Skriftlig fremsættelse (2. april
2014)
Erhvervs- og
vækstministeren (Henrik Sass Larsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
lodsloven, lov om sikkerhed til søs og forskellige
andre love (Konkurrenceudsættelse
på lodsområdet, skærpet strafniveau ved
forvoldelse af søulykke eller sejlads i strid med godt
sømandskab m.v. og undersøgelse af dykkerulykker)
(Lovforslag nr. L 176)
Formålet med lovforslaget er at
modernisere det danske lodssystem, så der åbnes for
mere konkurrence, lavere priser på gennemsejlingslodsning og
kundetilpassede lodsningsydelser. Det sker bl.a. med henblik
på, at flere skibe kan tage lods om bord på
længere strækninger ved gennemsejling af de danske
farvande, hvor der ikke kan kræves lodspligt. Det høje
niveau for sejladssikkerhed og miljøsikkerhed i danske
farvande fastholdes.
Moderniseringen af lodsmarkedet
indebærer, at konkurrencen på lodsmarkedet øges,
og at DanPilots monopol på gennemsejlingslodsninger
ophører gradvist fra 2016-2020. DanPilot vil fortsat
være en central markedsaktør med ansvar for
forsyningspligten. I stedet for den nuværende
krydssubsidieringsordning indføres et forsyningsbidrag, som
sikrer, at alle skibe, der anvender lods i danske stræder og
farvande, bidrager til opretholdelse af forsyningspligten. DanPilot
får adgang til at levere andre maritime tjenesteydelser end
lodsning samt mulighed for at indgå særlige aftaler med
kunder. Dette sikrer, at DanPilot kan konkurrere på lige
vilkår med de private lodserier. Afvikling af den
nuværende krydssubsidieringsordning, der begunstiger
regionallodsning på bekostning af gennemsejlingslodsning, vil
alt andet lige fremme brug af lods ved gennemsejlinger, hvor der
ikke kan stilles krav om lods. DanPilot får fremover bl.a.
mulighed for at tage markedspris for de regionallodsninger, hvor
skibene ikke har lodspligt. Det høje niveau for
sejladssikkerhed og miljøsikkerhed i danske farvande
fastholdes. Der vil fortsat være skrappe krav til lodsers
kvalifikationer og lodseriers indberetningspligt. Derudover bliver
det statslige tilsyn og sanktionsmulighederne skærpet.
Lovforslaget styrker derudover sikkerheden
til søs ved, at dykkerulykker nu kan undersøges af
Den Maritime Havarikommission, og ved at skærpe strafniveauet
for visse søulykker, bl.a. når personer helt har
tilsidesat hensynet til andres liv og sikkerhed og dermed har bragt
disse i alvorlig fare eller har medført alvorlig
personskade.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de bemærkninger, der ledsager det, skal jeg
anbefale forslaget til Tingets velvillige behandling.