Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 2. juni 2014
1. Ændringsforslag
Der er stillet 21 ændringsforslag til
lovforslaget. Justitsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 2, 3, 7, 10-14 og 16-21, Enhedslistens medlemmer af udvalget
har stillet ændringsforslag nr. 1, 4, 6, 8, 9 og15, og
Venstres medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 5.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. april 2014
og var til 1. behandling den 2. maj 2014. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
De rapporter m.v., som lovforslaget baserer
sig på, har inden fremsættelsen af lovforslaget
været sendt i høring. . Den 10. april 2014 sendte
justitsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget. Den 14. maj 2014 sendte justitsministeren
høringssvar fra Dansk Ejendomsmæglerforening, og den
23. maj 2014 sendte justitsministeren høringssvar fra
Færørenes Landsting.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra
Advokatsamfundet og Den Danske Dommerforening.
Justitsministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 32
spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et mindretal i
udvalget (S, RV, KF og SIU) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal (V) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af Venstre stillede
ændringsforslag. V vil ved 2. behandling redegøre for
sin stilling til de øvrige ændringsforslag.
Et tredje
mindretal (DF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren, bortset fra
ændringsforslag nr. 7, og Enhedslisten stillede
ændringsforslag. Såfremt ændringsforslagene fra
Enhedslisten forkastes, vil mindretallet stemme imod lovforslaget
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme imod det af Venstre
stillede ændringsforslag. Hvis ændringsforslag nr. 6
forkastes vil mindretallet kunne støtte
ændringsforslag nr. 7.
Et fjerde
mindretal (SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det under nr. 6 stillede
ændringsforslag. Såfremt ændringsforslag nr. 6
forkastes, vil mindretallet stemme imod lovforslaget ved 3.
behandling og for ændringsforslag nr. 7. Mindretallet stemmer
for de øvrige ændringsforslag fra ministeren.
Mindretallet vil stemme for ændringsforslag nr. 8, 9 og 15,
men vil stemme imod ændringsforslag nr. 1, 4 og 5.
Et femte
mindretal (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for ændringsforslag nr. 1-4 og 8-21.
Mindretallet vil ved 2. behandling
redegøre for sin stilling til ændringsforslag nr.
5-7.
Venstres medlemmer af udvalget hilser med
glæde, at den generelle ankebegrænsning i lovforslaget
er reduceret til 20.000 kr. V er imod den i § 368 a
foreslåede screeningsregel og har derfor stillet
ændringsforslag, hvorefter denne regel erstattes af en
mulighed for, at den dommer, der i byretten behandler sagen -
på parternes begæring - kan indsætte en
bestemmelse i dommen, hvorefter anke er betinget af
forudgående sikkerhedsstillelse. Begrundelsen herfor er
at undgå »kreditanker«. Det
præciseres, at den pågældende
sikkerhedsstillelsesregel forventes anvendt under de samme
betingelser som lovforslagets § 368 a, dvs. i tilfælde,
hvor en anke må antages at være udsigtsløs.
Ændringsforslaget indebærer imidlertid, at alle
har krav på ankebehandling med respekt for de almindelige
begrænsningsregler. Dem, der anvender
»kreditanke«, må imidlertid forvente at skulle
stille sikkerhed inden ankestævning indleveres til
landsretten.
Enhedslistens medlemmer af udvalget deler
regeringens overordnede målsætning om, at de danske
domstole skal være velfungerende og effektive. Men
lovforslaget fastsætter en ny, forhøjet
appelgrænse på 20.000 kr. og giver landsretterne
mulighed for at afvise en anke, uanset hvor stort et beløb
sagen drejer sig om.
Efter EL's opfattelse er dette
retssikkerhedsmæssigt betænkeligt. 20.000 kr. kan
være et stort beløb for mange mennesker, og EL
ønsker at fastholde et princip om retten til behandling af
en sag ved to retsinstanser. På den baggrund har EL fremsat
ændringsforslag, der indebærer, at den nuværende
appelgrænse på 10.000 kr. fastholdes, at
appelgrænsens anvendelsesområde fastholdes, og at
landsretterne ikke får mulighed for at afvise en anke. Hvis
disse ændringsforslag vedtages, vil EL stemme for det samlede
lovforslag - i modsat fald vil EL ikke støtte lovforslaget.
EL kan desuden ikke støtte ændringsforslaget fremsat
af Venstre, som indebærer, at byretterne kan stille krav om
deponering som en forudsætning for appel til Landsretten, da
forslaget indebærer, at byretterne de facto skal vurdere
kvaliteten af egne afgørelser, hvilket ikke fremmer
retssikkerheden for borgerne.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(DF og LA):
1) I
undertitlen udgår »forhøjelse af
beløbsgrænse for anke,«.
[Konsekvensændring af
ændringsforslaget om fastholdelse af appelgrænsen
på 10.000 kr.]
Til § 1
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af V):
2) I
den under nr. 22 foreslåede
affattelse af kapitel 19 ændres i
§ 204, stk. 1, 2. pkt.,
»ham« til: »skønsmanden«.
[Redaktionel ændring]
3)
Efter nr. 23 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
218 b ændres »§ 218 a, stk. 2 og 3,«
til: »§ 218 a, stk. 2 og 4,«.«
[Konsekvensændring]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(DF og LA):
4) Nr. 53, 59,
64, 80 og 81 udgår.
[Fastholdelse af appelgrænsen
på 10.000 kr.]
Af et mindretal
(V):
5) Nr.
54 affattes således:
»54. Efter § 368
indsættes:
Ȥ 368
a. Såfremt byretten vurderer, at sagens resultat efter
en eventuel ankebehandling med stor sikkerhed vil resultere i en
stadfæstelse, kan byretten efter en parts begæring
bestemme, at dommen ikke kan ankes, medmindre der forud for anken
er stillet sikkerhed i form af bankgaranti for domfældtes
eventuelle opfyldelse af dommen.««
[Krav om deponering som betingelse
for anke]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(DF, SF og LA):
6) Nr. 54,
55 og 66 udgår.
[Landsrettens mulighed for
afvisning af anke udgår]
Af justitsministeren, tiltrådt af et mindretal (S, RV og KF):
7) I
den under nr. 54 foreslåede § 368 a indsættes som stk. 3:
»Stk. 3. Retten
træffer ved dom afgørelse om afvisning på det
indkomne skriftlige grundlag. Hvor særlige grunde taler
derfor, kan retten bestemme, at der skal foretages mundtlig
forhandling. Retten kan tillade, at en part eller
rettergangsfuldmægtig deltager i den mundtlige forhandling
ved anvendelse af telekommunikation, medmindre sådan
deltagelse er uhensigtsmæssig.«
[Mulighed for mundtlig forhandling
vedrørende afvisning i særlige tilfælde]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(DF, SF og LA):
8) Nr. 60,
65 og 82 udgår.
[Fastholdelse af
appelgrænsens anvendelsesområde - ophævelse af
sagsomkostninger]
9) Nr.
61 og 83 udgår.
[Fastholdelse af
appelgrænsens anvendelsesområde -
salærafgørelser i fri processager]
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af V):
10)
Efter nr. 65 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
391, stk. 2, 2. pkt., ændres »§ 389, stk.
3,« til: »§ 389, stk. 4,«.«
[Konsekvensændring]
11)
Efter nr. 84 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
586, stk. 2, ændres »§ 584 a, stk. 2 og
3« til: »§ 584 a, stk. 2-4«.«
[Konsekvensændring]
12)
Efter nr. 85 indsættes som nyt nummer:
»04. I §
714, 2. pkt., ændres »§ 218 a, stk.
4,« til: »§ 218 a, stk. 5,«.«
[Konsekvensændring]
13)
Efter nr. 86 indsættes som nye numre:
»05. I §
731, stk. 1, litra g, der bliver litra h, ændres
»syns- eller skønsmænds« til:
»skønsmænds«.
06. I
§ 734, stk. 1, ændres
»syns- eller skønsmand« til:
»skønsmand«.«
[Konsekvensændring]
Til § 3
14)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. Efter § 7
indsættes:
Ȥ 7
a. Retten kan bestemme, at begæring om
rekonstruktionsbehandling, konkurs eller gældssanering skal
forsynes med original underskrift, når den finder anledning
hertil.««
[Ophævelse af
underskriftskrav for begæringer efter konkursloven]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(DF, SF og LA):
15) Nr.
1 udgår.
[Fastholdelse af
appelgrænsens anvendelsesområde -
omkostningsafgørelser i konkurssager m.v.]
Til § 4
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af V):
16) Nr.
1 affattes således:
»1. I §
14, stk. 2, ændres to steder »8 uger« til:
»4 uger«.«
[Konsekvensændring]
Til § 6
17)
Før nr. 1 indsættes som nye numre:
»01. I §
30, stk. 2, ændres »§ 36, stk. 2,«
til: »§ 36, stk. 3,«.
02. I
§ 35, 1. pkt., ændres
»§ 36, stk. 2« til: »§ 36, stk.
3«.«
[Konsekvensændring]
18)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
42, stk. 1, ændres »§ 36, stk. 2,«
til: »§ 36, stk. 3,«.«
[Konsekvensændring]
Til § 7
19)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
105, stk. 2, 1. pkt., ændres »§ 2, stk.
3,« til: »§ 2, stk. 5,«.«
[Konsekvensændring]
Til § 12
20) I
stk. 2 indsættes efter »nr.
18«: », 30«, og efter »77-79,«
indsættes »og § 3, nr. 01,«.
[Ikrafttrædelsestidspunkt for
konsekvensændring som følge af forslag om
ophævelse af underskriftkrav samt ikrafttrædelse af
ophævelse af underskriftkrav for begæringer efter
konkursloven]
Til § 13
21) I
stk. 3 ændres »§
5« til: »§§ 4 og 5«.
[Hjemmel til at sætte
ændring af lov om borteblevne i kraft for
Færøerne]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af forslaget om, at appelgrænsen fastholdes
til 10.000 kr.
Til nr. 2
Der er tale om en redaktionel ændring
for at undgå anvendelsen af den ikke kønsneutrale
betegnelse »ham«.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af forslaget til ændring af retsplejelovens
§ 218 a, hvorefter den gældende § 218 a, stk. 3,
bliver § 218 a, stk. 4, jf. lovforslagets § 1, nr.
23.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget foreslås
det, at appelgrænsen i civile sager fastholdes på de
nuværende 10.000 kr.
Såfremt ændringsforslaget
bliver vedtaget ved 2. behandling, vil forslagsstillerene stille
ændringsforslag til 3. behandling, der sikrer, at der
foretages konsekvensændringer i lovforslaget.
Til nr. 5
Med
ændringsforslaget foreslås det, at byretten efter
begæring af en part kan bestemme, at en sag kun kan ankes til
landsretten, hvis der sker deponering af et beløb, svarende
til det domfældte beløb inklusive
sagsomkostninger.
Bestemmelsen forudsættes anvendt i
tilfælde, hvor byretsdommeren - der i forvejen er grundigt
orienteret om alle sagens detaljer - vurderer sagens resultat som
utvivlsomt, og hvor en ankebehandling således vurderes
udsigtsløs.
Bestemmelsen tænkes anvendt med
henblik på at undgå »kreditanker«, hvor
domfældte iværksætter en anke alene med det
formål at trække tiden for den endelig betaling til
gene for kreditor. Bestemmelsen betyder, at alle domme kan
ankes med respekt for de øvrige i dette kapitel fastsatte
ankebegrænsninger. Det krav, der med
ændringsforslaget stilles om, at en eventuel ankebehandling
med stor sikkerhed vil resultere i stadfæstelse,
forudsættes at være det samme krav, der er
anført i lovforslagets § 368 a
(»screeningsbestemmelsen«), det vil sige, at der ikke
er udsigt til, at sagen får andet resultat i anken. Den
domfældte, der således ville få afslået sin
ankemulighed efter forslaget om screening, jf. § 368 a, kan
med ændringsforslaget i stedet vælge at fastholde sin
beslutning om anke mod at stille sikkerhed for byretsdommens
opfyldelse.
Allerede i dag er der i retsplejelovens
§ 480, stk. 2, en bestemmelse om, at dommeren i dommen kan
bestemme, at en dom kan fuldbyrdes (inddrives via fogedretten)
på trods af anke. Ved nærværende forslag
uddybes denne bestemmelse i realiteten til en generel sikring af
kreditor imod kreditanker, samtidig med at det deponerede
beløb er til deponentens disposition for det tilfælde,
at vedkommende får helt eller delvist medhold i
landsretten.
Til nr. 6
Med ændringsforslaget foreslås
det, at muligheden for, at landsretten efter en indledende
overordnet vurdering af sagen kan afvise en anke i en civil sag,
udgår af lovforslaget.
Såfremt ændringsforslaget
bliver vedtaget ved 2. behandling, vil forslagsstillerene stille
ændringsforslag til 3. behandling, der sikrer, at der
foretages konsekvensændringer i lovforslaget.
Til nr. 7
Det foreslås, at det
præciseres, at spørgsmålet om afvisning efter
bestemmelsen som udgangspunkt skal behandles og afgøres
på det indkomne skriftlige grundlag.
Det forudsættes i den forbindelse, at
der deltager 3 dommere i afgørelsen af
spørgsmålet om afvisning.
Landsretten vil efter forslaget dog kunne
bestemme, at der skal foretages mundtlig forhandling, hvor
særlige grunde taler derfor. Retten kan tillade, at en part
eller rettergangsfuldmægtig deltager i den mundtlige
forhandling ved anvendelse af telekommunikation, medmindre
sådan deltagelse er uhensigtsmæssig.
Til nr. 8, 9 og 15
Med ændringsforslaget foreslås,
at lovforslagets bestemmelser om, at der - som noget nyt -
også skal gælde en appelgrænse for
salærafgørelser i fri processager og for appel af en
del af de omkostningsafgørelser, hvor retten i 1. instans
har ophævet sagens omkostninger, samt ved
omkostningsafgørelser i konkurssager og andre
insolvensretslige sager udgår.
Såfremt ændringsforslaget
bliver vedtaget ved 2. behandling, vil forslagsstillerene stille
ændringsforslag til 3. behandling, at der foretages
konsekvensændringer i lovforslaget.
Til nr. 10
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af forslaget til ændring af retsplejelovens
§ 389, hvorefter den gældende § 389, stk. 3, bliver
§ 389, stk. 4, jf. lovforslagets § 1, nr. 61.
Til nr. 11
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af forslaget til ændring af retsplejelovens
§ 584 a, hvorefter der indsættes et nyt stk. 3, og den
gældende stk. 3 bliver § 584 a, stk. 4, jf.
lovforslagets § 1, nr. 83.
Til nr. 12
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af forslaget til ændring af retsplejelovens
§ 218 a, hvorefter den gældende § 218 a, stk. 4,
bliver § 218 a, stk. 5, jf. lovforslagets § 1, nr.
23.
Til nr. 13
Der er tale om konsekvensændringer
som følge af forslaget om en nyaffattelse af retsplejelovens
kapitel 19 om syn og skøn, jf. lovforslagets § 1, nr.
22, og bemærkningerne hertil.
Til nr. 14
Med lovforslaget foreslås det, at der
ikke længere skal gælde et generelt krav om original
underskrift af processkrifter, jf. herved lovforslagets § 1,
nr. 18. Efter konkurslovens § 243 foregår behandling af
tvister efter retsplejelovens regler om borgerlige sager med de
ændringer, som følger af forholdets natur, hvorfor der
i disse tilfælde ikke vil gælde et krav om original
underskrift på processkrifter.
Med ændringsforslaget foreslås
det tilsvarende, at der ikke længere skal gælde et krav
om original underskrift af begæringer om
rekonstruktionsbehandling, konkurs eller gældssanering. Dette
vil muliggøre fremsendelse af sådanne begæringer
digitalt. Det foreslås, at der i den forbindelse
indsættes en ny bestemmelse i konkursloven, hvorefter retten
fremover i særlige tilfælde kan stille krav om, at
begæring om rekonstruktionsbehandling, konkurs eller
gældssanering skal forsynes med original underskrift,
når den finder anledning hertil. Det vil f.eks. kunne
være tilfælde, hvor der konkret måtte opstå
spørgsmål om, hvorvidt en begæring
hidrører fra den pågældende part eller
rettergangsfuldmægtig.
Forslaget ændrer ikke på, at
retten fortsat skal sikre, at begæringen hidrører fra
en person, som er berettiget til at indgive denne.
Forslaget svarer således til den
foreslåede ændring af retsplejeloven, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 18.
Til nr. 16
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af forslaget om, at ankefristen i sager
vedrørende dødsformodning ændres, således
at den - som den ordinære ankefrist - er 4 uger, jf.
lovforslagets § 4, nr. 1 (ændring af borteblevnelovens
§ 14, stk. 2, 1. pkt.)
Til nr. 17 og 18
Der er tale om konsekvensændringer
som følge af forslaget til ændring af
kreditaftalelovens § 36, hvorefter den gældende §
36, stk. 2, bliver § 36, stk. 3, jf. lovforslagets § 6,
nr. 1.
Til nr. 19
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af forslaget til ændring af
dødsboskiftelovens § 2, hvorefter den gældende
§ 2, stk. 3, bliver § 2, stk. 5, jf. lovforslagets §
7, nr. 1.
Til nr. 20
Med lovforslaget foreslås det, at
lovens § 1, nr. 18, (forslag til retsplejelovens § 148 b)
om ophævelse af underskiftskravet på processkrifter
først skal træde i kraft den 1. januar 2015,
således at domstolene har tid til at indrette sig på i
højere grad at modtage dokumenterne digitalt, jf.
lovforslagets § 12, stk. 2.
Den foreslåede ændring af
retsplejelovens § 261, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr.
30, er en konsekvensændring som følge af forslaget til
retsplejelovens § 148 b, og det foreslås derfor, at
denne ændring også først skal træde i
kraft den 1. januar 2015.
Det foreslås desuden, at den med
ændringsforslag nr. 14 foreslåede ændring af
konkursloven, således at der ikke længere skal
gælde et krav om original underskrift af begæringer om
rekonstruktionsbehandling, konkurs eller gældssanering,
ligeledes skal træde i kraft den 1. januar 2015.
Til nr. 21
Det foreslås, at lovens § 4
(ændring af lov om borteblevne) skal kunne sættes i
kraft for Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger.
Trine Bramsen (S) Julie Skovsby
(S) Astrid Krag (S) Mette Reissmann (S) Jeppe Bruus (S) Rasmus
Prehn (S) Jeppe Mikkelsen (RV) Zenia Stampe (RV) Camilla Hersom
(RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) fmd. Pernille Vigsø Bagge (SF)
Pernille Skipper (EL) Nikolaj Villumsen (EL) Henning Hyllested (EL)
Doris Jakobsen (SIU) Kim Andersen (V) Preben Bang Henriksen (V)
Inger Støjberg (V) Karen Jespersen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Karsten Lauritzen (V) Kristian Pihl Lorentzen
(V) Karsten Nonbo (V) Peter Skaarup (DF) Dennis Flydtkjær
(DF) Martin Henriksen (DF) Kim Christiansen (DF) Simon Emil
Ammitzbøll (LA) Tom Behnke (KF) nfmd.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 178
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Henvendelse af 30/4-14 fra Den Danske
Dommerforening | 4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 5 | Høringssvar fra Dansk
Ejendomsmæglerforening, fra justitsministeren | 6 | Ændringsforslag, fra
justitsministeren | 7 | Høringssvar modtaget fra
Færøernes Landsstyre, fra justitsministeren | 8 | Udkast til betænkning | 9 | Henvendelse af 26/5-14 fra
Advokatsamfundet | 10 | 2. udkast til betænkning | 11 | 3. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 178
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvor stor en andel af sagerne hos
landsretterne der antages at være såkaldte kreditanker,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om at give landsretterne kompetence
til at afvise 2. instansankesager uanset økonomisk
værdi, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om, hvor mange sager
vedrørende mindre end 20.000 kr. der blev behandlet af
landsretterne i 2013, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm. om, hvor mange kendelser
offentliggjort i UfR og Tidsskrift for Bygge- og Boligret der er
afsagt i perioden 2013-14, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 5 | Spm. om kommentar til henvendelse af
30/4-14 fra Den Danske Dommerforening, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 6 | Spm., om der er andre afgifter end en
afgift på omberammelser og en afgift på at indgive
ansøgning om appeltilladelse til
Procesbevillingsnævnet, der bør overvejes
indført i forbindelse med den påtænkte
gennemgang af retsafgiftsområdet, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 7 | Spm. om, hvor stor en afgift for at
indgive ansøgning om appeltilladelse til
Procesbevillingsnævnet skal være, for at der
opnåes den ønskede adfærdsregulerende effekt,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. om, hvor stor en del af de
ansøgninger om appeltilladelse, der i dag indgives til
Procesbevillingsnævnet, ministeren ønsker fjernet ved
at opkræve en adfærdsregulerende retsafgift, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om en nærmere beskrivelse af
udformningen af den tilsvarende hjemmel - til at afvise en ankesag
uanset det beløbsmæssige størrelse - i norsk,
svensk og finsk retspleje, sådan som det også
efterlyses i høringssvaret fra Institut for
Menneskerettigheder, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm., om landsretternes foreslåede
hjemmel til at afvise en ankesag uanset det
beløbsmæssige størrelse vil føre til en
nævneværdig besparelse, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 11 | Spm. om, at landsretten skal kunne afvise
en anke »efter høring af parterne«, og om der
vil være tale om en høring på skriftligt
grundlag eller om afholdelse af et egentligt retsmøde, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 12 | Spm. om, at »landsretten« skal
kunne afvise en anke, og hvor mange landsdommere der skal
indgå i en eventuel beslutning om at afvise en anke, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 13 | Spm. om, hvor lang tid det i gennemsnit
vil forlænge en tvangsanbringelsessag, hvis et
spørgsmål om anke fra 3. instans (byretten) til 4.
instans (landsretten) skal forelægges
Procesbevillingsnævnet, i forhold til i dag, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 14 | Spm., om ministeren er enig i, at
kvaliteten af byretters afgørelser i sig selv bliver
højere, når byretsdommerne må tage i
betragtning, at der er adgang til at anke dem, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 15 | Spm., om ministeren kan beskrive eller
skitsere eksempler på tvangsanbringelsessager af principiel
karakter eller sager, hvor der er særlige grunde til at
tillade anke til landsretten efter den foreslåede model, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 16 | Spm. om, hvor stor en del af de
tvangsanbringelsessager, som efter den nuværende ordning
ankes til landsretten, der efter den foreslåede model ville
kunne forventes at opnå Procesbevillingsnævnets
anketilladelse, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 17 | Spm. om, hvorvidt det vil påvirke
børnenes muligheder for at blive hørt i
tvangsanbringelsessager, hvis et spørgsmål om anke fra
3. instans (byretten) til 4. instans (landsretten) skal
forelægges Procesbevillingsnævnet, i forhold til i dag,
hvor der er adgang til at anke direkte, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 18 | Spm., om ministeren påtænker i
sager om tvangsanbringelser af børn at styrke
børnenes mulighed for at blive hørt i sådanne
sager, til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 19 | Spm. om, at parter på
uhensigtsmæssig vis afskæres fra at føre en sag
efter den langt billigere småsagsproces, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 20 | Spm. om, hvorfor det ikke længere
skal hedde syns- og skønsmænd, når det fortsat
hedder syn og skøn, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 21 | Spm. om, hvis et spørgsmål
ligger uden for syns- og skønsmandens kompetence som
anført i § 197, stk. 2, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 22 | Spm. om, hvordan § 198, stk. 1
harmonerer med § 197, stk. 2., til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 23 | Spm., om parterne har mulighed for at
protestere, hvis et retsmøde flyttes fra en retskreds til en
anden jf. § 245a, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 24 | Spm., om en kreditanke kan undgås,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 25 | Spm. om en ny bagatelgrænse og
landsrettens mulighed for at afvise en sag, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå | 26 | Spm. om at yde teknisk bistand til
formulering af et ændringsforslag, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 27 | Spm. om, hvorfor ministeren mener, at det
kræver et halvt år at oprette hjemmesider til
annoncering af tvangsauktioner m.v., til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 28 | Spm. om, at 2 pct. af ankesagerne om
tvangsfjernelser bliver omgjort af landsretten, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 29 | Spm. om de administrative, praktiske og
retssikkerhedsmæssige konsekvenser, hvis man for at forebygge
de såkaldte kreditanker m.v., til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 30 | Spm. om kommentar til henvendelse af
26/5-14 fra Advokatsamfundet, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 31 | Spm. om at yde teknisk bistand til
udarbejdelse af et ændringsforslag, der indebærer, at
landsretterne ikke får mulighed for at afvise en anke, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 32 | Spm. om at yde teknisk bistand til
udarbejdelse af et ændringsforslag, der indebærer, at
appelgrænsen i civile sager fastholdes på de
nuværende 10.000 kr., til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
|