Skriftlig fremsættelse (9. april
2014)
Justitsministeren
(Karen Hækkerup):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
ændring af retsplejeloven og forskellige andre love.
(Revision af reglerne om behandling af civile sager og syn og
skøn, forhøjelse af beløbsgrænse for
anke, indførelse af deltidsordning for dommere m.v.,
medieannoncering af tvangsauktioner, tvangsfuldbyrdelse af digitale
lånedokumenter, skriftlig behandling af anke i straffesager
med samstemmende påstande m.v.)
(Lovforslag nr. L 178).
I 2007 blev
der gennemført en række omfattende ændringer af
domstolenes organisation og virksomhed. Der var tale om den
største reform af domstolenes forhold i nyere tid. Reformen
har nu virket siden 2007, og de danske domstole er velfungerende og
effektive. Samtidig er det efter regeringens opfattelse vigtigt, at
det løbende overvejes, hvordan retsvæsenet kan
gøres endnu bedre og mere effektivt, herunder således
at bl.a. den meget høje tillid, som domstolene nyder blandt
befolkningen, kan fastholdes.
Det er i den
forbindelse væsentligt at sikre, at de danske domstole
fortsat kan fungere effektivt til gavn for borgere og virksomheder,
så retstvister kan afsluttes inden for rimelig tid. Det er
samtidig helt centralt, at retssagsbehandlingen fortsat sker
på en retssikkerhedsmæssigt forsvarlig måde.
Lovforslaget
indeholder en række forslag inden for civil-, straffe- og
skiftesagsområdet, som indebærer en modernisering og
effektivisering af sagsbehandlingen ved domstolene.
Lovforslaget
har for det første til
formål at udmønte forslagene fra Udvalget om bedre og
mere effektiv behandling af civile sager ved domstolene. Forslagene
vedrører alle faser i behandlingen af civile sager ved
domstolene, dvs. forløbet frem til sagens anlæg,
sagens forberedelse, sagens beviser, hovedforhandlingen og appel,
men også mere overordnede emner som digitalisering og
produktivitet.
Det
foreslås bl.a., at der indføres en blanket til forside
på stævning og svarskift, at kravet om original
underskift på processkrifter ophæves, at reglerne om
det forberedende møde ændres på flere punkter,
at der nedsættes et udvalg om retsafgifter, og at bedste
praksis vedrørende retsmægling og berammelse ved
retterne identificeres og udbredes.
Lovforslaget
indeholder endvidere en række forslag vedrørende
adgangen til appel i civile sager. Således foreslås det
bl.a., at appelgrænsen - i lyset af pris- og
lønudviklingen - hæves fra 10.000 kr. til 20.000 kr.,
at adgangen til at anke sager om tvangsanbringelse af børn
begrænses, at landsretterne får mulighed for at afvise
2. instans ankesager uanset sagens økonomiske værdi,
og at adgangen til at kære kendelser og beslutninger, der
afsiges under hovedforhandlingen eller dennes forberedelse,
begrænses.
Lovforslaget
indeholder for det andet en
række ændringer af reglerne om syn og skøn
på baggrund af forslagene i betænkning nr. 1543/2013
fra Retsplejerådet. De foreslåede ændringer har
til formål at skabe grundlag for en væsentlig hurtigere
gennemførelse af et syn og skøn, hvorved
sagsbehandlingstiden i sager med syn og skøn kan blive
kortere. Forslagene vedrører bl.a. udformningen af
begæringen om syn og skøn, forenkling af processen med
at formulere spørgsmål til skønsmanden, en ny
blanket til spørgsmål og svar, samt at
skønsmanden skal komme med et overslag over tid og pris,
inden den pågældende kan udpeges.
Lovforslaget
har for det tredje til formål
at udmønte dels forslagene fra Udvalget om varetagelse af
skiftesagsbehandlingen, som har vurderet hensigtsmæssigheden
af skifteretternes nuværende organisering og belyst behovet
og mulighederne for yderligere digital understøttelse af
skiftesagsbehandlingen samt mulighederne for at foretage andre
tilpasninger for så vidt angår behandlingen af
skiftesager, dels forslagene fra en arbejdsgruppe nedsat af
Domstolsstyrelsen, som har overvejet, i hvilket omfang
skifteretternes behandling af dødsboskiftesager kan
gøres mere effektiv. Det foreslås bl.a., at der sker
udbredelse af bedste praksis, at adgangen for bobestyrer til
cpr-oplysninger og skatteoplysninger forbedres, at testamentariske
successionsfølger registreres, og at sager om henvisning af
dødsboer til en dansk skifteret flyttes fra
Justitsministeriet til domstolene.
Lovforslaget
indeholder for det fjerde tre
yderligere elementer, som har til formål at modernisere og
forenkle sagsbehandlingen ved domstolene.
Der
foreslås således indført hjemmel til, at der kan
ske tvangsfuldbyrdelse på grundlag af udenretlige skriftlige
forlig, gældsbreve og kreditkøbekontrakter, der er
underskrevet digitalt.
Det
foreslås endvidere, at bekendtgørelse af
tvangsauktioner over fast ejendom fremover (udover i Statstidende)
som hovedregel skal ske på internettet, så de
muligheder, som den digitale kommunikation giver, udnyttes til at
sikre størst mulig opmærksomhed om
tvangsauktionsejendomme blandt potentielle købere heraf.
Herudover
foreslås ankesagsbehandlingen i de straffesager, hvor
anklagemyndigheden og tiltalte er enige om, hvilket resultat
ankesagen bør få, forenklet, så en anke til
landsretten eller Højesteret, som ikke omfatter
bedømmelsen af beviserne for tiltaltes skyld, kan
afgøres på skriftligt grundlag, hvis parterne har
nedlagt samstemmende påstande og er enige om, at sagen kan
afgøres på denne måde.
Lovforslaget
har for det femte til formål
at gennemføre forslagene fra Udvalget om pligtig
afgangsalder for dommere mv. samt enkelte yderligere
ændringer vedrørende dommernes forhold. Den
nuværende afgangsalder på 70 år foreslås
ikke ændret. Derimod foreslås der bl.a. indført
en mulighed for, at ældre dommere kan overgå til
ansættelse som dommer på deltid (deltidsordning) samt
en tilkaldeordning for pensionerede dommere mv.
Med
lovforslaget foreslås for det
sjette, at revisionsklausulen i lov nr. 181 af 28. februar
2007 om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love
(Gruppesøgsmål) ophæves. Endelig foreslås
der indført en adgang for Arbejdsretten til at foretage
telefonforkyndelse.
Idet jeg i
øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende
bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det
Høje Tings velvillige behandling.