Betænkning afgivet af Kulturudvalget
den 4. december 2013
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. oktober
2013 og var til 1. behandling den 8. oktober 2013. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Kulturudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
kulturministeren sendte den 2. juli 2013 dette udkast til udvalget,
jf. folketingsåret 2012-13, KUU alm. del - bilag 222. Den 3.
og den 7. oktober 2013 sendte kulturministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlig henvendelse
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Organisationen
Danske Arkiver og Sammenslutningen af Lokalarkiver.
Kulturministeren har over for udvalget
kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4
spørgsmål til kulturministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret. Et af udvalgets
spørgsmål og kulturministerens svar herpå er
optrykt som bilag 2 til betækningen.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
støtter udvidelsen af muligheden for at visitere
gæster i danske kulturarvsinstitutioner, sådan som det
i dag er muligt for Det Kongelige Bibliotek for at modvirke tyveri
fra vore arkiver. Loven bør dog også gælde for
offentlige kommunearkiver, fordi Statens Arkiver ofte låner
materiale ud til sikkerhedsgodkendte læsesale. Gælder
loven kun for statslige institutioner, vil der være en
forskel i sikkerhedsniveau mellem statslige og kommunale
læsesale, og der vil derfor ikke kunne lånes materialer
til kommunale arkiver længere, hvilket vil være til
gene for kommunale arkivers betjening af borgerne.
Enhedslistens medlemmer af udvalget har
været betænkelige ved de retssikkerhedsmæssige
problemer, hvis ganske almindelige mennesker kan blive udsat for
visitationer uden begrundet mistanke om et kriminelt forhold.
Derfor har Enhedslisten fået kulturministeren til at sende
lovforslaget til de retspolitiske interessenter Advokatrådet,
Danske Advokater, Dommerforeningen, Retspolitisk Forening og
Institut for Menneskerettigheder for at få et
høringssvar fra dem. De har alle godkendt lovforslaget,
og på denne baggrund vil Enhedslisten støtte
lovforslaget. I forlængelse af dette vil Enhedslisten
følge op på virkningerne af lovforslaget. Det handler
bl.a. om, at kulturarvsinstitutionerne skal sørge for, at
folk får mulighed for at klage, hvis de bliver visiteret uden
grund.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Flemming Møller Mortensen
(S) fmd. Jan Johansen (S) Benny
Engelbrecht (S) Leif Lahn Jensen (S) Troels Ravn (S) Mogens Jensen
(S) Sophie Hæstorp Andersen (S) Marlene Borst Hansen (RV)
Lone Loklindt (RV) Zenia Stampe (RV) Pernille Vigsø Bagge
(SF) Ole Sohn (SF) Jonas Dahl (SF) Pernille Skipper (EL)
Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Kim Andersen (V) Anni Matthiesen
(V) nfmd. Eva Kjer Hansen (V)
Michael Aastrup Jensen (V) Flemming Damgaard Larsen (V) Ellen Trane
Nørby (V) Eyvind Vesselbo (V) Alex Ahrendtsen (DF) Morten
Marinus (DF) Karin Nødgaard (DF) Pia Kjærsgaard (DF)
Mette Bock (LA) Lars Barfoed (KF) Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 16 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 18
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og kommenteret
høringsnotat, fra kulturministeren | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | Opdateret høringsnotat og
høringssvar, fra kulturministeren | 4 | 1. udkast til betænkning | 5 | Henvendelse af 21/11-13 fra Organisationen
Danske Arkiver og Sammenslutningen af Lokalarkiver | 6 | 2. udkast til betænkning | 7 | 3. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 18
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om indhentelse af høringssvar
fra retspolitiske interessenter, til kulturministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvor grænsen går for
visitation af personer i forhold til respekten for personlig
integritet, til kulturministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om, i hvilket omfang en person, der
skal visiteres, har ret til at nægte visitation, og hvilke
forholdsregler der vil blive taget, hvis en person nægter at
lade sig visitere, til kulturministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
21/11-13 fra Organisationen Danske Arkiver og Sammenslutningen af
Lokalarkiver, til kulturministeren, og ministerens svar
herpå |
|
Bilag 2
Et af udvalgets spørgsmål
og kulturministerens svar herpå
Spørgsmål og svar er optrykt efter ønske fra
V
Spørgsmål 2:
Vil ministeren redegøre for, hvor
grænsen går for visitation af personer i forhold til
respekten for personlig integritet?
Svar:
Eftersom visitationen er begrundet i risiko
for tyveri af arkivalier, museumsgenstande mv., er formålet
med visitationen begrænset til kontrol af, om sådanne
arkivalier, museumsgenstande mv. findes i publikums tasker, pakker
og lignende samt overtøj.
Derudover lægger lovforslaget op til, at
kulturarvsinstitutionen ved skiltning skal oplyse omkring
visitationsområdet, således at man kan undgå
visitation. Endelig er det med lovforslaget tiltænkt, at
lovens anvendelsesområde alene skal udvides til de
kulturarvsinstitutioner, hvor der vurderes at være et behov
for at gennemføre visitation af personer.
Det er Kulturministeriets vurdering, at det
fremsatte lovforslag (L 18) har fundet en hensigtsmæssig
balance mellem hensynet til sikringen af kulturværdier og
hensynet til respekten for personlig integritet.