Fremsat den 30. april 2014 af
økonomi- og indenrigsministeren (Margrethe Vestager)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Det Centrale
Personregister
(Tildeling af nyt personnummer til personer,
der oplever sig som tilhørende det andet køn)
§ 1
I lov om Det Centrale Personregister, jf.
lovbekendtgørelse nr. 5 af 9. januar 2013,
som ændret ved § 10 i lov nr. 494 af 21. maj 2013,
§ 1 i lov nr. 622 af 12. juni 2013 og lov nr. 311 af 29. marts
2014, foretages følgende ændring:
1. I
§ 3 indsættes efter stk. 5
som nyt stykke:
»Stk. 6.
Økonomi- og Indenrigsministeriet tildeler efter skriftlig
ansøgning nyt personnummer til en person, som oplever sig
som tilhørende det andet køn. Tildeling af nyt
personnummer er betinget af, at den pågældende afgiver
en skriftlig erklæring om, at ønsket om nyt
personnummer er begrundet i en oplevelse af at tilhøre det
andet køn, og at den pågældende efter en
refleksionsperiode på 6 måneder fra
ansøgningstidspunktet skriftligt bekræfter sin
ansøgning. Det er endvidere en betingelse, at den
pågældende på ansøgningstidspunktet er
fyldt 18 år.«
Stk. 6 og 7 bliver herefter stk. 7 og
8.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. september 2014.
Stk. 2. For personer,
som inden lovens ikrafttræden efter de hidtil gældende
regler har ansøgt om tilladelse til at bære et
fornavn, der betegner det modsatte køn, om tilladelse til at
få kønsbetegnelsen X i passet eller om tilladelse til
kastration med henblik på kønsskifte, regnes den
periode, der er nævnt i CPR-lovens § 3, stk. 6, 2. pkt.,
som indsat ved denne lovs § 1, nr. 1, fra tidspunktet for
indgivelse af ansøgning herom. Har en person indgivet
ansøgning om flere af de nævnte tilladelser, regnes
den nævnte periode fra tidspunktet for den først
indgivne ansøgning.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes i
kraft for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning
Formålet med lovforslaget er at
gøre det muligt, at personer, som oplever et misforhold
mellem det biologiske køn og det køn, som de
pågældende oplever at tilhøre og identificerer
sig med, kan opnå juridisk kønsskifte. Det
foreslås således, at juridisk kønsskifte kan
opnås ved indgivelse af skriftlig ansøgning om nyt
personnummer, hvoraf det fremgår, at ansøgningen er
begrundet i en oplevelse af at tilhøre det andet køn.
Derved bliver det muligt for transkønnede at opnå
juridisk kønsskifte først og fremmest i form af
tildeling af nyt personnummer uden krav om kastration eller andre
kirurgiske indgreb eller anden form for behandling, f.eks.
hormonbehandling.
Når nyt personnummer er tildelt, vil den
pågældende automatisk modtage nyt sundhedskort med
oplysning om det nye personnummer. Det nye personnummer giver
endvidere adgang til udstedelse af nye personlige dokumenter som
f.eks. pas, kørekort og fødselsattest i
overensstemmelse med det nye køn. Den
pågældendes fornavn skal om nødvendigt
ændres, så det bliver kønskorrekt i forhold til
det nye køn, jf. § 13, stk. 2, i navneloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 392 af 1. maj 2012 med senere
ændringer. Tiden fra ønsket om juridisk
kønsskifte opstår, og til det juridiske
kønsskifte er effektueret, kan med denne model være
meget kortvarig. Det er derfor fundet rigtigst, at modellen
kombineres med en refleksionsperiode på 6 måneder fra
ansøgningstidspunktet, hvorefter den pågældende
skal bekræfte sin ansøgning, inden den
imødekommes. Det er endvidere en betingelse, at den
pågældende på ansøgningstidspunktet er
fyldt 18 år.
Lovforslaget har sammenhæng med forslag
til lov om ændring af sundhedsloven og lov om assisteret
reproduktion i forbindelse med behandling, diagnostik og forskning
m.v. (Kriterier for kastration og justeringer som følge af
indførelse af juridisk kønsskifte m.v.), som
forventes fremsat af ministeren for sundhed og forebyggelse
samtidig med fremsættelsen af nærværende
lovforslag.
2.
Lovforslagets baggrund
Regeringen har ønsket at
undersøge mulighederne for, at transkønnede kan
opnå juridisk kønsskifte uden krav om kirurgiske
indgreb. Det er kommet til udtryk i regeringsgrundlaget fra
2011.
Regeringen nedsatte derfor i januar 2013 en
tværministeriel arbejdsgruppe med den opgave at opstille og
vurdere modeller for, at et kønsskifte kan anerkendes
juridisk på baggrund af forskellige niveauer for
kønskorrigerende behandling. På baggrund af en rapport
fra arbejdsgruppen om juridisk kønsskifte har
regeringen besluttet at fremsætte lovforslag om, at
transkønnede fremover kan opnå juridisk
kønsskifte uden krav om kirurgiske indgreb eller anden
behandling.
Regeringen har besluttet at gennemføre
den såkaldte erklæringsmodel, som arbejdsgruppen har
opstillet. Modellen indebærer, at transkønnede kan
opnå juridisk kønsskifte, uden at der stilles
krav om kirurgiske indgreb eller anden kønskorrigerende
behandling. Der stilles heller ikke krav om, at diagnosen
transseksualisme foreligger. Det foreslås således, at
juridisk kønsskifte alene er betinget af, at der
indgives en skriftlig ansøgning om nyt personnummer, hvoraf
det fremgår, at ansøgningen er begrundet i en
oplevelse af at tilhøre det andet køn, og at
ansøgningen bekræftes af den pågældende
efter en refleksionsperiode på 6 måneder. Den
pågældende vil herefter få tildelt nyt
personnummer i overensstemmelse med det køn, den
pågældende oplever at tilhøre. Det
foreslås, at ordningen gælder personer, som er fyldt 18
år på ansøgningstidspunktet.
2.1. Den
gældende ordning om kønsskifte
Juridisk kønsskifte kan i dag alene
opnås efter et fysisk kønsskifte i form af
kastration.
Kønsskifteindgreb i form af kastration
forudsætter efter sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 913 af 13. juli 2010 med senere ændringer, tilladelse fra
Sundhedsstyrelsen. Det skyldes, at der er tale om et omfattende og
irreversibelt indgreb. Forløbet mod kastration indledes med
et observationsforløb på baggrund af en henvisning fra
en læge, ofte den transkønnedes egen læge.
Observationsforløbet finder i dag udelukkende sted på
Sexologisk Klinik på Rigshospitalet. Et typisk
observationsforløb strækker sig i dag
sædvanligvis over to år.
Sundhedsstyrelsen anerkender et
kønsskifte efter ansøgning fra den
pågældende, hvis kastration er gennemført, og
diagnosen transseksualisme foreligger. For kønsskifte fra
mand til kvinde er det et krav, at kønskirtlerne og penis er
fjernet. For kønsskifte fra kvinde til mand er det et krav,
at æggestokkene er fjernet. Når Sundhedsstyrelsen har
anerkendt et kønsskifte, orienterer styrelsen
Økonomi- og Indenrigsministeriet om det anerkendte
kønsskifte, og Økonomi- og Indenrigsministeriet
udsteder nyt personnummer til den pågældende i
overensstemmelse med det nye køn.
Det nye personnummer giver adgang til
udstedelse af nye personlige dokumenter som f.eks. pas,
kørekort og fødselsattest i overensstemmelse med det
nye køn. Endvidere skal den pågældendes fornavn
om nødvendigt ændres, så det bliver
kønskorrekt i forhold til det nye køn.
Transkønnede, som ikke kan eller ikke
ønsker at gennemføre kastration, kan efter
navneloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 392 af 1. maj 2012 med
senere ændringer, tage et fornavn, der betegner det modsatte
køn, og endvidere efter bekendtgørelse nr. 1337 af
28. november 2013 om pas m.v., få kønsbetegnelsen X
(for uspecificeret) i passet, forudsat, at Sexologisk Klinik
vurderer, at den pågældende enten er transseksuel eller
ganske må ligestilles hermed.
2.2.
Arbejdsgruppen om juridisk kønsskifte
Regeringen nedsatte i januar 2013 en
tværministeriel arbejdsgruppe med repræsentanter fra
Justitsministeriet, det daværende Social-, Børne- og
Integrationsministerium, Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse,
Sundhedsstyrelsen, det daværende Ministerium for Ligestilling
og Kirke samt Økonomi- og Indenrigsministeriet.
Arbejdsgruppen har afsluttet sit arbejde med
afgivelsen af en rapport om juridisk kønsskifte i februar
2014. I forbindelse med rapportens udarbejdelse har arbejdsgruppen
afholdt lyttemøde med interesseorganisationerne på
området. Rapporten kan læses på www.jm.dk.
Arbejdsgruppen om juridisk kønsskifte
har opstillet tre modeller for en fremtidig ordning for juridisk
kønsskifte: erklæringsmodellen, vurderingsmodellen og
diagnosemodellen. Arbejdsgruppen har endvidere overvejet, men
forkastet en fjerde model: behandlingsmodellen. Arbejdsgruppen har
for samtlige modeller forudsat, at ansøgeren skal være
fyldt 18 år på ansøgningstidspunktet.
Erklæringsmodellen indebærer, at
personer, der oplever et misforhold mellem det biologiske
køn og det køn, som den pågældende
oplever sig som tilhørende, kan få tilladelse til
juridisk kønsskifte ved at indgive ansøgning herom
vedlagt en erklæring fra ansøgeren om, at
ansøgningen er begrundet i en oplevelse af at tilhøre
det andet køn. Det vil således f.eks. ikke være
tilladt at skifte køn "for sjov", som led i en aktion for
større ligestilling mellem mænd og kvinder m.v., for
at opnå kønsrelaterede fordele eller i et
forsøg på at sløre sin identitet.
Ansøgning om kønsskifte indgives
efter denne model til Økonomi- og Indenrigsministeriet, som
uden at inddrage andre myndigheder tildeler ansøgeren et nyt
personnummer svarende til det ønskede køn.
Da modellen ikke involverer
sundhedsmyndigheder eller andre faglige eksperter, er det ikke
muligt at foretage en egentlig efterprøvelse af, om
ansøgningen vitterlig er begrundet i en oplevelse af at
tilhøre det modsatte køn. Arbejdsgruppen peger derfor
i rapporten på, at hvis Økonomi- og
Indenrigsministeriet senere, eksempelvis gennem omtale i pressen,
bliver opmærksomt på, at den afgivne erklæring er
urigtig, vil tilladelsen til juridisk kønsskifte kunne
tilbagekaldes efter de almindelige forvaltningsretlige regler.
Konsekvensen heraf vil være, at den pågældende
gentildeles det oprindelige personnummer. Urigtige oplysninger i
den afgivne erklæring om begrundelsen for ansøgningen
om kønsskifte vil efter omstændighederne kunne
straffes efter straffelovens § 163.
Tiden fra ønsket om juridisk
kønsskifte opstår, og til det juridiske
kønsskifte er effektueret, kan med denne model være
meget kortvarig. For at minimere risikoen for, at de
pågældende fortryder deres beslutning og ansøger
om på ny at få juridisk status svarende til det
biologiske køn, peges i arbejdsgruppens rapport på, at
modellen med fordel kan kombineres med et krav om en
refleksionsperiode på 6 måneder fra
ansøgningstidspunktet, hvorefter den pågældende
skal bekræfte sin ansøgning, inden den kan
imødekommes. Arbejdsgruppen peger i rapporten på, at
en sådan refleksionsperiode vil kunne sikre, at ønsket
om juridisk kønsskifte ikke er udtryk for en impulsiv
beslutning, og at ansøgeren i øvrigt vil kunne
benytte refleksionsperioden til at leve som det ønskede
køn - det vil f.eks. sige klæde sig og
fremstå/præsentere sig som dette køn - inden
vedkommende træffer endelig beslutning om at skifte
køn juridisk. Arbejdsgruppen bemærker i den
forbindelse, at personer, som gennem længere tid har
ønsket juridisk kønsskifte og måske tillige har
levet som det modsatte køn, vil kunne opfatte ordningen som
unødig formynderisk. Det er imidlertid arbejdsgruppens
opfattelse, at en generel - og dermed let administrerbar - ordning
med en refleksionsperiode på blot 6 måneder er rimelig
og proportional.
Der henvises for en nærmere beskrivelse
af erklæringsmodellen til afsnit 8.3.1. og 8.3.2. i
arbejdsgruppens rapport om juridisk kønsskifte.
Vurderingsmodellen
indebærer, at personer, som er transseksuelle eller ganske
må ligestilles hermed, kan få tilladelse til juridisk
kønsskifte.
Tilladelsen meddeles af Økonomi- og
Indenrigsministeriet på baggrund af en erklæring fra en
psykiater om, hvorvidt vedkommende vurderes at være
transseksuel eller ganske at ligestille dermed, herunder om der er
noget sundhedsfagligt til hinder for tilladelse til et juridisk
kønsskifte, f.eks. i form af psykisk sygdom hos
ansøgeren, som vil kunne forværres ved juridisk
kønsskifte. Hvis vurderingen fra psykiateren giver anledning
til tvivl om, hvorvidt den pågældende er transseksuel
eller ganske må ligestilles dermed, kan der indhentes en
supplerende udtalelse fra Retslægerådet.
Hvis ansøgeren opfylder betingelserne
for at opnå juridisk kønsskifte, tildeler
Økonomi- og Indenrigsministeriet ansøgeren et nyt
personnummer svarende til det ønskede køn.
Der henvises for en nærmere beskrivelse
af vurderingsmodellen til afsnit 8.4.1. ff. i arbejdsgruppens
rapport om juridisk kønsskifte.
Diagnosemodellen
indebærer, at kun personer, der af Sexologisk Klinik er
blevet diagnosticeret som transseksuelle, kan få tilladelse
til juridisk kønsskifte. Tilladelsen meddeles af
Sundhedsstyrelsen på baggrund af en vurdering fra Sexologisk
Klinik, der afgives i form af en erklæring.
Hvis vurderingen fra Sexologisk Klinik giver
anledning til tvivl om, hvorvidt den pågældende er
transseksuel, kan der indhentes en supplerende udtalelse fra
Retslægerådet.
Sundhedsstyrelsen giver besked om den meddelte
tilladelse til Økonomi- og Indenrigsministeriet, som
herefter tildeler ansøgeren et nyt personnummer svarende til
det ønskede køn.
Den persongruppe, som vurderes at være
ganske ligestillet med transseksuelle, og som altså ikke er
diagnosticeret som transseksuelle, vil med denne model - som i dag
- alene kunne skifte navn og få kønsbetegnelsen X i
deres pas.
Arbejdsgruppen har endvidere overvejet
mulighederne for en model for juridisk kønsskifte, hvor der
kan meddeles tilladelse til juridisk kønsskifte, hvis
ansøgeren er diagnosticeret som transseksuel og har
fået hormonbehandling i et år (behandlingsmodellen).
Det fremgår af arbejdsgruppens rapport,
at et års hormonbehandling typisk vil resultere i dels
begyndende forandringer af den pågældendes fysik og
psyke, dels medføre infertilitet for den
pågældende. Ophør af hormonbehandlingen kan
imidlertid medføre refertilisering, og arbejdsgruppen har
derfor overvejet muligheden for tillige at stille krav om
sterilisation. Arbejdsgruppen har imidlertid ikke fundet grundlag
herfor, da sterilisation heller ikke giver sikkerhed for varig
infertilitet, idet der kan ske såvel refertilitetsbehandling
som assisteret reproduktion.
Justitsministeriet har vurderet, at det ikke
kan udelukkes, at Danmark vil blive dømt for
overtrædelse af artikel 8 om retten til selvbestemmelse og
privatliv i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
(EMRK) ved Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, hvis der
indføres en ny ordning med krav om hormonbehandling (med
eller uden et tillægskrav om sterilisation). Arbejdsgruppen
har på den baggrund forkastet behandlingsmodellen som en
mulig fremtidig ordning.
2.3.
Regeringens begrundelse for valg af erklæringsmodellen med
refleksionsperiode
Det er regeringens opfattelse, at der ikke
bør lægges unødige hindringer i vejen for
juridisk kønsskifte for personer, som oplever et misforhold
mellem deres biologiske køn og det køn, som de
oplever at tilhøre og identificerer sig med. Ved at
gennemføre erklæringsmodellen opnås en ordning,
som i højeste grad tager hensyn til den personlige frihed
uden at kompromittere samfundsmæssige hensyn.
I dag kan transkønnede alene opnå
juridisk kønsskifte efter et fysisk kønsskifte i form
af kastration. Ikke alle transkønnede har mulighed for eller
ønske om at gennemføre et sådant fysisk
kønsskifte. Ikke desto mindre kan også disse personer
have et dybtfølt ønske om juridisk anerkendelse af at
tilhøre det køn, som de oplever sig som
tilhørende, og som de identificerer sig med. Regeringen
finder, at et sådant ønske er meget
anerkendelsesværdigt og hører med til det at kunne
leve et værdigt liv i overensstemmelse med egne
ønsker.
Erklæringsmodellen giver også den
enkelte mulighed for - uden krav om lægefaglig udredning
eller behandling - at gennemføre de juridiske og sociale
aspekter af et kønsskifte fuldt ud inden mere irreversible
og risikofyldte skridt i form af hormonbehandling, kirurgiske
indgreb m.v. eventuelt foretages.
Det gældende krav om kastration som
betingelse for at kunne opnå juridisk kønsskifte
indebærer således efter regeringens opfattelse en
urimelig indskrænkning af retten til at bestemme over eget
liv og egen krop og af den personlige frihed.
Der er også internationalt set en
tendens, der går i retning af at lempe betingelserne for
juridisk kønsskifte. Blandt andet stiller man i Sverige og
Tyskland ikke længere krav om operative indgreb som
betingelse for juridisk kønsskifte. I Norge
undersøges for øjeblikket kriterierne for juridisk
kønsskifte i lyset af blandt andet den internationale
udvikling. Regeringen finder, at denne udvikling også
bør afspejle sig i dansk lovgivning.
Regeringen har også henset til de
synspunkter, der er fremkommet fra interesseorganisationerne
på området i forbindelse med udarbejdelsen af rapporten
fra arbejdsgruppen om juridisk kønsskifte.
Såvel Landsforeningen for bøsser,
lesbiske, biseksuelle og transpersoner (LGBT) og Foreningen af
Transkønnede i Danmark (FATID) har foreslået, at der
sker en adskillelse af det juridiske og det fysiske
kønsskifte, og at der bør gives adgang til juridisk
kønsskifte uden krav om kastration eller diagnose. FATID har
dog foreslået, at et juridisk kønsskifte skal
forudsætte en udtalelse fra en læge eller en psykolog,
hvorved psykisk sygdom kan udelukkes.
Med den valgte model kan tiden fra
ønsket om juridisk kønsskifte opstår, og til
det juridiske kønsskifte er effektueret, være meget
kortvarig. For at minimere risikoen for, at de
pågældende fortryder deres beslutning og ansøger
om på ny at få juridisk status svarende til det
biologiske køn, har regeringen fundet det rigtigst, at
modellen kombineres med et krav om en refleksionsperiode på 6
måneder fra ansøgningstidspunktet, hvorefter den
pågældende skal bekræfte sin ansøgning,
inden den kan imødekommes.
Regeringen har herved inddraget de synspunkter
om en refleksionsperiode, som arbejdsgruppen om juridisk
kønsskifte er fremkommet med. Der henvises herom til afsnit
2.2.
Regeringen har også henset til de
synspunkter, der er fremkommet fra interesseorganisationerne
på området i forbindelse med udarbejdelsen af rapporten
fra arbejdsgruppen om juridisk kønsskifte.
LGBT har således foreslået, at der
bør gives adgang til juridisk kønsskifte uden krav om
en periode, hvori ansøgeren har levet som det modsatte
køn. For så vidt angår kravet om at leve som det
modsatte køn finder LGBT, at det vil være stærkt
normativt og umuligt for lovgiver at definere dette på en
meningsfuld måde.
FATID har peget på, at det skal sikres,
at den pågældende er bekendt med, hvad det vil sige at
leve som det modsatte køn. Foreningen har også
foreslået, at tilladelse til juridisk kønsskifte skal
betinges af, at den pågældende i et år har levet
som det modsatte køn og ønsker at gøre dette
fremover, idet foreningen har peget på, at der med begrebet
"at leve som det modsatte køn" forstås ikke blot den
ydre fremtoning, men også ansøgerens måde at
tænke og opføre sig på.
Regeringen anerkender de synspunkter, der er
fremkommet fra interesseorganisationerne på området.
Samtidig med, at regeringen finder, at der ikke bør
lægges unødige hindringer i vejen for et juridisk
kønsskifte, er det regeringens opfattelse, at det med
forslaget om at indføre en refleksionsperiode på 6
måneder - uden at der herved stilles krav om, at
ansøgeren i en periode har levet som det modsatte køn
- anerkendes, at beslutningen om juridisk kønsskifte kan
være forbundet med svære overvejelser for den enkelte,
og at det at møde omverdenen med et andet køn kan
være vanskeligt. Regeringen finder samtidig - bl.a. henset
til refleksionsperiodens kortere varighed - at et sådant krav
generelt må betragtes som rimeligt og proportionalt.
3. Forslaget
om tildeling af nyt personnummer til personer, der oplever at
tilhøre det andet køn
3.1.
Gældende ret
Efter CPR-lovens § 3, stk. 6,
fastsætter økonomi- og indenrigsministeren regler om
personnummerets opbygning.
Nærmere regler er fastsat i
bekendtgørelse nr. 1153 af 23. november 2006 om
folkeregistrering m.m. med senere ændringer. Det
fremgår af § 1, stk. 1, i bekendtgørelsen, at
personnummeret består af 10 cifre, hvoraf de første
seks angiver personens fødselsdag, begyndende med
fødselsdatoen, derefter fødselsmåneden og til
slut fødselsåret uden angivelse af århundrede.
De sidste fire cifre i personnummeret er et løbenummer, hvis
sidste ciffer er lige for kvinder og ulige for mænd, jf.
bekendtgørelsens § 1, stk. 2.
Efter CPR-lovens § 3, stk. 5, tildeler
Økonomi- og Indenrigsministeriet nyt personnummer til
personer ved fejl i de oplysninger, der indgår i deres
personnummer. Der er ikke i øvrigt regler i
CPR-lovgivningen, der regulerer spørgsmålet om nyt
personnummer i forbindelse med kønsskifte.
Der er således efter bestemmelsen alene
hjemmel til at tildele et nyt personnummer til en person ved fejl i
de oplysninger, der indgår i vedkommendes personnummer.
Sådanne fejl kan blandt andet vedrøre køn.
Af bemærkningerne til CPR-lovens §
3, stk. 5, jf. lovforslag nr. L 3, Folketingstidende 1999-2000,
tillæg A, side 21, fremgår blandt andet, at
bestemmelsen i stk. 5 i overensstemmelse med hidtidig fast praksis
også vil betyde, at personer, der har gennemgået en
kønsskifteoperation, får tildelt et nyt personnummer,
når Indenrigsministeriet (nu Økonomi- og
Indenrigsministeriet) fra Civilretsdirektoratet (nu
Sundhedsstyrelsen) har fået meddelelse om, at
kønsskiftet er helt afsluttet. Det fremgår endvidere
af bemærkningerne til bestemmelsen, at ændring af
personnummeret derimod ikke kan foretages alene på grundlag
af en persons angivelse af at føle sig mere som en person af
det modsatte køn i forhold til det registrerede.
Personer, der har gennemgået en
kønsskifteoperation, får således tildelt et nyt
personnummer, når Økonomi- og Indenrigsministeriet fra
Sundhedsstyrelsen har fået meddelelse om, at
kønsskiftet er helt afsluttet.
Bestemmelsen i lovens § 3, stk. 5,
indeholder derimod ikke hjemmel til at tildele nyt personnummer til
en person, hvis personnummer indeholder korrekte oplysninger om den
pågældendes alder og køn, uanset baggrunden for
ønsket herom, f.eks. fordi den pågældende
oplyser at føle sig mere som en person af det modsatte
køn end det registrerede. Der kan heller ikke ske en
ændring af personnummeret for personer, der ikke har
gennemgået et kønsskifte, men som af
Statsforvaltningen har fået tilladelse til at bære et
navn, der ikke er kønskorrekt, jf. § 13, stk. 3, i
navneloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 392 af 1. maj 2012 med
senere ændringer.
Tildeling af nyt personnummer finder i praksis
sted umiddelbart efter, at Økonomi- og Indenrigsministeriet
har modtaget meddelelse fra Sundhedsstyrelsen om, at
kønsskiftet er helt afsluttet. Den, hvis personnummer er
blevet ændret, orienteres om, at personnummerændring
har fundet sted, ved fremsendelse af en registerindsigt i de
oplysninger, der er registreret om vedkommende i CPR, herunder
såvel det tidligere tildelte personnummer som det nye
personnummer.
Når der tildeles et nyt personnummer til
erstatning for et tidligere tildelt personnummer, vil det
oprindelige personnummer blive stående i CPR med en
henvisning til det nye nummer. Det gælder i alle
tilfælde, hvor der tildeles et nyt personnummer. Det nye
nummer vil ligeledes indeholde en henvisning til det oprindelige
personnummer. Oplysningerne fra det oprindelige nummer vil blive
overført til det nye personnummer, hvorpå nye
oplysninger fremover vil blive registreret.
3.2.
Lovforslagets indhold
Ved lovforslaget foreslås, at det
fremover bliver muligt at tildele nyt personnummer til personer,
som oplever sig som tilhørende det andet køn. Det er
en betingelse, at der indgives en skriftlig ansøgning om nyt
personnummer til Økonomi- og Indenrigsministeriet, hvoraf
det fremgår, at ansøgningen om nyt personnummer er
begrundet i en oplevelse af at tilhøre det andet køn.
Det er også en betingelse, at den pågældende
efter en refleksionsperiode på 6 måneder fra
ansøgningstidspunktet skriftligt bekræfter sin
ansøgning. Det er endvidere en betingelse, at vedkommende er
fyldt 18 år på ansøgningstidspunktet.
Ansøgningen skal således
være begrundet i en oplevelse af at tilhøre det andet
køn. Ansøgningen må ikke være begrundet i
andre forhold, så som et ønske om at skifte køn
for sjov, som led i en aktion for større ligestilling mellem
mænd og kvinder m.v., et forsøg på at
sløre sin identitet eller for at opnå
kønsrelaterede fordele.
Ansøgningen om nyt personnummer
indgives til Økonomi- og Indenrigsministeriet, som uden at
inddrage andre myndigheder tildeler ansøgeren et nyt
personnummer svarende til det ønskede køn. Ved denne
model, som ikke involverer sundhedsmyndigheder eller andre faglige
eksperter, er det ikke muligt at foretage en egentlig
efterprøvelse af, om ansøgningen vitterlig er
begrundet i en oplevelse af at tilhøre det modsatte
køn.
Hvis Økonomi- og Indenrigsministeriet
senere, eksempelvis gennem omtale i pressen, bliver
opmærksomt på, at den afgivne erklæring er
urigtig, vil tilladelsen til at skifte personnummer kunne
tilbagekaldes efter de almindelige forvaltningsretlige regler.
Konsekvensen heraf vil være, at den pågældende
gentildeles det oprindelige personnummer. Urigtige oplysninger i
den afgivne erklæring om begrundelsen for ansøgningen
om nyt personnummer vil efter omstændighederne kunne straffes
efter straffelovens § 163.
Tiden fra ønsket om nyt personnummer
opstår, og til ønsket er effektueret, kan med den
foreslåede ordning være meget kortvarig. For at
minimere risikoen for, at de pågældende fortryder deres
beslutning og ansøger om på ny at få gentildelt
det gamle personnummer svarende til det biologiske køn,
foreslås det at stille krav om en refleksionsperiode på
6 måneder fra ansøgningstidspunktet, hvorefter den
pågældende skal bekræfte sin ansøgning,
inden den kan imødekommes.
En refleksionsperiode på 6 måneder
sikrer, at ønsket om nyt personnummer ikke er udtryk for en
impulsiv beslutning. Ansøgeren vil kunne benytte
refleksionsperioden til at leve som det ønskede køn -
det vil f.eks. sige klæde sig som det køn, den
pågældende oplever sig som tilhørende og
identificerer sig med - inden vedkommende træffer endelig
beslutning om at søge om nyt personnummer svarende til det
køn, den pågældende oplever at tilhøre.
Der stilles dog ikke krav om, at refleksionsperioden benyttes
således.
Når den pågældende tidligst
6 måneder fra ansøgningstidspunktet skriftligt har
bekræftet sin ansøgning, tildeler Økonomi- og
Indenrigsministeriet den pågældende et nyt personnummer
i overensstemmelse med det nye køn.
Når nyt personnummer er tildelt, vil den
pågældende automatisk modtage nyt sundhedskort med
oplysning om det nye personnummer. Det nye personnummer giver
endvidere adgang til udstedelse af nye personlige dokumenter som
f.eks. pas, kørekort og fødselsattest i
overensstemmelse med det nye køn. Den
pågældendes fornavn vil ligeledes i henhold til
navnelovens § 13, stk. 2, om nødvendigt skulle
ændres, så det bliver kønskorrekt i forhold til
det nye køn.
4. Forholdet
til EMRK
Artikel 8 i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention (EMRK) vedrører retten til
selvbestemmelse og privatliv.
Menneskerettighedsdomstolen har
fastslået, at spørgsmålet om anerkendelse af
juridisk kønsskifte som sådan falder inden for
rammerne af beskyttelsen i EMRK artikel 8.
Menneskerettighedsdomstolen ses imidlertid ikke at have taget
stilling til, om det er foreneligt med konventionen, at der som
betingelse for juridisk at få anerkendt et kønsskifte
stilles krav om, at der er gennemført en bestemt medicinsk
behandling eller et bestemt medicinsk indgreb.
Som nærmere beskrevet i afsnit 5 i
rapporten fra arbejdsgruppen om juridisk kønsskifte kan det
ikke med sikkerhed fastslås, hvordan
Menneskerettighedsdomstolen på nuværende tidspunkt vil
vurdere krav om medicinske indgreb eller behandling som betingelse
for juridisk anerkendelse af kønsskifte. Som det
fremgår af afsnit 8.6 i arbejdsgruppens rapport, kan det ikke
udelukkes, at Danmark vil blive dømt for overtrædelse
af artikel 8 i EMRK, både hvis den nuværende ordning
med krav om kastration fastholdes, og hvis der indføres en
ny ordning med krav om hormonbehandling.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Forslaget forventes ikke at få
økonomiske og administrative konsekvenser af betydning for
det offentlige.
6.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
7.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8.
Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget om tildeling af nyt personnummer til
personer, som oplever sig selv som tilhørende det andet
køn, har positive administrative konsekvenser for borgere,
som ønsker et juridisk kønsskifte. Mange situationer
vil således blive lettere, når der er overensstemmelse
mellem personnummer og vedkommendes fysiske fremtræden,
f.eks. i forbindelse med deltagelse i valghandlinger, hvor der
forevises valgkort.
9. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
10.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 28. februar 2014 til den 28. marts 2014 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.: Amnesty International DK, Børnerådet,
Børnesagens Fællesråd, Børns
Vilkår, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske Patienter,
Dansk Psykolog Forening, Danske Regioner, Datatilsynet, Det Etiske
Råd, Finansrådet, Foreningen af Speciallæger,
Foreningen af Transkønnede i Danmark (FATID), Institut for
Menneskerettigheder, KL, Landsforeningen for bøsser,
lesbiske, biseksuelle og transpersoner (LGBT),
Lægeforeningen, Patientforeningen i Danmark,
Patientforeningernes Samvirke, Praktiserende Lægers
Organisation, Sabaah og Statsforvaltningen.
| | | 11. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Forslaget har positive administrative
konsekvenser for borgere, som ønsker et juridisk
kønsskifte. Mange situationer vil således blive
lettere, når der er overensstemmelse mellem personnummer og
vedkommendes fysiske fremtræden, f.eks. i forbindelse med
deltagelse i valghandlinger, hvor der forevises valgkort. | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Ved bestemmelsen foreslås det at
indføre hjemmel til, at personer, som oplever sig som
tilhørende det andet køn, kan tildeles nyt
personnummer. Det er en betingelse for tildeling af nyt
personnummer, at der indgives en skriftlig ansøgning herom
til Økonomi- og Indenrigsministeriet, hvoraf det
fremgår, at ansøgningen om nyt personnummer er
begrundet i en oplevelse af at tilhøre det andet køn.
Det er også en betingelse, at den pågældende
efter en refleksionsperiode på 6 måneder fra
ansøgningstidspunktet skriftligt bekræfter sin
ansøgning. Det er endvidere en betingelse, at
ansøgeren på ansøgningstidspunktet er fyldt 18
år.
Ansøgningen skal således
være begrundet i en oplevelse af at tilhøre det andet
køn. Ansøgningen må ikke være begrundet i
andre forhold, så som et ønske om at skifte køn
for sjov, som led i en aktion for større ligestilling mellem
mænd og kvinder m.v., et forsøg på at
sløre sin identitet eller for at opnå
kønsrelaterede fordele.
Ansøgningen om nyt personnummer
indgives til Økonomi- og Indenrigsministeriet, som uden at
inddrage andre myndigheder tildeler ansøgeren et nyt
personnummer svarende til det ønskede køn,
såfremt ovennævnte betingelser er opfyldt.
Det er ikke muligt at foretage en egentlig
efterprøvelse af, om ansøgningen vitterlig er
begrundet i en oplevelse af at tilhøre det modsatte
køn.
Hvis Økonomi- og Indenrigsministeriet
senere, eksempelvis gennem omtale i pressen, bliver
opmærksomt på, at den afgivne erklæring er
urigtig, vil tilladelsen til nyt personnummer kunne ophæves
efter de almindelige forvaltningsretlige regler. Konsekvensen heraf
vil være, at den pågældende gentildeles det
oprindelige personnummer. Urigtige oplysninger i den afgivne
erklæring om begrundelsen for ansøgningen om nyt
personnummer vil efter omstændighederne kunne straffes efter
straffelovens § 163.
Det foreslås at stille krav om en
refleksionsperiode på 6 måneder fra
ansøgningstidspunktet, hvorefter den pågældende
skriftligt over for Økonomi- og Indenrigsministeriet skal
bekræfte sin ansøgning, inden den kan
imødekommes.
Derved sikres, at ønsket om tildeling
af nyt personnummer ikke er udtryk for en impulsiv beslutning.
Ansøgeren vil kunne benytte refleksionsperioden til at leve
som det ønskede køn - det vil f.eks. sige klæde
sig som det køn, den pågældende oplever sig som
tilhørende og identificerer sig med - inden vedkommende
bekræfter sin ansøgning om nyt personnummer. Der
stilles dog ikke krav om, at refleksionsperioden benyttes
således.
Når den pågældende tidligst
6 måneder fra ansøgningstidspunktet skriftligt har
bekræftet sin ansøgning, tildeler Økonomi- og
Indenrigsministeriet den pågældende et nyt personnummer
i overensstemmelse med det nye køn.
Den, hvis personnummer er blevet ændret,
vil blive orienteret om, at personnummerændring har fundet
sted, ved fremsendelse af en registerindsigt i de oplysninger, der
er registreret om vedkommende i CPR, herunder såvel det
tidligere tildelte personnummer som det nye personnummer.
Når der tildeles et nyt personnummer,
vil det oprindelige personnummer blive stående i CPR med en
henvisning til det nye nummer. Det gælder i alle
tilfælde, hvor der tildeles et nyt personnummer. Det nye
nummer vil ligeledes indeholde en henvisning til det oprindelige
personnummer. Oplysningerne fra det oprindelige nummer vil blive
overført til det nye personnummer, hvorpå nye
oplysninger fremover vil blive registreret.
Til § 2
Til stk.
1
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. september 2014.
Til stk.
2
Det foreslås i stk. 2, at for personer,
som inden lovens ikrafttræden efter de hidtil gældende
regler har ansøgt om tilladelse til at bære et
fornavn, der betegner det modsatte køn, om tilladelse til at
få kønsbetegnelsen X i passet eller om tilladelse til
kastration med henblik på kønsskifte, skal den
periode, der er nævnt i § 1, nr. 1, regnes fra
tidspunktet for indgivelse af ansøgning herom.
Baggrunden herfor er, at disse personer
allerede har påbegyndt en refleksionsperiode i forbindelse
med tidspunktet for indgivelse af en eller flere af
ovennævnte ansøgninger. Det er derfor fundet rigtigst,
at refleksionsperioden på 6 måneder for sådanne
personer regnes fra tidspunktet for indgivelse af ansøgning
herom henholdsvis tidspunktet for den først indgivne
ansøgning, hvis der er indgivet flere.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens
territoriale gyldighed.
CPR-loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning sættes i kraft for Grønland med de
afvigelser, som de særlige grønlandske forhold
tilsiger. CPR-loven er med virkning fra den 1. januar 2007 sat i
kraft for Grønland ved kongelig anordning nr. 1198 af 29.
november 2006.
Det foreslås derfor, at ændringen
af CPR-loven ved kongelig anordning kan sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om Det Centrale Personregister, jf.
lovbekendtgørelse nr. 5 af 9. januar 2013, som ændret
ved § 10 i lov nr. 494 af 21. maj 2013, § 1 i lov nr. 622
af 12. juni 2013 og lov nr. 311 af 29. marts 2014, foretages
følgende ændring: | | | | | | 1. I § 3 indsættes efter stk. 5 som nyt
stykke: | § 3.
--- | | »Stk. 6.
Økonomi- og Indenrigsministeriet tildeler efter skriftlig
ansøgning nyt personnummer til en person, som oplever sig
som tilhørende det andet køn. Tildeling af nyt
personnummer er betinget af, at den pågældende afgiver
en skriftlig erklæring om, at ønsket om nyt
personnummer er begrundet i en oplevelse af at tilhøre det
andet køn, og at den pågældende efter en
refleksionsperiode på 6 måneder fra
ansøgningstidspunktet skriftligt bekræfter sin
ansøgning. Det er endvidere en betingelse, at den
pågældende på ansøgningstidspunktet er
fyldt 18 år.« Stk. 6 og 7 bliver herefter stk. 7 og
8. | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. september 2014. Stk. 2. For
personer, som inden lovens ikrafttræden efter de hidtil
gældende regler har ansøgt om tilladelse til at
bære et fornavn, der betegner det modsatte køn, om
tilladelse til at få kønsbetegnelsen X i passet eller
om tilladelse til kastration med henblik på
kønsskifte, regnes den periode, der er nævnt i
CPR-lovens § 3, stk. 6, 2. pkt., som indsat ved denne lovs
§ 1, nr. 1, fra tidspunktet for indgivelse af ansøgning
herom. Har en person indgivet ansøgning om flere af de
nævnte tilladelser, regnes den nævnte periode fra
tidspunktet for den først indgivne ansøgning. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger. | | | |
|