Fremsat den 30. april 2014 af uddannelses-
og forskningsministeren (Sofie Carsten Nielsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om befordringsrabat
til studerende ved videregående uddannelser og lov om
befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser
m.v.
(Befordringsrabat og -godtgørelse til
studerende ved videregående uddannelser, der berettiger til
statens uddannelsesstøtte, og afskæring af
godtgørelse efter en kilometersats i perioder med
fjernundervisning m.v.)
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
§ 1
I lov om befordringsrabat til studerende ved
videregående uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.
1189 af 10. oktober 2013, som ændret ved § 2 i lov nr.
899 af 4. juli 2013, foretages følgende ændringer:
1. § 1,
stk. 3-5, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 3. Retten
til rabat ved køb af abonnementskort omfatter måneder,
hvor den studerende er indskrevet på og gennemgår
uddannelse, der giver ret til statens uddannelsesstøtte, jf.
SU-lovens § 15.
Stk. 4. Retten til rabat
gælder ikke, når den studerende samtidig får
befordringsgodtgørelse i henhold til andre
regler.«
2. I
§ 2, stk. 1, 1. pkt., ændres
»Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte« til:
»Styrelsen for Videregående Uddannelser«.
3. § 2,
stk. 1, 2. pkt., ophæves.
4. § 2,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om uddannelsesstedernes administration af
rabatordningen efter § 1.«
5. . I
§ 4 a, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »§ 3, stk. 1«: », jf.
dog stk. 2«.
6. I
§ 4 a indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Godtgørelse efter stk. 1 gives ikke i perioder, hvor den
studerende er indskrevet på og gennemgår uddannelse,
der er tilrettelagt som fjernundervisning. Ved fjernundervisning
forstås undervisning, hvor mindre end 50 pct. af
undervisningen er tilrettelagt som
tilstedeværelsesundervisning.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
7. I
§ 4 a indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om uddannelsesstedernes administration, jf.
stk. 1.«
8. § 4
a affattes således:
Ȥ 4
a. Uddannelsesstedet kan efter ansøgning i ganske
særlige tilfælde træffe afgørelse om, at
studerende, der har ret til rabat efter § 1, gives
godtgørelse til befordring med andre befordringsmidler end
offentlige befordringsmidler efter en kilometersats, jf. dog stk.
2. Uddannelsesstedet træffer herunder afgørelse om
antallet af kilometer, der kan gives godtgørelse for, mellem
uddannelsesstedet og den studerendes bopæl.
Stk. 2.
Godtgørelse efter stk. 1 gives ikke i perioder, hvor den
studerende er indskrevet på og gennemgår uddannelse,
der er tilrettelagt som fjernundervisning. Ved fjernundervisning
forstås undervisning, hvor mindre end 50 pct. af
undervisningen er tilrettelagt som
tilstedeværelsesundervisning.
Stk. 3. Uddannelses- og
forskningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
uddannelsesstedernes administration og om retten til
godtgørelse efter stk. 1, herunder godtgørelsens
beregning, sats og årlige regulering, øvre
grænse for godtgørelsen og udbetaling.«
9. I
§ 5, nr. 2, 2. pkt., og § 5, nr. 3, 2. pkt., indsættes
efter »undtages fra«: »kravet i«.
10. I
§ 5 a, stk. 1, indsættes
efter »ret til rabat«: », herunder
indskrivningsoplysninger om studerende, der er indskrevet på
en støtteberettigende uddannelse, men som ikke har
søgt befordringsrabat«.
11. .
I § 5 a, stk. 1, indsættes
som 2. pkt.:
»Oplysningerne skal gives i en form,
der er egnet til elektronisk databehandling.«
12. § 6,
stk. 1, ophæves.
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 1 og
2.
13. I
§ 6, stk. 3, der bliver stk. 2,
udgår »§ 1, stk. 4, og«.
§ 2
I lov nr. 899 af 4. juli 2013 om ændring af
SU-loven, lov om befordringsrabat til studerende ved
videregående uddannelser og lov om befordringsrabat til
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v. (Ændring
af reglerne om støttetid, begrænsninger i adgangen til
Statens Uddannelsesstøtte til ungdomsuddannelser, nye
støttesatser for hjemmeboende, ændret satsregulering i
perioden 2014-2021, øget støtte til
befordringsgodtgørelse m.v.) foretages følgende
ændringer:
1. §
2 ophæves.
2. I
§ 4, stk. 6, ændres
»§§ 2 og 3« til: »§ 3«.
Undervisningsministeriet
§ 3
I lov om befordringsrabat til
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 530 af 21. maj 2013, som ændret
ved § 3 i lov nr. 899 af 4. juli 2013, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 9, stk. 1, indsættes som
2. og 3.
pkt.:
»Godtgørelse gives dog ikke i
perioder, hvor den uddannelsessøgende gennemgår
uddannelse eller deltager i undervisningsforløb, der er
tilrettelagt som fjernundervisning. Ved fjernundervisning
forstås undervisning, hvor mindre end 50 pct. af
undervisningen er tilrettelagt som
tilstedeværelsesundervisning.«
2. I
§ 12, stk. 1, indsættes
efter »ret til rabat«: », herunder
indskrivningsoplysninger om uddannelsessøgende og deltagere,
der er indskrevet på en uddannelse, der giver ret til
befordringsrabat efter § 2, men som ikke har søgt
befordringsrabat«.
3. I
§ 12, stk. 1, indsættes som
2. pkt.:
»Oplysningerne skal gives i en form,
der er egnet til elektronisk databehandling.«
§ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2014, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1, nr. 8,
træder i kraft den 1. januar 2016.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
HyperCard-forsøgsordningen, der gav
16-19-årige unge og elever på ungdomsuddannelser nem og
billig adgang til den kollektive trafik, blev vedtaget på
baggrund af en aftale af 5. maj 2011 mellem den daværende
regering (Venstre og Det Konservative Folkeparti),
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det
Radikale Venstre og Liberal Alliance. Forsøgsordningen
varede fra den 1. august 2011 til den 31. juli 2013. Ordningen
supplerede den rabatordning, der følger af lov om
befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 530 af 21. maj 2013.
Den 12. juni 2012 indgik den daværende
regering (Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti) en aftale med Dansk Folkeparti og Enhedslisten om
takstnedsættelser og investeringer til forbedring af den
kollektive trafik (trafikforliget). Som en del af aftalen blev
HyperCard-forsøgsordningen udvidet, så ordingen
også omfatter studerende ved videregående uddannelser.
I samme forbindelse skiftede ordningen navn fra HyperCard til
Ungdomskort. Ungdomskortordningen omfatter herefter den
personkreds, som var omfattet af HyperCard-ordningen, samt
studerende ved videregående uddannelser, som er omfattet af
lov om befordringsrabat til studerende ved videregående
uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 1189 af 10. oktober
2013. Det vil sige studerende ved videregående uddannelser,
der har ret til og har søgt om Statens
Uddannelsesstøtte (SU).
Med aftale af 26. februar 2014 er regeringen
(Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre) blevet enige med Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om at udvide
Ungdomskortordningen, sådan at alle studerende, der er
indskrevet på en SU-berettigende videregående
uddannelse, bliver berettiget til et Ungdomskort, uanset om de
konkret har ret til SU.
Samtidig bringes befordringsrabatordningen for
studerende ved videregående uddannelser i overensstemmelse
med EU-retten, idet retten til befordringsrabat foreslås
knyttet til det faktuelle forhold, at den studerende er indskrevet
ved og gennemgår en SU-berettigende videregående
uddannelse, frem for at den studerende har søgt om og har
ret til SU. Der henvises til EU-Domstolens dom af 4. oktober 2012 i
sag C-75/11, Kommissionen mod Østrig. EU-Domstolen udtaler,
at Østrig havde tilsidesat sine forpligtelser i henhold til
artikel 18, 20 og 21 i Traktaten om Den Europæiske Unions
Funktionsmåde (TEUF) sammenholdt med artikel 24 i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/38/EF af 29.
april 2004 om unionsborgeres og deres familiemedlemmers ret til at
færdes og opholde sig frit på medlemsstaternes
område. Efter den østrigske befordringsrabatordning
kunne der gives takstnedsættelse på offentlig
befordring, hvis der var givet familietillæg for
mindreårige eller myndige børn under 26 år, som
er ved at tage en erhvervsuddannelse. EU-Domstolen udtalte, at der
er tale om indirekte diskrimination, og at Østrig ikke har
godtgjort, at ordningen er objektivt begrundet, idet der allerede
opstår en reel forbindelse for den studerende til
Østrig, når den uddannelsessøgende er
indskrevet på en uddannelsesinstitution, der er godkendt
eller finansieres af Østrig.
Det foreslås på den baggrund, at
alle studerende, der er indskrevet på og gennemgår
videregående uddannelse, der berettiger til SU, omfattes af
befordringsrabat og -godtgørelsesordningen, der er hjemlet i
lov om befordringsrabat til studerende ved videregående
uddannelser. Herved omfattes samme gruppe studerende også af
Ungdomskortordningen.
Såvel Ungdomskortordningen som
befordringsrabat- og -godtgørelsesordningen efter lov om
befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser
vil efter lovforslaget omfatte danske statsborgere, der konkret
ikke har ret til SU, f.eks. fordi de er løbet tør for
klip, EU- og EØS-statsborgere samt tredjelandes
statsborgere, der er indskrevet på og gennemgår en
SU-berettigende uddannelse.
For at undgå at give
befordringsgodtgørelse efter en kilometersats til personer,
der ikke har et reelt behov for befordring i forbindelse med deres
uddannelse, foreslås det endvidere at fjerne muligheden for
at modtage befordringsgodtgørelse i perioder, hvor den
uddannelsessøgende gennemgår uddannelse, der er
tilrettelagt som fjernundervisning. Ved fjernundervisning
forstås undervisning, hvor mindre end 50 pct. af
undervisningen er tilrettelagt som
tilstedeværelsesundervisning.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Befordringsrabat og -godtgørelse til
studerende ved SU-berettigende uddannelser
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Lov om befordringsrabat til studerende ved
videregående uddannelser
Studerende ved videregående uddannelser
har efter § 1 i lov om befordringsrabat til studerende ved
videregående uddannelser ret til rabat ved køb af
abonnementskort - det vil sige personlige periode- eller
pendlerkort med en valgfri gyldighedsperiode - til befordring med
bus, tog eller metro i den kollektive trafik i Danmark og efter
uddannelses- og forskningsministerens bestemmelse hen over den
danske grænse til et EU- eller EØS-land.
Sidstnævnte er i praksis kun relevant i forbindelse med rejse
over grænsen til enten Tyskland eller Sverige.
Det er en betingelse for at få rabat, at
den studerende har søgt om og har ret til SU til en
videregående uddannelse. Retten til rabat består,
selvom den studerende efterfølgende fravælger SU eller
er i lønnet praktik, der udelukker SU. Studerende, der har
opbrugt deres muligheder for at få SU, det vil sige er
løbet tør for stipendieklip til uddannelsen, kan
søge om at få befordringsrabat i yderligere 12
måneder, hvis de studerende er studieaktive.
Den studerende kan få en rabat svarende
til den del af abonnementskortets pris, der overstiger
egenbetalingssatsen. Rabatten gives alene på abonnementskort,
der dækker strækningen mellem den
uddannelsessøgendes bopæl og uddannelsesstedet.
Rabatordningen har fra august 2011 til august 2013 fungeret under
navnet Uddannelseskort. Herefter er ordningen suppleret med og
reelt erstattet af Ungdomskortordningen, der er beskrevet under
pkt. 2.1.1.2.
Studerende, der har ret til rabat efter lov om
befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser
kan endvidere efter lovens § 4 a i ganske særlige
tilfælde få godtgørelse efter en kilometersats
til helt eller delvist at benytte andre befordringsmidler end de
offentlige, herunder egen bil, jf. nærmere under pkt.
2.2.1.
2.1.1.2. Ungdomskortordningen
Ungdomskortordningen er reguleret i
bekendtgørelse nr. 501 af 17. maj 2013 om Ungdomskort.
Bekendtgørelsen er fastsat med hjemmel i
tekstanmærkning nr. 126 ad finanslovens § 28.53.04.
Ungdomskort.
Det følger af § 1 i
bekendtgørelse om Ungdomskort, at Ungdomskortet er et
periodekort til befordring i bus, tog og metro i den offentlige
servicetrafik, der tilbydes følgende persongrupper:
-
Uddannelsesøgende, der er omfattet af kapitel 2 i lov om
befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser
m.v.
- Studerende, der
er omfattet af § 1, stk. 3 og 4, og regler fastsat i
medfør af § 1, stk. 5, i lov om befordringsrabat til
studerende ved videregående uddannelser. Det vil sige
studerende, der har søgt om og har ret til SU til en
videregående uddannelse.
-
16-19-årige, som ifølge Det Centrale Personregister
(CPR) er bosiddende i Danmark.
Med Ungdomskortet får de persongrupper,
der er omfattet af ordningen - udover fri rejse mellem bolig og
uddannelsessted - fri rejse i det takstområde, hvor de
pågældende har bopæl. Derudover giver Ungdomskort
rabat på rejser i andre takstområder end der, hvor den
pågældende har bopæl, samt rejser, som
foregår på tværs af takstområder.
Ungdomskortets egenbetaling udgør 11,44
kr. pr. gyldighedsdag (2014-niveau) for uddannelsessøgende
og deltagere, der er omfattet af lov om befordringsrabat til
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v. og 19,92 kr.
pr. gyldighedsdag (2014-niveau) for studerende, der er omfattet af
lov om befordringsrabat til studerende ved videregående
uddannelser og for øvrige 16-19-årige. Egenbetalingen
reguleres én gang årligt sammen med trafikselskabernes
takstændringer i januar med satsreguleringsprocenten, jf. lov
om en satsreguleringsprocent.
Ungdomskortet kan ikke udstedes med kortere
gyldighed end 30 dage.
2.1.2. Den
foreslåede ordning
Det foreslås at ændre § 1 i
lov om befordringsrabat til studerende ved videregående
uddannelser, sådan at alle studerende, der er indskrevet
på og gennemgår en videregående uddannelse, der
berettiger til SU, får ret til befordringsrabat efter loven.
Retten til befordringsrabat vil således ikke afhænge
af, om den studerende har ret til SU. Herved omfattes danske
statsborgere, der konkret ikke har ret til SU, f.eks. fordi de er
løbet tør for klip, EU- og EØS-statsborgere og
tredjelandes statsborgere af befordringsrabatordningen. Ordningen
vil også omfatte udvekslings- og gæstestuderende, der
kun i en del af uddannelsen er indskrevet ved en dansk
SU-berettigende uddannelse. Ordningen vil hermed være i
overensstemmelse med EU-retten, idet der ved indskrivning ikke
skelnes mellem danske statsborgere og EU- og EØS-borgere.
Ordningen for studerende ved videregående uddannelser bliver
således parallel med ordningen, der gælder efter lov om
befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser
m.v., hvor det også er indskrivning, der er afgørende
for, om uddannelsessøgende eller deltagere er omfattet af
ordningen.
Det foreslås endvidere, at det bliver en
betingelse for at få rabat, at den studerende ikke kan
få befordringsgodtgørelse i henhold til andre regler.
Der vil således ikke blive stillet særskilte krav om,
at den studerende skal være studieaktiv for at få
rabat. Som følge af de initiativer, der følger af SU-
og studiefremdriftsreformen fra 2013, jf. lov nr. 898 og lov nr.
899, begge af 4. juli 2013, forventes det ikke, at indskrevne
studerende vil være forsinket i deres uddannelse i en
sådan grad, at det ikke vil være rimeligt at give dem
ret til rabat. Uddannelsessøgende, der har orlov fra deres
videregående uddannelse, vil ikke have ret til rabat, idet de
ikke anses for at gennemgå en videregående uddannelse i
orlovsperioden.
Som konsekvens af at persongruppen, der er
omfattet af § 1 i lov om befordringsrabat til studerende ved
videregående uddannelser, foreslås udvidet til
også at omfatte indskrevne studerende, der ikke har ret til
SU, foreslås det også at udvide den personkreds, der
har ret til befordringsgodtgørelse efter en kilometersats,
jf. § 4 a i samme lov.
Som en konsekvens af at persongruppen med ret
til befordringsrabat efter § 1 i lov om befordringsrabat til
studerende ved videregående uddannelser foreslås
udvidet, foreslås det også at udvide den persongruppe,
der har ret til Ungdomskort efter § 1 i bekendtgørelse
om Ungdomskort. Herved opfyldes den politiske aftale om ungdomskort
og fjernbusser, der blev indgået den 26. februar 2014.
Som følge af at Styrelsen for
Videregående Uddannelser (styrelsen), der træffer
afgørelse om ret til rabat, ikke længere automatisk
kan lægge ansøgning om SU til grund for
afgørelsen om ret til rabat, foreslås det at udvide
den eksisterende hjemmel til at indhente oplysninger, der er
nødvendige for at træffe afgørelse om rabat,
fra uddannelsesstederne. Det foreslås således, at der
skabes hjemmel til, at styrelsen kan indhente
indskrivningsoplysninger for studerende, der er indskrevet på
en støtteberettigende uddannelse, men som ikke har
søgt befordringsrabat. Oplysningerne skal gives i en form,
der er egnet til elektronisk databehandling.
Formålet med hjemmelen er at gøre
det muligt at søge om Ungdomskort gennem det elektroniske
selvbetjeningssystem, der administreres af styrelsen i samarbejde
med Trafikstyrelsen.
Det er hensigten, at uddannelsesstederne
automatisk gør indskrivningsoplysninger for alle studerende
tilgængelige for styrelsen, uanset om den enkelte studerende
har søgt om Ungdomskort. Først i det øjeblik,
den studerende søger om et Ungdomskort, hentes
indskrivningsoplysningen, og den studerende kan søge om
Ungdomskort som studerende ved en videregående
uddannelse.
Oplysningerne om, hvilken uddannelse den
studerende er indskrevet på, i hvilken periode og på
hvilken uddannelsesinstitution, er nødvendige for at kunne
udstede et Ungdomskort. Formålet med automatisk at
overføre indskrivningsoplysninger på alle studerende
er, at disse oplysninger skal være til rådighed for
styrelsen, når den studerende første gang søger
om Ungdomskortet gennem det elektroniske selvbetjeningssystem.
Herved opnås den mest effektive ansøgningsprocedure
med kortest mulig sagsbehandlingstid til følge, hvilket er
afgørende, da der er tale om udstedelse af en rejsehjemmel,
der har ringe værdi, hvis den ikke er den studerende i
hænde ved studiestart.
En tilsvarende ændring foreslås
også for så vidt angår styrelsens hjemmel til at
indhente oplysninger fra uddannelsesstederne i forbindelse med
tildeling af befordringsrabat efter lov om befordringsrabat til
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v. Hermed bringes
bestemmelsen i overensstemmelse med den måde, hvorpå
styrelsen i dag indhenter oplysninger om den
uddannelsessøgendes eller deltagerens indskrivningsforhold i
forbindelse med afgørelsen om rabat i form af
Ungdomskort.
Endelig foreslås det at skabe hjemmel
til at fastsætte regler om uddannelsesstedernes
administration.
Det er hensigten blandt andet at
fastsætte regler om, at styrelsen kan fastsætte
retningslinjer for det enkelte uddannelsessteds forpligtelser i
forbindelse med dels uddannelsesstedes indberetning af
indskrivningsoplysninger til styrelsens afgørelse om ret til
rabat, dels uddannelsesstedets afgørelse om
befordringsgodtgørelse efter en kilometersats. Det er
endvidere hensigten at fastsætte regler om, at styrelsen kan
give det enkelte uddannelsessted adgang til styrelsens edb-system,
herunder Det Fælles Uddannelseskort.
Der henvises til de specielle
bemærkninger til § 1, nr. 1, 3, 4 og 10-13, og § 3,
nr. 2 og 3.
2.2. Afskæring af befordringsgodtgørelse ved
uddannelse eller undervisningsforløb, der er tilrettelagt
som fjernundervisning
2.2.1. Gældende ret
Uddannelsessøgende og deltagere, der
har ret til rabat efter lov om befordringsrabat til
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v., kan efter
lovens § 9 i ganske særlige tilfælde få
godtgørelse efter en kilometersats til helt eller delvist at
benytte andre befordringsmidler end de offentlige, herunder egen
bil. En tilsvarende ordning blev pr. 1. juli 2011 indført
for studerende, der har ret til rabat efter lov om befordringsrabat
til studerende ved videregående uddannelser, jf. lovens
§ 4 a.
Ordningerne er i videst muligt omfang
harmoniserede i forhold til satser og betingelser for
godtgørelse og er målrettet studerende, der har
vanskeligt ved at benytte den kollektive trafik. Det kan f.eks.
dreje sig om uddannelsessøgende, der ikke har mulighed for
at benytte offentlig befordring på hele eller dele af
strækningen mellem bopæl og uddannelsesstedet, eller
hvor rejsetiden bliver uforholdsmæssig lang og
besværlig.
Efter begge ordninger udgør
godtgørelsen 13,83 kr. pr. km. pr. måned
(2014-niveau), og beregnes på baggrund af afstanden mellem
den uddannelsessøgendes bopæl og uddannelsessted.
Herfra trækkes den uddannelsessøgendes egenbetaling
på 598 kr. (2014-niveau). Månedssatsen svarer til, at
der gennemsnitligt gives tilskud for 18 dage om måneden, da
der i de fleste måneder vil være 3-4 færre
undervisningsdage end antallet af hverdage/arbejdsdage.
Der gives dog ikke
befordringsgodtgørelse for den del af den daglige
befordring, der overstiger 300 km. tur/retur mellem bopæl og
uddannelsessted. Endvidere beregnes der for
uddannelsessøgende og deltagere i ungdomsuddannelser m.v.
ikke godtgørelse i juli måned, hvor uddannelserne
holder sommerferie. Uddannelsessøgende, der følger
undervisning i juli måned, f.eks. i forbindelse med Gymnasial
supplering (GSK), vil dog kunne få
befordringsgodtgørelse i juli måned.
Det er uddannelsesstedet, der træffer
afgørelse om retten til rabat og om antallet af kilometer,
der kan gives godtgørelse til mellem uddannelsesstedet og
den studerendes bopæl. Ved beregningen af antallet af
kilometer skal der lægges vægt på den normale
transportvej ved bilkørsel, uanset hvilket transportmiddel
der rent faktisk benyttes.
Godtgørelsen udbetales bagud på
baggrund af indskrivningsoplysninger.
Med lov nr. 899 af 4. juli 2013 fjernes
egenbetaling på 587 kr. pr. måned for både
uddannelsessøgende ved videregående uddannelser og i
ungdomsuddannelser m.v. Ændringen træder i kraft den 1.
januar 2016. Det er endvidere hensigten med hjemmel i de
eksisterende bemyndigelsesbestemmelser at fastsætte regler
om, at godtgørelsen kun udbetales for den rejsedel, som
overstiger 24 kilometer. Når der ikke udbetales
godtgørelse til de første 24 kilometer, kan der
fortsat siges at være en egenbetaling for den
uddannelsessøgende. Egenbetalingen vil svare til cirka 413
kr. og er således mindre end den nuværende egenbetaling
på 598 kr. pr. måned. Endelig er det hensigten at
ændre kilometersatsen som fastsat i bekendtgørelse nr.
831 af 5. juli 2011 om befordringsrabat til studerende ved
videregående uddannelser og bekendtgørelse nr. 804 af
29. juli 2008 om befordringsrabat til uddannelsessøgende i
ungdomsuddannelser m.v. fra 13,59 kr. til 17,22 kr. (2013-niveau)
pr. måned.
2.2.2. Den
foreslåede ordning
Det foreslås at afskære adgangen
til befordringsgodtgørelse efter en kilometersats i
perioder, hvor den uddannelsessøgende følger
uddannelser eller undervisningsforløb, der er tilrettelagt
som fjernundervisning. Det foreslås, at ændringen skal
gælde både for studerende ved videregående
uddannelser, jf. lov om befordringsrabat til studerende ved
videregående uddannelser, og uddannelsessøgende og
deltagere i ungdomsuddannelser eller andre forløb, der er
omfattet af retten til rabat efter lov om befordringsrabat til
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v.
Efter såvel § 4 a i lov om
befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser
som § 9 i lov om befordringsrabat til
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v. er det
uddannelsesstederne, der træffer afgørelse om
godtgørelse efter en kilometersats. Det vil derfor
også være uddannelsesstederne, der træffer
afgørelse om, hvorvidt der er tale om perioder, der er
tilrettelagt som fjernundervisning.
Forslaget vedrører alene retten til
godtgørelse efter en kilometersats.
Uddannelsessøgende, der følger uddannelse m.v., der
er tilrettelagt som fjernundervisning, vil således fortsat
have ret til Ungdomskort i perioder med fjernundervisning.
Der henvises til de specielle
bemærkninger til § 1, nr. 5-8, § 2 og § 3, nr.
1.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Lovforslaget medfører en merudgift
på 18,1 mio. kr. i 2014 og herefter en årlig merudgift
på ca. 40 mio. kr. Merforbruget finansieres af overskydende
midler i puljen til takstnedsættelser, jf. aftale af 26.
februar 2014 om ungdomskort og fjernbusser. Afskæringen af
godtgørelse efter en kilometersats i perioder med
fjernundervisning skønnes at have en marginal positiv effekt
på ordningens økonomi.
På tillægsbevillingerne til
finansloven for 2014 overføres 16,5 mio. kr. fra §
28.53.01. Takstnedsættelse i den kollektive trafik
(Reservationsbev.) til § 19.82.02. Befordringsrabat til
studerende i videregående uddannelser (Lovbunden) samt 1,6
mio. kr. fra § 28.53.01. Takstnedsættelse i den
kollektive trafik (Reservationsbev.) til § 28.53.04.
Ungdomskort (tekstanm. 126) (Reservationsbev.).
Bevillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget fra 2015 og
frem optages på finansloven for 2015.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen administrative udgifter
for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Med lovforslaget bringes reglerne om
befordringsrabat og -godtgørelsesordningerne til studerende
ved videregående uddannelser i overensstemmelse med den
retsstilling, der følger af EU-Domstolens dom af 4. oktober
2012 i sag C-75/11, Kommissionen mod Østrig.
8. Høring
Et udkast til lovforslag har i perioden den
11. marts 2014 til den 31. marts 2014 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.: Akademikernes Centralorganisation, Ankenævnet for
Statens Uddannelsesstøtteordninger, Arriva,
Bestyrelsesforeningen for Social- og Sundhedsskolerne, Bornholms
Trafikselskab, C3, Center for Ligebehandling af Handicappede,
Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks Konservative Studerende,
Danmarks Liberale Studerende, Danmarks Medie og
Journalisthøjskole, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Blindesamfund, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Handel og
Service (DHS), Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri, Dansk Metal,
Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske Erhvervsakademier,
Danske Erhvervsskoler, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning,
Danske Handicaporganisationer, Danske Landbrugsskoler, Danske
Regioner, Danske SOSU-skoler, Danske Studerendes
Fællesråd, Danske Universiteter, Datatilsynet, Det
Centrale Handicapråd, DSB Regional, DSB S-tog a/s,
Erhvervsskolernes Elevorganisation, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening (FA), Forbundet af Offentlige Ansatte (FOA),
Frit Forum - Socialdemokratiske Studerende, Funktionærernes
og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Fynbus,
Gymnasieelevernes Landsorganisation, Gymnasiernes
Bestyrelsesforening, Gymnasieskolernes Rektorforening,
Handelsskolernes Lærerforening (HL), HK/Kommunal, HK/Stat,
Ingeniørforeningen i Danmark, Institut for
Menneskerettigheder, KL, Kulturministeriets Rektorer (KUR),
Københavns Kommune, Landbrug & Fødevarer,
Landsorganisationen i Danmark (LO), Landssammenslutningen af
Handelsskoleelever, Lederforeningen (VUC), Lærernes
Centralorganisation, Lærerstuderendes landskreds, Midttrafik,
Movia, Nordjyllands Trafikselskab - NT, Nævnet for
Støtteberettigende Uddannelser i Udlandet, Private Gymnasier
og Studenterkurser, Professionshøjskolernes Rektorkollegium,
Pædagogstuderendes studieorganisation, Rektorkollegiet for de
kunstneriske og kulturelle uddannelser, Rektorkollegiet for de
maritime uddannelser, Rigsrevisionen, Rådet for
Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser,
Skolelederforeningen, Studenterrådgivningen, Suhrs
Madakademiet, SU-rådet, Sydtrafik, Sygeplejestuderendes
Landssammenslutning, Uddannelsesforbundet, VEU-rådet og VUC
Bestyrelsesforeningen.
| | | | | | | | | 9. Sammenfattende skema | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Afskæringen af godtgørelse
efter en kilometersats i perioder med fjernundervisning
skønnes at have en marginal positiv effekt på
ordningens økonomi. | Lovforslaget medfører en merudgift
på 18,1 mio. kr. i 2014 og herefter en årlig merudgift
på ca. 40 mio. kr. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Med lovforslaget bringes reglerne om
befordringsrabat og -godtgørelsesordningerne til studerende
ved videregående uddannelser i overensstemmelse med den
retsstilling, der følger af EU-Domstolens dom af 4. oktober
2012 i sag C-75/11, Kommissionen mod Østrig. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Med ændringen af § 1, stk. 3, foreslås det, at alle
studerende, der er indskrevet på og gennemgår
videregående uddannelse, der berettiger til SU, får ret
til rabat ved køb af abonnementskort. Retten til
befordringsrabat vil således ikke længere afhænge
af, om den studerende har søgt om og har ret til SU. Herved
omfattes danske statsborgere, der konkret ikke har ret til SU,
f.eks. fordi de er løbet tør for klip, EU- og
EØS-statsborgere og tredjelandes statsborgere af
befordringsrabatordningen. Ordningen bliver herved bragt i
overensstemmelse med EU-retten, idet der ved indskrivning ikke
skelnes mellem danske statsborgere og EU- og EØS-borgere.
Ordningen vil også omfatte udvekslings- og
gæstestuderende, der kun i en del af uddannelsen er
indskrevet ved en dansk SU-berettigende uddannelse.
Med ændringen af § 1, stk. 4, foreslås det, at det
er en betingelse for at få rabat, at den studerende ikke
samtidig kan få befordringsgodtgørelse i henhold til
andre regler. Der vil således ikke blive stillet
særskilte krav om, at den studerende skal være
studieaktiv for at få rabat. Uddannelsessøgende, der
har orlov fra deres videregående uddannelse, vil ikke have
ret til rabat, idet de ikke anses for at gennemgå en
videregående uddannelse i orlovsperioden.
Ændringen betyder samtidig, at
personkredsen, der er omfattet af Ungdomskortordningen, der
reguleres i bekendtgørelse om Ungdomskort, ændres
tilsvarende, idet det fremgår af bekendtgørelsen, at
ordningen omfatter studerende, der har ret til befordringsrabat
efter § 1 i lov om befordringsrabat til studerende ved
videregående uddannelser.
Efter § 1, stk. 5, i lov om
befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser
kan uddannelses- og forskningsministeren fastsætte regler om,
i hvilket omfang studerende, der har indsendt ansøgning om
SU, har ret til rabat, når der endnu ikke er taget stilling
til ansøgningen om SU.
Som en konsekvens af at retten til rabat ikke
længere knyttes til retten til SU, forslås
ovennævnte hjemmel ophævet.
Der henvises til pkt. 2.1.2. i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 2
Det følger af lovens § 2, stk. 1,
at Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte, der var en
styrelse under Undervisningsministeriet, træffer
afgørelse om rabat. Styrelsen blev nedlagt med virkning fra
den 1. marts 2011. Herefter blev ordningen administreret af
Uddannelsesstyrelsen, ligeledes under Undervisningsministeriet.
I forbindelse med de ressortomlægninger,
der følger af kongelige resolutioner af henholdsvis 3. og 5.
oktober 2011, overgik ansvaret for lov om befordringsrabat til
studerende ved videregående uddannelser til uddannelses- og
forskningsministeren, der har tillagt Styrelsen for
Videregående Uddannelser de beføjelser, der efter
loven var tillagt Styrelsen for Statens
Uddannelsesstøtte.
På den baggrund foreslås det, at
§ 2, stk. 1, ændres,
sådan at det fremgår, at det er Styrelsen for
Videregående Uddannelser (styrelsen), der kan træffe
afgørelse om rabat.
Til nr. 3
Efter lovens § 2, stk. 1, 1. pkt.,
træffer styrelsen afgørelse om, hvilke studerende der
har ret til befordringsrabat. Styrelsens afgørelse om, at
studerende kan få befordringsrabat i op til 12 måneder,
efter de har opbrugt deres muligheder for SU, træffes i
medfør af lovens § 2, stk. 1, 2. pkt., efter
indstilling fra uddannelsesstedet.
Som konsekvens af lovforslagets § 1, nr.
1, hvorefter retten til rabat ikke længere knyttes til retten
til SU, foreslås det at ophæve lovens § 2, stk. 1, 2. pkt., idet reglen om, at
der kan gives befordringsrabat i op til 12 måneder, efter de
har opbrugt deres muligheder for SU udgår. Retten til rabat
knyttes efter lovforslagets § 1, nr. 1, til den studerendes
indskrivning og gives for hele uddannelsesperioden. Styrelsen
træffer således alene afgørelse på
baggrund af uddannelsesstedernes indskrivningsoplysninger.
Der henvises til pkt. 2.1.2. i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 4
Efter § 2, stk. 2, i lov om
befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser
kan styrelsen bestemme, at uddannelsesstedet træffer
afgørelse om ret til rabat eller om kontant udbetaling af
befordringsrabat. Baggrunden herfor er, at visse uddannelsessteder
træffer afgørelse om retten til SU, og derfor
også indirekte om retten til befordringsrabat. Som konsekvens
af lovforslagets § 1, nr. 1, hvorefter retten til rabat ikke
længere knyttes til retten til SU, er det ikke længere
relevant, at uddannelsesstederne træffer afgørelse om
retten til rabat, og bestemmelsen kan derfor udgå.
Med nyaffattelsen af § 2, stk. 2, foreslås det i stedet
at skabe hjemmel for uddannelses- og forskningsministeren til at
fastsætte regler om uddannelsesstedernes administration af
befordringsrabatordningen, der følger af lovens §
1.
Det er herefter hensigten blandt andet at
fastsætte regler om, at styrelsen kan fastsætte
retningslinjer for det enkelte uddannelsessteds forpligtelser i
forbindelse med indberetning af oplysninger om indskrivning m.v.,
og at styrelsen kan give det enkelte uddannelsessted adgang til
styrelsens edb-system, herunder til Det Fælles
Uddannelseskort. Bestemmelsen skal blandt andet ses i lyset af, at
der er uddannelsesinstitutioner, der ikke automatisk leverer
indskrivningsoplysninger fra deres studieadministrative systemer
til styrelsen, hvorfor oplysningerne skal indberettes manuelt for
hver enkelt studerende, der ønsker rabat.
Der henvises til pkt. 2.1.2. i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 5
Efter § 4 a, stk. 1, i lov om
befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser
kan uddannelsesstedet i ganske særlige tilfælde
træffe afgørelse om, at studerende, der har ret til
rabat, kan få godtgørelse til befordring med andre
befordringsmidler end offentlige befordringsmidler efter en
kilometersats.
Med forslaget indsættes en henvisning
til den under § 1, nr. 6, foreslåede affattelse af
§ 4 a, stk. 2, som en undtagelse til reglen om ret til
godtgørelse i § 4 a, stk. 1. Forslaget i § 1, nr.
5, er således en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 6,
der afskærer muligheden for godtgørelse efter en
kilometersats for studerende, der følger
fjernundervisning.
Der henvises til pkt. 2.2.2. i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 6
Uddannelsessøgende og deltagere, der
har ret til rabat efter lov om befordringsrabat til studerende ved
videregående uddannelser, kan efter lovens § 4 a i
ganske særlige tilfælde få godtgørelse
efter en kilometersats til helt eller delvist at benytte andre
befordringsmidler end de offentlige, herunder egen bil.
Godtgørelsen udgør 13,83 kr. pr.
km. pr. måned (2014-niveau), jf. bekendtgørelse nr.
831 af 5. juli 2011 om befordringsrabat til studerende ved
videregående uddannelser, og beregnes på baggrund af
afstanden mellem den studerendes bopæl og uddannelsesstedet.
Herfra trækkes den studerende egenbetaling på 598 kr.
(2014-niveau). Månedssatsen svarer til, at der gennemsnitligt
gives tilskud for 18 dage om måneden, da der i de fleste
måneder vil være 3-4 færre undervisningsdage end
antallet af hverdage/arbejdsdage.
Med indsættelsen af et nyt stk. 2 i
§ 4 a foreslås det at afskære adgangen til
befordringsgodtgørelse efter en kilometersats i perioder,
hvor den uddannelsessøgende eller deltageren følger
uddannelse, der er tilrettelagt som fjernundervisning. Ved
fjernundervisning forstås undervisning, hvor mindre end 50
pct. af undervisningen er tilrettelagt som
tilstedeværelsesundervisning. Herved vil den
uddannelsessøgende ikke være berettiget til
befordringsgodtgørelse efter § 4
a, til hele uddannelsen eller dele af uddannelsen, hvis
uddannelsen eller dele af uddannelsen hovedsageligt er tilrettelagt
som fjernundervisning.
Det foreslås endvidere, at
uddannelsesstederne, der i forvejen træffer afgørelse
om godtgørelse efter en kilometersats, tillige træffer
afgørelse om, hvorvidt der er tale om perioder, der er
tilrettelagt som fjernundervisning.
Forslaget vedrører alene retten til
godtgørelse efter en kilometersats.
Uddannelsessøgende, der følger uddannelse m.v., der
hovedsageligt er tilrettelagt som fjernundervisning, vil
således fortsat have ret til Ungdomskort i perioder med
fjernundervisning.
Der henvises til pkt. 2.2.2 i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 7
Efter § 4 a, stk. 1, i lov om
befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser
kan uddannelsesstedet i ganske særlige tilfælde
træffe afgørelse om, at studerende, der har ret til
rabat, kan få godtgørelse til befordring med andre
befordringsmidler end offentlige befordringsmidler efter en
kilometersats. Uddannelsesstedet træffer herunder
afgørelse om antallet af kilometer, der kan gives
godtgørelse for, mellem uddannelsesstedet og den studerendes
bopæl.
Det foreslås, at uddannelses- og
forskningsministeren får hjemmel til at fastsætte
regler om uddannelsesstedernes administration i forbindelse med
befordringsgodtgørelse efter en kilometersats.
Der vil herefter blandt andet kunne
fastsættes regler om, at styrelsen kan fastsætte
retningslinjer for det enkelte uddannelsessteds forpligtelser i
forbindelse med afgørelse om befordringsgodtgørelse
efter en kilometersats, herunder, at uddannelsesstedet straks skal
give meddelelse til styrelsen, hvis en studerende ikke
længere opfylder betingelserne befordringsgodtgørelse
eller bliver opmærksom på andre forhold, som kan have
betydning for retten til godtgørelse, og at styrelsen kan
give det enkelte uddannelsessted adgang til styrelsens edb-system.
Behandlingen af oplysninger vil ske inden for rammerne af
persondataloven.
Der henvises til pkt. 2.2.2 i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 8
Bestemmelsen er en sammenskrivning af
gældende ret og de ændringer, der følger af
denne lovs § 1, nr. 5-7, samt de ændringer der
følger af § 2 i lov nr. 899 af 4. juli 2013, som
træder i kraft den 1. januar 2016. Sammenskrivningen
træder derfor først i kraft den 1. januar 2016, jf.
denne lovs § 4, stk. 2. Der er ikke med sammenskrivningen
tiltænkt en ændring af gældende ret.
Med den foreslåede § 4 a vil studerende ved
videregående uddannelser, der har ret til rabat på
abonnementskort til bus, tog eller metro i den kollektive trafik, i
ganske særlige tilfælde kunne få
godtgørelse efter en kilometersats til helt eller delvist at
benytte andre befordringsmidler end de offentlige, herunder egen
bil.
Med § 4 a, stk.
1, foreslås det, at uddannelsesinstitutionen
træffer afgørelse om retten til rabat, og om antallet
af kilometer, der kan gives godtgørelse til, mellem
uddannelsesstedet og den studerendes bopæl. Ved beregningen
af antallet af kilometer skal der lægges vægt på
den normale transportvej ved bilkørsel, uanset hvilket
transportmiddel der rent faktisk benyttes. Den korteste
strækning kan som oftest findes ved opslag på
internettet, men der kan være lokale forhold, der gør,
at den korteste strækning ikke vil være den normale
eller hurtigste strækning. Uddannelsesinstitutionen må
derfor foretage et skøn ved afgørelse om antallet af
kilometer, der kan gives godtgørelse til.
Afgørelser, som
uddannelsesinstitutionen træffer efter § 4 a, stk. 1,
kan ikke påklages til en anden administrativ myndighed, jf.
§ 6, stk. 2, i lov om befordringsrabat til studerende ved
videregående uddannelser, der efter lovforslagets § 1,
nr. 12, bliver § 6, stk. 1. Afgørelser om
befordringsgodtgørelse vil typisk være
afgørelser, hvor der - efter lokale forhold - skal tages
stilling til, hvorvidt der findes egnet offentlig befordring.
Afgørelsen om antallet af kilometer mellem bopæl og
uddannelsessted vil oftest kunne træffes på objektivt
grundlag og ikke give anledning til tvist. Bestemmelsen svarer til
§ 16, stk. 1, i lov om befordringsrabat til
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v.
Med § 4 a, stk.
2, foreslås det at afskære adgangen til
befordringsgodtgørelse efter en kilometersats i perioder,
hvor den studerende følger uddannelse, der er tilrettelagt
som fjernundervisning. Ved fjernundervisning forstås
undervisning, hvor mindre end 50 pct. af undervisningen er
tilrettelagt som tilstedeværelsesundervisning. Herved vil den
studerende ikke være berettiget til
befordringsgodtgørelse efter § 4 a, til hele
uddannelsen eller dele af uddannelsen, hvis uddannelsen eller dele
af uddannelsen hovedsageligt er tilrettelagt som
fjernundervisning.
Det foreslås med § 4 a, stk. 3, at uddannelses- og
forskningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
uddannelsesstedernes administration om retten til
godtgørelse, herunder godtgørelsens beregning, sats
og årlige regulering, øvre grænse for
godtgørelsen og udbetaling.
For så vidt angår regler om
uddannelsesstedernes administration vil der blandt andet kunne
fastsættes nærmere regler om frister, om
uddannelsesstedernes indberetning af oplysninger, der er
nødvendige for at træffe afgørelse om ret til
godtgørelse, og om uddannelsesstedernes pligt til at give
meddelelse til styrelsen, hvis en studerende ikke længere
opfylder betingelserne for godtgørelse eller hvis
uddannelsesstedet bliver opmærksom på andre forhold,
som kan have betydning for retten til godtgørelse.
Behandlingen af oplysninger vil ske inden for rammerne af
persondataloven.
For så vidt angår retten til
godtgørelse, er det hensigten at fastsætte regler om,
at kun studerende, der har vanskeligt ved at benytte den kollektive
trafik, kan få godtgørelse. Det kan f.eks. dreje sig
om studerende, der ikke har mulighed for at benytte offentlig
befordring på hele eller dele af strækningen mellem
bopæl og uddannelsesstedet, eller hvor rejsetiden bliver
uforholdsmæssig lang og besværlig.
For så vidt angår
godtgørelsens beregning, er det hensigten at fastsætte
regler, hvorefter godtgørelsen beregnes på baggrund af
afstanden mellem den studerendes bopæl og uddannelsessted og
en kilometersats på månedsbasis. Det er hensigten at
fastsætte regler, hvorefter der ikke beregnes
godtgørelse i juli måned, hvor uddannelserne holder
sommerferie. Studerende, der følger undervisning i juli
måned, f.eks. i forbindelse med adgangseksamen til
ingeniørstudierne, vil dog kunne få godtgørelse
for befordring i juli måned.
Satsen forventes fra 1. januar 2016 fastsat
til 17,22 kr. (2013-niveau) pr. km. pr. måned.
Satsen for godtgørelsen forventes
reguleret én gang årligt den 1. januar med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
For at forhindre utilsigtet brug af ordningen
vil det være muligt at fastsætte regler om en
øvre grænse for godtgørelsen, ligesom efter
ordningen for uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v.
Her gives der ikke befordringsgodtgørelse for den del af den
daglige befordring, der overstiger 300 km tur/retur mellem
bopæl og uddannelsessted.
I forhold til udbetaling af
godtgørelsen er det blandt andet hensigten at
fastsætte regler, hvorefter godtgørelsen udbetales
bagud på baggrund af indskrivningsoplysninger.
Der henvises til pkt. 2.2.2. i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 9
Der foreslås en sproglig
præcisering af formuleringerne i lovens § 5, nr. 2, 2. pkt., og § 5, nr. 3, 2. pkt., sådan at det
tydeligt fremgår af lovens tekst, at uddannelses- og
forskningsministerens hjemmel til at fastsætte regler
vedrører undtagelse fra de krav, der fremgår af lovens
§ 5, nr. 2. 1. pkt., og § 5, nr. 3, 1. pkt. Der er med
den foreslåede sproglige tydeliggørelse ikke
tiltænkt en ændring af gældende ret.
Til nr. 10 og 11
Det følger af § 5 a, stk. 1, i lov
om befordringsrabat til studerende ved videregående
uddannelser, at styrelsen hos uddannelsesstederne kan indhente
oplysninger om indskrivning m.v., der er nødvendige for at
træffe afgørelse om ret til rabat.
Det foreslås, at styrelsen får
hjemmel til at indhente indskrivningsoplysninger om studerende, der
er indskrevet på en støtteberettigende uddannelse, men
som ikke har søgt om befordringsrabat. Oplysningerne skal
gives i en form, der er egnet til elektronisk databehandling.
Formålet med hjemmelen er at gøre
det muligt at søge om Ungdomskort gennem det elektroniske
selvbetjeningssystem, der administreres af styrelsen i samarbejde
med Trafikstyrelsen.
Det er hensigten, at uddannelsesstederne
automatisk gør indskrivningsoplysninger om studerende
tilgængelige for styrelsen, uanset om disse har søgt
om Ungdomskort. Først i det øjeblik, den studerende
søger om et Ungdomskort, hentes indskrivningsoplysningen, og
den studerende kan søge om Ungdomskort som studerende ved en
videregående uddannelse.
Oplysningerne om, hvilken uddannelse den
studerende er indskrevet på, i hvilken periode og på
hvilken uddannelsesinstitution, er nødvendige for at kunne
udstede et Ungdomskort. Formålet med automatisk at
overføre indskrivningsoplysninger på alle studerende
er, at disse oplysninger skal være til rådighed for
styrelsen, når den studerende første gang søger
om Ungdomskortet gennem det elektroniske selvbetjeningssystem.
Herved opnås den mest effektive ansøgningsprocedure
med kortest mulig sagsbehandlingstid til følge, hvilket er
afgørende, da der er tale om udstedelse af en rejsehjemmel,
der har ringe værdi, hvis den ikke er den studerende i
hænde ved studiestart.
Der henvises til pkt. 2.1.2. i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 12
Efter § 6, stk. 1, i lov om
befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser
kan afgørelser, som uddannelsesstedet træffer om
retten til rabat inden 4 uger fra meddelelsen af afgørelsen
indbringes for styrelsen af den, som afgørelsen
vedrører. Klagen stiles til styrelsen og sendes til
uddannelsesstedet. Fastholder uddannelsesstedet afgørelsen,
sender uddannelsesstedet klagen til styrelsen med en udtalelse.
Forslaget om ophævelse af § 6, stk.
1, er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 1 og 3,
hvorefter retten til rabat ikke længere knyttes til retten
til SU, men til at den uddannelsessøgende er indskrevet ved
og gennemgår SU-berettigende uddannelse. Uddannelsesstederne
vil således ikke længere skulle træffe
afgørelse om retten til befordringsrabat, herunder om der
kan gives rabat i 12 måneder efter den studerende har opbrugt
mulighederne for SU.
Der henvises til pkt. 2.1.2. i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 13
Efter § 6, stk. 3, i lov om
befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser
kan styrelsens afgørelser efter § 1, stk. 4, og §
2 om retten til befordringsrabat, herunder om der kan gives rabat i
12 måneder efter den studerende har opbrugt mulighederne for
SU, ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Det foreslås, at styrelsen træffer
afgørelse om rabat efter bestemmelserne i § 1 i lov om
befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser,
som affattet med lovforslagets § 1, nr. 4. Styrelsen
træffer således afgørelse om ret til rabat
på baggrund af uddannelsesstedernes indskrivningsoplysninger,
jf. den foreslåede § 1, stk. 3. Styrelsen træffer
endvidere afgørelse om betingelsen om ikke samtidig at
få befordringsgodtgørelse i henhold til andre regler,
jf. den foreslåede § 1, stk. 4.
Med lovforslagets § 1, nr. 13,
foreslås det, at styrelsens afgørelser efter § 2,
ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed.
Afgørelserne vil primært være baseret på
adresseoplysninger ifølge Det Centrale Personregister og
objektive indberetninger fra uddannelsesstederne om indskrivning
på uddannelsen, uddannelsesperioder, uddannelsesstedets
adresse m.v., som ikke giver anledning til tvist. Klageadgangen er
på tilsvarende vis afskåret for så vidt
angår styrelsens afgørelser om ret til
befordringsrabat efter lov om befordringsrabat til
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v., hvor retten
ligeledes knyttes til den uddannelsessøgendes
indskrivning.
Der henvises til pkt. 2.1.2. i de almindelige
bemærkninger
Til § 2
Til nr. 1
Der er tale om en lovteknisk ændring som
følge af, at de ændringer i § 4 a i lov om
befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser,
som var medtaget i lov nr. 899 af 4. juli 2013, nu er indeholdt i
den nyaffattelse af bestemmelsen, som foreslås med
lovforslagets § 1, nr. 8.
Til nr. 2
Efter § 4, stk. 6, i lov nr. 899 af 4.
juli 2013 om ændring af bl.a. lov om befordringsrabat til
studerende ved videregående uddannelser træder
ændringen af lovens § 4 a i kraft den 1. januar 2016. Da
det med dette lovforslag foreslås at foretage en nyaffattelse
af § 4 a med virkning fra den 1. januar 2016, jf.
lovforslagets § 1, nr. 8, og § 4, stk. 2, skal
ikrafttrædelsesbestemmelsen i § 4, stk. 6, i lov nr. 899
af 4. juli 2013 tilsvarende ændres, sådan at
ikrafttrædelsen den 1. januar 2016 ikke længere
fremgår af den pågældende lov.
Til § 3
Til nr. 1
Med den under § 3, nr. 1,
foreslåede ændring af § 9,
stk. 1, i lov om befordringsrabat til
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v. foreslås
det at afskære adgangen til befordringsgodtgørelse
efter en kilometersats i perioder, hvor den
uddannelsessøgende eller deltageren følger uddannelse
eller undervisningsforløb, der er tilrettelagt som
fjernundervisning. Ved fjernundervisning forstås
undervisning, hvor mindre end 50 pct. af undervisningen er
tilrettelagt som tilstedeværelsesundervisning. Det
foreslås endvidere, at uddannelsesstederne, der i forvejen
træffer afgørelse om godtgørelse efter en
kilometersats, tillige træffer afgørelse om, hvorvidt
der er tale om perioder, der er tilrettelagt som
fjernundervisning.
Forslaget vedrører alene retten til
godtgørelse efter en kilometersats.
Uddannelsessøgende, der følger uddannelse eller
undervisningsforløb, der er tilrettelagt som
fjernundervisning, vil således fortsat have ret til
Ungdomskort i perioder med fjernundervisning.
Der henvises til pkt. 2.2.2. i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 2 og 3
Det foreslås, at styrelsen får
hjemmel til at indhente indskrivningsoplysninger om
uddannelsessøgende og deltagere, der er indskrevet på
en støtteberettigende uddannelse, men ikke har søgt
om befordringsrabat. Oplysningerne skal gives i en form, der er
egnet til elektronisk databehandling.
Formålet med hjemmelen er at bringe
bestemmelsen i overensstemmelse med den måde, hvorpå
styrelsen indhenter oplysninger om den uddannelsessøgendes
eller deltagerens indskrivningsforhold, så den
uddannelsessøgende eller deltageren har mulighed for at
søge om Ungdomskort gennem det elektroniske
selvbetjeningssystem, der administreres af styrelsen i samarbejde
med Trafikstyrelsen.
Det er hensigten, at uddannelsesstederne
automatisk gør indskrivningsoplysninger om
uddannelsessøgende m.v. tilgængelige for styrelsen,
uanset om disse har søgt om Ungdomskort. Først i det
øjeblik den uddannelsessøgende eller deltageren
søger om et Ungdomskort, hentes indskrivningsoplysningen, og
den uddannelsessøgende eller deltageren kan søge om
Ungdomskort.
Oplysningerne om, hvilken uddannelse den
uddannelsessøgende eller deltageren er indskrevet på,
i hvilken periode og på hvilken uddannelsesinstitution, er
nødvendige for at kunne udstede et Ungdomskort.
Formålet med automatisk at overføre
indskrivningsoplysninger på alle uddannelsessøgende
eller deltagere, der kunne have ret til befordringsrabat, er, at
disse oplysninger skal være til rådighed for styrelsen,
når den uddannelsessøgende eller deltageren
første gang søger om Ungdomskort gennem det
elektroniske selvbetjeningssystem. Herved opnås den mest
effektive ansøgningsprocedure med kortest mulig
sagsbehandlingstid til følge, hvilket er afgørende,
da der er tale om udstedelse af en rejsehjemmel, der har ringe
værdi, hvis den ikke er den uddannelsessøgende eller
deltageren i hænde ved studiestart.
Der henvises til pkt. 2.1.2. i de almindelige
bemærkninger.
Til § 4
Det foreslås med bestemmelsen i stk. 1, at loven træder i kraft den 1.
juli 2014.
Studerende, der er indskrevet ved en
SU-berettigende videregående uddannelse, men som ikke har ret
til eller har søgt om SU, vil således kunne få
Ungdomskort, der gælder fra den 1. juli 2014.
For så vidt angår kilometerpenge i
forbindelse med undervisning, der er tilrettelagt som
fjernundervisning, vil retten hertil blive afskåret fra den
1. juli 2014.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 2 er en konsekvens af ændringerne
i lovforslagets § 1, nr. 8. Den foreslåede nyaffattelse
af § 4 a i lov om befordringsrabat til studerende ved
videregående uddannelser skal først træde i
kraft den 1. januar 2016, som oprindeligt angivet i lov nr. 899 af
4. juli 2013.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | Uddannelses- og
Forskningsministeriet § 1 I lov om befordringsrabat til studerende ved
videregående uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.
1189 af 10. oktober 2013, som ændret ved § 2 i lov nr.
899 af 4. juli 2013, foretages følgende
ændringer: | | | | § 1.
Studerende ved videregående uddannelser har efter
ansøgning ret til rabat ved køb af abonnementskort
til befordring med bus, tog og metro i den offentlige
servicetrafik. Ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser kan bestemme, at anden kollektiv
persontrafik er omfattet af 1. pkt. Ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser kan endvidere
fastsætte regler om, at 1. pkt. gælder for befordring
til og fra udlandet. Stk. 2. Retten til rabat ved køb
af abonnementskort omfatter ikke befordring i form af individuel
handicapkørsel for svært
bevægelseshæmmede. Stk. 3. Retten
til rabat ved køb af abonnementskort omfatter måneder,
hvor den studerende har ret til statens uddannelsesstøtte
(SU), herunder måneder, hvor SU fravælges, samt
måneder, hvor den studerende er i lønnet praktik.
Studerende, der ikke har søgt SU til den uddannelse, de er i
gang med, har ikke ret til rabat. Stk. 4.
Studerende kan få befordringsrabat i indtil 12 måneder
efter, at de har opbrugt deres muligheder for at få SU. Det
er en betingelse, at den studerende fortsat deltager aktivt i
uddannelsen. Stk. 5.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan fastsætte regler om, i hvilket omfang
studerende, der har indsendt ansøgning om SU, har ret til
rabat, når der endnu ikke er taget stilling til
ansøgningen om SU. | | 1. § 1, stk. 3-5, ophæves, og i
stedet indsættes: »Stk. 3.
Retten til rabat ved køb af abonnementskort omfatter
måneder, hvor den studerende er indskrevet på og
gennemgår uddannelse, der giver ret til statens
uddannelsesstøtte, jf. SU-lovens § 15. Stk. 4. Retten
til rabat gælder ikke, når den studerende samtidig
får befordringsgodtgørelse i henhold til andre
regler.« | | | | § 2.
Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte (styrelsen)
træffer afgørelse om, hvilke studerende der har ret
til rabat efter § 1. Afgørelse om befordringsrabat
efter § 1, stk. 4, træffes efter indstilling fra
uddannelsesstedet. Stk. 2.
Styrelsen kan bestemme, at uddannelsesstedet kan træffe
afgørelse efter stk. 1 og regler fastsat i medfør af
§ 5, stk. 1, nr. 4. | | 2. I § 2, stk. 1, 1. pkt., ændres
»Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte« til:
»Styrelsen for Videregående Uddannelser«. | | 3. § 2, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves. | | 4. § 2, stk. 2, affattes
således: »Stk.
2. Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om uddannelsesstedernes administration af
rabatordningen efter § 1.« | | | | § 4 a.
Uddannelsesstedet kan efter ansøgning i ganske særlige
tilfælde træffe afgørelse om, at studerende, der
har ret til rabat efter § 1, gives godtgørelse til
befordring med andre befordringsmidler end offentlige
befordringsmidler efter en kilometersats med fradrag af
egenbetalingen, jf. § 3, stk. 1. Uddannelsesstedet
træffer herunder afgørelse om antallet af kilometer,
der kan gives godtgørelse for, mellem uddannelsesstedet og
den studerendes bopæl. | | 5. I § 4 a, stk. 1, 1. pkt., indsættes
efter »§ 3, stk. 1«: », jf. dog stk.
2«. | Stk. 2. Ved
befordringsgodtgørelse efter stk. 1 reguleres egenbetalingen
jf. § 3, stk. 1, én gang pr. kalenderår den 1.
januar med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent. Stk. 3.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
retten til godtgørelse efter stk. 1, herunder
godtgørelsens beregning, sats og årlige regulering,
øvre grænse for godtgørelsen og
udbetaling.« | | 6. I § 4 a indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke: »Stk. 2.
Godtgørelse efter stk. 1 gives ikke i perioder, hvor den
studerende er indskrevet på og gennemgår uddannelse,
der er tilrettelagt som fjernundervisning. Ved fjernundervisning
forstås undervisning, hvor mindre end 50 pct. af
undervisningen er tilrettelagt som
tilstedeværelsesundervisning.« Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4. | | | | | | 7. I § 4 a indsættes som stk. 5: »Stk. 5.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om uddannelsesstedernes administration, jf.
stk. 1.« | | | | | | 8. § 4 a affattes således: »§ 4 a. Uddannelsesstedet kan
efter ansøgning i ganske særlige tilfælde
træffe afgørelse om, at studerende, der har ret til
rabat efter § 1, gives godtgørelse til befordring med
andre befordringsmidler end offentlige befordringsmidler efter en
kilometersats, jf. dog stk. 2. Uddannelsesstedet træffer
herunder afgørelse om antallet af kilometer, der kan gives
godtgørelse for, mellem uddannelsesstedet og den studerendes
bopæl. Stk. 2.
Godtgørelse efter stk. 1 gives ikke i perioder, hvor den
studerende er indskrevet på og gennemgår uddannelse,
der er tilrettelagt som fjernundervisning. Ved fjernundervisning
forstås undervisning, hvor mindre end 50 pct. af
undervisningen er tilrettelagt som
tilstedeværelsesundervisning. Stk. 3.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om uddannelsesstedernes administration og om
retten til godtgørelse efter stk. 1, herunder
godtgørelsens beregning, sats og årlige regulering,
øvre grænse for godtgørelsen og
udbetaling.« | | | | § 5.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan fastsætte regler om: | | | 1) | Indhold og udformning af
ansøgninger om rabat efter § 1 og godtgørelse
efter § 4 a og, om hvornår den studerende skal
søge. | | 2) | At ansøgning om ret til rabat
eller godtgørelse skal ske i elektronisk form, herunder om
anvendelse af digital signatur eller anden sikker
personidentifikation. Ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser kan endvidere fastsætte regler
om, at visse studerende og visse typer af sager kan undtages fra 1.
pkt. | 9. I § 5, nr. 2, 2. pkt., og § 5, nr. 3, 2. pkt., indsættes
efter »undtages fra«: »kravet i«. | 3) | At afgørelser og meddelelser om
rabat eller godtgørelse skal gives i elektronisk form.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan endvidere fastsætte regler om, at visse
studerende kan undtages fra 1. pkt. | | 4) | At rabatbeløb efter § 3,
stk. 1, jf. § 1, i særlige tilfælde af den
transportansvarlige skal udbetales kontant til studerende, der har
ret til rabat, når de tidligere har købt
abonnementskort uden rabat, idet rabatten dog ikke kan udbetales
kontant, hvis den studerende har undladt at søge i
tide. | | 5) | Hvordan studerende, der i en periode,
herunder på grund af deltagelse i uddannelse ved flere
uddannelsessteder på samme tid, skal bruge flere
abonnementskort eller en kombination af abonnementskort og
godtgørelse, samlet kan opnå rabat eller
godtgørelse. | | | | | § 5 a.
Styrelsen kan hos uddannelsesstederne indhente oplysninger om
indskrivning m.v., der er nødvendige for at træffe
afgørelse om ret til rabat. Stk. 2-3. (. .
.) | | 10. I § 5 a, stk. 1, indsættes efter
»ret til rabat«: », herunder
indskrivningsoplysninger om studerende, der er indskrevet på
en støtteberettigende uddannelse, men som ikke har
søgt befordringsrabat«. | | | | | | 11. I § 5 a, stk. 1, indsættes som 2. pkt.: »Oplysningerne skal gives i en form,
der er egnet til elektronisk databehandling.« | | | | § 6.
Afgørelser, som uddannelsesstedet træffer i
medfør af § 2, stk. 2, kan inden 4 uger fra meddelelsen
af afgørelsen indbringes for styrelsen af den, som
afgørelsen vedrører. Klagen stiles til styrelsen og
sendes til uddannelsesstedet. Fastholder uddannelsesstedet
afgørelsen, sender uddannelsesstedet klagen til styrelsen
med en udtalelse. Stk. 2.
Uddannelsesstedets afgørelse efter § 4 a, stk. 1, kan
ikke indbringes for anden administrativ myndighed. | | 12. § 6, stk. 1, ophæves. Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 1 og
2. | Stk. 3.
Styrelsens afgørelser efter § 1, stk. 4, og § 2 i
denne lov kan ikke indbringes for anden administrativ
myndighed. | | 13. I § 6, stk. 3, der bliver stk. 2,
udgår »§ 1, stk. 4, og«. | | | | | | § 2 I lov nr. 899 af 4. juli 2013 om
ændring af SU-loven, lov om befordringsrabat til studerende
ved videregående uddannelser og lov om befordringsrabat til
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v. (Ændring
af reglerne om støttetid, begrænsninger i adgangen til
Statens Uddannelsesstøtte til ungdomsuddannelser, nye
støttesatser for hjemmeboende, ændret satsregulering i
perioden 2014-2021, øget støtte til
befordringsgodtgørelse m.v.) foretages følgende
ændringer: | | | | § 2 I lov om befordringsrabat til studerende ved
videregående uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.
353 af 14. marts 2007, som ændret ved § 32 i lov nr. 551
af 6. juni 2007, § 3 i lov nr. 208 af 31. marts 2008, § 3
i lov nr. 78 af 27. januar 2010, § 1 i lov nr. 1567 af 21.
december 2010 og § 3 i lov nr. 485 af 17. maj 2013, foretages
følgende ændringer: | | 1. § 2 ophæves. | | 1. I § 4
a, stk. 1, 1. pkt., udgår »med fradrag af
egenbetalingen, jf. § 3, stk. 1«. | | 2. § 4 a,
stk. 2, ophæves. Stk. 3 bliver herefter stk. 2. | | | | § 4 Stk. 1-5. (. .
.) Stk. 6. §
1, nr. 14, og §§ 2 og 3 træder i kraft den 1.
januar 2016. Stk. 7-8. (. .
.) | | 2. I § 4, stk. 6, ændres
»§§ 2 og 3« til: »§
3«. | | | | | | Undervisningsministeriet § 3 I lov om befordringsrabat til
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 530 af 21. maj 2013, som ændret
ved § 3 i lov nr. 899 af 4. juli 2013, foretages
følgende ændringer: | | | | § 9. Der kan
til særlige grupper, jf. stk. 2 og 3, der har ret til rabat
efter § 2, gives godtgørelse til befordring efter en
kilometersats med fradrag af egenbetaling, jf. § 7. Stk. 2-5. (. .
.) | | 1. I § 9, stk. 1, indsættes som 2. og 3. pkt.: »Godtgørelse gives dog ikke i
perioder, hvor den uddannelsessøgende gennemgår
uddannelse eller deltager i undervisningsforløb, der er
tilrettelagt som fjernundervisning. Ved fjernundervisning
forstås undervisning, hvor mindre end 50 pct. af
undervisningen er tilrettelagt som
tilstedeværelsesundervisning.« | | | | § 12.
Ministeriet eller anden statslig myndighed kan hos
uddannelsesstederne indhente oplysninger om indskrivning m.v., der
er nødvendige for at træffe afgørelse om ret
til rabat. Stk. 2. (. .
.) | | 2. I § 12, stk. 1, indsættes efter
»ret til rabat«: », herunder
indskrivningsoplysninger om uddannelsessøgende og deltagere,
der er indskrevet på en uddannelse, der giver ret til
befordringsrabat efter § 2, men som ikke har søgt
befordringsrabat«. | | | 3. I § 12, stk. 1, indsættes som 2. pkt.: »Oplysningerne skal gives i en form,
der er egnet til elektronisk databehandling«. | | | | | | § 4 Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2014, jf. dog stk. 2. Stk. 2. §
1, nr. 8, træder i kraft den 1. januar 2016. |
|