Betænkning afgivet af
Ligestillingsudvalget den 28. maj 2014
1. Ændringsforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til
lovforslaget. Økonomi- og indenrigsministeren har stillet
ændringsforslag nr. 2. Venstres medlemmer af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 1.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. april
2014 og var til 1. behandling den 20. maj 2014. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i
Ligestillingsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
økonomi- og indenrigsministeren sendte den 28. februar 2014
dette udkast til udvalget, jf. LIU alm. del - bilag 47. Den 1. maj
2014 sendte økonomi- og indenrigsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget en skriftlig henvendelse fra LGBT Danmark
- Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og
transpersoner. Økonomi- og indenrigsministeren har over for
udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 21
spørgsmål til økonomi- og indenrigsministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, RV, SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af økonomi- og
indenrigsministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil
stemme imod det af Venstre stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Venstres medlemmer af udvalget finder
lovforslaget om juridisk kønsskifte sympatisk og kan
støtte intentionerne bag, nemlig at fjerne kravet om
kastration. Venstre mener, at vi i en moderne verden bør
acceptere folk, som de er, og som de føler sig.
Venstre finder dog lovforslaget for
vidtgående. Årsagen er, at forslaget ikke tilgodeser de
personer, der ikke kan overskue konsekvenserne af et juridisk
kønsskifte. Venstre forslår derfor, at lovforslaget
suppleres med et krav om, at der i ansøgningen skal
vedlægges en lægefaglig udtalelse fra egen læge.
Venstre mener, at en sådan udtalelse vil være med til
at sikre, at ønsket om juridisk kønsskifte skyldes
transseksualisme, og sikre, at ansøgeren er fuldt bevidst om
sit valg og ikke lider af en ubehandlet psykisk lidelse. Venstres
ændringsforslag vil imødekomme de bekymringer omkring
regeringens valgte erklæringsmodel, som bl.a. er
påpeget af Arbejdsgruppen om juridisk kønsskifte samt
af Foreningen af Transkønnede i Danmark.
Venstre er ærgerlig over, at et
vigtigt lovforslag som L 182 bliver hastet igennem
folketingsbehandlingen. Lovforslaget er utrolig vigtigt for mange
mennesker, og Danmark vil med lovforslaget være et
forgangsland for accept og anerkendelse af transpersoner. Derfor
bør lovforslaget også behandles på en ordentlig
og respektfuld måde med en grundig politisk debat uden hast
og jag, sådan at Folketinget kan vedtage den bedst mulige
løsning, der tager hånd om de mange aspekter og
hensyn, der skal tages i dette lovforslag.
Venstre står undrende over for,
hvorfor regeringen ikke vil være med at til at sikre, at
loven evalueres efter en 2-årig periode, sådan som det
er forslået af Venstre i spørgsmål 11 til
lovforslaget. En evaluering vil kunne be- eller afkræfte de
bekymringer, der er omkring misbrug af muligheden for juridisk
kønsskifte, samt belyse, hvor mange der har benyttet sig af
muligheden i perioden.
Et andet mindretal i udvalget (DF, LA og KF)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme imod det af Venstre
stillede ændringsforslag, men vil stemme for det af
økonomi- og indenrigsministeren stillede
ændringsforslag.
Dansk Folkepartis og Det Konservative
Folkepartis medlemmer af udvalget ønsker et åbent og
tolerant samfund, hvor transkønnede såvel som alle
andre kan føle sig, klæde sig og opføre sig,
som de vil, så længe de ikke er til skade for
andre.
DF og KF finder derimod ikke, at det er til
nogens gavn at forsøge at lovgive sig ud af det biologiske
faktum, som vores køn er. Uanset, om vi er glade for eller
kede af vores biologiske køn, så er det et faktum, som
kun kan ændres ved en kønsskifteoperation.
Med L 182 og L 189 opstår der en
række dilemmaer, hvor mennesker fanges i juridisk
ingenmandsland. DF og KF noterer sig, at økonomi- og
indenrigsministeren ikke under udvalgsbehandlingen har kunnet give
svar på, hvordan transpersoners juridiske stilling vil
være i en række situationer, f.eks. i forbindelse med
valg af omklædningsfaciliteter, indlæggelse på
flersengsstuer, indkvartering under værnepligt etc.
Ministeren giver udtryk for, at disse ting skal afklares gennem
dialog. Og det vil også være det bedste. Men DF og KF
finder det aldeles uhensigtsmæssigt, at der ikke findes klare
retningslinjer, hvis der skulle opstå tvister. Hermed
efterlades gruppen af transkønnede i juridisk
ingenmandsland.
DF og KF finder det endvidere
uhensigtsmæssigt, at transkønnede ikke vil have lige
adgang til sundhedsydelser, men selv aktivt skal opsøge de
tilbud, som vi ved har livredende effekt, hvis man får
indkaldelser.
DF og KF finder det desuden ganske
usympatisk, at sundhedsloven fremover skal definere mennesker som
henholdsvis »en person med livmoder« og »en
person med mindst én testikel«. DF og KF finder, at
køn er væsentlig for mange mennesker, uanset om de er
transkønnede eller ej. Derfor finder mindretallet det ikke
hensigtsmæssigt at tage alle som gidsler i dette
forsøg på at definere sig ud af kvinde/mand. Samtidig
stiller det personer, der af sygdomsmæssige årsager
f.eks. har mistet livmoderen, i den situation, at de ikke
længere i sundhedsloven er defineret som kvinder, ligesom et
kønsskifte ikke kan rette op på, at man er født
uden livmoder, hvorfor en mand, der juridisk og fysisk skifter
køn til kvinde, derfor heller ikke vil være kvinde i
sundhedslovens forstand. Dermed finder DF og KF, at de to
lovforslag tilsammen alene er udtryk for et søgt
forsøg på at kalde biologien noget andet - og med et
ret uheldigt udfald.
Endelig er der spørgsmålet om
at lade juridiske mænd få hjælp til kunstig
befrugtning. Dette forslag synes at virke stik imod hensigten. Hvis
man netop har bedt om at blive betragtet som en mand, er det vel
næppe for at blive gravid. DF og KF stiller sig derfor
undrende over for, hvilken persongruppe denne ændring skal
laves for.
Endelig er DF og KF bekymret for, om
lovforslagene kan have negative konsekvenser for vores fælles
frihed og for sikkerheden i f.eks. lufthavne. DF og KF noterer sig
i den sammenhæng, at ministeren for sundhed og forebyggelse
under 1. behandling af L 189 sagde følgende, da han blev
adspurgt om muligheden for at ændre sin faktiske højde
i passet: ». . . . . netop det der med at skulle give et pas,
ville jo være at give frihed på bekostning af nogle
andre, nemlig på bekostning af flysikkerheden og på
bekostning af folks mulighed for at færdes sikkert. Derfor er
vi her nået dertil, at kæden knækker. Hvis man
giver den frihed, tager man friheden fra nogle andre, nemlig os
alle sammen i fællesskab.«
Når ministeren for sundhed og
forebyggelse har denne bekymring omkring ændret højde
i passet, er DF og KF blevet bekræftet i, at en sådan
sikkerhedsrisiko formentlig også vil være forbundet med
ændret cpr-nummer i passet. DF og KF noterer sig desuden, at
det i dag er ganske svært at skifte cpr-nummer i forbindelse
med identitetstyveri netop af sikkerheds- og
identifikationsmæssige årsager. DF og KF forestiller
sig, at de samme problemstillinger må være
gældende i forbindelse med skift af cpr-nummer af andre
årsager.
DF og KF kan på den baggrund ikke
støtte lovforslaget, men finder i stedet, at et grundigt
arbejde for mere social accept af transkønnedes valg af
levevis, påklædning og andet vil være langt mere
hjælpsomt og brugbart end dette uheldige forsøg
på at fjerne koblingen mellem biologi og cpr-nummer.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(V):
1) I
det under nr. 1 foreslåede § 3, stk. 6, affattes 2. pkt. således:
»Tildeling af nyt personnummer er
betinget af, at den pågældende afgiver en skriftlig
erklæring om, at ønsket om nyt personnummer er
begrundet i en oplevelse af at tilhøre det andet køn,
at den pågældende vedlægger en udtalelse fra egen
læge, hvoraf det fremgår, at lægen vurderer, at
ønsket om juridisk kønsskifte skyldes en oplevelse af
at tilhøre det andet køn, og at den
pågældende efter en refleksionsperiode på 6
måneder fra ansøgningstidspunktet skriftligt
bekræfter sin ansøgning.«
[Krav om udtalelse fra egen
læge, der understøtter ønsket om et nyt
personnummer]
Af økonomi- og
indenrigsministeren, tiltrådt af udvalget:
2)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
26, stk. 4, ændres »§ 3, stk. 6« til:
»§ 3, stk. 8«.«
[Lovteknisk begrundet
konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med bestemmelsen foreslås det, at
tildeling af nyt personnummer, ud over en skriftlig erklæring
fra vedkommende selv, om at ønsket om et nyt personnummer er
begrundet i en oplevelse af at tilhøre det andet køn,
samt en refleksionsperiode på 6 måneder fra
ansøgningstidspunktet, tillige er betinget af, at der
vedlægges en udtalelse fra egen læge.
Af udtalelsen fra egen læge skal det
fremgå, at lægen vurderer, at ønsket om et nyt
personnummer skyldes en oplevelse af at tilhøre det andet
køn og ikke andre årsager, herunder ubehandlet
sygdom.
Til nr. 2
Lovens § 26, stk. 4, om retten til at
få registreret en eventuel kontaktadresse her i landet eller
i udlandet, hvortil offentlige myndigheder og private kan sende
vedkommendes post, indeholder en henvisning til § 3, stk.
6.
Ved § 1, nr. 1, i lov nr. 311 af 29.
marts 2014, hvorved der blev indført et nyt stk. 6 i §
3, blev § 3, stk. 6, til § 3, stk. 7. Ved en fejl blev
henvisningen i § 26, stk. 4, til § 3, stk. 6, ikke
konsekvensrettet til § 3, stk. 7.
Ved nærværende lovforslag
foreslås der indført et nyt stk. 6 i § 3, og stk.
7 bliver herefter stk. 8.
Ændringsforslaget indebærer som
konsekvens af disse forhold, at der i lovens § 26, stk. 4,
rettelig henvises til § 3, stk. 8.
Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
Rasmus Horn Langhoff (S) Rasmus Prehn (S) Karin Gaardsted (S)
Troels Ravn (S) Astrid Krag (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Liv
Holm Andersen (RV) nfmd. Zenia
Stampe (RV) Camilla Hersom (RV) Özlem Sara Cekic (SF) Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Stine Brix
(EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Louise Schack Elholm (V)
Karen Ellemann (V) Jane Heitmann (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Finn
Thranum (V) Mads Rørvig (V) Inger Støjberg (V) Fatma
Øktem (V) Pia Adelsteen (DF) Liselott Blixt (DF) Martin
Henriksen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Merete Riisager (LA) fmd. Charlotte Dyremose (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 182
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra økonomi- og indenrigsministeren | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | Ændringsforslag fra økonomi-
og indenrigsministeren | 4 | Henvendelse af 27/5-14 fra LGBT Danmark -
Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og
transpersoner | 5 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 182
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvor ofte det ifølge
lovforslaget er muligt at skifte køn, til økonomi- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm., om ministeren mener, at den
definition af køn, som vi benytter i CPR-registeret, er
objektiv, til økonomi- og indenrigsministeren, og
ministerens svar herpå | 3 | Spm., om ministeren mener, at der skal ske
lovændringer i forhold til kønsopdelte fængsler
som følge af lovforslaget, til økonomi- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om, i hvilket omklædningsrum i
svømmehal, fitnesscenter el.lign. en mand/kvinde, der har
fået juridisk kønsskifte, skal klæde om, til
økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm. om, hvor en mand, som har fået
juridisk kønsskifte til kvinde, skal bo på en kaserne
under sin værnepligt, da værelserne på kaserner i
dag typisk er kønsopdelte, til økonomi- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm., om værnepligt fremover vil
følge det biologiske eller det juridiske køn, til
økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm. om, hvis værnepligt fortsat
følger det juridiske køn, hvad ministeren så
vil drage af konsekvenser, hvis personer skifter køn for at
undgå værnepligt, til økonomi- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. om, hvordan personalet skal forholde
sig, hvis en juridisk kvinde, der biologisk er mand, insisterer
på at benytte kvindernes omklædningsrum, til
økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 9 | Spm., om ministeren vil kommentere det
faktum, at sundhedsminister Nick Hækkerup under 1. behandling
af L 189 udtalte, at en ændring i passet, der ikke stemmer
overens med ens fysiske identitet, er til skade for rigets
sikkerhed, til økonomi- og indenrigsministeren, og
ministerens svar herpå | 10 | Spm. om at redegøre for
vejledningen til personer, som ønsker juridisk
kønsskifte, til økonomi- og indenrigsministeren, og
ministerens svar herpå | 11 | Spm. om teknisk bistand til at udarbejde
et ændringsforslag, der sikrer, at loven bliver evalueret
efter 2 år, til økonomi- og indenrigsministeren, og
ministerens svar herpå | 12 | Spørgsmålet er
tilbagetaget | 13 | Spm., om der rent praktisk kan opstå
problemer i de tilfælde, hvor en person, der har skiftet
juridisk køn, efterfølgende søger
statsborgerskab i et land, hvor man ikke anerkender et juridisk
kønsskifte af en person, som biologisk fortsat er det
modsatte køn, til økonomi- og indenrigsministeren, og
ministerens svar herpå | 14 | Spm. om at uddybe, hvordan sygehuse rent
praktisk skal håndtere en indlæggelse på
flersengsstuer af en person med et andet juridisk køn end
det fysiske køn, til økonomi- og indenrigsministeren,
og ministerens svar herpå | 15 | Spm. om at kommentere på de ulemper,
som arbejdsgruppen for juridisk kønsskifte påpeger
omkring den af regeringens valgte erklæringsmodel, til
økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 16 | Spm. om teknisk bistand til at udarbejde
et ændringsforslag, til økonomi- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 17 | Spm. om, hvorledes man
påtænker at løse de it-mæsssige
udfordringer, som gentagne kønsskifter kan føre med
sig, til økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens
svar herpå | 18 | Spm. om, hvor lang tid en ansøgeres
ønske om juridisk kønsskifte, der skal have
været »vedholdende gennem længere tid«,
dækker over, til økonomi- og indenrigsministeren, og
ministerens svar herpå | 19 | Spm., om en person vil kunne skifte
køn gentagne gange, såfremt man har haft et
vedholdende ønske gennem længere tid, til
økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 20 | Spm. om, hvilke sammenlignelige lande der
allerede har indført tilsvarende lovgivning, for så
vidt angår den valgte model i lovforslaget, til
økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 21 | Spm. om at kommentere henvendelsen af
27/5-14 fra LGBT Danmark - Landsforeningen for bøsser,
lesbiske, biseksuelle og transpersoner, til økonomi- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 22 | Spm. om at kommentere LGBT's fem konkrete
forslag til behandling af transpersoner i fængsler, til
økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå |
|