Fremsat den 30. april 2014 af
justitsministeren (Karen Hækkerup)
Forslag
til
Lov om ændring af udlændingeloven
(Mulighed for genoptagelse af visse sager om
familiesammenføring med børn)
§ 1
I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 863 af 25. juni 2013, som ændret
senest ved lov nr. 85 af 28. januar 2014, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 9, stk. 16, 1. pkt.,
ændres »land« til: »land,«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2014.
Stk. 2. En
udlænding, der i perioden fra og med den 1. juli 2004 til og
med den 19. juni 2012 er meddelt afslag på en
ansøgning om opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9, stk. 1, nr. 2, under henvisning til, at der ikke var
grundlag for en vellykket integration her i landet, jf.
udlændingelovens § 9, stk. 16, eller har fået
afvist en ansøgning om opholdstilladelse efter § 9,
stk. 1, nr. 2, under henvisning til, at udlændingen ikke
havde lovligt ophold her i landet, havde fået fastsat en
udrejsefrist eller havde en anden ansøgning om
opholdstilladelse under behandling, jf. udlændingelovens
§ 9, stk. 21, kan få sin sag genoptaget, hvis
udlændingen
1) i det
væsentlige har opholdt sig her i landet i perioden fra
afslaget eller afvisningen af ansøgningen og indtil det
fyldte 18. år eller, hvis udlændingen er under 18
år, indtil tidspunktet for indgivelsen af anmodning om
genoptagelse,
2) ikke er udvist
ved dom for strafbart forhold begået her i landet eller er
idømt betinget eller ubetinget fængsel for strafbart
forhold begået her i landet,
3) ikke efter det
fyldte 18. år har fået dækket udgifter til
underhold efter udlændingelovens § 42 a, stk. 2, og
4) indgiver
anmodning om genoptagelse senest den 1. januar 2015.
Stk. 3. Ved behandlingen
af sager, der genoptages efter stk. 2, finder
udlændingelovens § 9, stk. 16, anvendelse. Det skal ved
vurderingen indgå, om udlændingen på tidspunktet
for indgivelsen af anmodningen om genoptagelse var velintegreret i
det danske samfund.
Stk. 4. Hvis en sag
genoptages efter stk. 2, finder udlændingelovens § 9,
stk. 21, ikke anvendelse.
Stk. 5. En anmodning om
genoptagelse, jf. stk. 2, kan tillægges opsættende
virkning med hensyn til udrejsefristen, hvis særlige grunde
taler derfor.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | 1. | Indledning | 2. | Genoptagelse af visse
sager om familiesammenføring med børn | | 2.1. | Gældende ret | | 2.2. | Lovforslagets udformning | 3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder mv. | 9. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Regeringen indgik den 19. marts
2014 en aftale med Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Det
Konservative Folkeparti om at gennemføre en ændring af
udlændingeloven, som skal sikre, at der gives mulighed for
genoptagelse af visse sager om familiesammenføring med
børn.
Aftalen blev indgået på
baggrund af, at aftaleparterne har noteret sig, at der er en gruppe
børn og unge, som har fået afslag efter de tidligere
gældende regler om familiesammenføring med
børn, og som på trods heraf er blevet i Danmark i en
årrække og er blevet velintegrerede i det danske
samfund.
Aftaleparterne finder, at disse
børn og unge som udgangspunkt ikke kan bebrejdes den
vanskelige situation, de er kommet i, da det først og
fremmest skyldes deres forældre, at børnene og de unge
har opholdt sig i Danmark uden opholdstilladelse. Aftaleparterne er
derfor enige om, at denne særlige gruppe af børn og
unge skal have mulighed for at få genoptaget og behandlet
deres sag efter de mere lempelige regler om
familiesammenføring med børn, som et bredt flertal i
Folketinget vedtog i 2012.
Aftaleparterne er endvidere enige
om, at en sag kun skal kunne genoptages, hvis barnet eller den unge
har fået afslag efter de regler om familiesammenføring
med børn, som var gældende i perioden fra og med 1.
juli 2004 og indtil lov nr. 566 af 18. juni 2012 trådte i
kraft den 20. juni 2012, og i det væsentlige har opholdt sig
her i landet i perioden fra afslaget og indtil det fyldte 18.
år eller - hvis den pågældende er under 18
år - i det væsentlige har opholdt sig her i landet
indtil tidspunktet for indgivelse af anmodning om genoptagelse. Der
bør endvidere stilles krav om, at barnet eller den unge ikke
er blevet udvist for kriminalitet eller idømt betinget eller
ubetinget fængsel, og at udlændingen ikke efter det
fyldte 18. år har modtaget ydelser til underhold i
medfør af udlændingelovens § 42 a, stk. 2.
Desuden fastsættes en frist for indgivelse af
ansøgning om genoptagelse på 6 måneder fra
lovens ikrafttræden.
Aftaleparterne er endvidere enige
om, at sager, der genoptages, skal behandles efter de regler om
familiesammenføring med børn, som blev indført
med ikrafttræden den 20. juni 2012, jf. lov nr. 566 af 18.
juni 2012, og at det skal indgå, om barnet eller den unge i
dag er velintegreret i Danmark.
Formålet med lovforslaget er
at gennemføre den politiske aftale.
2.
Genoptagelse af visse sager om familiesammenføring med
børn
2.1. Gældende ret
Efter udlændingelovens §
9, stk. 1, nr. 2, kan der gives opholdstilladelse til et ugift
mindreårigt barn under 15 år af en i Danmark fastboende
person eller dennes ægtefælle, når barnet bor hos
forældremyndighedens indehaver og ikke gennem fast
samlivsforhold har stiftet selvstændig familie, og når
den i Danmark fastboende person har dansk indfødsret,
statsborgerskab i et af de andre nordiske lande, opholdstilladelse
efter §§ 7 eller 8 eller tidsubegrænset
opholdstilladelse eller opholdstilladelse med mulighed for varigt
ophold. Udlændingelovens § 9, stk. 15-19, indeholder en
række yderligere bestemmelser vedrørende
familiesammenføring med børn.
De sager, der er omfattet af
lovforslaget, er bl.a. afgjort efter § 9, stk. 16, som
affattet ved lov nr. 427 af 9. juni 2004. Det foreslås med
lovforslaget, at sagerne - hvis de genoptages - skal behandles
efter de regler, som blev indført ved lov nr. 566 af 18.
juni 2012 om familiesammenføring med børn. Reglerne i
2004-loven og 2012-loven er omtalt nærmere nedenfor.
2.1.1. Lov nr. 427
af 9. juni 2004
Efter § 9, stk. 16, som
affattet ved lov nr. 427 af 9. juni 2004 (på daværende
tidspunkt § 9, stk. 13), kunne der, hvis barnet og en af
barnets forældre var bosiddende i hjemlandet eller et andet
land, kun gives opholdstilladelse til et barn efter
udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 2, hvis barnet havde
eller havde mulighed for at opnå en sådan tilknytning
til Danmark, at der var grundlag for en vellykket integration her i
landet. Dette gjaldt dog ikke, hvis ansøgningen blev
indgivet senest 2 år efter, at den herboende person opfyldte
betingelserne i stk. 1, nr. 2, eller hvis ganske særlige
grunde, herunder hensynet til familiens enhed, talte derimod. Det
bemærkes, at bestemmelsen i perioden 1. juli 2004 til 30.
juni 2011 var placeret i § 9, stk. 13, og i perioden 1. juli
2011 til 15. maj 2012 var placeret i § 9, stk. 17.
Ved vurderingen af, om barnet havde
mulighed for en vellykket integration, blev der bl.a. lagt
vægt på længden og karakteren af barnets ophold i
de respektive lande, herunder om barnet havde opholdt sig her i
landet tidligere, og i givet fald i hvilket land barnet havde haft
hovedparten af sin opvækst, og hvor barnet havde gået i
skole. Der skulle endvidere lægges vægt på, om
barnet talte dansk, og om barnet talte det sprog, der tales i
barnets hjemland. Herudover skulle der lægges vægt
på, om barnet under sin opvækst i øvrigt var
blevet præget af danske værdier og normer i en
sådan grad, at barnet havde eller havde mulighed for at
opnå en sådan tilknytning til Danmark, at der var
grundlag for en vellykket integration her i landet.
Det skulle - i sammenhæng med
de øvrige elementer - tillige tillægges en vis
betydning, om den herboende forælder var velintegreret i og
havde en stærk tilknytning til det danske samfund. Den
herboende forælders intentioner og vilje i forhold til at
lade barnet blive i hjemlandet indgik ligeledes i vurderingen.
Også barnets tilknytning til
forælderen i hjemlandet indgik i vurderingen. Det var
afgørende, hvorvidt barnets anden forælder var i
hjemlandet og objektivt set var i stand til at tage sig af barnet.
Det var derimod ikke et krav, at barnet f.eks. boede hos
forælderen, eller at der gennem barnets opvækst havde
været daglig kontakt mellem barnet og forælderen. Der
blev alene set på, om forælderen i hjemlandet objektivt
ville være i stand til at tage vare på barnet.
Opholdstilladelse på baggrund
af familiesammenføring med en herboende forælder havde
efter 2004-reglerne undtagelsens karakter, hvis der blev
søgt senere end 2 år efter, at den herboende
forælder opfyldte betingelserne for at få barnet
familiesammenført, og hvis den anden forælder fortsat
opholdt sig i hjemlandet.
Der henvises i øvrigt til
lovforslag nr. L 171 af 20. februar 2004.
2.1.2. Lov
nr. 566 af 18. juni 2012
Ved lov nr. 566 af 18. juni 2012
blev kravet om, at der skal foretages en vurdering af, om et barn,
der ønskes familiesammenført her i landet, har
mulighed for en vellykket integration, hvis ansøgningen
indgives senere end 2 år efter, at det er muligt, som
udgangspunkt fastholdt. Der blev imidlertid foretaget
ændringer i forhold til, hvornår kravet skulle stilles,
ligesom vægtningen af elementerne ved integrationsvurderingen
blev ændret. Der henvises til lovforslag nr. L 150 af 11.
april 2012 og nærmere nedenfor.
2.1.2.1. Indførelse af en aldersgrænse, hvor der
ikke stilles krav om vellykket integration
Der stilles efter
lovændringen i 2012 ikke længere krav om, at der skal
være grundlag for en vellykket integration for børn,
der er op til 6 år ved ansøgningens indgivelse.
Først fra barnets fyldte 6. år vil perioden på
de 2 år begynde at løbe, inden for hvilken
forælderen i Danmark kan søge barnet
familiesammenført, uden at barnets grundlag for en vellykket
integration skal vurderes.
I praksis indebærer dette, at
børn op til det fyldte 8. år ikke skal
integrationsvurderes, uanset at den herboende forælder
først søger barnet familiesammenført senere
end 2 år efter, at det har været muligt.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 3.2 i lovforslag nr. L 150 af 11. april 2012.
2.1.2.2. Øget betydning af den herboende
forælders integration
Efter ændringen i 2012 skal
den herboende forælders integration her i landet endvidere
tillægges øget vægt ved vurderingen af, om et
barn har grundlag for en vellykket integration.
Ved vurderingen af den herboende
forælders integration indgår det, om den herboende
forælder har opnået og fortsat har fast
beskæftigelse. Har den herboende forælder
fuldtidsbeskæftigelse og har haft det gennem flere år,
indgår dette forhold med særlig vægt.
Det indgår endvidere, om den
herboende forælder har gennemført den tilbudte
danskuddannelse (ved bestået prøve i dansk), og om
prøven er bestået inden for den fastsatte
integrationsperiode på tre år. I den forbindelse kan
det også tillægges vægt, om den herboende
forælder har gjort en aktiv indsats for at opnå
beskæftigelse under integrationsperioden, f.eks. ved at have
deltaget i beskæftigelsesfremmende aktiviteter.
Ved vurderingen tillægges
efter 2012-ændringen den modtagende families samlede forhold
ligeledes betydning. Har den herboende forælders eventuelle
herboende ægtefælle fast beskæftigelse, taler
dette for, at den modtagende familie samlet set må antages at
have en fast tilknytning til det danske samfund og dermed må
anses for egnet til at sikre, at barnet vil kunne integreres, dog
således at dette ikke kan stå alene, men
tillægges vægt i sammenhæng med forælderens
forhold.
Har den herboende forælder
pga. handicap været forhindret i at arbejde for egen
integration - f.eks. hvis den herboende ikke har kunnet tage
beskæftigelse eller kunnet tilegne sig danskkundskaber -
tages der ved vurderingen af den pågældendes
integration hensyn hertil.
Den herboendes forælders
integration tillægges vægt i sammenhæng med de
øvrige elementer, der viser den herboende forælders
vilje og evne til at hjælpe barnet til en succesfuld
integration, således at det samlet set må være
bedst stemmende med barnets tarv at bo hos forælderen i
Danmark. Det indgår i den forbindelse, om den herboende
løbende har haft kontakt til barnet, og om den herboende
f.eks. økonomisk har bidraget til barnets forsørgelse
i hjemlandet.
Afgørelsen af, om der kan
gives familiesammenføring med et barn efter reglerne om
vellykket integration, beror på en samlet og konkret
vurdering af alle de elementer, der indgår i
integrationsvurderingen. Det betyder, at selv om et element i
vurderingen ikke taler for at meddele opholdstilladelse til barnet,
er den herboende ikke af den grund afskåret fra at få
barnet familiesammenført.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 3.3 i lovforslag nr. L 150 af 11. april 2012.
2.1.2.3. En
nærmere vurdering af det faktiske forhold til
forælderen i hjemlandet
Barnets forhold til
forælderen i hjemlandet indgår som hidtil i den samlede
afvejning af barnets muligheder for en vellykket integration her i
landet. Det er således med ændringen i 2012 fastholdt,
at det indgår i vurderingen, hvorvidt barnets forælder
i hjemlandet objektivt set er i stand til at tage sig af barnet
(forælderens evne).
Det tillægges dog i
modsætning til tidligere også vægt, hvis
forælderen i hjemlandet - uanset den pågældendes
evne - ikke hidtil har udvist vilje til at tage sig af barnet. Det
kan f.eks. være tilfældet, hvis barnet er opvokset uden
den pågældendes daglige tilstedeværelse,
således at det dermed vil være bedst stemmende med
barnets tarv at bo hos forælderen i Danmark, der
ønsker at påtage sig forældreansvaret.
Den omstændighed, at
forælderen i hjemlandet ikke aktuelt ønsker at tage
sig af barnet, kan dog ikke i sig selv føre til
opholdstilladelse, men skal ses i sammenhæng med, om den
herboende forælder udviser evne og vilje til at sikre barnets
integration i Danmark. Omfanget og karakteren af barnets hidtidige
kontakt til forælderen i hjemlandet indgår i
vurderingen. Den omstændighed, at forælderen i
hjemlandet erklærer, at den pågældende ikke
længere ønsker barnets tilstedeværelse hos sig,
kan ikke i sig selv tillægges vægt, hvis barnet hidtil
er vokset op hos den pågældende eller hos andre under
denne forælders varetægt og myndighed, f.eks. hvis
barnet er opvokset hos denne forælders egne forældre
eller andre nære slægtninge, og den eller de
pågældende hidtil har været de primære
omsorgspersoner i barnets liv.
Vægtningen af elementerne i
integrationsvurderingen sigter mod tilfælde, hvor
forælderen i hjemlandet mangler reel vilje til at drage
omsorg for og påtage sig forældreansvar over barnet og
heller ikke hidtil har udvist sådan vilje.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 3.4 i lovforslag nr. L 150 af 11. april 2012.
2.1.2.4. Dispensation fra 2-års grænsen ved tvist
om forældremyndighed m.v.
I tilfælde, hvor en herboende
forælder på grund af omstændigheder, vedkommende
ikke selv er herre over, har været forhindret i at kunne
søge om familiesammenføring med barnet, finder
2-årsfristen ikke anvendelse. Det omfatter f.eks.
situationer, hvor der har været tvist om
forældremyndigheden.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 3.5 i lovforslag nr. L 150 af 11. april 2012.
2.2. Lovforslagets udformning
2.2.1. Mulighed for genoptagelse af afgjorte
sager
Regeringen indgik den 19. marts
2014 en aftale med Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Det
Konservative Folkeparti om at gennemføre en ændring af
udlændingeloven, som skal sikre, at der gives mulighed for
genoptagelse af visse sager om familiesammenføring med
børn.
Aftalen blev indgået på
baggrund af, at aftaleparterne har noteret sig, at der er en gruppe
børn og unge, som har fået afslag efter de tidligere
gældende regler om familiesammenføring med
børn, og som på trods heraf er blevet i Danmark i en
årrække og er blevet velintegrerede i det danske
samfund.
Aftaleparterne finder, at disse
børn og unge som udgangspunkt ikke kan bebrejdes den
vanskelige situation, de er kommet i, da det først og
fremmest skyldes deres forældre, at børnene og de unge
har opholdt sig i Danmark uden opholdstilladelse. Aftaleparterne er
derfor enige om, at denne særlige gruppe af børn og
unge skal have mulighed for at få genoptaget og behandlet
deres sag efter de mere lempelige regler om
familiesammenføring med børn, som et bredt flertal i
Folketinget vedtog i 2012.
2.2.1.1. Betingelser for genoptagelse
Det følger af den politiske
aftale, at det skal være muligt for børn og unge, der
har fået afslag på familiesammenføring med deres
herboende forælder efter 2004-reglerne med den begrundelse,
at det ikke var muligt at opnå en sådan tilknytning til
Danmark, at der var grundlag for en vellykket integration her i
landet, jf. udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 2, jf.
§ 9, stk. 16, at anmode om genoptagelse af deres sag.
Med lovforslaget skabes mulighed
for, at disse børn og unge - hvis sager i sin tid er
vurderet efter 2004-lovens kriterier - kan få deres sag
vurderet efter 2012-lovens kriterier.
Tilsvarende gælder
børn og unge, som har fået en ansøgning efter
§ 9, stk. 1, nr. 2, afvist efter § 9, stk. 21, idet
ansøgningen var indgivet, mens barnet eller den unge ikke
havde lovligt ophold her i landet, havde fået fastsat en
udrejsefrist eller havde en anden ansøgning om
opholdstilladelse under behandling. Disse børn og unge har
heller ikke fået vurderet deres ansøgning efter de nye
regler om familiesammenføring med børn.
Forslaget sikrer, at visse
børn og unge, som har fået afslag efter de
dagældende regler eller har fået afvist deres
ansøgning, kan få prøvet deres sag efter de
regler, som blev indført ved lov nr. 566 af 18. juni
2012.
Efter lovforslaget er det for det
første en betingelse for, at sagen kan genoptages, at barnet
eller den unge i det væsentlige har opholdt sig her i landet
i perioden fra afslaget eller afvisningen indtil det fyldte 18.
år eller - hvis barnet endnu ikke er fyldt 18 år - har
opholdt sig her i landet indtil tidspunktet for indgivelse af
anmodning om genoptagelse. Der lægges endvidere vægt
på, at dette ophold har fundet sted, mens de
pågældende har været under 18 år, hvor det
sædvanligvis vil være forældrene, der bestemmer,
hvor et barn opholder sig. Disse børn og unge kan derfor som
udgangspunkt ikke bebrejdes den vanskelige situation, de i kraft af
deres ophold i Danmark er kommet i.
Det er for det andet en betingelse,
at udlændingen ikke er udvist ved dom, jf.
udlændingelovens §§ 22-24, eller idømt
betinget eller ubetinget fængsel for strafbart forhold
begået her i landet. Straf i form af bøde vil derimod
ikke i sig selv afskære den unge fra at få sin sag
genoptaget med henblik på at få sagen prøvet
efter 2012-reglerne, men vil kunne indgå i den samlede
vurdering af udlændingens integration her i landet, som skal
foretages efter udlændingelovens § 9, stk. 16, hvis
sagen genoptages, jf. pkt. 2.2.1.2 nedenfor.
Det er for det tredje en
betingelse, at udlændingen ikke efter det fyldte 18. år
har fået dækket udgifter til underhold efter
udlændingelovens § 42 a, stk. 2. Efter
udlændingelovens § 42 a, stk. 2, får en
udlænding, der efter reglerne i udlændingelovens
kapitel 1 og 3-5 ikke har ret til at opholde sig her i landet,
udgifterne til underhold (f.eks. til mad) og nødvendige
sundhedsmæssige ydelser (f.eks. hospitalsudgifter)
dækket af Udlændingestyrelsen, hvis det er
nødvendigt af hensyn til forsørgelsen af
udlændingen. Udlændingestyrelsens dækning af
nødvendige sundhedsmæssige ydelser i medfør af
udlændingelovens § 42 a, stk. 2, vil efter lovforslaget
ikke afskære udlændingen fra at få sin sag
genoptaget.
Når det ikke er fundet
nødvendigt at betinge genoptagelse af, at udlændingen
i øvrigt har været selvforsørgende, skyldes
det, at udlændinge, der opholder sig her i landet uden
opholdstilladelse, ikke har krav på ydelser til
forsørgelse mv. efter lov om aktiv socialpolitik og
integrationsloven.
Der foreslås endvidere
fastsat en frist på 6 måneder til at indgive anmodning
om genoptagelse. Fristen regnes fra lovens foreslåede
ikrafttræden den 1. juli 2014.
Hvis betingelserne for genoptagelse
ikke er opfyldt, kan sagen ikke genoptages, og det påhviler
fortsat udlændingen at udrejse.
Der henvises til lovforslagets
§ 2, stk. 2, og bemærkningerne hertil.
2.2.1.2. Behandlingen af genoptagne sager
Hvis en sag kan genoptages, skal
sagen behandles efter udlændingelovens § 9 stk. 16.
Lovforslaget indeholder i den forbindelse en ændring af
udlændingelovens § 9, stk. 16, der alene foretages af
lovtekniske hensyn, jf. forslagets § 1, nr. 1. Der er
således ikke med lovforslaget tilsigtet indholdsmæssige
ændringer af udlændingelovens § 9, stk. 16.
Integrationsvurderingen efter
§ 9, stk. 16, har i vidt omfang i sagens natur karakter af en
forhåndsvurdering af, om barnet - hvis barnet får
ophold i Danmark - har mulighed for en vellykket integration. De
børn og unge, der er omfattet af lovforslaget, har
imidlertid opholdt sig i Danmark i en længere periode og har
i dette tidsrum haft mulighed for at integrere sig her i
landet.
Ved vurderingen af, om der er
grundlag for at meddele opholdstilladelse i de sager, der
genoptages efter lovforslaget, vil det derfor indgå, om
barnet eller den unge faktisk er velintegreret i det danske
samfund. Der er tale om en samlet vurdering, hvor det vil kunne
inddrages, om barnet eller den unge er eller har været under
uddannelse og aktivt efter bedste evne har gjort en indsats for
egen integration.
Det foreslås, at der med
hensyn til de sager, der efter lovforslaget kan genoptages, skal
ses bort fra udlændingelovens § 9, stk. 21. Det vil
således være muligt at meddele opholdstilladelse, hvis
en sag genoptages efter den foreslåede ordning, selvom sagen
oprindeligt blev afvist efter udlændingelovens § 9, stk.
21.
Hvis der ikke er grundlag for at
meddele opholdstilladelse, påhviler det udlændingen at
udrejse af landet.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets § 2, stk. 3 og 4, og bemærkningerne
hertil.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser
for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige af betydning.
Som nævnt ovenfor under pkt.
2.2.1.1 forudsætter genoptagelse af en sag efter
lovforslagets § 2, at der fremsættes anmodning herom
inden 6 måneder regnet fra lovens foreslåede
ikrafttræden, den 1. juli 2014. Fremsættes en
sådan anmodning inden for fristen, skal
udlændingemyndighederne vurdere, om betingelserne for, at
sagen kan genoptages, er opfyldt, jf. forslagets § 2, stk. 2.
Afgørelse træffes af Udlændingestyrelsen med
klageadgang til Udlændingenævnet efter de almindelige
regler i udlændingeloven, jf. udlændingelovens §
52 b, stk. 1, nr. 1.
Det er ikke muligt præcist at
fastslå antallet af børn og unge, som vil kunne
få deres sag genoptaget. Det er dog Justitsministeriets
vurdering, at det drejer sig om et ganske begrænset
antal.
Der vil blive informeret om
lovændringen på udlændingemyndighedernes
hjemmeside, www.nyidanmark.dk, ligesom Udlændingestyrelsen
vil informere Danmarks repræsentationer i udlandet om
lovændringen med henblik på, at udlændinge kan
få relevant vejledning om muligheden og fristen for at
få genoptaget en afsluttet sag.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder mv.
Et udkast til lovforslaget blev den
11. april 2014 med frist for bemærkninger den 9. maj 2014
sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre
Landsret, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, HK-Landsklubben,
Danmarks Domstole, Rigspolitiet, Rigsadvokaten, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Politiforbundet i Danmark,
Advokatrådet, Danske Advokater, Amnesty International,
Børnerådet, Børns Vilkår, CFU -
Centralorganisationernes Fællesudvalg, Danmarks
Biblioteksforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks Rejsebureau
Forening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Flygtningehjælp,
Dansk Socialrådgiverforening, Datatilsynet, Den Danske
Helsinki-Komité for Menneskerettigheder, Den Katolske Kirke
i Danmark, DIGNITY - Dansk Institut mod Tortur, Dokumentations- og
Rådgivningscenteret om Racediskrimination, Finansrådet,
Folkehøjskolernes Forening i Danmark, Foreningen af
Udlændingeretsadvokater, Fredsfonden, Færøernes
Landsstyre, Grønlands Selvstyre, HK/Danmark,
Indvandrermedicinsk Klinik, Odense Universitetshospital,
Indvandrerrådgivningen, Institut for Menneskerettigheder,
Kirkernes Integrationstjeneste, Kommunernes Landsforening,
Landsforeningen Adoption & Samfund, Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Red Barnet, Retspolitisk Forening,
Retssikkerhedsfonden, Røde Kors, Rådet for Etniske
Minoriteter, Samarbejdsgruppen om Børnekonventionen, SOS mod
Racisme, Udlændingenævnet, Ægteskab uden
Grænser og 3F.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/Mindreudgifter | Negative konsekvenser/Merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til
§ 1
Til nr. 1
Der er alene tale om en lovteknisk
ændring af bestemmelsen i udlændingelovens § 9,
stk. 16. Der er således ikke tilsigtet en ændring af
bestemmelsens anvendelsesområde eller indhold. Der henvises
til pkt. 2.2.1.2 i de almindelige bemærkninger.
Til
§ 2
Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft den 1.
juli 2014.
Det følger af forslagets
stk. 2, at en udlænding, der i
perioden 1. juli 2004 til 18. juni 2012 har ansøgt om
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 1,
nr. 2, og er meddelt afslag herpå med henvisning til
udlændingelovens § 9, stk. 16, med den begrundelse, at
udlændingen ikke havde eller havde mulighed for at opnå
en sådan tilknytning til Danmark, at der var grundlag for en
vellykket integration, eller har fået afvist sin
ansøgning efter udlændingelovens § 9, stk. 21,
fordi ansøgningen var indgivet under ulovligt ophold mv.,
kan anmode om at få sagen genoptaget. Anmodningen skal
indgives inden den 1. januar 2015.
Bestemmelsen i § 9, stk. 16,
har i uændret form i perioden 1. juli 2004 til 30. juni 2011
været placeret i stk. 13 og har endvidere i perioden 1. juli
2011 til 15. maj 2012 (uændret) været placeret i stk.
17. Retsvirkningerne af bestemmelsen i § 9, stk. 21, har i
perioden 1. juli 2004 til 30. juni 2011 været indeholdt i
stk. 18 og har endvidere i perioden 1. juli 2011 til 15. maj 2012
været indeholdt i stk. 22. Henvisningerne til § 9, stk.
16 og 21, i lovforslaget omfatter også disse tidligere
bestemmelser.
Adgangen til genoptagelse omfatter
alene sager, hvor der er ansøgt om opholdstilladelse efter
de regler om familiesammenføring med børn, der blev
indført med ikrafttræden den 1. juli 2004 og
ændret med virkning fra 20. juni 2012.
Adgangen til genoptagelse omfatter
således ikke sager, hvor en ansøgning er afslået
på andet grundlag end manglende mulighed for vellykket
integration, eller afvist af andre grunde, end at
ansøgningen var indgivet under ulovligt ophold her i landet
mv. En sag vil således efter den foreslåede ordning
ikke kunne genoptages, hvis der er meddelt afslag, fordi
udlændingen på ansøgningstidspunktet ikke
opfyldte grundbetingelsen om at være under 15 år.
Hvis der er indgivet flere
ansøgninger efter udlændingelovens § 9, stk. 1,
nr. 2, vil udlændingen opfylde denne betingelse, hvis der
blot er meddelt afslag på én af ansøgningerne
med henvisning til manglende mulighed for vellykket integration,
eller at én af ansøgningerne er blevet afvist under
henvisning til, at den er indgivet under ulovligt ophold mv. Dette
gælder alene ansøgninger efter udlændingelovens
§ 9, stk. 1, nr. 2, dvs. hvor ansøgeren var under 15
år på ansøgningstidspunktet. Hvis en
udlænding efter det fyldte 15. år har ansøgt om
opholdstilladelse efter f.eks. udlændingelovens § 9 c,
stk. 1, vil et afslag eller en afvisning af denne ansøgning
ikke skulle tillægges betydning i forhold til
afgrænsningen af den periode, hvor udlændingen i det
væsentlige skal have opholdt sig i Danmark for at få
sin sag genoptaget, jf. forslagets § 2, stk. 2.
Genoptagelse er endvidere betinget
af, at der anmodes herom inden 6 måneder regnet fra lovens
ikrafttræden (det vil sige inden den 1. januar 2015).
Anmodning om genoptagelse skal indgives til
Udlændingestyrelsen, jf. udlændingelovens § 46,
stk. 1.
Der henvises til pkt. 2.2.1.1 i de
almindelige bemærkninger.
Det foreslås i stk. 2, nr. 1, at genoptagelse betinges af,
at en udlænding i det væsentlige har opholdt sig i
landet i perioden fra afslaget eller afvisningen af
ansøgningen om familiesammenføring og indtil det
fyldte 18. år eller - hvis den pågældende er
under 18 år - har opholdt sig her i landet indtil tidspunktet
for indgivelse af anmodning om genoptagelse.
Det afgørende er
således, i hvilket omfang udlændingen har opholdt sig
her i landet i den periode, som løber fra datoen for
afslaget på eller afvisningen af ansøgningen om
familiesammenføring, og indtil den dag, udlændingen
fyldte 18 år eller - hvis udlændingen ikke er fyldt 18
år - indtil den dag, hvor udlændingen søger om
genoptagelse.
Kravet indebærer, at
udlændingen som udgangspunkt skal have boet i Danmark i den
omtalte periode. Det forhold, at udlændingen i kortere
tidsrum inden for den omtalte periode har opholdt sig uden for
Danmark, f.eks. i forbindelse med fornyelse af visum, vil dog ikke
udelukke genoptagelse, hvis det dokumenteres, at centrum for
udlændingens liv samlet set har været i Danmark i
perioden. Hvis udlændingen derimod mere permanent har taget
ophold i et andet land, herunder f.eks. gået i skole mv. i
dette andet land, vil betingelsen som udgangspunkt ikke være
opfyldt.
Hvis der er indgivet flere
ansøgninger, skal der ved fastlæggelsen af det
tidspunkt, hvorfra perioden begynder at løbe, tages
udgangspunkt i den ansøgning, der senest er afslået
eller afvist.
Det påhviler
udlændingen at godtgøre, at centrum for
udlændingens liv samlet set har været i Danmark i
perioden. Der er ingen begrænsning i arten af de oplysninger
og dokumenter, der kan fremlægges til belysning heraf. Der
vil være tale om en konkret bevismæssig vurdering af
alle de oplysninger og den dokumentation, som udlændingen
fremlægger.
Herudover kan
Udlændingestyrelsen inddrage oplysninger, som er
indgået i andre sager, som udlændingen måtte have
rejst i styrelsen. Der sigtes herved navnlig til ansøgninger
om visum til Danmark.
Det foreslås i stk. 2, nr. 2, at det er en betingelse for
genoptagelse, at udlændingen ikke er udvist ved dom for
strafbart forhold begået her i landet eller er idømt
betinget eller ubetinget fængsel for strafbart forhold
begået her i landet.
Det foreslås i stk. 2, nr. 3, at det stilles som betingelse
for genoptagelse, at udlændingen ikke efter det fyldte 18.
år har fået dækket udgifter til underhold i
medfør af udlændingeloven § 42 a, stk. 2.
Dækning af nødvendige sundhedsmæssige udgifter
efter § 42 a, stk. 2, er således ikke omfattet, herunder
eksempelvis Udlændingestyrelsens dækning af udgifter
til et hospitalsophold.
Efter stk. 2,
nr. 4, skal anmodning om genoptagelse indgives senest et
halvt år efter lovens ikrafttræden, hvilket vil sige
den 1. januar 2015.
Efter stk.
3 finder udlændingelovens § 9, stk. 16,
anvendelse ved behandlingen af sager, der genoptages efter stk. 2,
og det skal endvidere indgå, om udlændingen på
tidspunktet for indgivelse af anmodning om genoptagelse var
velintegreret i det danske samfund.
Der kan i den forbindelse bl.a.
lægges vægt på, om udlændingen er eller har
været under uddannelse, eller i øvrigt har gjort en
aktiv indsats for egen integration. Har udlændingen, f.eks.
på grund af handicap eller lignende, været forhindret
heri, skal der ved vurderingen tages hensyn hertil.
Der henvises endvidere til pkt.
2.2.1.2 i de almindelige bemærkninger.
Efter stk.
4 finder udlændingelovens § 9, stk. 21, ikke
anvendelse, hvis en sag kan genoptages efter de foreslåede
regler i stk. 2. Hvis en sag genoptages, er det ikke en hindring
for at meddele opholdstilladelse, at ansøgningen oprindeligt
blev indgivet under ulovligt ophold her i landet mv.
Efter stk.
5 kan en anmodning om genoptagelse tillægges
opsættende virkning med hensyn til udrejsefristen, hvis
særlige grunde taler derfor. Særlige grunde foreligger,
hvis udlændingen ud fra en umiddelbar vurdering må
anses for at opfylde betingelserne for genoptagelse efter det
foreslåede stk. 2.
Til
§ 3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed og
indebærer, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, men ved kongelig
anordning helt eller delvis kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske eller grønlandske forhold
tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 863 af 25. juni 2013, som ændret
senest ved lov nr. 85 af 28. januar 2014, foretages følgende
ændringer: | | | | § 9.
Stk. 1-15 (Udelades) | | | | | | Stk. 16. Hvis
barnet og en af barnets forældre er bosiddende i hjemlandet
eller et andet land og barnet er over 6 år, kan
opholdstilladelse efter stk. 1, nr. 2, kun gives, hvis barnet har
eller har mulighed for at opnå en sådan tilknytning til
Danmark, at der er grundlag for en vellykket integration her i
landet. Ved vurderingen efter 1. pkt. skal der lægges
vægt på barnets og begge forældres forhold. 1. og
2. pkt. gælder ikke, hvis ganske særlige grunde,
herunder hensynet til familiens enhed, taler derimod, eller hvis
ansøgningen indgives, senest 2 år efter at den
herboende forælder opfylder betingelserne i stk. 1, nr. 2.
Fristen på 2 år regnes tidligst fra barnets fyldte 6.
år. 1. og 2. pkt. gælder endvidere ikke, hvis den
herboende forælder ved udløbet af fristen på 2
år er forhindret i at opnå opholdstilladelse efter stk.
1, nr. 2, til barnet, herunder som følge af tvist om
forældremyndigheden over barnet, eller som følge af at
barnets opholdssted ikke kendes, og hvis den herboende
forælder efter forhindringens ophør søger at
opnå opholdstilladelse efter stk. 1, nr. 2, til barnet uden
unødigt ophold. | | 1. I § 9,
stk. 16, 1. pkt., ændres "land" til: "land,". | | | | Stk. 17-37
(Udelades) | | | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2014. | | | | | | Stk. 2. En
udlænding, der i perioden fra og med den 1. juli 2004 til og
med den 19. juni 2012 er meddelt afslag på en
ansøgning om opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9, stk. 1, nr. 2, under henvisning til, at der ikke var
grundlag for en vellykket integration her i landet, jf.
udlændingelovens § 9, stk. 16, eller har fået
afvist en ansøgning om opholdstilladelse efter § 9,
stk. 1, nr. 2, under henvisning til, at udlændingen ikke
havde lovligt ophold her i landet, havde fået fastsat en
udrejsefrist eller havde en anden ansøgning om
opholdstilladelse under behandling, jf. udlændingelovens
§ 9, stk. 21, kan få sin sag genoptaget, hvis
udlændingen | | | | | | 1) | i det væsentlige har opholdt sig
her i landet i perioden fra afslaget eller afvisningen af
ansøgningen og indtil det fyldte 18. år eller, hvis
udlændingen er under 18 år, indtil tidspunktet for
indgivelsen af anmodning om genoptagelse, | | | 2) | ikke er udvist ved dom for strafbart
forhold begået her i landet eller er idømt betinget
eller ubetinget fængsel for strafbart forhold begået
her i landet, | | | 3) | ikke efter det fyldte 18. år har
fået dækket udgifter til underhold efter
udlændingelovens § 42 a, stk. 2, og | | | 4) | indgiver anmodning om genoptagelse
senest den 1. januar 2015. | | | | | | Stk. 3. Ved
behandlingen af sager, der genoptages efter stk. 2, finder
udlændingelovens § 9, stk. 16, anvendelse. Det skal ved
vurderingen indgå, om udlændingen på tidspunktet
for indgivelsen af anmodningen om genoptagelse var velintegreret i
det danske samfund. | | | | | | Stk. 4. Hvis en
sag genoptages efter stk. 2, finder udlændingelovens §
9, stk. 21, ikke anvendelse. | | | | | | Stk. 5. En
anmodning om genoptagelse, jf. stk. 2, kan tillægges
opsættende virkning med hensyn til udrejsefristen, hvis
særlige grunde taler derfor. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger. | | | |
|