Fremsat den 2. oktober 2013 af
kulturministeren (Marianne Jelved)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om visse
foranstaltninger imod tyveri fra det kgl. bibliotek
(Udvidelse af visitationsadgang til visse
statslige og statsanerkendte kulturarvsinstitutioner med
publikumsadgang til samlingerne)
§ 1
I lov nr. 246 af 8. juni 1978 om visse
foranstaltninger imod tyveri fra det kgl. bibliotek foretages
følgende ændringer:
1.
Lovens titel affattes
således:
»Lov om visitation på visse
statslige og statsanerkendte kulturarvsinstitutioner med
publikumsadgang til samlingerne«.
2. §
1 affattes således:
Ȥ
1. På visse statslige og statsanerkendte
kulturarvsinstitutioner med publikumsadgang til samlinger kan
der gennemføres visitation af personer efter bestemmelserne
i denne lov.
Stk. 2. Kulturministeren
kan efter anmodning fra en kulturarvsinstitution
bestemme, at den pågældende kulturarvsinstitution skal
omfattes af stk. 1.
Stk. 3. Visitation
foretages efter forskrifter, der godkendes af
kulturministeren.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2014.
§ 3
Loven gælder ikke for Grønland og
Færøerne.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning
1.1
Lovforslagets formål og baggrund
Det overordnede formål med lovforslaget
er at styrke beskyttelsen mod tyverier ved visse statslige og
statsanerkendte kulturarvsinstitutioner, hvor der er
publikumsadgang til samlingerne. Lovforslaget fremsættes,
fordi Statens Arkiver har erfaret, at arkivalier over en
årrække er blevet uretmæssig fjernet fra Statens
Arkivers læsesale.
Det Kongelige Bibliotek har siden 1978 haft
hjemmel til at foretage visitation efter bestemmelserne i lov om
visse foranstaltninger imod tyveri fra det kgl. bibliotek, jf. lov
nr. 246 af 8. juni 1978. På daværende tidspunkt foregik
der undersøgelser af, hvorvidt der ved andre
statsinstitutioner var behov for en visitationsordning. Da
undersøgelserne ikke var afsluttede, blev loven
begrænset til at gælde Det Kongelige Bibliotek, idet
behovet var aktuelt for netop denne statsinstitution. I lyset af
ovennævnte erfaringer fra Statens Arkiver er det imidlertid
Kulturministeriets vurdering, at det nu, for at
imødegå lignende tilfælde af tyveri, er
nødvendigt, at loven også kan finde anvendelse
på andre statslige og statsanerkendte kulturarvsinstitutioner
med publikumsadgang til samlingerne.
Lovforslaget lægger derfor op til, at
kulturministeren fremover kan bestemme, at der på visse
statslige og statsanerkendte kulturarvsinstitutioner med
publikumsadgang til samlingerne kan gennemføres visitation
af personer. Lovændringen skal sikre, at lovens
anvendelsesområde mere fleksibelt kan udbredes til visse
statslige og statsanerkendte kulturarvsinstitutioner og dermed
tilpasse et behov for en visitationsforanstaltning på den
pågældende kulturarvsinstitution.
1.2
Lovforslagets hovedpunkter
Det foreslås, at kulturministeren kan
bestemme, at der på visse statslige og statsanerkendte
kulturarvsinstitutioner med publikumsadgang til samlingerne kan
gennemføres visitation af personer.
2.
Lovforslagets indhold
2.1
Gældende ret
Efter gældende ret har Det Kongelige
Bibliotek mulighed for at foretage visitation af personer efter
forskrifter, som er godkendt af kulturministeren.
2.2
Lovforslaget
Lovforslaget lægger op til, at
kulturministeren fremover kan bestemme, at der på visse
statslige og statsanerkendte kulturarvsinstitutioner med
publikumsadgang til samlingerne kan gennemføres visitation
af personer.
Som konsekvens af, at lovens
anvendelsesområde ændres, foreslås, at lovens
titel ændres til lov om visitation på visse statslige
og statsanerkendte kulturarvsinstitutioner med publikumsadgang til
samlingerne.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ingen administrative eller
økonomiske konsekvenser for det offentlige.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Lovforslaget har ingen administrative eller
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8.
Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslaget har været sendt i høring
hos følgende organisationer og myndigheder m.v.:
Børne- og Kulturchefforeningen, Danske
Universiteter, Organisationen Danske Museer, Foreningen af
specialmuseer i Danmark, Sammenslutningen af Museumsforeninger,
Kulturstyrelsen, Dansk ICOM, Statens Arkiver, Danmarks
Kunstbibliotek, Nationalmuseet, Ordrupgaard, Den Hirschsprungske
Samling, Statens Museum for Kunst og Det Kongelige Bibliotek.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Som konsekvens af at lovens
anvendelsesområde ændres, foreslås, at lovens
titel ændres til lov om visitation på visse statslige
og statsanerkendte kulturarvsinstitutioner med publikumsadgang til
samlingerne.
Til nr.
2
Lovforslaget lægger op til, at
kulturministeren kan bestemme, at der på visse statslige og
statsanerkendte kulturarvsinstitutioner med
publikumsadgang til samlingerne kan gennemføres visitation
af personer. Der er således tale om en udvidelse af lovens
anvendelsesområde. Ved kulturarvsinstitutioner
forstås statslige arkiver, museer, biblioteker og
statsanerkendte museer (statsanerkendte museer modtager statsligt
tilskud i henhold til museumsloven), hvor der er publikumsadgang
til kulturhistoriske-, naturhistoriske- eller kunstsamlinger.
Det er med lovforslaget tiltænkt, at
kulturministeren, på baggrund af en anmodning fra en
kulturarvsinstitution, kan bestemme, at loven skal finde anvendelse
for den pågældende kulturarvsinstitution. I vurderingen
af, om loven skal finde anvendelse for den pågældende
kulturarvsinstitution, foretager kulturministeren en afvejning af
hensynet til sikringen af kulturværdier og hensynet til
brugere af kulturarvsinstitutionen. Det bør indgå som
et væsentligt kriterium i vurderingen af, om
kulturarvsinstitutionen bør omfattes af loven, hvorvidt der
er en øget risiko for tyveri på den
pågældende kulturarvsinstitution, eksempelvis fordi
brugere af kulturarvsinstitutionen er i direkte fysisk kontakt med
kulturarvsinstitutionens samlinger.
Det vil på Kulturministeriets hjemmeside
fremgå hvilke kulturarvsinstitutioner, der er omfattet af
loven. Derudover vil det blive beskrevet på
Kulturministeriets hjemmeside, hvordan kulturarvsinstitutioner kan
anmode om at blive omfattet af loven.
Lovændringen skal sikre, at lovens
anvendelsesområde hurtigt kan tilpasses et behov for en
visitationsforanstaltning på en kulturarvsinstitution.
Samtidig er det med lovændringen tiltænkt, at lovens
anvendelsesområde alene udvides til de
kulturarvsinstitutioner, hvor der vurderes at være et behov
for at gennemføre visitation af personer, jf. i
øvrigt de almindelige bemærkninger afsnit 1.1.
Efter stk. 3 skal visitationen foretages efter
forskrifter, der godkendes af kulturministeren. Forskrifterne skal
indeholde et reglement for visitationen.
Visitationen er begrænset til tasker,
pakker og lignende samt overtøj. Hvor
visitationsområdet er etableret, skal dette være klart
tilkendegivet ved skiltning. Det skal af skiltningen tydeligt
oplyses, at indtræden på visitationsområdet
medfører, at besøgende kan blive anmodet om at
få kontrolleret tasker, pakker og lignende samt
overtøj.
Til § 2
Loven træder i kraft den 1. januar
2014.
Til § 3
Loven skal efter den foreslåede
bestemmelse ikke gælde direkte for Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 246 af 8. juni 1978 foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1. Lovens titel affattes således: | | | | »Lov om visse foranstaltninger imod
tyveri fra det kgl. bibliotek«. | | »Lov om visitation på visse
statslige og statsanerkendte kulturarvsinstitutioner med
publikumsadgang til samlingerne«. | | | | | | 2. § 1 affattes således: | | | | § 1. Ved det
kgl. bibliotek gennemføres visitation af personer efter
bestemmelserne i denne lov. | | Ȥ 1.
På visse statslige og statsanerkendte kulturarvsinstitutioner
med publikumsadgang til samlinger kan der gennemføres
visitation af personer. Stk. 2.
Kulturministeren kan efter anmodning fra en kulturarvsinstitution
bestemme, at den pågældende kulturarvsinstitution skal
omfattes af stk. 1. | Stk. 2.
Visitationen foretages efter forskrifter, der godkendes af
ministeren for kulturelle anliggende. | | Stk. 3.
Visitation foretages efter forskrifter, der godkendes af
kulturministeren.« | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2014. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for Grønland
og Færøerne. | | | |
|