Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om, hvilke værktøjer til
håndhævelse af støjreglerne Københavns
Kommune og Frederiksberg Kommune vil få stillet til
rådighed, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
2 | Spm. om, hvorvidt kommunerne får
mulighed for at stille krav om styrket egenkontrol m.v., til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
3 | Spm. om, hvilke administrative
sanktionsmuligheder kommunerne vil få til deres
rådighed m.v., til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
4 | Spm., om der i forslaget til supplerende
VVM-redegørelse for Cityringen lægges op til, at det
bliver muligt at gennemføre såvel aften- som
natarbejde m.v., til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
5 | Spm. om, hvorvidt ministeren vil sikre, at
særlig muligheden for natarbejde kun vil kunne tages i brug
på de arbejdspladser, hvor det er absolut nødvendigt
m.v., til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
6 | Spm. om, hvorvidt kommunerne i disse
tilfælde vil få mulighed for at stille krav om
yderligere støjafdækning m.v., til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm., om der særskilt vil blive
reguleret for støjpeaks i aften- og nattetimerne m.v., til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm. om, hvorvidt ministeren kan be- eller
afkræfte, at årsagen til, at naboer til metrobyggeriet
kan klage over miljøforhold, er, at Århuskonventionen
er kommet, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
9 | Spm. om, hvorfor
miljøbeskyttelsesloven mod sædvane blev indskrevet i
lov om en Cityring, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
10 | Spm. om, hvorvidt og i hvilket omfang
ministeriet har en tilsynsforpligtelse over for Metroselskabets
dispositioner, f.eks. planlægning, økonomi,
udførelse af arbejdet, overholdelse af
miljøbeskyttelsesloven, arbejdsmiljøloven m.v., til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
11 | Spm. om, hvilke større forsinkelser
der blev registreret i forbindelse med anlæg af metroens tre
første etaper, forsinkelsernes årsag, samt hvor meget
disse forsinkelser bidrog til at fordyre byggeriet med, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
12 | Spm. om, hvordan og hvor ministeren vil
placere et ansvar for de nuværende forsinkelser, som er
opstået i forbindelse med anlæg af citymetroringen, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
13 | Spm. om at tilsende udvalget beregninger
af scenarier, der viser, at metrobyggeriet evt. risikerer at blive
op til 6 år forsinket, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
14 | Spm., om ministeren deler den holdning,
som bl.a. Metroselskabet gentagne gange har givet udtryk for, at
forsinkelserne i anlægsarbejdet i det væsentligste
skyldes myndighedsbehandlingen af naboklagerne, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
15 | Spm. om, hvornår Rigsrevisionens
kulegravning af økonomien og styringen af metrobyggeriet
ventes at være færdig, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
16 | Spm. om, hvilke forsinkelser der til dato
har været i metrobyggeriet, hvad angår levering af
boremaskiner og andet materiel, forsinkelser på de enkelte
byggepladser som følge af strakspåbud fra
Arbejdstilsynet m.v., til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
17 | Spm. om ministerens udtalelse til
Politiken den 27. februar 2014 om, »at økonomien (i
metrobyggeriet) ikke må skride«, og om dette ikke
allerede er sket, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
18 | Spm. om, at ministeren og forligspartierne
har fjernet borgernes klagemuligheder i forbindelse med
metrobyggeriet, og hvilke andre muligheder end domstolene borgerne
har til deres rådighed, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
19 | Spm. om, hvorvidt det er i
overensstemmelse med regeringsgrundlagets ord om god
regeringsførelse at tilsidesætte borgernes
klagemuligheder, som det er sket med aftalen om metrobyggeriet af
21. februar 2014, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
20 | Spm. om, hvorvidt der i
miljøbeskyttelsesloven, Århuskonventionen eller anden
relevant lovgivning, bestemmelser m.v. er hjemmel til at
tilsidesætte borgernes klagemuligheder, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
21 | Spm. om, hvorfor evt. problemer med
grundvandssænkning ikke er medtaget i lovforslaget, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
22 | Spm. om, i hvilket omfang Metroselskabet i
sin planlægning har taget højde for evt. klager til
Natur- og Miljøklagenævnet over
grundvandssænkning, og om sådanne klager vil have
opsættende virkning, til transportministeren, og ministerens
svar herpå |
23 | Spm. om, hvorfor erhvervsvirksomheder,
f.eks. butikker, ikke kompenseres for det tab, de måtte lide
i forbindelse med anlægget af citymetroen, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
24 | Spm. om, hvorfor støj måles
ved facaden og ikke i lejligheder, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
25 | Spm. om, hvorvidt der er forskel på,
hvordan støj opleves i en etværelseslejlighed, og
hvordan den opleves i en fireværelseslejlighed, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
26 | Spm. om, hvorvidt ministeren vil tage
initiativ til, at støjmålinger udføres af en
neutral instans og ikke af Metroselskabet grundet
habilitetsproblemerne ved, at selskabet måler egne
aktiviteter, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
27 | Spm. om, hvorvidt Metroselskabet
ifølge gældende bestemmelser for selskabets virke kan
overtage ejendomme med henblik på et senere salg, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
28 | Spm. om, hvor mange påbud fra
Arbejdstilsynet der er blevet givet til hver enkelt af
Metroselskabets byggepladser, siden byggeriet blev igangsat, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
29 | Spm. om, hvorfor det alene er de mest
støjramte naboer til byggeriet, der genhuses, men ikke dem,
der »kun« udsættes for nattestøj omkring
55 db(A), til trods for at også støj på dette
niveau vurderes at være sundhedsskadelig, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
30 | Spm. om »en fast regulering af
forurening og gener« i aftalen af 21. februar 2014 efter
ministerens opfattelse betyder, at der reelt udstedes carte blanche
til, at Metroselskabet fremover kan gøre, som det vil
på byggepladserne, til transportministeren, og ministerens
svar herpå |
31 | Spm. om, hvorvidt nærværende
lovforslag vil danne præcedens vedrørende fremtidige
anlægsprojekter, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
32 | Spm. om, hvilke beføjelser
embedslægen vil få, evt. også beføjelser
til at kunne standse byggeriet i tilfælde af konkrete trusler
mod liv, helbred og velfærd m.v., til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
33 | Spm. om, hvorvidt ministeren vil tage
initiativ til at etablere en opmand eller
»miljøombudsmand«, der skal kunne mægle
mellem beboerne og Metroselskabet/ejerkredsen, og som har mandat
til at træffe afgørelse uafhængigt af
økonomiske og politiske interesser, til transportministeren,
og ministerens svar herpå |
34 | Spm. om at be- eller afkræfte,
hvorvidt Metroselskabet har udskiftet det rådgivende
ingeniørfirma Grontmij med Cowi, og i bekræftende fald
hvorfor, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
35 | Spm. om, hvorfor Metroselskabet har
reduceret niveauet for de støjmålinger i
Nørrebroparken, der er accepteret af såvel
Københavns Kommunes tilsyn som Natur- og
Miljøklagenævnet, til et lavere niveau, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
36 | Spm. om, hvorvidt Metroselskabet har
anvendt en lignende fremgangsmåde på andre byggepladser
end Nørrebroparken, til transportministeren, og ministerens
svar herpå |
37 | Spm. om, hvorvidt ministeren i sin
vurdering af de sundhedsskadelige konsekvenser i forbindelse med
anlægsarbejdet vil basere sin vurdering på egne
skøn eller på WHO's og Sundhedsstyrelsens normer, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
38 | Spm. om, hvorfor der i lovforslaget ikke
findes tiltag til at regulere byggearbejdet i retning af
færre miljøgener, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
39 | Spm. om, hvorvidt Metroselskabet
planlægger en direkte adgang fra Borgergade til
metrostationen ved Marmorkirken med henblik på at
forøge passagerunderlaget, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
40 | Spm. om ministerens kommentar til
præsentationsmaterialet fra Foreningen af Naboer til
Nørrebroparken (FANN) af 14/5-14, til transportministeren,
og ministerens svar herpå |
41 | Spm. om, hvorvidt der er lige muligheder
for alle naboerne til metrobyggeriet for at benytte
aflastningstilbud og søge midler til f.eks.
støjreducerende tiltag som lydisolerende vinduer, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
42 | Spm. om, hvorfor der tilsyneladende
måles anderledes med hensyn til støj i forbindelse med
metroarbejdet ved Nørrebroparken end ved de øvrige
byggepladser, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
43 | Spm. om, hvorvidt tone- og
impulsstøj er medregnet i de foretagne målinger ved
Nørrebroparken og i afkræftende fald hvorfor ikke, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
44 | Spm. om kommentarer til det forhold, at
Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune
også er kritisk over for de støjmålinger, der
finder sted i forbindelse med metrobyggeriet ved
Nørrebroparken, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
45 | Spm. om, hvor mange naboer til
metrobyggepladsen ved Nørrebroparken, der har fået
tilbudt genhusning indtil nu, og hvor mange, der vil få det
tilbudt, hvis støjudbredelseskort fra supplerende
VVM-redegørelser lægges til grund, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
46 | Spm. om, hvor mange
»berørte« ved de forskellige metrobyggepladser
der gives ret til kompensation, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |