Skriftlig fremsættelse (30. april
2014)
Uddannelses- og forskningsministeren (Sofie
Carsten Nielsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser
og lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i
ungdomsuddannelser m.v. (Befordringsrabat og -godtgørelse
til studerende ved videregående uddannelser, der berettiger
til statens uddannelsesstøtte, og afskæring af
godtgørelse efter en kilometersats i perioder med
fjernundervisning m.v.).
(Lovforslag nr. L 187)
Med Ungdomskortordningen har
16-19-årige unge, elever på ungdomsuddannelser og
studerende ved videregående uddannelser mulighed for nem og
billig adgang til den kollektive trafik. Ordningen er et supplement
til rabatordningerne efter lov om befordringsrabat til
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v. og lov om
befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser,
og knytter sig, for så vidt angår de
uddannelsessøgendes ret til Ungdomskort, til den
personkreds, der er omfattet af de to love. Efter lov om
befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser
er det en betingelse for at få rabat, at den studerende har
søgt om og har ret til SU.
Med aftale af 26. februar 2014 er
regeringen (Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre) blevet
enige med Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten
(trafikforligskredsen) om at udvide Ungdomskortordningen,
sådan at alle studerende, der er indskrevet på en
SU-berettigende videregående uddannelse, bliver berettiget
til et Ungdomskort, uanset om de konkret har ret til SU.
Samtidig bringes befordringsrabatordningen
for studerende ved videregående uddannelser i
overensstemmelse med EU-retten, idet retten til befordringsrabat
foreslås knyttet til det faktuelle forhold, at den studerende
er indskrevet på og gennemgår en SU-berettigende
videregående uddannelse, frem for at den studerende har
søgt om og har ret til SU. Der henvises til EU-Domstolens
dom af 4. oktober 2012 i sag C-75/11, Kommissionen mod
Østrig.
Det foreslås på den baggrund,
at alle studerende, der er indskrevet på og gennemgår
en videregående uddannelse, der berettiger til SU, omfattes
af befordringsrabat- og -godtgørelsesordningen, der er
hjemlet i lov om befordringsrabat til studerende ved
videregående uddannelser. Herved omfattes samme gruppe
studerende også af Ungdomskortordningen.
Såvel Ungdomskortordningen som
befordringsrabat- og -godtgørelsesordningen efter lov om
befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser
vil efter lovforslaget omfatte danske statsborgere, der konkret
ikke har ret til SU, f.eks. fordi de er løbet tør for
klip, EU- og EØS-statsborgere samt tredjelandes
statsborgere, der er indskrevet på og gennemgår en
SU-berettigende uddannelse.
For at undgå at give
befordringsgodtgørelse efter en kilometersats til personer,
der ikke har et reelt behov for befordring i forbindelse med deres
uddannelse, foreslås det endvidere at fjerne muligheden for
at modtage befordringsgodtgørelse i perioder, hvor den
uddannelsessøgende gennemgår uddannelse, der
hovedsageligt er tilrettelagt som fjernundervisning.
Den politiske aftale om udvidelse af
personkredsen, der har ret til Ungdomskort, blev indgået den
26. februar 2014, hvorefter lovforslaget har været i 3 ugers
ekstern høring. Det har derfor ikke været muligt at
fremsætte lovforslaget inden den 1. april. Af hensyn til de
økonomiske forudsætninger for forligsaftalen og til,
at lovforslaget også bringer lov om befordringsrabat til
studerende ved videregående uddannelser i overensstemmelse
med EU-retten, ønskes lovforslaget vedtaget inden
Folketinget går på sommerferie.
Lovforslaget foreslås at træde
i kraft den 1. juli 2014.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.