Skriftlig fremsættelse (23. april
2014)
Klima-, energi- og bygningsministeren
(Rasmus Helveg Petersen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
elforsyning, lov om naturgasforsyning og lov om Energinet.dk
(Ophævelse af forsyningspligten, indførelse af
leveringspligt, udskydelse af engrosmodellen, naturgasselskabers
anvendelse af økonomiske kompensationer, Energinet.dk's
fusion med datterselskaber m.v.)
(Lovforslag nr. L 180)
Lovforslaget indeholder ændringer i
lov om elforsyning, lov om naturgasforsyning og lov om
Energinet.dk.
Der er flere forskellige elementer i
forslaget. Hovedformålet med lovforslaget er for det
første at udmønte elreguleringsudvalgets forslag til
fremtidig regulering af forsyningspligten med henblik på at
fremme konkurrencen på elmarkedet, samtidig med at et
højt forbrugerbeskyttelsesniveau bevares.
Som led heri foreslås det, at der i
stedet for den hidtidige forsyningspligt indføres en
leveringspligt, som forpligter alle elhandelsvirksomheder til mod
betaling at levere elektricitet til alle husholdningsforbrugere,
som anmoder om det. Forsyningspligtbevillingssystemet og den
hidtidige regulering af forsyningspligtpriser foreslås
afskaffet. Der foreslås regler om håndtering af
dårlige betalere og regler, der beskytter forbrugere i
tilfælde af en elhandelsvirksomheds konkurs eller lignende.
Forslaget indeholder desuden nye regler om ansvarsfordeling i de
tilfælde, hvor elforbrugere flytter adresse. Desuden
foreslås, at Energitilsynet skal sikre etablering af en ny
prisportal, hvor forbrugerne nemt kan sammenligne elpriserne
på markedet. Det foreslås tillige, at Energitilsynet
fremover gennemfører årlige
prisundersøgelser.
Det andet hovedformål med
lovforslaget er at udskyde iværksættelsen af den
såkaldte engrosmodel for elmarkedet. Engrosmodellen, der
indebærer en total omlægning af relationerne mellem
net- og elhandelsvirksomheder og derved giver
elhandelsvirksomhederne en central rolle, blev vedtaget med lov nr.
575 af 18. juni 2012 og skulle finde anvendelse fra den 1. oktober
2014. Det foreslås at udskyde engrosmodellen med 1 år
til den 1. oktober 2015. Det foreslås, at den nye
leveringspligt træder i kraft samtidig med den udskudte
iværksættelse af engrosmodellen pr. 1. oktober
2015.
Lovforslaget indeholder endvidere en
ændring af lov om naturgasforsyning, hvorefter klima-,
energi- og bygningsministeren gives hjemmel til at fastsætte
regler for distributionsselskabernes anvendelse og den
regnskabsmæssige håndtering af beløb, der
modtages som økonomisk kompensation, f.eks. når
naturgasforsynede områder overgår til
fjernvarmeforsyning.
Med lovforslaget foreslås en
ændring af lov om Energinet.dk, hvorefter klima-, energi- og
bygningsministeren vil få hjemmel til at pålægge
Energinet.dk at anskaffe koblingsanlæg, hvis dette vurderes
nødvendigt i forbindelse med udbud af store
havvindmølleparker. Energinet.dk vil efter forslaget
få hjemmel til efter pålæg fra ministeren at
varetage opgaver vedrørende forundersøgelser af
koblingsanlæg.
Endvidere foreslås det at give
Energinet.dk hjemmel til at fusionere de af Energinet.dk's
aktiviteter, som virksomheden har hjemmel til lovligt at varetage i
moderselskabet, men som i dag udøves i helejede
datterselskaber, ind i moderselskabet.
Lovforslaget indeholder tillige en
række andre ændringer, herunder
konsekvensændringer og præciseringer.
Lovforslaget vurderes at have
økonomiske konsekvenser for Energinet.dk og Energitilsynet,
idet Energinet.dk som følge af udsættelsen af
engrosmodellen får øgede omkostninger på
10-13 mio. kr. og derudover omkostninger på ca. 50 mio. kr.
til ændring af datahubben ved afskaffelse af
forsyningspligten. Energitilsynet får en øget
omkostning til oprettelse af en ny prisportal på ca. 6 mio.
kr. og ca. 3 mio. kr. om året til driften. Forslaget vurderes
ikke at have økonomiske og administrative omkostninger for
regioner og kommuner.
Lovforslaget har ikke konsekvenser for
miljøet.
Lovforslaget forventes at træde i
kraft den 30. juni 2014.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.