
»14. I §
100, stk. 2, ændres to steder »kvinden«
til: »den gravide«, og to steder ændres
»hun« til: »denne«.«
[Korrektion]
3)
Efter nr. 14 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
100, stk. 3, ændres »Kvinden« til:
»Den gravide«.«
[Korrektion]
4) Nr.
15 affattes således:
»15. I §
100, stk. 5 og 6, ændres
»kvinden« til: »den gravide«.«
[Korrektion som følge af
ændringsforslag nr. 3]
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(EL):
5)
Efter nr. 18 indsættes som nyt nummer:
»03. Efter § 115
indsættes:
Ȥ 115
a. En person, der ønsker tilladelse til kastration
som led i kønsskifte, skal tilbydes tværfaglig
rådgivning herom.««
[Rådgivning til
transkønnede]
Til § 2
Af ministeren for sundhed
og forebyggelse, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af V):
6) I
det under nr. 2 forslåede § 1, stk. 3, indsættes i nr. 1 efter »livmoder«:
»eller æggestoksvæv«.
[Præcisering af
definitionsbestemmelse]
Til § 4
Af ministeren for sundhed
og forebyggelse, tiltrådt af udvalget:
7)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. september 2014, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 3
træder i kraft den 31. august 2014.«
[Korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensrettelse,
således at kvinden også i § 94, stk. 2,
benævnes den gravide.
Til nr. 2
Idet § 102, stk. 2, alene indeholder
to punktummer, foreslås § 1, nr. 14, ændret
således, at det blot fremgår, at kvinden to steder i
§ 102, stk. 2, ændres til den gravide, og hun to steder
i § 102, stk. 2, ændres til denne. Der er således
tale om ændringer af teknisk karakter.
Til nr. 3
Idet ordet »Kvinden« i §
100, stk. 3, er angivet med stort bogstav, foreslås
betegnelse ændret til »Den gravide« ligeledes med
stort begyndelsesbogstav. Der er tale om en ændring af
teknisk karakter.
Til nr. 4
Som en konsekvens af det nye nummer
vedrørende § 100, stk. 3, jf. ændringsforslag nr.
3 foreslås det, at justeringen af § 100, stk. 3, i
lovforslagets § 1, nr. 15, udgår.
Til nr. 5
Med den nye bestemmelse foreslås det,
at en person, der ønsker tilladelse til kastration som led i
kønsskifte, skal tilbydes rådgivning herom.
Rådgivningen skal støtte i
udforskningen og udlevelsen af personens nye køn og i
håndteringen af de udfordringer, dette medfører.
Rådgivningen må ikke have indflydelse på
muligheden for at modtage kønskorrigerende behandling.
Til nr. 6
Med den foreslåede ændring af
lovforslagets § 2, nr. 2, præciseres det, at også
personer, der har æggestoksvæv, er omfattet af den
foreslåede definition af kvinder i lovens forstand.
Præciseringen foreslås, idet personer, som ikke har en
livmoder, men som stadig har æggestokke eller
æggestoksvæv, i princippet kan fungere som
ægdonorer, hvorfor disse tillige bør omfattes af
lovens bestemmelser. Det bemærkes samtidig for god ordens
skyld, at den foreslåede definition af køn i lovens
forstand alene har til formål at sikre, at personer, der har
skiftet juridisk, men ikke biologisk køn, og som
ønsker behandling med assisteret reproduktion, har mulighed
herfor.
Til nr. 7
Idet den 1. september 2014 er
ikrafttrædelsesdato for § 1, nr. 8, i lov nr. 653 af 12.
juni 2013, der justerer sundhedslovens § 106, og den 1.
september 2014 desuden er ikrafttrædelsesdatoen for
nærværende lovforslag L 189, hvori der også
foreslås ændringer af § 106, foreslås det
med henblik på at sikre klarhed over ordlyden af
sundhedslovens § 106, at lovforslagets § 3, der
indeholder de vedtagne, men ikke ikrafttrådte ændringer
af § 106, træder i kraft den 31. august 2014.
Annette Lind (S) Flemming
Møller Mortensen (S) Julie Skovsby (S) Karen J. Klint (S)
fmd. Anne Sina (S) Rasmus Horn
Langhoff (S) Orla Hav (S) Camilla Hersom (RV) Marlene Borst Hansen
(RV) Liv Holm Andersen (RV) Jonas Dahl (SF) Eigil Andersen (SF)
Özlem Sara Cekic (SF) Stine Brix (EL) Per Clausen (EL) Hans
Andersen (V) nfmd. Martin
Geertsen (V) Jane Heitmann (V) Sophie Løhde (V) Hans
Christian Schmidt (V) Eyvind Vesselbo (V) Finn Thranum (V) Liselott
Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Karina Adsbøl (DF)
Mette Hjermind Dencker (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Thyra
Frank (LA) Mai Mercado (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 189
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra ministeren for sundhed og forebyggelse | 2 | Program for Sundheds- og
Forebyggelsesudvalgets lukkede ekspertmøde den 15. maj 2014
om transkønnedes vilkår i Danmark | 3 | Præsentationer fra Sundheds- og
Forebyggelsesudvalgets lukkede ekspertmøde den 15. maj 2014
om transkønnedes vilkår i Danmark | 4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 5 | Henvendelse af 27/5-14 fra LGBT
Danmark | 6 | Ændringsforslag fra ministeren for
sundhed og forebyggelse | 7 | 1. udkast til betænkning | 8 | Høringsmateriale fra
Sundhedsstyrelsen vedrørende udkast til vejledning om
udredning og behandling af transkønnede, fra ministeren for
sundhed og forebyggelse | 9 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 189
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, der medfører, at ordene transseksuel
og transseksualitet ændres til transkønnet og
transkønnethed, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, som sikrer rådgivning og støtte
i forbindelse med kønsskifte, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 3 | Spm., om den kommende vejledning vil
følge de internationale »standards of care«, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm. om, hvilke udenlandske erfaringer der
er fra f.eks. New Zealand med behandling af transkønnede,
til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm., om den kommende vejledning vil
indskrænke transkønnedes nuværende mulighed for
at blive behandlet af gynækolog-/psykologteams, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm., om der er nogen udenlandske
fortilfælde, hvor man er gået så langt, som man
nu gør i Danmark, i forhold til juridisk kønsskifte,
til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
lovforslaget ikke har økonomiske konsekvenser for det
offentlige, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 8 | Spm. om, hvorfor ministeren ikke finder
det påkrævet at ændre børneloven,
således at der sikres konsistent sprogbrug, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om, hvorfor ministeren mener, at det
er fuldt ud acceptabelt, at omtale »kvinden« som mor
til et barn i børneloven (§ 30), men uacceptabelt i
sundhedsloven at omtale en gravid som »kvinde«, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm., om ministeren anser det for
inkluderende og hensigtsmæssigt, at der anvendes forskellige
betegnelser i forskellige love for den eller det samme, f.eks.
»den gravide« i sundhedsloven og »kvinden«
i børneloven, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 11 | Spm. om, at i og med at børneloven
ikke hører under ministerens ressortområde, overvejer
ministeren da at kontakte den relevante minister med henblik
på at tilpasse børneloven således, at der
opnås konsistente formuleringer, angivelser og betegnelser i
lovgivningens udtryk, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 12 | Spm., om ministeren har overvejet at
trække de foreslåede sproglige ændringer i
sundhedsloven tilbage og fastholde den nuværende terminologi
for at sikre ensartet sprogbrug i f.eks. sundhedslov og
børnelov, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 13 | Spm. om, at under ministerens tale fra
Folketingets talerstol under 1. behandling af lovforslaget den 20.
maj 2014 blev udtrykket "skam jer" brugt om partierne V, DF, LA og
KF - vil ministeren uddybe, hvad ministeren helt præcis mener
det er, at partierne bør skamme sig over, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 14 | Spm., om ministeren deler den opfattelse,
at uanset hvilket køn, hvilken kønsidentitet, hvilken
seksuel orientering, hvilken hudfarve eller politisk overbevisning
man har, så har man krav på at blive behandlet med
respekt - både i ord og handling, til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 15 | Spm. om, hvornår den nye vejledning
angående udredning og behandling af transpersoner sendes i
høring, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 16 | Spm. om, hvornår Sexologisk Klinik
har færdigudviklet de i rapporten fra den
tværministerielle arbejdsgruppe nævnte udrednings- og
behandlingstilbud til unge, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 17 | Spm., om en juridisk kønsskiftet
biologisk kvinde, som mister retten til automatisk indkaldelse til
f.eks. screeningstilbud, stadig væk kan modtage erstatning
fra Patientombuddet hvis personen f.eks. får
livmoderhalskræft, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 18 | Spm. om, hvilke overvejelser ministeren
har om mulighederne for operativt kønsskifte for unge under
18 år, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 19 | Spm., om ministeren forventer at
fremsætte lovforslag rettet mod unge under 18 år for
så vidt angår operativt kønsskifte, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 20 | Spm., om ministeren planlægger
initiativer for så vidt angår udredning,
rådgivning og behandling af unge transpersoner under 18
år, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 21 | Spm., om regionerne modtager ekstra midler
via det udvidede totalbalanceprincip (DUT), når lovforslaget
er gennemført, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 22 | Spm. om, hvorfor Danmark
lovgivningsmæssigt har haltet bagefter andre lande i
behandlingen af transseksuelle, og anmodning om at oplyse, hvordan
Danmark konkret med lovforslagene L 182 og L 189 evt. nærmer
sig de lande, som vi normalt sammenligner os med, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 23 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
27/5-14 fra LGBT Danmark, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
|