Skriftlig fremsættelse (26. marts
2014)
Transportministeren (Magnus Heunicke):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
jernbane
(Lovforslag nr. L 173)
Lovforslaget indeholder en række
generelle bemyndigelser til transportministeren i forbindelse med
anlæg af nye baneanlæg eller ændringer af
bestående baneanlæg. De foreslåede bestemmelser
medfører, at transportministeren i forbindelse med
projekteringen af konkrete jernbaneprojekter kan nedlægge
forbud og pålægge byggelinjer. Desuden foreslås
det, at transportministeren i visse særlige tilfælde
kan overtage en ejendom, hvor der er nedlagt byggelinjer. Endvidere
foreslås det, at ejere, der er i en særlig situation,
og hvis ejendom berøres særligt indgribende af et
kommende projekt, vil kunne anmode transportministeren om, at deres
ejendom overtages, før end de ordinære
ekspropriationer vil finde sted.
Baggrunden for lovforslaget er såvel
et ønske om have en generel mulighed for at beskytte
kommende anlægsprojekter mod fordyrelser, som at have en
mulighed for at kunne hjælpe de borgere, hvis ejendomme
bliver særligt berørt af et projekt, med en tidlig
overtagelse heraf.
Hjemlerne vil således kunne anvendes
både på de konkrete projekter, der udspringer af
Togfonden DK, men også fremadrettet til kommende
jernbaneprojekter. Med disse generelle hjemler i jernbaneloven,
får transportministeren på et tidligere tidspunkt i et
projektforløb mulighed for at kunne benytte bestemmelserne
uden at skulle afvente, at hjemlerne bliver tilvejebragt i en
projekteringslov.
Lovforslaget har været sendt i
høring under titlen Forslag til lov om en moderne jernbane
og om ændring af lov om jernbane, men lovforslaget er
efterfølgende af lovtekniske grunde opsplittet i to
lovforslag, nærværende lovforslag og lovforslag om
projektering af nyanlæg og hastighedsopgraderinger af en
række jernbanestrækninger på hovedbanen og
regionalbanerne. Der er tale om samme materielle regulering. De to
lovforslag fremsættes samtidig, da hjemlerne i
nærværende lovforslag bl.a. skal bruges i forbindelse
projekteringslovforslaget, som er en udmøntning af Togfonden
DK.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.