Fremsat den 30. april 2014 af ministeren
for børn, ligestilling, integration og sociale forhold (Manu
Sareen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om aktiv
socialpolitik
(Midlertidig huslejehjælp)
§ 1
I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 190 af 24. februar 2012, som
ændret bl.a. ved §§ 1 og 2 i lov nr. 1399 af
23. december 2012 og senest ved § 8 i lov nr. 336 af 2.
april 2014, foretages følgende ændringer:
1.
Overskriften før § 81 a affattes
således:
»Midlertidig
huslejehjælp«
2.
Efter § 81 a indsættes før overskriften
før § 82:
Ȥ 81
b. Kommunen kan i op til 6 måneder yde hjælp til
huslejeudgifter til en person under 30 år, der modtager
kontanthjælp, uddannelseshjælp eller
revalideringsydelse, og som er i en udsat boligsituation. Kommunen
kan betinge hjælpen af, at personen indgår en
administrationsaftale, medvirker til fastsættelse af en plan
for flytning til en mere passende bolig eller deltager i
gældsrådgivning el. lign. Kommunen kan bestemme, at
hjælpen udbetales direkte til udlejeren. Udgiften til
hjælpen afholdes fuldt ud af kommunen, jf. § 99,
stk. 2.
Stk. 2. Stk. 1 kan ikke
anvendes til direkte at kompensere for økonomiske sanktioner
givet efter denne eller anden lovgivning vedrørende
forsørgelsesgrundlaget.
Stk. 3. Hjælp
efter stk. 1 kan kun ydes, hvis personen ikke har økonomisk
mulighed for at betale huslejeudgifterne og ikke har mulighed for
at flytte til eller blive anvist en bolig med en lavere
husleje.«
3. I
§ 99, stk. 2, ændres
»hjælpen til udsættelsestruede lejere efter
§ 81 a« til: »midlertidig huslejehjælp
efter §§ 81 a og 81 b«.
4. I
§ 106, 1. pkt.,
indsættes efter »kapitel 10«: », jf. dog
§ 99, stk. 2«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2014.
Stk. 2. Ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold
fremsætter forslag til revision af loven i
folketingsåret 2017-18.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget giver kommunen mulighed for at yde midlertidig
huslejehjælp til unge under 30 år, der modtager
kontanthjælp, uddannelseshjælp eller
revalideringsydelse, og som er i en udsat boligsituation.
Forslaget har til formål at forebygge og afhjælpe
hjemløshed hos unge, som er i en udsat boligsituation, og
som ikke har mulighed for at flytte til eller blive anvist en bolig
med en lavere husleje. Huslejehjælpen kan kun ydes til unge,
som ikke selv har mulighed for at betale huslejen.
2. Baggrund
Lovforslaget fremsættes som led i udmøntningen af
finanslovsaftalen for 2014 mellem Socialdemokraterne, Det Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Venstre og Det Konservative
Folkeparti.
Det fremgår af aftalen, at der er behov for en
særlig indsats for unge, som er i risiko for
hjemløshed. I aftalen om finansloven for 2014 blev partierne
derfor enige om at afsætte en reserve på 20 mio. kr.
årligt i 2014-2017.
En række kommuner har peget på, at visse grupper af
unge har vanskeligheder ved at finde eller fastholde en bolig, som
de har råd til at betale. Der er især tale om unge
kontanthjælpsmodtagere under 30 år, hvor det vurderes,
at de maksimalt har råd til en månedlig husleje
på ca. 3.000 kr. Det kan imidlertid være vanskeligt for
kommunerne at anvise så billige boliger.
Der blev ved aftalen af 26. november 2013 lagt op til, at den
konkrete udmøntning af midlerne aftales senere. Der er i
foråret 2014 indgået aftale mellem regeringen
(Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre), Socialistisk
Folkeparti, Venstre og Det Konservative Folkeparti om
udmøntningen af den afsatte reserve til indsats mod
hjemløshed blandt unge. Aftalen indebærer, at kommunen
frem til 2017 får mulighed for at yde midlertidig
økonomisk hjælp til husleje til unge under 30 år
på kontanthjælp, uddannelseshjælp eller
revalidering, som er i en udsat boligsituation. En styrket indsats
skal sikre stabilitet omkring visse unges boligsituation for
derigennem at reducere risikoen for hjemløshed og bidrage
til, at de unge holder fokus på at komme videre i uddannelse
eller job.
Der er afsat finansiering til og med 2017. Der skal
gennemføres en revision af ordningen inden udgangen af 2017,
dvs. i folketingsåret 2017-2018. Der henvises til den
foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 2, stk. 2.
Hvis ordningen skal videreføres, skal der - efter en
evaluering af virkningen af ordningen - tilvejebringes ny
finansiering heraf.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Gældende ret
Efter de gældende regler kan kommunen efter § 81
i lov om aktiv socialpolitik (aktivloven) yde hjælp til
rimeligt begrundede enkeltudgifter. Hjælpen kan normalt kun
ydes, hvis udgiften er opstået som følge af behov, der
ikke har kunnet forudses, og § 81 kan som udgangspunkt
ikke anvendes til at afholde løbende udgifter, som f.eks.
huslejeudgifter.
Efter aktivlovens § 81 a om hjælp til
udsættelsestruede lejere har kommunen mulighed for
midlertidigt at yde hjælp til betaling af husleje til en
person, der er udsættelsestruet pga. huslejerestancer, hvis
det på sigt kan forebygge, at personen udsættes af en
bolig. Der er ikke efter § 81 a mulighed for at yde mere
forebyggende hjælp til f.eks. en person, som ikke er akut
udsættelsestruet.
Kommunen kan betinge hjælpen efter § 81 a af, at
personen indgår en administrationsaftale, medvirker til
fastsættelse af en plan for flytning til en mere passende
bolig, deltager i gældsrådgivning eller lignende, og
kommunen kan bestemme, at hjælpen udbetales direkte til
udlejeren.
§ 81 a kan ikke anvendes til direkte at kompensere for
økonomiske sanktioner vedrørende
forsørgelsesgrundlaget.
Hjælp efter § 81 a kan kun ydes, hvis personen
ikke har økonomisk mulighed for at betale
huslejeudgifterne.
Anvendelsen af § 81 a er ikke forbeholdt personer, der
har været ude for en social begivenhed eller modtager
hjælp efter aktivloven. § 81 a kan derfor
også anvendes i forhold til personer, der f.eks. har
lønindkomst, andet eller intet forsørgelsesgrundlag,
og som er i en økonomisk vanskelig situation.
Efter de gældende regler refunderer staten 50 pct. af en
kommunes udgifter til hjælp i særlige tilfælde
efter kapitel 10, jf. aktivlovens § 106. Det er dog den
enkelte kommune, der fuldt ud afholder udgifterne til hjælp
efter § 81 a, jf. aktivlovens § 99, stk. 2.
3.2. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at § 81 a i aktivloven om
midlertidig hjælp til huslejeudgifter til
udsættelsestruede lejere suppleres af en ny bestemmelse i
§ 81 b om midlertidig hjælp til huslejeudgifter til
unge under 30 år.
Efter den foreslåede nye bestemmelse § 81 b kan
kommunen i op til 6 måneder yde midlertidig hjælp til
huslejeudgifter til en ung under 30 år, der modtager
kontanthjælp, uddannelseshjælp eller
revalideringsydelse, og som er i en udsat boligsituation.
Med den foreslåede § 81 b vil kommunen få
mulighed for at yde forebyggende hjælp til huslejebetaling
til unge under 30 år, der har vanskeligheder ved at finde
eller fastholde en bolig, som de har råd til at betale.
Stabilitet omkring den unges boligsituation kan bl.a. bidrage til
at fastholde fokus på at komme videre i uddannelse eller job
og derigennem reducere risikoen for hjemløshed blandt
unge.
Kommunen skal foretage en individuel vurdering af, om der er
behov for at yde midlertidig hjælp til huslejebetalingen ud
fra en konkret vurdering af den unges særlige forhold,
herunder om der er tale om en udsat boligsituation. Det kan f.eks.
være sårbare unge, som ikke har boligmæssige
alternativer, er i risiko for hjemløshed, eller som har
vanskeligheder ved at finde eller fastholde en bolig, som de har
råd til at betale, samt unge forsørgere, der har et
begrænset rådighedsbeløb som følge af
høje boligudgifter. Huslejehjælpen er ikke forbeholdt
bestemte unge, men kan ydes af kommunen efter skønnet
behov.
Kommunen skal foretage en konkret vurdering af den unges eller
familiens samlede økonomiske situation. Det gælder
også for unge, som er omfattet af reglerne om gensidig
forsørgerpligt som følge af
kontanthjælpsreformen.
Det foreslås, at det er en betingelse for at modtage den
midlertidige huslejehjælp, at personen er under 30 år
og modtager kontanthjælp, uddannelseshjælp eller
revalideringsydelse efter aktivloven. Bestemmelsen omfatter
således ikke unge med andet forsørgelsesgrundlag,
f.eks. studerende, dagpengemodtagere og modtagere af
ressourceforløbsydelse, idet disse grupper må
forventes i højere grad selv at kunne håndtere deres
boligsituation og i et vist omfang at have muligheder for at skaffe
supplerende indtægter til huslejebetalingen. Kommunen vil dog
fortsat have mulighed for at yde midlertidig hjælp til
rimeligt begrundede huslejeudgifter efter § 81 a til
personer i disse grupper, i det omfang de er
udsættelsestruede på grund af huslejerestancer.
Hjælp efter § 81 b målrettes således
til unge under 30 år, som ikke er konkret
udsættelsestruede, men som har behov for en forebyggende
hjælp til huslejebetaling på grund af en konkret
vanskelig økonomisk situation, bl.a. på grund af
høj husleje, og som ikke aktuelt har mulighed for at
ændre deres boligsituation. Der er tale om midlertidig
hjælp i op til maksimalt 6 måneder, med henblik
på at der fastholdes et fokus på at finde en mere varig
løsning i forhold til bolig, job eller uddannelse.
Kommunen skal konkret tage stilling til, hvor længe den
unge kan ydes hjælp, dog maksimalt i 6 måneder.
Hjælpen ophører, hvis den unges økonomiske
eller boligmæssige situation ændrer sig inden for de 6
måneder, således at den unge ikke længere
opfylder betingelserne for at modtage hjælp. Det kan f.eks.
være tilfældet, hvis den unge får arbejde eller
påbegynder en uddannelse, og dermed bliver SU-berettiget.
Hjælpen kan som udgangspunkt kun ydes én gang til
den unge. Hvis den unge på ny kommer i en udsat
boligsituation, må kommunen foretage en konkret vurdering af,
om den unges situation er ændret så meget, at der er
tale om en ny situation, der giver kommunen mulighed for igen at
yde midlertidig hjælp til huslejeudgifter. Det kan f.eks.
være tilfældet, hvis den unge efter en periode med
arbejde, uddannelse el. lign. igen modtager kontanthjælp,
uddannelseshjælp eller revalideringsydelse.
Kommunen kan efter gældende praksis yde hjælp efter
aktivlovens §§ 81 og 81 a til en borger, som har
modtaget huslejehjælp efter § 81 b, hvis borgeren i
øvrigt opfylder betingelserne herfor.
Muligheden for at modtage hjælp til betaling af husleje
efter § 81 b foreslås forbeholdt unge, der har et
relativt lavt rådighedsbeløb som følge af
høje huslejeudgifter. Modtagere af hjælpen skal ikke
stilles bedre rent økonomisk end unge i en tilsvarende
økonomisk situation med en billig husleje. Der kan derfor
som udgangspunkt kun ydes hjælp efter den foreslåede
§ 81 b til den del af huslejeudgiften, dvs. ekskl.
udgifter til varme, el mv., der overstiger en billig husleje
på aktuelt ca. 3.000 kr. om måneden, når anden
hjælp, herunder boligsikring, er trukket fra.
Det foreslås, at kommunen - ligesom efter § 81 a
- kan betinge hjælpen efter § 81 b af, at personen
indgår en administrationsaftale, medvirker til
fastsættelse af en plan for flytning til en mere passende
bolig, deltager i gældsrådgivning eller lignende. En
administrationsaftale forudsætter, at der i øvrigt er
hjemmel hertil ifølge aktivloven eller anden lovgivning. Det
foreslås også, at kommunen kan bestemme, at
hjælpen udbetales direkte til udlejer.
Den foreslåede bestemmelse kan - ligesom efter
§ 81 a - ikke anvendes til direkte at kompensere for
nedgang i forsørgelsesgrundlaget som følge af en
sanktion på grund af f.eks. manglende rådighed, jf. den
foreslåede § 81 b, stk. 2. Hvis kommunen vurderer,
at personens økonomiske forhold betyder, at der ville kunne
ydes hjælp efter § 81 b, uanset konsekvenserne af
en sanktion, kan der ydes hjælp samtidig med sanktioner. Det
foreslåede stk. 2, er heller ikke til hinder for, at kommunen
yder hjælp efter stk. 1 i de tilfælde, hvor det
efterfølgende viser sig, at sanktionen ikke skulle
være givet. Hvis personen allerede modtager hjælp eller
ville kunne modtage hjælp efter § 81 b og derefter
sanktioneres, vil hjælpen efter § 81 b ikke
bortfalde på grund af sanktionen, da hjælpen efter
§ 81 b ikke gives for at kompensere for sanktionen.
Hjælpen kan - ligesom efter § 81 a - kun ydes,
hvis personen ikke har økonomisk mulighed for at betale
huslejeudgifterne, jf. den foreslåede § 81 b, stk.
3. Dette indebærer, at kommunen ikke kan yde hjælp,
hvis ansøgeren har indtægter eller formue, som kan
dække udgiften. Bestemmelsen er trangsbestemt, og det er
f.eks. ikke tilstrækkeligt for at opnå midlertidig
hjælp til huslejeudgifter for unge under 30 år, at
ansøgeren modtager kontanthjælp,
uddannelseshjælp eller revalideringsydelse.
Hjælpen efter den foreslåede § 81 b
forudsætter, at den unge ikke umiddelbart har mulighed for at
flytte til eller blive anvist en bolig med en lavere husleje.
Hjælpen skal derfor som udgangspunkt være begrundet i
boligforsyningsmæssige begrænsninger i den
pågældende kommune.
Hjælp efter den foreslåede § 81 b kan ydes
til betaling af husleje uanset, om der f.eks. er tale om leje af en
lejlighed, et enkeltværelse, kollegieværelse eller en
ungdomsbolig. Det er ikke afgørende, om den unge kan anses
som lejer i boligstøttelovens forstand, og om vedkommende i
det konkrete lejemål er berettiget til at modtage
boligstøtte efter lov om individuel boligstøtte.
Hjælpen kan efter behov også ydes til unge uden aktuel
bolig med henblik på at undgå hjemløshed og
bidrage til, at den unge kan holde fokus på at komme i
uddannelse eller job, hvis den unge ikke aktuelt har mulighed for
at flytte til en bolig, som denne kan betale.
Hjælpen efter den foreslåede § 81 b er
subsidiær i forhold til hjælp i øvrigt efter
aktivloven eller efter anden lovgivning, herunder efter lov om
individuel boligstøtte. Den foreslåede bestemmelse
supplerer den gældende §§ 81 og 81 a og er
dermed en udvidelse af mulighederne for at yde hjælp efter de
gældende bestemmelser, herunder også særlig
støtte til høje boligudgifter efter aktivlovens
§ 34.
Det foreslås, at udgiften til hjælp efter den
foreslåede § 81 b afholdes fuldt ud af kommunen,
hvilket tillige gælder for huslejeudgifter efter
§ 81 a om udsættelsestruede lejere.
Hjælpen skal ikke medregnes til den skattepligtige
indkomst efter den gældende ordlyd i § 7, nr. 9, i
lov om påligningen af indkomstskat til staten
(ligningsloven).
Hjælpen efter § 81 b foreslås - ligesom
efter § 81 a - omfattet af aktivlovens almindelige
bestemmelser om tilbagebetaling efter lovens kapitel 12.
Der er tale om en midlertidig ordning, som er finansieret til
udgangen af 2017. Det foreslås derfor, at den
foreslåede ordning tages op til revision i
folketingsåret 2017-18.
4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige
Forslaget til den nye bestemmelse § 81 b giver
kommunerne mulighed for at yde midlertidig hjælp til betaling
af huslejeudgifter til unge under 30 år. Der henvises til de
almindelige bemærkninger om de nærmere vilkår for
ydelse af hjælp til husleje.
Forslaget indebærer, at kommunerne kan yde hjælp til
betaling af huslejeudgifter i en kortere periode på maksimalt
6 måneder og som udgangspunkt kun én gang.
Hjælpen ydes alene til betaling af huslejeudgifter, og der
kan som udgangspunkt kun ydes hjælp til den del af
huslejeudgiften, dvs. ekskl. udgifter til varme, el mv., der
overstiger en husleje på aktuelt ca. 3.000 kr. om
måneden, når anden hjælp, herunder boligsikring,
er trukket fra.
Fuldt indfaset i 2015 skønnes huslejehjælpen
udbetalt til op mod 2.000 personer forstået som antal
personer, der modtager hjælpen i løbet af et
kalenderår. Den afsatte ramme til ordningen tager
udgangspunkt i en hjælp på gennemsnitligt knap 2.000
kr. månedligt, der i gennemsnit udbetales i cirka fem
måneder pr. modtager. Kommunerne afholder udgiften fuldt ud
og kompenseres via en regulering af det årlige
bloktilskud.
Der er tale om en ny midlertidig ordning, som skønnes at
medføre administrative merudgifter i kommunerne på 0,3
mio. kr. i 2014 og 0,6 mio. kr. årligt i perioden
2015-2017.
Der er afsat en samlet ramme på 10 mio. kr. i 2014 og 20
mio. kr. årligt i perioden 2015-2017. Forslaget
indebærer, at kommunerne får udgifter til midlertidig
huslejehjælp på 20 mio. kr. (2014-pl), jf. tabel 1.
| | | | | Tabel 1 | | | | | Økonomiske
konsekvenser af midlertidig huslejehjælp efter § 81
b (2014-pl) | Mio. kr. | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | Huslejehjælp | 9,7 | 19,4 | 19,4 | 19,4 | Administration | 0,3 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | Udgifter i alt | 10,0 | 20,0 | 20,0 | 20,0 | Kilde: Egne skøn | | | | |
| | | |
|
|
Forslagets økonomiske konsekvenser skal forhandles med
kommunerne.
Ordningen skal tages op til revision senest i 2017. Hvis
ordningen skal videreføres efter 2017, skal der
tilvejebringes ny finansiering.
5. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget vurderes ikke at have økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for
borgerne
Forslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget vurderes ikke at have EU-retlige konsekvenser.
9. Hørte myndigheder og
organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 26. marts til
den 9. april 2014 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Ankestyrelsen, Boligselskabernes Landsforening, Danmarks
lejerforeninger, Danske Advokater, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Handicaporganisationer, Det
Centrale Handicapråd, Ejendomsforeningen Danmark, Foreningen
af danske skatteankenævn, Foreningen af Kommunale Social-,
Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Huslejenævns- og
Beboerklagenævnsforeningen, KL, Lejernes Landsorganisation i
Danmark, Rådet for socialt udsatte, SAND, Udbetaling Danmark
og Ungdomsboligrådet.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | Positive konsekvenser/
mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Kommunale merudgifter på 9,7 mio.
kr. i 2014 og på 19,4 mio. kr. årligt i perioden
2015-2017. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Kommunale merudgifter på 0,3 mio.
kr. i 2014 og 0,6 mio. kr. årligt i perioden 2015-2017. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Som konsekvens af forslaget om indførelse af
§ 81 b, foreslås overskriften før
§ 81 a ændret. Herefter omfatter den både
midlertidig hjælp til udsættelsestruede lejere efter
§ 81 a og midlertidig hjælp til unge under 30
år efter forslaget til den nye bestemmelse i § 81
b, jf. forslagets § 1, nr. 2.
Det foreslås derfor, at overskriften før
§ 81 a ændres fra »Udsættelsestruede
lejere« til »Midlertidig huslejehjælp«.
Til nr. 2
Efter § 81 a i aktivloven kan kommunen yde midlertidig
hjælp til betaling af husleje til en person, der er
udsættelsestruet pga. huslejerestancer, hvis det på
sigt kan forebygge, at personen udsættes af en bolig.
Hjælp efter § 81 a forudsætter et akut behov
for hjælp i en situation, hvor personen er
udsættelsestruet.
Forslaget til den nye bestemmelse § 81 b om
midlertidig hjælp til huslejeudgifter til unge under 30
år udgør et supplement til de gældende regler om
hjælp efter aktivloven, herunder hjælp efter
§ 81 a.
Det foreslås i § 81 b, stk. 1, at kommunen har
mulighed for at yde midlertidig hjælp til huslejeudgifter i
op til 6 måneder til en ung under 30 år. Det er en
betingelse for hjælpen, at den unge modtager
kontanthjælp, uddannelseshjælp eller
revalideringsydelse og er i en udsat boligsituation. Hjælpen
kan f.eks. ydes til sårbare unge, som ikke har
boligmæssige alternativer, er i risiko for hjemløshed,
eller som har vanskeligheder ved at finde eller fastholde en bolig,
som de har råd til at betale, eller til unge
forsørgere, der har et begrænset
rådighedsbeløb som følge af høje
boligudgifter. Opremsningen er ikke udtømmende. For at
fastholde fokus på at finde en varig løsning kan
hjælpen maksimalt ydes i 6 måneder.
Hjælpen kan som udgangspunkt kun ydes én gang til
den unge. Hvis den unge på ny kommer i en udsat
boligsituation, må kommunen foretage en konkret vurdering af,
om den unges situation er ændret så meget, at der er
tale om en ny situation, der giver kommunen mulighed for igen at
yde midlertidig hjælp til huslejeudgifter. Det kan f.eks.
være tilfældet, hvis den unge efter en periode med
arbejde, uddannelse el. lign. igen modtager kontanthjælp,
uddannelseshjælp eller revalideringsydelse.
Bestemmelsen giver kommunerne mulighed for at hjælpe den
unge tidligere, end § 81 a giver mulighed for, idet
hjælpen kan bevilges, før den unge er konkret
udsættelsestruet. Hvis den unge efter en periode med
hjælp efter § 81 b opfylder betingelserne for
hjælp efter §§ 81 eller 81 a, kan kommunen
bevillige dette efter gældende praksis.
Muligheden for at modtage hjælp efter § 81 b,
foreslås forbeholdt unge, der har et relativt lavt
rådighedsbeløb som følge af høje
huslejeudgifter. Modtagere af hjælp skal ikke stilles bedre
rent økonomisk end unge med en billig husleje. Der kan
derfor som udgangspunkt kun ydes hjælp efter § 81 b
til den del af huslejeudgiften, dvs. ekskl. udgifter til varme, el
mv., der overstiger en billig husleje på aktuelt ca. 3.000
kr. om måneden når anden hjælp, herunder
boligsikring, er trukket fra.
Det foreslås i stk. 1, 2. pkt., at kommunen kan betinge
hjælpen af, at personen indgår en
administrationsaftale, medvirker til fastsættelse af en plan
for flytning til en mere passende bolig, deltager i
gældsrådgivning eller lignende. En
administrationsaftale forudsætter, at der i øvrigt er
hjemmel hertil ifølge aktivloven eller anden lovgivning.
Endvidere foreslås det i stk. 1, 3. pkt., at kommunen kan
bestemme, at hjælpen udbetales direkte til udlejeren.
Tilsvarende gælder i forhold til midlertidig hjælp til
udsættelsestruede lejere efter § 81 a.
I stk. 2, foreslås det, at hjælpen ikke kan anvendes
til direkte at kompensere for økonomiske sanktioner givet
efter aktivloven eller efter anden lovgivning vedrørende
forsørgelsesgrundlaget. Hvis kommunen vurderer, at personens
økonomiske forhold betyder, at der ville kunne ydes
hjælp efter § 81 b, uanset konsekvenserne af en
sanktion, kan der ydes hjælp samtidig med sanktioner. Det
foreslåede stk. 2, er heller ikke til hinder for, at kommunen
yder hjælp efter stk. 1 i de tilfælde, hvor det
efterfølgende viser sig, at sanktionen ikke skulle
være givet. Hvis personen allerede modtager hjælp eller
ville kunne modtage hjælp efter § 81 b og derefter
sanktioneres, vil hjælpen efter § 81 b ikke
bortfalde på grund af sanktionen, da hjælpen efter
§ 81 b ikke gives for at kompensere for sanktionen.
Det foreslås i stk. 3, 1. pkt., at hjælp til
huslejeudgifter kun kan ydes, hvis personen ikke har
økonomisk mulighed for at betale huslejeudgifterne. Det
foreslåede stk. 3, 1. pkt. indebærer, at kommunen ikke
kan yde hjælp, hvis ansøgeren har indtægter
eller formue, som kan dække udgiften. Hjælp efter
§ 81 b er således trangsbestemt, og det er f.eks.
ikke tilstrækkeligt for at opnå hjælp efter
§ 81 b, at ansøgeren modtager kontanthjælp,
uddannelseshjælp eller revalideringsydelse. Kommunen skal
foretage en samlet konkret vurdering af den unges eller familiens
økonomiske situation. Det gælder også for unge,
som er omfattet af reglerne om gensidig forsørgerpligt som
følge af kontanthjælpsreformen.
Det foreslås i stk. 3, 2. pkt., at det skal være en
forudsætning for at få hjælp efter stk. 1, at den
unge ikke har mulighed for at flytte til eller blive anvist en
bolig med en lavere husleje. Hjælpen skal således som
udgangspunkt være begrundet i boligforsyningsmæssige
begrænsninger i den pågældende kommune.
Til nr. 3
Den gældende § 99, stk. 2, fastsætter, at
kommunen fuldt ud afholder udgifterne til midlertidig hjælp
efter § 81 a. Det foreslås, at kommunen - ligesom
efter § 81 a - fuldt ud afholder udgifterne til
hjælpen efter den foreslåede § 81 b.
Til nr. 4.
Aktivlovens § 106 regulerer statens refusion af
kommunernes udgifter til hjælp i særlige tilfælde
efter aktivlovens kapitel 10. Det foreslås derfor, at der i
§ 106 henvises til § 99, stk. 2, der er en
undtagelse til reglerne om statslig refusion, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 3.
Til § 2
Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft den
1. juli 2014.
Det foreslås i stk. 2, at ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forhold under hensyn til, at
det er hensigten, at hjælp til huslejeudgifter efter den
foreslåede bestemmelse i § 81 b, indføres
for en midlertidig periode, fremsætter forslag om revision af
lovens § 81 b i folketingsåret 2017-18.
Hjælpen efter den foreslåede § 81 b er
finansieret frem til 2017, jf. forslagets økonomiske
bemærkninger. Hvis bestemmelsen skal videreføres, skal
der - efter en evaluering - tilvejebringes ny finansiering af
ordningen. Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration
og Sociale Forhold vil derfor følge virkningen af ordningen
med henblik på revisionen af loven i 2017.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 190 af 24. februar 2012, som
ændret bl.a. ved §§ 1 og 2 i lov nr. 1399 af
23. december 2012 og senest ved § 8 i lov nr. 336 af 2.
april 2014, foretages følgende ændringer: | | | | 1.
Overskriften før § 81 a affattes
således: | Udsættelsestruede lejere | »Midlertidig
huslejehjælp« | | | | § 81 a.
Kommunen kan yde hjælp til rimeligt begrundede midlertidige
huslejeudgifter til en person, der er udsættelsestruet
på grund af huslejerestancer, hvis det på sigt kan
forebygge, at personen udsættes af boligen. Kommunen kan
betinge hjælpen af, at personen indgår en
administrationsaftale, medvirker til fastsættelse af en plan
for flytning til en mere passende bolig eller deltager i
gældsrådgivning el.lign. Kommunen skal særlig
rette hjælpen til børnefamilier og socialt udsatte
borgere. Kommunen kan bestemme, at hjælpen udbetales direkte
til udlejeren. Udgiften til hjælpen afholdes fuldt ud af
kommunen, jf. § 99, stk. 2. Stk. 2. Stk. 1
kan ikke anvendes til direkte at kompensere for økonomiske
sanktioner givet efter denne eller anden lovgivning
vedrørende forsørgelsesgrundlaget. Stk. 3.
Hjælp efter stk. 1 kan kun ydes, hvis personen ikke har
økonomisk mulighed for at betale huslejeudgifterne. | | 2. Efter
§ 81 a indsættes før overskriften før
§ 82: »§ 81
b. Kommunen kan i op til 6 måneder yde hjælp til
huslejeudgifter til en person under 30 år, der modtager
kontanthjælp, uddannelseshjælp eller
revalideringsydelse, og som er i en udsat boligsituation. Kommunen
kan betinge hjælpen af, at personen indgår en
administrationsaftale, medvirker til fastsættelse af en plan
for flytning til en mere passende bolig eller deltager i
gældsrådgivning el. lign. Kommunen kan bestemme, at
hjælpen udbetales direkte til udlejeren. Udgiften til
hjælpen afholdes fuldt ud af kommunen, jf. § 99,
stk. 2. Stk. 2. Stk. 1
kan ikke anvendes til direkte at kompensere for økonomiske
sanktioner givet efter denne eller anden lovgivning
vedrørende forsørgelsesgrundlaget. Stk. 3. Hjælp efter stk. 1 kan kun ydes,
hvis personen ikke har økonomisk mulighed for at betale
huslejeudgifterne og ikke har mulighed for at flytte til eller
blive anvist en bolig med en lavere husleje.« | | | | Finansiering
m.v. | | | | | | § 99.
Kommunen afholder endeligt udgifterne til vejledning,
sagsbehandling, opfølgning og til administration i
øvrigt, herunder lægeerklæringer m.v. Stk. 2. Kommunen
afholder fuldt ud udgifterne til hjælpen til
udsættelsestruede lejere efter § 81 a | | 3. I § 99, stk. 2, ændres
»hjælpen til udsættelsestruede lejere efter
§ 81 a« til: »midlertidig huslejehjælp
efter §§ 81 a og 81 b«. | | | | § 106.
Staten refunderer 50 pct. af en kommunes udgifter til hjælp i
særlige tilfælde efter kapitel 10. Staten refunderer 50
pct. af en kommunes udgifter til efterlevelseshjælp efter
kapitel 10 a. | | 4. I § 106, 1. pkt., indsættes
efter »kapitel 10«: », jf. dog § 99,
stk. 2«. | | | | | | § 2 | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2014. Stk. 2.
Ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold fremsætter forslag til revision af loven i
folketingsåret 2017-18. | | | |
|