Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 3. juni 2014
Forslag
til
Lov om ændring af lodsloven og lov om
Danpilot
(Konkurrenceudsættelse på
lodsområdet)
§ 1
I lodsloven, lov nr. 567 af 9. juni 2006, som
ændret ved § 3 i lov nr. 478 af 30. maj 2012, § 64
i lov nr. 1231 af 18. december 2012, § 16 i lov nr. 600 af 12.
juni 2013 og § 4 i lov nr. 618 af 12. juni 2013, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 3 indsættes som nr. 12 og 13:
»12) Mindre
havn:
En havn, som
havde en årlig fragtgodsomsætning de foregående 2
kalenderår på mindre end ½ pct. af den samlede
godsomsætning for fragtskibsgods i danske havne i
perioden.
13) Større
havn:
En havn, der
ikke er omfattet af nr. 12.«
2. §
7 affattes således:
Ȥ 7. Af- og
påsætning af lodser i dansk farvand må kun ske,
hvor det ikke er til skade for sejladssikkerheden eller lodsens
sikkerhed.
Stk. 2.
Søfartsstyrelsen fastsætter nærmere regler om
af- og påsætning af lodser, jf. stk. 1.«
3. §
13 ophæves, og i stedet indsættes:
Ȥ
13. Gennemsejlingslodsning i dansk farvand må kun
foretages af lodser ansat i Danpilot og lodser ansat i private
lodserier, der har fået tilladelse hertil af
Søfartsstyrelsen, jf. stk. 2. Kun sådanne lodser
må formidles til gennemsejlingslodsning i dansk farvand.
Stk. 2.
Søfartsstyrelsen kan efter ansøgning give private
lodserier tilladelse til at foretage gennemsejlingslodsning i dansk
farvand.
Stk. 3. Tilladelsen
meddeles for op til 4 år ad gangen.
Stk. 4. Kun lodser, der
er i besiddelse af et højsølodscertifikat udstedt af
en kyststat til det pågældende farvand i
overensstemmelse med anbefalingerne fra FN's internationale
søfartsorganisation (IMO), må formidles til
højsølodsning.
Stk. 5. Erhvervs- og
vækstministeren fastsætter regler om antallet af
gennemsejlingslodsninger, der må foretages af private
lodserier.
Stk. 6.
Søfartsstyrelsen fastsætter nærmere regler om
ansøgningsprocessen, om krav til ansøgningen og om
vilkår for tilladelsen til at foretage
gennemsejlingslodsning.
§ 13 a.
Søfartsstyrelsen kan tilbagekalde en tilladelse, jf. §
13, stk. 2, til at foretage gennemsejlingslodsning, hvis et
lodseri
1) ikke overholder
betingelserne for tilladelsen i § 13 eller regler fastsat i
medfør af § 13 eller
2) groft eller
gentagne gange har overtrådt denne lov, regler fastsat i
medfør af loven eller vilkårene i tilladelsen.
Stk. 2. En
afgørelse om tilbagekaldelse efter stk. 1 kan af den
virksomhed, som er afgørelsens adressat, forlanges indbragt
for domstolene. Anmodning om indbringelse for domstolene skal
fremsættes over for Søfartsstyrelsen, senest 4 uger
efter at afgørelsen er meddelt den pågældende
virksomhed.
Stk. 3.
Søfartsstyrelsen anlægger uden unødigt ophold
sag mod virksomheden nævnt i stk. 2 i den borgerlige
retsplejes former.
Stk. 4. Anmodning om
sagsanlæg vedrørende tilbagekaldelse efter stk. 1 har
opsættende virkning. Retten kan dog ved kendelse bestemme, at
den pågældende virksomhed under sagens behandling ikke
må foretage gennemsejlingslodsning.«
4. §
19 ophæves, og i stedet indsættes:
Ȥ
19. Danpilot er i det danske søterritorium og den
danske eksklusive økonomiske zone samt uden for disse i
andre kyststaters eksklusive økonomiske zoner i Den Engelske
Kanal, Nordsøen, Skagerrak, Kattegat og
Østersøen inden for varslerne i stk. 2-4 forpligtet
til at stille lods til rådighed for skibe, som ønsker
det, eller som er omfattet af lodspligt.
Stk. 2. Danpilot skal
varsles, senest 18 timer før gennemsejlingslodsning eller
højsølodsning ønskes foretaget.
Stk. 3. Danpilot skal
varsles, senest 24 timer før lodsning ønskes til en
dansk havn, og senest 4 timer før lodsning ønskes fra
en dansk havn.
Stk. 4. For de mindre
danske havne skal Danpilot og den pågældende havn
aftale en normal lodsningsperiode for havnen på 18
sammenhængende timer.
Stk. 5. Danpilot kan
indgå samarbejdsaftaler med private om opfyldelse af pligten,
der er nævnt i stk. 1.
Stk. 6. Danpilot kan
indgå aftaler med skibsejere om udførelse af lodsning,
herunder om varsling og vilkår for bestilling af lods, der
fraviger stk. 1-4 og regler fastsat i medfør af § 19 a,
til gunst for skibsejerne.
§ 19 a.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte regler om
betaling for lodsning foretaget af Danpilot, herunder regler om
maksimale takster.«
5.
Efter § 22 indsættes i kapitel
10:
Ȥ 22
a. Lodserier skal betale et forsyningsbidrag for regional-
og gennemsejlingslodsninger, som lodser tilknyttet det
pågældende lodseri foretager på dansk
søterritorium. Forsyningsbidragenes størrelse
fastsættes årligt på finansloven.
Stk. 2. Lodserierne skal
ved udgangen af hvert kvartal indsende en opgørelse over
lodsninger, som er foretaget af lodser tilknyttet det
pågældende lodseri. Forsyningsbidraget forfalder ved
udgangen af den følgende måned.
Stk. 3.
Søfartsstyrelsen kan fastsætte regler om
indberetningen nævnt i stk. 2.«
6. I
§ 24, stk. 4, nr. 2, ændres
»stk. 6« til: »stk. 7«.
7. I
§ 24 indsættes efter stk. 5
som nyt stykke:
»Stk. 6. Det
påhviler lodserier og lodser og andre personer, der handler
på lodseriets vegne, at yde Søfartsstyrelsen den
nødvendige bistand ved dens undersøgelser og give
enhver oplysning i forbindelse hermed, herunder give adgang til
optegnelser, dokumenter og lign., der har betydning for adgangen
til at drive lodsvirksomhed eller udførelse af
lodsopgaver.«
Stk. 6 bliver herefter stk. 7.
8. I
§ 28, stk. 1, nr. 1, ændres
»loven eller« til: »loven,«.
9. I
§ 28, stk. 1, indsættes
efter nr. 1 som nyt nummer:
»2)
indehaveren af lodscertifikatet groft eller gentagne gange har
overtrådt vilkårene i en tilladelse til at foretage
gennemsejlingslodsning eller«.
Nr. 2 bliver herefter nr. 3.
10. I
§ 28, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »tilbagekaldelse efter stk. 1, nr. 2,«
til: »tilbagekaldelse efter stk. 1, nr. 2 og 3,«.
11. I
§ 30, stk. 1, nr. 1, ændres
»loven eller« til: »loven,«.
12. I
§ 30, stk. 1, indsættes
efter nr. 1 som nyt nummer:
»2) lodseriet
groft eller gentagne gange har overtrådt vilkårene i en
tilladelse til at foretage gennemsejlingslodsning, eller hvis
skyldigt forsyningsbidrag ikke betales eller«.
Nr. 2 bliver herefter nr. 3.
13. I
§ 30, stk. 1, nr. 2, der bliver
nr. 3, ændres »§ 13, stk. 2,« til:
»§ 13, stk. 1,«, og »§ 24, stk.
6« til: »§ 24, stk. 7«.
14. I
§ 30, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »sletning fra registeret efter stk. 1, nr.
2,« til: »sletning fra registeret efter stk. 1, nr. 2
og 3,«.
15. I
§ 32 ændres
»inddragelse i de i § 28, stk. 1, nr. 1, nævnte
tilfælde, eller om midlertidig sletning i de i § 30,
stk. 1, nr. 1, nævnte tilfælde« til:
»inddragelse i de i § 28, stk. 1, nr. 1 og 2,
nævnte tilfælde eller om midlertidig sletning i de i
§ 30, stk. 1, nr. 1 og 2, nævnte
tilfælde«.
16. I
§ 33 a, stk. 2, indsættes
efter »§ 12,«: »afslag på en
ansøgning efter § 13, tilbagekaldelse af en tilladelse
efter § 13 a,«.
17.
Efter kapitel 13 a indsættes:
»Kapitel 13 B
Lodsning i grønlandske
farvande
§ 33 b.
Lodsning i grønlandske farvande, som er foreskrevet i
medfør af § 3, stk. 3, i lov om sikkerhed til
søs, må kun udføres af en lods, som i henhold
til § 12 er certificeret til at foretage lodsning i det
pågældende område.
Stk. 2. Erhvervs- og
vækstministeren kan indgå aftaler med lodserier om, at
de inden for et fastsat varsel skal stille lods til rådighed
for skibe, som er omfattet af lodspligten, der er foreskrevet i
medfør af § 3, stk. 3, i lov om sikkerhed til
søs.
Stk. 3. Erhvervs- og
vækstministeren kan fastsætte regler om, at statsligt
ejede lodserier inden for et fastsat varsel skal stille lods til
rådighed for skibe, som er omfattet af lodspligten, der er
foreskrevet i medfør af § 3, stk. 3, i lov om sikkerhed
til søs.
Stk. 4. Bestemmelserne i
§§ 8 og 9, § 11, stk. 3, §§ 12, 14 og
16-18, § 19, stk. 6, § 19 a, § 20, stk. 1,
§§ 24-33 a og § 34, stk. 1, 4 og 5, finder
anvendelse for lodsning, som er omfattet af stk. 1.«
18. I
§ 34, stk. 1, ændres
»§ 24, stk. 3,« til: »§ 24, stk. 3 og
6,«.
19. I
§ 34, stk. 3, indsættes
efter »nævnte tilfælde«: », og den
pågældende leder ikke sikrer, at politiet eller
Søfartsstyrelsen underrettes herom uden unødigt
ophold efter skibets anløb til havnen«.
20. I
§ 40 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
§§ 8 og 9, § 11, stk. 3, §§ 12, 14 og
16-18, § 19, stk. 6, § 19 a, § 20, stk. 1,
§§ 24-33 b og § 34, stk. 1, 4 og 5, kan ved kongelig
anordning sættes helt eller delvis i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger.«
§ 2
I lov nr. 600 af 12. juni 2013 om Danpilot, som
ændret ved § 6 i lov nr. 1347 af 3. december 2013,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 2, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »lodslovens § 20, stk. 1 og
2«: », og andre maritime tjenesteydelser«.
2. I
§ 8, stk. 2, ændres
»gennemsejlingslodsninger og regionallodsninger« til:
»gennemsejlingslodsninger, regionallodsninger og andre
maritime tjenesteydelser«.
§ 3
I lov nr. 618 af 12. juni 2013 om ændring
af søloven og forskellige andre love (Skærpede
sejladssikkerhedsmæssige krav i arktiske farvande, styrkelse
af søfarendes retsstilling ved sørøveri,
justering af skibsregistreringsreglerne, gennemførelse af
konventionen om aftaler for international transport af gods helt
eller delvis til søs, gennemførelse af
ændringsprotokol til konventionen om ansvar for
forureningsskade opstået i forbindelse med søtransport
af farlige og forurenende stoffer og nedlæggelse af
Dykkerrådet) foretages følgende ændring:
1. § 4,
nr. 2 og 3, ophæves.
§ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2014, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Erhvervs- og
vækstministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af §§ 1 og 3. Ministeren kan herunder
fastsætte, at forskellige dele af de pågældende
regler træder i kraft på forskellige tidspunkter.
§ 5
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. Lodslovens
§ 19, stk. 5, og § 19 a som affattet ved § 1, nr. 4,
og §§ 2 og 3 kan ved kongelig anordning sættes helt
eller delvis i kraft for Grønland med de ændringer,
som de grønlandske forhold tilsiger.
Stk. 3. § 3 kan ved
kongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger.