Tillægsbetænkning afgivet af
Transportudvalget den 4. juni 2014
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. april 2014
og var til 1. behandling den 24. april 2014. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Transportudvalget.
Udvalget afgav betænkning den 26. maj 2014. Lovforslaget var
til 2. behandling den 3. juni 2014, hvorefter det blev henvist til
fornyet behandling i Transportudvalget.
Møder
Udvalget har, efter at lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1
møde.
Samråd
Udvalget har under den fornyede behandling
stillet 3 spørgsmål til transportministeren til
mundtlig besvarelse, som denne har besvaret i et åbent
samråd med udvalget den 4. juni 2014. Ministeren har
efterfølgende sendt udvalget det talepapir, der lå til
grund for besvarelsen af spørgsmålene.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling
af lovforslaget stillet 15 spørgsmål til
transportministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og KF) indstiller
lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Et mindretal i
udvalget (EL og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
udtaler, at lovforslaget et blevet forsøgt solgt som en
»nabopakke«. Det er EL's opfattelse, at der snarere er
tale om en fremdriftspakke. Vægten er helt klart lagt
på økonomien i projektet og på at blive
færdig til tiden i det omfang, det nu kan lade sig
gøre, for tiden er allerede skredet. Hensynet til naboerne
til byggepladserne viger tværtimod - først og fremmest
ophæves klageadgangen.
EL mener, at det faktisk er tvivlsomt, om
naboerne bliver sikret større adgang til kompensation og
genhusning. I hvert fald er det sikkert, at ikke én nabo til
byggepladsen ved Nørrebroparken opnår genhusning efter
dette lovforslag og den supplerende VVM, som følger
lovforslaget.
Nogle af beboergrupperne ved byggepladserne
har rejst alvorlig og berettiget tvivl om de
støjmålinger, som danner grundlaget for tildeling af
kompensation og genhusning. Beboergruppen ved Nørrebroparken
har således påpeget, at de støjmålinger,
som anvendes for denne byggeplads vedkommende, er de samme, som
tidligere er blevet underkendt af Natur- og
Miljøklagenævnet. Det betyder, at de
støjudbredelseskort, som anvendes i den supplerende
VVM-redegørelse ikke stemmer overens med den reelle
støjudledning, som den er målt ved
Nørrebroparken.
Beboergrupperne bakkes op af Center for
Miljøbeskyttelse under Københavns Kommunes Teknik- og
Miljøforvaltning, som i et påbud fastlægger
støjgrænsen til 70 dB(A) og udtaler: »På
baggrund af generel erfaring fra metrobyggepladserne, intensivt
tilsyn med aktiviteterne i Nørrebroparken og dialog med CMT
er det Center for Miljøbeskyttelses vurdering, at der med
den nuværende viden ikke kan etableres yderligere
støjdæmpende foranstaltninger.« Og videre:
»Center for Miljøbeskyttelse vurderer, at det i
prøvningsrapporterne indeholdte er baseret på
realistiske forudsætninger under repræsentative
driftsforhold.« Også det høringssvar, som
Københavns Kommune har afgivet samlet til den supplerende
VVM-undersøgelse, og de to bekendtgørelser, som
følger lovforslaget, giver opbakning til beboergruppernes
opfattelse. Heraf fremgår, at den i den supplerende VVM
fastsatte støjgrænse, som bruges ved tildelingen af
kompensation og genhusning, på 60 dB(A) er sat for lavt, da
f.eks. støjmålingerne foretaget ved
Nørrebroparken sætter støjgrænsen til 70
dB(A) som det absolut minimale, den maksimale støj kan komme
ned på. Dette bekræftes i øvrigt af
Metroselskabet i dets indlæg af 26. maj 2014 til Natur- og
Miljøklagenævnets behandling af klage over
støjmålingerne og beregning af
støjgrænserne, hvor Metroselskabet anerkender, at
støjgrænsen på 70 dB(A) er sat realistisk. EL er
enig i, at støjmålinger og støjkort er
manipulerede og tjener til det formål at spare Metroselskabet
for penge til kompensation og genhusning.
EL finder, at lovforslaget er udtryk for en
panikhandling fra Metroselskabets ejerkreds side. Projektet er i
forvejen forsinket, og det er uklædeligt og manipulerende, at
en såkaldt nabopakke indleder med nærmest at give
naboerne skylden for forsinkelsen, blot fordi man har klaget og
fået ret.
Forsinkelsen skyldes efter EL's opfattelse
- og det har EL påpeget rigtig mange gange - dårlig
planlægning, manglende styring af projektet og i bund og
grund også underbudgettering, fordi man fra begyndelsen
lå ganske betragteligt over de rammer, der var sat for
udbuddet, og derfor var nødt til at lave en supplerende
udbudsrunde, hvor man begyndte at operere med døgnarbejde,
som ikke var med i den oprindelige VVM-redegørelse.
Det fremgår tillige af den interne
liste vedrørende problemsager, som Metroselskabet fejlagtigt
fremsendte til Politiken: »Projektet er ved at være
så forsinket, at det ikke kan ignoreres.« Det var
altså, længe før naboerne for alvor begyndte at
klage og disse klager fik opsættende virkning. Således
må man spørge sig selv, om det så også er
naboernes skyld, at tunnelboremaskinen først ankom til
Nørrebroparken med et års forsinkelse. Og hvordan kan
det overraske, at den trange plads ved Marmorkirken er et problem,
og at det nødvendigvis vil føre til ballade med
naboerne og til klager?
I stedet for at give naboerne skylden for
forsinkelserne skulle ejerkredsen og forligspartierne hellere rette
lyset mod Metroselskabet og måske mod direktionsgangen, for
det er helt tydeligt, at der ikke er styr på projektet, og
det har der ikke været fra begyndelsen.
Man fjerner klagemulighederne, og det,
på trods af at naboerne hidtil har fået ret i deres
klager, og at det er blevet konstateret, at det er Metroselskabet,
der har forbrudt sig mod gældende love og regler.
Lovforslaget bliver derfor et værn for uretten, og det er i
strid med Århuskonventionen. Det samme er ophævelsen af
den opsættende virkning, som også strider mod den samme
artikel i Århuskonventionen, fordi der rent faktisk
står, at klager og sagsanlæg skal kunne tillægges
opsættende virkning.
EL finder, at de 300 mio. kr., som er afsat
til kompensation og genhusning, slet ikke er nok. Den såkaldt
udvidede adgang til genhusning og kompensation vil vise sig at
være illusorisk. EL noterer sig i forlængelse af
samrådet i Transportudvalget den 4. juni 2014, at ministeren
har givet tilsagn om, at der vil blive udbetalt kompensation med
tilbagevirkende kraft, i tilfælde af at det skulle blive
nødvendigt på et senere tidspunkt at hæve
støjgrænserne.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Benny Engelbrecht (S) fmd. Karin Gaardsted (S) Rasmus Horn
Langhoff (S) Mette Reissmann (S) Orla Hav (S) Rasmus Prehn (S) Anne
Sina (S) Jeppe Mikkelsen (RV) Ida Auken (RV) Lone Loklindt (RV)
Karsten Hønge (SF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Henning
Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V)
Martin Geertsen (V) Flemming Damgaard Larsen (V) nfmd. Lars Christian Lilleholt (V)
Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Hans Christian
Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Jørn
Dohrmann (DF) Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Mike
Legarth (KF) Tom Behnke (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 177
Bilagsnr. | Titel |
---|
8 | Betænkning afgivet 26/5-14 | 9 | 1. udkast til
tillægsbetænkning | 10 | Talepapir fra samrådet 4/6-14, jf.
samrådsspm. E-G, fra transportministeren | 11 | Supplerende materiale til L 177 som
opfølgning på samråd 4/6-14, fra
transportministeren |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 177
Spm.nr. | Titel | 47 | Spm., om ministeren mener, at det er i
overensstemmelse med lighedsprincippet i dansk ret, at naboer til
tunnelarbejdspladser, nærmere betegnet Nørrebroparken
og Øster Søgade, kompenseres anderledes og lavere end
samtlige andre Metrocityringens byggepladser, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 48 | Spm. om, hvordan ministeren
retfærdiggør, at målinger, som Natur- og
Miljøklagenævnet 5/2-14 afgjorde, ikke kan danne
grundlag for en forvaltningsafgørelse, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 49 | Spm., om ministeren vil tage initiativ
til, at DELTA Akustik fremadrettet varetager opgaven med
løbende støjovervågning af byggepladserne,
således at Metroselskabet og CMT intet har med målinger
at gøre, til transportministeren, og ministerens svar
herpå | 50 | Spm. om, hvor mange overtrædelser af
gældende støjgrænser der skal til, førend
tilsynet, henholdsvis Frederiksberg og Københavns Kommune,
kan udstede forbud mod aktivitet på byggepladserne, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 51 | Spm., om ministeren kan redegøre
for forskellen i antallet af punkt- og fladekilder i Grontmijs
prøvningsrapport fase 3-3, til transportministeren, og
ministerens svar herpå | 52 | Spm., om ministeren kan redegøre
for, hvorfor anvendte kildestyrker i den supplerende VVM er lavere
end kildestyrker i Grontmijs prøvningsrapporter, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 53 | Spm., om ministeren vil anmode
Metroselskabet om nye beregninger til den supplerende VVM for
støjudbredelse ved byggepladsen i Nørrebroparken, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 54 | Spm., om ministeren kan fremsende
dokumentation, herunder om, ved hvilke byggepladser og i hvilke
ejendomme målingerne er foretaget, til transportministeren,
og ministerens svar herpå | 55 | Spm., om ministeren vil tage skridt til at
indføre en retningslinje i lovbemærkningerne om, at
udvidet arbejdstid med støj over det sundhedsskadelige
niveau ikke kan iværksættes, før minimum 90 pct.
af de berørte naboer reelt har haft mulighed for at flytte
ind i en erstatningsbolig, til transportministeren, og ministerens
svar herpå | 56 | Spm. om, hvornår naboerne til
byggepladserne tilbydes øget kompensation/genhusning, hvis
det konstateres, at støjgrænserne overskrides, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 57 | Spm. om, hvor mange naboer der er
berettiget til genhusning eller 100 pct. kompensation i henhold til
støjudbredelseskort i den supplerende VVM, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 58 | Spm. om nye påbud for byggepladsen
ved Nørrebroparken, hvor støjgrænsen er nedsat
1 dB(A) fra 71 til 70 dB(A), og hvordan det harmonerer med den i
den supplerende VVM fastsatte støjgrænse på 60
dB(A), til transportministeren, og ministerens svar
herpå | 59 | Spm., om ministeren - på baggrund af
Center for Miljøbeskyttelses støjmålinger -
fastholder, at det er grænsen på 60 dB(A), der skal
være gældende ved udmåling af kompensation
(herunder genhusning), eller den grænse på 70 dB(A),
som Center for Miljøbeskyttelse er kommet frem til, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 60 | Spm., om ministeren erkender, at
Folketinget ikke har fået fyldestgørende oplysninger i
samrådet i Transportudvalget den 26. maj 2014, når
ministeren i flere tilfælde henholder sig til
støjgrænsen på 60 dB(A) som den, der
gælder for støjen fra byggepladsen, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 61 | Spm. om, hvordan det kan forekomme, at
Metroselskabet benytter sig af forskellige støjgrænser
og støjmålinger, alt efter hvilken myndighed der
tilskrives m.v., til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
|
Oversigt over
samrådsspørgsmål vedrørende L 177
Samråds-spm.nr. | Titel | E | Samrådsspm., om ministeren i
forbindelse med Københavns Kommunes høringssvar
vedrørende ny regulering af byggeriet af Cityringen vil
redegøre for, om ministeren ikke finder det bekymrende,
når det påpeges, at der »kan opstå tvivl om
grundlaget for reguleringen og for naboernes mulighed for at
modtage kompensationer«, og om ministeren fortsat fastholder,
at støjgrænsen er 60 dB(A) og ikke 70 dB(A), til
transportministeren | F | Samrådsspm. om afvigelser for
støjberegninger i forbindelse med byggeriet af Cityringen,
til transportministeren | G | Samrådsspm. om vurderingen af
støjniveauet vedrørende tone- og impulsstøj i
forbindelse med byggeriet af Cityringen, til
transportministeren |
|